Pagina 3 van 3
Re: 70/6 profiel bij edpnet
Geplaatst: 13 mei 2013, 19:28
door gbmed
Dus die helpdesk kan niet eens zien op welke BAS de PPPOE sessie loopt ? Dat is geen helpdesk waardig
Re: 70/6 profiel bij edpnet
Geplaatst: 13 mei 2013, 22:22
door Tomsworld
Edpnet termineert niet op een Belgacom BBRAS maar op eigen ASR routers, ze kunnen dat wel zien zie maar je session history op my.edpnet.
Re: 70/6 profiel bij edpnet
Geplaatst: 13 mei 2013, 22:32
door gbmed
^ Ik stel voor dat fryelectro hier eens op antwoordt. Je zal je ogen niet geloven !
Re: 70/6 profiel bij edpnet
Geplaatst: 13 mei 2013, 23:44
door krisken
Ze hebben inderdaad hun eigen bras staan in Sint Niklaas en Brussel.
Re: 70/6 profiel bij edpnet
Geplaatst: 14 mei 2013, 00:39
door gbmed
Maar ze hadden de lijn van fryelectro wél compleet verkeerd geconfigureerd ! Hoe dom kan je zijn als ze niet zien op welke BAS de PPPOE sessie wordt opgebouwd ?
Re: 70/6 profiel bij edpnet
Geplaatst: 14 mei 2013, 14:18
door philippe_d
gbmed schreef:Maar ze hadden de lijn van fryelectro wél compleet verkeerd geconfigureerd
Wie is "ze" ?
Zou de fout in dit geval niet bij Belgacom gebeurd zijn, die de lijn moeten opleveren ?
Akoord, edpnet had dit misschien moeten zien ...
fryelectro schreef:Blijkbaar zat ik nog steeds te authenticeren op de BAS van BGC ipv die van edpnet
Kan je eens kijken in de FritzBox sytem logs op welke BAS je connecteert?
Bij mij staat er: MSR91GKK5-H101L1711L00LZ (xxx.msr91gkk5.isp.belgacom.be)
Zo kunnen we in de toekomst nog gebruikers helpen die met een zelfde probleem zitten?
Re: 70/6 profiel bij edpnet
Geplaatst: 14 mei 2013, 20:42
door gbmed
philippe_d schreef:gbmed schreef:Maar ze hadden de lijn van fryelectro wél compleet verkeerd geconfigureerd
Wie is "ze" ?
Zou de fout in dit geval niet bij Belgacom gebeurd zijn, die de lijn moeten opleveren ?
Akoord, edpnet had dit misschien moeten zien ...
Zucht ... De fout ligt 100 % bij EDPNET. Ze hadden dit niet
misschien moeten zien, na één maand nota bene, maar onmiddellijk ! Moet dat écht zo lang duren vooraleer ze zien (of moeten toegeven) dat de PPPOE sessie niet op hún BAS wordt opgezet ?
fryelectro schreef:Blijkbaar zat ik nog steeds te authenticeren op de BAS van BGC ipv die van edpnet
Kan je eens kijken in de FritzBox sytem logs op welke BAS je connecteert?
Bij mij staat er: MSR91GKK5-H101L1711L00LZ (xxx.msr91gkk5.isp.belgacom.be)
Zo kunnen we in de toekomst nog gebruikers helpen die met een zelfde probleem zitten?
Dat heeft hij gedaan en er stond een MSR van BGC in. En het is vooral EDPnet die hier het nodige uit te leren heeft.
Re: 70/6 profiel bij edpnet
Geplaatst: 15 mei 2013, 00:47
door philippe_d
gbmed schreef:Zucht ... De fout ligt 100 % bij EDPNET. Ze hadden dit niet misschien moeten zien, na één maand nota bene, maar onmiddellijk !
Als ik het goed begrijp: Belgacom maakt een fout door de lijn verkeerd op te leveren, en je geeft de schuld 100% aan EDPNet ?
Ik neem aan dat zoiets zéér zelden voorvalt (lees: ik hoop ...), en dus de diagnose van het probleem niet voor de hand ligt.
Wat ik mij afvraag (gewoon uit interesse)
- - Kan een Belgacom BAS dan een PPPoE sessie voor een EDPNet klant opzetten?
- Heeft de Belgacom BAS (vb msr91gkk3) dan een pool van EDPNet IP adressen ter beschikking? Of hoe werkt dat?
gbmed schreef:Kan je eens kijken in de FritzBox sytem logs op welke BAS je connecteert?
Dat heeft hij gedaan en er stond een MSR van BGC in. En het is vooral EDPnet die hier het nodige uit te leren heeft.
Blijkbar weet je meer dan wat hier op het Forum staat?
