Vijf dagen pendelen in een elektrische wagen
- Sasuke
- userbase crew
- Berichten: 5719
- Lid geworden op: 13 aug 2003, 20:25
- Locatie: Vlaanderen
- Uitgedeelde bedankjes: 248 keer
- Bedankt: 544 keer
Zelfde hier, ik werk in Antwerpen ... en ik sta nog liever in de file op de E313 (alhoewel als ge vroeg genoeg vertrekt dat niet veel is), dan dat ik een kwartier naar neerpelt moet rijden, dan 1u20 in een volle trein met slechte stoelen moet zitten en dan nog eens 15 minuten te voet ... Dat is 1u50 enkele rit, en dan moet ik nog beginnen te werken. En in mijn functie kan ik niet zomaar om 17u zeggen, sorry mannen ... ik moet weg ...
Ik probeer tegenwoordig zo 1 a 2 dagen/week van thuis te werken, 1a 2 dagen per week met de trein, en dan 1 a 2 dagen met de wagen te gaan. Maar de enige reden hiervan is, is dat de trein word betaald door mijn werk en een wagen niet ... (en diesel is duur geworden).
Ik werk er hard genoeg voor !! En nog iets, moest mijn werk geen trein abbo betalen dan zou ik het al helemaal niet doen. Een treinritje neerpelt/antwerpen kost 23 EUR voor heen/terug, dat is DUURDER dan met de wagen.
En naar Brussel is al helemaal een ramp, eerst een half-uur naar Hasselt, dan een 1u15 naar brussel-centraal, 15m naar brussel zuid en dan nog eens 25m met de bus en 5m stappen ... wie doet dat nu ?? Met de auto doe ik er 55m over ...
Ik probeer tegenwoordig zo 1 a 2 dagen/week van thuis te werken, 1a 2 dagen per week met de trein, en dan 1 a 2 dagen met de wagen te gaan. Maar de enige reden hiervan is, is dat de trein word betaald door mijn werk en een wagen niet ... (en diesel is duur geworden).
Ik werk er hard genoeg voor !! En nog iets, moest mijn werk geen trein abbo betalen dan zou ik het al helemaal niet doen. Een treinritje neerpelt/antwerpen kost 23 EUR voor heen/terug, dat is DUURDER dan met de wagen.
En naar Brussel is al helemaal een ramp, eerst een half-uur naar Hasselt, dan een 1u15 naar brussel-centraal, 15m naar brussel zuid en dan nog eens 25m met de bus en 5m stappen ... wie doet dat nu ?? Met de auto doe ik er 55m over ...
- krisken
- userbase crew
- Berichten: 19763
- Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
- Twitter: kriskenbe
- Locatie: Massemen - 91WET0
- Uitgedeelde bedankjes: 1857 keer
- Bedankt: 1035 keer
Met een fiets ben je ook voor je werkgever niet flexibel hé. En met het openbaar vervoer zeker niet!
Mensen die per fiets of openbaar vervoer gaan werken kunnen bvb geen overuren doen zonder ze gaan klagen (en dan bedoel ik weekendwerk erbij) of ploegenwerk zien ze ook minder snel zitten. Idem dito voor nachtwerk! Zware industrieën liggen vaak op terreinen waar er geen of amper een bus voorbij komt. Denk maar aan Volvo Gent.
En nogmaals : verhuizen naar de regio van je werk is in mijn ogen not-done. Stel nu : ik woon in het Gentse en mijn werk is in Antwerpen... Dan kan ik elke dag de tocht gent-antwerpen en antwerpen-gent maken. ofwel ga ik naar Antwerpen gaan verhuizen. Maar dan moet ik 's avonds ook telkens naar Gent rijden voor mijn bezigheden hier! En dan spreek ik niet over een fitness waar je er in elk dorp 20 stuks van hebt oid maar verenigingen waar ik actief in ben die enkel hier in het Gentse bestaan en je dikwijls nergens anders kan vinden (bvb http://www.hachiko.org). Ook mijn familie, ouders en vrienden vertoeven hier in het Gentse. Dus de kans dat ik in het weekend eens of zelfs meerdere keren zou over-en-weer rijden is zeker niet ondenkbaar!
Als je asociaal ingesteld bent is verhuizen gemakkelijk. Maar als je een vrij sociaal leven hebt in diverse verenigingen dan maakt het de keus alvast een pak moeilijker! Hoewel de stelling van Muziekbos vrij heftig is en overdreven lijkt, heeft hij ergens een punt! Als je werk in Gent-zeehaven is er bvb geen enkele bus naar daar. Enkel een belbus. maar die rijden dan weer niet voor 6u uit. Dus als je in ploegen werkt (en er zijn maar weinig bedrijven in Gent zeehaven waar dit niet zo is, aangezien het bijna allemaal toeleveranciers zijn van Volvo of Honda) dan ben je eraan voor de moeite. Tenzij je elke dag (bvb vanuit Merelbeke) een uur gaat heen en terugfietsen...
Kijk als je werk op fietsafstand is van je woonplaats ben ik 100% er mee akkoord dat indien mogelijk je de fiets neemt of het openbaar vervoer. Echter omdat wij liever werken dan op den dop zitten of onderbetaald/ondergewaardeerd (naar diploma) werk doen moeten wij vaak afstanden afleggen...
Openbaar vervoer is trouwens duurder van het moment dat je met 2 bent. Ikzelf ben nogal leergierig en zit overal in België. Zoals bvb vorige zondag in Chiney. Zoek maar eens op hoelang het duurt om met de trein van Gent naar Chiney te gaan. En de kostprijs voor 2 personen heen-en-terug. Daar heb je al een volle tank diesel voor! En laten we eerlijk zijn : deze is ook niet echt goedkoop...
Mensen die per fiets of openbaar vervoer gaan werken kunnen bvb geen overuren doen zonder ze gaan klagen (en dan bedoel ik weekendwerk erbij) of ploegenwerk zien ze ook minder snel zitten. Idem dito voor nachtwerk! Zware industrieën liggen vaak op terreinen waar er geen of amper een bus voorbij komt. Denk maar aan Volvo Gent.
En nogmaals : verhuizen naar de regio van je werk is in mijn ogen not-done. Stel nu : ik woon in het Gentse en mijn werk is in Antwerpen... Dan kan ik elke dag de tocht gent-antwerpen en antwerpen-gent maken. ofwel ga ik naar Antwerpen gaan verhuizen. Maar dan moet ik 's avonds ook telkens naar Gent rijden voor mijn bezigheden hier! En dan spreek ik niet over een fitness waar je er in elk dorp 20 stuks van hebt oid maar verenigingen waar ik actief in ben die enkel hier in het Gentse bestaan en je dikwijls nergens anders kan vinden (bvb http://www.hachiko.org). Ook mijn familie, ouders en vrienden vertoeven hier in het Gentse. Dus de kans dat ik in het weekend eens of zelfs meerdere keren zou over-en-weer rijden is zeker niet ondenkbaar!
Als je asociaal ingesteld bent is verhuizen gemakkelijk. Maar als je een vrij sociaal leven hebt in diverse verenigingen dan maakt het de keus alvast een pak moeilijker! Hoewel de stelling van Muziekbos vrij heftig is en overdreven lijkt, heeft hij ergens een punt! Als je werk in Gent-zeehaven is er bvb geen enkele bus naar daar. Enkel een belbus. maar die rijden dan weer niet voor 6u uit. Dus als je in ploegen werkt (en er zijn maar weinig bedrijven in Gent zeehaven waar dit niet zo is, aangezien het bijna allemaal toeleveranciers zijn van Volvo of Honda) dan ben je eraan voor de moeite. Tenzij je elke dag (bvb vanuit Merelbeke) een uur gaat heen en terugfietsen...
Kijk als je werk op fietsafstand is van je woonplaats ben ik 100% er mee akkoord dat indien mogelijk je de fiets neemt of het openbaar vervoer. Echter omdat wij liever werken dan op den dop zitten of onderbetaald/ondergewaardeerd (naar diploma) werk doen moeten wij vaak afstanden afleggen...
Openbaar vervoer is trouwens duurder van het moment dat je met 2 bent. Ikzelf ben nogal leergierig en zit overal in België. Zoals bvb vorige zondag in Chiney. Zoek maar eens op hoelang het duurt om met de trein van Gent naar Chiney te gaan. En de kostprijs voor 2 personen heen-en-terug. Daar heb je al een volle tank diesel voor! En laten we eerlijk zijn : deze is ook niet echt goedkoop...
Internet = Orange 150/15Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme SE + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
-
- Elite Poster
- Berichten: 2786
- Lid geworden op: 04 sep 2004, 19:37
- Locatie: Antwerpen... naast de parking
- Uitgedeelde bedankjes: 525 keer
- Bedankt: 248 keer
In de meeste gevallen is er wel een... en mochten die daar dan gebruik van maken, zou er voor die dat er geen alternatief is meer plaats komen op de baan, minder files zijn, minder fijnstof, minder olieverbruik, etc... en tleven zou weeral iets dragelijker zijn voor ons allemaal, en zal er misschien nog iets over zijn voor onze kleinkinderen. Dat er nu een probleem is, is toch wel duidelijk zeker?In veel gevallen is er gewoonweg geen alternatief om op je werk te geraken!
de koe zegt boe
-
- Elite Poster
- Berichten: 2052
- Lid geworden op: 24 aug 2011, 10:27
- Uitgedeelde bedankjes: 96 keer
- Bedankt: 174 keer
Alle respect voor Kuisvrouwen, maar als jij denkt dat ik als programmeur aan de slag kan, zonder gestudeerd te hebben of te werken, dan zit je er toch behoorlijk naast.(en dan heb ik het nog niet over het feit dat ik genoeg jobaanbiedingen met bedrijfswagen afsla uit principe).r2504 schreef:Zwijg me van de trein... heb één jaar in Brussel op een project gezeten en weet goed genoeg wat het is (en ik had dan nog de luxe op wandelafstand te werken van het station - nochtans was ik dan al reeds 1u30 onderweg !). Een kuisvrouw kan dan wel zeggen van nu ben ik weg... voor mij gaat dat niet altijd en als je dan één trein per uur hebt (voorzien van de nodige vertragingen) dan weet je het wel.Stroper schreef:Brussel (en in mindere mate Antwerpen) zijn prima te doen met de trein.
Maar ik heb geen zin m'n luxe te moeten verantwoorden... ik heb gestudeerd, ik werk ervoor en profiteer ervan. Het is aan jou om jou leven op jou manier in te vullen (en als je dat graag door weer en wind met je fietsje doet is dat mijn probleem niet, raar dat iemand anders altijd een probleem maakt van hoe ik het doe ?).
Ik kan best begrijpen dat sommige mensen een auto nodig hebben voor hun job. Maar moet dat echt een supervervuilende diesel zijn of zo een villawijktank van een SUV(de wegen zijn hier geasfalteerd en heel wat straten zijn er te nauw voor). Bovendien zouden de grote steden compleet onleefbaar worden als iedereen een auto kocht.
Als je trouwens naar het buitenland kijkt zo je dat ze daar een stuk strenger zijn dan in Belgie: diesels worden geweerd in sommige Duitse stadscentra, extra belasting voor SUV's,... Ondertussen is België nog altijd wereldkampioen bedrijfswagens, dus zoveel hebben jullie toch niet te klagen.
- Dfrog
- Elite Poster
- Berichten: 1236
- Lid geworden op: 27 feb 2007, 22:07
- Locatie: Beerse
- Uitgedeelde bedankjes: 55 keer
- Bedankt: 22 keer
Bof, ik zit toevallig in een situatie waar ik 16km verder dan mijn huidige job een job binnen hetzelfde bedrijf aangeboden krijg maar met meer verantwoordelijkheid etc. Stellen dat ik dan alles achter moet laten om daar te gaan wonen lijkt me zeer drastisch. Nog maar niet te spreken indien de werkplaats over 10 jaar weer zou veranderen. Het is misschien een gegeven dat je dicht bij huis begint maar eens je doorgroeit je in een gespecialiseerder segment terecht komt en je gewoon geluk moet hebben indien dit dicht bij huis is.bambipower schreef:voila, en ge kunt ook wel in brussel of antwerpen gaan wonen (ik woon daar ook, als ongeschoolde)
Vroeg of laat zullen mensen als jij mijn moeder moeten verzorgen (en waarvoor ik jullie dan ook dankbaar voor zal zijn), net... omdat ik niet de mogelijkheid heb om dicht bij huis... professioneel het beste van mezelf aan de maatschappij te geven. Het is dus per definitie niet zo dat het fijn is om uren van het gezin weg te zijn.
/afdwaal
Ik heb trouwens bekeken of ik geen wagen op CNG kon nemen, echter met 1 tankstation op 30km van de woonplaats schiet dit ook niet op..
- MClaeys
- Elite Poster
- Berichten: 6048
- Lid geworden op: 16 feb 2011, 22:43
- Uitgedeelde bedankjes: 377 keer
- Bedankt: 347 keer
Tegenwoordig is het al lastig om een vakantiejob te vinden zonder eigen wagen. Telkens ik naar de interim ging om een jobke te gaan vragen was het dezelfde zever: ik heb wel iets voor u, hebt u een eigen wagen?
Eerste jaar dat ik dat meemaak, dan maar geen vakantiejob gedaan. Niet omdat ik geen wagen wil, omdat ik er geen mag aanschaffen van mijn ouders zolang ik geen vast inkomen heb.
OT: Hybride wagens en elektrische wagens zijn simpelweg nog te duur of een te kleine afstand. Toch zou een hybride me wel aanspreken. Naar het werk heb je een redelijk normaal verbruik (autostrade bvb), maar om simpelweg eens boodschappen te doen in de buurtwinkels is het verbruik 0,0. Dat kan een mooie besparing zijn, maar als de aanschafprijs zo hoog blijft is het dat simpelweg niet waard. Sowieso moet ik nog beginnen, ik kan ten vroegste in januari gaan zoeken naar werk. Als netwerker ga ik hier niet veel vinden in de buurt. En als ik een pc in elkaar knutsel voor iemand en die ga afleveren ga ik dat ook niet met mijn fietske doen
Ik heb een rijbewijs en het is een enorm gemak, het zou al veel schelen moesten mensen voor korte afstanden niet steeds de wagen nemen. Mijn ma gaat om sigaretten in het café op den hoek met de wagen, dat is de volle 300 meter
Mijn pa om een brood op misschien 2 kilometer van huis. Mijn schoonmoeder werkt 3Km van huis (binnenkort 2,5Km) en zij gaat met de auto... Ze zijn heus niet de enige die voor zo dwaze zaken de wagen nemen. Moesten mensen daar al eens met stoppen, het zou al veel schelen voor het milieu, in plaats van te zitten vitten op mensen die op 70Km of 80Km van hun huis moeten gaan werken.
Mijn pa kan ik nu wel een dikke pluim geven, sinds kort gaat hij met de fiets gaan werken als het niet gaat regenen (of niet veel regen voorspelt is). De volle 13Km (enkel) met zijn werk valies op zijn fiets, maakt niet uit of hij om 4 uur s'morgens moet beginnen of om 1 uur s'nachts gedaan heeft.

