Gas-Elektriciteit: durf vergelijken!
- mailracer
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 224 keer
- Bedankt: 318 keer
Bij voorgaande werd dus steeds teveel aangerekend. . Beter dit natuurlijk dan op het einde van de aanrekening extra te moeten bij betalen. Maar bedragen van 600 Euro te veel is er natuurlijk wel over. Doen ze dit bij alle klanten, dan is dit een aardig bedrag dat kan belegd worden en waar extra winst kan opgestreken worden.
-
- Deel van't meubilair
- Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
- Bedankt: 1985 keer
Nee, je begrijpt me verkeerd... IK moest op het einde van het jaar 600 euro bijbetalen... ze rekenen dus niet steeds teveel aan.mailracer schreef:Maar bedragen van 600 Euro te veel is er natuurlijk wel over.
- mailracer
- Elite Poster
inderdaad, verkeerd begrepen. Zelf heb ik het ook eens nagekeken hier en wat ik nu terugkrijg is mooi meegenomen maar lijkt me toch meer dan verwacht.
Hoe ik dit factuur moet begrijpen is me vaag. Tabellen van verbruik komen niet overeen met de tellerstanden en er word steeds gegokt naar het verbruik op jaarbasis. Omdat er steeds een 2 tal maanden verschil op zit. Nu is de laatste balk onvolledig. Zelf zal ik eens controleren wat het verbruik hier is op maandbasis om een correct beeld te krijgen van het verbruik.
Wel is mijn verbruik gezakt sinds ik iedereen hier aanspoor wat energie vriendelijker om te gaan. PC's zijn zuiniger. Nachttarief word meer gebruikt. De overige lampen worden systematisch door led verlichting aangepast. Eens afwachten wat dit geeft op termijn.
Hoe ik dit factuur moet begrijpen is me vaag. Tabellen van verbruik komen niet overeen met de tellerstanden en er word steeds gegokt naar het verbruik op jaarbasis. Omdat er steeds een 2 tal maanden verschil op zit. Nu is de laatste balk onvolledig. Zelf zal ik eens controleren wat het verbruik hier is op maandbasis om een correct beeld te krijgen van het verbruik.
Wel is mijn verbruik gezakt sinds ik iedereen hier aanspoor wat energie vriendelijker om te gaan. PC's zijn zuiniger. Nachttarief word meer gebruikt. De overige lampen worden systematisch door led verlichting aangepast. Eens afwachten wat dit geeft op termijn.
- heist_175
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
- Bedankt: 856 keer
Electrabel heeft al eens 2 maanden gegokt en dat was er serieus over. Op het schandalige af: 45% teveel geschat voor die periode.
Het jaar nadien heeft Essent ook gegokt voor 2 maanden en dat was al iets redelijker. Ze zaten er 7% naast, natuurlijk ook erboven .
Het jaar nadien heeft Essent ook gegokt voor 2 maanden en dat was al iets redelijker. Ze zaten er 7% naast, natuurlijk ook erboven .
-
- Moderator
- Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
- Bedankt: 2998 keer
Terug naar mogelijke energiesparende maatregelen.
Mijn warm water (opgewarmd door de centrale verwarming op gas) circuleert.
- Enerzijds is dat wel een ongelooflijk comfort: van zodra je de warmwaterkraan opendraait, komt er onmiddellijk heet water uit de kraan. Dit zowel in de keuken, lavabo, douche, bad ...). Als je tijdens een bad wat warmwater bijneemt, krijg je niet eerst een koude douche .
- Anderszijds is er ook een besparing: hoeveel zie ik niet dat mensen eerst emmers (opgewarmd) water laten weglopen, terwijl ze wachten tot er warm water uit de kraan komt.
Nu vraag ik mij af toch of dit een grote bron van energieverlies is.
- alle warmte die deze warmwater leiding "verliest" wordt ergens in het huis afgegeven, in de winter dus niet echt verloren calorieën?
- aan de andere kant moet ik er misschien voor zorgen dat het circulatiepompje die dit rondpomt, geen 24/24 aanligt, maar alleen op de uren wanneer er normaal warm water gebruikt wordt ....
Nog mensen met zo'n systeem? Wat zijn de meningen?
Mijn warm water (opgewarmd door de centrale verwarming op gas) circuleert.
- Enerzijds is dat wel een ongelooflijk comfort: van zodra je de warmwaterkraan opendraait, komt er onmiddellijk heet water uit de kraan. Dit zowel in de keuken, lavabo, douche, bad ...). Als je tijdens een bad wat warmwater bijneemt, krijg je niet eerst een koude douche .
- Anderszijds is er ook een besparing: hoeveel zie ik niet dat mensen eerst emmers (opgewarmd) water laten weglopen, terwijl ze wachten tot er warm water uit de kraan komt.
Nu vraag ik mij af toch of dit een grote bron van energieverlies is.
- alle warmte die deze warmwater leiding "verliest" wordt ergens in het huis afgegeven, in de winter dus niet echt verloren calorieën?
- aan de andere kant moet ik er misschien voor zorgen dat het circulatiepompje die dit rondpomt, geen 24/24 aanligt, maar alleen op de uren wanneer er normaal warm water gebruikt wordt ....
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
- heist_175
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
- Bedankt: 856 keer
Ik heb niet zo'n systeem.
Ik heb wel een circulatiepomp van de verwarming laten vervangen.
oude situatie: 150W lineaire pomp, draaide 24/7, behalve in de zomer
nieuwe situatie: frequentiegestuurde pomp, van max 45W. Gemiddeld draait ze op 22W.
Reken de besparing maar uit
Ik heb wel een circulatiepomp van de verwarming laten vervangen.
oude situatie: 150W lineaire pomp, draaide 24/7, behalve in de zomer
nieuwe situatie: frequentiegestuurde pomp, van max 45W. Gemiddeld draait ze op 22W.
Reken de besparing maar uit
- seagull
- Elite Poster
- Twitter: WimVerlinden
- Uitgedeelde bedankjes: 51 keer
- Bedankt: 91 keer
- Contacteer:
Wij hebben zo'n systeem zonder pomp. Warm water circuleert door convectie in een lus. Werkt ook goed.philippe_d schreef:Mijn warm water (opgewarmd door de centrale verwarming op gas) circuleert.
....
Business Fibernet 300 plus met Speedboost 1G Business- Proximus Internet Maxi fixed IP (failover)
Business Mobile Flex + (smartphone) & Business Mobile Flex (Mifi router) - 3CX/Teams Direct Routing - Proximus TV
Business Mobile Flex + (smartphone) & Business Mobile Flex (Mifi router) - 3CX/Teams Direct Routing - Proximus TV
- mailracer
- Elite Poster
Toen ik bouwde had ik ook deze mogelijkheid, maar omdat de verwarmingsketel in de ruimte boven de badkamer kon gezet worden hebben we dit niet gedaan. Na ongeveer 10 Liter water heb je warm water. Leiding is ongeveer 3 meter. Dus per keer dat we douchen verliezen we 10 liter. Bij opendraaien van een andere kraan hebben we geen last van een temperatuursval.philippe_d schreef:Terug naar mogelijke energiesparende maatregelen. .......................KNIP............................
In de keuken hebben we dan een kleine elektrische boiler geplaatst die nagenoeg altijd warm water geeft. Deze staat in de keukenkast en heeft nagenoeg geen verlies van warmte. Ik vermoed wel dat ik meer elektriciteit gebruik hierdoor, maar ik heb geen verlies zoals jij nu ervaart in je circulatieleiding.