Griekenland zegt oxi

powaq
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 944
Lid geworden op: 16 sep 2008, 11:43
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 62 keer

heist_175 schreef:@zelfstandige
Omdat die ziek gaat werken. Een zelfstandige betaalt dan ook niet aan die solidariteit, maar doet dat via een eigen verzekering (inkomensverlies).
De solidariteit die de zelfstandige doorstort, is eigenlijk loon van zijn werknemers en hoort bij de bruto werkgeverskost om iemand in dienst te nemen/hebben.
Het beetje RSZ dat een zelfstandige betaalt zal voor de kinderbijslag zijn ofzo, geen idee.
Are you kidding me? Wij betalen wel degelijk sociale lasten voor die "solidariteit". Het verschil is dat wij als zelfstandige daar geen gebruik van kunnen maken zoals een werknemer. Zelfstandige betalen evenveel, en in veel gevallen MEER belastingen. We betalen voor dingen die we niet kunnen krijgen. Return on investment 0,0. Zoals bijvoorbeeld 200 euro per jaar aan gemeentetaks die je als gewone werknemer niet betaalt. God knows waar die 200 euro voor dient. Gewoon omdat je zelfstandige bent. Moesten wij nu minder belastingen betalen, en in ruil minder terugkrijgen ervoor, zoals dat nu is. Dan zou het eerlijk zijn. Dan nemen we die extra's gewoon via privé-verzekering. Dit in tegenstelling tot EN belastingen betalen EN privé verzekering moeten nemen.
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 7538
Lid geworden op: 06 jul 2008, 13:51
Locatie: Dendermonde
Uitgedeelde bedankjes: 356 keer
Bedankt: 717 keer

Gewoon een (slapende) vennootschap hebben waar een mens totaal niks mee doet kost je al gauw een mooie som geld:
APB bedrijven: 178 euro per jaar
Sociaal secretariaat: 347 euro per jaar
Extra taks Dendermonde: 20 of 25 euro per jaar enkel en alleen voor zelfstandigen, bedrijven, vrije beroepen... NIET voor particulieren.
En ik doe helemaal niks met die vennootschap, nul komma nul. Ik houd ze wel aan omdat die vennootschap mij de mogelijkheid geeft om in winkels te kopen waar ik anders niet binnen geraak als particulier.
MacMini M1 - Vu+ Zero - Fritz!Box 6890LTE + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
apestaart
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1315
Lid geworden op: 10 jun 2013, 21:23
Locatie: Oostende
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
Bedankt: 66 keer

Zoals de Makro.
bambipower
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2786
Lid geworden op: 04 sep 2004, 19:37
Locatie: Antwerpen... naast de parking
Uitgedeelde bedankjes: 526 keer
Bedankt: 248 keer

in de makro koop ik al jaren als particulier...
de koe zegt boe
Gebruikersavatar
Goztow
userbase crew
userbase crew
Berichten: 13588
Lid geworden op: 14 nov 2006, 16:21
Locatie: Brussel
Uitgedeelde bedankjes: 1422 keer
Bedankt: 878 keer

Als zelfstandige in bijberoep draag ik alle maanden 100 euro bij aan de solidariteit via sociale bijdragen waar ik niks voor terug kan krijgen.

[Afbeelding Post made via mobile device ]
Bedank andere users voor nuttige posts, door op Afbeelding te klikken
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 7538
Lid geworden op: 06 jul 2008, 13:51
Locatie: Dendermonde
Uitgedeelde bedankjes: 356 keer
Bedankt: 717 keer

apestaart schreef:Zoals de Makro.
Neen, niet zoals de Makro. Daar kan je al jaren als particulier een kaart krijgen. In mijn geval: Metro, ISPC, Hanos, Castelein, Ranson ... Allemaal zaken, uitsluitend voor mensen actief in de voedingssector én met BTW nummer.
MacMini M1 - Vu+ Zero - Fritz!Box 6890LTE + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 7538
Lid geworden op: 06 jul 2008, 13:51
Locatie: Dendermonde
Uitgedeelde bedankjes: 356 keer
Bedankt: 717 keer

Goztow schreef:Als zelfstandige in bijberoep draag ik alle maanden 100 euro bij aan de solidariteit via sociale bijdragen waar ik niks voor terug kan krijgen.
En als je denkt daar later nog wat extra pensioen voor te trekken, dan ben je er aan voor je moeite. Daar krijg je nul komma nul pensioen voor in de plaats.
MacMini M1 - Vu+ Zero - Fritz!Box 6890LTE + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
Gebruikersavatar
Goztow
userbase crew
userbase crew
Berichten: 13588
Lid geworden op: 14 nov 2006, 16:21
Locatie: Brussel
Uitgedeelde bedankjes: 1422 keer
Bedankt: 878 keer

Ja, niks zeg ik toch ;-)

[Afbeelding Post made via mobile device ]
Bedank andere users voor nuttige posts, door op Afbeelding te klikken
Gebruikersavatar
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 13045
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer

Wel ja, dat is ook wat ik zei: een kleine bijdrage.
Geen idee waar die voor moet dienen.

