Ik ben zelf geen expert in de materie maar puur objectief bekeken, of het nu "moet" door het Grondwettelijk Hof of niet, is de huidige situatie niet eerlijk en ondermijnt het de democratie voor duizenden mensen die op een Vlaamse partij willen stemmen.http://www.gva.be/dekrant/experts/johndewit/vijftien-vragen-over-bhv.aspx schreef: Op 26 mei 2003 zegde het Grondwettelijk Hof dat het bestaan van de kieskring BHV ongrondwettig is. Het Grondwettelijk Hof vond het bestaan van deze kieskring discriminerend, maar vernietigde de indeling in kieskringen niet. Het gaf wel opdracht aan de wetgever om binnen een periode van vier jaar de ongrondwettigheid te herstellen.
[Politiek]Een jaar later: voor wie zou je nu stemmen?
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 146 keer
- Bedankt: 30 keer
-
- Pro Member
- Uitgedeelde bedankjes: 9 keer
- Bedankt: 32 keer
Toon mij dat akkoord op papier? Juist, dat is er niet...Ik kan het u nog één keer zeggen; BHV gaat nooit en daarmee bedoel ik NOOIT vrijwillig door de Franstaligen gesplitst worden. Geloof mij...redman schreef:NVA heeft toch wel kansen gehad he.
Toen de onderhandelingen pas begonnen was er een akkoord voor de splitsing van bhv.
Toen er dat akkkoord was zou ik gewoon naar hun stemmers toegestapt zijn en kijk eens wat wij voor mekaar hebben gekregen.
Je kunt na vier jaar nogaltijd doorgaan met verdere hervormingen.
Maar dan moest er voor de NVA er telkens iets bijkomen, meer en telkens meer.
Tis dit dat de walen niet pikken.
Volgens mij wil de NVA gewoon te veel in één keer.
Ten tweede als je een klein akkoord sluit en doet wat toegevingen dan is het over en uit en verandert er niets meer.
Ten derde, dat altijd meer en meer willen is belachelijk aangezien het beginpunt zo goed als nada is. Door vlakaf, gewoon 13-14M over te hevelen, daarmee bereikt men nu eens niks...
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 339 keer
- Bedankt: 145 keer
Het grondwettelijk hof zegt inderdaad niet dat bhv moet gesplitst worden, wel dat de situatie nu ongrondwettelijk is, franstaligen wonende in vlaams brabant kunnen namelijk voor een franstalige lijst uit brussel stemmen terwijl vlamingen die in Waals Brabant wonen niet voor een vlaamse lijst uit brussel kunnen stemmen. Oplossing is dus een splitsing.
Het arrondisement bhv ligt nb volledig in vlaanderen, is niet 2-talig, ligt niet brussel en bevat maar een paar faciliteitegemeentes!) maar men kan wel in elke gemeente voor franstalige lijsten stemmen.
De oplossing van Bart Dewever is toch perfect eerlijk en aanneembaar?
In Vlaanderen stemt men op een Vlaamse lijst
In Brussel heeft men keuze tussen een Vlaamse en een Franstalige lijst
In Wallonie stemt men op een Franstalige lijst
Wat is er mis met die oplossing(een splising van de kieskring dus)?
Als ge toch in Vlaanderen wilt komen wonen leer dan nederlands en stem voor een Vlaamse lijst. We hebbe 30 jaar lang passief gekeken naar de faciliteitegemeentes in de rand rond brussel, hoe ze steeds meer en meer verfransten, in het nederlands een brood bestellen moet ge daar in vele winkels al nimeer doen...puur franstalig imperialisme!
Dat NVA wil splitsen zonder iets terug te geven is niet meer dan normaal, wij moeien ons toch ook niet op wie er in Luik mag worden gestemd???
Dat sommige kiezers nu de NVA de rug toekeren doet mij pijn...
Het arrondisement bhv ligt nb volledig in vlaanderen, is niet 2-talig, ligt niet brussel en bevat maar een paar faciliteitegemeentes!) maar men kan wel in elke gemeente voor franstalige lijsten stemmen.
