Aanschaf Macbook Pro verstandig
- devilkin
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 551 keer
- Bedankt: 341 keer
- Contacteer:
Als een unix/Linux man moet ik toch wel zeggen dat OSX hoe langer hoe meer aan't afwijken is van wat ik een UNIX* beschouw. De GUI.. smaken verschillen. Ik vind het persoonlijk een draak.
Nu, om daarom te zeggen dat OSX echt slecht is, zover ga ik niet. Het heeft zijn usecases, als je veel iDevices hebt is het een aanrader. Zelf heb ik lang een macbook (2,1) gehad, hardwarematig wel ok, maar na 2 jaar OSX heb ik er toch maar weer Linux op gezet. Ondertussen ook geen macbook meer.
Het hangt echt sterk af van wat de usecase is of een MB een verstandige aanschaf is.
Nu, om daarom te zeggen dat OSX echt slecht is, zover ga ik niet. Het heeft zijn usecases, als je veel iDevices hebt is het een aanrader. Zelf heb ik lang een macbook (2,1) gehad, hardwarematig wel ok, maar na 2 jaar OSX heb ik er toch maar weer Linux op gezet. Ondertussen ook geen macbook meer.
Het hangt echt sterk af van wat de usecase is of een MB een verstandige aanschaf is.
Telenet All-Internet -- using CV8560E & OPNsense on PCEngines APU2E4
Proximus & Mobile Vikings -- Using OnePlus 8 Pro (ROM: Stock)
-
- Plus Member
- Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
- Bedankt: 6 keer
LOL, wat een ontzettend slecht geïnformeerde opinie. Ik werk bij een bedrijf waar aan software development gedaan wordt, en quasi alel developers hier werken met een Mac (men mag zelf kiezen tussen een Windows of Linux laptop en een Macbook Pro).ub4b schreef:Na jaren windows en alle soorten linux window managers te hebben gebruikt, moet ik vaststellen dat mac voor mij overkomt als een idioot systeem.
De menubar van een window is niet docked aan het window, maar zit bovenaan. Ik heb ooit eens 6 maand op een macbook pro gewerkt van een ex die grafisch ontwerpster was, en dat hele mac systeem is zo dummy, dat je je als poweruser dus ergert.
Het is een feit dat alle mac producten overpriced zijn, dat was al met de eerste mac zoveel jaar terug. Een amiga had dezelfde processor, stereo sound, alles hardware accelerated. Een mac was mono + zwart wit en was veel duurder. Apple is gewoon goed in iets branden en dan het maximale er kunnen uithalen door slimme marketing.
Vind ik windows dan beter? Neen, tot windows 7 kon ik met windows leven, maar fisherprice 8 en spyware 10 gaan er niet opkomen.
Maar uiteraard is er een hele groep van mensen zonder IT kennis die een mac waarschijnlijk fantastisch vinden, als ze premium willen betalen omdat ze zich niet willen verdiepen in IT is dat toch prima....
macOS levert namelijk een aangename interface (daarover kan je discussiëren, maar persoonlijk vind ik macOS veel prettiger werken als Windows), en bovendien heb je een heel UNIX subsysteem ter beschikking voor de power users. Het mooie is dat dit subsysteem 100% optioneel te gebruiken is, de "simpele" gebruiker kan alle functionaliteiten benutten zonder ooit in aanraking te komen met bv. een terminalvenster.
Wat betreft de prijs: de TCO voor de Windows laptops en Macbooks zijn nagenoeg identiek, dus Macs zijn zeker niet duurder als vergelijkbare Windows laptops. Toegegeven, de laatste tijd zijn de Macbooks niet voldoende meer geüpgraded, daar komt hopelijk op 27/10 een einde aan.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 483 keer
- Bedankt: 98 keer
- Contacteer:
Ik kan TylerDurden alleen maar bijspringen.
Ook bv hier op de unief, afdeling computer science, is alles Unix gebaseerd. Ik zie 90% van de professoren en assistenten rondlopen met een Mac. De rest een mix van Lenovo, HP, ... maar allemaal met een of andere Linux.
Voor mij persoonlijk gaat het vooral om de stabiliteit en het gebruiksgemak van macOS. Het is gewoon een prettig systeem om je dagdagelijkse zaken in te doen zonder jezelf al te veel te moeten aantrekken.
Wil ik werken, moet ik maar een terminal open doen en ik heb alle tools die ik nodig heb ter beschikking. Zeker na het installeren van Homebrew.
En dàt is precies wat ik het meeste mis in zowel Linux als Windows: in geen van beide kan ik zowel mijn persoonlijke als professionele zaken regelen. Linux is een fantastisch systeem om in te werken, maar ik zie me er niet dagelijks mijn bankzaken in doen, Netflix kijken en wat documenten bewerken. Andersom is Windows dan weer geen omgeving waarin ik snel een terminal kan openen, een git pullen, in vim wat dingen aanpassen en dan compileren.
Ieder zijn goesting.
Ik ga natuurlijk niet ontkennen dat de nu aangekondigde upgrades veel te lang op zich hebben laten wachten. De hele Mac-lineup is dringend aan vernieuwing toe, buiten de 12" misschien. We zullen zien wat de toekomst gaat brengen.
Maar zoals hierboven gezegd: MBP's kosten veel, maar ik heb nooit het gevoel gehad dat ik té veel betaald heb. Ik heb een 2012 first-gen Retina MacBook Pro. Toestel heeft me vier jaar geleden enorm veel geld gekost maar ik heb er tot nu toe absoluut geen spijt van gehad. Toestel is nog steeds perfect bekwaam om mee te draaien en wordt intensief gebruikt voor virtualisatie etc.
