HGW of modem only ?

Heb je vragen of opmerkingen over deze provider via de kabel? Post dan je vragen hier.
Gebruikersavatar
Sylvester
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1739
Lid geworden op: 07 jun 2006, 07:47
Locatie: Limburg
Uitgedeelde bedankjes: 36 keer
Bedankt: 182 keer

slafes schreef:Online bestelling plaatsen, naar Telenet Center gaan, vragen achter modem only, aub meneer. Zo is het eigenlijk bij mij gegaan... Had wel eerst naar de helpdes gebeld en daar zeiden ze dat ik gewoon een modem only mocht vragen. Geen enkel probleem. De kast met modem only toestellen was even gevuld als de HGW kast in Leuven.
Dat is dan ook één van de redenen om dit topic te starten. Het gaat tegenwoordig blijkbaar makkelijker dan voorheen om een modem only te krijgen.
Gebruikersavatar
Sylvester
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1739
Lid geworden op: 07 jun 2006, 07:47
Locatie: Limburg
Uitgedeelde bedankjes: 36 keer
Bedankt: 182 keer

MaT schreef:
Sylvester schreef:2. Alles in één : minder stroomverbruik (minder stopcontacten)
Dit word steeds genoemd als een groot voordeel maar nog nergens heb ik gezien wat de HGW verbruikt en hoeveel dat nu werkelijk verschilt met een modem-only en eigen router. enz...
Een HGW op zich verbruikt iets meer dan een modem only. Dat is waar.
Maar het was bedoeld als zijnde een volwaardige vergelijking. We plaatsen een HGW of een modem only met eigen router en switch. In dat geval heb je aanzienlijk minder stroomverbruik met een HGW.
Dit heb ik zelf allemaal gemeten maar ben de resultaten even kwijt. Het was een verschil van meer dan de helft.
Voor alle duidelijkheid heb ik dat puntje dus aangepast, maar is toch duidelijk een voordeel van de HGW.
MaT schreef:
Sylvester schreef: 1. HGW heeft ingebouwde wifi
5. HGW heeft ingebouwde switch.
Als je vergelijkt met een modem-only + eigen router zijn dit geen argumenten. Zowat alle consumenten routers tegenwoordig zijn modellen met wifi en switch ingebouwd.
Het is een voordeel in die zin dat je het zelf geen router moet kopen. Het is een compacte oplossing. Lijkt me toch wel een voordeel, hoe klein dan ook.
Idem voor de switch. Is netjes ingebouwd, en je hoeft hem niet zelf te kopen, vooral voor de opstelling dat je je digicorder interactief wil maken.
Ik zet er nog bij dat de router ook ingebouwd is, ondanks dat velen niet eens weten hoe een router werkt of waarvoor het dient.
MaT schreef:
Sylvester schreef: 3. Nette installatie met zo weinig mogelijk kabels, zeker nuttig voor installaties die in de woonkamer (achter de TV) staan
7. Als de HGW aan het uiteinde van je huis is geplaatst, kan je mits wat kennis en extra kabel je WIFI netwerk uitbreiden met een extra AP, wat resulteert in een veel betere dekking dan één WIFI punt.
Dit klopt, doch je hebt maar 1 voedingskabel en 1 netwerk kabel extra nodig. Je hebt ofwel kaas gegeten van cable management of niet en dan zullen die 2 extra het verschil niet echt maken tussen net en niet net.
Een punt ja, maar een kleintje die ik zeker niet doorslaggevend zou aanzien.
Puntje 7 doet puntje 3 dan weer teniet + telenet gaat ook niet helpen met deze opstellingen.
Of puntjes doorslaggevend of niet zijn, is niet aan de orde. Het is een punt. Ook in de discussie van de router zijn er een hoop puntjes die niet doorslaggevend zijn, maar toch opgenoemd worden. Weinig (bijna geen) klanten die gebruik maken van DDNS , en toch staat het erin.
Dus ik stel voor dat dit ook blijft staan.

Punt 3 is wel een aanzienlijk voordeel. Ik kan je anders wel eens wat foto's laten zien met een HGW, en met een modem only met AP en switch (van Telenet) of met eigen switch en router. Dat is soms huilen met de pet op, zeker als het achter de TV of zelfs zichtbaar in de woonkamer staat.
Punt 7 : dat wordt niet teniet gedaan door punt 3, lijkt me. Deze staat elders in huis, enkel één kabeltje wordt er extra in de HGW gestoken. Uiteraard vergt een uitbreiding iets extra, in dit geval één kabeltje aan de HGW. Het voordeel is dat je met één extra toestel twee wifi netwerken in huis hebt, eventueel door de iets gevorderde gebruiker om te vormen tot één wifi netwerk met roaming functie. In het geval van modem only (als beide punten ver uit elkaar liggen) ben je zelf 2 toestellen i.p.v. 1 toestel aan het kopen. Lijkt me toch ook een voordeel.
Telenet gaat niet helpen met deze opstelling. Of je nu een modem only met tweede wifi netwerk/AP gaat plaatsen, of een HGW met tweede wifi netwerk/AP, je gaat geen hulp krijgen met deze opstelling. Dus geen voor- of nadeel voor beiden. Maar dat was niet de kwestie van dit punt.
MaT schreef:
Sylvester schreef: 6. Digicorder : geen extra UTP kabel nodig tot aan de modem. Je kan éénder welke netwerkkabel gebruiken die in huis toevallig aan de TV passeert.
8. DLNA en interactiviteit zijn samen mogelijk op digicorder,waar je bij Modem-only dit zelf moet switchen.
Ik ken niet veel situaties waar er 2 of meer UTP's naar de TV lopen. Meestal word er toch met powerlines gewerkt voor de digicorder. Handige harry's met kennis kunnen 1 UTP ook opsplitsen in 2. De meeste media apparaten beschikken toch maar over 100Mbps poorten en de digicorder heeft zeker ook niet meer nodig. Scheelt weer de aankoop van dure powerlines.

