Pagina 3 van 6

Re: Grote internetpanne bij Telenet (3-Feb)

Geplaatst: 03 feb 2013, 14:16
door silencer
Vreemd dat het zo lang geduurd heeft eer er een panne optrad.

Re: Grote internetpanne bij Telenet (3-Feb)

Geplaatst: 03 feb 2013, 14:18
door krisken
Bij vriendin zijn ze nog steeds niet online, maar zal wel komen in de loop van de dag. Router al uit/aan gezet, zonder resultaat.

PS : de abo's met een fixed ip : interesse om deze even te geven voor monitoringdoeleinden?

In De Klinge bleef alles precies werken (pro abonnement, fixed ip, 120mbit down/10mbit up, docsis modem only.
http://smokeping.noc2go.eu/smokeping/sm ... .DCINDNS01

Re: Grote internetpanne bij Telenet (3-Feb)

Geplaatst: 03 feb 2013, 14:26
door meon
Een soort compensatie van TN:
Twitter: https://twitter.com/Telenet/status/298052001428811776

Re: Grote internetpanne bij Telenet (3-Feb)

Geplaatst: 03 feb 2013, 14:34
door philippe_d
Leuk ... ook voor de niet-interactieve klanten :-D ...

Re: Grote internetpanne bij Telenet (3-Feb)

Geplaatst: 03 feb 2013, 14:34
door krisken
Netjes!

Re: Grote internetpanne bij Telenet (3-Feb)

Geplaatst: 03 feb 2013, 14:48
door vanstiepelteen
klein accident :banana:

Afbeelding

Re: Grote internetpanne bij Telenet (3-Feb)

Geplaatst: 03 feb 2013, 14:56
door Tomsworld
Brengt userbase verslag uit van de persconferentie ?

http://www.nieuwsblad.be/article/detail ... 130203_034

Het telecombedrijf geeft om 15u30 een persconferentie in Mechelen.

Re: Grote internetpanne bij Telenet (3-Feb)

Geplaatst: 03 feb 2013, 15:03
door philippe_d
We kregen geen uitnodiging :(

Re: Grote internetpanne bij Telenet (3-Feb)

Geplaatst: 03 feb 2013, 15:07
door ubremoved_15739
Philippe, misschien zijn ze een beetje beducht dat er "moeilijke" vragen gesteld zouden worden. :angel:

Re: Grote internetpanne bij Telenet (3-Feb)

Geplaatst: 03 feb 2013, 15:18
door Dafke
Zijn er mensen met een MODEM-ONLY die ook getroffen zijn geweest?
Bij mijn kennissenkring diegene met enkel een modem-only, hebben geen problemen ondervonden, ook ik niet.

Re: Grote internetpanne bij Telenet (3-Feb)

Geplaatst: 03 feb 2013, 15:19
door ubremoved_15739
Jep, modem only.
En van ongeveer 6u15 tot bijna 12u00 buiten dienst.

Re: Grote internetpanne bij Telenet (3-Feb)

Geplaatst: 03 feb 2013, 15:21
door Opus
Hier modem only in Hoboken en nu net 15 minuten geleden pas weer online kunnen komen.

Heeft dus langer als alle anderen geduurd.

Grts Dave

Re: Grote internetpanne bij Telenet (3-Feb)

Geplaatst: 03 feb 2013, 15:22
door Cfke
thamar schreef:'k Verschiet al van die berichten over compensatie hier en compensatie daar, toch wel lichtjes een beetje overdreven lijkt me...


Ik vind van niet. Ik betaal 65 Euro per maand voor m'n internetverbinding en verwacht dat die dan ook altijd beschikbaar is.
Al geluk dat ik vandaag niet "van wacht" ben, of ik had naar het werk kunnen rijden ipv een VPN connectie te leggen.

En als jij 1MB boven je "grootverbruik limiet" komt met je Telemeter wordt je ook op smalband gesmeten. Dus voor een operator die zo strikte regels hanteert moet je ook niet tolerant zijn wanneer hijzelf in de fout gaat. Je oogst wat je zaait...

