Wat leasing betreft:
Hier hebben we een gunstige regeling mbt automaat / handgeschakeld.
Het leasingbedrag wordt berekend adhv een referentiewagen, naar keuze handgeschakeld of automaat.
Dus je krijgt de keuze en de meerprijs v automaat is dus geen 'plus' op je leasingbudget.
Automaat of manueel schakelen - split van Advies over aankoop 2ehandse wagen
-
- Elite Poster
- Berichten: 3202
- Lid geworden op: 05 dec 2010, 15:09
- Bedankt: 451 keer
Eigenlijk zou je ergens statistieken moeten vinden van de ongevallen tussen wagens met een automaat en een manueel. Zou hier een verschil op zitten? Naar mijn weten heb je jouw rechterhand meer aan het stuur bij een automaat dan bij een manuele bak?
Zelf vind ik het ook minder gevaarlijk mensen met een automaat die aan het smsen/bellen zijn dan mensen die aan het jongleren zijn met hun gsm en armen om te kunnen schakelen. In beide gevallen niet toegestaan uiteraard.
Ook tegenwoordig de meeste safety systemen durven al eens gevaarlijk doen als je geen automaat hebt, ze vallen soms uit omdat jij niet tijdig schakelt als je moet ingrijpen (normaal schakelt automaat dan terug)
Denk wel voor veiligheid dat een automaat (ook bij leasing) een "+" krijgt
Online kan je zo een dingen vinden hierover:
Zelf vind ik het ook minder gevaarlijk mensen met een automaat die aan het smsen/bellen zijn dan mensen die aan het jongleren zijn met hun gsm en armen om te kunnen schakelen. In beide gevallen niet toegestaan uiteraard.
Ook tegenwoordig de meeste safety systemen durven al eens gevaarlijk doen als je geen automaat hebt, ze vallen soms uit omdat jij niet tijdig schakelt als je moet ingrijpen (normaal schakelt automaat dan terug)
Denk wel voor veiligheid dat een automaat (ook bij leasing) een "+" krijgt
Online kan je zo een dingen vinden hierover:
En nog enkele onderzoeken die blijkbaar opmerken dat het veiliger is. Zelf vermoed ik dat het komt omdat mensen teveel met andere dingen bezig zijn in de wagen dan met het werkelijk auto rijden.a Latvian study (83% of road traffic accidents are caused by drivers of cars with manual transmission) finds that cars with automatic transmissions are safer than those with manual ones.
Laatst gewijzigd door Tim.Bracquez 19 aug 2016, 12:22, in totaal 2 gewijzigd.
-
- Elite Poster
- Berichten: 1457
- Lid geworden op: 19 dec 2011, 18:42
- Locatie: Heist-op-den-Berg
- Uitgedeelde bedankjes: 483 keer
- Bedankt: 98 keer
- Contacteer:
Moet je gewoon sowieso niet doen. In àlle situaties levensgevaarlijk voor jou en iedereen rond je.Tim.Bracquez schreef:Zelf vind ik het ook minder gevaarlijk mensen met een automaat die aan het smsen/bellen zijn dan mensen die aan het jongleren zijn met hun gsm en armen om te kunnen schakelen. In beide gevallen niet toegestaan uiteraard.
(Niets persoonlijk op jou hoor)
Waar ik nog het meeste de weubbes van krijg is dat ik hoor dat mensen Pokémon Go achter het stuur spelen. Van sommigen hoor ik dat ze de gsm in een carmount hangen en dan bij elke Pokéstop of gym 'even stoppen'. Waar ben je dan mee bezig..
-
- Elite Poster
- Berichten: 3202
- Lid geworden op: 05 dec 2010, 15:09
- Bedankt: 451 keer
Klopt mag niet, toch zie je vaak een gsm in de wagen. Dus lijkt mij wel veiliger met automaat want je ziet sommige mensen wel echt gekke dingen uithalen om toch in de juiste versnelling te geraken en tegelijkertijd die sms af te werken.butskristof schreef:Moet je gewoon sowieso niet doen. In àlle situaties levensgevaarlijk voor jou en iedereen rond je.Tim.Bracquez schreef:Zelf vind ik het ook minder gevaarlijk mensen met een automaat die aan het smsen/bellen zijn dan mensen die aan het jongleren zijn met hun gsm en armen om te kunnen schakelen. In beide gevallen niet toegestaan uiteraard.
(Niets persoonlijk op jou hoor) ..