Beide puntjes zie ik persoonlijk ook niet als nadelen voor de modem-only en voordelen voor de HGW, maar als beperkingen van het digitale TV concept van telenet waar je niet verplicht aan moet meedoen. Net zoals je een eigen router kan kopen met meer mogelijkheden kan je ook eigen mediaspelers kopen of zelf maken die veel krachtigere netwerk en multimedia oplossingen aan boord hebben dan de digibox/corders.
Je zou verschieten van het aantal installatie waar maar één UTP kabel naar de TV ligt, of waar er maar één gelegd kan worden (buis te dun). Soms zelfs geen.
We kunnen natuurlijk ook gaan vitten over het feit dat ik ook niet veel situaties ken waarbij meer functionaliteiten van een router nodig zijn. Je weet even goed als ik dat dit net zo waar is als die éne UTP kabel. Maar er zijn mensen die echt extra router functionaliteiten nodig hebben, en er zijn echt situaties waarbij maar één UTP kabel naar de TV ligt.
Je kan natuurlijk met powerlines gaan werken, maar dat zijn weer extra aankopen. Meestal werkt het wel, maar ook niet altijd even goed. Liefst rechtstreeks op een stopcontact ingestoken, dat er misschien ook niet meer vrij is. Meestal ligt er een stekkerdoos achter de TV, wat ook niet bevorderlijk is voor de betrouwbare werking van van een powerline communicatie. Of je moet er eentje kopen met een stopcontact ingebouwd om de rest verder op aan te sluiten. Toch een heel gedoe.

Het is toch een voordeel dat je voor interactiviteit van de digicorders in huis maar één UTP kabel naar de TV nodig hebt, in situaties waar je netwerk én interactiviteit aan je TV nodig hebt. Ik ken toch een aantal situaties onder vrienden en kennissen waarbij men een extra wifi routertje (gebruikt als switch en AP) achter de TV heeft staan.
MaT schreef: Dan het argument dat iemand die geen verstand heeft van routers of netwerken beter af is met een HGW... kom nu? serieus? Wat heeft het hebben van kennis van iets te maken met het hebben van bepaalde noden?
Iemand die niet alle onderdelen van een motor kan opnoemen mag enkel met een een klein stadswagentje met minimale motorisatie rijden?
Iemand die geen wijnkenner is mag enkel goedkope commerciële wijnen uit de lokale supermarkt drinken?

Idem met het gebruiken van functies:
Iemand die geen X aantal minuten/ maand zijn CPU boven de 20% trekt moet degraderen naar budget CPU's?
Iemand die niet alle aansluitingen gebruikt op een high-end receiver moet maar een goedkope soundbar gebruiken?
MaT, wees nu eens even serieus. Je weet hoe het is bedoeld.
Dit zijn geen vergelijkingen. Je mag gerust als niet-kenner speciale wijnen drinken. Je mag gerust een computer van 4000 euro kopen, alleen om te mailen en te surfen. Maar een eigen router installeren op de juiste manier is wel iets anders. Het is algemeen bedoeld. Men plaatst een HGW waarbij alles netjes is ingesteld door Telenet zodat zeker niemand ongevraagd op jouw wifi netwerk inbreekt.

Als je toch wil vergelijken : Je mag gerust een duurdere wagen kopen en ermee rijden. Maar iemand die geen rijbewijs heeft, koopt toch beter een Ligier, of gaat rijlessen volgen.
Iemand die geen verstand van techniek heeft, koopt beter een wagen met radio (vroeger kon je nog wagens zonder radio kopen) in plaats van zelf ééntje te installeren.
Laat het vliegen over aan de vogels!


