Gemeenten zijn sluipverkeer beu

Onderwerpen die nergens anders thuis horen en toch eerder technisch van aard zijn? Post ze hier!
Gebruikersavatar
mailracer
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3870
Lid geworden op: 23 feb 2010, 21:03
Uitgedeelde bedankjes: 224 keer
Bedankt: 318 keer

boulder schreef:
Mailracer schreef:Wat je opmerking betreft over mensen gaan niet met plezier in de file staan, dan kan ik je volgend verhaal vertellen. Een jong koppel dat ik ken was op zoek achter een woonst. Hij werkt in Leuven, zij in Wijgmaal.
Wat ik uit dat verhaal afleid (en individuele situaties vind ik niet echt positief) :

* Het woningbeleid faalt, zodat mensen verplicht zijn om verder te gaan wonen, en dus wat meer files veroorzaken;
* Volgens google maps is de route Bekkevoort-Leuven maar een minuut of 24, ik had nu verwacht dat je met megatijden ging afkomen
* Je zegt zelf dat ze die files vervelend vinden, maar dat de ene de kinderen ophaalt, en de andere niet, dus eenvoudigweg alles samendoen gaat niet.

Wat verwijt je die mensen dan eigenlijk?.
Het is idd 24 minuten, waar ‘s morgens en het ‘s avonds een half uur bijkomt en dan spreek ik niet over rondrijden voor school en crèche. Toen ze er gingen wonen hadden ze beide al werkzekerheid en hadden ze geen kinderen. Ze konden perfect ergens in Wilsele of in de buurt van een station gaan wonen, maar kozen ervoor het wat verder te zoeken. De keuze die ze toen gemaakt hebben zorgt ervoor dat ze beide in de file staan en ze dat mss voor de rest van hun carrière moeten doen. In het begin vonden ze de file niet zo erg, maar nu met een gezin ervaren ze het als een last. Ze kozen bij manier van spreken, om wat ze minder betaald hebben aan een woning, uit te geven aan Twee auto’s en de kilometers en tijd die ze verliezen.
boulder
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4539
Lid geworden op: 01 apr 2009, 09:37
Uitgedeelde bedankjes: 254 keer
Bedankt: 210 keer

mailracer schreef:Toen ze er gingen wonen hadden ze beide al werkzekerheid en hadden ze geen kinderen.
Je bedoelt: ze hadden werk, maar werkzekerheid?
Dat is iets voor ambtenaren die vastbenoemd zijn.
Het zou mooi als men hier de correcte woorden gebruikt, CCatalyst zegt "doelloos", en bedoelt eigenlijk "onverrichter zake", jij zegt "werkzekerheid" en je bedoelt eigenlijk "werk".
Als je zo elk woord verkeerd kiest en er dan je eigen betekenis aan geeft, dan kun je om het even wat zeggen.
De werkelijkheid is dat tenzij in het ambtenarenwezen, en dan enkel nog bij de vastbenoemden, niemand zeker is van zijn werk.
Toen ik hier kwam wonen had ik ook werk, ondertussen ligt dat werk op een kilometer of 30 van hier.

En die kinderen is de 2e onzekere factor, ik kan niet in hun hoofd kijken, maar wisten ze toen al dat ze kinderen wilden, en hoeveel, enz. ?
mailracer schreef:Ze konden perfect ergens in Wilsele of in de buurt van een station gaan wonen, maar kozen ervoor het wat verder te zoeken.
Dat zeg jij, maar ik ben niet die zo altijd de rekening van een ander maakt.
Ik ga ervan uit dat mensen niet zomaar een keuze maken.
Als ze dus voor dat huis gekozen hebben, zal het misschien te maken hebben met familie die daar woont, of met de huizen/grond prijzen.
mailracer schreef:In het begin vonden ze de file niet zo erg, maar nu met een gezin ervaren ze het als een last.
Het verkeer verandert zelf ook.
Zo woont mijn ma in een rustige wijk, dicht bij de autosnelweg.
Vroeger was het geluid van die autosnelweg geen probleem, maar sinds een jaar of zo is men in de wijk een petitie gestart om een geluidsmuur af te dwingen van Van Quickenborne (Kortrijk).
De geluidsoverlast is veel sterker dan vroeger.
mailracer schreef:Ze kozen bij manier van spreken, om wat ze minder betaald hebben aan een woning, uit te geven aan Twee auto’s en de kilometers en tijd die ze verliezen.
Ten eerste ga jij ervan uit dat het zomaar een keuze is.
Als je gaat bouwen of kopen, dan heb je een bepaald budget.
Je kunt een gedeelte lenen, maar dat is het dan ook.
Als je natuurlijk redeneert dat iedereen geld zat heeft, dan kun je alles bewijzen.
De Overheid maakt het wonen trouwens steeds duurder, door altijd maar hogere eisen te stellen aan de woningen zelf.
Ten tweede, wie zegt dat die 2e auto anders ook niet zou gekocht zijn?
Hoe onfeilbaarder de god, hoe langer de tenen...
Gebruikersavatar
mailracer
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3870
Lid geworden op: 23 feb 2010, 21:03
Uitgedeelde bedankjes: 224 keer
Bedankt: 318 keer

