Windows 8: Ervaringen
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 377 keer
- Bedankt: 343 keer
Klopt, devs krijgen de keuze om dit te implementeren of scrollen mogelijk is of niet. Om een of andere reden doen ze dat niet allemaal. Zelfs in een app van Microsoft zelf al tegengekomen Dat zullen ze in een update wel eens fixen neem ik aan.iceke schreef:Nog een paar opmerkingen.
Op geregelde tijdstippen kraakt de dvd drive, heb dit op meerdere toestellen, geen idee hoe dat komt.
In sommige app's kan je met de muis raar rechts scrollen door helemaal naar de rechtse kant te gaan, bij andere moet je dan weer onderaan klikken. Uniform is de bediening helemaal nog niet dus.
De back button van firefox en chrome staan rechtsboven zodat je regelmatig op je desktop tercht komt ipv op een eerdere pagina. (Chrome doet trouwens nogal raar)
Chrome draait bij mij stabiel sinds enkele dagen, maar ik gebruik vooral IE sinds Windows 8 (en in het begin liet Chrome mijn driver van mijn grafische kaart crashen).
-
- Pro Member
- Uitgedeelde bedankjes: 15 keer
- Bedankt: 32 keer
Oeps. Ik heb me onvolledig uitgedrukt. Op de win8 machine zelf werkt psexec.exe wel maar niet vanuit een Win7 machine of vanuit een XP.meon schreef:Ik heb psexec nog gebruikt om mezelf naar SYSTEM-privileges te brengen om in WindowsApps te raken:
Probeer eens hetzelfde te doen vanuit een andere machine op uw netwerk naar een Win8 bak:
psexec \\win8bak -u User -p paswoord cmd
Het antwoord is: access denied.
-
- Deel van't meubilair
- Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
- Bedankt: 1985 keer
Misschien moet je eens proberen met...
psexec \\win8bak -u win8bak\User -p paswoord cmd
- meon
- Administrator
- Twitter: meon
- Uitgedeelde bedankjes: 564 keer
- Bedankt: 759 keer
- Contacteer:
kan UAC zijn die dwars zit eh: PSEXEC werkt door lokaal een service te installeren en als dat niet lukt krijg je vast een access denied terug...
- meon
- Administrator
- Contacteer:
Ik slaag in de built-in mailapp ook niet te connecteren met de userbase-mailserver, omdat die een self-signed certificaat gebruikt voor de SSL-verbinding
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 139 keer
- Bedankt: 56 keer
Iemand ook het volgende voor? Als je de Windows 8 Skype app gebruikt (dus niet de klassieke desktopapplicatie), dan werkt die enkel wanneer de app op de voorgrond draait. Switch je tijdens je gesprek naar een ander programma, valt het geluid weg en hoort de andere kant je ook niet meer. Schakel je terug over naar Skype, kan je gewoon weer verder praten. Nogal vreemd lijkt me...
Voor de rest was het wat wennen, maar ik ben er nu al redelijk aan verknocht.
Voor de rest was het wat wennen, maar ik ben er nu al redelijk aan verknocht.
There are 10 types of people in the world: those who understand binary, and those who don't.
- Droes
- Member
- Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
- Bedankt: 21 keer
Dit heb ik nog niet getest, maar kan je tekstberichten ontvangen op de achtergrond? Windows 8 skype werkt hier volledig op de achtergrond en mijn tekstberichten komen aan de rechterkant in beeld, met geluid erbij.Maglor schreef:Switch je tijdens je gesprek naar een ander programma, valt het geluid weg en hoort de andere kant je ook niet meer.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 1057 keer
- Bedankt: 435 keer
Heb toch ook al een paar ergernissen...
* Dat scrollen met het muiswieltje niet altijd goed werkt bewijst de Weather app. Je scrollt immers naar rechts tot de focus ineens komt op een vertikale tabel. Op dat moment begin je ineens in die tabel te scrollen ipv in de app en moet je expliciet met de muis terug uit de tabel gaan om verder in de app te scrollen.