(niet erg, ik doe het ook maar dan enkel op AutoPilot
![Very Happy :D](./images/smilies/icon_biggrin.gif)
-
- Plus Member
- Berichten: 142
- Lid geworden op: 07 maa 2015, 15:29
- Locatie: Rivierenland
- Uitgedeelde bedankjes: 56 keer
- Bedankt: 15 keer
Dat verklaart waarschijnlijk waarom bellen achter het stuur in de meeste Amerikaanse staten niet verboden is.Tim.Bracquez schreef:Klopt mag niet, toch zie je vaak een gsm in de wagen. Dus lijkt mij wel veiliger met automaat want je ziet sommige mensen wel echt gekke dingen uithalen om toch in de juiste versnelling te geraken en tegelijkertijd die sms af te werken.
(niet erg, ik doe het ook maar dan enkel op AutoPilot)
Ik heb dat altijd al bizar gevonden. De Amerikanen gaan wat veiligheid betreft vaak veel verder dan wij in Europa maar bellen achter het stuur kan gewoon.
Laatst gewijzigd door conexio 19 aug 2016, 16:14, in totaal 1 gewijzigd.
-
- Elite Poster
- Berichten: 1513
- Lid geworden op: 09 dec 2011, 17:55
- Locatie: Gent
- Uitgedeelde bedankjes: 170 keer
- Bedankt: 217 keer
Bellen in de auto doe je als bestuurder enkel via een handsfree-systeem (liefst ingebouwd met bediening aan het stuur). Als je niet bereid bent om te investeren in zo'n systeem, dan wil dat zeggen dat de telefoontjes die je onderweg krijgt van geen groot belang zijn.
Sms'en in de auto is al helemaal niet nodig en nog veel gevaarlijker. Als het dringend is, dan bel je die persoon gewoon op. Als het niet dringend is, dan kan het wachten tot de rit beëindigd is.
Dit is véél gevaarlijker dan een paar km/u te snel te rijden en hier zouden dan ook veel meer controles op moeten gebeuren en zeer zware straffen op moeten staan, tot en met het afnemen van het rijbewijs in geval van recidive. Je kan dan met het openbaar vervoer beginnen gaan, dan kan je zoveel met je smartphone spelen als je wil zonder het leven van anderen in gevaar te brengen!
Sms'en in de auto is al helemaal niet nodig en nog veel gevaarlijker. Als het dringend is, dan bel je die persoon gewoon op. Als het niet dringend is, dan kan het wachten tot de rit beëindigd is.
Dit is véél gevaarlijker dan een paar km/u te snel te rijden en hier zouden dan ook veel meer controles op moeten gebeuren en zeer zware straffen op moeten staan, tot en met het afnemen van het rijbewijs in geval van recidive. Je kan dan met het openbaar vervoer beginnen gaan, dan kan je zoveel met je smartphone spelen als je wil zonder het leven van anderen in gevaar te brengen!
-
- Elite Poster
- Berichten: 3131
- Lid geworden op: 18 apr 2013, 09:41
- Locatie: Leuven
- Uitgedeelde bedankjes: 352 keer
- Bedankt: 222 keer
Reden? Ik heb nog nooit zo zalig gereden op mijn automaat dan op een geschakelde. Veel sneller weg aan de rode lichten, veel sneller onderweg zonder te schakelen en veel meer tijd om te genieten.Dafke schreef:- op een Moto een automaat? NEE!!!
Zelf al eens met een goede motor automaat gereden?
Trouwens, voor de rokers onder ons: rijden en roken met een automaat is een pak makkelijker dan roken en schakelen.
![Smile :)](./images/smilies/icon_smile.gif)
-
- Elite Poster
- Berichten: 8446
- Lid geworden op: 28 jan 2012, 18:22
- Uitgedeelde bedankjes: 164 keer
- Bedankt: 618 keer
Ge moogt ni roken als ge rijdt ![Wink ;-)](./images/smilies/icon_wink.gif)
![Wink ;-)](./images/smilies/icon_wink.gif)
-
- Elite Poster
- Berichten: 3131
- Lid geworden op: 18 apr 2013, 09:41
- Locatie: Leuven
- Uitgedeelde bedankjes: 352 keer
- Bedankt: 222 keer
Je mag ook je radio niet bedienen... Toch zie ik niet meteen veel boetes hiervoor verschijnen. ![Smile :)](./images/smilies/icon_smile.gif)
![Smile :)](./images/smilies/icon_smile.gif)
- Dafke
- Elite Poster
- Berichten: 2755
- Lid geworden op: 04 mei 2006, 21:31
- Uitgedeelde bedankjes: 181 keer
- Bedankt: 142 keer
- Contacteer:
Neen maar mij zegt het echt niets :/Slafes schreef:Reden? Ik heb nog nooit zo zalig gereden op mijn automaat dan op een geschakelde. Veel sneller weg aan de rode lichten, veel sneller onderweg zonder te schakelen en veel meer tijd om te genieten.Dafke schreef:- op een Moto een automaat? NEE!!!
