Hervorming subsidies zonnepanelen

Discussieforum over energiebedrijven (elektriciteit en gas), zonnepanelen, windenergie en andere.
Heronic
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 427 keer
Bedankt: 210 keer

Groot of klein van mij mag iedereen eraan (willen) verdienen.
De rest hoeft dit echter niet op te hoesten.

Zo konden ze evengoed hun kasbons aan 4% verkocht hebben en al diegene die er geen gekocht hebben die 4% laten betalen das net hetzelfde.
“Insanity is my only means of relaxation "
My excuse? Being dunk. Whats yours?
honda4life
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 186 keer
Bedankt: 315 keer

Heb je kinderen? Dan ontvang je toch ook kindergeld dat deels afkomstig is van belastingsgeld van mensen zonder kinderen (ook zij vinden dit niet eerlijk).
Ben je werkloos? Dan ontvang...
Rook je, en help je u eigen gezondheid ernstig naar de knoppen? Dan ontvang je toch nog steeds steun van de ziekenkas...

Ik kan zo nog wel een hele tijd door gaan...
Helaas is het gemakkelijker een ander zijn profijt te bekijken dan je eigen profijt.
✂ – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –
johcla
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 646 keer
Bedankt: 149 keer

En de intrest op de staatsbons wordt wel degelijk betaald door de bevolking hoor...

Net zoals bij iedere maatregel, zijn er mensen die er vooral profijt aan doen, en anderen die er belasting voor betalen.
Alleen is het bij zonnepanelen directer zichtbaar omdat het verrekend wordt in de elektriciteitsfactuur en niet in de belastingsaangifte.
Heronic
Elite Poster
Elite Poster

Ik heb mijn twijfels bij dat profijt. Voor particulieren dan toch. Te weinig panelen die al lang genoeg liggen om echt goed opgebracht te hebben. De rest.. zal te tijd ons leren. Voor de rest : kindergeld komt uit de pot er is immers geen "kinderbelasting". Ik ken weinig mensen zonder kinderen en al helemaal geen die klagen dat belastingsgeld als kindergeld uitbetaald word. Werkloos sjah ik denk dat niemand een probleem zou hebben met de werloosheidsuitkering mochten deze werklozen de maatschappij nuttig van dienst zijn (lees : opruimingswerken, groendienst,...) ipv zoals nu beloond worden om werkelijk niks te doen. En roken sjah het is al zo vaak gezegd het gros van de tabakskost zijn belastingen, eraan sterven kost niks. Een eventuele behandeling voor een aandoening wel maar die heeft lang niet elke roker. En zelfs die die het dan wel nodig hebben... das niet van 1 pakske he ;)

@Johcla ja zowat alle uitgaven van de staat worden met belastingsgeld betaald logischer wijs ook die 4%. Het ging hem mij over de extra kost die men naar analogie met de zonnepanelen voor zij die er niet instappen zou opleggen.
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 487 keer
Bedankt: 556 keer

Heronic schreef: Zo konden ze evengoed hun kasbons aan 4% verkocht hebben en al diegene die er geen gekocht hebben die 4% laten betalen das net hetzelfde.
Iedereen betaalt die intrest mee hoor. Of dacht je dat de ministerraad een potje had dat ze met hun eigen inkomen vullen ?

Als je naar het containerpark gaat, moet je toch ook meer betalen als je meer brengt ?
Dus als je meer "niet groene" electriciteit verbruikt, moet je meer betalen.

Dat een zonnepaneel eigenaar (en elke andere electriciteitsopwekking) een bijdrage moet leveren om het net te gebruiken, daar kan ik mee leven. Maar ik kan er niet mee leven dat ik moet betalen om energie op het net te steken en dat mijn buurman moet betalen om diezelfde electriciteit er terug af te halen.

