VDSL Home

Hier kan je alles kwijt over EDPnet
rjonckers
Starter
Starter
Berichten: 12
Lid geworden op: 01 dec 2008, 18:51

johnny2020 schreef:rond 40€ op ebay.

Deze verkoper raad ik u aan:
http://cgi.benl.ebay.be/B-BOX-2-Sagem-F ... %26ps%3D63

Heb juist bij die kerel een VDSL modem besteld....
Ik was er een beetje bang voor, omdat er in een ander topic over de Sagem 3464 niet veel lof te vinden is :| maar er is niet veel anders op de markt :?
En vermits het hier waarschijnlijk om een reeds gebruikte modem gaat waarop ik geen garantie meer heb, heb ik lang staan twijfelen, maar nu ik hier in het forum een paar mensen tegenkom die er daar ook een kochten (en blijkbaar toch tevreden zijn) heb ik de knoop doorgehakt :-D
De prijs was ondertussen al gestegen naar 45 Euro + 6,50 Euro verzendingskosten :eek:
Momenteel werk ik op een MAX6 ADSL lijn met een U.S.Robotics Wireless MAXg adsl Gateway waaraan 3 vaste pc's en tot 3 (als iedereen thuis is) laptops hangen en dat werkte tot vandaag redelijk goed maar omdat ik 4 km van de centrale van Belgacom zit haal ik met mijn adsl verbinding maximum 311 KByte/sec.
Ineens bij EDP-net natuurlijk een omschakeling van MAX6 naar VDSL gevraagd :P
Gebruikersavatar
Jos77
Member
Member
Berichten: 68
Lid geworden op: 11 jan 2006, 01:39
Locatie: Vlaams-Brabant
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer

Bij mij was dat in ieder geval een nagelnieuw exemplaar, die BBox2 van eBay. Cellofaantje nog netjes erop geplakt.

Wat ik wel niet had was een vdsl splitter; vandaag langs Belgacom shop geweest om 1 te halen, 12 euro neergelegd, en ik merkte dat dat niet de "gewone" 4-pin stekker was waarvoor ik nu een contactdoos aan de muur had hangen. Effe doorgevraagd ("past dit op een standaard aansluiting?"), wat taalbarrières overwonnen, en dan kwamen we samen tot het besluit dat je een andere contactdoos moet hebben ook! Crap!

Affijn, fijne kerel die van de shop, want na wat gemekker ("die had u er toch moeten bijkrijgen, dat gebeurt altijd" - en ik zedig gezwegen dat ik eigenlijk niet bij Belgacom zit :angel: ) kreeg ik die gratis mee. En de handleiding kreeg ik er ook nog bovenop!

Allez, straks eens gaan puzzelen. Die Belgacom gasten zijn de kwaadste niet :beerchug:
::: Gigabyte GA-P55A-UD3 :: Core i7 860 :: 4x Corsair 2048MB :: Ati HD5850 :: WD500GB :: Antec P150 :: EDPNet VDSL2 20/2 :::
rjonckers
Starter
Starter
Berichten: 12
Lid geworden op: 01 dec 2008, 18:51

Allee, dat stelt me weeral wat geruster :lol:
Ik ga morgen alvast even tot bij de Belgacom shop voor zo'n VDSL splitter en mogelijk ook een andere contactdoos alhoewel die van mij misschien wel kan dienen :think:
Bijlagen
Stekker.jpg
(230.54 KiB) 90 keer gedownload
silencer
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3984
Lid geworden op: 08 jul 2008, 02:07
Locatie: 398m van de [email protected]
Uitgedeelde bedankjes: 163 keer
Bedankt: 100 keer

rjonckers schreef:Allee, dat stelt me weeral wat geruster :lol:
Ik ga morgen alvast even tot bij de Belgacom shop voor zo'n VDSL splitter en mogelijk ook een andere contactdoos alhoewel die van mij misschien wel kan dienen :think:

nee, splitter is 6 polig
rjonckers
Starter
Starter
Berichten: 12
Lid geworden op: 01 dec 2008, 18:51

O.K. dat wordt dan een splitter + een contactdoos. Moest ik de handleiding er niet bij krijgen, dan kan ik via jullie misschien nog wat wijzer worden :-)
Ik heb net het PDF-je gekregen met de offerte van de VDSL lijn. Is al ondertekend terug gefaxt 8)
Binnenkort dus een (gelukkige) VDSL klant erbij :beerchug:
nolfie
Pro Member
Pro Member
Berichten: 285
Lid geworden op: 11 dec 2009, 23:01
Uitgedeelde bedankjes: 6 keer
Bedankt: 12 keer