Zelf al eens met een goede motor automaat gereden?
Trouwens, voor de rokers onder ons: rijden en roken met een automaat is een pak makkelijker dan roken en schakelen.
I'm sorry!
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
- MaT
- Elite Poster
- Berichten: 1888
- Lid geworden op: 18 feb 2014, 15:40
- Locatie: Gent
- Uitgedeelde bedankjes: 161 keer
- Bedankt: 282 keer
Welke is dat?Slafes schreef: Reden? Ik heb nog nooit zo zalig gereden op mijn automaat dan op een geschakelde. Veel sneller weg aan de rode lichten, veel sneller onderweg zonder te schakelen en veel meer tijd om te genieten.
-Met name de kosten in verband met de eindapparatuur (modem, settopbox, ...) zouden beperkt kunnen worden, als die toestellen hergebruikt zouden kunnen worden of vrij gekozen worden door de klant- Bron
- Dafke
- Elite Poster
- Berichten: 2755
- Lid geworden op: 04 mei 2006, 21:31
- Uitgedeelde bedankjes: 181 keer
- Bedankt: 142 keer
- Contacteer:
Ik heb al een "half"-automaat trouwens met de quickshifterDafke schreef:Neen maar mij zegt het echt niets :/Slafes schreef:Reden? Ik heb nog nooit zo zalig gereden op mijn automaat dan op een geschakelde. Veel sneller weg aan de rode lichten, veel sneller onderweg zonder te schakelen en veel meer tijd om te genieten.Dafke schreef:- op een Moto een automaat? NEE!!!
Zelf al eens met een goede motor automaat gereden?
Trouwens, voor de rokers onder ons: rijden en roken met een automaat is een pak makkelijker dan roken en schakelen.
I'm sorry!
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
![Smile :)](./images/smilies/icon_smile.gif)
Das voldoende voor nu. Op de moto werk ik graag nog een beetje. Op een HD zou dat een ander verhaal zijn!
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
-
- Elite Poster
- Berichten: 3131
- Lid geworden op: 18 apr 2013, 09:41
- Locatie: Leuven
- Uitgedeelde bedankjes: 352 keer
- Bedankt: 222 keer
Ah, de typische: "ik ben tegen iets maar ik weet niet waarom."Dafke schreef:Neen maar mij zegt het echt niets :/
I'm sorry!
Echt, dat haalt in een discussie de geloofwaardigheid onderuit van waarom je nu wel of niet voor aan automaat moet kiezen.
![Smile :)](./images/smilies/icon_smile.gif)
Ik meen dat, stap eens op zo'n ding, doe eens een ritje. Zelfs de ervaren rotten in het vak en zelfs de vakpers zijn allemaal van hun "ik moet kunnen schakelen" teruggekomen. Je kan trouwens de automaat kopen en nog steeds je versnelling "schakelen" met je voet (optie) of met de peddles (standaard), terugschakelen doet hij uit zichzelf. Of ga je nu verklaren dat je nog nooit naar een versnelling (vooral de neutraal) hebt lopen zoeken? Verleden tijd met een automaat.
![Smile :)](./images/smilies/icon_smile.gif)
@MaT: Ik heb een Honda NC700 DCT, helaas geen geld om een VFR met DCT te kopen.
![Smile :)](./images/smilies/icon_smile.gif)
- Sasuke
- Elite Poster
- Berichten: 4854
- Lid geworden op: 13 aug 2003, 20:25
- Locatie: Vlaanderen
- Uitgedeelde bedankjes: 153 keer
- Bedankt: 332 keer
- Contacteer:
Slafes, we geven hier allemaal onze mening. Iemand proberen te overtuigen die niet wil overtuigd worden, via een forum, is redelijk onbegonnen werk. Imho is deze thread rijp om afgesloten te worden daar alles al meer dan 1 keer gezegd is geweest ![Cool 8)](./images/smilies/icon_cool.gif)
![Cool 8)](./images/smilies/icon_cool.gif)
- Garpenlov
- Premium Member
- Berichten: 703
- Lid geworden op: 24 okt 2014, 22:17
- Uitgedeelde bedankjes: 61 keer
- Bedankt: 50 keer
Beetje onbeschoft.Slafes schreef:Ah, de typische: "ik ben tegen iets maar ik weet niet waarom."Dafke schreef:Neen maar mij zegt het echt niets :/
I'm sorry!