J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
Nr10
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 36 keer
Bedankt: 16 keer

Dat een zonnepaneel eigenaar (en elke andere electriciteitsopwekking) een bijdrage moet leveren om het net te gebruiken, daar kan ik mee leven. Maar ik kan er niet mee leven dat ik moet betalen om energie op het net te steken en dat mijn buurman moet betalen om diezelfde electriciteit er terug af te halen.
Waar zit de kink in de kabel?
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 356 keer
Bedankt: 717 keer

depeje schreef:
Heronic schreef:Alleen zou "niemand" voor een ander zijn keuze mogen opdraaien.
Akkoord, maar enkel omdat diegene die de panelen leggen zoveel economische winst kunnen maken zonder dat wij kunnen beslissen of wij die winst wel willen betalen. Als ik het zo hoor is die winst wel gigantisch.
Het zijn échte woekerwinsten die je maakt als eigenaar van zonnepanelen. Ik zwem in het geld. Mijn buitenverblijf in Monaco is alvast gereserveerd. 4 GSC op 1 jaar en 1 maand tijd levert 1320 euro op. Tel daarbij de stroom die je niet moet kopen. In mijn geval ongeveer 3600 kWh. Bij Ecopower kost een kWh 0,22 euro. Net geen 800 euro op jaarbasis. Samen een goeie 2100 euro op iets meer dan 1 jaar tijd. De eerste 10 jaar verdien ik niks aan mijn panelen, ik draai break-even. Waarom? Omdat die groene lening gespreid over 10 jaar terugbetaald wordt. Gigantische woekerwinsten dus. 2100 euro per jaar max., een bedrag wat meteen richting bank gaat om de lening af te betalen. Ze zijn hier weer eens fantastisch geïnformeerd als ik het zo lees.
En niemand draait voor mijn "keuze" op. Ik heb alleen nog maar geld ontvangen van de VREG voor mijn opgewekt vermogen. Van andere niet-bezitters heb ik nog geen euro gezien.
Laatst gewijzigd door Jack Daniels 04 jun 2012, 12:36, in totaal 2 gewijzigd.
MacMini M1 - Vu+ Zero - Fritz!Box 6890LTE + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster

Heronic schreef:Ik heb mijn twijfels bij dat profijt. Voor particulieren dan toch. Te weinig panelen die al lang genoeg liggen om echt goed opgebracht te hebben.
Je hebt altijd van die ongelovige Thomassen. Zelfs met de cijfers zwart op wit voor hun neus trekken ze de situatie toch nog in twijfel. Zie mijn eerder bericht hier: op jaarbasis 2100 euro max brengen mijn panelen op. Ik heb 3,8 kWp vermogen liggen (12x318 Wp), wat op zich een beperkte installatie is. Iemand die geld teveel heeft, die heeft natuurlijk zijn twijfels bij het rendement. Anderzijds zou ik voorstellen: minder zeuren en klagen en proberen om niet jaloers te zijn op diegenen die panelen hebben (en er wat aan verdienen) en er beter zelf installeren. Dan wist je waarover je sprak.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

Jack Daniels schreef:Het zijn échte woekerwinsten die je maakt als eigenaar van zonnepanelen.
Een subsidie zou slechts een kleine stimulans mogen zijn en niet per definitie op zich al zorgen voor winsten (je winst zou moeten komen van het niet moeten kopen van stroom, ipv. je certificaten). Dergelijke oversubsidiering zijn wat mij betreft dan ook niet anders dan woekerwinsten... en zou even absurd zijn van 1500 euro subsidie krijgen bij bv. de aankoop van een hoogrendementskachel van 1000 euro.
Jack Daniels schreef:En niemand draait voor mijn "keuze" op.
Iedereen draait op voor jou keuze... al zal ik jou dat absoluut niet kwalijk nemen (je maakt gewoon gebruik van het systeem), maar wel ons Freya (vrouwen in de politiek... wie heeft het verdorie ooit bedacht :roll: )
raf1
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 235 keer
Bedankt: 1542 keer

Over woekerwinsten gesproken:
Sommige landgenoten zien hun geld liever verdwijnen in de diepe zakken van het Arabische OPEC, het Kazachse Kazatomprom of het Russische Gazprom.

