Serveronderhoud

Vragen of opmerking aan het adres van de Userbase kan je hier posten. Ook nieuws ivm Userbase wordt hier gepost.
cptKangaroo
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2759
Lid geworden op: 18 dec 2004, 14:33
Locatie: 053 Aalst
Uitgedeelde bedankjes: 551 keer
Bedankt: 194 keer

Vanavond, bij Jambers: "Userbase Admins -- wie zijn ze, wat doen ze?!"
Sub Zero schreef:
Een persoonlijke djoef van de week op je gezicht kunnen we nog regelen
Sub Zero
Administrator
Administrator
Berichten: 6181
Lid geworden op: 15 sep 2002, 12:14
Locatie: Herzele
Uitgedeelde bedankjes: 74 keer
Bedankt: 121 keer
Contacteer:

Binnen 20 jaar:
Gebruikersavatar
Kenw00t
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1778
Lid geworden op: 28 dec 2008, 19:38
Uitgedeelde bedankjes: 346 keer
Bedankt: 250 keer

thomasv schreef:Kunnen de kapotte pagina's (IRC webchat, speedtest, ...) worden verwijderd als ze toch niet bestaan?
Een grondige lenteschoonmaak lijkt me inderdaad eens aangewezen.

Ik vraag me ook af of er plannen zijn om naar phpBB 3.1.x te upgraden, zodat het aangenamer is om met smartphone of tablet op het forum te gaan dankzij het nieuwe Responsive Theme (RWD). Op die manier kan ook m.userbase.be uitgefaseerd worden, wat dan de facto komt te vervallen.
Afbeelding
Gebruikersavatar
thomasv
Premium Member
Premium Member
Berichten: 515
Lid geworden op: 01 dec 2014, 16:52
Locatie: Regio Gent
Uitgedeelde bedankjes: 33 keer
Bedankt: 52 keer

De kapotte pagina's rapporteerde ik eerder al: https://userbase.be/forum/viewtopic.php ... 92#p586651

Ze kunnen ook gemaakt worden of doorlinken naar een revelante interne post of externe website.

Dingen zoals speedtest kan je doorverwijzen naar een topic of speedtest óf linken naar speedtest.net. De IRC webchat kan dan mss beter verwijderd worden gezien IRC niet meer zo vaak gebruikt worden (amper iemand online).
Kenw00t schreef:
thomasv schreef:Ik vraag me ook af of er plannen zijn om naar phpBB 3.1.x te upgraden, zodat het aangenamer is om met smartphone of tablet op het forum te gaan dankzij het nieuwe Responsive Theme (RWD). Op die manier kan ook m.userbase.be uitgefaseerd worden, wat dan de facto komt te vervallen.
Yes please. Tapatalk hun app heeft er al beter uitgezien en dan surf ik precies ook liever gewoon via de browser.
 iPhone 12 Pro —  iPad (9th Gen) —  Apple TV 4K (2nd Gen) —  MacBook Pro
ITnetadmin
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 8445
Lid geworden op: 28 jan 2012, 18:22
Uitgedeelde bedankjes: 164 keer
Bedankt: 618 keer

Nee he. Op smartphones is dat mss nog leuk, maar ik haat het als sites ineens zelf beslissen om op tablets in mobiel formaat te gaan. Manual all the way aub, de extensies "m." voor gsms en "t." voor tablets zijn ervoor gemaakt.

[Afbeelding Post made via mobile device ]
Gebruikersavatar
Kenw00t
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1778
Lid geworden op: 28 dec 2008, 19:38
Uitgedeelde bedankjes: 346 keer
Bedankt: 250 keer

@ITnetadmin: je bent niet volledig mee denk ik. In tegenstelling tot websites die je als fallback op een mobiele versie gooien met beperkte functionaliteit is dat hier zeker niet het geval. De bedoeling is dat website volledig functioneel blijft dankzij Responsive web design. Wegenforum.nl is bijvoorbeeld een phpBB 3.1 forum waar dit met de standaard skin prachtig werkt op tablets (probeer het maar eens).

Dat forum slaagt dan ook in de mobile-friendly test van Google (wat ze laten doorwegen in de rangschikking); iets waar Userbase dan weer niet in slaagt: https://www.google.com/webmasters/tools ... be%2Fforum

m. en t. subdomeinen stammen uit een ouder tijdperk en zijn enkel nog in zeer beperkte gevallen nuttig.
Afbeelding
qless
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1584
Lid geworden op: 13 dec 2002, 11:44
Locatie: Lokeren
Uitgedeelde bedankjes: 10 keer
Bedankt: 127 keer
Contacteer:

@Kenw00t volledig mee eens. Responsive++
ITnetadmin
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 8445
Lid geworden op: 28 jan 2012, 18:22
Uitgedeelde bedankjes: 164 keer
Bedankt: 618 keer

Ik ben old fashioned that way. Je moet gewoon de settings kunnen forceren. Als je geen mobiele variant met grotere knoppen wenst maar gewoon de webvariant wil zien op tablet, moet je dat kunnen forceren dmv de url.

