Morgen en dinsdag moeten we trager rijden

Hier horen vragen over google, irc, nieuwsgroepen, e-mail enz....
Lion
Pro Member
Pro Member

Sven.VdS schreef:Dafke: voor die jaarlijkse autokeuring bestaan er ook producten ... enkele weken op voorhand in de tank kappen, enkele dagen roet spuien lijk zot en op de controle is alle vuiligheid gelost en komt er niks meer uit 8)

on-topic: ik stoor mij tijdens de smog-dagen vooral aan mensen die OVERAL 90 beginnen rijden op de autostrade en u bovendien nog express ophouden op het linkervak à la 'ik ga dieje klootzak dat geen 90 wilt rijden nekeer goed pesten' :roll:
Ja blijkbaar gelden voor u geen verkeersreglementen
Als je wordt gepakt zal je ook roepen en tieren zeker van t zijn smeerlappen
laurens7
Elite Poster
Elite Poster

verb schreef:En ook nog op het nieuws, eigenaars van auto's met zware dieselmotoren moeten nu een pak minder tax betalen. Echt niet te geloven.
en sinds dit jaar is de accijnscompenserende dieseltaks afgeschaft :)

Diesel wordt sterk gepromoot door de overheid

Ik rij ook al +1j met een diesel, veeel goedkoper dan zo'n (oud) naftje!
(zat altijd aan een verbruik van 10-11l/100km)
Ik betaal met plezier die euro's als ik daarmee relaxter kan rijden ( maar ik ga ze nu ook niet cadeau doen als het gratis kan). Zeker als je veel km's doet zou je niet de eerste zijn die aan 120 achter het stuur in slaap tuimelt.
ubremoved_983
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 95 keer
Bedankt: 48 keer

laurens7 schreef:Zeker als je veel km's doet zou je niet de eerste zijn die aan 120 achter het stuur in slaap tuimelt.
En tegen 160 tuimel je niet in slaap ... verantwoord moet ik zeggen ;)
cloink
Elite Poster
Elite Poster
Twitter: cloink
Uitgedeelde bedankjes: 93 keer
Bedankt: 137 keer
Contacteer:

ditCh schreef:En tegen 160 tuimel je niet in slaap ... verantwoord moet ik zeggen ;)
Ge kunt er mee lachen, maar ik ervaar dat toch ook echt zo. Als ik tegen 120 ergens op het rechter baanvak achter een kolonne moet rijden, dan ben ik véél onoplettender dan dat ik diezelfde kolonne tegen 160 voorbij raas (de veiligheid in acht nemend, ofcourse :P ). Ik zou dus durven stellen dat wanneer ik sneller rij (met enige bovengrens uiteraard), ik beter rij.
ooh. shiny.
selder
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 99 keer
Bedankt: 727 keer

ditCh schreef:
laurens7 schreef:Zeker als je veel km's doet zou je niet de eerste zijn die aan 120 achter het stuur in slaap tuimelt.
En tegen 160 tuimel je niet in slaap ... verantwoord moet ik zeggen ;)
Met een 65pk tellende 307 is dat idd niet te begrijpen :p

En ik vind het maar raar dat jij weet hoe dat andere mensen het beste rijden... sommigen rijden veiliger als ze traag rijden, sommigen als ze snel rijden, sommigen als ze liggen in hun auto, sommigen op hun stuur geplakt ... of gaan we ineens iedereen over dezelfde kam scheren?

