Mobistar wil 'beste' 4G netwerk

Heb je vragen of opmerkingen over deze provider via de kabel? Post dan je vragen hier.
TiTanium
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 710 keer
Bedankt: 469 keer

Voor mij is mobistar op het moment echt de slechtste van de 3, maar bij men ouders scoort mobistar het beste van de 3. Dus alles is uiteindelijk plaatsbepalend ;) Op globaal vlak moet je naar de kaarten/cijfers kijken, maar daar mag en kan je u ook niet op blind staren.
PC: PRIME Asus X299 Deluxe ~ i7 7820X ~ 32GB DDR4 ~ 1080Ti Strix ~ M.2 EVO 960 500GB
NUC: NUC8i3BEH2 ~ 8GB DDR4 ~ M.2 SX6000 Pro 256GB
Monitor: Asus 27" ROG Strix XG27WQ
Provider: Telenet
OneUP ~ TVbox ~ HGW CH8568LG
Unifi: Dream Machine Switch: 2x 8 POE-60W ~ 2x Flex Mini AP's: Flex-HD ~ Mesh
Smartphone: Samsung S21 Ultra 512GB[/size]
iRockabizzydilly
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 592 keer
Bedankt: 172 keer

Feit, maar op globaal vlak (in België, dus eigenlijk landelijk) blijft de nummer 1 nog steeds dezelfde. En laten we hopen dat het voor de 3 alleen maar beter wordt vanaf nu, zo heeft iedereen er wat aan :wink:
wied
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 334 keer
Bedankt: 253 keer

amen
Scarlet Loco, FVD/OVH/Tempo Easy, Scarlet Red, Netflix/Disney+, IPTV, Astra1&2 FTA
iRockabizzydilly
Elite Poster
Elite Poster

Weet er iemand welke partner/fabrikant Mobistar heeft voor de LTE masten? Nog steeds Ericsson?
Luc Watrin
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 16 keer
Bedankt: 121 keer

Ik denk dat Mobistar met Huawei en ook Alcatel Lucent werkt.
Roygenz
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 22 keer
Bedankt: 53 keer
Contacteer:

Ik dacht ergens gelezen te hebben dat ze alle ericsson materiaal vervangen door huawei. Het onderhoud & installaties worden dacht ik wel nog steeds door ericsson uitgevoerd.
- TV: Vu+ Solo2 - TV Vlaanderen + Appletv & Netflix/Disney+
- INTERNET: Proximus Internet Maxi 100/30
- ROUTER: Fritz!Box 7490 Int. version
- TEL: OVH
- MOBILE: Proximus
iRockabizzydilly
Elite Poster
Elite Poster

Opvallend dat het allemaal Chinese makelij is dat de klok slaat voor 4G. Los van een deel Alcatel bij Base misschien.
Uiteraard door de prijs, maar Huawei bijvoorbeeld is nu niet bepaald een onbesproken bedrijf op vlak van overheidsspionage.
wied
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 334 keer
Bedankt: 253 keer

zijn vroeger amerikaanse bedrijven dan steeds onbesproken geweest!?
Scarlet Loco, FVD/OVH/Tempo Easy, Scarlet Red, Netflix/Disney+, IPTV, Astra1&2 FTA
iRockabizzydilly
Elite Poster
Elite Poster

Euh moest ik kunnen kiezen...

[Afbeelding Post made via mobile device ]
iRockabizzydilly
Elite Poster
Elite Poster

Tim H.
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 15 keer
Bedankt: 38 keer

iRockabizzydilly schreef:Opvallend dat het allemaal Chinese makelij is dat de klok slaat voor 4G. Los van een deel Alcatel bij Base misschien.
Uiteraard door de prijs, maar Huawei bijvoorbeeld is nu niet bepaald een onbesproken bedrijf op vlak van overheidsspionage.
Geen 4G van Alcatel bij BASE, enkel ZTE..