OT: Hybride wagens en elektrische wagens zijn simpelweg nog te duur of een te kleine afstand. Toch zou een hybride me wel aanspreken. Naar het werk heb je een redelijk normaal verbruik (autostrade bvb), maar om simpelweg eens boodschappen te doen in de buurtwinkels is het verbruik 0,0. Dat kan een mooie besparing zijn, maar als de aanschafprijs zo hoog blijft is het dat simpelweg niet waard. Sowieso moet ik nog beginnen, ik kan ten vroegste in januari gaan zoeken naar werk. Als netwerker ga ik hier niet veel vinden in de buurt. En als ik een pc in elkaar knutsel voor iemand en die ga afleveren ga ik dat ook niet met mijn fietske doen


Mijn pa kan ik nu wel een dikke pluim geven, sinds kort gaat hij met de fiets gaan werken als het niet gaat regenen (of niet veel regen voorspelt is). De volle 13Km (enkel) met zijn werk valies op zijn fiets, maakt niet uit of hij om 4 uur s'morgens moet beginnen of om 1 uur s'nachts gedaan heeft.
- Nob
- Erelid
- Berichten: 3442
- Lid geworden op: 09 sep 2002, 18:19
- Locatie: Belgium, Bever
- Uitgedeelde bedankjes: 104 keer
- Bedankt: 125 keer
R2, ik snap wel dat er een probleem wordt van gemaakt, want cru gesteld, heb jij op jouw (met een w trouwensMaar ik heb geen zin m'n luxe te moeten verantwoorden... ik heb gestudeerd, ik werk ervoor en profiteer ervan. Het is aan jou om jou leven op jou manier in te vullen (en als je dat graag door weer en wind met je fietsje doet is dat mijn probleem niet, raar dat iemand anders altijd een probleem maakt van hoe ik het doe ?).

Nu ja, ik ga je niet met de vinger wijzen, want ik rij ook met de auto, maar probeer het wel zoveel mogelijk te mijden. En ga dus iedere dag met de trein (jawel) naar Brussel.
Overigens vind ik dat er enorm veel jobs zijn die je ook van thuis kan doen. Zo is bvb mijn job perfect van thuis uit te doen, al begrijp ik dat voor wat sociaal contact, meetings, ... ik een paar dagen op de week op mijn werk zou moeten zijn. Maar omwille van onwil van de werkgever (en vooral van de directe leidinggevende) wordt dit niet structureel toegestaan. Ipv betaald te worden naar het aantal uur dat je werkt, zou men de mensen beter betalen per prestatie (bvb als deel x van project y deze maand af is, heb je gedan wat je moest doen deze maand en krijg je je loon). Dan valt de controledrang bij veel leidinggevenden weg en zal men thuiswerk ook sneller toestaan denk ik.
En ok, niet alle jobs zijn te doen van thuis uit, maar als je zelfs maar 20% van de weg zou kunnen houden, heb je al bijna geen files meer (=enorm positieve impact op het milieu + minder stress van in de file te staan