De oplossing van Bart Dewever is toch perfect eerlijk en aanneembaar?
In Vlaanderen stemt men op een Vlaamse lijst
In Brussel heeft men keuze tussen een Vlaamse en een Franstalige lijst
In Wallonie stemt men op een Franstalige lijst
Wat is er mis met die oplossing(een splising van de kieskring dus)?
Als ge toch in Vlaanderen wilt komen wonen leer dan nederlands en stem voor een Vlaamse lijst. We hebbe 30 jaar lang passief gekeken naar de faciliteitegemeentes in de rand rond brussel, hoe ze steeds meer en meer verfransten, in het nederlands een brood bestellen moet ge daar in vele winkels al nimeer doen...puur franstalig imperialisme!
Dat NVA wil splitsen zonder iets terug te geven is niet meer dan normaal, wij moeien ons toch ook niet op wie er in Luik mag worden gestemd???
Dat sommige kiezers nu de NVA de rug toekeren doet mij pijn...
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 314 keer
- Bedankt: 143 keer
- Contacteer:
Ik kan je niet volgen hoor, als het gaat om de huidige periode ? Je grafiek toont duidelijk aan dat er 2 partijen zijn die het record van 3 personen het veld instuurden: NVA en PS. Daar is niets mis, ze waren tenslotte de winnaars van de verkiezingen. Maar dus zeggen dat ze minst aan zet kwamen begrijp ik niet.eternum schreef:Indien je de tijdsvakjes uit mijn vorig bericht nader bestudeerd, zal het je misschien opvallen dat het initiatief bijzonder weinig in handen van de NVA is gekomen. Of noemt men dat de "Lakens" mogen uitdelen?
Wel is het zo dat BDW er onmiddellijk de brui aan gaf ...
EDPNET VDSL XS' - Fritzbox 7360v1 - Voip EDPNET in en Megavoip uit - One+ - Roku3 - PS4Pro
-
- Pro Member
- Uitgedeelde bedankjes: 17 keer
- Bedankt: 16 keer
sorry maar dat raakt kant noch wal. omdat de koning iemand aanduidt van een andere partij, wil toch niet zeggen dat ze langs de kant moeten blijven zitten.eternum schreef:Indien je de tijdsvakjes uit mijn vorig bericht nader bestudeerd, zal het je misschien opvallen dat het initiatief bijzonder weinig in handen van de NVA is gekomen. Of noemt men dat de "Lakens" mogen uitdelen?Zamba schreef:nog meer voor de NVA.![]()
Dat snap ik niet.![]()
Ze krijgen het nu al niet voor mekaar. Dus met meer stemmen zal het ook nooit lukken.
en jongens, België zal nooit splitsen. Dat krijgt geen enkele partij voor elkaar.
Ze hadden zelf initiatief kunnen/moeten nemen door te praten met andere partijen ongeacht wie aan zet was geplaatst door het koningshuis. En dat hebben ze zelfs niet gedaan. Ze kijken gewoon toe en klagen en zagen maar over de andere partijen dat er geen vooruitgang is terwijl ze zelf niets doen.
- raf1
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 235 keer
- Bedankt: 1542 keer
Je ziet het nog steeds niet in hé. Moedertaal leer je van je moeder.Gray schreef:We hebbe 30 jaar lang passief gekeken naar de faciliteitegemeentes in de rand rond brussel, hoe ze steeds meer en meer verfransten, in het nederlands een brood bestellen moet ge daar in vele winkels al nimeer doen...puur franstalig imperialisme!
Als uw moeder toevallig Franstalig is, dan spreek je Frans als eerste taal. Pas als tweede taal gebruik je dan de taal die onderwezen wordt in het onderwijs.
Dit is wat in de rand rond Brussel gebeurt. Dit is een demografische realiteit die onmogelijk door een overheid kan gecontroleerd worden.
Meer Franstalige moeders betekent, meer Frans. Meerderheid Franstalige inwoners, betekent Franstalige gemeenteraad.