Maar mijn vraag was eigenlijk op welke BAS hij
nu connecteert
Re: 70/6 profiel bij edpnet
Geplaatst: 15 mei 2013, 09:15
door skills
Een Belgacom BAS kan een PPPoE sessie opzetten voor een edpnet klant als edpnet aangesloten is op het wholesale netwerk van Belgacom.
Lange tijd geleden zaten alle klanten van edpnet op Belgacom wholesale want ik herinner me nog dat ze een grote migratie hebben gedaan van alle klanten. Dat is toen een migratie geweest van wholesale naar het broba netwerk, vermits edpnet toen communiceerde dat ze een eigen Cisco BRAS zouden installeren.
Mijn vermoeden is dat edpnet nog steeds aangesloten zit op het wholesale netwerk, anders zou fryelectro nooit online geraakt zijn op een Belgacom BAS. Vermits alle klanten nu op BROBA zitten heb ik geen flauw idee waarom ze nog op wholesale zouden zitten, maar goed daar zullen wel bepaalde redenen voor zijn.
En ja philippe_d, Belgacom kan eender welke IP's uitdelen op hun BRAS, dus ook edpnet IP's, zo werkte het voor alle klanten toen ze nog op wholesale zaten.
Re: 70/6 profiel bij edpnet
Geplaatst: 15 mei 2013, 10:18
door gbmed
philippe_d schreef:gbmed schreef:Zucht ... De fout ligt 100 % bij EDPNET. Ze hadden dit niet misschien moeten zien, na één maand nota bene, maar onmiddellijk !
Als ik het goed begrijp: Belgacom maakt een fout door de lijn verkeerd op te leveren, en je geeft de schuld 100% aan EDPNet ?
Ik neem aan dat zoiets zéér zelden voorvalt (lees: ik hoop ...), en dus de diagnose van het probleem niet voor de hand ligt.
Het is duidelijk dat je het helemaal niet begrijpt. Heb jij ooit in de telecomwereld gewerkt ? Ik denk het niet, want anders zou je beter moeten weten. Belgacom voert exact uit wat de klant (in deze de OLO EDPnet) vraagt. Bij deze heeft EDPnet verkeerdelijk doorgegeven dat de klant als Wholesale klant moest worden geconfigureerd, terwijl het een BROBA configuratie had moeten aanvragen.
Wat ik mij afvraag (gewoon uit interesse)
- - Kan een Belgacom BAS dan een PPPoE sessie voor een EDPNet klant opzetten?
- Heeft de Belgacom BAS (vb msr91gkk3) dan een pool van EDPNet IP adressen ter beschikking? Of hoe werkt dat?
Dit is ondertussen al uitgelegd door "skills". Maar ik moet hierbij wél toevoegen dat EDPnet nog steeds klanten heeft op BASsen van BGC in Wholesale. Dus dit betekent dat er nog steeds virtuele routers zijn geconfigureerd in de BGC BASsen met bepaalde IP pools die ooit zijn aangevraagd door EDPnet aan de RIPE. Nog een kleine les in geschiedenis: EDPnet is lange tijd Wholesales klant geweest van Scarlet dat op zijn beurt een BROBA klant was van BGC. Toen Scarlet werd overgenomen door BGC werd het de facto zélf een Wholesales klant. Voor het gebruik van VDSL2 apparatuur heeft EDPnet een samenwerking met BGC gesloten. De DSL apparatuur bij BGC, de BASsen bij EDPnet, dus het BROBA model.
Blijkbar weet je meer dan wat hier op het Forum staat?
Oops, ik wist niet dat dit niet mocht
Maar mijn vraag was eigenlijk op welke BAS hij nu connecteert
Op één van EDPnet natuurlijk ...
Re: 70/6 profiel bij edpnet
Geplaatst: 15 mei 2013, 10:22
door philippe_d
gbmed schreef:Het is duidelijk dat je het helemaal niet begrijpt.
Vandaar mijn vraag
Bedankt vor de uiteg.
Re: 70/6 profiel bij edpnet
Geplaatst: 15 mei 2013, 11:53
door Joachim
gbmed schreef:Belgacom voert exact uit wat de klant (in deze de OLO EDPnet) vraagt. Bij deze heeft EDPnet verkeerdelijk doorgegeven dat de klant als Wholesale klant moest worden geconfigureerd, terwijl het een BROBA configuratie had moeten aanvragen.
Ik vrees dat we toch soms klanten verkeerdelijk opgeleverd zien worden op een wholesale profiel, ipv op een BROBA/WBA profiel, Belgacom doet zeker zijn best, maar soms loopt het ook daar fout. Dit is trouwens één van de redenen waarom we nog steeds connectiviteit bieden op wholesale, we hebben daar geen actieve klanten meer op.
