Ik heb nog snel een vraag:
Is het voordeliger van je verwarming op gas met thermostatische kranen en centrale thermostaat dag in dag uit op 20° te laten staan?
Wij doen dit nu zo op toch aanraden van een paar mensen.
Vroeger 's nachts altijd uit, 's morgens niet aan, enkel 's avonds wanneer we thuiskwamen van het werk. Van +- 17u tot 22u verwarming. In het weekend wel meer.
Maar ze zeggen dat dit meer verbruikt, omdat de ketel dan telkens van 0 moet beginnen.
Hedendaagse technieken om minder te verbruiken
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 13 keer
- Bedankt: 47 keer
Meten is weten. Installeer een uurteller op je brander. Antwoord wat eruit komt zal je met absolute zekerheid duidelijk maken wat in jouw geval het best is.
Hier (niet op gas, mazout) is de programmeerbare dag/nacht cyclus met afstand het goedkoopste. In uit-stand gaat de ketel nooit vanaf "nul" terug moeten beginnen en een goede ketel zal minimaal/geen herstart nodig hebben om zijn waaktemperatuur te behouden.
Ik start via de programmeerbare thermostaat de brander exact een uur voordat iemand thuis komt op, en dan is de richttemperatuur van 21,5°C bereikt als de eerste inwoner rond 17:00 de woning binnenkomt. 's Nachts laat ik een terugval van temperatuur tot +/-16°c toe voordat deze in actie zou komen, wat enkel in de allerstrengste winters het geval is. Via een PID regelaar met buitenvoeler wordt de stookcurve vrijwel automatisch aangepast bij uitzonderlijke gevallen (zowel in positieve als negatieve zin), en zal de brander extra lopen bij plotse temperatuursval alsook _niet_ branden bij te klein temperatuursverschil met buiten in uitzonderlijk zachte weersomstandigheden.
Hier (niet op gas, mazout) is de programmeerbare dag/nacht cyclus met afstand het goedkoopste. In uit-stand gaat de ketel nooit vanaf "nul" terug moeten beginnen en een goede ketel zal minimaal/geen herstart nodig hebben om zijn waaktemperatuur te behouden.
Ik start via de programmeerbare thermostaat de brander exact een uur voordat iemand thuis komt op, en dan is de richttemperatuur van 21,5°C bereikt als de eerste inwoner rond 17:00 de woning binnenkomt. 's Nachts laat ik een terugval van temperatuur tot +/-16°c toe voordat deze in actie zou komen, wat enkel in de allerstrengste winters het geval is. Via een PID regelaar met buitenvoeler wordt de stookcurve vrijwel automatisch aangepast bij uitzonderlijke gevallen (zowel in positieve als negatieve zin), en zal de brander extra lopen bij plotse temperatuursval alsook _niet_ branden bij te klein temperatuursverschil met buiten in uitzonderlijk zachte weersomstandigheden.
-
- Premium Member
Als je verwarmt met een ketelbrander kan je op je beide oren slapen: de ketel blijft zijn ketelinhoud warmen binnen je geprogrammeerde richtwaarden. Hierdoor kan hij onmiddellijk warm water geven als je er om vraagt. Hem helemaal uitzetten is natuurlijk niet goed: maar hij staat altijd op stand by id winter (anders kan hij niet automatisch aanslaan).Dafke schreef:Ik heb nog snel een vraag:
Is het voordeliger van je verwarming op gas met thermostatische kranen en centrale thermostaat dag in dag uit op 20° te laten staan?
Wij doen dit nu zo op toch aanraden van een paar mensen.
Vroeger 's nachts altijd uit, 's morgens niet aan, enkel 's avonds wanneer we thuiskwamen van het werk. Van +- 17u tot 22u verwarming. In het weekend wel meer.
Maar ze zeggen dat dit meer verbruikt, omdat de ketel dan telkens van 0 moet beginnen.