Puur demografie. En democratie is gebaseerd op één stem per inwoner. Dus als Franstaligen in de meerderheid zijn, dan kan je daar als anderstalige niet erg veel aan veranderen.
Als je het Nederlands in de Brusselse rand wil promoten dan moet je opnieuw kroostrijke Nederlandstalige gezinnen en moeders aan de haard promoten.
-
- Pro Member
Bullshit...Woont u in de rand? If not, nodig ik u uit...raf1 schreef:Je ziet het nog steeds niet in hé. Moedertaal leer je van je moeder.Gray schreef:We hebbe 30 jaar lang passief gekeken naar de faciliteitegemeentes in de rand rond brussel, hoe ze steeds meer en meer verfransten, in het nederlands een brood bestellen moet ge daar in vele winkels al nimeer doen...puur franstalig imperialisme!
Als uw moeder toevallig Franstalig is, dan spreek je Frans als eerste taal. Pas als tweede taal gebruik je dan de taal die onderwezen wordt in het onderwijs.
Dit is wat in de rand rond Brussel gebeurt. Dit is een demografische realiteit die onmogelijk door een overheid kan gecontroleerd worden.
Meer Franstalige moeders betekent, meer Frans. Meerderheid Franstalige inwoners, betekent Franstalige gemeenteraad.
Puur demografie. En democratie is gebaseerd op één stem per inwoner. Dus als Franstaligen in de meerderheid zijn, dan kan je daar als anderstalige niet erg veel aan veranderen.
Als je het Nederlands in de Brusselse rand wil promoten dan moet je opnieuw kroostrijke Nederlandstalige gezinnen en moeders aan de haard promoten.
- raf1
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 235 keer
- Bedankt: 1542 keer
Ik heb een aantal jaar in Brussel gewoond. Ik ken het zogenaamde probleem, maar ik beschouw dit niet als dusdanig. Dit is een natuurlijke evolutie.
Moedertaal hou je niet tegen, kijk maar eens wereldwijd naar soortgelijke evoluties. Het enige wat volksnationalisten daartegen kunnen inbrengen is haat. Haat tegenover de anderstalige bevolkingsgroep.
En inderdaad, als je deze realiteit eens terugbrengt tot de kern van de zaak is het enige wat nationalisten zeggen: dat is bulshit.
Opbouwende argumenten of oplossingen moet je niet verwachten. Zeker niet van N-VA.
Moedertaal hou je niet tegen, kijk maar eens wereldwijd naar soortgelijke evoluties. Het enige wat volksnationalisten daartegen kunnen inbrengen is haat. Haat tegenover de anderstalige bevolkingsgroep.
En inderdaad, als je deze realiteit eens terugbrengt tot de kern van de zaak is het enige wat nationalisten zeggen: dat is bulshit.
Opbouwende argumenten of oplossingen moet je niet verwachten. Zeker niet van N-VA.
-
- Deel van't meubilair
- Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
- Bedankt: 1985 keer
Als we jou logica moeten volgen hebben we in Antwerpen binnen enkele jaren een Marrokaanse gemeenteraad en moeten we ons maar plooien als Vlamingen. Misschien hadden de Duitsers in het verleden geen oorlog moeten voeren, gewoon met genoeg hier komen wonen en binnen de korste keren annexeer je het gebied dan maarraf1 schreef:Je ziet het nog steeds niet in hé. Moedertaal leer je van je moeder. Als uw moeder toevallig Franstalig is, dan spreek je Frans als eerste taal. Pas als tweede taal gebruik je dan de taal die onderwezen wordt in het onderwijs. Dit is wat in de rand rond Brussel gebeurt. Dit is een demografische realiteit die onmogelijk door een overheid kan gecontroleerd worden.