Als werknemer betaal ik veel meer solidariteit, 't is te zeggen: mijn werkgever houdt dat van mijn brutowerkgeverskost af en stort dat meteen door.
Dus is het niet absurd dat ik daar ook iets voor terugkrijg. Zolang ik in goede gezondheid verkeer etc is dat "IETS", maar als ik in de problemen zou komen wordt dat al wat substantiëler.

@zelfstandige
Grappig hoe zelfstandigen toch altijd zo'n calimero's zijn.
Je hebt er vermoedelijk zelf voor gekozen, voor dat statuut. Dus waarom dan zo klagen en zagen?
Ja meer risico, ja veel kans doe je meer uren dan een bureauslaaf, maar ik hoop voor u dat je er dan ook de vruchten van kan plukken. Mij niet gelaten. Hoewel ik in DS recent nog las dat een deel van de zelfstandige ondernemers het zout op hun patatten niet verdient. Slecht gegokt denk ik dan. Risico nemen en niet rond komen. Ofwel hopend op beterschap, ofwel kan je beter voor een baas gaan werken. Ofwel een foefelaar die wil terugtrekken :angel:

De zelfstandige die hier de verwarming gelegd heeft, werkte ook op zaterdag, ook tijdens het bouwverlof.
Die kerel was geen 40 jaar en had 800K (achthonderdduizend euro) reserve in zijn bedrijf zitten (cijfers op te vragen bij NBB balanscentrale). Goed geboerd, ongetwijfeld hard gewerkt.

Als je in uw gemeente belastingen moet betalen als zelfstandige, vraag dan eens aan de burgemeester wat de reden is en wat er met dat geld gebeurd?
Astralon
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3310
Lid geworden op: 26 jul 2005, 12:17
Locatie: Lochristi
Uitgedeelde bedankjes: 196 keer
Bedankt: 125 keer

@heist_175, ik wil niet nog eens de zoveelste discussie werknemer<> zelfstandige maar waar het mij over ging is dat ons systeem van 'solidariteit' bijna even rot is als dat van Griekenland en vroeg of laat gaat zich dat wreken.

Ik zal mijn voorbeeld hernemen.
Persoon A en B werken alle 2 als werknemer.
Na 20 jaar worden beide werkloos. Persoon A blijft in het systeem hangen en persoon B wordt zelfstandig.
Op dat moment heeft persoon A die niets bijdraagt meer rechten dan persoon B die, hoe klein ook, zijn bijdrage wel blijft doen aan het systeem.
Dat mensen dit systeem blijft verdedigen is voor mij onbegrijpelijk.
heist_175 schreef:Die kerel was geen 40 jaar en had 800K (achthonderdduizend euro) reserve in zijn bedrijf zitten
* Reserve wil niet zeggen dat dat er is in de vorm van geld.
* Zonder de details te kennen zal hij dan ook al een bijna even groot bedrag aan vennootschapsbelasting betaald hebben. Wie was er ook al weer niet solidair?
bambipower
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2786
Lid geworden op: 04 sep 2004, 19:37
Locatie: Antwerpen... naast de parking
Uitgedeelde bedankjes: 526 keer
Bedankt: 248 keer

misschien tijd voor een economische reset.... want nu is er veel te veel afgunst. Zelfmoord heeft nog nooit zo gepiekt, omdat mensen de druk niet meer aankunnen... de oneindige groei is onhoudbaar. Een total reset zou ons terug met ons voeten op de grond plaatsen.
Enja, dan zal de shit eerst de fan hitten...en kunnen we daarna opnieuw starten. Daarom ook mijn diepste respect voor tsipras
"Wat verwijt u Tsipras?", vroeg RH. "Het enige is dat hij zijn woord houdt. Als in België de eerste minister tijdens de campagne zegt dat hij de pensioenleeftijd niet zal verhogen, is dat het eerste wat hij na de verkiezingen wel doet. Die hypocrisie moet eruit".
de koe zegt boe
Astralon
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3310
Lid geworden op: 26 jul 2005, 12:17
Locatie: Lochristi
Uitgedeelde bedankjes: 196 keer
Bedankt: 125 keer

Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 7538
Lid geworden op: 06 jul 2008, 13:51
Locatie: Dendermonde
Uitgedeelde bedankjes: 356 keer
Bedankt: 717 keer

Als ik hier de reacties lees van 1 bepaald iemand, dan krijg ik sterk de indruk dat zelfstandigen sjoemelen tegen de sterren op. Ah ja, want zo veel geld verdienen op zo een korte tijdsspanne, dat kan nooit zuivere koffie zijn. Het zijn wel de zelfstandigen die voor werk zorgen en de economie nog iet of wat draaiende houden. Zonder zelfstandigen zou je zelfs geen werk hebben. Een beetje meer dankbaarheid/respect is hier dan ook op zijn plaats. Enne... informeer eens naar het pensioen van een zelfstandige. Ik denk niet dat je weet hoe weinig die maar krijgen. En wat is het probleem dat een zelfstandige werkt op zaterdag en tijdens het bouwverlof? Hef je luie reet op en ga ook werken op zaterdag.
MacMini M1 - Vu+ Zero - Fritz!Box 6890LTE + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
Gebruikersavatar
Trojan
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3229
Lid geworden op: 13 aug 2009, 21:10
Locatie: Kontich
Uitgedeelde bedankjes: 113 keer
Bedankt: 241 keer