Voorts ben ik het niet met jou akkoord dat onze economie eraan kapot zou gaan. Een groot deel van de olie-winsten verdwijnen naar het oosten (=geld dat wel degelijk uit onze economie verdwijnt). Hernieuwbare energie = locale jobs + geld dat in onze economie blijft. Kijk maar naar Duitsland, daar werkt er nu al evenveel volk in de alternatieve energiesector dan in de metaalsector (en Duitsland heeft
een grote metaalsector!). Tenzij de zonnepanelen uit China komen, dan zit de productie in het buitenland, maar de plaatsing gebeurt wel door eigen mensen.
Ow en moeten we nu medelijden hebben? Who cares? Chinezen werken ook hard genoeg voor onzen brol, dus moeten ze dan maar evenveel verdienen als ons? Want ze werken er toch hard genoeg voor? Ah neen, dat zijn Chinezen, bij die mensen gaat dat niet op? Wat nen dooddoener. Alsof de natuur zal zeggen: "Sasuke gaan we niet kloten met warme temperaturen (of whatever), want hij heeft hard genoeg gewerkt..."Ik werk er hard genoeg voor.
Akkoord, maar laten we dan mensen die met de fiets gaan werken ook geen geitenwollen sokken noemen, ok?Mensen naief of gierig noemen hoort gewoon niet bambipower. Het is niet de bedoeling persoonlijk mensen in twijfel te trekken over hun mening
Komaan! Ben je nu serieus? Een electrische fiets = +- 1700 €, 3 maanden je auto wegdoen (afschrijfkosten + naft) en je fiets is al afbetaald.Overigens : een elektrische fiets is een leuk vervoersmiddel maar ook niet echt goedkoop te noemen hé!
Ontopic:
Een hybride lijkt mij perfect, maar dan wel een lichte (van Carbon ofzo -nog toekomstmuziek, I know- maar niet zover in de toekomst, kijk maar naar: dan doe ik al mijn middellange afstanden op groene electriciteit (korte = te voet of met de fiets) en mijn lange afstanden die niet te doen zijn met het openbaar vervoer op diesel/benzine.
greetz,
Nob
Laatst gewijzigd door Nob 20 aug 2012, 22:28, in totaal 1 gewijzigd.
De toenemende haast is een symptoom van de wereld die steeds meer in getallen wordt uitgedrukt.
- Sasuke
- userbase crew
- Berichten: 5719
- Lid geworden op: 13 aug 2003, 20:25
- Locatie: Vlaanderen
- Uitgedeelde bedankjes: 248 keer
- Bedankt: 544 keer
@Nob, die 'Ik werk er hard er genoeg voor' is een persoonlijke rationalisatie dat ik met een eigen wagen rondrijd. Ik zou effectief elke dag de trein kunnen nemen, maar wil dat niet (trein zit toch al vol genoeg) gewoon omdat ik voor mezelf ook nog iets wil. Heel die socialistische ingesteldheid van tegenwoordig is zeer mooi en goed voor grote dingen, maar op de kleine dingen is het erover. Mensen die werken worden steeds afgestraft omdat ze iets van persoonlijke luxe willen ... als we nu eens allemaal niet meer op reis gaan, dan zorgen we ook al voor een heel stuk minder overlast (minder auto's op de baan in de vakantie, minder autobussen, minder vliegtuigen ... ) maar daar word niets over gezegd he. Laten we allemaal met de fiets gaan, kunnen we samen met 40 man aan een rood licht staan ??
De oplossing voor files en milieu is echt niet het bannen van de auto hoor, dat is gewoon het probleem naar een andere hoek schuiven en moeten we binnen 5 a 10 jaar weer iets anders zoeken (of valt het niet op dat de NMBS het steeds maar moeilijker heeft ... ??)
De oplossing voor files en milieu is echt niet het bannen van de auto hoor, dat is gewoon het probleem naar een andere hoek schuiven en moeten we binnen 5 a 10 jaar weer iets anders zoeken (of valt het niet op dat de NMBS het steeds maar moeilijker heeft ... ??)
- krisken
- userbase crew
- Berichten: 19763
- Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
- Twitter: kriskenbe
- Locatie: Massemen - 91WET0
- Uitgedeelde bedankjes: 1857 keer
- Bedankt: 1035 keer
Klein vraagje aan iedereen die geen auto heeft: met hoeveel personen zijn jullie thuis en hoe doen jullie de boodschappen?
Hier zijn we met 2 inwonenden en gaan we altijd met de moeder/schoonmoeder-in-spe mee of lenen we de wagen even links of rechts. Bij grote boodschappen via colruyt thuisdienst.
Hier zijn we met 2 inwonenden en gaan we altijd met de moeder/schoonmoeder-in-spe mee of lenen we de wagen even links of rechts. Bij grote boodschappen via colruyt thuisdienst.
Internet = Orange 150/15Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme SE + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
-
- Elite Poster
- Berichten: 2052
- Lid geworden op: 24 aug 2011, 10:27
- Uitgedeelde bedankjes: 96 keer
- Bedankt: 174 keer
2 personen.
Met 2 grote boodschappentassen en de tram die stopt bij de aldi en delhaize is dat toch wel te doen. En in hoge nood kan ik na mijn werk altijd naar de delhaize bij het station van Brussel(treinen genoeg naar Gent tijdens de spits)
Met 2 grote boodschappentassen en de tram die stopt bij de aldi en delhaize is dat toch wel te doen. En in hoge nood kan ik na mijn werk altijd naar de delhaize bij het station van Brussel(treinen genoeg naar Gent tijdens de spits)
-
- Elite Poster
- Berichten: 2786
- Lid geworden op: 04 sep 2004, 19:37
- Locatie: Antwerpen... naast de parking
- Uitgedeelde bedankjes: 525 keer
- Bedankt: 248 keer
4 personen thuis (kids van 8 en 10j)
boodschappen doen we met onze fietskar....
als we met ons 2 fietskarren gaan, dan krijgen wij meer mee dan een kleine wagen in zijn kofferruimte krijgt
boodschappen doen we met onze fietskar....
als we met ons 2 fietskarren gaan, dan krijgen wij meer mee dan een kleine wagen in zijn kofferruimte krijgt
de koe zegt boe
- Zorba
- Elite Poster
- Berichten: 901
- Lid geworden op: 08 nov 2010, 18:29
- Uitgedeelde bedankjes: 89 keer
- Bedankt: 68 keer
Het enige wat ik vind dat die artikel bewijst is dat je, voor je een elektrische auto aanschaft, goed moet kijken of de actieradius voldoende is voor jou noden.
Men begint hier meteen met te vertellen dat ze een afstand van 95km gaan afleggen met een auto die slechts 105km kan, waarschijnlijk onder ideale omstandigheden. Sorry maar dan kan ik straks ook een artikel schrijven over hoe ik kan stilvallen met een benzinewagen hoor.
Mensen moeten begrijpen dat rijden met een elektrische auto, buiten enorm comfortabel en rustgevend is, een 'change of mind' vereist. Ik heb momenteel een Tesla Model S in bestelling staan. Deze heeft 3 mogelijkheden qua batterij capaciteit: 40kWh, 60kWh en 85kWh. Daarmee kan ik (onder ideale omstandigheden) respectievelijk 257, 340 en 480 (!) km rijden. Duur ja dat wel, maar (waarschijnlijk) vergelijkbaar met vergelijkbare ICE modellen.
Opladen kan tot 8u duren, maar aangezien aangeraden wordt om de auto in te steken als je thuis komt zal je enkel na zeer lange ritten enkele uren moeten wachten tot je opnieuw volle capaciteit hebt.
Uiteraard kan je hiermee niet zo simpel als met een dieselkar naar bv Spanje rijden, maar ik heb voor mezelf uitgemaakt dat, moest ik ooit op reis gaan met deze auto, ik dan wel enkele keren stop aan ofwel een snellader (waarmee ik 80% kan herladen in een goede 40 minuten) ofwel een nacht verblijf in een hotel waarvan ik weet dat er een lader aanwezig is. Het vraagt dus extra tijd en planning, maar voor de keren dat ik meer dan 300km rijd heb ik dat er meer dan voor over.