Belangrijk voor allen : Vandaar dan ook dit topic : voor- en nadelen. De HGW is een voordeel voor zij die niets van netwerken kennen (en dat zijn er veel!), maar dit kan tegelijk eventueel een nadeel zijn voor de IT'ers en techneuten, en dan komen we bij de lijst van de voordelen van de modem only. Dat is uiteindelijk de opzet van dit topic. Ik stel voor om lange quote-rally's te vermijden indien mogelijk, voor de duidelijkheid en leesbaarheid van dit topic, en dan veeg ik ook voor eigen deur
Laatst gewijzigd door Sylvester op 26 aug 2014, 08:27, 4 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Sylvester
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1739
Lid geworden op: 07 jun 2006, 07:47
Locatie: Limburg
Uitgedeelde bedankjes: 36 keer
Bedankt: 182 keer

MaT schreef: En nog een voordeel voor de modem-only/eigen router combo: Je hebt geen last van bugs in de telenet firmware waar je niet omheen kunt omdat je toestel alles in één is zonder mogelijkheid om functies uit te schakelen om overbruggen.
De ping bug in games iemand? http://www.tik.be/forum/viewtopic.php?f ... 44#p188058
We kunnen deze misschien in het midden gooien?
Mij lijkt het dat dit geen voor- of nadeel is, vermits je ook bugs en allerlei andere problemen in de modem only én eigen toestellen kan hebben.
In dat laatste geval moet je zelf achter een oplossing aan gaan. Eerder een nadeel dan een voordeel -doch klein- omdat je het zelf moet oplossen
Het ping-probleem is uiteindelijk ook opgelost geraakt.
Gebruikersavatar
raf1
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4954
Lid geworden op: 17 nov 2009, 22:39
Uitgedeelde bedankjes: 235 keer
Bedankt: 1542 keer

Sylvester schreef:Mij lijkt het dat dit geen voor- of nadeel is, vermits je ook bugs en allerlei andere problemen in eigen toestellen kan hebben.
Ook als ik bij fabrikant X m'n router gratis mag omruilen voor een recenter model zonder bug? Vergeet niet dat de bekende routerfabrikanten helemaal niet arrogant of moeilijk doen als je gaat klagen over hun toestel binnen de garantieperiode. Bovendien kan je desnoods een andere router kopen bij fabrikant Y of Z of elke andere letter van het alfabet.

Probeer bij Telenet maar eens af te geraken van hun HGW als die reeds thuis geïnstalleerd is. Als je klaagt over problemen met de HGW proberen ze je nog een Funcheck-interventie aan te smeren voor 100 euro. Over een modem-only met een eigen router zullen ze niet spontaan beginnen, want dat staat niet in het vooraf ingestudeerde "support"-scenariootjes.
Gebruikersavatar
Sylvester
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1739
Lid geworden op: 07 jun 2006, 07:47
Locatie: Limburg
Uitgedeelde bedankjes: 36 keer
Bedankt: 182 keer

En dan maar te hopen dat fabrikant Y en Z geen bugs in hun toestellen hebben.
Ik heb net een Asus gekocht, 'ac' model. Blijkbaar zit daar ook een bugje in.
Moet ik dan weer naar de fabrikant, opsturen?
Nieuwe kopen?
Ook niet alles hé.
Voorlopig draait het zonder problemen, met bug. In feite zitten overal bugs in, hoe klein dan ook, zelfs in wasmachines. Kan ervan meespreken

Die arrogantie snap ik niet wat je ermee bedoelt?
YeeDeeWee
Forumtroll
Forumtroll
Berichten: 15
Lid geworden op: 20 aug 2014, 11:08
Bedankt: 23 keer

raf1 schreef:
Sylvester schreef:Mij lijkt het dat dit geen voor- of nadeel is, vermits je ook bugs en allerlei andere problemen in eigen toestellen kan hebben.
Probeer bij Telenet maar eens af te geraken van hun HGW als die reeds thuis geïnstalleerd is. Als je klaagt over problemen met de HGW proberen ze je nog een Funcheck-interventie aan te smeren voor 100 euro.
Dan kan je beter een modem only laten installeren indien echt nodig door een TN technieker aan huis.Dat kost maar 75euro.
Als je ziet wat sommige maandelijks uitgeven aan internet en mobiel internet zonder de rest dan is dat maar 'n peulschil.
Laatst gewijzigd door YeeDeeWee op 26 aug 2014, 10:18, 1 keer totaal gewijzigd.
krisken
Moderator
Moderator
Berichten: 19634
Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Uitgedeelde bedankjes: 1863 keer
Bedankt: 1003 keer
Contacteer:

"maar" 75 euro :-)

Internet = Orange 100/10Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
Gebruikersavatar
mailracer
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3870
Lid geworden op: 23 feb 2010, 21:03
Uitgedeelde bedankjes: 224 keer
Bedankt: 318 keer

Sylvester schreef:Het gaat tegenwoordig blijkbaar makkelijker dan voorheen om een modem only te krijgen.
wanneer een technieker bij een klant komt waar een router van de klant aanwezig is, dan is de installatie voor hem gemakkelijker.
FlashBlue
Erelid
Erelid
Berichten: 2114
Lid geworden op: 20 jan 2006, 21:08
Locatie: Gent
Uitgedeelde bedankjes: 1055 keer
Bedankt: 317 keer

Ik ga geen 9000 pagina's lezen, maar:

Verleden week maandag telenet aangevraagd, vrijdag installatie laten doen (onderaannemig, Cas-Vos te gent).