En ik denk niet dat dat geld ooit nog naar onze lokale economie terugvloeit.
svermassen
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 182 keer
Bedankt: 35 keer

Heeft iemand ooit het aanbod van futech bekeken?
De koopformule of huurformule?
Interessant of niet?
Heronic
Elite Poster
Elite Poster

Jack Daniels schreef:
Heronic schreef:Ik heb mijn twijfels bij dat profijt. Voor particulieren dan toch. Te weinig panelen die al lang genoeg liggen om echt goed opgebracht te hebben.
Je hebt altijd van die ongelovige Thomassen. Zelfs met de cijfers zwart op wit voor hun neus trekken ze de situatie toch nog in twijfel. Zie mijn eerder bericht hier: op jaarbasis 2100 euro max brengen mijn panelen op. Ik heb 3,8 kWp vermogen liggen (12x318 Wp), wat op zich een beperkte installatie is. Iemand die geld teveel heeft, die heeft natuurlijk zijn twijfels bij het rendement. Anderzijds zou ik voorstellen: minder zeuren en klagen en proberen om niet jaloers te zijn op diegenen die panelen hebben (en er wat aan verdienen) en er beter zelf installeren. Dan wist je waarover je sprak.
1. ik zou niet weten waarom ik jaloers zou moeten zijn? We hebben zelf overwogen om panelen te plaatsen en de prijs voor ons verbruik viel zeer goed mee. (geen 9000€ toe)
2. Break even op 10 jaar zei je in een eerder bericht. bij ons kwam dit op 7 jaar. Ik ga niet met een ladder het dak op dus zal iemand ze moeten kuisen (€) Verder geloof ik niet dat zonnepanelen hun rendement behouden en al helemaal niet dat dit nu het enige product op de wereld is dat nooit defect gaat. Hoeveel nieuwe tv's spelen hoeveel jaar langer dan 10 jaar? Cijfers zwart op wit? Welke cijfers? Die die de verkopers je geven? Nee vriend eerst zien en dan geloven. En aangezien er geen massa aan zonnepanelen ligt die al 20 jaar dienst doen en dus vette winsten opleveren zal ik daar de komende 10 jaar mijn twijfels bij hebben en dan zien we wel wat de cijfers zullen zeggen.

PS er is zo een gezegde : if its too good to be true.. it usualy is. Dus vergeef mij mijn scepticisme (of jaloezie zoals je het noemen wil.)
depeje
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 152 keer
Bedankt: 31 keer
Contacteer:

Nog een probleem is dat een regering hier maar 4 jaar aan de macht is, en dat ze binnen één ambtsperiode al niet heel consequent zijn. Ik vertrouw er gewoon niet op dat de subsidies gaan blijven gelijk ze beloven.
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster

@Heronic: de cijfers waarover ik het heb, zijn de cijfers die ik kan voorleggen na 1 jaar gebruik. Die break-even, daar heb ik het over de groene lening die ik gespreid over 10 jaar terugbetaal. Komt er dus een beetje op neer dat ik er de eerste 10 jaar niks aan verdien aangezien mijn "winst" zo goed als integraal naar de bank gaat voor de terugbetaling van de groene lening. De kleine winst die ik er op maak is wat ik recupereer via de fiscus aangezien de groene lening opgenomen is als hypothecair krediet. Als je je twijfels hebt over de levensduur van zonnepanelen, dan moet je eens kijken hoeveel satellieten er hier in een baan om de aarde cirkelen, al decennia lang en die worden al die tijd gevoed door zonnepanelen, vermoedelijk i.c.m. andere energiebronnen aan boord van deze satellieten.
Mathy
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 35 keer
Bedankt: 74 keer
Contacteer:

Heronic schreef:Verder geloof ik niet dat zonnepanelen hun rendement behouden en al helemaal niet dat dit nu het enige product op de wereld is dat nooit defect gaat. Hoeveel nieuwe tv's spelen hoeveel jaar langer dan 10 jaar? Cijfers zwart op wit? Welke cijfers? Die die de verkopers je geven? Nee vriend eerst zien en dan geloven. En aangezien er geen massa aan zonnepanelen ligt die al 20 jaar dienst doen en dus vette winsten opleveren zal ik daar de komende 10 jaar mijn twijfels bij hebben en dan zien we wel wat de cijfers zullen zeggen.
Vandaar dat er op zonnepanelen 10 tot 20 jaar garantie is, anders zouden ze dat nooit verkocht krijgen. Die garantie bepaalt meestal ook een minimum-rendement dat de panelen na X jaar nog moeten halen (in mijn geval 85% na 20 jaar). Dát is voor mij eigenlijk het enige risico in de hele zaak. Vandaar dat ik ook voor iets duurdere panelen gekozen heb, met een hoger rendement en van een gekend merk, in de veronderstelling dat de kans groter is dat deze binnen 20 jaar nog bestaan en hun garantie-belofte kunnen waarmaken.