[Afbeelding Post made via mobile device ]
Gebruikersavatar
Sinna
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2417
Lid geworden op: 14 nov 2008, 08:22
Twitter: KrSi78
Locatie: Brugge
Uitgedeelde bedankjes: 208 keer
Bedankt: 152 keer

Ik ben blijkbaar ook van de oude garde: geef mij maar m.userbase.be. Die t. was mij trouwens onbekend.
Computer(k)nul
8balljunkie
Pro Member
Pro Member
Berichten: 352
Lid geworden op: 30 mei 2012, 10:31
Uitgedeelde bedankjes: 29 keer
Bedankt: 29 keer

Een responsive design is heel mooi als het gaat om een simpele website.
Als developer om userbase te porten naar een responsive design is een CSS hel.
En plus moet je ook je forum er ergens kunnen in prakken, zonder toegevingen te doen. Een mobiele m website/webapp is denk hier beter op zijn plaats.
Gebruikersavatar
Kenw00t
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1778
Lid geworden op: 28 dec 2008, 19:38
Uitgedeelde bedankjes: 346 keer
Bedankt: 250 keer

Van mij mag die op maat gemaakte userbase forumstijl dan ook zo blijven als ze er geen tijd voor hebben om die aan te passen. Maar ik gebruik de standaard phpBB forumstijl (dit kan je configureren in het gebruikerspaneel), en daar hebben ze weinig tot geen aanpassingen gedaan denk ik. Gewoon upgraden en klaar.

En m.* dan maar laten voor de nostalgici. Ik zie niet in waarom je op een tablet de niet-RWD desktop site zou willen gebruiken, aangezien deze totaal niet bruikbaar is (hover menu's, continue pinch zoom gebruiken om op de links te kunnen klikken, ...)

Probeer de nieuwe phpBB 3.1 stijl gewoon eens uit, desnoods op hun demosite. En dan niet gewoon browsen, maar ook inloggen, berichten schrijven, ... je begrijpt dan meteen wat ik bedoel. Daarvoor heb ik tot nog toe geen enkel tegenargument gehoord?

PS: Er is ook nog dit: https://addons.mozilla.org/en-US/androi ... y-default/
Afbeelding
tb0ne
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1017
Lid geworden op: 24 aug 2012, 11:49
Uitgedeelde bedankjes: 28 keer
Bedankt: 84 keer

Bij een upgrade zal ook de ub stijl moeten worden bijgewerkt en vermoedelijk zijn er wat custom zaken die de complexiteit verhogen?
That said, dat upgrade probleem stelt zich misschien ook bij security updates, of is de huidige versie nog ondersteund?
Gebruikersavatar
Kenw00t
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1778
Lid geworden op: 28 dec 2008, 19:38
Uitgedeelde bedankjes: 346 keer
Bedankt: 250 keer

Hmm, heb de upgrade guide eens bekeken en het volgende staat erin:
Upgrading to phpBB 3.1 will render previously installed MODifications and styles unusable.
Verder kan ik wel zeggen dat het responsive design enkel van toepassing is op het standaardthema 'prosilver', en niet op het tweede standaardthema 'subsilver2' (beide worden meegeleverd). Indien het UB-thema op dat laatste gebaseerd is, zal het migratiewerk waarschijnlijk nog meevallen dan.

Op vlak van mods weet ik niet wat er moet nagekeken worden. Op dit moment draaien ze hier versie 3.0.12 of hoger. Men kan natuurlijk ook voor de tabula rasa kiezen en bijvoorbeeld van de opportuniteit gebruik maken om een nieuw UB-thema te maken op basis van bijvoorbeeld die prosilver, zodat alles er een beetje frisser uitziet en minder pre-Web 2.0. 't Is maar een suggestie hé. :-)
Afbeelding
Gebruikersavatar
Goztow
userbase crew
userbase crew
Berichten: 13588
Lid geworden op: 14 nov 2006, 16:21
Locatie: Brussel
Uitgedeelde bedankjes: 1422 keer
Bedankt: 878 keer

We zijn ons zeker bewust van de nieuwe versie. De responsive design is volgens mij persoonlijk een grote meerwaarde.

Ub is een style gebaseerd op prosilver. Maar dat Is niet zo'n groot probleem. 3.1 zou inderdaad met een schone lei herbeginnen zijn. Maar we hebben toch wel een aantal modificaties die wel dan moeten opnieuw coderen. De bedankt en blokkeer functie Is de meest uitgewerkte, dat Is custom made.

Momenteel heb ik, als ontwikkelaar van die mod en als persoon die het forum wat onderhoud, jammer genoeg de tijd niet om dit op mijn To do lijst te zetten.