Je zult een inbouw NTP2007 nodig hebben om die 6-polige splitter in te kunnen steken. Als je dus naar de BGC-shop gaat, deze vragen.
Vermoed wel dat dat ze daar geen inbouw ntp's hebben en dat je dus een opbouw zult meekrijgen samen met een kit waarmee je er een inbouwdoos van kan maken.
Afbeelding
rjonckers
Starter
Starter
Berichten: 12
Lid geworden op: 01 dec 2008, 18:51

De modem zou onderweg zijn (moest normaal vandaag aankomen maar wegens slecht weer waarschijnlijk een dag vertraging :| ).
Ondertussen naar de Belgacomshop geweest en de VDSL-splitter samen met de contactdoos en nog een tussenstuk voor de telefoonlijnen meegekregen.
Ik heb ineens ook nog de handleiding gevraagd, die de Belgacomman uit een nieuwe doos moest halen. Inderdaad héééél vriendelijke mensen daar :-D
Ik vroeg meteen nog goede VDSL kabel om de afstand van de BCom aansluiting naar het bureau met modem te overbruggen :P
Met 6 meter kwam ik toe, maar de BCom man haalde uit de nieuwe doos ineens een rol van 12 meter :-)
Dank U Belgacom :banana:
Wat ik nog wil vragen: wanneer ik de aansluiting (muur) in orde breng en de B-Box Sagem 3464 aansluit maar nog niet door EDP-net geactiveerd ben voor VDSL, kan ik dan voorlopig op ADSL verder werken?
Bijlagen
VDSL-set.JPG
(171.36 KiB) 80 keer gedownload
rjonckers
Starter
Starter
Berichten: 12
Lid geworden op: 01 dec 2008, 18:51

betreft aansluiten op de telefoonlijn (in de muur):
met bang hartje :eek: de oude contactdoos losgemaakt uit de muur.
Daarin zaten 2 aangesloten draden (een blauwe + een oranje) dus denk ik dat dit het paar is dat toon geeft.Die zouden op de zwarte klem komen in de "6 polig aansluitpunt". Verder steken er nog 3 losse draden in de oude contactdoos nl. een witte, een grijze en een koperen. Ik lees in de handleiding: "schroef draden voor een extra aansluitpunt op de groene klem". Zijn dat de grijze en de witte? en wat doe je met de koperen draad :oops: :oops: :oops:
Gebruikersavatar
Jos77
Member
Member
Berichten: 68
Lid geworden op: 11 jan 2006, 01:39
Locatie: Vlaams-Brabant
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer

rjonckers schreef:betreft aansluiten op de telefoonlijn (in de muur):
met bang hartje :eek: de oude contactdoos losgemaakt uit de muur.
Daarin zaten 2 aangesloten draden (een blauwe + een oranje) dus denk ik dat dit het paar is dat toon geeft.Die zouden op de zwarte klem komen in de "6 polig aansluitpunt".

Correct.
rjonckers schreef:Verder steken er nog 3 losse draden in de oude contactdoos nl. een witte, een grijze en een koperen. Ik lees in de handleiding: "schroef draden voor een extra aansluitpunt op de groene klem". Zijn dat de grijze en de witte? en wat doe je met de koperen draad :oops: :oops: :oops:

Nee! "draden voor een extra aansluitpunt", geen extra draden!
De overblijvende draden moet je niet aansluiten. Als je nog andere telefoons in huis hebt, en je wil van dit punt aftakken (ipv. RJ11 stekker te gebruiken in contact) dan kan je dit op de groene klem aansluiten.
::: Gigabyte GA-P55A-UD3 :: Core i7 860 :: 4x Corsair 2048MB :: Ati HD5850 :: WD500GB :: Antec P150 :: EDPNet VDSL2 20/2 :::
rjonckers
Starter
Starter
Berichten: 12
Lid geworden op: 01 dec 2008, 18:51

B-box 2 is vandaag aangekomen :-D
Aansluitingen achteraan voor pc1 en pc2 en voor tv 1 en tv2.
Ik dacht eerst dat ik er 3 pc's en een printer zou kunnen aanhangen, maar de 2 tv aansluitingen zal ik waarschijnlijk niet kunnen benutten en dus met een switch moeten werken....
Gebruikersavatar
Jos77
Member
Member
Berichten: 68
Lid geworden op: 11 jan 2006, 01:39
Locatie: Vlaams-Brabant
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer

rjonckers schreef:B-box 2 is vandaag aangekomen :-D
Aansluitingen achteraan voor pc1 en pc2 en voor tv 1 en tv2.
Ik dacht eerst dat ik er 3 pc's en een printer zou kunnen aanhangen, maar de 2 tv aansluitingen zal ik waarschijnlijk niet kunnen benutten en dus met een switch moeten werken....