Ik rij ook beter als ik snel rij, dan euh ... "rij" je tenminste. Als ik op het 2de baanvak tegen 110/120kmph in colonne moet rijden let ik ook minder op dan dat ik sneller op het 3de baanvak rij
Ghost S1 • 8086K @5.2Ghz • Asus ROG Ryuo 240mm • Asus ROG STRIX Z390-I • Corsair Vengeance LPX 2x16GB 3200Mhz • Asus RTX2080Ti Turbo • Samsung 970 EVO 2TB • Asus ROG Swift PG258Q 240Hz • Logitech G Pro keyboard/mouse/headset
Sven.VdS
Elite Poster
Elite Poster
Bedankt: 1 keer

Lion schreef:
Sven.VdS schreef:Dafke: voor die jaarlijkse autokeuring bestaan er ook producten ... enkele weken op voorhand in de tank kappen, enkele dagen roet spuien lijk zot en op de controle is alle vuiligheid gelost en komt er niks meer uit 8)

on-topic: ik stoor mij tijdens de smog-dagen vooral aan mensen die OVERAL 90 beginnen rijden op de autostrade en u bovendien nog express ophouden op het linkervak à la 'ik ga dieje klootzak dat geen 90 wilt rijden nekeer goed pesten' :roll:
1° waar heb je het in godsnaam over??? Welke verkeersreglementen bedoel je en welke zou ik overtreden????
2° als het over dat product gaat: dat kan je volledig legaal kopen dus daar is niks mis mee.
3° ik ben gisterenavond vanuit Nederland zowat half Vlaanderen door gereden op weg naar Leuven en heb me OVERAL aan de 90 beperking gehouden, dit in schril contrast tegen zowat 80% van de andere chauffeurs die op dat ogenblik harder reden. Zelfs vrachtwagens kwamen op de Antwerpse ring 'gatboren' terwijl ik volgens m'n GPS 92 deed (dus effectieve snelheid, op de teller stond 98)

Of ben jij misschien 1 van die mensen die effectief denkt dat 90 OVERAL in Vlaanderen geldt als er een smog limiet van kracht is? In dat geval: innige medeleving :twisted:
Central heating is for sissies ... if you're cold it's because you don't have enough computers running.
Afbeelding
Afbeelding
deej
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 4 keer

verb schreef:En ook nog op het nieuws, eigenaars van auto's met zware dieselmotoren moeten nu een pak minder tax betalen. Echt niet te geloven.
<offtopic> W00t 3.0 TDI here I come ;).
TL@
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer

Lion schreef:
Zo haastig leven dat je 160 moet rijden terwijl 120 max snelheid is in Belgie
Moest iedereen zich eens aan de regels houden zou er wel minder stress zijn op de wegen als je anderen ziet voorbij komen gelijk flitsen of als je op uiterste linksvak aan t voorbijsteken bent komen ze afgevlogen met hun knipperende lichten want ze moeten hun snelhied 120+ kunnen aanhouden en iedereen moet uit hun weg
Veel te weinig pakkans in belgie voor die snelvliegers
Niet zo haastig, als ik 's morgens te laat op het werk ben is dat toch niet erg (flexibele uren, bestaat er een betere uitvinding?) en 's avonds moet ik alleen dinsdag en woensdag op tijd thuis zijn om m'n dochter te gaan halen.
Ik rij gewoon liever een beetje door, 160 is toch echt niet overdreven vind ik.

En ja, 2x per jaar zit er een ticketje van ome agent in de bus. Bij 40.000km per jaar valt dat redelijk mee denk ik.

Vlak voor de zomer stond er trouwens een artikel in de gazet over de snelheidscontroles, gemiddeld heb je in België 1x per 15.000km een snelheidsboete in de bus. Ik zit dus onder het gemiddelde 8)
CueBoy
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer

TL@ schreef:Ik rij gewoon liever een beetje door, 160 is toch echt niet overdreven vind ik.
Da's het probleem met "de Belg" - hij vindt hij deze of gene regel kan overtreden want "eigen vrijheid = blijheid". Alleen zijn die regels er wel voor één of andere reden natuurlijk.
Hoe zou het in met onze samenleving gesteld zijn moesten we allemaal doen wat wijzelf niet overdreven vinden ? :wink:

(en neen, ik wil niet de moraalridder uithangen want zelf ben ik zeker niet zonder zonde :oops: )