-
- Pro Member
raf heeft een zeer goed punt.
hoe komt het dat men meer en meer frans spreekt in brussel.
omdat er meer walen dan vlamingen zijn gaan wonen. dan is het toch normaal dat er frans gesproken wordt.
en als ge niet oppast met de marokkanen in antwerpen, zal hun taal ook de bovenhand krijgen. maar daar heeft men nog de kans om het in te tomen. voor brussel is het te laat, vrees ik.
en wat die opmerking betreft over de duitsers en annexeren heeft hier niets mee te maken. dat is totaal iets anders
omdat er meer walen dan vlamingen zijn gaan wonen. dan is het toch normaal dat er frans gesproken wordt.
en als ge niet oppast met de marokkanen in antwerpen, zal hun taal ook de bovenhand krijgen. maar daar heeft men nog de kans om het in te tomen. voor brussel is het te laat, vrees ik.
en wat die opmerking betreft over de duitsers en annexeren heeft hier niets mee te maken. dat is totaal iets anders
-
- Elite Poster
- Contacteer:
Ik zie niet in waarom dat een leugen zou zijn maar ik begrijp wat je wil zeggen...THDBASED schreef:Niet vergeten te liegen?fredo66 schreef:Wel is het zo dat BDW er onmiddellijk de brui aan gaf ...
Daarom, de zin iets langer maken met wat duiding bij het feit : Wel is het zo dat BDW er onmiddellijk de brui aan gaf nadat de Franstaligen zijn nota direct afgeschoten hadden.
EDPNET VDSL XS' - Fritzbox 7360v1 - Voip EDPNET in en Megavoip uit - One+ - Roku3 - PS4Pro
-
- Pro Member
Walen die in Brussel gaan wonen? Hoe naïef kan men zijn...En het gaat hier niet over Brussel, maar zijn rand, Vlaanderen dus...Zamba schreef:raf heeft een zeer goed punt.
-
- Pro Member
Niet dus...hoe weet je dan wat het probleem is? Opbouwende argumenten moet je niet verwachten? Zoals uw stellingen op twitter, waarna ik u een paar vragen stel er geen antwoord op komt.raf1 schreef:Ik heb een aantal jaar in Brussel gewoond. Ik ken het zogenaamde probleem, maar ik beschouw dit niet als dusdanig. Dit is een natuurlijke evolutie.
-
- Pro Member
Dus een leugen toedekken met een andere leugen. Zoek het persbericht misschien eens op?fredo66 schreef:Ik zie niet in waarom dat een leugen zou zijn maar ik begrijp wat je wil zeggen...THDBASED schreef:Niet vergeten te liegen?fredo66 schreef:Wel is het zo dat BDW er onmiddellijk de brui aan gaf ...
Daarom, de zin iets langer maken met wat duiding bij het feit : Wel is het zo dat BDW er onmiddellijk de brui aan gaf nadat de Franstaligen zijn nota direct afgeschoten hadden.
- Goztow
- userbase crew
- Uitgedeelde bedankjes: 1423 keer
- Bedankt: 878 keer
Ik wil iedereen hier ertoe aansporen om niet af te glijden in welles-nietes. De bedoeling was een soort van peiling, niet om een politieke discussie van 15 pagina's lang te creëren. daar zijn andere plaatsen voor
.

Bedank andere users voor nuttige posts, door op
te klikken

-
- Pro Member
ik heb lang gedacht dat het van 'niet willen' was voor NVA
maar ze kunnen het gewoonweg niet. ze wilen teveel op korte tijd realiseren, maar zo werkt het dus niet.
van mijn part mag hier ook een slotje op.
sommige beginnen hier direct te roepen als je er een andere mening op nahoudt. het is heel erg dat je niet als volwassenen kunt praten over iets.
maar ze kunnen het gewoonweg niet. ze wilen teveel op korte tijd realiseren, maar zo werkt het dus niet.
van mijn part mag hier ook een slotje op.
sommige beginnen hier direct te roepen als je er een andere mening op nahoudt. het is heel erg dat je niet als volwassenen kunt praten over iets.
-
- Deel van't meubilair
Sinds wanneer staat "kunnen" synoniem met "toegeven aan de Walen" ?raf1 schreef:N-VA kan het nietes.