Astralon schreef:@heist_175, ik wil niet nog eens de zoveelste discussie werknemer<> zelfstandige maar waar het mij over ging is dat ons systeem van 'solidariteit' bijna even rot is als dat van Griekenland en vroeg of laat gaat zich dat wreken.
Solidariteit is een illusie. Het zijn altijd de rijken die met het geld gaan lopen terwijl de armen niets krijgen.
De posts van deze gebruiker weerspiegelen op geen enkel moment de mening van Belgacom NV/SA.
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 7538
Lid geworden op: 06 jul 2008, 13:51
Locatie: Dendermonde
Uitgedeelde bedankjes: 356 keer
Bedankt: 717 keer

Trojan schreef:Solidariteit is een illusie. Het zijn altijd de rijken die met het geld gaan lopen terwijl de armen niets krijgen.
De armen kunnen nog altijd gaan bedelen. Kwestie dat ze zich ook verrijken op de kap van een ander.
MacMini M1 - Vu+ Zero - Fritz!Box 6890LTE + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
Gebruikersavatar
Trojan
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3229
Lid geworden op: 13 aug 2009, 21:10
Locatie: Kontich
Uitgedeelde bedankjes: 113 keer
Bedankt: 241 keer

Dan doen ze op zen minst nog moeite ipv gewoon te wachten tot het op hun rekening wordt gestort.

/cynisme
De posts van deze gebruiker weerspiegelen op geen enkel moment de mening van Belgacom NV/SA.
Gebruikersavatar
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 13045
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer

Jack Daniels schreef:Als ik hier de reacties lees van 1 bepaald iemand, dan krijg ik sterk de indruk dat zelfstandigen sjoemelen tegen de sterren op. Ah ja, want zo veel geld verdienen op zo een korte tijdsspanne, dat kan nooit zuivere koffie zijn. Het zijn wel de zelfstandigen die voor werk zorgen en de economie nog iet of wat draaiende houden. Zonder zelfstandigen zou je zelfs geen werk hebben. Een beetje meer dankbaarheid/respect is hier dan ook op zijn plaats. Enne... informeer eens naar het pensioen van een zelfstandige. Ik denk niet dat je weet hoe weinig die maar krijgen. En wat is het probleem dat een zelfstandige werkt op zaterdag en tijdens het bouwverlof? Hef je luie reet op en ga ook werken op zaterdag.
Misschien moet je mijn reactie nog eens herlezen, in plaats van het blindelings oneens te zijn met mij :).
Respect voor die kerel met zijn €800K reserve vennootschap. Hij zit er nu warmpjes in, heeft personeel in dienst. Maar hij zal het niet gratis gekregen hebben en zal er dus ook hard voor gewerkt hebben. Ook op zaterdag. Ook in het bouwverlof. Er zullen er niet zo veel zijn die het hem nadoen.
liber!
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 783
Lid geworden op: 09 apr 2006, 17:48
Twitter: nathan_gs
Uitgedeelde bedankjes: 130 keer
Bedankt: 55 keer

heist_175 schreef: Die kerel was geen 40 jaar en had 800K (achthonderdduizend euro) reserve in zijn bedrijf zitten (cijfers op te vragen bij NBB balanscentrale).
En om dat geld er uit te halen betaalt hij makkelijk 50% belastingen (33% + 25%), dus er schiet nog 400k over.

Als niet-ambtenaren een even hoog pensioen willen dan ze als ambtenaar krijgen dan moeten ze serieus veel sparen. Het verschil van €1000 a €2000 extra pensioen per maand is meer dan die 800k, zeker omdat ze ook nog eens 5 a 10j vroeger op pensioen gaan.

Wie is er nu solidair met wie?
Gebruikersavatar
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 13045
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer

Afbeelding

:-D
Gebruikersavatar
Block
Erelid
Erelid
Berichten: 1740
Lid geworden op: 31 jul 2005, 01:08
Uitgedeelde bedankjes: 130 keer
Bedankt: 76 keer

Met deze cartoon gaan we terug on-topic hé mannen!
select replace * from userbase.be where topic ('got hostile', 'got friendly and polite');
joep.arreman
Starter
Starter
Berichten: 1
Lid geworden op: 17 mei 2015, 09:13
Bedankt: 1 keer

Als je de letters van Griekenland verandert staat er kan geld in

Verstuurd vanaf mijn GT-S7580 met Tapatalk
Plaats reactie

Terug naar “Geldzaken”