Mijn 'peers' verklaarden me toen zot, maar hebben nu ondertussen wel allemaal al moeten upgraden.
Probleem is wel dat er veel mensen denken dat ze de top-of-the-line fully-specced rMBP 15" nodig hebben terwijl dat totaal niet het geval is.
Als je je toestel 'normaal' gebruikt zonder al te veel professionele/intensieve toepassingen kan ik alleen maar de MacBook Air 13" aanraden.
Ook bv hier op de unief, afdeling computer science, is alles Unix gebaseerd. Ik zie 90% van de professoren en assistenten rondlopen met een Mac. De rest een mix van Lenovo, HP, ... maar allemaal met een of andere Linux.
Voor mij persoonlijk gaat het vooral om de stabiliteit en het gebruiksgemak van macOS. Het is gewoon een prettig systeem om je dagdagelijkse zaken in te doen zonder jezelf al te veel te moeten aantrekken.
Wil ik werken, moet ik maar een terminal open doen en ik heb alle tools die ik nodig heb ter beschikking. Zeker na het installeren van Homebrew.
En dàt is precies wat ik het meeste mis in zowel Linux als Windows: in geen van beide kan ik zowel mijn persoonlijke als professionele zaken regelen. Linux is een fantastisch systeem om in te werken, maar ik zie me er niet dagelijks mijn bankzaken in doen, Netflix kijken en wat documenten bewerken. Andersom is Windows dan weer geen omgeving waarin ik snel een terminal kan openen, een git pullen, in vim wat dingen aanpassen en dan compileren.
Ieder zijn goesting.
Ik ga natuurlijk niet ontkennen dat de nu aangekondigde upgrades veel te lang op zich hebben laten wachten. De hele Mac-lineup is dringend aan vernieuwing toe, buiten de 12" misschien. We zullen zien wat de toekomst gaat brengen.
Maar zoals hierboven gezegd: MBP's kosten veel, maar ik heb nooit het gevoel gehad dat ik té veel betaald heb. Ik heb een 2012 first-gen Retina MacBook Pro. Toestel heeft me vier jaar geleden enorm veel geld gekost maar ik heb er tot nu toe absoluut geen spijt van gehad. Toestel is nog steeds perfect bekwaam om mee te draaien en wordt intensief gebruikt voor virtualisatie etc.
Mijn 'peers' verklaarden me toen zot, maar hebben nu ondertussen wel allemaal al moeten upgraden.
Probleem is wel dat er veel mensen denken dat ze de top-of-the-line fully-specced rMBP 15" nodig hebben terwijl dat totaal niet het geval is.
Als je je toestel 'normaal' gebruikt zonder al te veel professionele/intensieve toepassingen kan ik alleen maar de MacBook Air 13" aanraden.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 18 keer
- Bedankt: 386 keer
TylerDurden schreef:(men mag zelf kiezen tussen een Windows of Linux laptop en een Macbook Pro).
de juiste aanpak
Spijtig dat er nog altijd bedrijven zijn die Windows ongewild opdringen aan hun werknemers, zelfs al is er geen "legacy" software in gebruik die dat nog vereist. En er komt straks een hele generatie aan die een pak minder met Windows vertrouwd is dan hun voorgangers, als je de lichtende Appletjes in de auditoria erop natelt.
- devilkin
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 551 keer
- Bedankt: 341 keer
- Contacteer:
Dit is toch al lichtjes achterhaalt... bankzaken werken gewoon zonder issue op beide, netflix werkt op beide, op een win10 kan je evengoed gewoon een bash terminal opentrekken en daarin je code gaan manipuleren, ...butskristof schreef:En dàt is precies wat ik het meeste mis in zowel Linux als Windows: in geen van beide kan ik zowel mijn persoonlijke als professionele zaken regelen. Linux is een fantastisch systeem om in te werken, maar ik zie me er niet dagelijks mijn bankzaken in doen, Netflix kijken en wat documenten bewerken. Andersom is Windows dan weer geen omgeving waarin ik snel een terminal kan openen, een git pullen, in vim wat dingen aanpassen en dan compileren.
Ik doe al m'n dagdagelijks (thuis)werk op Linux. Op het werk zitten we met windows laptops, de merendeel van m'n tijd slijt ik toch in terminals
Thuis gebruik ik windows alleen maar om spelletjes op te spelen
Telenet All-Internet -- using CV8560E & OPNsense on PCEngines APU2E4
-
- Elite Poster
- Contacteer:
Daar geef ik je zeker geen ongelijk in. Ik zeg ook niet dat het niet mogelijk is, ik zie mezelf er gewoon niet aan beginnen.devilkin schreef:Dit is toch al lichtjes achterhaalt... bankzaken werken gewoon zonder issue op beide, netflix werkt op beide, op een win10 kan je evengoed gewoon een bash terminal opentrekken en daarin je code gaan manipuleren, ...
Ik doe al m'n dagdagelijks (thuis)werk op Linux. Op het werk zitten we met windows laptops, de merendeel van m'n tijd slijt ik toch in terminals
Thuis gebruik ik windows alleen maar om spelletjes op te spelen
Langs de Linuxkant is het update/packages systeem/'zoek-een-alternatief-programma' gedoe me wat te veel voor dagelijks 'zorgeloos' gebruik. Windows weer idem maar dan voor al het professionele, bash etc erop is weer zo'n gedoe met lapmiddelen.