Technieker komt binnen om zijn site review te doen van wat waar moet komen, vijst direct oude modem van de muur die er nog hing van vorige klant...
-"mag ik de nieuwe modem hier plaatsen, of liever aan de tv"
-'dat mag terug hier, en je mag een modem only plaatsen, geen behoefte aan dat all in one ding'
-"ok, u weet dat u dan een aparte kabel moet voorzien naar de digicorder voor interactiviteit ?"
-'ja, maar ik los het wel op met 2 vlans over de bestaande utp wat er ligt'
-"ok, geen probleem, kzal dan even de modem en het digicorder pakket gaan halen"

Zo moeilijk is het dus in de praktijk, geen telefoontjes, geen discussie, gewoon opgelost met 5 zinnen....
ITnetadmin
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 8445
Lid geworden op: 28 jan 2012, 18:22
Uitgedeelde bedankjes: 164 keer
Bedankt: 618 keer

Yups, niet veel techniekers doen nog moeilijk hierover. Je moet vooral int oog houden dat ze de hgw al niet bij hebben.

Bij mij kwam de boor al mee naar boven, en had ik meer ellende met de technieker duidelijk te maken dat ie onder geen enkel beding gaten ging maken in mijn muur om dat ding te bevestigen. "jama jama da moet van telenet". "Geen zaken mee, hier worden geen gaten gemaakt". Voorzie desnoods een plankje triplex of vezelplaat.

[Afbeelding Post made via mobile device ]
FlashBlue
Erelid
Erelid
Berichten: 2114
Lid geworden op: 20 jan 2006, 21:08
Locatie: Gent
Uitgedeelde bedankjes: 1055 keer
Bedankt: 317 keer

Ik weet niet of het nu nog zo is, maar ik dacht dat vroeger in de pre install guide stond dat je vrije ruimte op de muur of een houten plankje moet voorzien...
Lijkt me ook logisch dat dit verantwoordelijkheid van de klant is, en niet van telenet technieker, om hout te voorzien? :P
ubremoved_15739
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2831
Lid geworden op: 13 jul 2010, 13:21
Uitgedeelde bedankjes: 608 keer
Bedankt: 542 keer

krisken schreef:"maar" 75 euro :-)
Met 75 nicks is dat maar één euro de kop. :lol: :lol:
krisken
Moderator
Moderator
Berichten: 19634
Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Uitgedeelde bedankjes: 1863 keer
Bedankt: 1003 keer
Contacteer:

ITnetadmin schreef:Yups, niet veel techniekers doen nog moeilijk hierover. Je moet vooral int oog houden dat ze de hgw al niet bij hebben.

Bij mij kwam de boor al mee naar boven, en had ik meer ellende met de technieker duidelijk te maken dat ie onder geen enkel beding gaten ging maken in mijn muur om dat ding te bevestigen. "jama jama da moet van telenet". "Geen zaken mee, hier worden geen gaten gemaakt". Voorzie desnoods een plankje triplex of vezelplaat.

[Afbeelding Post made via mobile device ]
De vezel of triplexplaat moet inderdaad voorzien worden door de klant zelf. Standaard gaat men alles boren, maar als je vraagt om alles los te laten liggen en je gaat akkoord dat de technicus dit zo zet op het certificaat, dan is er ook geen probleem (wel ondertekenen!).

Internet = Orange 100/10Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
ITnetadmin
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 8445
Lid geworden op: 28 jan 2012, 18:22
Uitgedeelde bedankjes: 164 keer
Bedankt: 618 keer

Yup. Ze zijn wel enorm bang van random controles door telenet "om te zien oft goed gebeurd is".

[Afbeelding Post made via mobile device ]
FlashBlue
Erelid
Erelid
Berichten: 2114
Lid geworden op: 20 jan 2006, 21:08
Locatie: Gent
Uitgedeelde bedankjes: 1055 keer
Bedankt: 317 keer

Off topic:
En terecht, want bij alle subco's, of het nu Telenet, Bgc, of <random telco> is, zitten er cowboys en idioten bij, en die random controles zijn nodig om ze eruit te filteren en de deur te wijzen :-)
krisken
Moderator
Moderator
Berichten: 19634
Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Uitgedeelde bedankjes: 1863 keer
Bedankt: 1003 keer
Contacteer:

ITnetadmin schreef:Yup. Ze zijn wel enorm bang van random controles door telenet "om te zien oft goed gebeurd is".

[Afbeelding Post made via mobile device ]
Geloof me, TN doet vaak controles. Je install mag perfect zijn, maar als hij niet hangt volgens hoe TN het wilt ==> probs

Internet = Orange 100/10Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
ITnetadmin
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 8445
Lid geworden op: 28 jan 2012, 18:22
Uitgedeelde bedankjes: 164 keer
Bedankt: 618 keer

Moet ik ze wel toelaten natuurlijk ;-)
En om mijnen installateur ni te pesten doe ik da ni alst goe genoeg gedaan is.