Mensen zijn nogal snel met het veroordelen van nieuwe technologieën maar een verschuiving van de klassieke verbrandingsmotor naar veel efficiëntere vormen van transport zijn gewoon nodig. Maar zoals altijd is er een basis nodig die het aandurft om te investeren zodat het uiteindelijk voor iedereen goedkoper en beter wordt.
Men begint hier meteen met te vertellen dat ze een afstand van 95km gaan afleggen met een auto die slechts 105km kan, waarschijnlijk onder ideale omstandigheden. Sorry maar dan kan ik straks ook een artikel schrijven over hoe ik kan stilvallen met een benzinewagen hoor.
Mensen moeten begrijpen dat rijden met een elektrische auto, buiten enorm comfortabel en rustgevend is, een 'change of mind' vereist. Ik heb momenteel een Tesla Model S in bestelling staan. Deze heeft 3 mogelijkheden qua batterij capaciteit: 40kWh, 60kWh en 85kWh. Daarmee kan ik (onder ideale omstandigheden) respectievelijk 257, 340 en 480 (!) km rijden. Duur ja dat wel, maar (waarschijnlijk) vergelijkbaar met vergelijkbare ICE modellen.
Opladen kan tot 8u duren, maar aangezien aangeraden wordt om de auto in te steken als je thuis komt zal je enkel na zeer lange ritten enkele uren moeten wachten tot je opnieuw volle capaciteit hebt.
Uiteraard kan je hiermee niet zo simpel als met een dieselkar naar bv Spanje rijden, maar ik heb voor mezelf uitgemaakt dat, moest ik ooit op reis gaan met deze auto, ik dan wel enkele keren stop aan ofwel een snellader (waarmee ik 80% kan herladen in een goede 40 minuten) ofwel een nacht verblijf in een hotel waarvan ik weet dat er een lader aanwezig is. Het vraagt dus extra tijd en planning, maar voor de keren dat ik meer dan 300km rijd heb ik dat er meer dan voor over.
Mensen zijn nogal snel met het veroordelen van nieuwe technologieën maar een verschuiving van de klassieke verbrandingsmotor naar veel efficiëntere vormen van transport zijn gewoon nodig. Maar zoals altijd is er een basis nodig die het aandurft om te investeren zodat het uiteindelijk voor iedereen goedkoper en beter wordt.
- heist_175
- Moderator
- Berichten: 16261
- Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
- Locatie: Kempen
- Uitgedeelde bedankjes: 518 keer
- Bedankt: 1176 keer
Wordt het echt voor iedereen beter als we allemaal een Tesla kopen?
Niet iedereen kan zich een Testla veroorloven, maar zelfs dan...
Waar komt de elektriciteit vandaan? Het is vooral greenwashing: iets groener maken, maar eigenlijk de vuiligheid doorschuiven of wegschuiven.
In dit geval: je hebt een goed geweten want je rijdt niet met een vervuilende diesel, maar je vraagt wel stroom van nucleaire centrales, gascentrales, kolencentrales, die wel CO2 uitstoten (of veiligheidsrisico's inhouden).
Dat is kritiek, maar een alternatief kan ik niet aanbieden.
Zoals hierboven met de fiets en het openbaar vervoer: moest iedereen dat doen, de economie zou op zijn gat liggen.
- Alsof er voldoende woonruimte en -comfort is in steden of gemeenten met een uitgebouwd openbaar vervoer net
- Alsof alle bedrijven te bereiken zijn met het openbaar vervoer. Alsof alle bedrijven ooit te bereiken zijn met het openbaar vervoer, als in: als alle bedrijven vlakbij een station willen zitten, dan zul je in de paar meter rond dat station GIGANTISCHE bouwels moeten plaatsen om nog maar een fractie te voldoen aan de vraag.
Niet iedereen kan zich een Testla veroorloven, maar zelfs dan...
Waar komt de elektriciteit vandaan? Het is vooral greenwashing: iets groener maken, maar eigenlijk de vuiligheid doorschuiven of wegschuiven.
In dit geval: je hebt een goed geweten want je rijdt niet met een vervuilende diesel, maar je vraagt wel stroom van nucleaire centrales, gascentrales, kolencentrales, die wel CO2 uitstoten (of veiligheidsrisico's inhouden).
Dat is kritiek, maar een alternatief kan ik niet aanbieden.
Zoals hierboven met de fiets en het openbaar vervoer: moest iedereen dat doen, de economie zou op zijn gat liggen.
- Alsof er voldoende woonruimte en -comfort is in steden of gemeenten met een uitgebouwd openbaar vervoer net
- Alsof alle bedrijven te bereiken zijn met het openbaar vervoer. Alsof alle bedrijven ooit te bereiken zijn met het openbaar vervoer, als in: als alle bedrijven vlakbij een station willen zitten, dan zul je in de paar meter rond dat station GIGANTISCHE bouwels moeten plaatsen om nog maar een fractie te voldoen aan de vraag.
- Zorba
- Elite Poster
- Berichten: 901
- Lid geworden op: 08 nov 2010, 18:29
- Uitgedeelde bedankjes: 89 keer
- Bedankt: 68 keer
Je kiest toch zelf uw stroomproducten, dan weet je toch perfect vanwaar je stroom komt? En zelfs komt de stroom van de door u genoemde centrales, dan nog is het 'groener' dan een modale dieselwagen.
Als er geïnvesteerd wordt in een bepaalde technologie, nu toevallig Tesla omdat die op dit moment een zeer efficiënt batterijsysteem hebben, verkocht aan oa Daimler en Toyota) dan wordt die goedkoper, dat is gewoon een gegeven.
De Model S is ook maar een voorbeeld omdat dit momenteel de auto met het grootste bereik is. Ze hebben nog 2 andere modellen in de pipeline waarvan het 2de model (GEN III voorlopig) een $30 000 zou kosten, en die dus een grotere basis aanspreekt.
Als er geïnvesteerd wordt in een bepaalde technologie, nu toevallig Tesla omdat die op dit moment een zeer efficiënt batterijsysteem hebben, verkocht aan oa Daimler en Toyota) dan wordt die goedkoper, dat is gewoon een gegeven.
De Model S is ook maar een voorbeeld omdat dit momenteel de auto met het grootste bereik is. Ze hebben nog 2 andere modellen in de pipeline waarvan het 2de model (GEN III voorlopig) een $30 000 zou kosten, en die dus een grotere basis aanspreekt.
-
- Elite Poster
- Berichten: 3202
- Lid geworden op: 05 dec 2010, 15:09
- Bedankt: 450 keer
Is het niet zo dat de meeste kijken naar hun eigen portefeuille? Doe dat ook hoor...
Energie opwekken kan zoals in duitsland wel groen gebeuren.
Energie opwekken kan zoals in duitsland wel groen gebeuren.
- MClaeys
- Elite Poster
- Berichten: 6048
- Lid geworden op: 16 feb 2011, 22:43
- Uitgedeelde bedankjes: 377 keer
- Bedankt: 347 keer
De Tesla S (en X) is wel een prachtige wagen, het enige dat hier eigenlijk aan ontbreekt is een trekhaak en een zonnepaneel op het dak zodat hij koel blijft in de zomer (of een beetje oplaad)
Moest ik een ezel hebben die geld schijt, ik zou het wel weten
Kunt ge daar in België testritten met maken? Kan het niet meteen vinden op de site.
Dat de stroom inderdaad van vervuilende centrales komt daar kan je zelf weinig aan doen denk ik. Hier hebben we een 100% groene stroom abonnement, maar wie verzekert ons dat dat ook zo is? De meubelwinkel in de buurt heeft zijn hele dak vol zonnepanelen liggen, klanten kunnen hun wagen daarmee opladen terwijl ze daar winkelen
.