Toch wel: in de interface kan je die tv poorten "omzetten" naar LAN-poorten: advanced settings/route/routing.
::: Gigabyte GA-P55A-UD3 :: Core i7 860 :: 4x Corsair 2048MB :: Ati HD5850 :: WD500GB :: Antec P150 :: EDPNet VDSL2 20/2 :::
silencer
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3984
Lid geworden op: 08 jul 2008, 02:07
Locatie: 398m van de [email protected]
Uitgedeelde bedankjes: 163 keer
Bedankt: 100 keer

rjonckers schreef:B-box 2 is vandaag aangekomen :-D
Aansluitingen achteraan voor pc1 en pc2 en voor tv 1 en tv2.
Ik dacht eerst dat ik er 3 pc's en een printer zou kunnen aanhangen, maar de 2 tv aansluitingen zal ik waarschijnlijk niet kunnen benutten en dus met een switch moeten werken....

Zou moeten lukken, via admin of via config aanpassingen.
rjonckers
Starter
Starter
Berichten: 12
Lid geworden op: 01 dec 2008, 18:51

Jos77 schreef:
rjonckers schreef:B-box 2 is vandaag aangekomen :-D
Aansluitingen achteraan voor pc1 en pc2 en voor tv 1 en tv2.
Ik dacht eerst dat ik er 3 pc's en een printer zou kunnen aanhangen, maar de 2 tv aansluitingen zal ik waarschijnlijk niet kunnen benutten en dus met een switch moeten werken....

Toch wel: in de interface kan je die tv poorten "omzetten" naar LAN-poorten: advanced settings/route/routing.

Ik heb via advanced settings/route/routing niets kunnen wijzigen :cry:
Blijkbaar is de firmware op mijn B-box 2 nog van de jaren stillekens (0x1214051b) en daar staat de optie TV niet bij zodat ik deze poorten niet kan openzetten :???: ik heb nu een switch geplaatst zodat ik toch nog 4 poorten heb, maar daar moet ik natuurlijk weer een extra voedingsblokje voor gebruiken en er staan er al zoveel achter mijn PC (De PC, scanner, printer, printserver en 2 draadloze telefoons :eek:
Ik snap niet hoe jij dat klaar gekregen hebt, Jos. Is uwe B-Box 2 dan up-to-dater dan die van mij of heb jij op de een of andere manier uw firmware kunnen upgraden? Normaal gebeurt zo een update automatisch als je klant bent bij Belgacom, maar daar zijn wij niets mee, he?
Gebruikersavatar
Ken
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4229
Lid geworden op: 04 apr 2005, 23:18
Locatie: België
Uitgedeelde bedankjes: 47 keer
Bedankt: 94 keer

Op de bbox2 die ik van EPDnet ontvangen heb kon ik die interface ook omzetten naar een gewone LAN poort, morgen afspraak met de Belgacom technieker voor een identificatie & labeling van de lijn. Hopelijk een leuke upload :-)

Internet = Proximus Business Flex Fiber 1000/100 & back-up Telenet Business Fibernet 300/30 Mbps
Fixed phone = OVH VoIP Entreprise
Mobile= Destiny Mobile Unlimited + Samsung S21
TV = FTA IPTV + Netflix
Network = 100% MikroTik powered
Car = Tesla Model 3 (Team blue)
rjonckers
Starter
Starter
Berichten: 12
Lid geworden op: 01 dec 2008, 18:51

NIET TE GELOVEN :smash2: :smash2: :smash2:
Ik ben vanmorgen reeds overgezet op VDSL :banana: :banana: :banana:
Mijn Bbox-2 herstarte spontaan een paar maal :eek: maar ik dacht dat dat aan mij lag omdat ik mijn switch en de box nog een beetje verplaatst had.
Toen mijn vrouw telefoneerde viel de verbinding daar ook weg, dus dacht ik toen dat de kat er voor iets tussen zat :roll: maar die lag rustig te slapen.
Uiteindelijk ging ik eens kijken op "Speedtest.net" en wat zag ik :eek: Down 17,03 Mb/sec en Up 1,09 Mb/sec ONGELOFELIJK :beerchug:
Het grappige is dat ik gisteren nog een antwoord kreeg van EDP-net:

22/12/2009 10:40:38
Beste meneer Jonckers,

Naar aanleiding van uw bericht hebben we de status van uw VDSL-bestelling in ons systeem gecheckt, en we kunnen u melden, dat we nog geen opleveringsdatum hebben gekregen. U dient rekening ermee te houden dat de oplevering van VDSL tot 8 weken in beslag kan nemen. Als het proces van de oplevering van VDSL op uw lijn voltooid is, wordt uw huidig abonnement automatisch verwijderd. Tot die dag kunt u uw ADSL Max 6 dyn gebruiken zonder problemen.