Ik zie overigens mijn omvormer sneller de geest geven, daar heb ik ook maar 10 jaar garantie op, al heb ik ook daar gekozen voor een iets duurder maar degelijker uitziend (Duits) merk. Al is dat ook geen garantie want die van mijn vader heeft al de geest gegeven na 6 maanden.
Skynet Generation Internet

http://mathy.vanvoorden.be
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster

En die cijfers van Jack Daniels geven ook meteen aan dat je zo goed als geen eigen investering hoeft te doen (of hoefde te doen, dankzij de regering die alles afschaft). En bij deze is het hele "ik kan het niet betalen want ik ben niet rijk"-verhaal ontkracht.

J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair

Mathy schreef:Vandaar dat er op zonnepanelen 10 tot 20 jaar garantie is, anders zouden ze dat nooit verkocht krijgen. Die garantie bepaalt meestal ook een minimum-rendement dat de panelen na X jaar nog moeten halen (in mijn geval 85% na 20 jaar). Dát is voor mij eigenlijk het enige risico in de hele zaak.
En hoe ga jij bepalen hoeveel rendement ze nog geven ? De ene zonnige dag is de andere niet... dus hoe ga je dat vergelijken ?
Mathy schreef:Vandaar dat ik ook voor iets duurdere panelen gekozen heb, met een hoger rendement en van een gekend merk, in de veronderstelling dat de kans groter is dat deze binnen 20 jaar nog bestaan en hun garantie-belofte kunnen waarmaken.
Leuk maar hoeveel van de installateurs van vandaag de dag zullen er over 10 a 20 jaar nog bestaan ? Je kan natuurlijk je garantie bij de fabrikant aanspreken, maar sommige van die panelen komen zelfs uit China... veel plezier om dat als particulier te doen, tenzij je een nieuwe installateur kan vinden die dat allemaal op zich wil nemen.
Mathy schreef:Ik zie overigens mijn omvormer sneller de geest geven
Da's inderdaad het meest zwakke punt (al zijn er bedrijven die ook daar 20 jaar garantie geven).
Ramaht
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 22 keer
Bedankt: 150 keer

JdM, ik denk dat je dringend eens moet stoppen met andere mensen hun rekening te maken.

Dat iedereen eens voor zichzelf telt en dan beslist.
Mathy
Elite Poster
Elite Poster
Contacteer:

r2504 schreef:En hoe ga jij bepalen hoeveel rendement ze nog geven ? De ene zonnige dag is de andere niet... dus hoe ga je dat vergelijken ?
Ik twijfel er niet aan dat het rendement bepalen niet zo gemakkelijk is, al is er online wel enorm veel data beschikbaar van installaties, gemiddeld aantal zonne-uren, ... Je hebt websites waar je je log-files kan uploaden en die dan je gemiddelde opbrengst tonen vergeleken met anderen in je omgeving, waarin je trending kan doen van je rendement over de jaren heen, ... Maar mij gaat het ook niet om die 1% rendement die ik wel of niet verlies, mij gaat het erom als hij duidelijk nog maar 50% haalt of nog erger, als hij 0% haalt of maw stuk is. Dan wil ik een vervanging, niet als ik na 20 jaar nog maar 79% haal ipv 85%.
Leuk maar hoeveel van de installateurs van vandaag de dag zullen er over 10 a 20 jaar nog bestaan ? Je kan natuurlijk je garantie bij de fabrikant aanspreken, maar sommige van die panelen komen zelfs uit China... veel plezier om dat als particulier te doen, tenzij je een nieuwe installateur kan vinden die dat allemaal op zich wil nemen.
Ik heb dan ook niet gesproken over de installateur maar over het merk, in mijn geval Sanyo, een Japans (geen Chinees en ja er is een groot verschil) bedrijf dat al 70 jaar bestaat. En ik heb er geen problemen mee om rechtstreeks naar een fabrikant te stappen maar ik vermoed dat er installateurs genoeg gaan zijn die dat op zich willen nemen. De grote zonnepanelen-boom is zo goed als voorbij dus al die bedrijfjes die als paddestoelen uit de grond zijn gesprongen gaan hun business moeten heroriënteren en er zullen er heus wel een aantal bij zijn die zich richting service en diensten gaan bewegen. Mijn installateur zelf (kleine zelfstandige) bevestigde dit ook al dat hij al bezig is met verschillende paden te bekijken.