Ten eerste ken ik dat koppel zeer goed en ten tweede hadden ze een huis korter bij hun werk op de hoogte dat niet zoveel duurder was. En ten derde is Er altijd file geweest naar Leuven vanuit die streek. Het huis is niet van familie en het was van hun een bewuste keuze om het ver te zoeken en de file op te zoeken. Ik heb je dit verhaal verteld omdat jij ervan uit ging dat mensen niet bewust de file opzoeken terwijl dit hier volgens mij wel het geval geweest is omdat ze dan een grote tuin hebben.
boulder
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4539
Lid geworden op: 01 apr 2009, 09:37
Uitgedeelde bedankjes: 254 keer
Bedankt: 210 keer

mailracer schreef:Ten eerste ken ik dat koppel zeer goed en ten tweede hadden ze een huis korter bij hun werk op de hoogte dat niet zoveel duurder was. En ten derde is Er altijd file geweest naar Leuven vanuit die streek. Het huis is niet van familie en het was van hun een bewuste keuze om het ver te zoeken en de file op te zoeken. Ik heb je dit verhaal verteld omdat jij ervan uit ging dat mensen niet bewust de file opzoeken terwijl dit hier volgens mij wel het geval geweest is omdat ze dan een grote tuin hebben.
Het heeft geen zin om voorbeelden van koppels aan te halen die jij kent en de rest van het forum niet.
Je kunt beweren wat je wilt, en alles hangt af van jouw interpretatie.
Misschien waren er andere factoren die jij niet vertelt, of waar je niet aan gedacht hebt.

Het brengt ook niets bij aan het debat, want mocht er al zo'n geval zijn, dan nog zegt het weinig over het aantal mensen dat dat doet.
Ik blijf erbij dat dat zeer laag ligt.
Niemand gaat voor zijn plezier in de file gaan staan.
Je zegt trouwens dat ze het in het begin niet zo erg vonden, die files zijn ook effectief veel verergerd ten opzichte van vroeger.
En die tuin, het is niet aan ons om te oordelen (wat sommigen hier o zo graag doen als het over andermans situatie gaat) over wat voor hen belangrijk is en in welke mate.
Hoe onfeilbaarder de god, hoe langer de tenen...
Gebruikersavatar
cadsite
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4657
Lid geworden op: 20 jan 2015, 16:10
Locatie: Kortrijk
Uitgedeelde bedankjes: 169 keer
Bedankt: 344 keer
Contacteer:

boulder schreef:Je zegt trouwens dat ze het in het begin niet zo erg vonden, die files zijn ook effectief veel verergerd ten opzichte van vroeger.
Dat is juist het punt. Er zijn veel mensen die mooier/ruimer/goedkoper gaan wonen, ondanks dat het iets verder is van hun werk. De file is perfect te overzien, die paar minuten verlies. Probleem is dat net iets te veel mensen dat gezegd hebben.

Uiteraard wil ik niet oordelen over iemand, ik heb het geluk om nog steeds vlak bij mijn woonst te werken, maar ik zeg het bewust 'het geluk'. Je kan dat wat sturen, maar ook niet 100%. Feit is wel dat pas nu mensen dat wat beginnen te sturen. Als wij ons huis kochten (15 jaar geleden) en in de stad wilden blijven zeiden velen tegen ons dat we veel meer konden kopen voor 't zelfde geld als we verder weg gingen. Dan stond ik nu ook alle dagen in de file.

Ik ben er vrij zeker van dat heel veel mensen dat tegenwoordig meer en meer beginnen te beseffen en ernaar te handelen. Daarmee gaat het probleem niet opgelost worden, maar wel van die mensen.