Mocht u nog vragen hebben, aarzeelt u niet om contact met ons op te nemen.

Graag tot uw dienst,


BEDANKT BELGACOM EN BEDANKT EDPnet :xmas: :xmas: :xmas:
Sven.VdS
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 911
Lid geworden op: 26 mar 2004, 20:01
Locatie: Holsbeek
Bedankt: 1 keer

Begrijp ik daaruit dat je die BBox2 of Sagem router ook gewoon kan gebruiken voor ADSL?
Central heating is for sissies ... if you're cold it's because you don't have enough computers running.
Afbeelding
Afbeelding
Lord Utopia
Erelid
Erelid
Berichten: 7819
Lid geworden op: 10 mei 2007, 16:33
Uitgedeelde bedankjes: 404 keer
Bedankt: 386 keer

Sven.VdS schreef:Begrijp ik daaruit dat je die BBox2 of Sagem router ook gewoon kan gebruiken voor ADSL?

De Bbox2 is alvast compatibel met ADSL, ADSL2+ en VDSL2.
rjonckers
Starter
Starter
Berichten: 12
Lid geworden op: 01 dec 2008, 18:51

De Bbox-2 werkt 100% op ADSL zonder een enkel probleem :-D
Vanmiddag werd de verbinding even onderbroken en kreeg de firmware van de Bbox-2 een update.......
Nu kon ik dus ook die beruchte tv poorten omzetten naar LAN-poorten !advanced settings/route/routing) en kon de switch terug de kast in :P
Allee, ik ga nog wat "turbo"-surfen :beerchug:
nolfie
Pro Member
Pro Member
Berichten: 285
Lid geworden op: 11 dec 2009, 23:01
Uitgedeelde bedankjes: 6 keer
Bedankt: 12 keer

Sven.VdS schreef:Begrijp ik daaruit dat je die BBox2 of Sagem router ook gewoon kan gebruiken voor ADSL?


Niet elke Sagem modem van BGC werkt op ADSL (maar ondertussen plaatst BGC zelf geen Sagems meer). Hangt af van de firmware die erop staat. De Sagems van de Olo's en de BBOX2's van BGC werken wel op ADSL.
Afbeelding
rjonckers
Starter
Starter
Berichten: 12
Lid geworden op: 01 dec 2008, 18:51

Jongens wat gaat dat hier snel,zeg :-D
Ik heb juist even gekeken naar de ROB waar ik aangesloten ben via http://www.minnebach.be/philip/google/b ... 2_big.html
Tot verleden week was ik afhankelijk van de Belgacomcentrale (ADSL) en die afstand was tot bij mij 4 Km. Daarom haalde ik met mijn MAX6-dyn slechts 330 KByte/sec. :roll: Nu zit ik op een afstand van 200 meter van de ROB en haal dus het maximum uit mijn VDSL lijn :bdaysmile:
Niet te doen, jongens...Wij zaten gisterenavond met de hele familie te surfen i.p.v. Kerst te vieren 8)
Lang leve de VDSL :beerchug:
Bijlagen
Vrolijk kerstfeest.JPG
(225.51 KiB) 65 keer gedownload
jumbo0
Starter
Starter
Berichten: 2
Lid geworden op: 31 dec 2009, 14:48

Hallo iedereen,


Ik heb lang ADSL Go gehad van Belgacom, maar ik vond de downloadlimiet en de snelheid op den duur maar niks, dus ik besloot naar ADSL Plus over te stappen. Maar men zei mij dat dat ondertussen VDSL2 geworden was. Dus ik heb dat dan ook besteld en ondertussen heb ik gratis van Belgacom de nieuwe Modem (bbox2) en nieuwe stekker gekregen.

Ik heb meteen de nieuwe modem geïnstalleerd, en nu werkt internet gewoon weer zoals vroeger met mijn ADSL(2?) lijn. Ik haal nu een downloadsnelheid van 450kb/s en een uploadsnelheid van 50kb/s. Hoe hoog zal dit met mijn VDSL2 verbinding zijn?