Dat de stroom inderdaad van vervuilende centrales komt daar kan je zelf weinig aan doen denk ik. Hier hebben we een 100% groene stroom abonnement, maar wie verzekert ons dat dat ook zo is? De meubelwinkel in de buurt heeft zijn hele dak vol zonnepanelen liggen, klanten kunnen hun wagen daarmee opladen terwijl ze daar winkelen

-
- Elite Poster
- Berichten: 815
- Lid geworden op: 09 jan 2008, 18:47
- Uitgedeelde bedankjes: 4 keer
- Bedankt: 86 keer
@Dima_2005
Uit nieuwsgierigheid, welke is dan je gemiddeld verbruik/100 km met zo'n hybride wagen (graag stadsverkeer, geen autostrade)Dima_2005 schreef: (ik rijd zelf met een gewone hybride, voor zij die geintresseerd zijn, dit is toch geweldige technologie, die zeker niet verre toekomst is, maar voor de eerste 5 jaar zal dit toch DE technologie zijn volgens mij)
- Zorba
- Elite Poster
- Berichten: 901
- Lid geworden op: 08 nov 2010, 18:29
- Uitgedeelde bedankjes: 89 keer
- Bedankt: 68 keer
Als uw stroomleverancier op uw factuur zet dat 100% van de stroom uit hernieuwbare energie is dan gaat dat heus wel zo zijn hoorMClaeys schreef:De Tesla S (en X) is wel een prachtige wagen, het enige dat hier eigenlijk aan ontbreekt is een trekhaak en een zonnepaneel op het dak zodat hij koel blijft in de zomer (of een beetje oplaad)Moest ik een ezel hebben die geld schijt, ik zou het wel weten
Kunt ge daar in België testritten met maken? Kan het niet meteen vinden op de site.
Dat de stroom inderdaad van vervuilende centrales komt daar kan je zelf weinig aan doen denk ik. Hier hebben we een 100% groene stroom abonnement, maar wie verzekert ons dat dat ook zo is? De meubelwinkel in de buurt heeft zijn hele dak vol zonnepanelen liggen, klanten kunnen hun wagen daarmee opladen terwijl ze daar winkelen.

Testritten in Belgie zijn nog niet mogelijk, maar in de VS zijn de eerste leveringen al gebeurd. Het is nog wachten op de homologatie voor Europa, maar aangezien het gros van hun klanten in de VS zit is dat niet echt hun prioriteit... Ik vermoed dat er rond September/Oktober een aankondiging komt van de prijs en testritten.
Zonnepaneel op het dak is weinig efficiënt blijkbaar, hoewel het er cool uitziet gaat het weinig uitmaken. Je kan trouwens via een app perfect de tempartuur instellen zodat je auto lekker koel is als je er instapt

-
- Elite Poster
- Berichten: 2523
- Lid geworden op: 23 jan 2010, 15:45
- Uitgedeelde bedankjes: 86 keer
- Bedankt: 264 keer
@lucdec:
Puur stadsverkeer doe ik bijna nooit. Het is bijna altijd icm stukjes 70 etc, als ik niet langs de autostrade passeer. En net dat is belangrijk voor de batterijen te laten opladen etc.
Maar niet zo lang geleden nog 80km gereden zonder snelweg en een verbruik gehaald van 6.4L/100km, veel afwisselende stukken 50 en 70, wat ervoor zorgde dat de stukken 50 eigenlijk puur elektrisch gebeurden, en in stukken 70 en de stoplichten laadde die gewoon bij.
Actieradius op puur elektrisch aan 50/uur, zonder remmen, vlak stuk is ongeveer 4-5km trouwens. Daarna moet je een 5 min op ongeveer 70/uur rijden om batterij terug vol te krijgen. (op 50/uur gaat het ook even goed hoor, maar dan schakelt die constant terug op batterij, wat eigenlijk zuiniger is) Als je remt regenereer je ook heel erg veel elektriciteit.
Ik moet wel zeggen: je moet echt wel leren rijden met een hybride. Je moet het aanvoelen, begrijpen waar en hoe en de limitaties goed inzien. Ik denk als je dit eenmaal begrijpt en niet constant zit te pushen op puur elektriciteit (soms is het verstandiger om de motor te laten overnemen ipv je batterij uit te persen).
In begin haal je een redelijk hoog verbruik, omdat je het nog niet gewent bent, maar je leert er wel uit, van hoe meer je ermee rijdt.
BTW: mijn persoonlijk record is 5.9L/100km, op een afstand van 45km. Maar dat was eigenlijk echt vermoeiend om zo zuinig te rijden, da's dan ook niet leuk.
Puur stadsverkeer doe ik bijna nooit. Het is bijna altijd icm stukjes 70 etc, als ik niet langs de autostrade passeer. En net dat is belangrijk voor de batterijen te laten opladen etc.
Maar niet zo lang geleden nog 80km gereden zonder snelweg en een verbruik gehaald van 6.4L/100km, veel afwisselende stukken 50 en 70, wat ervoor zorgde dat de stukken 50 eigenlijk puur elektrisch gebeurden, en in stukken 70 en de stoplichten laadde die gewoon bij.
Actieradius op puur elektrisch aan 50/uur, zonder remmen, vlak stuk is ongeveer 4-5km trouwens. Daarna moet je een 5 min op ongeveer 70/uur rijden om batterij terug vol te krijgen. (op 50/uur gaat het ook even goed hoor, maar dan schakelt die constant terug op batterij, wat eigenlijk zuiniger is) Als je remt regenereer je ook heel erg veel elektriciteit.
Ik moet wel zeggen: je moet echt wel leren rijden met een hybride. Je moet het aanvoelen, begrijpen waar en hoe en de limitaties goed inzien. Ik denk als je dit eenmaal begrijpt en niet constant zit te pushen op puur elektriciteit (soms is het verstandiger om de motor te laten overnemen ipv je batterij uit te persen).
In begin haal je een redelijk hoog verbruik, omdat je het nog niet gewent bent, maar je leert er wel uit, van hoe meer je ermee rijdt.
BTW: mijn persoonlijk record is 5.9L/100km, op een afstand van 45km. Maar dat was eigenlijk echt vermoeiend om zo zuinig te rijden, da's dan ook niet leuk.
- Zorba
- Elite Poster
- Berichten: 901
- Lid geworden op: 08 nov 2010, 18:29
- Uitgedeelde bedankjes: 89 keer
- Bedankt: 68 keer
40kWh = $57.400Goztow schreef:Over welke prijzen spreken we voor zo'n tesla?
[Post made via mobile device ]
60kWh = $67.400
85kWh = $77.400
Zeker niet goedkoop natuurlijk, maar wel vergelijkbaar met een BMW 5/7 ofzo en de performance van een M5 (niet zo belangrijk voor mij persoonlijk ... maar bon). En je krijgt hier natuurlijk 30% terug via de belastingen (tot max €10 000 ongeveer).
-
- Elite Poster
- Berichten: 3202
- Lid geworden op: 05 dec 2010, 15:09
- Bedankt: 450 keer
@Dima_2005: Zéér teleurstelled, ouders tegen 130KM/uur cruise control richting frankrijk met grote (nieuwe) E-klasse aan 5.4L/100KM gereden (diesel uiteraard) In terugrijden nog iets minder met een koffer vol met wijn. (héél grote koffer + 80L brandstof) Dus dan is jouw resultaat zeer bedroevend eigenlijk, stadverkeer ziten ze rond de 6L voor zo'n grote slee... Ze rijden wel zuining moet ik zeggen, de doorsnee E-rijder dus 
Zelfs ik met men benzine slurpende wagen doe dan nie zo slecht als ik wil... 6.8L/100KM voor een 10 jaar oude wagen...