Om iets te kunnen moet je met twee zijn... als het dan niet blijkt te kunnen is dat de schuld van beide. De enige logische oplossing is dan uit elkaar te gaan (aangezien je de spelers niet kan veranderen, beide hebben een meerderheid), al wil men daar in Belgie niet van weten (en dat hoeft geen splitsing te zijn hoor).
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 608 keer
- Bedankt: 542 keer
Ik kan mis zijn maar volgens mij is 95 toch nog altijd een beduidend kleiner getal dan 215...fredo66 schreef:Ik kan je niet volgen hoor, als het gaat om de huidige periode ? Je grafiek toont duidelijk aan dat er 2 partijen zijn die het record van 3 personen het veld instuurden: NVA en PS. Daar is niets mis, ze waren tenslotte de winnaars van de verkiezingen. Maar dus zeggen dat ze minst aan zet kwamen begrijp ik niet.eternum schreef:Indien je de tijdsvakjes uit mijn vorig bericht nader bestudeerd, zal het je misschien opvallen dat het initiatief bijzonder weinig in handen van de NVA is gekomen. Of noemt men dat de "Lakens" mogen uitdelen?
Wel is het zo dat BDW er onmiddellijk de brui aan gaf ...

Of om het in het gedachtegoed van Zamba te zeggen:
"De SP-A / PS staat al 215 aan de kant ondanks dat ze aan zet zijn.
Ze kijken gewoon toe en klagen en zagen maar over de andere partijen dat er geen vooruitgang is terwijl ze zelf niets doen."
Vanuit Europa / IMF / OESO klinken nochtans andere, inhoudelijke, geluiden .... en dat is niet van vandaag.

Uiteraard kan jij een korte opgelegde termijn van 10 dagen vlotjes meetellen als zijnde een "volwaardige periode waarin iemand aan zet geweest is". Dat was toch één van de door jouw aangegeven periodes. Niet waar?
Afin, einde discussie wat mij betreft. Ik ga terug wat "computeren". Laat ze het in Brussel zelf maar opknappen.

Bron: Wikipedia: Regeringsformatie België 2010-2011.Verduidelijker De Wever
Op 8 oktober gaf koning Albert een verduidelijkingsopdracht aan Bart De Wever. Die moest op 10 dagen tijd proberen om de standpunten van de onderhandelende partijen dichter bij elkaar te brengen.Het compromisvoorstel dat De Wever op 17 oktober aan de partijen voorlegde, werd echter slecht onthaald en werd binnen een dag verworpen door de Franstalige partijen (PS, cdH & Ecolo).
-
- Elite Poster
- Contacteer:
InderdaadZamba schreef:sommige beginnen hier direct te roepen als je er een andere mening op nahoudt. het is heel erg dat je niet als volwassenen kunt praten over iets.
-
- Pro Member
Vraag of je mag inspringen? Zal waarschijnlijk wel op 5 min. lukken nee?raf1 schreef:Zet er dan maar een slotje op. Als je na een jaar nog geen regering kan vormen dan is welles/nietes uitgespeeld.
N-VA kan het nietes.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 608 keer
- Bedankt: 542 keer
15 pagina's??Goztow schreef:Ik wil iedereen hier ertoe aansporen om niet af te glijden in welles-nietes. De bedoeling was een soort van peiling, niet om een politieke discussie van 15 pagina's lang te creëren. daar zijn andere plaatsen voor.
Tegen dat we een nieuwe regering hebben, halen we makkelijk de 150 pagina's...

Zeker indien RR en al zijn kornuiten ook moeten komen stemmen.

-
- Elite Poster
Klopt niet er zijn 10.000de zelf 100.000de buitenlanders in Vlaanderen waarvan hun moedertaal niet nederlands is maar zelf WEL goed Nederlands spreke, met die mensen lukt het blijkbaar wel?raf1 schreef:Je ziet het nog steeds niet in hé. Moedertaal leer je van je moeder.Gray schreef:We hebbe 30 jaar lang passief gekeken naar de faciliteitegemeentes in de rand rond brussel, hoe ze steeds meer en meer verfransten, in het nederlands een brood bestellen moet ge daar in vele winkels al nimeer doen...puur franstalig imperialisme!