Nu nog een belangrijk vraagje!
Ik heb de BBOX2 aangesloten op mijn oude ADSL stekker en nu werkt internet gewoon zoals vroeger dus. Maar mag ik die stekker al vervangen nu? Want VDSL2 wordt pas op 19 januari geactiveerd en ik wil uiteraard nog tot dan kunnen surfen met ADSL. Maar ik weet niet of die nieuwe stekker ook ADSL ondersteund...

Iemand ervaringen?


Bedankt! :)
simon1991
Pro Member
Pro Member
Berichten: 313
Lid geworden op: 30 dec 2009, 13:31
Uitgedeelde bedankjes: 39 keer
Bedankt: 18 keer

Gelieve juiste topic te nemen voor je vragen jumbo0, dit topic is voor EDPnet gebruikers
jumbo0 schreef:Hallo iedereen,
Hoe hoog zal dit met mijn VDSL2 verbinding zijn?

Dit valt moeilijk te zeggen, maar normaal zou je ongeveer de maximumsnelheid moeten halen met VDSL2 (18Mbps)

jumbo0 schreef:Hallo iedereen,
Nu nog een belangrijk vraagje!
Ik heb de BBOX2 aangesloten op mijn oude ADSL stekker en nu werkt internet gewoon zoals vroeger dus. Maar mag ik die stekker al vervangen nu? Want VDSL2 wordt pas op 19 januari geactiveerd en ik wil uiteraard nog tot dan kunnen surfen met ADSL. Maar ik weet niet of die nieuwe stekker ook ADSL ondersteund...

Ik zou de nieuwe splitter pas installeren wanneer uw nieuwe abonnement geactiveerd is, want een VDSL splitter werkt niet met ADSL en Vice versa, zie de handleiding in de DIY-pack voor meer info.

Simon
jumbo0
Starter
Starter
Berichten: 2
Lid geworden op: 31 dec 2009, 14:48

simon1991 schreef:
Ik zou de nieuwe splitter pas installeren wanneer uw nieuwe abonnement geactiveerd is, want een VDSL splitter werkt niet met ADSL en Vice versa, zie de handleiding in de DIY-pack voor meer info.

Simon



Daar ben je 100% zeker van?
simon1991
Pro Member
Pro Member
Berichten: 313
Lid geworden op: 30 dec 2009, 13:31
Uitgedeelde bedankjes: 39 keer
Bedankt: 18 keer

jumbo0 schreef:
simon1991 schreef:
Ik zou de nieuwe splitter pas installeren wanneer uw nieuwe abonnement geactiveerd is, want een VDSL splitter werkt niet met ADSL en Vice versa, zie de handleiding in de DIY-pack voor meer info.

Simon



Daar ben je 100% zeker van?

Je kan toch nu gewoon je oude ADSL splitter(s) gebruiken en pas de VDSL splitter gebruiken wanneer je aangesloten wordt? Ik snap niet echt wat het nut is van nu al een VDSL splitter te gebruiken wanneer je nog ADSL hebt?
Gebruikersavatar
Jos77
Member
Member
Berichten: 68
Lid geworden op: 11 jan 2006, 01:39
Locatie: Vlaams-Brabant
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer

jumbo0 schreef:Hallo iedereen,
Ik heb lang ADSL Go gehad van Belgacom, maar ik vond de downloadlimiet en de snelheid op den duur maar niks, dus ik besloot naar ADSL Plus over te stappen. Maar men zei mij dat dat ondertussen VDSL2 geworden was. Dus ik heb dat dan ook besteld en ondertussen heb ik gratis van Belgacom de nieuwe Modem (bbox2) en nieuwe stekker gekregen.

Dit is wel een EDPNet forum, met een VDSL Home topic. Ik denk dat je beter bediend wordt in het Belgacom forum hiermee, daar zijn genoeg topics over Belgacom vdsl te vinden. Kwestie dat wij als EDPNet gebruikers hier info en ervaringen vinden van personen die hetzelfde product gebruiken....

jumbo0 schreef:Ik heb meteen de nieuwe modem geïnstalleerd, en nu werkt internet gewoon weer zoals vroeger met mijn ADSL(2?) lijn. Ik haal nu een downloadsnelheid van 450kb/s en een uploadsnelheid van 50kb/s. Hoe hoog zal dit met mijn VDSL2 verbinding zijn?

