AndRo555 schreef:Adaptieve cruise control is inderdaad heel leuk om mee te rijden. De enige dingen die ergerlijk zijn, is dat die een veilige afstand bijhoud. Op zich is dat geen probleem, maar in België is dat een enorm gat als je al de rest ziet rijden. Gevolg, auto gaat weer in de remmen om weer ruimte te creëren voor de volgende.
Njah, mijn ACC houdt duidelijk echt niet de minimale afstand
![Wink ;-)](./images/smilies/icon_wink.gif)
Volgens mij is die niet echt op België afgesteld, maar ik ben daar stil over tegenover de garage. Ik ben er blij mee. Het heeft nog steeds minimale reactiesnelheid en enorme remmen. Dus het is nog steeds veilig.
De afstand bij 120 is zeker ook de afstand die ik houd als ik zelf rijd, maar is zeker 2x minder dan de minimale afstand volgens de wet.
Wel werkt mijn ACC niet in file (<40km/u). Die schakelt zichzelf uit
![Sad :(](./images/smilies/icon_sad.gif)
(al remt die wel af tot ongeveer 10km/u als er iemand heel hard remt en je bv. 70 reed, je moet dus wel nog steeds zelf de rem overnemen)
En je moet al vrij vroeg naar een linker vak als je iemand wil voorbijsteken, wat maakt dat als het verschil maar 10km/u is dat dat nog wel even duurt, en tegen dan zit er al iemand op uw bumper die niet kan wachten om er weer voorbij te gaan.
Ik druk dan even het gaspedaal in. Dat deactiveerd de ACC niet en kan ik even voorbij zonder "enorme" afstand te nemen. Ik heb dus ook nog steeds graag een beetje controle.
Het verschil van snelheid is wel geen probleem. Het is een vrij agressieve ACC, dus zelfs verschil van 20km/u duurt slechts 2 secondjes om op snelheid te komen (bv. iemand die eidndelijk stopt met in het midden te rijden).
BTW: ik vind trajectcontrole een eerlijke methode!
Soms geef ik eens gas tot 135/u om een "pompende" onnozellaar voorbij te komen (slecht voor mijn verbruik
![Tongue :P](./images/smilies/icon_razz.gif)
). Ik kijk dan altijd uit voor flitspalen. Maar daarna rijd ik terug 120. Dus die 10sec aan 135 gaan mijn gemiddelde snelheid niet significant veranderen.