Ik vind het gewoon enorm gemakkelijk om macOS als stabiel basissysteem te hebben en daarnaast Fusion met 'disposable' Linux VM's voor grote projecten en zo dat het allemaal wat overzichtelijk blijft qua packages. Net even gekeken, laatste keer dat ik mijn 'wegwerpbare' Windows VM heb opgestart is ook al weer een half jaar geleden.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 67 keer
- Bedankt: 397 keer
Dat is een mening en gelukkig slechts een mening.TylerDurden schreef: LOL, wat een ontzettend slecht geïnformeerde opinie. Ik werk bij een bedrijf waar aan software development gedaan wordt, en quasi alel developers hier werken met een Mac (men mag zelf kiezen tussen een Windows of Linux laptop en een Macbook Pro).
Ik heb een windows 7 asus laptop en twee linux laptops met fedora. Omdat ik op linux gebaseerde producten bouw, heb ik altijd wel putty's en terminals open staan, maar deze zijn niet voor het beheer van de lokale windows. Ik draai geen enkele service op windows. Al mijn applicaties die ik draai bestaan voor windows, mac en linux: firefox, thunderbird, gimp, audacity, rawtherapee, ..... om er een paar te noemen. Om die reden zie ik windows 10 al helemaal niet zitten, ik heb niks aan een tegel UI.TylerDurden schreef: macOS levert namelijk een aangename interface (daarover kan je discussiëren, maar persoonlijk vind ik macOS veel prettiger werken als Windows), en bovendien heb je een heel UNIX subsysteem ter beschikking voor de power users. Het mooie is dat dit subsysteem 100% optioneel te gebruiken is, de "simpele" gebruiker kan alle functionaliteiten benutten zonder ooit in aanraking te komen met bv. een terminalvenster.
Het is wel leuk dat er nu een bash voor windows 10 is, maar gezien al mijn files op mijn nas staan, gaat het soms sneller om een ssh te openen naar m'n nas. Bvb een find in windows is niet erg snel, een locate in linux is supersnel.
Voor grote bedrijven is de support kost groter dan de hardware kost, als eenmanszaak met 20j IT ervaring en jaren gewerkt voor grote firmas kan ik mezelf wel ondersteunen, en dan is een MAC veel duurder dan bvb een Asus laptop.TylerDurden schreef: Wat betreft de prijs: de TCO voor de Windows laptops en Macbooks zijn nagenoeg identiek, dus Macs zijn zeker niet duurder als vergelijkbare Windows laptops. Toegegeven, de laatste tijd zijn de Macbooks niet voldoende meer geüpgraded, daar komt hopelijk op 27/10 een einde aan.
Verder vind ik heel de mac ui maar niks, het feit dat menu's niet vast aan hun window zitten irriteert mij mateloos. En op mac kan je bijna niet gamen .....
-
- Elite Poster
- Contacteer:
Sorry, maar da's nu wel een heel groot non-argument imho. "Voor mij is het duurder dus dan is het overpriced"?ub4b schreef:Voor grote bedrijven is de support kost groter dan de hardware kost, als eenmanszaak met 20j IT ervaring en jaren gewerkt voor grote firmas kan ik mezelf wel ondersteunen, en dan is een MAC veel duurder dan bvb een Asus laptop.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 301 keer
- Bedankt: 267 keer
Een 1000 euro mac raak je tweedehands makkelijk kwijt aan 600 a 700 euro achter 3 jaar (afhankelijk van het model). Met een Asus doe je dat niet. Voor 100 a 140 euro per jaar een laptop hebben is niet overdreven duur. Voor een deftige smartphone ben je meer dan dat kwijt en dan heb je nog geen prepaid/abo.ub4b schreef:TylerDurden schreef:
Voor grote bedrijven is de support kost groter dan de hardware kost, als eenmanszaak met 20j IT ervaring en jaren gewerkt voor grote firmas kan ik mezelf wel ondersteunen, en dan is een MAC veel duurder dan bvb een Asus laptop.
.....
Kost is niet altijd alleen aankoopkost (ook support, etc. zoals je al aangaf).
-
- Elite Poster
Ik verkoop bijna nooit mijn IT materiaal, dus dat argument heb ik dus niks aan.
Het probleem bij mac is dat ze ook alles letterlijk dichtgetimmerd hebben: kan je meer ram plaatsen? kan je een grotere ssd plaatsen of een ssd ipv een hdd nadien? kan je de batterij makkelijk vervangen? De upgrades aan onderdelen die ze mee verpatsen in grotere capaciteit zijn flink duurder dan wat ik ze zelf zou inkopen.
Apple is heel goed in iets premium verkopen, terwijl er wel sprake is van planned obsolescence. Met een PC heb ik dat veel minder, ik kan als er iets kapot is zelf iets vervangen, met een laptop is dat iets moeilijker maar niet onmogelijk.
Met pc hardware heb ik simpelweg niet de BS die apple opdringt, om eigen repairs mogelijk te maken:
https://www.washingtonpost.com/news/the ... ur-iphone/
Gaat er iets kapot dan geraak ik goedkoop opnieuw aan onderdelen, wat bij apple niet het geval is. Dus voor mij is apple geen go.
Voor mensen die een dummy proof oplossing willen en daar premium voor willen dokken om de zoveel jaar, waarom niet ....
Het probleem bij mac is dat ze ook alles letterlijk dichtgetimmerd hebben: kan je meer ram plaatsen? kan je een grotere ssd plaatsen of een ssd ipv een hdd nadien? kan je de batterij makkelijk vervangen? De upgrades aan onderdelen die ze mee verpatsen in grotere capaciteit zijn flink duurder dan wat ik ze zelf zou inkopen.
Apple is heel goed in iets premium verkopen, terwijl er wel sprake is van planned obsolescence. Met een PC heb ik dat veel minder, ik kan als er iets kapot is zelf iets vervangen, met een laptop is dat iets moeilijker maar niet onmogelijk.