Ook geen Alcatel 4G bij Mobistar trouwens, alles is daar Huawei.
iRockabizzydilly
Elite Poster
Elite Poster

Dus puur technisch gezien is er een kans dat Proximus 4G = Mobistar 4G op termijn. Ik neem aan dat ze zelfde type Huawei masten gebruiken.
raf1
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 235 keer
Bedankt: 1542 keer

Zeker niet, er komt wel wat meer bij kijken. Antennes en een compleet achterliggend glasvezelnetwerk om die 4G-bandbreedte te kunnen leveren bijvoorbeeld.

iRockabizzydilly
Elite Poster
Elite Poster

Klopt, had het ff te simpel uitgedrukt :P excuses
iRockabizzydilly
Elite Poster
Elite Poster

Intussen merk ik dat in Gent er plots op de BIPT site wel veel LTE masten van Mobistar verschijnen, keep up the good work!
hendrake
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 68 keer
Bedankt: 12 keer

In Leuven ook, en ook een aantal van de gemeenten tussen Brussel en Leuven. Ondertussen is ook H+ bijna overal geïnstalleerd (het is te zeggen als ik 3G heb dan is het bijna altijd H+), wat in de praktijk een flinke verbetering is. Ik was bijna weggegaan bij Mobi*, maar als ze echt hun achterstand willen goedmaken, allez dan.
iRockabizzydilly
Elite Poster
Elite Poster

Het is alleszins serieus merkbaar aan't worden, de inspanningen. En zeggen dat ze nog maar 'net' begonnen zijn.
kristofmertens
Pro Member
Pro Member
Bedankt: 34 keer

Ik test ook al een maand Mobistar, lang geleden ben ik weggegaan bij hen omwille van het slechte 3G netwerk. De laatste tijd stel ik vast dat ze serieus vorderingen maken in de regio Leuven-Aarschot en praktisch overal 3G heb, daar waar ik ooit vaak op E zat. Volgens mij moet je de 3 providers echt van streek tot streek bekijken, voor mij is Mobistar (voorlopig) best bruikbaar, ik test nog even verder.
TV: Telenet + CI+ module + Streamz
Internet: Telenet All internet 300
GSM: Orange Go Plus + Extra Surf Card, Orange Go Light
Roygenz
Elite Poster
Elite Poster
Bedankt: 53 keer
Contacteer:

iRockabizzydilly schreef:En zeggen dat ze nog maar 'net' begonnen zijn.
Ze zijn al even bezig hoor, maar dan vooral met fibers voorzien tot aan hun base stations etc. Voor mobistar is het momenteel pompen of verzuipen hé, dus moet er wel verbetering komen.
- TV: Vu+ Solo2 - TV Vlaanderen + Appletv & Netflix/Disney+
- INTERNET: Proximus Internet Maxi 100/30
- ROUTER: Fritz!Box 7490 Int. version
- TEL: OVH
- MOBILE: Proximus
iRockabizzydilly
Elite Poster
Elite Poster

Klopt helemaal, mijn (toegegeven, intensieve) 'tests' in Gent de laatste 2 maanden tonen ook duidelijk geografische verschillen met wat sommigen hier ondervinden.
Wat mij betreft is in Gent Base beduidend de minste van de 3, elders blijkt dit helemaal anders te zijn. Mobistar heeft hier een opvallend goede binnenhuis dekking/in winkels/kantoren met natuurlijk uitzonderingen. En wat mij ook opvalt is dat sinds die panne recent bij Proximus qua data ik veel lagere 3G snelheden haal als voorheen. 6 a 14Mbps waar voorheen 18 a 24Mbps gehaald werd. Toeval misschien?
iRockabizzydilly
Elite Poster
Elite Poster

Roygenz schreef:
iRockabizzydilly schreef:En zeggen dat ze nog maar 'net' begonnen zijn.
Ze zijn al even bezig hoor, maar dan vooral met fibers voorzien tot aan hun base stations etc. Voor mobistar is het momenteel pompen of verzuipen hé, dus moet er wel verbetering komen.
Inderdaad, vandaar die 'net' tussen haken, omdat ze ook aangeven om verdere inspanningen te leveren dan standaard tot zeker 2015 :wink: .

En online kan je ook vinden dat ze vooral nu aan 2G werkten en de overgang tussen 2G en 3G, 3G zelf wordt vanaf 2014 serieus aangepakt.
En intussen blijven de LTE masten bij hen als paddestoelen uit de grond schieten, en staan ze heel strategisch en slim bekeken en centra worden niet vermeden (als ik zo even naar Gent kijk op BIPT), integendeel.