* Toch al vaak tegengekomen dat je ineens een hybride desktop/Modern interface krijgt, wat toch enorm rommelig overkomt. Het simpelste voorbeeld is Open As... De popup met mogelijke applicaties die je krijgt is ineens duidelijk Modern met de tiles van de mogelijke applicaties. Dat ziet er dus echt niet uit. Ook voor andere admin zaken vlieg je van de desktop ineens terug naar de Modern interface, bvb om een account toe te voegen.
Verder zit ik met een bizar rechten probleem. Ik heb nu 4 Windows 8 machines. Drie ervan zijn upgrades van XP en dus ahw fresh installs. De vierde was echter een Windows 7 Home Premium waarbij het dus een zuivere upgrade was. Vanop dat machien kan ik enkel aan Shares op de andere machines via een user/password popup. Het bizarre is dat : a) de popup er al komt van zodra ik op een PC icon in Network dubbelklik, dus om nog maar de lijst van Shares te zien, en b) ik manueel wel zonder authenticatie op de shares kan door ze te benaderen via IP adres. Dus \\10.0.0.30\Music gaat wel maar voor \\Server\Music krijg ik ook een user/password popup. Je hebt dan wel een checkbox om de credentials te bewaren, maar dat helpt niet. In de Credential Manager (START 'vault') zie ik daadwerkelijk ook de bewaarde credentials staan, maar die lijkt hij dus niet naar te kijken.
Dingen die ik al zeker weet:
* het heeft niets met Homegroups te maken. Als ik alle PCs in dezelfde Homegroup steek, heb ik nog altijd hetzelfde probleem. Als ik ze allemaal zonder Homegroup zet, ook hetzelfde probleem.
* het heeft ook niets met privileges op de shares te maken. Die staan Read/Write voor Everyone. Overigens komt de popup dus al nog voordat je een Share selecteert/opent.
Waar het volgens mij wel mee te maken heeft, is de koppeling van user accounts via de Microsoft Account. Op alle 4 de PCs is mijn account gekoppeld aan mijn Microsoft Account. Ik heb al gemerkt dat je daarmee in principe volledig automatisch de rechten overneemt van de Share die je benadert, zonder dat je er iets voor moet doen (zelfs de Credential Manager bevat dan helemaal geen referentie naar die user). Op die 4de PC was die account echter oorspronkelijk een lokale Windows 7 account, en vermoedelijk gaat er daar dus iets fout, zelfs al is die nu gekoppeld aan een Microsoft Account (en werkt bvb Settings Sync, Apps Sync, enz.. probleemloos).
Een goeie pint voor wie de oplossing vindt. Heb me al zot gegoogled.
* Dat scrollen met het muiswieltje niet altijd goed werkt bewijst de Weather app. Je scrollt immers naar rechts tot de focus ineens komt op een vertikale tabel. Op dat moment begin je ineens in die tabel te scrollen ipv in de app en moet je expliciet met de muis terug uit de tabel gaan om verder in de app te scrollen.
* Toch al vaak tegengekomen dat je ineens een hybride desktop/Modern interface krijgt, wat toch enorm rommelig overkomt. Het simpelste voorbeeld is Open As... De popup met mogelijke applicaties die je krijgt is ineens duidelijk Modern met de tiles van de mogelijke applicaties. Dat ziet er dus echt niet uit. Ook voor andere admin zaken vlieg je van de desktop ineens terug naar de Modern interface, bvb om een account toe te voegen.
Verder zit ik met een bizar rechten probleem. Ik heb nu 4 Windows 8 machines. Drie ervan zijn upgrades van XP en dus ahw fresh installs. De vierde was echter een Windows 7 Home Premium waarbij het dus een zuivere upgrade was. Vanop dat machien kan ik enkel aan Shares op de andere machines via een user/password popup. Het bizarre is dat : a) de popup er al komt van zodra ik op een PC icon in Network dubbelklik, dus om nog maar de lijst van Shares te zien, en b) ik manueel wel zonder authenticatie op de shares kan door ze te benaderen via IP adres. Dus \\10.0.0.30\Music gaat wel maar voor \\Server\Music krijg ik ook een user/password popup. Je hebt dan wel een checkbox om de credentials te bewaren, maar dat helpt niet. In de Credential Manager (START 'vault') zie ik daadwerkelijk ook de bewaarde credentials staan, maar die lijkt hij dus niet naar te kijken.