Met pc hardware heb ik simpelweg niet de BS die apple opdringt, om eigen repairs mogelijk te maken:
Gaat er iets kapot dan geraak ik goedkoop opnieuw aan onderdelen, wat bij apple niet het geval is. Dus voor mij is apple geen go.
Voor mensen die een dummy proof oplossing willen en daar premium voor willen dokken om de zoveel jaar, waarom niet ....
-
- Elite Poster
Yes, dat zijn de argumenten die je vaker hoort. In principe valt er ook iets voor te zeggen, want feitelijk is het juist.ub4b schreef: Het probleem bij mac is dat ze ook alles letterlijk dichtgetimmerd hebben: kan je meer ram plaatsen? kan je een grotere ssd plaatsen of een ssd ipv een hdd nadien? kan je de batterij makkelijk vervangen? De upgrades aan onderdelen die ze mee verpatsen in grotere capaciteit zijn flink duurder dan wat ik ze zelf zou inkopen.
Hier mijn ervaring na nu 5+ jaar uitsluitend gebruik van Apple hardware:
* Je kan bij sommige modellen niet upgraden in hardware, juist. Heeft als voordeel dat ze een wat steviger design kunnen uitwerken met minder kans op defecten. Ik merk echter dat elke nieuwe grote versie van hun OS softwarematig beter en sneller draait, met minder nood aan resources, waardoor die nood aan upgrades zich ook pas later voordoet. Apple kiest voor de geleidelijke aanpak. Als je Mac OS X vergelijkt met de macOS sierra van vandaag, is het een wereld van verschil. Maar als je steeds hebt geupgraded, heb je daar weinig van gemerkt. Dit in tegenstelling tot de dramatische ommeslagen die je bij elke grote nieuwe versie van Windows ziet, met telkens de artikels in de media of uw PC daarvoor nog geschikt zal zijn of niet. Nu, uiteindelijk komt er natuurlijk wel een dag dat je Macbook gewoon verouderd is, en dan ben je inderdaad verplicht een nieuwe te kopen, maar meestal is dat op dat ogenblik eigenlijk sowieso al de meest aangewezen optie, zelfs al kan je ook upgraden.
* Inzake defecten: ik heb er in al die tijd geen gehad. Ik moet wel zeggen dat ik er erg zorgzaam voor ben, dus ook bij een Win laptop zou ik er waarschijnlijk geen of weinig gehad hebben. Ik weet wel nog dat mijn vroegere Win laptops defect gingen aan slechte design keuzes, vb bij Dell had ik GPU's die op idiote plaatsen zaten waardoor er uiteindelijk zaken begonnen te smelten en ja dan was het RIP moederbord. Mocht het defect gaan en je hebt geen garantie gaat het je inderdaad wel geld kosten bij Apple. Maar ik kan er dus niet over meespreken.
Laatst gewijzigd door CCatalyst 19 okt 2016, 13:52, in totaal 2 gewijzigd.
-
- Starter Plus
- Uitgedeelde bedankjes: 6 keer
- Bedankt: 4 keer
Hmmm... De antwoorden zijn ja, ja, ja en jaub4b schreef:Het probleem bij mac is dat ze ook alles letterlijk dichtgetimmerd hebben: kan je meer ram plaatsen? kan je een grotere ssd plaatsen of een ssd ipv een hdd nadien? kan je de batterij makkelijk vervangen?
Toegegeven, je hebt een schroevendraaier nodig.
-
- Elite Poster
- Contacteer:
In het pre-Retina tijdperk toch. Daar was alles nog redelijk upgradebaar. Sinds de Retina-modellen is praktisch alles gesoldeerd of gelijmd. In geval van de SSD's proprietary modellen die ook van andere verkopers stukken van mensen kosten.
Maar zoals ook hierboven gezegd: upgrades zijn ook minder snel 'nodig'. Ik heb indertijd bijbetaald om van 8 naar 16 GB RAM te upgraden bij de aankoop. Dat zou ik nu niet meer kunnen.
Maar zoals ook hierboven gezegd: upgrades zijn ook minder snel 'nodig'. Ik heb indertijd bijbetaald om van 8 naar 16 GB RAM te upgraden bij de aankoop. Dat zou ik nu niet meer kunnen.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 356 keer
- Bedankt: 717 keer
Yep. Iemand die anno 2016 blijft beweren dat een Mac een dichtgetimmerde doos is waar je niks kan vervangen leeft 30 jaar geleden in de tijd. Hoog tijd dat die zelf eens een Mac koopt zodat hij kan ondervinden dat geheugen, harde schijf en andere onderdelen probleemloos vervangen kunnen worden.
MacMini M1 - Vu+ Zero - Fritz!Box 6890LTE + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
-
- userbase crew
- Uitgedeelde bedankjes: 172 keer
- Bedankt: 167 keer
Anno 2016 kan je geen RAM meer vervangen in een Mac Mini. Mijn late 2012 is wel nog upgradebaar maar de nieuwe niet meer hoor...
Bron: https://support.apple.com/nl-be/HT205041Van toepassing op de volgende modellen
Mac mini (eind 2014)
Het RAM van de Mac mini (eind 2014) kan niet door de gebruiker worden geïnstalleerd. U kunt het geheugen van een Mac mini (eind 2014) configureren bij de aankoop ervan.
-
- Elite Poster
Met de desktop modellen misschien, maar ook met hun laptops?Jack Daniels schreef:Yep. Iemand die anno 2016 blijft beweren dat een Mac een dichtgetimmerde doos is waar je niks kan vervangen leeft 30 jaar geleden in de tijd. Hoog tijd dat die zelf eens een Mac koopt zodat hij kan ondervinden dat geheugen, harde schijf en andere onderdelen probleemloos vervangen kunnen worden.