[Afbeelding Post made via mobile device ]
AndRo555
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3018
Lid geworden op: 04 aug 2012, 12:48
Uitgedeelde bedankjes: 301 keer
Bedankt: 267 keer

krisken schreef:
ITnetadmin schreef:Yup. Ze zijn wel enorm bang van random controles door telenet "om te zien oft goed gebeurd is".

[Afbeelding Post made via mobile device ]
Geloof me, TN doet vaak controles. Je install mag perfect zijn, maar als hij niet hangt volgens hoe TN het wilt ==> probs
Eigenlijk zou het eerlijker zijn van TN tov installateur en klant om te werken: Problemen met TN internet/TV/... => hangt het niet volgens hoe dat TN het wilt > problemen.

Zolang het werkt en de klant tevreden is...
Gebruikersavatar
Sylvester
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1739
Lid geworden op: 07 jun 2006, 07:47
Locatie: Limburg
Uitgedeelde bedankjes: 36 keer
Bedankt: 182 keer

Laten we even terug on-topic geraken. :wink:
Gebruikersavatar
MaT
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1888
Lid geworden op: 18 feb 2014, 15:40
Locatie: Gent
Uitgedeelde bedankjes: 161 keer
Bedankt: 282 keer

Sylvester schreef:
MaT schreef: En nog een voordeel voor de modem-only/eigen router combo: Je hebt geen last van bugs in de telenet firmware waar je niet omheen kunt omdat je toestel alles in één is zonder mogelijkheid om functies uit te schakelen om overbruggen.
De ping bug in games iemand? http://www.tik.be/forum/viewtopic.php?f ... 44#p188058
We kunnen deze misschien in het midden gooien?
Mij lijkt het dat dit geen voor- of nadeel is, vermits je ook bugs en allerlei andere problemen in de modem only én eigen toestellen kan hebben.
In dat laatste geval moet je zelf achter een oplossing aan gaan. Eerder een nadeel dan een voordeel -doch klein- omdat je het zelf moet oplossen
Het ping-probleem is uiteindelijk ook opgelost geraakt.
In alle apparatuur kunnen bugs voorkomen, maar ik zei er ook bij 'waar je niet omheen kunt'. Bevat je eigen router een bug? Vaak tijdelijk op te lossen door specifieke instellingen aan te passen of functies uit te schakelen. Werkt het nog niet goed genoeg of komt de fabrikant niet (snel) met en oplossing? Dan haal je je eigen toestel er van tussen en steek je iets anders.
Bij de HGW zit je vast, punt uit. Het enige wat je kan doen is hopen dat telenet snel met een oplossing komt of een modem-only nemen.

De ping bug is opgelost geraakt ja, na 1 jaar. Al die tijd betaalden mensen wel veel geld voor snel internet terwijl die bug 1 jaar lang veel gamers hoofdpijn bezorgde. Vaak zonder dat ze zelf wisten wat de oorzaak was want telenet heeft hierover gezwegen natuurlijk.

Ik vind zelf voor een oplossing kunnen zorgen op elk moment een voordeel tegenover moeten wachten en hopen dat er een oplossing komt.
-Met name de kosten in verband met de eindapparatuur (modem, settopbox, ...) zouden beperkt kunnen worden, als die toestellen hergebruikt zouden kunnen worden of vrij gekozen worden door de klant- Bron
Gebruikersavatar
Sylvester
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1739
Lid geworden op: 07 jun 2006, 07:47
Locatie: Limburg
Uitgedeelde bedankjes: 36 keer
Bedankt: 182 keer

Het lijkt me dat de kans héél klein is dat er nog ooit een 'ping-bug' komt. Laten we dit onder de noemer 'toeval' zetten, net zoals andere bugs in mijn Senseo toestel.
Daar kun je ook niet omheen. :P
Gebruikersavatar
MaT
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1888
Lid geworden op: 18 feb 2014, 15:40
Locatie: Gent
Uitgedeelde bedankjes: 161 keer
Bedankt: 282 keer

Het is te hopen maar ondertussen hebben wel duizenden mensen er maanden lang mee gezeten natuurlijk.
En nu de 'poort-bug'? http://userbase.be/forum/viewtopic.php?f=50&t=42031 Nog steeds geen oplossing van de HGW voorstanders of telenet...