Dingen die ik al zeker weet:
* het heeft niets met Homegroups te maken. Als ik alle PCs in dezelfde Homegroup steek, heb ik nog altijd hetzelfde probleem. Als ik ze allemaal zonder Homegroup zet, ook hetzelfde probleem.
* het heeft ook niets met privileges op de shares te maken. Die staan Read/Write voor Everyone. Overigens komt de popup dus al nog voordat je een Share selecteert/opent.
Waar het volgens mij wel mee te maken heeft, is de koppeling van user accounts via de Microsoft Account. Op alle 4 de PCs is mijn account gekoppeld aan mijn Microsoft Account. Ik heb al gemerkt dat je daarmee in principe volledig automatisch de rechten overneemt van de Share die je benadert, zonder dat je er iets voor moet doen (zelfs de Credential Manager bevat dan helemaal geen referentie naar die user). Op die 4de PC was die account echter oorspronkelijk een lokale Windows 7 account, en vermoedelijk gaat er daar dus iets fout, zelfs al is die nu gekoppeld aan een Microsoft Account (en werkt bvb Settings Sync, Apps Sync, enz.. probleemloos).
Een goeie pint voor wie de oplossing vindt. Heb me al zot gegoogled.
-
- Pro Member
Negatiefr2504 schreef:Misschien moet je eens proberen met...
Trouwens, alles wat op de Sysinternal Forum staat al geprobeerd. Ook al is WINBAK geen lid van een Domain heb ik dat wel getest.
Gebruik ook de laatste versie van psexec. Die van meon toont 1.97 en de mijne 1.98
ook het nieuwe -h toevoegen helpt niks.
Als ik iets mocht vinden laat ik het weten.
Laatst gewijzigd door bobsys1 12 nov 2012, 14:43, in totaal 1 gewijzigd.
-
- Pro Member
Negatiefmeon schreef:kan UAC zijn die dwars zit eh: PSEXEC werkt door lokaal een service te installeren en als dat niet lukt krijg je vast een access denied terug...
Trouwens, sinds Win 7 uitkwam heb ik intuitief op de honderden PC's die ik daarmee installeerde als allereerste handeling die UAC UIT gezet.
Het is een tweede natuur geworden die bij WIN8 voortleeft...
-
- Elite Poster
Moet je dat niet eerst trusted-root maken?meon schreef:Ik slaag in de built-in mailapp ook niet te connecteren met de userbase-mailserver, omdat die een self-signed certificaat gebruikt voor de SSL-verbinding
Beetje zoals hier ook staat.
- selder
- Moderator
- Uitgedeelde bedankjes: 99 keer
- Bedankt: 727 keer
Yep, zo moest ik het ook doen voor m'n eigen mailserver, ook self signed SSL. Certificaat importeren in de trusted root container.
Ghost S1 • 8086K @5.2Ghz • Asus ROG Ryuo 240mm • Asus ROG STRIX Z390-I • Corsair Vengeance LPX 2x16GB 3200Mhz • Asus RTX2080Ti Turbo • Samsung 970 EVO 2TB • Asus ROG Swift PG258Q 240Hz • Logitech G Pro keyboard/mouse/headset
- selder
- Moderator
- Uitgedeelde bedankjes: 99 keer
- Bedankt: 727 keer
Verbindt ge wel naar dezelfde naam van de server dan die in het certificaat staat?
Ghost S1 • 8086K @5.2Ghz • Asus ROG Ryuo 240mm • Asus ROG STRIX Z390-I • Corsair Vengeance LPX 2x16GB 3200Mhz • Asus RTX2080Ti Turbo • Samsung 970 EVO 2TB • Asus ROG Swift PG258Q 240Hz • Logitech G Pro keyboard/mouse/headset
- iceke
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 226 keer
- Bedankt: 611 keer
Nog zoiets, contactpersonen importeren uit een offline email client ?