honda4life
Elite Poster
Elite Poster

r2504 schreef:En hoe ga jij bepalen hoeveel rendement ze nog geven ? De ene zonnige dag is de andere niet... dus hoe ga je dat vergelijken ?
Ik denk dat in de loop der jaren toch een trend in de jaarlijkse opbrengst moet te zien zijn
r2504 schreef:Leuk maar hoeveel van de installateurs van vandaag de dag zullen er over 10 a 20 jaar nog bestaan ? Je kan natuurlijk je garantie bij de fabrikant aanspreken, maar sommige van die panelen komen zelfs uit China... veel plezier om dat als particulier te doen, tenzij je een nieuwe installateur kan vinden die dat allemaal op zich wil nemen.
Die mannen hebben het inderdaad goed bekeken, tegen dat de miserie er is bestaan ze niet meer, hetzij enkele grote.
Als ik een voorbeeld mag geven van een grote bouwfirma die vast nog wel 20 jaar zal bestaan... ook zij dekken zich in met een behoorlijke meerprijs in ruil voor 20 jaar garantie, voor dat geld zal ik zelf wel een omvormer vervangen.
Mathy schreef:Ik zie overigens mijn omvormer sneller de geest geven, daar heb ik ook maar 10 jaar garantie op, al heb ik ook daar gekozen voor een iets duurder maar degelijker uitziend (Duits) merk. Al is dat ook geen garantie want die van mijn vader heeft al de geest gegeven na 6 maanden.
Lang leve dat duits merk, ik ken andere merken waar je er gratis en voor niks een hoogfrequent gefluit bij krijgt, iets waar ik persoonlijk knettergek van word.
Maar ook hier verwacht ik dat er herstellers voor zullen zijn tegen dan, net zoals bij de oude tv's.
Hoogstwaarschijnlijk is het plaatsen van nieuwe condensatoren voldoende.
Trouwens, een leuk systeem heeft GE-fanuc, met een modulaire omvormer maar helaas ligt het rendement toch wat aan de lagere kant.

En eehm, nog een leuke voor de netbeheerder zijn de nieuwe omvormers met reactive control.
Als dat niet in hun voordeel is dan weet ik het ook niet meer ze (zie niet echt het voordeel voor de consument in deze modellen).
✂ – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster

Zelf heb ik hoge rendementspanelen van Sunpower (318 kWp per paneel) gezien mijn beperkte oppervlakte. Er liggen er 12 op een schans op het plat dak van de garage. Mijn panelen zijn aangesloten op een SolarLog. Dit systeem zorgt ervoor dat de opbrengsten naar het internet gestuurd worden, naar de centrale databank van SolarLog. Afhankelijk van je piekvermogen, ligging, helling van de panelen en nog andere factoren krijg je een bepaalde opbrengstcurve. Dus je weet eigenlijk wat de gemiddelde opbrengst is van jouw panelen. Mijn panelen zouden sinds de dag dat ze in gebruik werden genomen tot op de dag van vandaag 3,77 mWh (megawatt uur) moeten opbrengen. Ik zit nu aan 4,09 mWh of 8,38% hoger dan de gemiddelde opbrengst. Als iemand graag met zijn eigen ogen de opbrengstcurves wil zien, dan moet hij het hier maar laten weten en dan bezorg ik de link. Je kan op die grafiek op verschillende pijltjes en zo gaan klikken (kan totaal geen kwaad) en op die manier krijg je een overzicht per dag, week, maand, jaar, verschillende jaren... Dat SolarLog systeem beschouw ik als een "Spielerei" maar je krijgt toch een aardig inzicht in de opbrengsten. Je kan gaan vergelijken met voorbije maanden of jaren. En als panelen écht in rendement afnemen, dan zou je dat over een periode van verschillende jaren ook moeten kunnen zien. Nu is het zo dat het aantal uren zonneschijn enorm kan verschillen, dus kan je eigenlijk niet zo heel veel zeggen over dat rendementsverlies.
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster

thamar schreef:JdM, ik denk dat je dringend eens moet stoppen met andere mensen hun rekening te maken.