Re: 70/6 profiel bij edpnet
Geplaatst: 15 mei 2013, 11:58
door fryelectro
Joachim schreef:we hebben daar geen actieve klanten meer op.
Mja mijn enigste frustratie is dat de edpnet support mij een maand lang niet heeft willen geloven aangezien ik al heel de tijd aan het zeggen was dat er een cap was op mijn lijn. Er was dus wel degelijk een cap, die van mijn vorige BGC abo.
Anyway, blij dat ik geen actieve klant meer ben op dat segment want zelfs die IP's zijn verkeerd geregistreerd aangezien ik op een aantal sites ineens de .nl versie kreeg te zien omdat mijn IP zogezegd uit Nederland kwam (vb de coolblue site).
Hier geen wrok tegenover edpnet want ik kon wel op Internet enzo hoor, alleen was het niet correct en was het erg moeilijk om de support hiervan te overtuigen. Als techneut is zoiets frustrerend als je zelf weet waar het issue zit.
Re: 70/6 profiel bij edpnet
Geplaatst: 15 mei 2013, 12:09
door Joachim
Dat begrijp ik, als het niet goed loopt kunnen jullie me altijd een DM sturen, ik probeer het dan wel in orde te krijgen. Verder werken we er aan om onze kwaliteit te verhogen, sommige collega's scoren spijtig genoeg niet voldoende hierop
.
Re: 70/6 profiel bij edpnet
Geplaatst: 15 mei 2013, 12:24
door krisken
fryelectro schreef:Hier geen wrok tegenover edpnet want ik kon wel op Internet enzo hoor, alleen was het niet correct en was het erg moeilijk om de support hiervan te overtuigen. Als techneut is zoiets frustrerend als je zelf weet waar het issue zit.
Joachim schreef:Dat begrijp ik, als het niet goed loopt kunnen jullie me altijd een DM sturen, ik probeer het dan wel in orde te krijgen. Verder werken we er aan om onze kwaliteit te verhogen, sommige collega's scoren spijtig genoeg niet voldoende hierop
.
Ik zie een oplossing : Userbasers op de helpdesk zetten
Meestal mensen die graag dingen proberen en testen met een hart voor electronica en een ziel voor techniek.
Re: 70/6 profiel bij edpnet
Geplaatst: 15 mei 2013, 12:28
door Joachim
Ik denk dat userbase members vaak reeds helpdesk doen voor edpnet
Re: 70/6 profiel bij edpnet
Geplaatst: 15 mei 2013, 12:30
door skills
Sure no problem, naar waar sturen we de factuur ?
Re: 70/6 profiel bij edpnet
Geplaatst: 15 mei 2013, 12:33
door Joachim
Re: 70/6 profiel bij edpnet
Geplaatst: 15 mei 2013, 13:29
door gbmed
Joachim schreef:Dat begrijp ik, als het niet goed loopt kunnen jullie me altijd een DM sturen, ik probeer het dan wel in orde te krijgen. Verder werken we er aan om onze kwaliteit te verhogen, sommige collega's scoren spijtig genoeg niet voldoende hierop
.
Bedankt voor dit officiëel bericht, dat siert U.
Re: 70/6 profiel bij edpnet
Geplaatst: 14 jun 2013, 18:02
door fryelectro
Even voor de volledigheid melden dat ik ondertussen terug op 70/6 sync maar helaas niet veel meer dan 55 mbit er door krijg:
Re: 70/6 profiel bij edpnet
Geplaatst: 14 jun 2013, 23:04
door gbmed
Het is dus écht voor de happy few !
1) < 400 meter van de ROP én verzwakking van < 0,4 dB
2) én genoeg capaciteit ingekocht door EDPnet
Werk aan de winkel voor hun dus ....
Re: 70/6 profiel bij edpnet
Geplaatst: 15 jun 2013, 03:43
door redman
Dat heeft EDPNET toch gezegd hier op het forum dat het voor de "happy few" zou zijn.... geen zekerheid dus voor 70 Mb...
Re: 70/6 profiel bij edpnet
Geplaatst: 15 jun 2013, 11:47
door krisken
gbmed schreef:Het is dus écht voor de happy few !
1) < 400 meter van de ROP én verzwakking van < 0,4 dB
2) én genoeg capaciteit ingekocht door EDPnet
Werk aan de winkel voor hun dus ....
Not really : de klant krijgt waar hij voor betaalt : 50mbit. Alles wat meer is, is een leuk geschenkje voor hem...
Re: 70/6 profiel bij edpnet
Geplaatst: 15 jun 2013, 12:09
door philippe_d
Ik ben dezelfde mening toegedaan.
Gezien de specificaties van het EDPNet abbo (50/6), kan je geen 70/6 "eisen".