Ik wat wel van plan ooit een test versie op te zetten maar ik heb daarvoor een recentere test kopie nodig :-). Dat Is iets dat Subke nog eens moet doen.
[Afbeelding Post made via mobile device ]
Bedank andere users voor nuttige posts, door op Afbeelding te klikken
Gebruikersavatar
FunkStar
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1528
Lid geworden op: 06 okt 2009, 18:31
Uitgedeelde bedankjes: 192 keer
Bedankt: 92 keer

Is het mogelijk het thema online te zetten zonder deze custom aanpassingen? (zonder duimpjes dus)
Deze kan je dan zelf selecteren onder "mijn forumstijl"?

Heb geen idee of dat veel werk is maar zou een vlugge oplossing zijn tot wanneer Goztow het op zijn TODO lijstje kan zetten.
Afbeelding
Gebruikersavatar
Goztow
userbase crew
userbase crew
Berichten: 13588
Lid geworden op: 14 nov 2006, 16:21
Locatie: Brussel
Uitgedeelde bedankjes: 1422 keer
Bedankt: 878 keer

Neen, dat kan niet. Het is een ganse nieuwe forum versie, het nieuwe thema is niet compatibel met de oude forum software.
Bedank andere users voor nuttige posts, door op Afbeelding te klikken
Robert Ford
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1503
Lid geworden op: 12 nov 2005, 18:54
Uitgedeelde bedankjes: 110 keer
Bedankt: 102 keer

Zijn die "duimpjes" of beoordelingen dan van zo'n groot belang? Respect voor diegene die er al zijn tijd ingestoken heeft maar ik denk dat het feit dat er vraag is naar een responsive design wel doorweegt op een "extra" functionaliteit.
Gebruikersavatar
Goztow
userbase crew
userbase crew
Berichten: 13588
Lid geworden op: 14 nov 2006, 16:21
Locatie: Brussel
Uitgedeelde bedankjes: 1422 keer
Bedankt: 878 keer

Matter of opinion. Het is ook zo dat die migratie niet op 1 2 3 gebeurd is. Dan komen we terug bij tijd en boterhammen.

[Afbeelding Post made via mobile device ]
Bedank andere users voor nuttige posts, door op Afbeelding te klikken
Gebruikersavatar
Kenw00t
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1778
Lid geworden op: 28 dec 2008, 19:38
Uitgedeelde bedankjes: 346 keer
Bedankt: 250 keer

Hoeveel dingen zijn er eigenlijk zelf op maat gemaakt zoals de bedankt/blokkeer-functie? Persoonlijk ben ik meer voorstander om zoveel mogelijk gebruik te maken van bewezen en goed onderhouden pakketten om het minimum aan eigen aanpassingen te beperken.

Blijkbaar is er een bedanksysteem in ontwikkeling voor 3.1 als extension, maar dan dien je nog steeds die blokkeerfunctie zelf toe te voegen: https://www.phpbb.com/community/viewtop ... &t=2259046

Lijkt me misschien geen slecht idee om te bekijken of het haalbaar is om die extensie als uitgangspunt te gebruiken?
Afbeelding
Gebruikersavatar
Goztow
userbase crew
userbase crew
Berichten: 13588
Lid geworden op: 14 nov 2006, 16:21
Locatie: Brussel
Uitgedeelde bedankjes: 1422 keer
Bedankt: 878 keer

Er zijn voor- en nadelen aan het werken met andermands extensions. Het grootste probleem in phpbb extensions is dat de makers nogal de neiging hebben om na x maanden te verdwijnen en dan zit je met iets dat je niet meer kan onderhouden. Het voordeel is uiteraard dat je minder afhankelijk bent van een eigen coder die, net als ik nu, ook opeens kan verdwijnen of andere prioriteiten krijgen.

Maar anyway, ik zou daar niet te veel op focussen want dat is niet het grootste probleem, als je mijn bovenstaande posts even herleest.
Bedank andere users voor nuttige posts, door op Afbeelding te klikken
Sub Zero
Administrator
Administrator
Berichten: 6181
Lid geworden op: 15 sep 2002, 12:14
Locatie: Herzele
Uitgedeelde bedankjes: 74 keer
Bedankt: 121 keer
Contacteer:

Bij deze is er een harde schijf vervangen in de server en zijn er wat updates geïnstalleerd. Na 2 jaar nog eens een reboot kan ook al eens wat zaken oplossen.

Code: Selecteer alles

12:50:20 up 636 days, 23:55,  1 user,  load average: 1.36, 1.08, 0.60
Er zit nog een paar uur raid rebuild aan te komen, dus als alles wat trager gaat, dan is dat de reden.
Plaats reactie

Terug naar “Userbase: Aankondigingen, vragen en suggesties”