Dat iedereen eens voor zichzelf telt en dan beslist.

En wat denk je dat er met mijn rekening (en die van andere zonnepaneelbezitters) gebeurt ? die wordt constant gemaakt, wij moeten wel rijk worden op andermans kap, wij zijn profiteurs, wij zijn kapitalisten die het allemaal maar voor het geld doen.

Een veelgehoord argument 'tegen zonnepanelen' is nu éénmaal dat het veel kost en dat het alleen voor de rijken zou zijn. Het is niet de eerste keer maar de uitleg van Jack Daniels gaf nog maar eens aan dat dat geen argument is.

Als je geen dak hebt, kan je geen zonnepanelen leggen, anders KAN je dat wel. En voor de rest, laat iedereen het inderdaad voor zichzelf beslissen, OOK diegenen die ervoor gegaan zijn.

Ik zeg ook niet wie er wel en niet kinderen mag 'kopen' om dan kindergeld te krijgen van mijn belastingsgeld.
Ik zeg ook niet wie er al dan niet op de snelweg mag rijden die betaald wordt met mijn belastingsgeld.
Ik zeg ook niet wie er naar het voetbal mag gaan waar de noodzakelijke politieovermacht wordt betaald met mijn belastingsgeld.

J.
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster

Het klopt wat JdM schrijft. Hij krijgt het verwijt dat hij anderen hun rekening maakt en daar moet mee stoppen. Anderzijds is het wel degelijk zo dat mensen zonder zonnepanelen constant de rekening zitten te maken van mensen die wel zonnepanelen liggen hebben. Het begint al bij het fabeltje dat je rijk moet zijn. Het gaat verder met het feit dat anderen zogezegd financieel opdraaien voor iemands installatie. Er worden woekerwinsten mee gemaakt, er worden geen belastingen op geheven... en zo kan ik nog wel wat drogargumenten aanhalen die je overal ziet verschijnen. Iemand die geen zonnepanelen liggen heeft, die wordt door mij niet aangevallen. Maar iemand die wel zonnepanelen liggen heeft, die ligt constant onder vuur, wordt steeds maar aangevallen, moet altijd maar in de verdediging gaan. Want in de ogen van de anderen is hij de parasiet die teert op het geld van iemand anders of op het geld van de overheid. En ik blijf het herhalen: wie geen zonnepanelen heeft, kent er totaal niks van. Dat zijn meestal zelfbenoemde experts die zich baseren op artikels in HLN, GVA, Nieuwsblad... En als er nu 1 bron van desinformatie (of halve informatie of onjuiste informatie) is, dan is het wel de krant. Mensen slikken alles wat ze lezen, nadenken is er niet meer bij want daar moeten ze een inspanning voor leveren. Het gaat zelfs zover dat de VREG (de energie regulator) zichzelf tegenspreekt in verschillende artikels die het laat optekenen in de kranten. Enerzijds beweren dat de zonnepanelen oorzaak zijn van stijgende of hoge prijzen wegens de GSC en anderzijds zelf grafieken publiceren waaruit blijkt dat minder dan 6% van de GSC wordt toegekend aan stroom uit zonnepanelen, eigendom van particulieren. De overige 95% gaat naar biomassa, windmolens, waterkrachtcentrales...
Ach, wat baten kaars en bril...
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair

Jack Daniels schreef:Nu is het zo dat het aantal uren zonneschijn enorm kan verschillen, dus kan je eigenlijk niet zo heel veel zeggen over dat rendementsverlies.
Voila... je hebt gewoon totaal geen basis om een vergelijking te doen. En dan spreken we nog maar over een globaal rendement van je installatie... wat als er enkele panelen tussen zitten die het veel slechter doen dan de rest (trouwens veel geluk om te vinden welke het precies zijn).
honda4life
Elite Poster
Elite Poster

Kleine afwijkingen zijn goed zichtbaar (en meetbaar)
Heb ooit zelf nog de berekening gemaakt in de les elektrotechniek trouwens :wink:
johcla
Elite Poster
Elite Poster

Ik gooi in zo'n discussie soms extra olie op het vuur door te zeggen dat ik juist zonnepanelen gelegd heb omdat ik niet rijk ben, en de hoge energiefacturen niet meer wil betalen :)

Ik heb het ook via een groene lening gedaan, dus ik hoef niet te vergelijken met andere beleggingen op 20 jaar. Ik staar me ook niet blind op de berekeningen van de verkopers, maar de kans dat ik er verlies aan doe is wel klein. Dat de omvormer kapot gaat na x jaar, is voorzien. Anders had ik meer zonnepanelen gelegd, maar dan had ik een extra omvormer nodig.

