Doktor Avalanche schreef:Ik dacht ooit eens gelezen te hebben dat ze dat ook via het electriciteitsnet zouden kunnen uitlezen. Weet wel niet of ze voor zoiets gekozen hebben...
Ik heb een appartement in Spanje (Mallorca).
Hier staan alle digitale Kwh tellers van het gebouw (6 appartementen + 1 gemeenschappelijke teller) naast mekaar in een technische ruimte.
Er is hier geen internet of dataverbinding, het kan dus niet anders dan dat de meterstanden via het electriciteitsnet verstuurd worden.
Ik krijg maandelijks een afrekening, maar in tegenstelling tot hier zijn dat géén voorschotfacturen, maar een afrekening gebaseerd op de juiste meterstanden.
Voordeel is natuurlijk dat je voor geen verassingen komt te staan met de jaarlijkse afrekening (positief of negatief).
Nadeel is dat de kost verschilt van maand tot maand: van 45€ in de wintermaanden (onbewoond) tot 90€ in de zomermaanden (bewoond, airco, ...).
Je krijgt er ook een grafiekje bij van je verbruik over het afgelopen jaar. Dat is toch een toegevoegde waarden van de digitale meter

.
Een leuke grafiek die ook bij iedere afrekenig zit is een Pie diagram, met de opsplisting van de kosten van de huidige afrekening.
Van de 45€ die ik voor deze maand betaalde was er (afgerond):
- 5€ energie (dat is wat de leverancier krijgt voor de productie, inclusief marketing)

- 10€ belastingen (BTW en andere taksen).
- 30€ distributie (waarvan 11.5€ subsidies groene energie + 11.5€ transport en distributie + 7€ bijdrage aan het jaarlijks deficit (de Spaanse turkeltaks?).