-
- Elite Poster
Collega op het werk heeft in zijn MBP zelf SSD geïnstalleerd. Dus het antwoord op jouw vraag is: ja.ub4b schreef:Met de desktop modellen misschien, maar ook met hun laptops?Jack Daniels schreef:Yep. Iemand die anno 2016 blijft beweren dat een Mac een dichtgetimmerde doos is waar je niks kan vervangen leeft 30 jaar geleden in de tijd. Hoog tijd dat die zelf eens een Mac koopt zodat hij kan ondervinden dat geheugen, harde schijf en andere onderdelen probleemloos vervangen kunnen worden.
-
- userbase crew
Mac Mini 2014 kan niet geüpgraded worden qua RAM
MacBook Pro 15-inch Retina: geen RAM upgrade mogelijk
SSD wel maar in je eerste post sprak je ook over RAM. Dit is in de laatste modellen steeds vastgesoldeerd. Dat is dan ook de reden dat ik na mijn huidige Mini 2012 geen nieuwe meer zal aanschaffen.
SSD wel maar in je eerste post sprak je ook over RAM. Dit is in de laatste modellen steeds vastgesoldeerd. Dat is dan ook de reden dat ik na mijn huidige Mini 2012 geen nieuwe meer zal aanschaffen.
- Zorba
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 54 keer
- Bedankt: 57 keer
MacRumors, dus daar is absoluut niets officieels aan.CCatalyst schreef:Mac Rumors beschikt ondertussen over voldoende indicaties om het nu officieel op hun site te zetten: "New Skylake MacBook Pros coming October 27."
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 56 keer
- Bedankt: 190 keer
Nee, klopt op zich wel. Alleen is dat een vrij betrouwbare website, net zoals 9to5mac e.d. Ga er dus maar vanuit dat er een Keynote is volgende week donderdag.Zorba schreef:MacRumors, dus daar is absoluut niets officieels aan.CCatalyst schreef:Mac Rumors beschikt ondertussen over voldoende indicaties om het nu officieel op hun site te zetten: "New Skylake MacBook Pros coming October 27."
Internet & TV: Orange Love Trio
GSM: Go Plus + Carrefour Mobile (vervanging vaste lijn)
Mifi: Tempo Giga
iPhone 11 64GB SG | Mac Mini (2020 M1 16GB 1TB SSD) | Retina MacBook Pro 13" (2017 8GB 128GB SSD) | iPad Air 5Gen (2022) 64GB blauw | Apple TV 4 | Ubiquiti Unifi: USW-16-POE Gen 2, Cloud Key Plus Gen 2 en 5x UAP-AC-PRO
iPhone 11 64GB SG | Mac Mini (2020 M1 16GB 1TB SSD) | Retina MacBook Pro 13" (2017 8GB 128GB SSD) | iPad Air 5Gen (2022) 64GB blauw | Apple TV 4 | Ubiquiti Unifi: USW-16-POE Gen 2, Cloud Key Plus Gen 2 en 5x UAP-AC-PRO
-
- Elite Poster
Ik heb een Asus N3060 laptop met freedos, 175€ ex-btw bij alternate.de .... de goedkoopste dus. Puur als backup gekocht. Fedora op gezet, 500GB HDD er uit en 120GB SSD in de plaats. Daarvan verwacht ik niet dat ik het ram zou kunnen upgraden, en inderdaad, het ram zit er vast op gesoldeerd.BertG3 schreef:Mac Mini 2014 kan niet geüpgraded worden qua RAM
Maar van een dure mac verwacht ik wel dat zou kunnen. Als ze al gaan besparen op so-dim slotjes, dan hoeft het niet. Ik vind dat geen nette praktijken.
-
- Plus Member
- Uitgedeelde bedankjes: 12 keer
- Bedankt: 29 keer
Ik werk met een MBP uit 2011. Sindsdien heb ik het RAM uitgebreid en de HDD verruild voor een SSD. Het beestje loopt nog perfect.
Maar wat klaarblijkelijk aan de horizont opdoemt, baart me toch zorgen. Niet alleen omdat zowat alles 'vast' zit, maar vooral omdat Apple volgens sommige, tamelijk hardnekkige, geruchten alleen nog USB-C poorten zou willen overhouden. Dat gaat mij toch wel wat te ver. Eén adapter gebruiken om een extern scherm of beamer aan te sluiten vind ik geen probleem, maar een adapter voor USB, HDMI, thunderbolt én ethernet is wel van het goede teveel. Op mijn MBP heb ik tenminste nog aansluitingen voor ethernet, firewire, thunderbolt, USB én een cd/dvd-drive.
Of de toekomstige vervanger van mijn MBP een Apple wordt? Geen idee. De kansen slinken, maar een alternatief is ook niet eenvoudig te bedenken. Windows is uitgesloten, net als een pure linux-oplossing. Met meerdere OS'en klungelen behoort ook niet tot de mogelijkheden. Blijft over: een hackintosh. Met alle mogelijke problemen van dien.
Een computer kiezen anno 2016 is beduidend moeilijker dan in 2004. Toen moest ik niet twijfelen om een PowerBook te kopen. Dat ding had alles aan boord wat het moest hebben, en draaide vlekkeloos onder Tiger (10.4). Een beter besturingssysteem heb ik nooit gekend. Helaas valt nu met een G4-processor niet meer zoveel aan te vangen.
Maar wat klaarblijkelijk aan de horizont opdoemt, baart me toch zorgen. Niet alleen omdat zowat alles 'vast' zit, maar vooral omdat Apple volgens sommige, tamelijk hardnekkige, geruchten alleen nog USB-C poorten zou willen overhouden. Dat gaat mij toch wel wat te ver. Eén adapter gebruiken om een extern scherm of beamer aan te sluiten vind ik geen probleem, maar een adapter voor USB, HDMI, thunderbolt én ethernet is wel van het goede teveel. Op mijn MBP heb ik tenminste nog aansluitingen voor ethernet, firewire, thunderbolt, USB én een cd/dvd-drive.