En wie mij een profiteur noemt: ik heb een handicap waarmee de mensen van het ziekenfonds me uitlachen dat ik werk omdat ik me zo arbeidsongeschikt kan laten verklaren. Maar ik heb gekozen om te werken, en daardoor mis ik alle vergoedingen om de extra kosten van mijn handicap te compenseren. Ik hou dus netto minder over dan iemand anders met hetzelfde bruto loon. Ik heb een firmawagen, waar aanpassingen aan gedaan zijn. Daar betaal ik nu ook meer belastingen op dan iemand anders, omdat nu de cataloguswaarde telt.

Ik voel me dus echt niet schuldig dat ik deze keer eens kan genieten van een maatregel.
Mathy
Elite Poster
Elite Poster
Contacteer:

Om de slechte appels te vinden heb je een installateur of zelf wat expertise (en durf om op het dak te kruipen) nodig, de minder renderende haal je er zo uit, eerst al gebaseerd op welke lus ze inzitten en vervolgens gewoon een voor een loskoppelen en een meter aanhangen om ze te vergelijken. Mijn vader had ergens een slechte connectie met een paneel, op de omvormer zag je duidelijk dat 1 lus minder opbracht en eens op het dak was het probleem snel gevonden. Vandaar mijn statement dat services in de toekomst veel belangrijker gaan worden, en installateurs die dat niet inzien gaan op de fles.

En als je rendement wilt vergelijken dan vergelijk je niet jouw individuele installatie op zijn eigen, dan vergelijk je jouw installatie tov andere gelijkaardige installaties in jouw buurt en dus eigenlijk het aantal zonne-uren en de sterkte van de straling. Daar moet je zelfs geen statistiek voor gestudeerd hebben om in te zien dat als iets afhankelijk is van een externe factor je die externe factor ook in rekening moet brengen :roll:

ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair

Mathy schreef:En als je rendement wilt vergelijken dan vergelijk je niet jouw individuele installatie op zijn eigen, dan vergelijk je jouw installatie tov andere gelijkaardige installaties in jouw buurt en dus eigenlijk het aantal zonne-uren en de sterkte van de straling.
Met statistiek kan je alles bewijzen... de toekomst zal bepalen hoe vlot constructeurs gaan omspringen met dergelijke garantie bepalingen. Het is en blijft een nieuwe materie en als een fabrikant (puur uit ervaring) zal merken dat hij de doelstellingen niet zal halen dan vrees ik dat hij niet staat te springen om nieuwe panelen te leveren (ik denk dat je goed genoeg weet hoe verzekeringen werken - da's ook statistiek).

Trouwens wat staat er in je contract als compensatie ? Allemaal nieuwe panelen, enkele nieuwe of ééntje extra ?
Tim.Bracquez
Elite Poster
Elite Poster
Bedankt: 451 keer

r2504 schreef:Trouwens wat staat er in je contract als compensatie ? Allemaal nieuwe panelen, enkele nieuwe of ééntje extra ?
Daar haal je een goed punt aan dat velen vergeten controleren zijn :-D
VOiD
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 53 keer
Bedankt: 214 keer

Als er echt problemen opduiken bij een constructuur dan zal deze zich eerder failliet laten gaan dan bij alle klanten panelen te gaan vervangen vrees ik...
Internet: EDPNet VDSL
Telefonie: OVH
GSM: Proximus
ubremoved_15739
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 608 keer
Bedankt: 542 keer

Niet te vergeten het aantal faillissementen in de sector van zonnepanelenfabrikanten...
Solon, Solar Millennium, Solarhybrid, Evergreen Solar, SpectraWatt, Solyndra, ...

Ook grote Duitse fabrikanten met degelijke producten worden niet gespaard.
Het Duitse Q-Cells, dat onder meer zonnecellen en -panelen maakt, heeft maandag bekendgemaakt dat het in de problemen zit en dat het de boeken wil neerleggen. Het is al het vierde faillissement in de Duitse zonne-energiesector sinds december. De sector krijgt te maken met verlaagde of verdwenen subsidies en de invoer van goedkopere zonnepanelen uit Azië.
Bron: De Standaard.