Maar om on-topic te gaan.
Ik werk net naast zo'n gecontroleerd traject. Wij krijgen vele leveringen en sturen vele vrachtwagens op pad die door die zone moeten. Ik heb al de vraag gesteld aan de plaatselijke politie wat er met hen gebeurt, want zij nemen geen sluiproute door langs deze sluis te rijden, maar zullen waarschijnlijk wel zo geregistreerd worden. Dit soort systemen lijken op papier OK, tot je wat in detail gaat kijken. De transportfirma's die voor ons werken kunnen via hun CMR wel telkens aantonen dat ze geen fout begaan, maar zijn nu schuldig tot ze hun onschuld bewijzen, dat kan toch de bedoeling niet zijn...
boulder
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4539
Lid geworden op: 01 apr 2009, 09:37
Uitgedeelde bedankjes: 254 keer
Bedankt: 210 keer

cadsite schreef:
boulder schreef:Je zegt trouwens dat ze het in het begin niet zo erg vonden, die files zijn ook effectief veel verergerd ten opzichte van vroeger.
Dat is juist het punt. Er zijn veel mensen die mooier/ruimer/goedkoper gaan wonen, ondanks dat het iets verder is van hun werk. De file is perfect te overzien, die paar minuten verlies. Probleem is dat net iets te veel mensen dat gezegd hebben.
Ja, en nu heet het topic "sluipverkeer", en zijn de mensen "dom" omdat ze te ver van hun werk wonen.
Morgen heet het topic "luchtkwaliteit", en zijn de mensen "dom" omdat ze ergens gingen wonen waar de luchtkwaliteit niet goed was, maar dat dan wel dicht bij hun werk lag.
Het is gemakkelijk één criterium te nemen en u daarop blind te staren, en vooral om 15 jaar later, met kennis van de evolutie van toen tot nu te oordelen.
En als je huis gaat kiezen, kijk je toch naar van alles, en niet alleen naar mogelijk fileleed?

En wat met binnen 15 jaar?
Denk jij dat je de toekomst kunt voorspellen?

En weet je wat mij nog het meeste stoort?
Wij als gewone burger worden verondersteld alles te kunnen voorzien.
Wij hadden die files al decennialang moeten zien aankomen, of de crisis.
Maar de Staat, die over allerlei controle- en planningsorganismes beschikt (Nationale Bank, Rekenhof, experten die studies maken en adviseren, ...), die kan juist niets voorspellen.
De financiële crisis?
Niet zien aankomen.
De filemiserie als gevolg van hun totaal gebrek aan ruimtelijke ordening en hun domme lintbebouwing?
Nooit doorgehad dat er een probleem zou van komen.
Maar Jan Modaal, die geen dure studiediensten of experts ter beschikking heeft, die had het maar allemaal zien aankomen... :roll:
cadsite schreef:Uiteraard wil ik niet oordelen over iemand, ik heb het geluk om nog steeds vlak bij mijn woonst te werken, maar ik zeg het bewust 'het geluk'. Je kan dat wat sturen, maar ook niet 100%. Feit is wel dat pas nu mensen dat wat beginnen te sturen. Als wij ons huis kochten (15 jaar geleden) en in de stad wilden blijven zeiden velen tegen ons dat we veel meer konden kopen voor 't zelfde geld als we verder weg gingen. Dan stond ik nu ook alle dagen in de file.
Goh, ik woon ook al 15 jaar op dezelfde locatie, en in het begin had ik ook het geluk dicht bij mijn werk te wonen, en ik had daar ook bewust voor gekozen, maar ja, die firma veranderde een stuk of 3 keer van naam, werd dan overgenomen en daarna kwam de ene ontslagronde na de andere, na een jaar of 8 was het dan mijn beurt...
cadsite schreef:Ik ben er vrij zeker van dat heel veel mensen dat tegenwoordig meer en meer beginnen te beseffen en ernaar te handelen. Daarmee gaat het probleem niet opgelost worden, maar wel van die mensen.
Zolang hun werk dus niet verandert.
Stel je voor dat je koppel uit je voorbeeld het tegenkomt dat de vrouw haar werk kwijtraakt, en veel verder werk vindt.
Je kunt het allemaal nog zo mooi gepland hebben, je hebt dat allemaal niet in de hand.

Als ik hier trouwens wat verder gebouwd had, zat ik rustiger, had betere parkeergelegenheid.
De weg naar het werk zou wat langer geweest zijn, maar dat zou dorpsverkeer geweest zijn, geen echte files dus.
Hoe onfeilbaarder de god, hoe langer de tenen...
Gebruikersavatar
mailracer
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3870
Lid geworden op: 23 feb 2010, 21:03
Uitgedeelde bedankjes: 224 keer
Bedankt: 318 keer

boulder schreef:
CCatalyst schreef:Zoals de expert zegt: "Rekeningrijden leidt ertoe dat enkel mensen die echt ergens moeten zijn, met de auto rijden" - iets wat vandaag niet het geval is.
Alsof mensen voor hun plezier in de file gaan staan.
mailracer schreef:Boulder,