ISP: Telenet 1000/40 (CV8560E -> Unifi UDM-B)
Mobiel: PX Mobilus M (Iphone 13)
Mobiel: PX Mobilus M (Iphone 13)
-
- Elite Poster
- Berichten: 891
- Lid geworden op: 01 apr 2005, 16:46
- Uitgedeelde bedankjes: 41 keer
- Bedankt: 40 keer
Ik kan absoluut niet vergelijken tussen automaat of manueel, aangezien ik geen rijbewijs heb. Maar moest ik toch willen leren rijden, dank denk ik dat het leren schakelen de grootste struikelblok zou zijn. Akkoord dat dat in 't begin pure concentratie is en dat het na verloop van tijd vanzelf gaat, maar toch... het lijkt mij stukken eenvoudiger om te leren rijden met een automaat, want dan kun je je volledig concentreren op al de rest, wat tegenwoordig met al die wegpiraten ook al niet evident is.
-
- Erelid
- Berichten: 2114
- Lid geworden op: 20 jan 2006, 21:08
- Locatie: Gent
- Uitgedeelde bedankjes: 1055 keer
- Bedankt: 317 keer
Goh, ik rij dag in dag uit met automaat, 20 ton en 28 ton, en het heeft toch wel grote voordelen.
-Bij voertuigen die vaak van chauffeurs wisselen is het beter voor motor en aandrijflijn om een automaat te hebben. Ze hebben dan niet/minder te lijden onder 26000 verschillende rijstijlen.
-Je kan je aandacht beter bij verkeer houden
-Je hebt normaal gezien ten aller tijde beide handen aan je stuur
-Je moet bij het afremmen niet meer zelf denken om (tijdig) terug te schakelen of je remvertrager te gebruiken, gaat automatisch
Enz...
nu, dat gezegd zijnde, met de huidige regeling qua rijbewijzen, zou ik zeker voor rijbewijs B echt handgeschakeld gaan, want als je die handgeschakeld hebt, en je gaat voor C of D, ook al doe je dat examen met automaat, je krijgt een rijbewijs zonder beperking automaat.
Doe je je B met automaat, dan gaat op je C en D later ook een beperking automaat staan...
-Bij voertuigen die vaak van chauffeurs wisselen is het beter voor motor en aandrijflijn om een automaat te hebben. Ze hebben dan niet/minder te lijden onder 26000 verschillende rijstijlen.
-Je kan je aandacht beter bij verkeer houden
-Je hebt normaal gezien ten aller tijde beide handen aan je stuur
-Je moet bij het afremmen niet meer zelf denken om (tijdig) terug te schakelen of je remvertrager te gebruiken, gaat automatisch
Enz...
nu, dat gezegd zijnde, met de huidige regeling qua rijbewijzen, zou ik zeker voor rijbewijs B echt handgeschakeld gaan, want als je die handgeschakeld hebt, en je gaat voor C of D, ook al doe je dat examen met automaat, je krijgt een rijbewijs zonder beperking automaat.
Doe je je B met automaat, dan gaat op je C en D later ook een beperking automaat staan...
© De Morgen: Geachte taalnazi's, deradicaliseer een beetje.
- Dafke
- Elite Poster
- Berichten: 2755
- Lid geworden op: 04 mei 2006, 21:31
- Uitgedeelde bedankjes: 181 keer
- Bedankt: 142 keer
- Contacteer:
Ah nee integendeel, ik weet net heel goed waaromSlafes schreef:Ah, de typische: "ik ben tegen iets maar ik weet niet waarom."Dafke schreef:Neen maar mij zegt het echt niets :/
I'm sorry!
![Smile :)](./images/smilies/icon_smile.gif)
In de wagen wil ik niets anders meer, die uitleg heb ik al een paar pagina's terug gedaan. Mij boeit het niet wat de meerderheid of voortrekkers kiezen, ik kies voor mezelf.
In de tijd dat al mijn kameraden een automaat voor bompa's vonden (en ik eigenlijk ook, maar toen lag het aan de automaten) ben ik toch eens een testrit gaan doen met een aantal van de premium's.