Dat valt niet af te leiden uit die gegevens. Je wordt waarschijnlijk zelfs niet op hetzelfde punt aangesloten (adsl in centrale, vdsl in de lokale verdeeldoos aka ROP), dus daar kunnen we zo niks zinnigs over zeggen. Waarom informeer je niet bij Belgacom zelf, die kunnen dat perfect weten te zeggen?
::: Gigabyte GA-P55A-UD3 :: Core i7 860 :: 4x Corsair 2048MB :: Ati HD5850 :: WD500GB :: Antec P150 :: EDPNet VDSL2 20/2 :::
redman
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1626
Lid geworden op: 26 okt 2005, 23:19
Uitgedeelde bedankjes: 63 keer
Bedankt: 88 keer

simon1991 schreef:Ik zou de nieuwe splitter pas installeren wanneer uw nieuwe abonnement geactiveerd is, want een VDSL splitter werkt niet met ADSL en Vice versa, zie de handleiding in de DIY-pack voor meer info.

Simon

De nieuwe full rate splitters die belgacom gebruikt werken voor alle technologen. adsl, adsl2+, vdsl, vdsl2
billeman
Pro Member
Pro Member
Berichten: 258
Lid geworden op: 24 okt 2007, 10:57
Uitgedeelde bedankjes: 16 keer
Bedankt: 21 keer

Raar, sinds vandaag (na een reboot van mijn VDSL modem gisteren) een hogere upload op alle speedtests:

Afbeelding

Misschien is dit maar tijdelijk maar laten we hopen dat dit een soort van test is van wat misschien gaat komen....
Lord Utopia
Erelid
Erelid
Berichten: 7819
Lid geworden op: 10 mei 2007, 16:33
Uitgedeelde bedankjes: 404 keer
Bedankt: 386 keer

En zie je hetzelfde bij het uploaden van een groot bestand naar het internet?
billeman
Pro Member
Pro Member
Berichten: 258
Lid geworden op: 24 okt 2007, 10:57
Uitgedeelde bedankjes: 16 keer
Bedankt: 21 keer

Lord Utopia schreef:En zie je hetzelfde bij het uploaden van een groot bestand naar het internet?


Inderdaad, daarstraks met een ftp sessie geprobeerd, upload van een bestand tegen zo'n 230 KB/s (wisselend tussen 1.8 en 2.0 Mbit/s op Cacti)
Bijlagen
graph_image.php.png
(55.31 KiB) 26 keer gedownload
Lord Utopia
Erelid
Erelid
Berichten: 7819
Lid geworden op: 10 mei 2007, 16:33
Uitgedeelde bedankjes: 404 keer
Bedankt: 386 keer

Nice. Waarschijnlijk per ongeluk, of misschien verhoogt Belgacom de snelheden? Who knows. Andere gebruikers met dezelfde waarden?
billeman
Pro Member
Pro Member
Berichten: 258
Lid geworden op: 24 okt 2007, 10:57
Uitgedeelde bedankjes: 16 keer
Bedankt: 21 keer

Lord Utopia schreef:Nice. Waarschijnlijk per ongeluk, of misschien verhoogt Belgacom de snelheden? Who knows. Andere gebruikers met dezelfde waarden?


Lijkt inderdaad een ongeluk te zijn, na een reboot van de firewall achter de vdsl modem is het terug 1,2 Mbit/s :-(

[EDIT]

even toevoegen dat ik nu op de tweede PPPOE sessie (ook gereboot op hetzelfde moment als de eerste) nog altijd 2,0 Mbit/s upload kan halen. Allemaal een bekke raar maarja .....

[EDIT 3 Feb]

Soms wel, soms niet, lijkt me confirmatie te zijn dat het om een technisch 'ongeluk' gaat. Momenteel 1 van de 2 sessies 2 Mbit/s upload. Wat mij betreft niet echt een probleem maar het zal wel tijdelijk zijn, spijtig genoeg

[EDIT 12 Feb]
Momenteel 2 Mbit/s upload op beide pppoe sessies, vanaf 1 maart zal dat blijkbaar permanent worden :>
Lijkt elke keer iets te maken hebben met een reboot van de Sagem VDSL modem, daarna meestal die 2 Mbit/s upload. Reset van enkel de pppoe sessies lukt ook af en toe, maar niet zo dikwijls...
Afbeelding
Bijlagen
graph_image.php.png
(49.76 KiB) 14 keer gedownload
billeman
Pro Member
Pro Member
Berichten: 258
Lid geworden op: 24 okt 2007, 10:57
Uitgedeelde bedankjes: 16 keer
Bedankt: 21 keer

Na wat experimenteren met de (zeer goede trouwens) speedtest http://myspeed.visualware.com/servers/bru.html blijkt dat de keren dat ik een hogere upload heb, het lijkt alsof ik in een profiel voor pro compact sta (gecapped op 1,8 Mbit/s upload).