Of de toekomstige vervanger van mijn MBP een Apple wordt? Geen idee. De kansen slinken, maar een alternatief is ook niet eenvoudig te bedenken. Windows is uitgesloten, net als een pure linux-oplossing. Met meerdere OS'en klungelen behoort ook niet tot de mogelijkheden. Blijft over: een hackintosh. Met alle mogelijke problemen van dien.
Een computer kiezen anno 2016 is beduidend moeilijker dan in 2004. Toen moest ik niet twijfelen om een PowerBook te kopen. Dat ding had alles aan boord wat het moest hebben, en draaide vlekkeloos onder Tiger (10.4). Een beter besturingssysteem heb ik nooit gekend. Helaas valt nu met een G4-processor niet meer zoveel aan te vangen.
-
- Elite Poster
Ik zit met hetzelfde probleem.johann schreef:Windows is uitgesloten, net als een pure linux-oplossing. Met meerdere OS'en klungelen behoort ook niet tot de mogelijkheden. Blijft over: een hackintosh. Met alle mogelijke problemen van dien.
Ik onderhou een i5 desktop met 8GB ram die nu een paar jaar oud is, een AMD thuban met 16GB ram uit 2011 (dat was toen vet, 16GB ram), en een i7 asus laptop met windows 7 en 8GB, en zolang deze platformen mijn apps kunnen blijven draaien doe ik niks. Maar er zal een tijd komen dat windows7 helemaal unsupported is, en dan zal het toch serieus nadenken worden wat ik dan ga doen.
Ik kan momenteel met fedora linux ook alles doen, maar een linux als desktop vind ik minder prettiger werken dan windows7. Ik heb jaren elke nieuwe window manager die uitkwam onder linux geprobeerd, en dat was dan telkens weer zoeken.
Met windows is dit een stuk makkelijker gezien minder versies van hetzelfde. Maar met 8.X en 10 kan ik niet leven, gezien de app spam, de ingebouwde spyware en telemetry ...... recent was ik uit de windows 10 van mijn tante gevlogen en wou hij dan een cloud account om de boel te kunnen restoren ..... pfffffffff ..... heel die cloud en Microsoft integratie zindert mij totaal niet. Ik wil een OS zonder phone home en linux is het enige OS.
Ik ben fan van redhat achtige linux flavors en YUM en opvolgers trekken hun updates van mirrors en er is geen centrale logging van wat je met je OS doet, wat ik goed vind. Bij apple, ms en google heb je altijd phone home integratie met hun eigen cloud diensten en app stores, en dat zint mij niet.
-
- userbase crew
Als mijn Mac Mini het zou begeven zou ikook niet direct weten welke ik zou aanschaffen met welk OS. Momenteel gebruik ik voor onderweg en snel iets te doen een Toshiba Chromebook 2 maar als ik Bash wil gebruiken, custom ROMs wil flashen enzo heb ik toch iets anders nodig. Linux lijkt voor vele zaken een oplossing, maar regelmatig stoot je toch op Windows-only software. Ik heb een eind gewerkt met een dual-boot met Windows en Linux maar dit was ook niet ideaal.
Volgens mij zal het een zelfbouw hackintosh worden omdat ik Mac ideaal vind om het terminal-bash gedeelte te combineren met een OS dat werkt als je het nodig hebt. Echter ben ik het totaal niet eens met de hardware die Apple nu forceert (lees vastgesoldeerd ram en in bepaalde modellen zelfs een vaste SSD). Een PC moet je kunnen upgraden qua RAM zodat je niet steeds een volledig nieuw systeem moet aanschaffen als je dit kunt oplossen met een simpele ram/ssd upgrade.
Ik heb nu laatst een nieuwe Linux distro gezien die er wel gelikt uitziet zoals macOS namelijk Solus (https://solus-project.com/) ik heb ook een eindje geëxperimenteerd met Elementary en dit beviel mij ook wel (https://elementary.io/nl/) voor lichte serverdoeleinden (dhcp,dns,printserver,ftp) gebruikte ik Debian en als test-OS in het begin van mijn Linux ervaring Ubuntu.
Als light-user zie ik in Linux distro's heel wat toekomst. Elementary kan je perfect op een pctje met 2GB ram en een Core2duo plaatsen en je 'oma' om het zo te zeggen zal hier perfect mee weg kunnen voor facebook, simpele tekstverwerking en haar Proximus webmail. Voor gamers is Windows dan weer hét OS en grafisch zie ik Mac toch wel nog steeds als nummer 1 (bijvoorbeeld ik gebruik regelmatig Sketch3 en dit is mac-only).
Ieder OS zijn voordelen maar voor it-power-users is het inderdaad niet zo simpel geworden.
Volgens mij zal het een zelfbouw hackintosh worden omdat ik Mac ideaal vind om het terminal-bash gedeelte te combineren met een OS dat werkt als je het nodig hebt. Echter ben ik het totaal niet eens met de hardware die Apple nu forceert (lees vastgesoldeerd ram en in bepaalde modellen zelfs een vaste SSD). Een PC moet je kunnen upgraden qua RAM zodat je niet steeds een volledig nieuw systeem moet aanschaffen als je dit kunt oplossen met een simpele ram/ssd upgrade.