Helaas vulde toen geen enkele mijn gevoel in qua aanvaardbaar voor mij rijdgedrag. Tot de BMW dealer zei dat hij 2 weken later de nieuwe automaat binnen had van de 5-serie die 60% geoptimaliseerd was tov de huidige. Hij zei: "dit voel je echt, geen verkooppraat".
Ik heb de gok toen maar genomen, en inderdaad, die automaat was pakken beter en heb toen mijn eerste wagen met automaat besteld. Wat was het heerlijk in de file staan, die ik sowieso moest doen, maar zonder te moeten telkens ontkoppelen/koppelen, ...
Ik heb nu zelfs een autohold die, wanneer ik stop, de rem voor mij induwt. Ik kan de rem lossen en gewoon op het gaspedaal drukken en de auto rijdt weer verder.
Ook kan ik, als ik wil, halfautomaat gebruiken via de pook, of via de peddels aan het stuur (ik denk op 3 jaar nu ongeveer 10x gebruikt).
Voor de motor ligt me dat anders. Ik rij motor voor het gevoel, het ruwe, ... Daar hoort voor MIJ geen automaat thuis. Ik schakel echt veel liever zelf op de motor, omdat dit puur plezier ritten zijn.
Als ik nu echt mijn wagen zou bannen, dan zou ik eventueel overwegen een 2e woon/werk motor erbij te nemen, en die zou gerust automaat mogen zijn. Maar dit is puur en alleen dan voor het gemak, niet meer de emotie. Daarom ook dat ik het vandaag ook zeker niet ga test rijden, wegens geen nood aan.
Dus zoals je hopelijk kan opmaken, bekijk ik niemand scheef die een automaat rijdt, niet op de wagen of op de motor. Maar is het puur persoonlijke keuze om dit vooralsnog NIET op de motor te willen.
-
- Elite Poster
- Berichten: 3131
- Lid geworden op: 18 apr 2013, 09:41
- Locatie: Leuven
- Uitgedeelde bedankjes: 352 keer
- Bedankt: 222 keer
Dat mag uw keuze zijn natuurlijk, maar je zei direct dat je een automaat niet zou aanraden op de motor. (uw NEE!!!) Ik blijf er bij, zolang je niet met een automaat gereden hebt moet je het gewoon ook andere mensen niet afraden of afschrikken. Ik probeer jou absoluut niet te overtuigen zoals sommigen denken. Ik heb het er alleen moeilijk mee dat het een botte NEE!!! is zonder je er mee gereden hebt dan is het bij mij inderdaad iets van, ik ben tegen maar weet niet waarom. Je hebt er nog niet mee gereden maar je bent al overtuigd dat het emotieloos is, niet ruw genoeg. De vooroordelen zijn er wel, ook al zeg je dat je niemand er scheef mee bekijkt.
Denk je niet dat het de eerste keer is dat dat ik die discussie live moet voeren? Ne automaat, dat is toch ne scooter zeker? Dat is gene echte moto ze! Ik zou daar nooit mee kunnen rijden. Elke keer vraag ik dan: heb je al eens met eentje gereden? Twee keer raden wat telkens het antwoord is. Tot ik aan het rode licht eerst weg ben met mijn 48 pk en niemand met hun meer dan dubbele pk's mij kan houden.
Emotieloos? Bwa.
Als je gewoon bent van 100+pk's onder uw gat te hebben, mja, dan is een automaat van 48 pk niets, maar er zijn ook zwaardere uitvoeringen.
Daarboven volgt dan wel je betoog waarom je voor de automaat bij de auto gekozen hebt. (ook met vooroordelen) Daar ben je zelf gaan testen en vond je het toch goed, alleen voor de motor niet. Ik zeg het, je mag het alsnog slecht vinden, een automaat op een motor, maar doe de moeite en ga ooit ergens eens een testritje doen en zeg dan of je het niets vindt of wel voor je anderen afschrikt want veel instappers of beginners laten zich leiden door hun omgeving. Als zij zeggen dat een automaat een onding is, dan zal dat wel zo zijn natuurlijk.
Snap je de frustratie onderhand?![Smile :)](./images/smilies/icon_smile.gif)
Denk je niet dat het de eerste keer is dat dat ik die discussie live moet voeren? Ne automaat, dat is toch ne scooter zeker? Dat is gene echte moto ze! Ik zou daar nooit mee kunnen rijden. Elke keer vraag ik dan: heb je al eens met eentje gereden? Twee keer raden wat telkens het antwoord is. Tot ik aan het rode licht eerst weg ben met mijn 48 pk en niemand met hun meer dan dubbele pk's mij kan houden.