Ge zegt ook dat de NVA daar niets tegen, kan doen? Wel we hebben gezien dat "passiviteit" de laatste 40 jaar in de faciliteitengemeente nefast was voor de integratie van franstaligen in de vlaamse rand, dat is het minste wat men kan zegge, eigenlijk hebbe ze het gewoon geannexeerd want bakkers, beenhouwers zelf artsen spreken zelf geen nederlands meer.

Dus tijd dat de steden die ook tegen sneltempo dreigen te verfransen, maatregelen nemen:
- 2 talige en franstalige publiciteit in de straat verbieden
- splitsing van de kieskring, franstaligen moeten op een vlaamse lijst stemmen, (+dan krijgt men ook geen franstalige partijpropaganda meer.)
- Communicatie met de overheid, gemeente, post enz... gebeurt enkel in het Nederlands.
- Voorang geven aan Nederlandstaligen wanneer ze zich willen komen vestigen in de rand.
...
Veel van bovenstaande punten bestaan al,(mede door de nva) en hebben hun nut al bewezen, op die manier kan men de verfransing op zen minst vertragen.
En zo wordt men als franstalige verplicht om op zen minst een basiskennis nederlands te ontwikkelen en dat is goed.
- Dfrog
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 55 keer
- Bedankt: 22 keer
Zo zou democratie moeten werken. Om eenzelfde zetel in het parlement te "verdienen" zijn er meer stemmen nodige in vlaanderen dan in wallonië.raf1 schreef:En democratie is gebaseerd op één stem per inwoner. Dus als Franstaligen in de meerderheid zijn, dan kan je daar als anderstalige niet erg veel aan veranderen
-
- Plus Member
- Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
- Bedankt: 7 keer
Ik stem nooit of te nimmer op een nationalistische en populistische partij die afbreuk wil doen op de sociale zekerheid en die eigenlijk niets meer is dan een spreekbuis van de vlaamse werkgevers...
-
- Elite Poster
sociale zekerheid? we moge de wergevers dankbaar zijn dat er nog een paar hier blijven want de staat met een gat in de hand is al lang failliet.
Met de 'belgische' sociale zekerheid hebben we veel te lang boven onze stand geleeft en heeft ons tot de 10de hoogste staatsschuld tov bnp ter wereld gebracht.
De sociale zekerheid behouden zoals nu is ONMOGELIJK
Een partij die dat wel beweert is pas 'populistisch'
Met de 'belgische' sociale zekerheid hebben we veel te lang boven onze stand geleeft en heeft ons tot de 10de hoogste staatsschuld tov bnp ter wereld gebracht.
De sociale zekerheid behouden zoals nu is ONMOGELIJK
Een partij die dat wel beweert is pas 'populistisch'
-
- Pro Member
Leugen nr. 356971, ticketje nemen en in de rij gaan staan zou ik zeggen. Ten tweede waar denkt u dat het geld voor de sociale zekerheid vandaan komt? Kakken socialisten geld of groeit dat bij hen thuis aan den boom?znoppels schreef:Ik stem nooit of te nimmer op een nationalistische en populistische partij die afbreuk wil doen op de sociale zekerheid en die eigenlijk niets meer is dan een spreekbuis van de vlaamse werkgevers...
-
- Plus Member
Daar wordt bij mijn weten door iedereen voor gewerkt en afgedragen. Ikzelf ben gelukkig gezegend met een goede gezondheid, en ga 1 keer per 10 jaar naar de dokter, dus ik draag veel meer af dan dat het mij opbrengt, en ik ga daar niet over staan zeuren.
De hele samenleving is gebaseerd op solidariteit, en dat moet zo blijven.
De hele samenleving is gebaseerd op solidariteit, en dat moet zo blijven.
-
- Elite Poster
Wel eigenlijk moet ge nog veel meer afdragen want elke dag gaan we dieper en dieper in het rood (met of zonder regering), de schuldencrisis wereldwijd moet afbetaald worden, de vergrijzing gaat de komende 10-20 jaar ENORM toenemen wat de ziektekosten ook weer ENORM zal doen stijgen.