Het leuke aan deze speedtest is dat je effectief in de graphs kan zien welke linespeed (2 Mbit/s) je hebt, en op welke momenten (en hoelang) Belgacom je traffic gaat 'policen'.

Die policing is niet echt de beste oplossing want je hebt bij volledige belasting van je upload soms 300-400 ms pauzes in de traffic ingeval van een 1,2 Mbit/s profiel, en zo'n 50 ms ingeval van een 1,8 Mbit/s profiel. Da's niet echt bevorderlijk voor VOIP traffic indien je je upload volledig belast.

Heb ik wel kunnen oplossen door shaping toe te passen op mijn firewall, maar kan echt niet wachten totdat ze dat optrekken to 2 Mbit/s.

Indien iemand geinteresseerd is in wat voorbeeldgraphs laat maar iets weten.
Vaako
Plus Member
Plus Member
Berichten: 210
Lid geworden op: 30 dec 2005, 21:56
Locatie: Limburg
Uitgedeelde bedankjes: 89 keer
Bedankt: 23 keer

Met welke modem's werken jullie, BBox2 of de Sagem F2 F@ST 3464 ???
Greetings, Vaako

edpnet 100/40 Lijnprofiel 91Mbps Down / 37Mbps Up http://www.speedtest.net/result/7275351336.png
TV Vlaanderen | Dreambox DM500HD + USB-Mod | firmware OpenPLi v4.0 + FlashExpander | WaveFrontier T90 v2
billeman
Pro Member
Pro Member
Berichten: 258
Lid geworden op: 24 okt 2007, 10:57
Uitgedeelde bedankjes: 16 keer
Bedankt: 21 keer

Vaako69 schreef:Met welke modem's werken jullie, BBox2 of de Sagem F2 F@ST 3464 ???


Sagem F@ST 3464. Die afschuwelijke broodrooster komt hier niet binnen :-)
Bear
Starter
Starter
Berichten: 7
Lid geworden op: 08 mar 2010, 15:05

Aangezien Dommel mij (4 jaar klant) €100 wil aanrekenen om naar VDSL2 over te schakelen, overweeg ik nu naar EDPNet te gaan.

Ik heb 3 vraagjes hierover:

1) Zijn de VDSL klanten op dit forum over het algemeen tevreden (goede uptime, stabiele verbinding, ...)?
Ik heb wel een paar threads gelezen, maar die zijn vaak vrij oud. Heeft VDSL Home de kinderschoenen al kunnen uitdoen? ;)

2) Is het 100% zeker dat ik met een 2e hands Belgacom BBOX2 op het VDSL netwerk zal kunnen, en zal EDPNet deze modem ook blijven ondersteunen? (ik lees bvb dat een thompson modem wel werkt, maar niet gegarandeerd BLIJFT werken).

3) Als de bestel tool van EDPNet aangeeft dat ik (na een check met mijn telefoonnummer) VDSL kan bestellen, klopt dat dan ook altijd? Ik zou niet halverwege mijn opzegging bij Dommel te horen krijgen dat VDSL tóch niet beschikbaar is voor mij. Ik heb nogal slechte ervaringen op dat vlak (ADSL2, +5km van de centrale, ...)
Lord Utopia
Erelid
Erelid
Berichten: 7819
Lid geworden op: 10 mei 2007, 16:33
Uitgedeelde bedankjes: 404 keer
Bedankt: 386 keer

Bear schreef:2) Is het 100% zeker dat ik met een 2e hands Belgacom BBOX2 op het VDSL netwerk zal kunnen, en zal EDPNet deze modem ook blijven ondersteunen? (ik lees bvb dat een thompson modem wel werkt, maar niet gegarandeerd BLIJFT werken).

Dat is omdat enkel de Bbox 2 en de Sagem toegelaten zijn voor particuliere lijnen. Dus EDPnet kan enkel support leveren voor de Sagems (en ook de Bbox 2).
Let op! Enkel wanneer je een modem aankoopt bij EDPnet, kun je later nog je geld terugkrijgen wanneer VDSL2 niet beschikbaar zou kunnen zijn. Er is hier iemand geweest die dat probleem had. EDPnet zei tweemaal dat VDSL2 beschikbaar was, maar uiteindelijk was het dat niet. Die persoon had na de twee bevestigingen zijn VDSL2-modem ergens anders gekocht. Dus daar stond hij dan met de modem. Zie: viewtopic.php?f=44&t=25204 en viewtopic.php?f=44&t=24744&start=0

Bear schreef:3) Als de bestel tool van EDPNet aangeeft dat ik (na een check met mijn telefoonnummer) VDSL kan bestellen, klopt dat dan ook altijd? Ik zou niet halverwege mijn opzegging bij Dommel te horen krijgen dat VDSL tóch niet beschikbaar is voor mij. Ik heb nogal slechte ervaringen op dat vlak (ADSL2, +5km van de centrale, ...)