![Smile :)](./images/smilies/icon_smile.gif)
![Smile :)](./images/smilies/icon_smile.gif)
Daarboven volgt dan wel je betoog waarom je voor de automaat bij de auto gekozen hebt. (ook met vooroordelen) Daar ben je zelf gaan testen en vond je het toch goed, alleen voor de motor niet. Ik zeg het, je mag het alsnog slecht vinden, een automaat op een motor, maar doe de moeite en ga ooit ergens eens een testritje doen en zeg dan of je het niets vindt of wel voor je anderen afschrikt want veel instappers of beginners laten zich leiden door hun omgeving. Als zij zeggen dat een automaat een onding is, dan zal dat wel zo zijn natuurlijk.
Snap je de frustratie onderhand?
![Smile :)](./images/smilies/icon_smile.gif)
-
- Pro Member
- Berichten: 434
- Lid geworden op: 06 nov 2014, 13:37
- Uitgedeelde bedankjes: 21 keer
- Bedankt: 35 keer
![Shocked :eek:](./images/smilies/icon_eek.gif)
Klopt... Hier recent de busjes vervangen door automaten.FlashBlue schreef:-Bij voertuigen die vaak van chauffeurs wisselen is het beter voor motor en aandrijflijn om een automaat te hebben. Ze hebben dan niet/minder te lijden onder 26000 verschillende rijstijlen.
Bij de handmatige was er één iemand die zodanig reed dat er een enorme dieselgeur in de lucht hing, en dat er soms een hevige rookwolk uit de uitlaat kwam. Ze dachten dat die motor gewoon versleten was, maar als iemand anders er mee reed, hoefde ik mijn neus niet dicht te knijpen.
Mijn man was echt het type 'handgeschakeld is beter, maar ik kan niet echt een reden geven'. Hij is heel veel onderweg en kan goed rijden, maar heeft toch 4 jaar terug een automaat voor ons beiden gekocht, en sindsdien verandert alles op het bedrijf ook naar automaat.
Ikzelf had niet echt een voorkeur omdat ik altijd manueel reed, maar nu verkies ik toch ook automaat...
Dat wist ik niet. Ikzelf heb natuurlijk enkel B (volwaardig) omdat zelf de auto van mijn man te intimiderend is voor mij, en ik niks anders nodig heb, maar hij heeft ook C en D. Ik neem aan dat dit allemaal manueel is afgelegd.FlashBlue schreef:... met de huidige regeling qua rijbewijzen, zou ik zeker voor rijbewijs B echt handgeschakeld gaan, want als je die handgeschakeld hebt, en je gaat voor C of D, ook al doe je dat examen met automaat, je krijgt een rijbewijs zonder beperking automaat.
Doe je je B met automaat, dan gaat op je C en D later ook een beperking automaat staan...
Ik zou zelf durven zeggen dat je tegenwoordig perfect voor een automaat-rijbewijs kunt gaan. Ik persoonlijk vind dat dat de norm moet worden, en manueel optie (zoals in Amerika). Het klinkt langs één kant misschien vroeg, maar automaat is de toekomst imo, en als je manueel wil, kan je er het zelf wat proberen onder de knie te krijgen.
Apple heeft ook de dvd-brander uit hun laptops gehaald in 2012, wanneer niemand er zogezegd klaar voor was, maar slechts weinigen missen het nu (waaronder ikzelf).
![Smile :)](./images/smilies/icon_smile.gif)
Die zijn beduidend lager bij automaat.Tim.Bracquez schreef:Eigenlijk zou je ergens statistieken moeten vinden van de ongevallen tussen wagens met een automaat en een manueel.
Het enige wat wel vaker voorvalt bij automaat is het indrukken van het verkeerde pedaal, en zo bijvoorbeeld een accident veroorzaken.
Dit is bij een handgeschakelde auto moeilijker omdat je je beide voetjes gebruikt, en omdat je toch je koppeling moet indrukken als je bijna tot stilstand komt, om te voorkomen dat de auto afslaat. Als je dan gas geeft, maakt je auto wat lawaai, maar rijdt hij niet door.
Ik heb vorig schooljaar ook theorieles gegeven voor het theorie-examen op school (voor het voorlopig rijbewijs), en heb nu bijscholing gedaan om volgend jaar ook praktijk te mogen geven. Mijn echtgenoot doet dit al langer en vindt dat heel prettig. Hij is zeer ervaren en doet dat graag, maar ik kan dat ook.