Je senseo is je eigen toestel. Heb je last van de bugs?
-Garantie.
-Ander model.
-Ander merk.
Je zit niet vast aan 1 senseo model of het merk philips om je koffie te maken. Je bent evenmin verplicht om slechte koffie te drinken tot philips met een oplossing komt.
-Met name de kosten in verband met de eindapparatuur (modem, settopbox, ...) zouden beperkt kunnen worden, als die toestellen hergebruikt zouden kunnen worden of vrij gekozen worden door de klant- Bron
Gebruikersavatar
Sylvester
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1739
Lid geworden op: 07 jun 2006, 07:47
Locatie: Limburg
Uitgedeelde bedankjes: 36 keer
Bedankt: 182 keer

Wat als er straks een gelijkaardige (of erger) bug in de modem only zit?
Dat is al even erg, voor degenen die dit toestel hebben, want daar kan je dus ook niet omheen.
Dus wat de bug betreft, kunnen we deze niet echt plaatsen in een categorie voor- of nadelen.
Ik heb het geld ook niet voor het oprapen om elke maand een Senseo te kopen. Het was maar als voorbeeld, want ik koop niks van Philips, maar het is wel representatief voor dit voorbeeld. En er zitten echt bugs in een Senseo.
Gebruikersavatar
Sylvester
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1739
Lid geworden op: 07 jun 2006, 07:47
Locatie: Limburg
Uitgedeelde bedankjes: 36 keer
Bedankt: 182 keer

MaT schreef: En nu de 'poort-bug'? http://userbase.be/forum/viewtopic.php?f=50&t=42031 Nog steeds geen oplossing van de HGW voorstanders of telenet...
Ik heb dit vlug doorgebladerd. Dit lijk me geen bug te zijn. Ik heb nog niet zo lang geleden dezelfde configuratie gehad, zelfs meer uitgebreid. Werkte prima.
Het hoeft niet altijd de HGW te zijn hé.
Gebruikersavatar
MaT
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1888
Lid geworden op: 18 feb 2014, 15:40
Locatie: Gent
Uitgedeelde bedankjes: 161 keer
Bedankt: 282 keer

Sylvester schreef:Wat als er straks een gelijkaardige (of erger) bug in de modem only zit?
Dat is al even erg, voor degenen die dit toestel hebben, want daar kan je dus ook niet omheen.
Ten eerste is die kans veel kleiner doordat een modem-only veel minder functies heeft.
Ten tweede zal dan de enige functionaliteit die dat ding heeft, DOCSIS <-> TCP/IP, verstoord zijn en is telenet wel verplicht om op korte termijn iets te ondernemen.
Ping-bug? Bijkomstigheid voor gamers, kan wel een jaartje wachten. Poort-bug? Enkeling, zal wel probleem zijn van configuratie ofzoiets. Zowieso niet interessant voor twitter en facebook vol staan met klachten die ons imago kunnen schenden.
Sylvester schreef:
MaT schreef: En nu de 'poort-bug'? http://userbase.be/forum/viewtopic.php?f=50&t=42031 Nog steeds geen oplossing van de HGW voorstanders of telenet...
Ik heb dit vlug doorgebladerd. Dit lijk me geen bug te zijn. Ik heb nog niet zo lang geleden dezelfde configuratie gehad, zelfs meer uitgebreid. Werkte prima.
Het hoeft niet altijd de HGW te zijn hé.
Bugs zitten er niet noodzakelijk in van het begin, ze kunnen er achteraf insluipen met nieuwe updates.
Bugs komen niet noodzakelijk bij iedereen voor ookal hebben ze hetzelfde toestel en dezelfde firmware.

Maar ok, zelf al is het geen bug, waarom is die persoon nog niet geholpen?
Oh, nieuw nadeel van de HGW gevonden: troubleshooten gaat moeilijker.
-Met name de kosten in verband met de eindapparatuur (modem, settopbox, ...) zouden beperkt kunnen worden, als die toestellen hergebruikt zouden kunnen worden of vrij gekozen worden door de klant- Bron
Gebruikersavatar
Sylvester
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1739
Lid geworden op: 07 jun 2006, 07:47
Locatie: Limburg
Uitgedeelde bedankjes: 36 keer
Bedankt: 182 keer

Inderdaad, er kunnen geen bugs in het router gedeelte van de modem only komen, want dat is er niet. Dat is waar.
Maar ik blijf erbij dat bugs niet aan de orde zijn bij voor- en nadelen. Je hebt overal kans op bugs.
Plaats je een modem only met switch en router, dan heb je evenveel kans op bugs in het totale concept. Het gedeelte van je eigen router moet je zelf oplossen en heb je zelf in de hand. Dat kan een voordeel maar ook een nadeel zijn, vooral als je er niet zoveel van kent.
Van zodra iemand mij een lijst kan voorleggen met het aantal en soort bugs in modem only, HGW, switchen, routers (alle merken), .... kunnen we misschien eens kijken.
Dat het zolang heeft geduurd heeft ook niks met de HGW te maken maar meer met Telenet in het algemeen.

Troubleshooting gaat moeilijker of net gemakkelijker. Telenet kan je helpen bij een HGW. Bij een modem only moet je volledig zelf je plan trekken. Dit staat als voordeel bij de HGW onder punt 4.
Gebruikersavatar
MaT
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1888
Lid geworden op: 18 feb 2014, 15:40
Locatie: Gent
Uitgedeelde bedankjes: 161 keer
Bedankt: 282 keer

Ja en ik zeg dit voor de laatste keer: bij bugs in je eigen hardware kan je er iets aan doen, bij de HGW ben je overgeleverd aan de goodwill van telenet als je al zelf met zekerheid kan zeggen dat het de HGW is. Voor hetzelfde geld blijven mensen sukkelen doordat ze denken zelf iets verkeerd te doen en telenet niet durven contacteren uit (terechte) schrik voor onkosten.