Daarbij komt nog de amateuristische manier waarop klanten (niet) geïnformeerd worden.
- Rond 8u belde ik naar 015666666, en kreeg het standaard menu te horen. Voor "technische ondersteuning" kreeg ik daar te horen dat de klantendienst maar om 9u open is.
Op dit ogenblik wist men maar al te goed dat er een probleem was. Men had dan al een boodschap kunnen inspreken om de bellende klanten te verwittigen.
- Op de webpage met het klantendienst tel-nummer stond om 8u reeds dat er verbeteringswerken aan de gang waren. Ook hier kon men al een bericht over de panne plaatsen.
- Om 9u terug 015666666 gebeld, en toen kreeg je helemaal niets te horen (wss omdat gans Vlaanderen aan het bellen was).
- Op de telenet homepage staat nu nog steeds "Sorry, we zijn aanpassingen aan de site aan het aanbrengen". Nog steeds geen letter over de panne.

Nu was wss gans Vlaanderen de modem en router aan het rebooten...
Klanten op een deftige manier informeren is het minimum. Zelfs dat is niet gebeurd.

De klanten moeten via radio en internet op GSM (als je dat hebt) maar uitvissen wat er aan de hand is.

Dus ja, enige vorm van compensatie is wel het minimum...

/C

Re: Grote internetpanne bij Telenet (3-Feb)

Geplaatst: 03 feb 2013, 15:23
door philippe_d
meon schreef:Een soort compensatie van TN:
Twitter: https://twitter.com/Telenet/status/298052001428811776

Ik krijg alleen Sporting 1-3 te zien (kanaal 200-202) :(

Re: Grote internetpanne bij Telenet (3-Feb)

Geplaatst: 03 feb 2013, 15:34
door Dettie
idd philippe, idem hier , post 200 , 201 , 202 en 208 golf

Re: Grote internetpanne bij Telenet (3-Feb)

Geplaatst: 03 feb 2013, 15:54
door bartvl79
Dafke schreef:Zijn er mensen met een MODEM-ONLY die ook getroffen zijn geweest?
Bij mijn kennissenkring diegene met enkel een modem-only, hebben geen problemen ondervonden, ook ik niet.


Hier een modem only: vanaf 4u30 tot 14u geen internet gehad. Speciaal om 7u opgestaan om wat werk gedaan gekregen te hebben en dan dat weer. dit is overigens niet de eerste keer, heb hier ook met hun professioneel abonnement al problemen gehad, ook toen waren het DHCP problemen.

Re: Grote internetpanne bij Telenet (3-Feb)

Geplaatst: 03 feb 2013, 15:56
door Ramaht
Sorry maar als je van wacht bent voor IT en je wilt ten alle tijden vermijden dat je moet naar je werk rijden, tja dan moet je backups voorzien he...

Als ik van wacht ben heb ik ook 30' om op mijn werk te zijn, als mijn fiets een platte band heeft dan is't in lichte looppas. 'k Ga dan toch ook niet lopen klagen bij Schwalbe dat mijn band plat was.

Er kan altijd iets misgaan, hoe je het ook draait of keert. Zolang er geen doden vallen is er toch niks aan de hand of zie ik dat nu weer compleet verkeerd? En het is ook niet dat heel het systeem er iedere week uitligt he...
Maja het gras is altijd groener zeker...

Re: Grote internetpanne bij Telenet (3-Feb)

Geplaatst: 03 feb 2013, 15:57
door Opus
Ik heb trouwens enkel internet van telenet.
Wat voor compensatie zit er dan voor mij in want met een dagpas voor voetbal ben ik niets heh aangezien ik geen tv heb van telenet.

Re: Grote internetpanne bij Telenet (3-Feb)

Geplaatst: 03 feb 2013, 16:03
door proximusboyke
@ cfke

volgens mij kan er niemand garanderen dat er geen enkele keer een mankement optreedt net zoals geen enkel merk van wagens kan garanderen dat hun autos nooit in panne zal staan, dat is gewoon onmogelijk dit is nu eenmaal techniek

Re: Grote internetpanne bij Telenet (3-Feb)

Geplaatst: 03 feb 2013, 16:09
door philippe_d
Dafke schreef:Zijn er mensen met een MODEM-ONLY die ook getroffen zijn geweest?
Bij mijn kennissenkring diegene met enkel een modem-only, hebben geen problemen ondervonden, ook ik niet.