-
- Deel van't meubilair
Tot men je gaat vertellen dat je tot je 67e mag werken (omdat een ander ervoor te lui is). Ook solidariteit kent z'n grenzen !znoppels schreef:dus ik draag veel meer af dan dat het mij opbrengt, en ik ga daar niet over staan zeuren.De hele samenleving is gebaseerd op solidariteit, en dat moet zo blijven.
Misschien moet je eens uitrekenen hoeveel bijdrages er nodig zijn omdat één iemand niet wil werken !
-
- Plus Member
dat is snel uitgerekend: de zogezegde transfers naar het zuiden zijn 0,35% van het bnp...we geven 0,70 % uit aan ontwikkelingssamenwerking.
de bankencrisis heeft ons 22 miljard € gekost.
wie kost dan het meeste geld aan de samenleving?
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 13 keer
- Bedankt: 299 keer
Kom net terug van een dagje Paradisio of Paira Daiza zoals dat tegenwoordig heet.
Wel even schrikken als je door die Waalse dorpen komt. Net zoals in Vlaanderen hangt men daar vlaggen uit (stadhuis of bib of ...)
1 Waalse leeuw = ok
1 Belgische vlag = ok
1 Europese vlag = ok
Maar nu komt het ze hangen daar ook de Franse vlag uit. (op de 4de vlaggenstok) enne niet in 1 dorp maar in verschillende dorpen.
Een mens stelt zich daar toch wel vragen bij.
Wel even schrikken als je door die Waalse dorpen komt. Net zoals in Vlaanderen hangt men daar vlaggen uit (stadhuis of bib of ...)
1 Waalse leeuw = ok
1 Belgische vlag = ok
1 Europese vlag = ok
Maar nu komt het ze hangen daar ook de Franse vlag uit. (op de 4de vlaggenstok) enne niet in 1 dorp maar in verschillende dorpen.
Een mens stelt zich daar toch wel vragen bij.
-
- Elite Poster
Het BNP van Belgie is 395 miljard euro, 0,35% daarvan is maar =1,38 miljard euro ?znoppels schreef:dat is snel uitgerekend: de zogezegde transfers naar het zuiden zijn 0,35% van het bnp...we geven 0,70 % uit aan ontwikkelingssamenwerking.
Volgens de abafim studie zijn de transfers 6,6 miljard euro. Het gaat dan enkel om transfers via:
- federale begroting
- financiering van de deelstaten
- de sociale zekerheid
Maar de studie houd dan nog geen rekening met de intrestlasten op de staatschuld ten bedrage van 4,72 miljard.
=samen 11,3 miljard = bijna 3% van het bnp jaarlijks.
Maar het geld is het punt niet, het punt is dat in Vlaanderen de meerderheid rechts stemt en in Wallonie de meerderheid links stemt.
Wallonie vind het onder het mom van solidariteit dan ook 'doodnormaal' dat het zoveel geld krijgt van de gemeenschappelijke pot en neemt ook geen maatregelen.
Wat betreft de bankencrisis die heeft nog niks gekost (maar dat komt nog!) de staat heeft geld in de banken gepompt maar heeft daarmee ook een deel van de bank gekocht (via aandelen ed..). Indien de crisis voorbij is kan het zijn participatie (aandelen ed) van de hand doen met een meerprijs. (althans dat is het plan.)
Als er echter een land gelijk Griekenland zijn schulden niet meer kan of wil afbetalen (eerder niet kan en niet wil) dan zal dat bedrag dat ze niet afbetalen, van de griekse overheidsobligaties worden afgetrokken. En wie heeft er grieks papier? Ongeveer alle europese en belgische banken, dikwijls hebben de banken met de meeste overheidsparticipatie ook het meeste grieks papier. (onder het mom van europese solidariteit)
In dit land heeft 'Dexia' de grootste blootstelling.(5,4 miljard)
Indien Griekenland niet betaald gaat ons dat heel wat geld kosten want we gaan weer de europese banken moeten redden. (daarmee dat europa alles op alles zet om griekenland koste wat kost niet in default te laten gaan.)