Op een lege autostrade is 160 idd niet overdreven, maar ik vermoed dat jij deze snelheden niet haalt op een lege autostrade :-)
Daarenboven vrees ik dat onze Belgische autostrades met z'n op- en afritten om de 5km niet gemaakt zijn om echt snel te rijden :-(
If you can't beat them, confuse them.
Dafke
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 181 keer
Bedankt: 142 keer
Contacteer:

CueBoy schreef:
Op een lege autostrade is 160 idd niet overdreven, maar ik vermoed dat jij deze snelheden niet haalt op een lege autostrade :-)
Daarenboven vrees ik dat onze Belgische autostrades met z'n op- en afritten om de 5km niet gemaakt zijn om echt snel te rijden :-(
Ma dat is nie waar..!
Als iedereen het eens in zijn oren knoopt dat het 3e rijvak moet vrij zijn, of toch tenminste onder de 140 daar niet gaat op zitten foeteren, dan zijn de eerste 2 rijvakken voldoende met zelfs het dubbel aan afritten!
Ik ben voor een begrensde snelheid, maar dan 130 overdag en 160 's nachts.
gert.jansen
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 9 keer
Contacteer:

Wat ook vaak vergeten wordt:

Als het verkeer minder vlot wordt gemaakt (om welke reden dan ook - terecht of onterecht) heeft dat zijn impact op een andere plaats. Het probleem verplaatst zich dus ...

Leg snelheidsbeperkingen op de snelweg (of wegenwerken, of ...) en een deel van het verkeer zal door over de N-wegen rijden, en daar voor meer hinder zorgen.

Vervolgens zorgt de betrokken gemmente er met extra verkeerslichten, verkeersremmers ofzo voor dat het verkeer trager over die N-weg kan/moet.

Gevolg is dat een deel van dan weer over dorpswegen rijdt om aan die beperkingen te ontsnappen.

Daar heb ik voorbeelden genoeg van uit de buurtgemeentes...
Maar daar staat niemand bij stil als ze een beperking invoeren op weg X.
Dafke
Elite Poster
Elite Poster
Contacteer:

Idd...
Die bepaalde groep vergeet blijkbaar ook waarom er een autostrade is gemaakt.
Ten eerste de grote load van de N wegen te ontlasten
Ten tweede !sneller! van punt a naar punt b te gaan

Nee, effe een beperking gaan opleggen...

Als je vindt dat 120 in godsnaam al te snel is op een autostrade, wel neem gerust van mij de N wegen!!!!
lithion
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 7 keer
Bedankt: 64 keer

Walen lappen laars aan smogalarm
Volgens een test door de kranten van Sud Presse respecteert 78 procent van de Waalse bestuurders de snelheidsbeperking van 90 km per uur bij vervuilingspieken niet.

De redactie van de kranten voerde gisteren verschillende testen uit en installeerde daarvoor onder meer een radar van de federale politie op de E411 in de richting van Aarlen, ter hoogte van Assese. Op een half uur tijd passeerden 365 Voertuigen, waarvan 284 de snelheidsbeperking niet naleefden, ofwel 78 procent.

Van de 81 chauffeurs die zich er wel aan hielden, waren 80 vrachtwagenchauffeurs. (belga/eb)
deej
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer

Dafke schreef:Ten tweede !sneller! van punt a naar punt b te gaan
Dan mogen ze wel de helft van de op- en afritten op de ring en de E19 dicht doen want die liggen veel te dicht tegen mekaar. In Mechelen is dat het ergste: 3 op 5 km :/.
ljd
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 6 keer
Contacteer:

lithion schreef:
Volgens een test door de kranten van Sud Presse respecteert 78 procent van de Waalse bestuurders de snelheidsbeperking van 90 km per uur bij vervuilingspieken niet.

De redactie van de kranten voerde gisteren verschillende testen uit en installeerde daarvoor onder meer een radar van de federale politie op de E411 in de richting van Aarlen, ter hoogte van Assese. Op een half uur tijd passeerden 365 Voertuigen, waarvan 284 de snelheidsbeperking niet naleefden, ofwel 78 procent.