Niet de bugs op zich is het nadeel, wel het feit dat je met je billen bloot staat als het voorkomt.
-Met name de kosten in verband met de eindapparatuur (modem, settopbox, ...) zouden beperkt kunnen worden, als die toestellen hergebruikt zouden kunnen worden of vrij gekozen worden door de klant- Bron
Gebruikersavatar
Sylvester
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1739
Lid geworden op: 07 jun 2006, 07:47
Locatie: Limburg
Uitgedeelde bedankjes: 36 keer
Bedankt: 182 keer

en dat is een Telenet issue, geen HGW of modem only issue.
Gebruikersavatar
MaT
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1888
Lid geworden op: 18 feb 2014, 15:40
Locatie: Gent
Uitgedeelde bedankjes: 161 keer
Bedankt: 282 keer

En dat telenet issue is een nadeel voor de HGW want het bestaat niet bij de modem-only, tevreden?
-Met name de kosten in verband met de eindapparatuur (modem, settopbox, ...) zouden beperkt kunnen worden, als die toestellen hergebruikt zouden kunnen worden of vrij gekozen worden door de klant- Bron
Gebruikersavatar
Sylvester
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1739
Lid geworden op: 07 jun 2006, 07:47
Locatie: Limburg
Uitgedeelde bedankjes: 36 keer
Bedankt: 182 keer

Het enige dat hier in het buggy verhaal, is niet de bug zelf, maar het feit dat je de router functie niet kan afzetten. Dat is al vermeld min of meer vermeld bij punt 5, voordeel modem only.
Daarom heb ik voor alle duidelijkheid dit punt nog een beetje aangepast :
5. Bij een HGW is het onmogelijk om de router functie af te zetten. Met een modem only kan je je eigen router kiezen, naargelang je eigen eisen. Je eigen router krijgt een publiek IP, en kan je een dubbele NAS vermijden
satsurfer
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5424
Lid geworden op: 09 okt 2004, 23:24
Uitgedeelde bedankjes: 457 keer
Bedankt: 313 keer

ik heb danzij advies hier ook voor een modem only gekozen (zeker in combinatie met voip). En ben maar een dummie, en geen enkel probleem met de voipgesprekken.

als ik zie wat een fritzbox kan in vergelijking met een HGW...(je combineert 3 toestellen in 1 en je hebt 802.11 ac bij de fritzbox vanaf 7490 en de meeste andere recente routers? je kan serieus op gesprekskosten besparen en gratis extra diensten bij voip die je bij telenet niet hebt).
Flup
Pro Member
Pro Member
Berichten: 354
Lid geworden op: 05 mar 2004, 19:58
Uitgedeelde bedankjes: 46 keer
Bedankt: 52 keer

Heb TS zijn lijstje is overlopen en sommige zogenaamde voordelen zijn gewoon kenmerken van een router.
Je kan nu moeilijk een modem only gaan vergelijken met een HGW daarom dat je beter een HGW met modem only+router vergelijkt. Zo is het duidelijker wat de voor en nadelen zijn. Mensen die niet weten waarvoor een router dient gaan toch hun HGW krijgen en daarmee content zijn..dus die hebben niets aan uw lijstje :-)
VoIP: OVH , Scarlet(amper gebruikt), betamaxklonen
Provider: Scarlet trio (50/4 mbps down/up ,cap). Synch 100/10
Modem/Router: Fritz!Box 7360 int, (full vectoring support)
TV:Living HTPC (xbmc,bhaalu) en decoder V3b, Slaapkamer decoder V4 + Pi2
Mobiel: MV
Gebruikersavatar
Sylvester
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1739
Lid geworden op: 07 jun 2006, 07:47
Locatie: Limburg
Uitgedeelde bedankjes: 36 keer
Bedankt: 182 keer

Oei, men wijzigt hier nogal snel ingegeven teksten...
Dus moet ik ook maar mijn tekst aanpassen.
In die lijst wordt er toch duidelijk verwezen naar de vergelijking tussen HGW of modem only met eigen router.
Toch zijn er nog altijd modem only's in omloop zonder router en/of switch.
Ik heb ook al gemerkt dat het bijna onmogelijk is om een perfect sluitende lijst te maken met voor- en nadelen.
Gebruikersavatar
Sylvester
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1739
Lid geworden op: 07 jun 2006, 07:47
Locatie: Limburg
Uitgedeelde bedankjes: 36 keer
Bedankt: 182 keer