![Razz :p](./images/smilies/icon_razz.gif)
Eén van die dingen die je moet aanleren is terugschakelen voor het remmen... Dus remmen zonder koppeling, terugschakelen, koppeling los en zachtjes blijven remmen zonder koppeling (je komt steeds terug in hoge toeren). Dit is 'spaarzamer' voor de remmen...
Er zijn heel veel situaties waarin mensen met deze techniek nog te snel rijden wanneer ze bv. een bocht moeten nemen, en zo een accident zouden kunnen veroorzaken. De ervaring van gewoon wat bij te remmen, hebben beginnende chauffeurs natuurlijk niet, en ik begrijp wel dat rijden in het begin heel wat inspanning vergt en stress met zich meebrengt.
Mijn man werd aangeleerd gewoon te remmen en bij lage toeren te koppelen, en ik werd aangeleerd terug te schakelen. We hebben na al die jaren een beetje onze eigen rijstijl ontwikkeld, maar ik schakel écht niet terug voor het remmen... Ik kan dat niet zonder dat de auto ineens heel bruut remt, hoe traag ik de koppeling ook laat opkomen.
Ik rem, ontkoppel, kies daarna de gepaste versnelling, laat koppeling los en geef gas. Dit is dan wel spaarzamer voor je remmen, maar zo vaak je koppeling intrappen + altijd hoge toeren (hoog benzineverbruik), is dat dan zo spaarzaam? Liever een nieuw setje remblokjes dan een nieuwe koppeling. In de bergen moet je zoiets niet doen, natuurlijk...
Maar nu rij ik een dikke 4 jaar gewoon automaat want dat is prettiger, en vraagt om minder aandacht.
![Razz :p](./images/smilies/icon_razz.gif)
![Wink ;)](./images/smilies/icon_wink.gif)
Blond doesn't mean stupid ![Rolling Eyes :roll:](./images/smilies/icon_rolleyes.gif)
![Rolling Eyes :roll:](./images/smilies/icon_rolleyes.gif)
-
- Elite Poster
- Berichten: 3131
- Lid geworden op: 18 apr 2013, 09:41
- Locatie: Leuven
- Uitgedeelde bedankjes: 352 keer
- Bedankt: 222 keer
Op de motor remmen is iets zuiniger. Je hoeft daarom ook niet meteen terug te schakelen, gewoon je gas loslaten is ook remmen op de motor. Je mag ook niet te snel terugschakelen natuurlijk, want te hoge toeren is ook niet goed. Bij mij ligt het eraan wanneer ik terugschakel, of wanneer ik rem, of wanneer ik beiden combineer. Hangt af van situatie tot situatie.
Dat is natuurlijk iets wat een goede automaat allemaal zelf voor jou beslist, behalve het remmen natuurlijk, alhoewel dat moderne wagens vaak ook al zelfstandig remmen.![Smile :)](./images/smilies/icon_smile.gif)
Dat is natuurlijk iets wat een goede automaat allemaal zelf voor jou beslist, behalve het remmen natuurlijk, alhoewel dat moderne wagens vaak ook al zelfstandig remmen.
![Smile :)](./images/smilies/icon_smile.gif)
-
- Plus Member
- Berichten: 208
- Lid geworden op: 30 apr 2006, 08:31
- Locatie: Hageland
- Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
- Bedankt: 7 keer
Een groot voordeel van een automaat is voor mij het gebruik van de cruisecontrol. Vanaf 30 km/uur trekt hij automatisch op tot aan de ingestelde snelheid, of tot de snelheid van de voorligger. Hij schakelt automatisch op (of neer als de voorligger vertraagt). Dit gaat niet met een handgeschakelde, want bij iedere druk op het koppelingspedaal valt de cruisecontrol uit.
Ik rijd bijna altijd op cruisecontrol, ook in het gewone wegverkeer.
Ik rijd bijna altijd op cruisecontrol, ook in het gewone wegverkeer.
-
- Elite Poster
- Berichten: 1374
- Lid geworden op: 22 mei 2013, 09:04
- Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
- Bedankt: 105 keer
Dat is toch ook zo'n regeling waarvan je denkt: waar hebben ze dat nu weer gehaald? Met een vrachtwagen met tussenversnellingen rijden is toch iets heel anders dan met een gewone handgeschakelde auto schakelen heFlashBlue schreef:nu, dat gezegd zijnde, met de huidige regeling qua rijbewijzen, zou ik zeker voor rijbewijs B echt handgeschakeld gaan, want als je die handgeschakeld hebt, en je gaat voor C of D, ook al doe je dat examen met automaat, je krijgt een rijbewijs zonder beperking automaat.