Ik heb nu laatst een nieuwe Linux distro gezien die er wel gelikt uitziet zoals macOS namelijk Solus (https://solus-project.com/) ik heb ook een eindje geëxperimenteerd met Elementary en dit beviel mij ook wel (https://elementary.io/nl/) voor lichte serverdoeleinden (dhcp,dns,printserver,ftp) gebruikte ik Debian en als test-OS in het begin van mijn Linux ervaring Ubuntu.
Als light-user zie ik in Linux distro's heel wat toekomst. Elementary kan je perfect op een pctje met 2GB ram en een Core2duo plaatsen en je 'oma' om het zo te zeggen zal hier perfect mee weg kunnen voor facebook, simpele tekstverwerking en haar Proximus webmail. Voor gamers is Windows dan weer hét OS en grafisch zie ik Mac toch wel nog steeds als nummer 1 (bijvoorbeeld ik gebruik regelmatig Sketch3 en dit is mac-only).
Ieder OS zijn voordelen maar voor it-power-users is het inderdaad niet zo simpel geworden.
-
- Elite Poster
Waarom draai je geen windows7 in een virtuele machine? Jarenlang vmware workstation gebruikt, maar ben recent overgeschakeld op virtualbox en dat moet zeker niet onderdoen.BertG3 schreef:Als mijn Mac Mini het zou begeven zou ikook niet direct weten welke ik zou aanschaffen met welk OS. Momenteel gebruik ik voor onderweg en snel iets te doen een Toshiba Chromebook 2 maar als ik Bash wil gebruiken, custom ROMs wil flashen enzo heb ik toch iets anders nodig. Linux lijkt voor vele zaken een oplossing, maar regelmatig stoot je toch op Windows-only software. Ik heb een eind gewerkt met een dual-boot met Windows en Linux maar dit was ook niet ideaal.
Tenzij natuurlijk de software zware 3D of andere specifieke hardware moet ondersteunen, maar voor gewone applicaties werkt dat vlot.
Zo ontwerp ik al mijn drukwerk in een XP virtuele machine met een oude coreldraw, en dat is snel genoeg op een moderne i5 of i7 cpu, wetende dat die app destijds op iets als een p4 moest draaien.
-
- Plus Member
- Uitgedeelde bedankjes: 12 keer
- Bedankt: 29 keer
Juist, maar met behulp van Little Snitch kan je dat op een Mac nog wel behoorlijk eenvoudig onder controle houden.ub4b schreef:Bij apple, ms en google heb je altijd phone home integratie met hun eigen cloud diensten en app stores, en dat zint mij niet.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 56 keer
- Bedankt: 190 keer
Apple’s expected Mac event on October 27 is official: ‘hello again’
https://9to5mac.com/2016/10/19/apple-oc ... -official/
https://9to5mac.com/2016/10/19/apple-oc ... -official/
Internet & TV: Orange Love Trio
-
- Elite Poster
Ze gaan geen klassieke USB poorten meer op de macbooks steken, zijn ze nu echt dom, of ruiken ze gewoon veel geld?
https://apple.slashdot.org/story/16/10/ ... acbook-pro
Geen mac voor mij, nooit.
-
- Elite Poster
Ah, de iPhone headphone jack discussie all over again Ik heb die nieuwe iPhone nu meer dan 3 weken. Hoeveel keer heb ik die jack gemist tot nu toe? Nog nooit. Ja selder, je had gelijk.ub4b schreef:Ze gaan geen klassieke USB poorten meer op de macbooks steken, zijn ze nu echt dom, of ruiken ze gewoon veel geld?
Zelfde met verwijderen CD drive vroeger.
Ik maak me dus geen zorgen. Blij dat er innovatie en verandering is en dat de stilstand vermeden wordt. Apple zorgt ervoor dat er geen kip/ei situatie ontstaat met nieuwe technologieën: anders heb je een situatie doordat niemand de poort dominant durft te implementeren, dat er weinig devices op de markt komen die USB-C ondersteunen, waardoor er dan weer geen druk is om de poort meer beschikbaar te maken, en de cirkel is rond tot men dan durft te zeggen dat de nieuwe technologie gefaald is.
Apple neemt hier het risico enerzijds omdat ze de luxe hebben dat ze het risico kunnen nemen (verkopen doen ze toch), maar anderzijds omdat ze ervan uit gaan dat de de ervaring voor de gebruiker er uiteindelijk beter zal door worden. Hun (recente) geschiedenis heeft aangetoond dat ze dat redelijk goed kunnen aanvoelen, niet feilloos maar ze waren wel veel meer juist dan fout. De andere fabrikanten zullen dus waarschijnlijk ook weer volgen binnen een paar jaar, ook al zal iedereen nu nog zeggen van niet.
Voor de rest verwijs ik naar de headphone jack discussie, zelfde argumenten.
-
- Elite Poster
Mijn Nexus 5X heeft ook een usb-c poort. Gaan jullie ook zo zitten klagen als jullie volgende smartphone zo een aansluiting heeft? Of is het enkel omdat Apple dat gaat implementeren?
- selder
- Moderator
- Uitgedeelde bedankjes: 99 keer
- Bedankt: 727 keer
Haha, ah ja natuurlijk Wat een merk toch hé, zoveel emoties losmaken bij mensen die niet eens een toestel ervan hebben, ik blijf het ongelooflijk vinden
Ghost S1 • 8086K @5.2Ghz • Asus ROG Ryuo 240mm • Asus ROG STRIX Z390-I • Corsair Vengeance LPX 2x16GB 3200Mhz • Asus RTX2080Ti Turbo • Samsung 970 EVO 2TB • Asus ROG Swift PG258Q 240Hz • Logitech G Pro keyboard/mouse/headset
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 377 keer
- Bedankt: 343 keer
Nu, USB-c op een gsm of op een laptop vind ik nu toch nog een heel verschil. Voor gsm heb ik geen tientallen randapparaten met gewone USB-poorten.