Wat je opmerking betreft over mensen gaan niet met plezier in de file staan, dan kan ik je volgend verhaal vertellen. Een jong koppel dat ik ken was op zoek achter een woonst. Hij werkt in Leuven, zij in Wijgmaal. Google het maar eens waar het ligt. Ze hebben samen besloten om in Bekkevoort te gaan wonen. Zij staan dagelijks in de file en nemen vaak sluipwegen. Gewoon omdat het daar goedkoop wonen was. Probleem is ook dat ze op verschillende uren starten en langs de crèche en school moeten voor de kinderen, dus hebben ze twee auto’s nodig. Nu we een paar jaar verder zijn, hebben ze schijt aan file. de verplaatsing weegt door op hun familiaal status, omdat de kinderen lang in de opvang moeten blijven, en de schoonouders dan ook nog eens ver wonen.
mailracer schreef: Het is idd 24 minuten, waar ‘s morgens en het ‘s avonds een half uur bijkomt en dan spreek ik niet over rondrijden voor school en crèche. Toen ze er gingen wonen hadden ze beide al werkzekerheid en hadden ze geen kinderen. Ze konden perfect ergens in Wilsele of in de buurt van een station gaan wonen, maar kozen ervoor het wat verder te zoeken. De keuze die ze toen gemaakt hebben zorgt ervoor dat ze beide in de file staan en ze dat mss voor de rest van hun carrière moeten doen. In het begin vonden ze de file niet zo erg, maar nu met een gezin ervaren ze het als een last. Ze kozen bij manier van spreken, om wat ze minder betaald hebben aan een woning, uit te geven aan Twee auto’s en de kilometers en tijd die ze verliezen.
mailracer schreef:Ten eerste ken ik dat koppel zeer goed en ten tweede hadden ze een huis korter bij hun werk op de hoogte dat niet zoveel duurder was. En ten derde is Er altijd file geweest naar Leuven vanuit die streek. Het huis is niet van familie en het was van hun een bewuste keuze om het ver te zoeken en de file op te zoeken. Ik heb je dit verhaal verteld omdat jij ervan uit ging dat mensen niet bewust de file opzoeken terwijl dit hier volgens mij wel het geval geweest is omdat ze dan een grote tuin hebben.
boulder schreef: Stel je voor dat je koppel uit je voorbeeld het tegenkomt dat de vrouw haar werk kwijtraakt, en veel verder werk vindt.
Je kunt het allemaal nog zo mooi gepland hebben, je hebt dat allemaal niet in de hand.
Mijn verhaal hier, nog eens herhaald, beschrijft wel degelijk een situatie die vaak voorvalt. We gaan liever weg van de drukke werkzone wonen om dan massaal in de file te staan.
Vroeger (20 jaar geleden) kon het nog, maar files waren toen al een feit. Ik heb er vroeger ook ingestaan toen ik in Evere werkte en bij mijn ouders in de rand van Leuven woonde. Ik deed avondschool en het was altijd spannend of ik nog over huis kon om te eten of ik rechtstreeks naar de school moest. Nadien ben ik het ook ver gaan zoeken (nieuwrode bij aarschot omdat huren er goedkoop was) en werkte toen in Mechelen. Ik ging met het openbaar vervoer, maar ik deed hiervoor wel gevaarlijke wegen met de fiets tot het station van wezemaal, (vooral baantjes waar 70 de regel was, maar 90 de norm). Ik kan je verzekeren dat ik meermaals tot een paar centimeter ben gepasseerd door een auto. De baan die ik deed werd toen al gebruikt als sluipweg als het op de E314 drukker was als anders. Intussen is er een fietspad aangelegd en zijn er vertragende maatregelen genomen om het verkeer af te remmen. Nu doe ik mijn verplaatsing (3 km) al 15 jaar naar het werk te voet of met de fiets naar Leuven.
boulder schreef: Het heeft geen zin om voorbeelden van koppels aan te halen die jij kent en de rest van het forum niet.
Je kunt beweren wat je wilt, en alles hangt af van jouw interpretatie.

Het brengt ook niets bij aan het debat, want mocht er al zo'n geval zijn, dan nog zegt het weinig over het aantal mensen dat dat doet.
Ik blijf erbij dat dat zeer laag ligt.
Niemand gaat voor zijn plezier in de file gaan staan.
Je zegt trouwens dat ze het in het begin niet zo erg vonden, die files zijn ook effectief veel verergerd ten opzichte van vroeger.
En die tuin, het is niet aan ons om te oordelen (wat sommigen hier o zo graag doen als het over andermans situatie gaat) over wat voor hen belangrijk is en in welke mate.
Het hangt niet af van MIJN persoonlijke interpretatie, maar ook niet van die van u. Ik heb je alle factoren verteld die van toepassing zijn op dit koppel dat er dus wel degelijk voor gekozen heeft om file te doen sinds 6 jaar naar het werk omdat de tuin er groot is. Die file was er 6 jaar geleden ook (gewestweg Diest-Leuven gebruikt als alternatieve route) als de E314 vast stond. Ze deden het met plezier omdat ze verder geen andere verplichtingen hadden en er toen niet zo zwaar aan tilde. Nu ze twee kinderen hebben (er was een kinderwens hoor) merken ze dat die file toch wel veel tijd opeist en de avondshift (opvoeden van kinderen) laat begint. De personen in kwestie ken ik zeer goed omdat hij een goede collega is.
Laatst gewijzigd door mailracer 23 sep 2018, 21:16, in totaal 1 gewijzigd.
Fluppeke
Premium Member
Premium Member
Berichten: 719
Lid geworden op: 21 nov 2005, 14:17
Uitgedeelde bedankjes: 9 keer
Bedankt: 18 keer