Doe je je B met automaat, dan gaat op je C en D later ook een beperking automaat staan...
![Smile :)](./images/smilies/icon_smile.gif)
Dit gezegd zijnde: mijn vader heeft indertijd zijn rijbewijs C gehaald met een Ford Transit waar hij houten platen in gelegd had om boven de 3,5 ton uit te komen
![Smile :)](./images/smilies/icon_smile.gif)
-
- Erelid
- Berichten: 2114
- Lid geworden op: 20 jan 2006, 21:08
- Locatie: Gent
- Uitgedeelde bedankjes: 1055 keer
- Bedankt: 317 keer
SpecialK: Over het "gezond verstand" achter die regeling ga ik me inderdaad niet uitspreken.
Maar persoonlijk vond ik het wel handig, anders zat ik nu met een D met beperking automaat, terwijl ik nu, omdat mijn B een volledig is, ik ook een volwaardig D heb, ondanks examen afgelegd met automaat.
En moest iemand twijfelen aan de correctheid van mijn stelling, zie hier de tekst van de omzendbrief van FOD mobiliteit en vervoer naar de gemeentebesturen van 01/06/2015:
![Wink :wink:](./images/smilies/icon_wink.gif)
Maar persoonlijk vond ik het wel handig, anders zat ik nu met een D met beperking automaat, terwijl ik nu, omdat mijn B een volledig is, ik ook een volwaardig D heb, ondanks examen afgelegd met automaat.
En moest iemand twijfelen aan de correctheid van mijn stelling, zie hier de tekst van de omzendbrief van FOD mobiliteit en vervoer naar de gemeentebesturen van 01/06/2015:
2. VERKRIJGEN VAN CODE 78
2.1. Na een geslaagd praktisch examen
ALLE CATEGORIEËN, UITGEZONDERD AM EN G
Op basis van het feit dat de kandidaat het examen aflegt met een voertuig met manuele of automatische
schakeling (de beperking wordt door het examencentrum aangeduid op de aanvraag om
een rijbewijs in vak III met betrekking tot het slagen van het praktisch examen). Deze beperking
wordt aangeduid met de code 78 bij de betrokken categorie.
De code 78 zal echter niet worden aangebracht worden voor de categorieën C, CE, D en DE als
de aanvrager al titularis is van één van volgende categorieën zonder de code 78: B, BE, C1, C1E,
D1, D1E, D of DE (art. 20 van het K.B. van 23 maart 1998).
© De Morgen: Geachte taalnazi's, deradicaliseer een beetje.
-
- Pro Member
- Berichten: 385
- Lid geworden op: 25 mei 2006, 01:30
- Uitgedeelde bedankjes: 42 keer
- Bedankt: 6 keer
Zou het kunnen dat je hier verwart tussen een automaat en een gerobotiseerde versnellingsbak (Ja, er is een [groot] verschil tussen beide systemen)?IYZY schreef: [knip]
De tijd dat een automaat aanzienlijk meer verbruikt, is ook wel al even achter de rug, hoewel er toch nog automaten zijn die niet helemaal op punt staan (bij te lage toeren schakelen, en zo niet de gewenste snelheid kunnen halen, of bij veel te hoge toeren schakelen, veel verbruiken en traag optrekken (voor snel optrekken moet je wat in de hoge toeren gaan, maar sommige automaten blijven te lang in hoge toeren)).
De laatste heeft inderdaad meer het gedrag dat je beschrijft.
-
- Pro Member
- Berichten: 434
- Lid geworden op: 06 nov 2014, 13:37
- Uitgedeelde bedankjes: 21 keer
- Bedankt: 35 keer
Ik heb dit toch al vaker gehoord, en ik denk toch dat het over een échte automaat gaat...Koelreuteria schreef:Zou het kunnen dat je hier verwart tussen een automaat en een gerobotiseerde versnellingsbak...
In Amerika heb ik zelf ook af en toe een Zipcar gehuurd (100% automaten) en daar zat ook een model tussen dat ook super laat schakelde...
Mijn echtgenoot heeft een Amerikaanse vrijetijdsauto van Ford, die heel zacht rijdt als je zacht je pedaal in duwt, en heel sportief rijdt (laat schakelt) als je het pedaal hard induwt. Ik heb voor zoiets een S-stand.
![Smile :)](./images/smilies/icon_smile.gif)
Blond doesn't mean stupid ![Rolling Eyes :roll:](./images/smilies/icon_rolleyes.gif)
![Rolling Eyes :roll:](./images/smilies/icon_rolleyes.gif)