VDSL2 - Belgacom weigert te upgraden

Hebt u opmerkingen, klachten, steunbetuigingen voor Proximus (Belgacom)? Dan kan u deze hier kwijt.
Stormlord
Premium Member
Premium Member
Berichten: 544
Lid geworden op: 12 aug 2007, 17:18
Uitgedeelde bedankjes: 140 keer
Bedankt: 117 keer

Philippe_D,

je zegt dat mooi: "in principe" ;)

Alleen loopt BGC erg achter met de uitrol en vernieuwing van de infrastructuur en gaan de lijnwaarden bij een aantal gebruikers blijkbaar ACHTERUIT i.p.v. vooruit.

Welk proces gebruikt BGC echter om "zo goed mogelijke" aderparen voor hoge profielen te assigneren? Ik zou hierop wel eens een antwoord willen zien. Is er hiervoor wel een proces?!

Een BGC tech was zo vriendelijk om in zijn vrije tijd voor mij de lijnwaarden van de directe buren met een Belgacom raw copper op te vragen (waren ze maar allemaal zo gedienstig!) en hieruit komt naar boven dat we nu blijkbaar allemaal met een hogere verzwakking zitten (problemen met kabel? crosstalk?). Is het dan niet de verantwoordelijkheid van BGC om dit probleem op te lossen?

Tijd voor installatie van een ROPje of Boost box in de buurt misschien?

Eigenlijk nog niet een beetje schandalig dat een paar jaar na de start van de uitrol de coverage in een dorpskern, binnen de bebouwde kom, en op 300 meter (google, via de straat) van een centrale niet meer beter kan ...

Ik vernam overigens via de ombudsdienst van EDPNET dat BGC maar op een tiental ROPs 50/6 zou aanbieden in testfase (mét vectoring) op dit moment??? Wat er van aan is weet ik niet, maar als dit werkelijk het geval is is dit toch tekenend om niet te zeggen schrijnend EN tegelijk ook een beetje triest dat EDPNET al meteen commercialiseert terwijl men verdomd goed weet dat men een grote groep klanten zal moeten teleurstellen en geen 50/6 zal kunnen opleveren ... Ze zouden beter hun klanten uitdrukkelijk de mogelijkheid bieden om van hun bestelling af te zien ALVORENS ze een lijn opleveren als ze slechts een laag profiel kunnen aanbieden. Eerlijk duurt nog altijd het langst.
Afbeelding
qless
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1584
Lid geworden op: 13 dec 2002, 11:44
Locatie: Lokeren
Uitgedeelde bedankjes: 10 keer
Bedankt: 127 keer
Contacteer:

50/6 heeft op zich niks te maken met vectoring. Vectoring is wel aangekondigd, maar das zeker nog niet voor dit jaar. De 50/6 van edpnet wordt gedaan via DLM
Stormlord
Premium Member
Premium Member
Berichten: 544
Lid geworden op: 12 aug 2007, 17:18
Uitgedeelde bedankjes: 140 keer
Bedankt: 117 keer

Qless,

ik kan u vanavond het antwoord van de ombudsdienst van EDPNET straks eens doorsturen en/of hier posten.
Uiteraard ook met DLM, maar voor zover ik mij meen te herinneren stond daar toch uitdrukkelijk "met vectoring" in...

Als u dit wil staven of ontkrachten a.d.h.v. documenten, bewijzen,... : by all means, go ahead... Ik denk dat heel wat mensen hier graag eens een duidelijker beeld zouden hebben over de progress (of gebrek daaraan) wat betreft de uitrol van VDSL2 EN het proces van pair assignment voor het behalen van een afdoende QOS bij Belgacom...
Afbeelding
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 16487
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
Bedankt: 2998 keer

Volgens mij sla je hier 50/6 en vectoring door mekaar !!!
De "testfase" voor DLM (waarbij de profielen naar 50/6 verhoogd kunnen worden) is voorbij, en DLM wordt volledig uitgerold tegen het einde van het jaar. Volgens een mededeling van EDPNet zullen 70% van de 30/6 naar 50/6 kunnen verhoogd worden. De overige 30% krijgen 40/6 of blijven op 30/6.

Bij nieuwe lijnen wordt DLM onmiddelijk geactiveerd, bestaande klanten worden meegenomen met de uitrol door Belgacom.
De info dat 50/6 maar op 10 ROPps getest wordt, en er dus een grote groep klanten uit de boot vallen is verkeerd. Misschien hadden ze het over 10 ROP's waar vectroring getest wordt ?

Wat betreft de boost boxen, deze zijn niet bedoeld om de 20/2 klanten te verhogen, maar de eerste prioriteit gaat naar de regio's die nu zeer lage snelheden hebben (16.5 en lager) of helemaal géén VDSL2. Zodat ook al deze klanten verhoogd kunnen worden naar 20/2 of hoger. Persoonlijk vind ik dit de correcte prioriteit !

Ik wil hiermee Belgacom niet gaan verdedigen, maar jouw persoonlijke frustratie geeft jou niet het recht om verkeerde informatie te verspreiden.
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Gebruikersavatar
vuurvos
Erelid
Erelid
Berichten: 978
Lid geworden op: 11 jul 2011, 22:34
Locatie: Brussel
Uitgedeelde bedankjes: 211 keer
Bedankt: 208 keer
Contacteer:

De overige 30% krijgen 40/6 of blijven op 30/6.