Ik erger me vooral aan het NIMBY. Als ik belasting voor die wegen betaal mag ik er door rijden. Anders verkopen ze die wegen maar aan de bewoners (aan een deftige prijs welteverstaan), zetten ze een slagboom en maken ze er een privé weg van waarna de bewoners zelf maar instaan voor het onderhoud, nutsvoorzieningen, enz....
VoIP: OVH (vaste nummers geporteerd), Scarlet , betamaxen.
Provider: Scarlet Trio (50/4 mbps down/up cap, sync 100/20).
Modem/Router: Fritz!Box 7360
GSM: tempo giga , dommel freedom
TV: 2X V4 decoder
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 7538
Lid geworden op: 06 jul 2008, 13:51
Locatie: Dendermonde
Uitgedeelde bedankjes: 356 keer
Bedankt: 717 keer

Fluppeke schreef:Ik erger me vooral aan het NIMBY. Als ik belasting voor die wegen betaal mag ik er door rijden. Anders verkopen ze die wegen maar aan de bewoners...
Gebieden met lage emissie zone in Brussel, Antwerpen,... zijn nochtans niet verkocht aan de bewoners. En daar betaal je ook belasting voor. Ben benieuwd of je er door zou rijden mocht jouw auto niet voldoen aan de voorwaarden om er te rijden. Ik zou zeggen: zet een grote bek op tegen de overheid, die onder het mom van milieu, jou verbiedt om in bepaalde gebieden rond te tuffen, ondanks de wegenbelasting die je betaalt. Maar niet tegen de bewoners van een wijk die hun rustige straten omgevormd zien tot race circuit waar bewoners tot loslopend wild verklaard worden. Allemaal in naam van de heilige koe.
MacMini M1 - Vu+ Zero - Fritz!Box 6890LTE + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
Gebruikersavatar
mailracer
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3870
Lid geworden op: 23 feb 2010, 21:03
Uitgedeelde bedankjes: 224 keer
Bedankt: 318 keer

Fluppeke schreef:Ik erger me vooral aan het NIMBY.
Daar erger ik me ook aan, alleen kan je niet weten hoeveel van die klagers effectief ook een route hebben met een sluipweg naar het werk. Ook dat is een fictief en moeilijk te voorspellen getal. Maar men verwacht in de eerste plaats dezelfde hoffelijk op de sluiproute als in de omgeving waar de bestuurder vertrokken is. Het is pas nadat er teveel gevaarlijke situaties ontstaan dat mensen klagen. (spiegels afgereden, pas afsnijden van fietsers, negeren van zebrapaden, hoge snelheid, hinderen van tegenliggers, enz.... ).
ubremoved_22196
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3131
Lid geworden op: 18 apr 2013, 09:41
Locatie: Leuven
Uitgedeelde bedankjes: 352 keer
Bedankt: 222 keer

mailracer schreef:Ten eerste ken ik dat koppel zeer goed en ten tweede hadden ze een huis korter bij hun werk op de hoogte dat niet zoveel duurder was. En ten derde is Er altijd file geweest naar Leuven vanuit die streek. Het huis is niet van familie en het was van hun een bewuste keuze om het ver te zoeken en de file op te zoeken. Ik heb je dit verhaal verteld omdat jij ervan uit ging dat mensen niet bewust de file opzoeken terwijl dit hier volgens mij wel het geval geweest is omdat ze dan een grote tuin hebben.
Ik was eerder aan het reageren maar heb mijn reactie niet gepost maar hier past ze wel iets beter...

Als je in het godverlaten Bekkevoort gaat wonen waar de file naar Leuven tegenwoordig al start dan weet je dat inderdaad op voorhand. Boulder mag het al dan niet geloven, maar het is geen raketwetenschap. Open routes.tomtom.com en kijk in de ochtend en de avond eens. Gemiddeld vlotjes 15-30 minuten extra rijtijd op dat stuk. Als je dan de keuze had om iets duurder te kopen maar dan bewust toch verder van je werk gaat wonen... Dat betaal je dubbel en dik terug door een 2e auto te moeten aanschaffen en al die extra kilometers te doen. Dan spreek ik nog niet van de 5u die je per week simpelweg EXTRA in de auto zit.