Het is ook wel correct dat als je van 16-->22 graden verwarmt het meer kost dan constant op 22 houden, maar als je slechts 5 uur verwarmt ben ik vrij zeker dat het een stuk duurder zal uitkomen als je hem constant aan zou laten...
-
- Deel van't meubilair
- Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
- Bedankt: 1985 keer
Eerst moet je dan al weten of je effectief terug valt tot op 16 graden, of dat dankzij een goede isolatie je kamertemperatuur niet zo laag zakt (kan best zijn dat na 18u je nog steeds 19 graden hebt).Praetorian schreef:Het is ook wel correct dat als je van 16-->22 graden verwarmt het meer kost dan constant op 22 houden, maar als je slechts 5 uur verwarmt ben ik vrij zeker dat het een stuk duurder zal uitkomen als je hem constant aan zou laten...
Zoals kaween aangeeft is de enige methode een uurteller op je brander plaatsen...
- Dfrog
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 55 keer
- Bedankt: 22 keer
En hoe zou je dat moeten doen een uurteller installeren op je brander? Is het niet eenvoudiger om de gasmeter af te lezen voor en na in de twee configuraties?
Wij werken op volgende manier:
Eco= 15 graden --> bij het slapen gaan tot 's avonds wanneer we thuis komen; dan zetten we hem manueel op (uurregeling wordt niet gebruikt)
Normaal= 19à20 graden --> van 17 tot 22h
Als we thuis komen zijn we immers nog met vannalles en nog wat in de weer, wordt er gekookt (extra warmte) enzo. Tegen dat we gaan eten, is het aangenaam warm. Volgend jaar met een kindje zal het wat anders moeten vrees ik.
Verder ben ik niet echt te vinden voor die buitenvoeler (of dat werkt bij ons niet zoals het hoort). Bij onze Junkers bepaalt de buitenvoeler de temperatuur (wat logisch is) en de binnenthermostaat zegt dan op/af. Totaal onlogisch en die heb ik bijgevolg afgekoppeld. Onze binnenthermostaat regelt nu digitaal onze brander en zegt hoe warm het water moet zijn aan de hand van de binnentemperatuur en de brander moduleert daarop.
We hebben twee maanden geleden ook thermostatische kranen laten installeren, echt een aanrader. We zullen nog tot deze winter enkel glas hebben op de slaapkamers. Vroeger was het koud of veel te warm op de slaapkamer wanneer de verwarming 's nachts opsprong.
Het probleem met de verwarming te laag te zetten of af te zetten als je niet thuis bent, is dat je gaat compenseren door de verwarming hoger te willen zetten. Dit omdat de muren te hard zijn afgekoeld en koude afstralen.
Wij werken op volgende manier:
Eco= 15 graden --> bij het slapen gaan tot 's avonds wanneer we thuis komen; dan zetten we hem manueel op (uurregeling wordt niet gebruikt)
Normaal= 19à20 graden --> van 17 tot 22h
Als we thuis komen zijn we immers nog met vannalles en nog wat in de weer, wordt er gekookt (extra warmte) enzo. Tegen dat we gaan eten, is het aangenaam warm. Volgend jaar met een kindje zal het wat anders moeten vrees ik.
Verder ben ik niet echt te vinden voor die buitenvoeler (of dat werkt bij ons niet zoals het hoort). Bij onze Junkers bepaalt de buitenvoeler de temperatuur (wat logisch is) en de binnenthermostaat zegt dan op/af. Totaal onlogisch en die heb ik bijgevolg afgekoppeld. Onze binnenthermostaat regelt nu digitaal onze brander en zegt hoe warm het water moet zijn aan de hand van de binnentemperatuur en de brander moduleert daarop.
We hebben twee maanden geleden ook thermostatische kranen laten installeren, echt een aanrader. We zullen nog tot deze winter enkel glas hebben op de slaapkamers. Vroeger was het koud of veel te warm op de slaapkamer wanneer de verwarming 's nachts opsprong.