Voor alle duidelijkheid : misschien gaan sommigen hun wenkbrauwen fronsen, maar ik ben zelf meer voorstander van een modem only. Ik heb dan ook ondertussen alle soorten installaties gehad, en heb voor bepaalde redenen toch voor een HGW gekozen.
Het blijft voor de meeste mensen de beste en meest praktische oplossing, vooral voor die mensen die niet weten waarvoor een router dient. Ik heb alles draaiende, inclusief VPN, VOIP en allerlei netwerktoepassingen naar buiten toe. Tevens heeft deze setup ook ooit prima gedraaid met dubbele NAT.
Gebruikersavatar
mailracer
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3870
Lid geworden op: 23 feb 2010, 21:03
Uitgedeelde bedankjes: 224 keer
Bedankt: 318 keer

Sylvester schreef: Ik heb ook al gemerkt dat het bijna onmogelijk is om een perfect sluitende lijst te maken met voor- en nadelen.
Een lijst maken met wat een HGW kan is toch voldoende. De techneut die er ooit mee in aanraking komt kan dan zelf uitmaken of dit voor hem voldoende is.
Voor en nadelen zijn niet voor iedereen dezelfde en (ik durf aannemen) persoonlijk.
kamiel
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 870
Lid geworden op: 18 jun 2012, 19:58
Uitgedeelde bedankjes: 156 keer
Bedankt: 40 keer

Ik ben dus vandaag naar een telenet winkel geweest, en heb geen modem-only gekregen... Ze hebben me verteld dat ik de router kon uitzetten op mijn telenet... :roll: En als ik echt een modem-only wil dat ik moet bellen naar telenet en dat ze daar dan de winkel toestemming kunnen geven om zo'n modem mee te geven. Morgen dus een telefoontje naar telenet.
Ik ben niet beginnen discussiëren omdat er nu ook niet zoveel van ken. :oops:
Misschien een topic starten met ervaringen over hoe je best te werk gaat om de HGW geruid te krijgen???
Internet: EDPnet VDSL XS met Fritzbox 7360 als modem en router
VOIP: EDPnet (inkomend), Freevoipdeal (uitgaand) via C510IP
GSM: EDPnet (met Xiaomi Redmi)
Gebruikersavatar
mailracer
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3870
Lid geworden op: 23 feb 2010, 21:03
Uitgedeelde bedankjes: 224 keer
Bedankt: 318 keer

Kamiel, Dergelijke topics over ruilen zijn al verschillende keren gevoerd, en steeds met een ander resultaat. Soms lukt het, soms niet. Als nieuwe klant zal het moeilijker zijn, als trouwe klant makelijker. En de helpdesk en het center-personeel moet mee willen werken.

Als ze vragen via telenet een toestemming te vragen, lijkt me dat voor jouw de beste oplossing.
Flup
Pro Member
Pro Member
Berichten: 354
Lid geworden op: 05 mar 2004, 19:58
Uitgedeelde bedankjes: 46 keer
Bedankt: 52 keer

Een lijst maken met wat een HGW kan is toch voldoende. De techneut die er ooit mee in aanraking komt kan dan zelf uitmaken of dit voor hem voldoende is.
Voor en nadelen zijn niet voor iedereen dezelfde en (ik durf aannemen) persoonlijk.
Tja dan toch ook best een lijstje wat hij niet kan..dan kan de techneut bekijken of die beperkingen voor hem persoonlijk een probleem zijn.
VoIP: OVH , Scarlet(amper gebruikt), betamaxklonen
Provider: Scarlet trio (50/4 mbps down/up ,cap). Synch 100/10
Modem/Router: Fritz!Box 7360 int, (full vectoring support)
TV:Living HTPC (xbmc,bhaalu) en decoder V3b, Slaapkamer decoder V4 + Pi2
Mobiel: MV
ITnetadmin
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 8445
Lid geworden op: 28 jan 2012, 18:22
Uitgedeelde bedankjes: 164 keer
Bedankt: 618 keer

kamiel schreef:Ik ben dus vandaag naar een telenet winkel geweest, en heb geen modem-only gekregen... Ze hebben me verteld dat ik de router kon uitzetten op mijn telenet... :roll: En als ik echt een modem-only wil dat ik moet bellen naar telenet en dat ze daar dan de winkel toestemming kunnen geven om zo'n modem mee te geven. Morgen dus een telefoontje naar telenet.
Ik ben niet beginnen discussiëren omdat er nu ook niet zoveel van ken. :oops:
Misschien een topic starten met ervaringen over hoe je best te werk gaat om de HGW geruid te krijgen???
Voor de duidelijkheid: je kan de router NIET afzetten in de hgw. Enkel de wifi. Maar die mensen kennen het verschil niet, of het wordt hen express foutief aangeleerd.
Eenmaal ze je hem gegeven hebben, moet je normaal 75 euro betalen om te wisselen. Vandaar dat we toch in ALLE topics over het installeren benadrukken dat je NOOIT de hgw mag aanvaarden, want eenmaal binnen heb je het vlaggen.


[Afbeelding Post made via mobile device ]
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

kamiel schreef:Ik ben niet beginnen discussiëren omdat er nu ook niet zoveel van ken. :oops:
Ik blijf het bizar vinden dat je dan een modem-only wil.
Plaats reactie

Terug naar “Telenet (Base, Chello, UPC)”