Feit is dat ze verzopen leken en velen dachten dat het voorbij was voor hen, maar ze 'vechten' precies toch nog terug en blijkt dat ze dat (voor een keer) ook nog niet op slechte en inefficiente manier doen. Tot nu toe.

Hopen dan dat ze zo blijven voortdoen.
kristofmertens
Pro Member
Pro Member
Bedankt: 34 keer

Ik hoop ten zeerste dat ze blijven verder doen want het zou me heel wat geld besparen. :-D Mijn vrouw is al jaren Mobistar en weigerd te veranderen van provider. Mobistar is de enige provider waar wij onbeperkt naar elkaar kunnen bellen en smsen, dus elke verbetering is een reden te meer om misschien wel klant te blijven. Zolang ik mobiel internet heb waar ik het hebben wil hoor je mij nog niet klagen.
TV: Telenet + CI+ module + Streamz
Internet: Telenet All internet 300
GSM: Orange Go Plus + Extra Surf Card, Orange Go Light
Sylvester
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 36 keer
Bedankt: 182 keer

Blijkbaar is Limburg weer de pineut bij het activeren van 4G. Zelfs 3G werkt hier niet.
iRockabizzydilly
Elite Poster
Elite Poster

http://userbase.be/forum/viewtopic.php? ... 5&start=80

Misschien de topics samenvoegen?

In ieder geval, bij launches als deze zullen er altijd plaatsen/provincies zijn die uit de boot vallen, Limburg is zeker niet alleen.
Sylvester
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 36 keer
Bedankt: 182 keer

Dat ze eerst eens zorgen dat hun 3G fatsoenlijk werkt

iRockabizzydilly
Elite Poster
Elite Poster

Nee, toch niet. Dat ze vooral maken dat ze snel 4G uitrollen landelijk ook met 800Mhz, en dat zo 4G de norm wordt en 3G 'overbodig'. Om nu nog enkel voor 3G te gaan zou de trein missen zijn, en ze zijn al op het allerlaatste moment nog op de trein gesprongen.

Toen Proximus uitgesproken het beste 3G netwerk had landelijk waren er ook maar weinig die reclameerden dat er geen Edge was en daarom wouden dat 3G niet mocht vooruitgaan vooraleer Edge overal perfect zou werken.
Shenron
Member
Member
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
Bedankt: 16 keer

Sylvester schreef:Dat ze eerst eens zorgen dat hun 3G fatsoenlijk werkt

Een begrijpelijke reactie, maar er zijn redenen waarom Mobistar (en ook Base en Proximus) 4G uitrollen

1) Mobistar is de laatste van de 3 operatoren om 4G te activeren en Proximus heeft de voorbije maanden reclame gemaakt dat zij een supersnel 4G netwerk hebben en de concurrenten niet (ik denk wel dat iedereen de reclamespotjes kent). Dus Mobistar kan niet achterblijven

2) Wanneer een operator een licentiekoopt voor 2G-3G-4G, dan zijn ze wettelijk verplicht om binnen een bepaalde periode dit aan te bieden. Zo krijgt Telenet momenteel boetes van het BIPT omdat ze een 3G licentie kochten maar zelf geen eigen netwerk aanbieden.

3) 4G dekking is ''gemakkelijker'' dan 3G. De 3G frequenties in Europa zijn 2100 mhz en 1800 mhz, terwijl 4G over 1800 en 800 mhz gaat. Zeker de 800 mhz is zeer aantrekkelijk omdat deze frequentie veel verder draagt dan 2100 mhz. Dus om een bepaalde regio te dekken met 3G of 4G moet men meer 3G antennes plaatsen dan 4G

4) Tenslotte, Mobistar heeft inderdaad een slecht 3G netwerk ten opzichte van de concurrenten. Het is mogelijk dat men zich nu wil focussen op 4G.
Proximus was bijvoorbeeld de operator die amper EDGE (maar GPRS) heeft. Enkele jaren geleden, toen 3G nog nieuw was, maar amper dekking had, dan klaagde de Proximus klanten dan ze beter op EDGE zouden focussen ipv 3G
En nu enkele jaren later heeft Proximus een duidelijke 3G en 4G voorsprong. Misschien dat Mobistar binnen enkele jaren een superieur 4G (en 5G?) zal hebben.
ubremoved_22196
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 352 keer
Bedankt: 222 keer