Het probleem met de verwarming te laag te zetten of af te zetten als je niet thuis bent, is dat je gaat compenseren door de verwarming hoger te willen zetten. Dit omdat de muren te hard zijn afgekoeld en koude afstralen.
-
- Deel van't meubilair
Wij slapen steeds met het raam open (zomer en winter), alsook overdag staat deze open (kantelraam). Verwarmen op slaapkamers doen we nooit, en deed ik ook niet toen ik nog niet met een open raam sliep.Dfrog schreef:Vroeger was het koud of veel te warm op de slaapkamer wanneer de verwarming 's nachts opsprong.
- Dfrog
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 55 keer
- Bedankt: 22 keer
brr, dan zou ik nooit uit m'n bed geraken 's morgensr2504 schreef:Wij slapen steeds met het raam open (zomer en winter), alsook overdag staat deze open (kantelraam). Verwarmen op slaapkamers doen we nooit, en deed ik ook niet toen ik nog niet met een open raam sliep.Dfrog schreef:Vroeger was het koud of veel te warm op de slaapkamer wanneer de verwarming 's nachts opsprong.
![Laughing :lol:](./images/smilies/icon_lol.gif)
(wij hebben voorlopig nog wel geen kantelramen, da's ook wel een verschil natuurlijk)
- Dafke
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 181 keer
- Bedankt: 142 keer
- Contacteer:
doen wij ook nietr2504 schreef:Wij slapen steeds met het raam open (zomer en winter), alsook overdag staat deze open (kantelraam). Verwarmen op slaapkamers doen we nooit, en deed ik ook niet toen ik nog niet met een open raam sliep.Dfrog schreef:Vroeger was het koud of veel te warm op de slaapkamer wanneer de verwarming 's nachts opsprong.
eigenlijk enkel in de living / eetkamer en heel soms bureau
badkamer is altijd aangenaam, omdat de verwarming altijd een heel klein beetje opstaat daar
-
- Premium Member
het was maar een fictief themperatuurvoorbeeld hoor. Laagste themperatuur hangt toch samen met de buitenthemperatuur.r2504 schreef:Eerst moet je dan al weten of je effectief terug valt tot op 16 graden, of dat dankzij een goede isolatie je kamertemperatuur niet zo laag zakt (kan best zijn dat na 18u je nog steeds 19 graden hebt).Praetorian schreef:Het is ook wel correct dat als je van 16-->22 graden verwarmt het meer kost dan constant op 22 houden, maar als je slechts 5 uur verwarmt ben ik vrij zeker dat het een stuk duurder zal uitkomen als je hem constant aan zou laten...
Zoals kaween aangeeft is de enige methode een uurteller op je brander plaatsen...
-
- Deel van't meubilair
I know... maar het princiepe/vraag blijft... vraagt het meer energie om de grotere val in temperatuur (niet themperatuur !) terug op te warmen, danwel continu de temperatuur te behouden.Praetorian schreef:het was maar een fictief themperatuurvoorbeeld hoor. Laagste themperatuur hangt toch samen met de buitenthemperatuur.
Naar je gasverbruik kijken is een mogelijkheid, net zoals branduren bepalen... maar je hebt inderdaad de buitentemperatuur die niet constant is bij je proeven.
-
- Premium Member
hangt af van periodes van gebruik. Ik zou in zijn geval durven zeggen van dat uitlaten minder gebruik zal geven. Tis maar een schatting..r2504 schreef:I know... maar het princiepe/vraag blijft... vraagt het meer energie om de grotere val in temperatuur (niet themperatuur !) terug op te warmen, danwel continu de temperatuur te behouden.Praetorian schreef:het was maar een fictief themperatuurvoorbeeld hoor. Laagste themperatuur hangt toch samen met de buitenthemperatuur.
Naar je gasverbruik kijken is een mogelijkheid, net zoals branduren bepalen... maar je hebt inderdaad de buitentemperatuur die niet constant is bij je proeven.