-
- Pro Member
Transfer % op basis van BBP, goe bezig kerel...znoppels schreef:dat is snel uitgerekend: de zogezegde transfers naar het zuiden zijn 0,35% van het bnp...we geven 0,70 % uit aan ontwikkelingssamenwerking.

-
- Plus Member
geld is anders wel het punt voor de nva om een hele bevolkingsgroep te demoniseren, ze schilderen de walen af als luilakken en profiteurs, alsof er in vlaanderen geen mensen zijn die profiteren van de sociale hangmat.
en die 22 miljard die naar de banken ging is vreemd genoeg het bedrag dat ze momenteel zoeken om te besparen.
en die 22 miljard die naar de banken ging is vreemd genoeg het bedrag dat ze momenteel zoeken om te besparen.
-
- Elite Poster
Het geld is het probleem niet maar in Wallonie gebeurt er NIETS, Marshall plan na Marshallplan, men is blijkbaar van slechte wil of men ziet geen problemen.
Vlaanderen kan blijven geld in een bodemloze put dumpen en er nog wat arrogantie bovenop krijgen...
Vlaanderen zou moeten doen gelijk Europa nu doet men Griekenland. Als Griekenland geen geld meer heeft en ook geen geld meer kan lenen op de private markt. Zegt Europa, geen probleem wij zullen u wat geld voorschieten tegen een lage rente. Maar we sturen wel een klein leger controleurs mee.
Die mannen nemen dan van de ene op de andere dag heel het ministerie van Financien over om te zien of het geld wel goed besteed wordt. En zo hoort het ook.
Met solidariteit is niks mis maar het moet resultaat hebben, solidariteit mag geen excuus zijn om in zijn hangmat te blijven liggen, dat blijft niet duren.
Vlaanderen kan blijven geld in een bodemloze put dumpen en er nog wat arrogantie bovenop krijgen...
Vlaanderen zou moeten doen gelijk Europa nu doet men Griekenland. Als Griekenland geen geld meer heeft en ook geen geld meer kan lenen op de private markt. Zegt Europa, geen probleem wij zullen u wat geld voorschieten tegen een lage rente. Maar we sturen wel een klein leger controleurs mee.
Die mannen nemen dan van de ene op de andere dag heel het ministerie van Financien over om te zien of het geld wel goed besteed wordt. En zo hoort het ook.
Met solidariteit is niks mis maar het moet resultaat hebben, solidariteit mag geen excuus zijn om in zijn hangmat te blijven liggen, dat blijft niet duren.
-
- Plus Member
ik ga ermee akkoord dat er eens een algemene kuis moet gehouden worden in de sociale zekerheid, maar niet dat men daarvoor een hele bevolkingsgroep stigmatiseert.
het is trouwens de politiek zelf die het land opgedeeld heeft in onnodige deelregeringen, zodat ze totaal geen controle meer hebben op hetgeen zich in wallonië afspeelt.
het is trouwens de politiek zelf die het land opgedeeld heeft in onnodige deelregeringen, zodat ze totaal geen controle meer hebben op hetgeen zich in wallonië afspeelt.
-
- Elite Poster
Die deelregeringen zijn meer dan nodig, vroeger werd alles via de belgische wafelijzerpolitiek verdeeld, wat ons zeer veel geld heeft gekost. Had men 20 miljard nodig voor de uitbreiding van de Brugse haven, moest er ook 20 miljard gaan naar Wallonie, men bouwde er dan megalomane projecten mee gelijk het hellend vlak van Ronquire enz compleet onodig en geldverkwisting aangezien er meer plezierbootjes over varen dan industrieschepen.
De opplossing is Wallonie zijn eigen inkomsten en uitgaven te laten beheren, en zelf financieele verantwoordelijkheid te geven.
De opplossing is Wallonie zijn eigen inkomsten en uitgaven te laten beheren, en zelf financieele verantwoordelijkheid te geven.