Zelfs ik met men benzine slurpende wagen doe dan nie zo slecht als ik wil... 6.8L/100KM voor een 10 jaar oude wagen...
Laatst gewijzigd door Tim.Bracquez 21 aug 2012, 09:40, in totaal 2 gewijzigd.
- heist_175
- Moderator
- Berichten: 16261
- Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
- Locatie: Kempen
- Uitgedeelde bedankjes: 518 keer
- Bedankt: 1176 keer
Wat een prestatie!
Ik trek behoorlijk sportief op en haal een verbruik, gemiddeld op 2 jaar, van 6,3L/100km
Als mijn vrouw rijdt, zij trekt minder fors op, dan gaan we makkelijk naar 5,5L/100km...
(vooral 50-70 wegen)
Leve de hybride?!
(was een reactie op het verbruik van de hybride wagen van Dima_2005)
Ik trek behoorlijk sportief op en haal een verbruik, gemiddeld op 2 jaar, van 6,3L/100km
Als mijn vrouw rijdt, zij trekt minder fors op, dan gaan we makkelijk naar 5,5L/100km...
(vooral 50-70 wegen)
Leve de hybride?!
(was een reactie op het verbruik van de hybride wagen van Dima_2005)
-
- Elite Poster
- Berichten: 2523
- Lid geworden op: 23 jan 2010, 15:45
- Uitgedeelde bedankjes: 86 keer
- Bedankt: 264 keer
Jamaar, da's alweer een coupé. Dat kun je gewoon niet vergelijken.
Je moet vergelijken met andere auto's van deze grootte: De BMW X5, Mercedes ML, Porsche Cayenne, Audi Q5,... Probeer daar maar eens mee 6.4L te halen. Het zal eerder 12L zijn...
Het is dus niet eerlijk om totaal verschillende auto's en vormen van auto's te vergelijken.
Je moet vergelijken met andere auto's van deze grootte: De BMW X5, Mercedes ML, Porsche Cayenne, Audi Q5,... Probeer daar maar eens mee 6.4L te halen. Het zal eerder 12L zijn...
Het is dus niet eerlijk om totaal verschillende auto's en vormen van auto's te vergelijken.
Laatst gewijzigd door Dima_2005 21 aug 2012, 09:41, in totaal 1 gewijzigd.
-
- Elite Poster
- Berichten: 3202
- Lid geworden op: 05 dec 2010, 15:09
- Bedankt: 450 keer
@heist_175: Je koopt je nog altijd beter een kleine polo want die verbruiken nog minder, zelfs de FIAT panda van de vriendin doet minder, echt bedroevend...
- Goztow
- Administrator
- Berichten: 15063
- Lid geworden op: 14 nov 2006, 16:21
- Locatie: Brussel
- Uitgedeelde bedankjes: 1673 keer
- Bedankt: 1450 keer
5,9 vind ik ook niet zo super. Ikzelf zit wel een stuk hoger, met mijn automatic benzine en bijna uitsluitend stadsverkeer (en nogal zware voet): 9,8 l gemiddeld.
Dankzij deze topic ben ik gisteren en vandaag nog eens met de fiets ,naar het werk gegaan, trouwens
.
Dankzij deze topic ben ik gisteren en vandaag nog eens met de fiets ,naar het werk gegaan, trouwens

-
- Elite Poster
- Berichten: 3202
- Lid geworden op: 05 dec 2010, 15:09
- Bedankt: 450 keer
Ik denk dat die mercedes een stukje groter is dan jouw wagen hoorDima_2005 schreef:Jamaar, da's alweer een coupé. Dat kun je gewoon niet vergelijken.