Uiteindelijk vind ik het wel een goeie zaak hoor, geen pop meer, online contacten, geen exchange2003 enz..., maar het maakt het allemaal nodeloos moeilijk
Uiteindelijk vind ik het wel een goeie zaak hoor, geen pop meer, online contacten, geen exchange2003 enz..., maar het maakt het allemaal nodeloos moeilijk
-
- Elite Poster
Die e-mail app is nogal beperkt heb ik al gemerkt. Ziet er wel goed uit, maar je kan er niet veel meer mee dan je mails lezen en schrijven...
Weet iemand trouwens hoe je die 'Verzonden met Windows' onderaan elke mail die je stuurt standaard weg krijgt?
Weet iemand trouwens hoe je die 'Verzonden met Windows' onderaan elke mail die je stuurt standaard weg krijgt?
There are 10 types of people in the world: those who understand binary, and those who don't.
-
- Elite Poster
Vraag me sowieso af waarom je die Mail app zou willen gebruiken. Je werkt op een PC, geen tablet. Bovendien is Microsoft/Live Essentials gratis en de mail client die daarin zit is best wel goed, vind ik (geinstalleerd en getest bij de schoonmoeder ).
-
- Elite Poster
Ga via de charms naar de settings (rechter bovenhoek dan die balk rechts). Daar naar u account en daar kan je uw handtekening aanpassen standaard is die "verzonden met windows" .Maglor schreef:Die e-mail app is nogal beperkt heb ik al gemerkt. Ziet er wel goed uit, maar je kan er niet veel meer mee dan je mails lezen en schrijven...
-
- Elite Poster
Het meest handige aan die interface, vind ik, is dat je gewoon kan beginnen typen om eender wat te openen: configuratiescherm, Word, een Excel bestand, cmd venster... Ik ben een fan geworden.
- iceke
- Elite Poster
dat deed ik al met win7... maar dan zonder het irritant over en weer springen van desktop naar metro en terug...Maglor schreef:Het meest handige aan die interface, vind ik, is dat je gewoon kan beginnen typen om eender wat te openen: configuratiescherm, Word, een Excel bestand, cmd venster... Ik ben een fan geworden.
-
- Elite Poster
Ik vind het vooral handig om zelf al je snelkoppelingen te organizeren. Vroeger stond mijn Desktop vol met programma icoontjes. Nu staan die allemaal in het Start scherm en staat nagenoeg niets op mijn Desktop. Dat werkt toch iets beter dan vroeger waar je eerst windows moest minimizen om aan je icoontjes te kunnen. En de live tiles zijn daarbij ook wel (beperkt) handig bvb voor nieuws, weerbericht, etc... Maar echt apps runnen, nagenoeg nooit. Maar al bij al werkt het prettiger dan vroeger (let wel, ik zat voornamelijk nog op XP).
Ook handig is dat de Calendar app notificaties geeft in mijn Desktop, van mijn GMail account nota bene.
Ook handig is dat de Calendar app notificaties geeft in mijn Desktop, van mijn GMail account nota bene.
Laatst gewijzigd door Tomby 18 nov 2012, 20:20, in totaal 1 gewijzigd.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 101 keer
- Bedankt: 277 keer
Dat vind ik ook want er waren zelf veel mensen die een progje installeerden om virtuele desktops te maken om een beter overzicht te krijgen en dan moesten ze ook switchen van de ene dektop naar de andere, dan vind ik deze methode van de Windows 8 "startmenu" beter.
mvg
mvg
-
- Deel van't meubilair
Waarom zette je die in Windows 7 dan niet gewoon in het Start Menu (daar kan je zeker 15 links sticky in plaatsen)of op je taskbar ?Tomby schreef:Vroeger stond mijn Desktop vol met programma icoontjes. Nu staan die allemaal in het Start scherm en staat nagenoeg niets op mijn Desktop.
Ik heb nooit begrepen waarom mensen Internet Explorer, Word, Excel, ... of wat dan ook op hun desktop plaatsen.
-
- Elite Poster
Ik had inderdaad ook wel de belangrijkste applicaties gepind op de taskbar, althans onder Windows 7. In XP was dat uiteraard niet mogelijk.
