Als er iemand 12 flessen rum (ik neem effe het vb van hierboven) invoert vanuit een ander EU land zonder dit aan de douane aan te geven, is die persoon wel degelijk illegaal bezig. De limiet, zoals de link aantoont, is 10 liter.
Je mag zelfs binnen de EU niet zomaar "vrij verkeer van goederen" claimen om accijnzen te ontlopen.
Ik spreek me niet uit over mede-ub'ers, ik heb geen weet van de exacte invoeren en of die gedeclareerd zijn.
Verder: de hele EU miserie is grotendeels het gevolg van een verschil in levensduurte (inkomen en cost of living).
Zolang dat niet gelijk getrokken wordt, mag je geen vrij verkeer van diensten en personen invoeren, of de armere landen concurreren de rijkere (en duurdere) kapot naar werkkrachten toe. En je kan er niks tegen doen.
Als iemand die (fictief vb) thuis een kwart verdient van wat hij hier kan verdienen (maar evengoed slechts een kwart uitgeeft aan kosten), en die persoon komt hier werken tegen de helft van ons loon, dan verliezen wij jobs wegens "niet concurrentieel genoeg" en heeft hij dubbel verdiend. Je ziet met wat gezond verstand toch van ver aankomen dat zoiets onhoudbaar is.
[ Post made via mobile device ]