Van de 81 chauffeurs die zich er wel aan hielden, waren 80 vrachtwagenchauffeurs. (belga/eb)
Ik volg gewoon iemand die te snel rijdt op 200 meter kan ik gemakkelijk ff alles dichtsmijten als die geflitst wordt :lol:
Goztow
userbase crew
userbase crew
Uitgedeelde bedankjes: 1423 keer
Bedankt: 878 keer

Te Koop forum

ljd schreef:
lithion schreef:

Ik volg gewoon iemand die te snel rijdt op 200 meter kan ik gemakkelijk ff alles dichtsmijten als die geflitst wordt :lol:
Jah, dat is een toonbeeld van veiligheid.
Bedank andere users voor nuttige posts, door op Afbeelding te klikken
cavecat
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Contacteer:

En aan die snelheden is het toch al gebeurd eer je kan reageren.
Floris Bakker for president!
laurens7
Elite Poster
Elite Poster

TL@ schreef:
Lion schreef:
Zo haastig leven dat je 160 moet rijden terwijl 120 max snelheid is in Belgie
Moest iedereen zich eens aan de regels houden zou er wel minder stress zijn op de wegen als je anderen ziet voorbij komen gelijk flitsen of als je op uiterste linksvak aan t voorbijsteken bent komen ze afgevlogen met hun knipperende lichten want ze moeten hun snelhied 120+ kunnen aanhouden en iedereen moet uit hun weg
Veel te weinig pakkans in belgie voor die snelvliegers
Niet zo haastig, als ik 's morgens te laat op het werk ben is dat toch niet erg (flexibele uren, bestaat er een betere uitvinding?) en 's avonds moet ik alleen dinsdag en woensdag op tijd thuis zijn om m'n dochter te gaan halen.
Ik rij gewoon liever een beetje door, 160 is toch echt niet overdreven vind ik.

En ja, 2x per jaar zit er een ticketje van ome agent in de bus. Bij 40.000km per jaar valt dat redelijk mee denk ik.

Vlak voor de zomer stond er trouwens een artikel in de gazet over de snelheidscontroles, gemiddeld heb je in België 1x per 15.000km een snelheidsboete in de bus. Ik zit dus onder het gemiddelde 8)
Dan zit ik ver onder het gemiddelde :)
Heb al een 120.000km's gedaan en heb geen ene snelheidsboete 8) (wel 2 keer langs voor geflitst met de moto)

160 vind ik wel overdreven op sommige momenten, maar s'nachts als iedereen 130-140 doet op het 1e rijvak is het zeker geen probleem voor mij (maar dan op het 3e rijvak he).Ik ben wel voorstander van een verplichte 6e-7e versnelling (om het milieu te ontlasten).
Sven.VdS
Elite Poster
Elite Poster

Ik heb ooit eens gelezen dat 70/u de 'verzadigingssnelheid' is van een autostrade ...

Ergens lijkt me dat wel logisch, maar niet door die snelheid op zich denk ik ... aan 70 rijdt iedereen even snel en rustig op een rijtje.

Dit kan perfect aan 100/u als mensen gewoon wat afstand houden en niet op de rem gaan staan als ze ook nog maar DENKEN dat de persoon voor hen dat ook gaat doen.

Motorrem kennen veel mensen niet. Ik maak er altijd een spelletje van om zo lang mogelijk niet te moeten remmen, gewoon motorrem gebruiken en heel geleidelijk aan optrekken en vertragen. :) Zo lossen files zich trouwens vanzelf op.

Dikwijls zie ik dan de auto achter mij zich opjagen omdat ik de file niet volg, maar eenmaal ik enkele keren de file terug ingehaald heb zie je dat die bestuurder dat meestal in de gaten krijgt, afstand begint te houden ipv te gatboren en dat ook begint te doen.