Ik woon zelf op de grens van Wijgmaal en Wilsele en heb een vriendin gehad in Tielt-Winge... Wel... Je kan binnendoor, maar veel van die wegen zijn van 70 naar 50 gegaan en zelfs 30 dus of je nog iets te winnen hebt op de sluipwegen... Al begrijp ik het wel, ik rij ook liever dan dat ik stil sta tussen Gasthuisberg en Wilsele en tegenwoordig al tot Holsbeek... De filedruk neemt op dat stuk enorm toe. Als men dan begint met daartussen ook nog ANPR camera's te plaatsen dan is het hek helemaal van de dam...
warpozio2
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 766
Lid geworden op: 19 okt 2016, 12:36
Uitgedeelde bedankjes: 46 keer
Bedankt: 13 keer

Goztow schreef:Ik zie waze nog steeds als deel van de oplossing niet van het probleem.
Uiteraard, na een paar uur/paar dagen is het algoritme van Waze aangepast en krijg je een andere vlotte route. Gaan weer andere mensen klagen.
Zodra de camera weg is op punt A stuurt Waze je weerlangs daar....

Een strijd die je niet kunt winnen met tijdelijke lapmiddelen.
Gebruikersavatar
mailracer
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3870
Lid geworden op: 23 feb 2010, 21:03
Uitgedeelde bedankjes: 224 keer
Bedankt: 318 keer

Slafes schreef:. Dan spreek ik nog niet van de 5u die je per week simpelweg EXTRA in de auto zit..
5 uur per persoon, heen en terug. Totaal 10 uur die ze extra kunnen spenderen aan de kinderen of zichzelf. Iets waar ze nu zijn achter gekomen.
Waar ze ook zijn achtergekomen is dat je je beter aan de snelheidslimiet houd. Nu hij kinderen heeft zegt hij zelf dat hij rustig rijdt, terwijl hij vroeger vaak de limiet negeerde. Hij geeft dat ook gewoon toe. Verstand komt dus toch met de jaren.
Ik ben van mening dat men van sluipverkeer spreekt als het opgemerkt word door gevaarlijke situaties, nadien komen de snelheidslimieten, dan de bordjes plaatselijk verkeer en dan de ANPR camera’s. Als iedereen respect had voor de omgeving waar men doorreed, dan hadden er zoveel mensen ook niet geklaagd.
boulder
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4539
Lid geworden op: 01 apr 2009, 09:37
Uitgedeelde bedankjes: 254 keer
Bedankt: 210 keer

mailracer schreef:Ten eerste ken ik dat koppel zeer goed en ten tweede hadden ze een huis korter bij hun werk op de hoogte dat niet zoveel duurder was.
Het is gewoon niet eerlijk debatteren met voorbeelden die jij goed kent en een ander niet.
Iedereen kan hier mensen opnoemen (of gewoon verzinnen, niemand kan het controleren) die het al dan niet goed doen qua file opzoekgedrag.
Maar dat koppel zit hier niet, jij spreekt dus in hun naam en dat is gewoon niet fair, niet tegenover hen, en ook niet tegenover het debat.
Niemand kan nagaan of jij hun situatie wel juist vertelt, ook qua beweegredenen om daar te gaan wonen.
Bovendien zegt dit niets over hoe frequent dergelijke gevallen voorkomen.
En zoals eerder gezegd, er zijn nog wel andere zaken dan fileleed.
Luchtkwaliteit bijvoorbeeld, ook zoiets waar nu veel rond te doen is, maar 10 jaar geleden veel minder.

Dat ze vroeger wel eens te snel reden, dat zal wel, hoeveel flitspalen zijn er niet bijgekomen?
mailracer schreef:Mijn verhaal hier, nog eens herhaald, beschrijft wel degelijk een situatie die vaak voorvalt. We gaan liever weg van de drukke werkzone wonen om dan massaal in de file te staan.
En moest het topic "luchtvervuiling" heten en het dochtertje of zoontje uit je voorbeeld had astma gekregen, dan had je ongetwijfeld gezegd : "hadden ze maar niet in die vervuilende omgeving dicht bij hun werk moeten wonen."
Het is en blijft een zeer simplistische benadering : nu gaat het over fileleed, dus staart men zich daar blind op.
Morgen gaat het over propere lucht, en dan is het alleen een groene omgeving die telt.
De dag erna gaat het over dat kinderen moeten ravotten, dan moeten ze weer een huisje met een grote tuin hebben.
Allemaal zeer kortzichtig.
mailracer schreef:Vroeger (20 jaar geleden) kon het nog, maar files waren toen al een feit.
Als het allemaal zo goed te voorzien was, waarom heeft het beleid dan zo gefaald?
Of is het Jan Modaal die alles moet voorspellen omdat zijn leiders nooit van iets weten?
mailracer schreef:Ik heb er vroeger ook ingestaan toen ik in Evere werkte en bij mijn ouders in de rand van Leuven woonde. Ik deed avondschool en het was altijd spannend of ik nog over huis kon om te eten of ik rechtstreeks naar de school moest.
Ja, dus geen avondschool meer doen?
Domweg voor de TV zitten, werken, eten, slapen.