Omdat EDPNet niet capt (op PPPoE niveau) zullen sommige gebruikers, die op een LEX zitten waar EDPNet een hogere capaciteit heeft, van een snelheid van 70 mbps kunnen genieten, wat "mooi meegenomen" is ...
Re: 70/6 profiel bij edpnet
Geplaatst: 03 jul 2013, 13:28
door Stormlord
Mochten ze 50/6 kunnen garanderen bij meer users zou dat al zeer mooi zijn ...
Re: 70/6 profiel bij edpnet
Geplaatst: 21 aug 2013, 13:47
door TylerDurden
Kom net terug uit vakantie en merk dat ik door DLM op het 70/6 profiel geplaatst ben tijdens mijn afwezigheid. Leuke verrassing!
Code: Selecteer alles
**************************************
* VDSL2Tool 2.3 - http://hierzo.net/ *
**************************************
download upload
Line: 69976 kbps 6048 kbps
Modem max: 103116 kbps n/a Estimated!
Calculated max: 84663 kbps 17738 kbps Estimated!
Profile: 17a
Line length: 366 m Estimated!
Training margin: 14.6 dB
Attenuation: 12.0 dB
Re: 70/6 profiel bij edpnet
Geplaatst: 29 aug 2013, 23:17
door master-magic
ik sinds vandaag edpnet,
direct de test gedaan van de lijn en snelheid, wat ziet m'n oog
Code: Selecteer alles
download upload
Line: 29920 kbps 6048 kbps
Modem max: 92120 kbps n/a Estimated!
Calculated max: 75635 kbps 15847 kbps Estimated!
Profile: 17a
Line length: 235 m Estimated!
Training margin: 24.7 dB
Attenuation: 7.2 dB
best wel verrast van het resultaat.
Re: 70/6 profiel bij edpnet
Geplaatst: 30 aug 2013, 09:13
door philippe_d
Als je lijn voldoet aan de criteria voor een 17a profiel (<400m, <0.4dB) dan krijg je een gegarandeerde sync van 30/6.
DLM zal in de komende weken jouw lijn monitoren, en indien mogelijk verhogen naar 50/6, of zelfs naar 70/6.
Re: 70/6 profiel bij edpnet
Geplaatst: 15 dec 2013, 07:08
door master-magic
na enkele maanden nog steeds:
download upload
Line: 30064 kbps 6048 kbps
Modem max: 116164 kbps n/a Estimated!
Calculated max: 95376 kbps 19983 kbps Estimated!
Profile: 17a
Line length: 220 m Estimated!
Training margin: 30.7 dB
Attenuation: 6.3 dB
dus nog niet veel veranderd hier
Re: 70/6 profiel bij edpnet
Geplaatst: 15 dec 2013, 09:18
door jackho
Wat de echte reden is bij u dat je het niet krijgt kan natuurlijk van veel zaken afhangen, maar ik weet dat er o.a. zijn die met eveneens goede cijfers zoals u, ook geen verhoging krijgen , om de eenvoudige reden dat bij andere bgc klanten die ook op de verspreidingskabel zitten hierdoor een onstabiele lijn krijgen.
Re: 70/6 profiel bij edpnet
Geplaatst: 15 dec 2013, 16:11
door MichelLoyen
Ja...maar er zijn blijbkaar ook nog andere factoren waardoor er geen profielverhoging is:
Ik was al aan het wachten sinds begin dit jaar en had al meerdere keren hulp gevraagd op het forum en aan Eva. Deze laatste gaf aan in mei aan dat DLM niet actief was en dat ze het nu wel voor me ingeschakeld hadden. In augustus nog altijd geen verandering en heb ik nog eens hulp gevraagd aan Eva. Ze konden niets voor me doen, DLM moet automatisch gaan en het stond reeds actief.
Als laatste wanhopige poging heb ik nog een post op het forum gezet. Een technieker heeft me via DM benaderd en geholpen: binnen 10 dagen op 50Mbit, nog geen week erna op 70Mbit
Re: 70/6 profiel bij edpnet
Geplaatst: 15 dec 2013, 17:31
door master-magic
Gaan we dat eens navragen dan of het aanstaat aan Eva
Haar eens zoeken
Re: 70/6 profiel bij edpnet
Geplaatst: 15 dec 2013, 18:53
door jackho
volgens mij is het probleem dat je als antwoord krijgt dat het inderdaad actief staat (dat heb ik toch ook als antwoord gekregen, en het was dus niet het geval) dus mss toch beter via technieker op het forum proberen
Re: 70/6 profiel bij edpnet
Geplaatst: 15 dec 2013, 18:56
door master-magic
Ken hier niet direct een technieker van edpnet of wie ik ook moet hebben.