Of 25, 20, 16,5, 12, 10, 9 .....
Stormlord
Premium Member
Premium Member
Berichten: 544
Lid geworden op: 12 aug 2007, 17:18
Uitgedeelde bedankjes: 140 keer
Bedankt: 117 keer

Philippe_d,

ik zal de mail van EDPNET nog eens herlezen en dat stukje hier posten vanavond (ik heb hem hier niet bij de hand).

ALS ze die 70% cijfers kunnen hard maken: zoveel te beter, maar dit lijken mij eerder opgesmukte marketingcijfers dan de realiteit...

De prioriteit van aanpak staat op zich wat mij betreft niet ter discussie (voor mijn part hebben de mensen die momenteel aan een zelfde en zelfs nog lager profiel connecteren evenveel recht hierover te klagen) : wat wel ter discussie staat is de algemene snelheid van de uitrol VDSL2 sinds de introductie, de kwaliteit van de opgeleverde lijnen en het bijhorende proces voor toekenning van de lijnen en de dekkingsgraad.

Persoonlijk vind ik dat BGC en de internetproviders niet de volle pot zou mogen aanrekenen voor lijnen van slechte kwaliteit waarbij men niet de garantie kan bieden dat op z'n minst de lijn tot aan de centrale de snelheid kan halen.

Throughput op het internet, buiten de local loop is een heel andere materie en daarover gaat het dus uitdrukkelijk NIET...

Momenteel krijg je een vorm van discriminatie, namelijk een groep gebruikers met een 9,10, 12, 16.5 of 20 Mbps down profiel (en ik begin te denken dat die groep niet verkleind, maar eerder groeit net omwille van gebrek aan voldoende investering in de local loop en snelheid van de uitrol, het ouder worden van de bedrading, crosstalk,...) die evenveel betaalt voor een pak minder als iemand met een 50Mbps profiel omdat Belgacom niet de vereiste kwaliteitsvolle infrastructuur voorziet (= buiten de controle van de eindgebruiker zelf).

Hoe lang steekt deze koperdraad al in de grond en hoe vaak is deze investering inmiddels al terugbetaald?

PS.: ik heb EDPNET intussen betaald, maar dat wil dus niet zeggen dat ik akkoord ben met die 20/2 en de manier waarop ze mijn klacht hebben behandeld
Afbeelding
a3ke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2377
Lid geworden op: 07 nov 2007, 21:52
Locatie: 2800 Mechelen
Uitgedeelde bedankjes: 170 keer
Bedankt: 62 keer
Contacteer:

/start sarcastic mode

En hoe moeten de Telenetters zich dan voelen die elke avond tussen 17h en 23h als slakken op het net zitten door de "rode uren" ?

En ook persoonlijk vind ik het ongehoord dat ik de volle pot wegentaks moet betalen elk jaar als ik toch elke dag 2 uur en meer in de file sta , dan kan ik ook niet die 120 km/h halen op die snelweg eh

Ja , ik ga strijd aangaan hiertegen en betaal nog maar wegentax naargelang ik kan doorvlammen

/end sarcastic mode

Stormlord , je bent niet tevreden , laat dat blijken op steeds maar weer het ********* erover

Je niet mee akkoord gaan dat technische limieten er nu eenmaal zijn verantwoord nu eenmaal niet je kruistocht tegen het al dan niet willen betalen of maar betalen voor wat je krijgt etc

Maar steeds erover blijven verdergaan word stillaan meer en meer als ongewenst ervaren
The eternal and true pessimist :D
Stormlord
Premium Member
Premium Member
Berichten: 544
Lid geworden op: 12 aug 2007, 17:18
Uitgedeelde bedankjes: 140 keer
Bedankt: 117 keer

A3ke,

Zoals uitdrukkelijk gezegd gaat het hier over de snelheid van de lijn in de local loop en niet over werkelijk gehaalde doorvoersnelheid.
Dat laatste speelt natuurlijk ook een rol, maar staat niet ter discussie.

Als er geen file staat op de "rode uren" KAN je op die autostrade waarover jij het hebt perfect 120km/uur rijden.
Bij mij gaat het om een autostrade waarop je zo snel gewoon niet kan rijden omdat er putten in de weg zitten en de verantwoordelijke voor het onderhoud niet de noodzakelijke werken uitvoert opdat ik wel 120 zou kunnen rijden als het rustiger is op de baan.
Afbeelding
krisken
Moderator
Moderator
Berichten: 19634
Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Uitgedeelde bedankjes: 1863 keer
Bedankt: 1003 keer
Contacteer:

Laten we gewoon stoppen met Stormlord te beantwoorden. We hebben het allen geprobeerd, en hij wilt niet verder kijken dan zijn neus lang is, ondanks al onze tips en adviezen... Ben je niet tevreden van je xdsl snelheid, ga dan naar telenet. Zo simpel is het...

Collega mods : van mij mag dit topic gesloten worden, 't is niet bepaald dat het nut heeft hé...
Laatst gewijzigd door a3ke op 18 apr 2012, 12:28, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: I concur , gesloten wegens geen zin

Internet = Orange 100/10Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
Gesloten

Terug naar “Proximus (Belgacom, Skynet)”