Je voorbeeld klinkt mooi, maar in tegenstelling tot jou heb ik nooit verre verplaatsingen opgezocht.
Ik heb gebouwd waar ik werk had, kon makkelijk met de fiets naar het werk, of zelf te voet, en de avondschool was niet al te ver.
Na nog eens 6 jaar was het gedaan daar, en mijn volgend werk was op 30km. van huis.
Nu moet ik ook door het drukke stadsverkeer voor die avondschool, die ze nu midden het centrum van Kortrijk gezet hebben, zodat ik er langer overdoe.

En ik ken een ander koppel, een heel andere situatie.
Man tandarts, verdient goed, maar al op hogere leeftijd, veel jongere vrouw, 2 jonge kindjes.
Vrouw verdiende goed, banksector, in Antwerpen zelf.
Paar jaar geleden dure villa gekocht in Brasschaat, prachtig qua omgeving, grote tuin, openluchtzwembad.
Een pracht van een villa, waar ze jarenlang naar uitgekeken hebben.
Dan ontslag voor die vrouw.
Ik hoop maar dat ze snel iets vindt, en dat ze wat reserve hebben, want zo'n lening zal ook wel oplopen.
En ook dat het volgende werk van die vrouw niet te ver is van waar ze nu wonen, of dat wordt dagelijks fileleed.
Ik wil maar zeggen, veel zaken zijn totaal niet afhankelijk van je eigen wil, het begrip "werkzekerheid" is een lachertje, tenzij bij de Overheid, bij vastbenoemden dan nog.
De rest is nooit zeker van een job, en zal altijd een risico moeten nemen.
En loopt het goed, dan ben je de held.
Loopt het slecht, dan is het je eigen fout, je had maar geen risico moeten nemen...

Ik denk dat er veel meer situaties zijn van mensen die hun werk kwijtraken, dan iets anders vinden en hierdoor in de file komen te staan, dan mensen die dat vrijwillig doen.
Hoe onfeilbaarder de god, hoe langer de tenen...
on4bam
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4340
Lid geworden op: 05 mei 2006, 16:05
Uitgedeelde bedankjes: 249 keer
Bedankt: 331 keer

Iedereen heeft maar de mondvol over het woon/werkverkeer maar een groot deel van het verkeer zijn ook mensen die al aan het werk zijn of ten minste vanaf thuis/bedrijf naar hun werkplek rijden. Ik heb het zelf mijn hele actieve periode gedaan, behalve de laatste 8 jaar werkte ik op 5 Km van huis, met de auto want redelijk wat materiaal mee. Vertrekken op het bedrijf was in de beginperiode om 7u waarna we meestal richting Brussel vertrokken, een rit van 40-45 minuten, 's avonds omstreeks 16u/16u10 vertrokken we daar weer zodat we om 17u terug aan de firma waren (btw, kleine KMO met 3-5 personen). We hebben, door later te vertrekken (bv. materiaal laden) uren doorgebracht op het viaduct van Koekelberg (nu te bewonderen in Bangkok) en aan het kon. paleis/Van Praet.
Later zijn we, indien mogelijk, vroeger beginnen vertrekken en terugkomen. Ik herinner mij alleen te rijden in de Leopold II tunnel.

De laatste jaren waren we om 6:30 al ter plaatse en vertrokken we om 15u als dat mogelijk was en vielen de files nog mee.
Wat we al die jaren deden was minstens 30-40 Km afleggen om te gaan werken, de laatste jaren zelfs nog meer (Koksijde, Ruddervoorde, St-Truiden, Namen, Turnhout). Soms kwamen we niet eens 2 dagen toe met een tank diesel.

Keuze hadden we niet en ik zie niet in welk alternatief vervoer we zouden moeten nemen. Waze e.d. was er nog niet, we hebben zelfs nooit een GPS gebruikt (we kregen zelfs gekopieerde stratenplannen mee om de weg te weten) maar vonden toch al snel "alternatieve" wegen.