Snelheid heeft niks te maken met files ... gedisciplineerd rijden wel. Als iedereen gewoon een beetje relaxed zijn er minder files en is iedereen tevreden, ook degenen die graag wat harder rijden.
Central heating is for sissies ... if you're cold it's because you don't have enough computers running.
Afbeelding
Afbeelding
Goztow
userbase crew
userbase crew

Te Koop forum

Als iedereen een gat laat achter zijn voorligger in de file, dan krijg je toch een acoordeon effect dat de file nog langer maakt?
Dafke
Elite Poster
Elite Poster
Contacteer:

Goztow schreef:Als iedereen een gat laat achter zijn voorligger in de file, dan krijg je toch een acoordeon effect dat de file nog langer maakt?
²

volg gewoon de file gvd.. is dat nu zo moeilijk..
UB_removed1963
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 20 keer
Bedankt: 13 keer

pechstrook? :-D Hier in China steken ze je langs alle kanten voorbij...links rechts, pechstrook...lijkt erop alsof verkeersregels hier onbestaande zijn dus jullie mogen je nog gelukkig prijzen daar.
CueBoy
Elite Poster
Elite Poster

a3ke schreef:maar bij mij wast hem ook met zen rood jaske aan zen auto aant prutsen (erre mij ni gezien , da wit VW "flikkeneditie" met groene letters van Vaillant op ? :P
Deze morgen op de buitenring, rond 07u45 ter hoogte van Dilbeek, zie ik toch wel niet een Vaillant VW bestelwagen... 't waarde gij toch niet zekers ?
It a long shot I know, én bovendien rijdt er slechts één zo'n wagen rond :wink:
Sven.VdS
Elite Poster
Elite Poster

Goztow schreef:Als iedereen een gat laat achter zijn voorligger in de file, dan krijg je toch een acoordeon effect dat de file nog langer maakt?
Niet als iedereen z'n gemiddelde snelheid probeert aan te houden. De ene auto gaat dan eventjes dichter bij z'n voorligger rijden dan de andere, maar in principe is het accordeon effect dan beperkt tot 3 auto's.

Het probleem stelt zich juist als iedereen constant een groter gat probeert dicht te rijden. Door het accordeon effect kan je even sneller rijden, maar daarna moet je ook harder remmen. Dit sneeuwbaleffect zorgt er uiteindelijk voor dat x aantal auto's terug alles stil staat.
Afbeelding
Afbeelding
Koelreuteria
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 42 keer
Bedankt: 6 keer

ljd schreef:Het zijn enkel de diesel autos die veel stof in de lucht doen. Mensen met een benzine auto worden gestraft door deze diesels. Het verbod zou enkel mogen zijn voor diesel voertuigen.
Hopelijk heb je geen TSO-diploma richting M of EM, anders heeft die technische school ernstig geblunderd om je een A-attest te geven.
Benzine slurpers stoten ook fijn stof uit! Alleen is het niet politiek correct dit te melden. Dan gaan we maar zwijgen over de extra CO2 die zij uitspuwen en dat gepaard aan het slechter thermodynamische werking van de motor. (Zie Otto cyclus t.o.v. Carnot cyclus)
Nu je het zegt: benzineorgels moest men verbieden...
O Ja: dank zij die 90 km/u is mijn gemiddeld (diesel)verbruik op mijn vast traject gestegen van 5,9 l/100km naar 6,3 l/100km... Leve de politiekers maar met mijn verontschuldigingen aan het miljeu!
laurens7
Elite Poster
Elite Poster