Dat ze zich richten op 4G is begrijpelijk, maar tegen dat alle telefoons 4G hebben, zijn we zeker enkele jaren verder. Niet iedereen wisselt van telefoon zoals ze van onderbroek wisselen he. :)

Klanten die nu overstappen naar een andere provider owv het slechte netwerk voor 3G ben je immers ook kwijt. Komen die ooit nog terug?
Jordy1990
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 69 keer
Bedankt: 44 keer

Sylvester schreef:Dat ze eerst eens zorgen dat hun 3G fatsoenlijk werkt
Mobistar is wel degelijk bezig met hun 3G netwerk bezig. http://www.mobistar.be/nl/blog/ons-netwerk-de-lift Maar natuurlijk kan men niet overal tegelijk hun 3G netwerk versterken. Nog even geduld misschien :-)
Shenron schreef:4G dekking is ''gemakkelijker'' dan 3G. De 3G frequenties in Europa zijn 2100 mhz en 1800 mhz, terwijl 4G over 1800 en 800 mhz gaat. Zeker de 800 mhz is zeer aantrekkelijk omdat deze frequentie veel verder draagt dan 2100 mhz.
Even ter verduidelijking 1800 MHz wordt in Europa niet voor 3G gebruikt, er zijn nl. geen toestellen die ik ken die 3G op die frequentie kunnen ontvangen.
Wel wordt nog de 900 MHz frequentie ook gebruikt voor 3G en Mobistar is sterk op die frequentie aan het inzetten om de 3G dekking binnenshuis sterk te verbeteren. Al heb je zeker een punt met de 800 MHz frequentie. Een bijkomend voordeel van de 800 MHz vs. de 900 MHz is dat de eerste frequentie enkel voor 4G gebruikt gaat worden terwijl de 900 MHz frequentie gedeeld moet worden over 2 technologieën (2G en 3G). Ik geloof dat Andro555 dit al eens heeft aangehaald.
iRockabizzydilly schreef:Nee, toch niet. Dat ze vooral maken dat ze snel 4G uitrollen landelijk ook met 800Mhz, en dat zo 4G de norm wordt en 3G 'overbodig'.
3G gaat niet zo heel snel overbodig worden volgens mij hoor. Er zijn nog niet zo heel veel toestellen die 4G ondersteunen, en de toestellen die het al ondersteunen zijn meestal de duurdere toestellen. Neem daar nog eens bij dat veel toestellen die 4G ondersteunen iPhone's zijn(volgens Base dan toch), waaronder ook veel iPhone's 5 dan heb je niks aan een landelijke dekking op 800 MHz (wordt gewoonweg niet ondersteund), en moet je toch terugvallen op 3G. Ook is op dit moment de prijs van 4G volgens mij nog te hoog. Enkel klanten van MV en enkele Mobistar klanten kunnen voorlopig gratis 4G testen. Bij Proximus moet je GC hebben of al een duurder abonnement hebben voordat er standaard 4G inzit, ofwel moet je 10 euro per maand extra betalen.
Ook is de hoeveelheid data die je mag verbruiken vaak te laag om 4G tot zijn volle potentieel te kunnen gebruiken.
iRockabizzydilly schreef:Om nu nog enkel voor 3G te gaan zou de trein missen zijn, en ze zijn al op het allerlaatste moment nog op de trein gesprongen.
Daar heb je volledig gelijk in volgens mij, maar Mobistar gaat dan ook voor zowel 3G als 4G :wink: :-)
iRockabizzydilly
Elite Poster
Elite Poster