Ik vond het altijd raar dat het blijkbaar goedkoper was werken te laten uitvoeren door een firma die 150-200Km moet rijden elke dag dan een lokale firma.
Bye, Maurice
https://on4bam.com
Gebruikersavatar
mailracer
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3870
Lid geworden op: 23 feb 2010, 21:03
Uitgedeelde bedankjes: 224 keer
Bedankt: 318 keer

Het zijn niet alleen de camionettekes die we tegenkomen, maar ook de courier, de mama die hun kinderen naar school brengt, de papa die naar de fitness gaat, de bomma die gaat winkelen, de bakker die zijn brood levert ....... . Men steekt de schuld op de overheid, terwijl bedrijven perfect het fileleed kunnen verlichten door de uren nog flexibeler te maken en iedereen ipv om 9 uur op het werk te laten starten, dat al vanaf 6 uur mag. Enige voorwaarde is dat je 8 uur op het werk bent, of dat je uren kan opsparen. Flexibiliteit moet niet alleen van de werknemers komen. Ik moet op hetzelfde uur op het werk zijn, daar is zelfs geen speling mogelijk. Voor mij maakt dat niets uit, maar wel voor degene die hiervoor in de file gaan staan omdat ze in Bekkevoort gaan wonen voor een grote tuin.
MClaeys
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6018
Lid geworden op: 16 feb 2011, 22:43
Uitgedeelde bedankjes: 377 keer
Bedankt: 343 keer

Die "grote tuin" laat je maar niet los, ik begin te denken dat jij dat belangrijker vind dan diegene die op den buiten gaan wonen zijn :roll: . En ik denk niet dat hier iemand zal beweren dat hij nooit te snel gereden heeft al dan niet per ongeluk (behalve jij dan, want amai iemand geeft toe dat hij te snel reed vroeger en slimmer geworden is) :roll: .
Ik woon ook buiten het centrum en moet ook overal met de wagen naartoe voor het werk. Ik ben buiten het centrum gaan wonen omdat dat "betaalbaar" was. De tuin is niet veel groter dan een binnenkoer in een stad dus dat argument mag je ook al laten varen. Rekening houden met mijn werk kan ik niet want ik zit waar de klanten zitten, overal. Voor men vrouw haar werk is gekeken, die hebben ook een afdeling dichter in de buurt maar een overplaatsing daar moet plaats voor zijn logischerwijs dus dat is ook (nog) niet aan de orde. Ahja, in u ogen moet ze dan maar haar job opzeggen in de hoop dat ze hier iets anders kan vinden met een vast contract, etc...
Stop met iedereen te verketteren die 500 meter buiten het centrum woont en die zich niet zo simpel kan verzetten met het OV als jezelf. Iedereen kent mensen die de auto pakken voor de bakker 500 meter verderop of gewoon omdat ze niet op een bus willen zitten, maar ik denk dat dat nog steeds de grote minderheid is.

En die bewoners van die straten klagen altijd over hetzelfde, de snelheid, en dat snap ik maar al te goed. Die camera's staan er dan toch, dus gewoon trajectcontrole van maken en dan is het gedaan met door de straten te vlammen. Die dat dat wel willen zullen wel een andere weg vinden, die dat zich wel aan de regels houden kunnen dan gewoon overal blijven rijden. Op de autostrades gaan ze toch niks meer opbrengen als alles stil staat.
En voor de rest meer inzetten op thuiswerken, ik ken programmeurs die dagelijks op den bureau moeten zitten (zonder flexibele uren). Als het thuiswerkalarm is in de winter zijn de straten plots een pak leger, dus het kan wel. Bij ons zijn ze daar gelukkig wel flexibel in.
Gebruikersavatar
selder
Moderator
Moderator
Berichten: 6305
Lid geworden op: 29 jun 2005, 20:25
Locatie: Tienen
Uitgedeelde bedankjes: 99 keer
Bedankt: 727 keer

Wij als moderatoren hebben het gevoel dat dit weer zo één van die onderwerpen is waar we regelrecht afstevenen op een loopgraven-ik-quote-alles-en-iedereen, en X heeft gelijk en Y niet. Daarom gaat dit topic voor 24 uur of langer op slot om de gemoederen een kans te geven om te kalmeren. Moest je na die 24 uur nog een ei hebben, dan kan je het alsnog leggen, maar we houden het topic wel in de gaten!
Ghost S1 • 8086K @5.2Ghz • Asus ROG Ryuo 240mm • Asus ROG STRIX Z390-I • Corsair Vengeance LPX 2x16GB 3200Mhz • Asus RTX2080Ti Turbo • Samsung 970 EVO 2TB • Asus ROG Swift PG258Q 240Hz • Logitech G Pro keyboard/mouse/headset
Gesloten

Terug naar “Allerlei”