Mijn punt is dat mijn wagen met automatische transmissie van 10 jaar oud en de fiat panda van de vriendin (5 jaar oud) betere (naar verwachting) resultaten geven dan zo'n dure hybride. Snap het nut dan niet... Vriendin rijdt 3-4L max (maximum snelheid 70KM/uur) richting het stad, indien autostrade gaat dit wel omhoog, maar overlaatst mee richting Brugge mee gereden, deed zo'n 6tal Liter. Uiteraard niet zo'n geweldige auto voor op de autostrade (1100)
Vind ik ook, als je weet dat je dit met andere (grote) wagen ook gewoon kan halen zonder moeite te doen... Denk aan de nieuwe passat. Aja en een halve jeep koop je niet om zuinig mee te rijden uiteraard. Elke auto zijn doel.Goztow schreef:5,9 vind ik ook niet zo super. Ikzelf zit wel een stuk hoger, met mijn automatic benzine en bijna uitsluitend stadsverkeer (en nogal zware voet): 9,8 l gemiddeld..
Laatst gewijzigd door Tim.Bracquez 21 aug 2012, 09:50, in totaal 3 gewijzigd.
- Zorba
- Elite Poster
- Berichten: 901
- Lid geworden op: 08 nov 2010, 18:29
- Uitgedeelde bedankjes: 89 keer
- Bedankt: 68 keer
Voor hybride ben ik ook niet zo. Maakt de auto een stuk ingewikkelder terwijl je amper een deftige daling in verbruik ziet, zeker als je regelmatig autosnelweg rijdt! Plug-in hybride is al iets beter gezien de kilometers die je elektrisch kan rijden, maar dan nog.
-
- Elite Poster
- Berichten: 815
- Lid geworden op: 09 jan 2008, 18:47
- Uitgedeelde bedankjes: 4 keer
- Bedankt: 86 keer
@Dima_2005
Als ik het goed begrijp zitten er 2 motoren in uw wagen. Als je rijdt op brandstof laden je batterijen bij, als je elektrisch
rijdt is je verbruik 0 l/100km. Is het zo ? Of moet je je batterijen laden via het stopcontact?
Het schakelen van die motoren bepaal je zelf?
U spreekt van een verbruik van ca 6,4l/100km, dat is dan enkel de km die je met de brandstofmotor rijd die je in rekening brengt.
Normaal moet je dan die "gratis" elektrische kms ook in rekening brengen toch ? (zodat je gem. verbruik lager uitkomt, of
zie ik het verkeerd?
Als ik het goed begrijp zitten er 2 motoren in uw wagen. Als je rijdt op brandstof laden je batterijen bij, als je elektrisch
rijdt is je verbruik 0 l/100km. Is het zo ? Of moet je je batterijen laden via het stopcontact?
Het schakelen van die motoren bepaal je zelf?
U spreekt van een verbruik van ca 6,4l/100km, dat is dan enkel de km die je met de brandstofmotor rijd die je in rekening brengt.
Normaal moet je dan die "gratis" elektrische kms ook in rekening brengen toch ? (zodat je gem. verbruik lager uitkomt, of
zie ik het verkeerd?
- heist_175
- Moderator
- Berichten: 16261
- Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
- Locatie: Kempen
- Uitgedeelde bedankjes: 518 keer
- Bedankt: 1176 keer
@ beter een Polo
Ik heb eerder al gezegd: wij hebben maar 1 auto, en dat is dan een gezinswagen.
Soms zou een stadswagentje beter zijn (als ik alleen in de auto zit en stadverkeer doe), maar ik ga geen garage aan auto's kopen om voor elk type gebruik de perfecte wagen te hebben.
Met een kindje hebben we graag wat ruimte voor buggy, ... te vervoeren.
Naar de winkel gaan levert ook geen problemen op met de koffer enzo
Ik heb een tijdje met een Opel Corsa gereden en dan kom je in de problemen op bovenstaande punten.
Overigens deed ik met die Corsa (1.3 diesel) ook 6,5L/100km, ongeveer evenveel als nu met een Ford Focus Clipper... (rijstijl + motorbelasting)
Ik heb eerder al gezegd: wij hebben maar 1 auto, en dat is dan een gezinswagen.
Soms zou een stadswagentje beter zijn (als ik alleen in de auto zit en stadverkeer doe), maar ik ga geen garage aan auto's kopen om voor elk type gebruik de perfecte wagen te hebben.
Met een kindje hebben we graag wat ruimte voor buggy, ... te vervoeren.
Naar de winkel gaan levert ook geen problemen op met de koffer enzo
Ik heb een tijdje met een Opel Corsa gereden en dan kom je in de problemen op bovenstaande punten.
Overigens deed ik met die Corsa (1.3 diesel) ook 6,5L/100km, ongeveer evenveel als nu met een Ford Focus Clipper... (rijstijl + motorbelasting)
- Goztow
- Administrator
- Berichten: 15063
- Lid geworden op: 14 nov 2006, 16:21
- Locatie: Brussel
- Uitgedeelde bedankjes: 1673 keer
- Bedankt: 1450 keer
Goh ja, met mijn Peugeot 106 van 1996 1500 Diezel (!) waar ik enkele jaren geleden mee reed, deed ik 800 km met een bakske van 40 l. Dat ding trok dan ook totaal niet op, was redelijk licht en ik geef toe dat ik me op de autosnelweg niet zo veilig voelde. Maar het reed ook en ik kon er een grote koffer van maken (als geen achterpassagiers).
-
- Elite Poster
- Berichten: 3202
- Lid geworden op: 05 dec 2010, 15:09
- Bedankt: 450 keer
@heist_175: Klopt wat je zegt, maar deze wagens vallen opzich nog mee als gezins wagen (toch de nieuwe).
Het ging er me om dat het verbruik van een hybride zoals de meeste nogal tegenvalt, en als je voor véél minder geld iets minder luxe hebt en héél veel minder verbruikt dan kan je zelf kiezen of je die compromi maakt.
Velen beginnen nu hybride te bekijken zoals LPG. Oh ik koop grote jeep, maar om het te compenseren rij ik op LPG of neem ik een hybride. Als iedereen nu eens een maatje kleiner koopt dan wat die nodig heeft. Zou al een groot verschil maken
Het ging er me om dat het verbruik van een hybride zoals de meeste nogal tegenvalt, en als je voor véél minder geld iets minder luxe hebt en héél veel minder verbruikt dan kan je zelf kiezen of je die compromi maakt.
Velen beginnen nu hybride te bekijken zoals LPG. Oh ik koop grote jeep, maar om het te compenseren rij ik op LPG of neem ik een hybride. Als iedereen nu eens een maatje kleiner koopt dan wat die nodig heeft. Zou al een groot verschil maken

-
- Elite Poster
- Berichten: 2523
- Lid geworden op: 23 jan 2010, 15:45
- Uitgedeelde bedankjes: 86 keer
- Bedankt: 264 keer
Oow, is het een break E-klasse? Ja, dan is het ongeveer even groot in dat geval. Gewoon een andere vorm. Mooi verbruik dan.Tim.Bracquez schreef:Ik denk dat die mercedes een stukje groter is dan jouw wagen hoorDima_2005 schreef:Jamaar, da's alweer een coupé. Dat kun je gewoon niet vergelijken.![]()
Maar goed, ik snap jullie punt en mij maakt het echt niks uit. Ik vergelijk enkel in de auto's van dezelfde categorie, en ik geef toe, er zijn andere categorieen die het beter doen, maar dan moet je in die categorie vergelijken. Als je met een Polo vergelijkt, moet je kijken naar de Yaris hybride, deze haalt een reel verbruik van 3.7L/100km heb ik gehoord.
Mijn punt is, als je met puur DIRECTE concurrentie vergelijkt, dan is hybride technologie toch geweldig mooie technologie.
Het verbruik is gewoon zo hoog omdat het toch een zware bak is (2.4ton + 3.5LV6 met 300pk), om dan met een panda te vergelijken

@lucdec
Er zitten eigenlijk 3 motoren, een gewone motor (300PK) en 2 electromotoren (eentje van 100PK vanachter en eentje van 75PK vanvoor). Als je rijdt op brandstof, laden de batterijen bij. Als je remt, laden de batterijen bij, als je een heuven afrijdt, laden ze bij. Als je gewoon in de stad rondrijdt, aan 50km/uur bv., rijd je meestal op batterij. Dus je moet ze niet opladen, en ze zijn ook niet zelf op te laden.
Het schakelen van de motoren gebeurt volautomatisch, al kun je onder 43km/u EV mode forceren.
Als je ermee kunt rijden, merk je dat je energiemeter in 3 stukken verdeeld is, het eerste groene stuk = elctrisch, tweede groene stuk = motor, maar zuinig, en dan het witte stuk, da's minder zuinig dan.
Neen, 6.4L/100km is verbruik in totaal, incl. de stukken electriciteit. Grootste verspilling is natuurlijk het optrekken (al helpt daar de electromotor ook een beetje om toch 20% zuiniger op te trekken). Als je zachtjes optrekt, kun je zelfs puur electrisch optrekken, maar dan hoor je niet echt in het verkeer.
Oow en:
Destijds was dat de enige keuze, dat is ondertussen al 1.5jaar geleden.Velen beginnen nu hybride te bekijken zoals LPG. Oh ik koop grote jeep, maar om het te compenseren rij ik op LPG of neem ik een hybride. Als iedereen nu eens een maatje kleiner koopt dan wat die nodig heeft. Zou al een groot verschil maken
En maatje kleiner dan wat nodig is? Waar moet ik dan al het gerief leggen? Een dakkoffer kopen? (en dan een verbruik van 40% meer halen)
- heist_175
- Moderator
- Berichten: 16261
- Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
- Locatie: Kempen
- Uitgedeelde bedankjes: 518 keer
- Bedankt: 1176 keer
Code: Selecteer alles
Als iedereen nu eens een maatje kleiner koopt dan wat die nodig heeft
Als iedereen al koopt wat ie nodig heeft, dat zou al veel zijn.
Al die belachelijk SUV spullen weg, alsof we in de jungle wonen

maar goed: vrije keuze, iedereen doet maar
-
- Deel van't meubilair
- Berichten: 29849
- Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
- Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
- Bedankt: 1972 keer
Wat een hypocrisie... zeuren over iemand anders auto... en ondertussen koopt men de grootste LCD of plasma, een Core i7, ... en noem maar opheist_175 schreef:Als iedereen al koopt wat ie nodig heeft, dat zou al veel zijn.
Al die belachelijk SUV spullen weg, alsof we in de jungle wonen![]()