iRockabizzydilly schreef:Nee, toch niet. Dat ze vooral maken dat ze snel 4G uitrollen landelijk ook met 800Mhz, en dat zo 4G de norm wordt en 3G 'overbodig'.
3G gaat niet zo heel snel overbodig worden volgens mij hoor. Er zijn nog niet zo heel veel toestellen die 4G ondersteunen, en de toestellen die het al ondersteunen zijn meestal de duurdere toestellen. Neem daar nog eens bij dat veel toestellen die 4G ondersteunen iPhone's zijn(volgens Base dan toch), waaronder ook veel iPhone's 5 dan heb je niks aan een landelijke dekking op 800 MHz (wordt gewoonweg niet ondersteund), en moet je toch terugvallen op 3G. Ook is op dit moment de prijs van 4G volgens mij nog te hoog. Enkel klanten van MV en enkele Mobistar klanten kunnen voorlopig gratis 4G testen. Bij Proximus moet je GC hebben of al een duurder abonnement hebben voordat er standaard 4G inzit, ofwel moet je 10 euro per maand extra betalen.
Ook is de hoeveelheid data die je mag verbruiken vaak te laag om 4G tot zijn volle potentieel te kunnen gebruiken.
Ik heb dan ook niet gezegd dat dit direct zo zou zijn :wink: een landelijke uitrol kunnen we eind 2014 - midden 2015 wachten, en tegen dan lijkt me dat dan wel weer niet onredelijk. 3G overbodig was dan ook tussen haken, helemaal overbodig zal het nog niet worden (maar mag van mijn part het 2G netwerk volledig vervangen).
En tja, nieuwe toestellen nodig... what's new? Tegen binnen 2j zal dat dus niet zo'n probleem zijn... Dat was hetzelfde met 3G destijds. That's tech.
Moest dat niet zo zijn zaten we nu waarschijnlijk nog ver allemaal met Nokia 3310 en co.

Ik vraag me ook af, terzijde, wat de commerciële lancering van Mobistar 4G zal inhouden... ze hebben alleszins al iets gedaan dat anderen niet deden: gratis testvolume voor iedereen die in aanmerking komt (en de regels zijn zo streng nog niet).

Stiekem hoop ik op een gevoelig hoger volume al was het maar enkel over 4G (met behoud van huidig 3G volume), het kan blijkbaar aangezien ze dat nu doen met dat testvolume.
Laatst gewijzigd door iRockabizzydilly 01 dec 2013, 12:19, in totaal 3 gewijzigd.
Shenron
Member
Member
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
Bedankt: 16 keer

Jordy1990 schreef:
Shenron schreef:4G dekking is ''gemakkelijker'' dan 3G. De 3G frequenties in Europa zijn 2100 mhz en 1800 mhz, terwijl 4G over 1800 en 800 mhz gaat. Zeker de 800 mhz is zeer aantrekkelijk omdat deze frequentie veel verder draagt dan 2100 mhz.
Even ter verduidelijking 1800 MHz wordt in Europa niet voor 3G gebruikt, er zijn nl. geen toestellen die ik ken die 3G op die frequentie kunnen ontvangen.
Wel wordt nog de 900 MHz frequentie ook gebruikt voor 3G en Mobistar is sterk op die frequentie aan het inzetten om de 3G dekking binnenshuis sterk te verbeteren. Al heb je zeker een punt met de 800 MHz frequentie. Een bijkomend voordeel van de 800 MHz vs. de 900 MHz is dat de eerste frequentie enkel voor 4G gebruikt gaat worden terwijl de 900 MHz frequentie gedeeld moet worden over 2 technologieën (2G en 3G). Ik geloof dat Andro555 dit al eens heeft aangehaald.
was even in de war met 900 mhz en 1800 mhz 2G
3G is inderdaad 2100 en 900
thnx
hendrake
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 68 keer
Bedankt: 12 keer

Mobistar was (de) laat(ste) inderdaad, ja, dat hebben ze zelf ook wel door - maar intussen blijkt toch uit de open testfase dat hun netwerk beter is dan de meeste zuurpruimen hadden verwacht.

Ik ben vooral benieuwd naar de dekking met 800Mhz en de prijs.
hardyscript
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 299 keer
Bedankt: 29 keer
Contacteer:

Ik heb vandaag terug 4G getest met iphone 5S. Op 4g krijg ik geen oproepen binnen. Enkel uitgaande text en data werkt. Zou dit aan het toestel liggen of is dit door de testfase ? In begin te twijfelen.

Sent from my iPhone using Tapatalk
iRockabizzydilly
Elite Poster
Elite Poster

Zoals in andere thread reeds aangegeven ondervind ik dat probleem niet, terwijl voorheen dat bij andere providers wel het geval was.

Hoe dan ook is het iets dat bij 4G bij alle providers in BE tot nu toe is voorgevallen, niks specifiek Mobistar dus maar een algemeen 'fenomeen'. Dat zal ongetwijfeld na testlaunch wel opgelost zijn of worden.
Plaats reactie

Terug naar “Orange (Mobistar)”