Wat dat op Macbooks gaat geven? Zoals hierboven al geschreven, verkopen doen ze toch, dus waar zouden ze zich druk om maken . Zelf ben ik minder voor adapters en tussenstukjes te vinden dus ik wacht nog op een degelijke oplossing daar. De beste oplossing waar Apple momenteel mee kwam is een witte adapter bij een zwarte iPhone, dat vloekt wat in mijn ogen. Misschien komen ze met de Macbooks met iets beter, we zien wel.
Ik vind het wel goed dat ze geld genoeg hebben om zo te experimenteren. Zolang andere fabrikanten niet alles blind volgen en ik dus nog keuze heb met wat ik wel en niet volg ga ik er mijn slaap niet voor laten. Sommige blijkbaar wel
Selder, die emotie is er bij u ook, ge zou ze anders niet zo ten allen tijde verdedigen tot en met zelfde met BMW.
Wat dat op Macbooks gaat geven? Zoals hierboven al geschreven, verkopen doen ze toch, dus waar zouden ze zich druk om maken . Zelf ben ik minder voor adapters en tussenstukjes te vinden dus ik wacht nog op een degelijke oplossing daar. De beste oplossing waar Apple momenteel mee kwam is een witte adapter bij een zwarte iPhone, dat vloekt wat in mijn ogen. Misschien komen ze met de Macbooks met iets beter, we zien wel.
Ik vind het wel goed dat ze geld genoeg hebben om zo te experimenteren. Zolang andere fabrikanten niet alles blind volgen en ik dus nog keuze heb met wat ik wel en niet volg ga ik er mijn slaap niet voor laten. Sommige blijkbaar wel
Selder, die emotie is er bij u ook, ge zou ze anders niet zo ten allen tijde verdedigen tot en met zelfde met BMW.
-
- Elite Poster
Som eens jouw tientallen usb randapparaten op dan. Ik heb er welgeteld 2: webcam en toetsenbord.
- Dafke
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 181 keer
- Bedankt: 142 keer
- Contacteer:
Waar ik zomaar ineens op kom:Jack Daniels schreef:Som eens jouw tientallen usb randapparaten op dan. Ik heb er welgeteld 2: webcam en toetsenbord.
card reader, EID reader, camera voor tethered shooten, USB stick, USB HD, muis, en ik denk dat er nog wel heel wat andere te vinden zijn
- selder
- Moderator
Uiteraard, maar die emotie zit toch niet in m'n postsMClaeys schreef:[...]Selder, die emotie is er bij u ook, ge zou ze anders niet zo ten allen tijde verdedigen tot en met zelfde met BMW.
USB apparaten opsommen: euhhhh ... *geen*
Ok, af en toe wil ik wel eens iets van m'n NAS op m'n Synology zetten, maar dan steek ik die USB stick in 1 van de 4 USB poorten van m'n Synology. Thuis nog minder ... Alles is daar verbonden met het AC netwerk, en syncen tussen macOS en iOS via iTunes gaat dus draadloos.
Ghost S1 • 8086K @5.2Ghz • Asus ROG Ryuo 240mm • Asus ROG STRIX Z390-I • Corsair Vengeance LPX 2x16GB 3200Mhz • Asus RTX2080Ti Turbo • Samsung 970 EVO 2TB • Asus ROG Swift PG258Q 240Hz • Logitech G Pro keyboard/mouse/headset
-
- Elite Poster
Bij mij dagelijks enkel een 2FA dongle. Maar soit, zal wel een USB-C versie van verschijnen.selder schreef: USB apparaten opsommen: euhhhh ... *geen*
Storage USB heb ik ook nog wel liggen maar ik merk dat ik dat met de cloud minder en minder nog gebruik.
Printers etc zitten gewoon op het netwerk aangesloten.
Zaken als RTL-SDR dongles heb ik ook maar da's al niet meer iets dat een meerderheid gebruikt, daarvoor zal het een adapterke worden.
- selder
- Moderator
Nog vergeten: zo doe ik dat al sinds 2011, dus ik deed het zo al voor dat er geen USB2 poorten meer op laptops zatenselder schreef:[...] die USB stick in 1 van de 4 USB poorten van m'n Synology. [...]
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 377 keer
- Bedankt: 343 keer
Ik heb nog verschillende USB schijven voor (deels off site) back ups, USB sticks, men card reader is soms ook via USB (heb ook een interne maar enkel voor SD), toetsenbord en muis (nu wel met 1 dongle), headset, controller, e-ID lezer, scanner, arduino, smartphone, webcam en ik vergeet er zeker nog wel een stuk of 2. Hangen uiteraard niet allemaal gelijktijdig aan men pc, ik zoek dan ook geen laptop met 7 of 8 poorten, maar met enkel USB-c zou ik toch wel verloopstekkerkes moeten hebben. Ieder zijn ding, ik vind men upload niet zwaar genoeg voor backups in de cloud (en ik weet nog niet welke te vertrouwen) en USB sticks, tja tegenwoordig installeer je Windows en Linux met USB sticks (ik toch) en tis snel om even iets mee te geven met iemand (cloud neemt daar steeds meer over maar lang niet alles). Hangt dus volledig af hoe je ermee werkt. Voor u twee toestellen zou je ook adapters nodig hebben.Jack Daniels schreef:Som eens jouw tientallen usb randapparaten op dan. Ik heb er welgeteld 2: webcam en toetsenbord.
Trouwens deze hoop USB toestellen komt ook wat doordat ik niks weggooi dat niet kapot is, voor offline backups zijn ze nog perfect. Dat + momenteel andere prioriteiten dan steeds het nieuwste (op zak) te hebben.