En idd, ik had natuurlijk ook zelf manueel het Start menu wat kunnen aanpassen om ook daar snel aan mijn applicaties te kunnen. Dat van die links sticky maken, ken ik niet, maar hoeft nu ook niet meer .
En idd, ik had natuurlijk ook zelf manueel het Start menu wat kunnen aanpassen om ook daar snel aan mijn applicaties te kunnen. Dat van die links sticky maken, ken ik niet, maar hoeft nu ook niet meer .
-
- Deel van't meubilair
Standaard geeft Windows 7 je in het Start Menu de meest gebruikte links (is dus iets dynamisch). Als je echter een link naar je Start Menu (of Taskbar) dragged dan heb je de mogelijkheid deze "te pinnen" (sticky maken) zodat hij er altijd blijft staan ongeacht hoe vaak je hem gebruikt.Tomby schreef:Dat van die links sticky maken, ken ik niet
Het grappige eraan is dat je in essentie minder mogelijkheden hebt, het vroeger reeds lang kon... en je er nu tevreden mee bentTomby schreef:maar hoeft nu ook niet meer .
-
- Elite Poster
Zoals ik hierboven al zei zijn het vooral XP machines die ik geüpgrade heb, en dat was eigenlijk in eerste instantie omdat XP support zo op zijn einde loopt (al is het nu weer verlengd tot 2014, dacht ik). Ik was lang heel sceptisch tgo Windows 8 en was al aan het kijken om nog snel voor de release van 8 de upgrades te doen, maar de dure upgrade prijs naar Windows 7 hield me tegen. Na wat verder lezen bleek Windows 8 zo slecht nog niet én kwam MIcrosoft met een heel aggressieve upgrade pricing... Heb er geen spijt van in elk geval.
-
- Deel van't meubilair
Kan je met een Windows 8 licentie ook geen downgrade doen naar Windows 7 ?Tomby schreef:de dure upgrade prijs naar Windows 7 hield me tegen.
- iceke
- Elite Poster
hmzz... Clean install met upgrade key lukt dus niet. Ttz, je krijgt win8 niet geactiveerd als je je win7 partitie verwijderd hebt.
Was daar geen oplossing voor ? Windows7 terug installeren is nogal dom....
Open regedit by pressing Windows-q, entering regedit and selecting the result from the list of hits.
Navigate to HKEY_LOCAL_MACHINE/Software/Microsoft/Windows/CurrentVersion/Setup/OOBE/
Change MediaBootInstall from 1 to 0
Go back to the start screen and enter cmd there.
Right-click Command Prompt and select to run it as administrator.
Type slmgr /rearm on the command line and hit enter.
Reboot Windows now.
Run the activation utility afterwards, enter your product key to activate Windows.
Was daar geen oplossing voor ? Windows7 terug installeren is nogal dom....
Open regedit by pressing Windows-q, entering regedit and selecting the result from the list of hits.
Navigate to HKEY_LOCAL_MACHINE/Software/Microsoft/Windows/CurrentVersion/Setup/OOBE/
Change MediaBootInstall from 1 to 0
Go back to the start screen and enter cmd there.
Right-click Command Prompt and select to run it as administrator.
Type slmgr /rearm on the command line and hit enter.
Reboot Windows now.
Run the activation utility afterwards, enter your product key to activate Windows.
- meon
- Administrator
- Contacteer:
Admin zijn is niet hetzelfde als in admin context werken.
Ja, da kan je afzetten door UAC (user account control) uit te schakelen, maar persoonlijk ben ik daar geen fan van. Die functie heeft zijn bestaansreden en is grotendeels verantwoordelijk waarom Windows tegenwoordig wél als veilig kan bestempeld worden.
[ Post made via mobile device ]
Ja, da kan je afzetten door UAC (user account control) uit te schakelen, maar persoonlijk ben ik daar geen fan van. Die functie heeft zijn bestaansreden en is grotendeels verantwoordelijk waarom Windows tegenwoordig wél als veilig kan bestempeld worden.
[ Post made via mobile device ]