Waarschijnlijk mensen met een modem only, met daarachter een router.
Zolang die router geen "IP /renew" request gestuurd heeft naar de dhcp zal hij waarschijnlijk blijven werken met het bestaand IP adres.

Re: Grote internetpanne bij Telenet (3-Feb)

Geplaatst: 03 feb 2013, 16:19
door ubremoved_539
ipconfig /renew of niet... leases expiren (en worden iedere 50% verlengd). Het feit of je een combi of modem-only hebt mag trouwens geen verschil geven, uiteindelijk is DHCP gewoon een standaard die voor iedereen hetzelfde is.

Toen ik zonet naar m'n lease expiry zag stond deze nog op zo'n 8u30, snel even een release/renew gedaan en nu staat hij zelfs maar op 2u30 ?

Telenet is dus duidelijk z'n expiries aan het aanpassen geweest vandaag (geen idee wat de lease time voordien was).

Re: Grote internetpanne bij Telenet (3-Feb)

Geplaatst: 03 feb 2013, 16:20
door raf1
thamar schreef:Er kan altijd iets misgaan, hoe je het ook draait of keert.

Het gaat de laatste tijd steeds vaker mis bij Telenet... misschien omdat ze besparen op netwerkinvesteringen?

Re: Grote internetpanne bij Telenet (3-Feb)

Geplaatst: 03 feb 2013, 16:22
door Mobile Viking
Er is een tijd geweest dat Telenet zo goed als nooit downtime had. Hopelijk is dat niet verleden tijd.

Re: Grote internetpanne bij Telenet (3-Feb)

Geplaatst: 03 feb 2013, 16:27
door tendonsie
Jaja het internet ging uit in de helft van België :p
Tijd dat ze ook 3G backup in hun abo's doen zoals bij Belgacom.

Re: Grote internetpanne bij Telenet (3-Feb)

Geplaatst: 03 feb 2013, 16:36
door devilkin
meon schreef:Een soort compensatie van TN:
Twitter: https://twitter.com/Telenet/status/298052001428811776


Honestly couldn't care less. Moesten ze nu een deftige compensatie geven ..

Re: Grote internetpanne bij Telenet (3-Feb)

Geplaatst: 03 feb 2013, 16:44
door bartm
Deze ochtend geen internet via Telenet. Geen idee waarom. Gezocht naar open wifi, en gevonden. Een buur met een openstaande wifi, een klant van Belgacom. Ik vond mijn weg naar dit forum. Dan las ik dat het een grote panne bij Telenet is. Ik vind het wel keurig dat Telenet duidelijk "sorry" zegt op hun website. Een passende compensatie zou ik vinden dat Telenet mijn abonnement kosteloos met één dag verlengt. Ik vermoed dat de verantwoordelijken van Telenet ook dit forum lezen om in te schatten wat de impact is
van deze panne.

Re: Grote internetpanne bij Telenet (3-Feb)

Geplaatst: 03 feb 2013, 16:49
door Cfke
proximusboyke schreef:@ cfke

volgens mij kan er niemand garanderen dat er geen enkele keer een mankement optreedt net zoals geen enkel merk van wagens kan garanderen dat hun autos nooit in panne zal staan, dat is gewoon onmogelijk dit is nu eenmaal techniek


Ik heb nooit gezegd dat er met techniek niets kan mis gaan, maar als je het hoogte internettarief van Europa betaald, dan verwacht je daar een degelijke service voor terug.
Als je m'n post leest zie je dat dit hier niet het geval was, integendeel.
En als het dan toch mis gaat dan verwacht men een compensatie. Punt.
Net zoals jij als klant geen dag te laat mag zijn met betalen of niet boven de downloadlimiet mag.
(En die "sporting pas" is geen compensatie want ik heb geen kabeltv.)