Garantie??? :nono:

Misschien beter een gokje wagen door aandelen te kopen van zo'n half failliete toko?
Iedere dag kan je voor hetzelfde bedrag meer aandelen kopen. 8)
Q-Cells : -74% sinds januari.

Afbeelding
ddd
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 351 keer
Bedankt: 153 keer

Neen bedankt, ik heb nog genoeg Evergreen Solar in portefeuille... :roll:
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair

ddd schreef:Neen bedankt, ik heb nog genoeg Evergreen Solar in portefeuille... :roll:
ALs je wat wil diversifieren kan je nog altijd Facebook kopen :lol:
Mathy
Elite Poster
Elite Poster
Contacteer:

Ik ga er niet langer over discussiëren :) Is het een risico? Ja! Kan er iets mis gaan? Ja! We zullen binnen 20 jaar zien wie er "Ziet ge het wel!" kan zeggen. Zolang intussen de zon maar schijnt kan iedereen gelukkig zijn.

johcla
Elite Poster
Elite Poster

Ik krijg net een mail van een installateur om de petitie te tekenen. Het grappige is dat het een installateur is die ik destijds mailde om een afspraak te maken om een offerte te krijgen, maar die daar nooit op gereageerd heeft.
ddd
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 351 keer
Bedankt: 153 keer

Och, vorig jaar reageerde zeker de helft niet op vraag voor een offerte, werk genoeg toen zeker...

Voor onze warmtepomp net van't zelfde.
sky
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 31 keer
Bedankt: 100 keer

Even wat tegenwind geven.
Er zijn er hier die zeggen dat niet-zonnepanelen bezitters zitten te klagen (ik heb zelf geen zonnepanelen, en ik klaag er ook niet over)
maar kijk eens hoe snel de bezitters op hun paard zitten als er sprake is dat er betaald zal moeten worden voor het gebruik van het net.

Dan is het niet eerlijk, dat was niet de afspraak, het is toch normaal dat als ik zonnepanelen heb ik 0,0 € betaal ook al verbruik ik in de winter 1500Kwh omdat mij npanelen niets opbrengen, oh en ze verminderen ook nog eens de gsc's en de termijn, maar nee daar mag niets over gezegd worden want dan is het kot te klein.

Wie geen panelen heeft, leg er dan ook als je vindt dat ze veel opbrengen
Als je er wel hebt zit dan ook niet te zeuren als je een bijdrage moet betalen.
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster

Ik heb er geen probleem mee om een faire bijdrage te betalen, maar ik heb er wel een probleem mee dat de spelregels worden veranderd als het spelletje al bezig is. Dat is bedriegerij.
Dat de GSC steun in het begin te hoog was, dat heb ik nooit ontkend, maar de wet is de wet en daar kan ik niet aan doen.
(Ik vind de kosten die de gemeenschap draagt voor, pakweg, voetbalmatchen wel veel te hoog, maar ik kan daar niets aan veranderen, helaas in dit geval ;) )

Als Freya morgen een lobby over de vloer krijgt die groot genoeg is en ervoor pleit dat zonnepaneelbezitters eigenlijk beter achterwaarts naar de bakker zouden gaan, ze zou het nog steunen ook. :bang:

J.
Muziekbos
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 13 keer
Bedankt: 299 keer

sky schreef: Wie geen panelen heeft, leg er dan ook als je vindt dat ze veel opbrengen
.
Leuk als je op een appartement woont, dan kan je er geen leggen, maar wel afdokken dankzij de Madame Freya. En kan je niet mee profiteren van de mega winsten dat die zonnepaneel bezitters boeken. Subsidies afschaffen, laten betalen om op het net te zetten en liefst met terug werkende kracht.
honda4life
Elite Poster
Elite Poster

lees eerst eens wat er hier nog allemaal gezegd is!
Een paar heel sterke argumenten van Jack Daniels in de tweede post op deze pagina.
Ook heb ik hier een rekenvoorbeeldje zien passeren... :wink:
Plaats reactie

Terug naar “Energie en duurzame ontwikkeling”