Waarom niet gewoon een klein TV'tje, een Atom PC'tje, ... of raken we dan ook eens aan jou luxe ? Toen ik op een appartement woonde in het centrum kon ik ook veel boodschappen te voet doen, nu ik landelijk woon niet meer... maar da's dan ook weer luxe waarschijnlijk... ik moet maar terug in het stad gaan wonen zeker

Als ik de commentaar van sommige hier lees is het hoog tijd van terug het communisme in te voeren... allemaal terug een bonnetje voor een brood (en durf geen pistolet of sandwiche te eten... da's verdorie ook luxe).
- MClaeys
- Elite Poster
- Berichten: 6048
- Lid geworden op: 16 feb 2011, 22:43
- Uitgedeelde bedankjes: 377 keer
- Bedankt: 347 keer
Dus als elke belg intekent op 100% groene stroom dan kunnen de kerncentrales dichtZorba schreef:Als uw stroomleverancier op uw factuur zet dat 100% van de stroom uit hernieuwbare energie is dan gaat dat heus wel zo zijn hoor

Je weet nooit zeker waar je stroom vandaan komt. Ok, ze mogen maar zoveel groene stroom verkopen als ze kunnen leveren, maar op momenten zal het toch van vervuilende centrales komen zolang we niet volledig op groene stroom overgeschakeld zijn en de centrales dicht kunnen.
Een app boeit in mijn geval weinig, ze maken die dingen toch altijd alleen voor iPhone en laat dat nu net een toestel zijn dat ik niet heb/wil. Ik heb nochtans gehoord dat zo een airco die werkt op zo een dakpaneel toch een pak scheeltZorba schreef:Zonnepaneel op het dak is weinig efficiënt blijkbaar, hoewel het er cool uitziet gaat het weinig uitmaken. Je kan trouwens via een app perfect de tempartuur instellen zodat je auto lekker koel is als je er instaptwel beter doen als hij aan het net hangt.

Raar dat ze bij geen van de 2 modellen van een trekhaak spreken (zelfs bij de X niet, wat een SUV moet voorstellen), ik trek nu en dan eens een remorkske en een auto die dat niet kan is al kansloos voor mij. Zonde, want ik blijf het een prachtige wagen vinden

- Zorba
- Elite Poster
- Berichten: 901
- Lid geworden op: 08 nov 2010, 18:29
- Uitgedeelde bedankjes: 89 keer
- Bedankt: 68 keer
Als er hier niet genoeg groene stroom is wordt geïmporteerd (bij Eneco toch). Dus ja onze stroom is altijd van hernieuwbare aard.
Ik denk dat een trekhaar er ooit wel komt maar dat zou je bereik te fel naar beneden halen denk ik. Op zich jammer want voor korte verplaatsingen kan dat wel handig zijn.
En FYI, de app komt ook voor Android
Ik denk dat een trekhaar er ooit wel komt maar dat zou je bereik te fel naar beneden halen denk ik. Op zich jammer want voor korte verplaatsingen kan dat wel handig zijn.
En FYI, de app komt ook voor Android

- heist_175
- Moderator
- Berichten: 16261
- Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
- Locatie: Kempen
- Uitgedeelde bedankjes: 518 keer
- Bedankt: 1176 keer
Nou nou. Iemand op zijn tenen getraptr2504 schreef:Wat een hypocrisie... zeuren over iemand anders auto... en ondertussen koopt men de grootste LCD of plasma, een Core i7, ... en noem maar opheist_175 schreef:Als iedereen al koopt wat ie nodig heeft, dat zou al veel zijn.
Al die belachelijk SUV spullen weg, alsof we in de jungle wonen![]()
![]()
Waarom niet gewoon een klein TV'tje, een Atom PC'tje, ... of raken we dan ook eens aan jou luxe ? Toen ik op een appartement woonde in het centrum kon ik ook veel boodschappen te voet doen, nu ik landelijk woon niet meer... maar da's dan ook weer luxe waarschijnlijk... ik moet maar terug in het stad gaan wonen zeker![]()
Als ik de commentaar van sommige hier lees is het hoog tijd van terug het communisme in te voeren... allemaal terug een bonnetje voor een brood (en durf geen pistolet of sandwiche te eten... da's verdorie ook luxe).

Ik bedoelde: in plaats van minder te kopen dat wat je nodig hebt, koop al gewoon wat je nodig hebt. Ik kan me niet indenken dat een SUV echt nodig is.
Maar zoals ik het lijntje daaronder ook zeg: iedereen doet maar.
Hoe dacht jij misschien te weten of ik al dan niet een Corei7 of een plasma heb?
Het hoeft niet minder, als we al beginnen met efficiënter.
Vroeger verbruikte een plasma 600W. Ik heb nu een LCD scherm dat 45W doet => efficiënter
- krisken
- userbase crew
- Berichten: 19763
- Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
- Twitter: kriskenbe
- Locatie: Massemen - 91WET0
- Uitgedeelde bedankjes: 1857 keer
- Bedankt: 1035 keer
SUV heb je niet alleen nodig om over terreinen te rijden. Het heeft een reden waarom bvb 90% van alle MUG-wagens in België SUV's zijn (bmw x5, volvo xc70, volvo xc90, volvo v70 Cross Country, ...). Je hebt een aangename hoogte om op te werken met zware materialen en er is genoeg kofferruimte voor 2 verpleegkundigen, dokter (soms nog extra chauffeur) en een koffer vol gereedschap.
Bij een verkeersveiligheidsorganisatie waar ik actief ben hebben wij een zware jeep (merk en type ontsnapt mij steeds) met een 3liter motor eronder op benzine *zucht* en eigenlijk komt deze maar van stal voor één ding : het trekken van de tolwagen (constructie van aanhangwagen + motorwerk voor het tollen + volvo c30) die zo een goeie 2 ton weegt en dus niet mag getrokken worden door een "gewone" auto. We hadden het ook liever anders gehad
En wat verbruik betreft : jouw rode mercedes doet het ook anders zeker niet slecht hé Tim
Serieus verschoten op de carbage run 
Bij een verkeersveiligheidsorganisatie waar ik actief ben hebben wij een zware jeep (merk en type ontsnapt mij steeds) met een 3liter motor eronder op benzine *zucht* en eigenlijk komt deze maar van stal voor één ding : het trekken van de tolwagen (constructie van aanhangwagen + motorwerk voor het tollen + volvo c30) die zo een goeie 2 ton weegt en dus niet mag getrokken worden door een "gewone" auto. We hadden het ook liever anders gehad

En wat verbruik betreft : jouw rode mercedes doet het ook anders zeker niet slecht hé Tim


Internet = Orange 150/15Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme SE + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
- MClaeys
- Elite Poster
- Berichten: 6048
- Lid geworden op: 16 feb 2011, 22:43
- Uitgedeelde bedankjes: 377 keer
- Bedankt: 347 keer
Symbian en Windows Phone gebruiker hierZorba schreef:En FYI, de app komt ook voor Android



Wij zitten ook bij Eneco (groepsaankoop), toch een geruststelling dan dat het toch groen is