Als er met je wagen een technisch mankement optreedt, dan wordt dit ook verholpen tijdens de garantie, en zelfs na de garantie als er sprake is van een design probleem (bij merken die belang hechten aan kwaliteit en service).

Soit, het is gebeurd, en over compensatie of niet kunnen we hier zoveel leuteren als we willen.
De zet is nu aan Telenet...

Re: Grote internetpanne bij Telenet (3-Feb)

Geplaatst: 03 feb 2013, 17:08
door Dettie
Blijkbaar is de persconferentie gedaan

http://www.demorgen.be/dm/nl/5403/Internet/article/detail/1573033/2013/02/03/Megapanne-bij-Telenet.dhtml

Gratis film
Volgens Sickinghe heeft meer dan de helft van de klanten een impact ondervonden en heeft niet iedereen de dag kunnen invullen zoals gepland. "Daarom willen wij ons excuseren en gaan we onze klanten een gratis film naar keuze aanbieden." Ook de sport- en voetbalkanalen staan vandaag open tot na de Superbowlwedstrijd.

Re: Grote internetpanne bij Telenet (3-Feb)

Geplaatst: 03 feb 2013, 17:15
door Cfke
Gratis film?

Wat voor de klanten die geen digitale TV hebben?!
Een "sorry" is het beste dat die mogen verwachten?

Zal ik onthouden voor wanneer ik m'n factuur ooit eens te laat zou betalen. "Sorry"...

Re: Grote internetpanne bij Telenet (3-Feb)

Geplaatst: 03 feb 2013, 17:19
door Patje
Wat met de mensen die geen digitale tv hebben of geen sportliefhebber zijn? Niet iedereen zal dit ervaren als een compensatie ....
Ik vind dat ze er goedkoop willen uitkomen.
Hier is de modem de laatste 6 maand toch al paar keer niet online geraakt waardoor we een paar uur geen internet hadden met vandaag nog niet erbij, meer dan een sorry hebben we nog niet gekregen!

Re: Grote internetpanne bij Telenet (3-Feb)

Geplaatst: 03 feb 2013, 17:23
door tommekentom
en waar vraag je die gratis film aan? ik heb net in de tv-theek gekeken en als ik een film wil opvragen moet ik gewoon de normale prijs voor deze film betalen

Re: Grote internetpanne bij Telenet (3-Feb)

Geplaatst: 03 feb 2013, 17:27
door Tomsworld
Het is wel een leuke vaststelling de compensatie in de vorm van: gratis film & gratis sportkanalen.

Dus enkel de klanten met tv zijn belangrijk voor telenet (wat voor de internet only of internet/telefoon of internet / analoge tv) ?

Analoge tv is nooit down geweest, enkel digitale op aanvraag.

Grootste impact was op de internet dienst dus ik zou het logisch vinden dat daar een compensatie zou op gebeuren.

Bizar maar het geeft wel een blik op de interne gedachtengang van telenet.

Re: Grote internetpanne bij Telenet (3-Feb)

Geplaatst: 03 feb 2013, 17:30
door driesve
Ze gingen de klanten persoonlijk verwittigen voor die film, dus nog afwachten denk ik.

Als Telenet(internet)-klant zou ik ook niet tevreden zijn met deze compensaties, maar voor mij komt dit goed uit. Ik gebruik enkel analoge tv van Telenet. De SD digibox ligt normaal in de doos. Vandaag speciaal boven gehaald om heel de dag (als zieke mens) naar de voetbal te kunnen kijken en toch geen last gehad van de panne. Zo is m'n zondag toch volledig gevuld.

Re: Grote internetpanne bij Telenet (3-Feb)

Geplaatst: 03 feb 2013, 17:30
door Cfke
Deze "compensatie" is eigenlijk een dikke opgestoken middelvinger van Telenet naar de klanten toe.
Ik heb geen digitale TV, dus met deze compensatie ben ik niets.