Normaal klopt die tool wel, ja. Maar je kan ook naar de de site van BGCTV gaan (http://www.belgacomtv.be) en daar kijken naar beschikbaarheid op basis van adres. Wanneer één of twee TV's in HD kunnen, is VDSL2 beschikbaar. Ik dacht dat ze hetzelfde achterliggende systeem gebruiken.

Of ge kunt nog snel een pm sturen naar hollebollegijs, die had hier een paar dagen geleden zijn/haar services aangeboden.
Liquidz0r
Member
Member
Berichten: 54
Lid geworden op: 20 feb 2005, 01:17
Locatie: Lummen
Contacteer:

Amai,

Ik ben er uiteindelijk ook eens naar aant uitzien. Ondertussen al 4jaar tevreden klant bij EDPNet, helaas woon ik in een dorp (waar wel ADSL2+ ligt, maar wegens grote afstand tot hoofdcentrale -> Capped @ 6Mbit ) en is het enorm lang wachten geweest vooraleer er iets of wat deftig internet te krijgen viel voor mij.

Nu hopelijk binnenkort op VDSL. Wel nog een snel vraagje daarover. Ik heb de hele topic doorgelezen maar ik snap denk ik nog 1 ding niet volledig, namelijk die contactdoos.

Ik begrijp dat een normale contactdoos een 5pin-aansluiting levert (zoals met gewone telefoonlijn) en dat je voor VDSL een 6pin aansluiting nodig hebt ... maar hoe moet ik me dit voorstellen?? Wordt er eerst dan een 5 naar 6pin converter bovenop geplaatst of hoe zit dat net? Want die VDSL splitter heeft 6pins en ik krijg die (vanzelfsprekend) onmogelijk op mijn 5pin contactdoos. Ik had overigens gelezen dat het ook mogelijk was zonder splitters, of hebben we het dan over Raw Copper, of verwar ik de dingen nu volledig?

Kan zijn dat ik het allemaal een beetje verkeerd begrepen heb, maar ik mis dus ergens de link hoe je van 5pin -> 6pin gaat.

Alvast mijn excuses voor een mogelijk domme vraag!
Mathy
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 842
Lid geworden op: 17 feb 2010, 11:09
Uitgedeelde bedankjes: 35 keer
Bedankt: 74 keer
Contacteer:

Amai zeg, Lummen een dorp noemen, zo klein is dat nu ook weer niet hé? :-)

On topic: Ik heb een 6-pin aansluitpunt maar volgens mij is mijn splitter maar 5-pins en dat werkte gisterenavond toch nadat mijn VDSL-signaal was geactiveerd...
Skynet Generation Internet

http://mathy.vanvoorden.be
Liquidz0r
Member
Member
Berichten: 54
Lid geworden op: 20 feb 2005, 01:17
Locatie: Lummen
Contacteer:

Klein is het niet nee, maar een stad kan het ook moeilijk genoemd worden.

Even terug over VDSL: zal toch niks worden vrees ik, weeral mogen ondervinden dat ik niet aansluitbaar ben. geen ADSL2+ noch VDSL voor mij dus ...

Ik hoop dat het binnenkort toch eens beschikbaar gaat worden. En ja, er zijn nog veel mensen die met die snelheid werken, maar ik gebruik mijn internet echt constant, ook voor downloads en dan is 6mbit wel frustrerend wanneer ik al die andere snelheden zie.

Heeft iemand enig idee waar ik dat eventueel manueel kan checken, om te kijken wanneer ik aansluitbaar ben? (en daarmee bedoel ik niet de belgacom/dommel/edpnet/... tool voor beschikbare lijnen te checken) Het zou leuk zijn als er ergens informatie over toekomstig geplande werken aan bep. lijnen zou vermeld staan ... dan kon ik daar eens regelmatig op checken of ik niet aan de beurt ben :-P.

UPDATE: Laat die laatste vraag ook al maar zitten. Heb maar eens naar de commerciële dienst van belgacom gebeld om te zien of ik daar wat informatie los kon krijgen over toekomstig geplande werken, maar zelfs daar raden ze me aan om gewoon de configuratie tools te checken en zeggen ze dat ze geen informatie hierover kunnen meegeven ... en dan nog eens onvriendelijk zijn ook, bah ... ben zo blij dat ik daar geen klant ben.
Plaats reactie

Terug naar “EDPnet (LaTribu)”