Koelreuteria schreef:
ljd schreef:Het zijn enkel de diesel autos die veel stof in de lucht doen. Mensen met een benzine auto worden gestraft door deze diesels. Het verbod zou enkel mogen zijn voor diesel voertuigen.
Hopelijk heb je geen TSO-diploma richting M of EM, anders heeft die technische school ernstig geblunderd om je een A-attest te geven.
Benzine slurpers stoten ook fijn stof uit! Alleen is het niet politiek correct dit te melden. Dan gaan we maar zwijgen over de extra CO2 die zij uitspuwen en dat gepaard aan het slechter thermodynamische werking van de motor. (Zie Otto cyclus t.o.v. Carnot cyclus)
Nu je het zegt: benzineorgels moest men verbieden...
O Ja: dank zij die 90 km/u is mijn gemiddeld (diesel)verbruik op mijn vast traject gestegen van 5,9 l/100km naar 6,3 l/100km... Leve de politiekers maar met mijn verontschuldigingen aan het miljeu!
euhm beide hebben hun voor en nadelen, de ene stoot veel Nox uit,de andere minder,... ik ken het niet vanbuiten, maar diesel komt er iets slechter uit (fijn stof is erger dan CO2).
Gas is een pak beter (maar heeft belachelijk hoge belastingen); dank u politici! en wat heeft men tegen ppo? niet hernieuwbaar genoeg zeker, liever 'bio'diesel
Goztow
userbase crew
userbase crew

Te Koop forum

Vandaag in De Standaard: voortaan zal de 90 km/u verplicht in gans België gelden bij smogalarm; op bepaalde wegen.
CueBoy
Elite Poster
Elite Poster

Goztow schreef:Vandaag in De Standaard: voortaan zal de 90 km/u verplicht in gans België gelden bij smogalarm; op bepaalde wegen.
Dat ze maar borden zetten... als er geen borden staan, zal ik geen 90 km/u rijden bij smogalarm.
devilkin
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 551 keer
Bedankt: 341 keer
Contacteer:

CueBoy schreef:
Goztow schreef:Vandaag in De Standaard: voortaan zal de 90 km/u verplicht in gans België gelden bij smogalarm; op bepaalde wegen.
Dat ze maar borden zetten... als er geen borden staan, zal ik geen 90 km/u rijden bij smogalarm.
Als dat effectief ook verschijnt in 't staadsblad, dan kunnen ze u evenwel toch een boete geven ;)
Telenet All-Internet -- using CV8560E & OPNsense on PCEngines APU2E4
Proximus & Mobile Vikings -- Using OnePlus 8 Pro (ROM: Stock)
CueBoy
Elite Poster
Elite Poster

devilkin schreef:
CueBoy schreef:
Als dat effectief ook verschijnt in 't staadsblad, dan kunnen ze u evenwel toch een boete geven ;)
Ik vermoed dat de media alweer bezig zijn met een staaltje miscommunicatie. Voor zover ik het verstaan heb, ging het over Wallonië die de Vlaamse smog-regel ging overnemen (omdat er tot nu toe in Wallonië tevergeefs werd opgeroepen om stiller/kalmer te rijden).
En wat is die regel nu net in Vlaanderen ? De snelheid op de snelwegen wordt (op bepaalde trajecten) bij smog gereduceerd in dichtbevolkte gebieden.
Hoe wordt dit gedaan ? Door "smogborden" :wink:
En niet zoals de media ons wil doen geloven met hun "er geldt een algemene snelheidsbeperking van 90km/u".

Dus : geen bord = CueBoy die rustig 120km/u (of ietsje meer) tuft :-)
Goztow
userbase crew
userbase crew

Te Koop forum

Het gaat sowieso met broden zijn want niet alle snelwegen zullen de beperking moete ondergaan!
gert.jansen
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 9 keer
Contacteer:

devilkin schreef:
CueBoy schreef:
Zo simpel zal't wel niet zijn:

* ze zullen toch nog altijd moeten aangeven (met een bord) dat er smog is. Aankondiging van smogalarm via de media is niet genoeg.

* Er zal dan toch nog iets moeten verzonnen worden zodat de buitenlanders ook weten dat er bij smog 90 moet gereden worden. Algemeen bord aan alle grensovergangen?
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Internet-Gebruik”