Ik zie het zo al gebeuren op de "crisisvergadering"': "We moeten toch iets geven als tegemoetkoming en "mea culpa"? 10% korting op de volgende factuur? Nee, dat is een verlaging op de omzet... Geef ze rap ne gratis film en wat voetbal, kost ons niks en ze stoppen wel met zagen."

En de monopolist deed rustig voort....
Moest ik een deftig alternatief hebben waar ik woon, ik was al 10 keer weg...

Re: Grote internetpanne bij Telenet (3-Feb)

Geplaatst: 03 feb 2013, 17:37
door tommekentom
eternum schreef:Ik ben nu toch wel "een beetje" benieuwd naar wat die verbeteringswerken precies inhouden ... :lol:

Afbeelding

Gelukkig werkt mijn BGC VDSL2 verbinding vlekkeloos.

ben ik ook benieuwd naar... die melding hebben ze waarschijnlijk al 100x op Mijn telenet gezet maar bij mijn weten is er nooit iets verandert

Re: Grote internetpanne bij Telenet (3-Feb)

Geplaatst: 03 feb 2013, 17:39
door billeman
Sinds vanmorgen 05:50 krijg ik op mijn fibernet business abonnement geen DHCP leases meer van 2 uur voor mijn static IP, maar een lease van 12u.

Voor de rest niet offline geweest tijdens heel de dag op mijn static IP.

Wel offline geweest op een test (pfsense) firewall die een dynamic IP lease heeft, vanaf 05:35 tot 11:41. OT: schitterende firewall trouwens die pfsense (outbound load-balancing etc)

Re: Grote internetpanne bij Telenet (3-Feb)

Geplaatst: 03 feb 2013, 17:46
door laroyj
ik heb niet kunnen werken, mn zoon ook niet voort school.... wat ben ik met voetbal, interesseerd me gen moer en de meeste films heb ik al gezien.......
Sinds 1 februari heb ik al problemen met DHCP en renew van IP-adressen op mijn dyndns-servers, soms staan er interne ipv externe ip's....
Kon niet bellen, niet via teenet maar ook niet via mijn VOIP provider....
Het minste zou toch 2 weken gratis internet moeten zijn, en als ze het serieus menen met hun sorry was 1 maand gratis niet teveel gevraagd, ik betaal immers elke maand voor mijn XL-shake met Prime ea ruim 120 euro!!!

Re: Grote internetpanne bij Telenet (3-Feb)

Geplaatst: 03 feb 2013, 17:52
door laroyj
werkte grotendeels terug tegn 13u maar nu er weer uit gevlogen met internet en telefonie....
snelheid ook maar 40mb/sec ipv 100mb download.....

Re: Grote internetpanne bij Telenet (3-Feb)

Geplaatst: 03 feb 2013, 17:55
door Tomsworld
@laroyj

Als je dan toch zoveel budget hebt voor je internet, misschien eens overwegen om een simpeler abbonementje te nemen bij Telenet en een vdsl2 abbonementje, er zijn ondertussen genoeg betaalbare oplossingen met failover / loadbalancing. Betaal je evenveel waarschijnlijk en heb je redundant internet op 2 technologien.


Ik zie hier ook een paar pro lijnen die niet offline geweest zijn, ik zie nu ook lease times van 12 uur kan alleen niet lang genoeg teruggaan in de logs om te zien sinds wanneer dit is, was vroeger 2 uur.


DHCP lease info: ip[81.xxx.xxx.xxx] mask[255.255.192.0] gw[81.xxx.xxx.xxx] host_name[xxxxxxxxx] domain_name[telenet.be] server_name[NOT GIVEN] dns_server1[195.130.130.139] dns_server2[195.130.131.11] ttl[64] mtu[1500] renew_time[2013/2/3 23:48:19] expire_time[2013/2/4 05:48:19]

Re: Grote internetpanne bij Telenet (3-Feb)

Geplaatst: 03 feb 2013, 18:01
door laroyj
ik heb wel 20 externe ip-adressen nodig voor diverse dyndns-severs, slingbox, camerabewaking etc, had vroeger ook vdsl2 van scarlet , samen met goedkoop abonnement van telenet, samen dezelfde prijs maar te weinig ip-adressen....