Coronavirus (Covid-19) outbreak [afgesplitst]

Niet-technische onderwerpen of technisch-gerelateerde onderwerpen waar maatschappelijk debat over bestaat. Lees de extra regels in de sticky, aub!
Plaats reactie
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 356 keer
Bedankt: 717 keer

Slafes schreef:De realiteit is dat je met een pensioen van 1275 euro amper/niet normaal kan leven! Laat staan uw rusthuis betalen.
Iemand die eigenaar is van zijn eigen huis, die zal rondkomen met dat bedrag. Hier in de wijk wonen er gepensioneerden in sociale woningen. Zij betalen een huishuur van ongeveer 600 euro per maand. Tel daarbij de vaste kosten en dan kan ik mij best voorstellen dat het moeilijk wordt. Vriend van mijn moeder zaliger is ook al jaren met pensioen, heel zijn leven zelfstandig geweest maar elke euro er door gejaagd. Geen eigendom en huurt nu voor ruim 500 euro per maand en heeft pensioen van net geen 1000 euro. Ondertussen klust hij bij om rond te komen.
MacMini M1 - Vu+ Zero - Fritz!Box 6890LTE + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
boonpwnz
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 74 keer
Bedankt: 100 keer

Voor alle schoolbashers

De heropening van de scholen, nu bijna twee weken geleden, had geen zichtbare impact op de cijfers. Dat heeft interfederaal woordvoerder Yves Van Laethem gezegd tijdens de persconferentie van het Nationaal Crisiscentrum.
Sasuke
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 153 keer
Bedankt: 332 keer
Contacteer:

Oei ... dan was het toch de Horeca :p
Who the fxxk is General Failure and why is he reading my hard disk ?
Afbeelding
ubremoved_22196
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 352 keer
Bedankt: 222 keer

Nee, de niet essentiële winkels!

De winkelpiek net voor de semi lockdown was ook amper in de cijfers te zien.

Het is maar wat je wil geloven...
1207
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 95 keer

boonpwnz schreef:Voor alle schoolbashers
De heropening van de scholen, nu bijna twee weken geleden, had geen zichtbare impact op de cijfers.
het is natuurlijk/gelukkig een heropening op halve kracht. Daarvan wisten we al in mei dat dit min of meer werkt.
iceke
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 226 keer
Bedankt: 611 keer

boonpwnz schreef:Voor alle schoolbashers

De heropening van de scholen, nu bijna twee weken geleden, had geen zichtbare impact op de cijfers. Dat heeft interfederaal woordvoerder Yves Van Laethem gezegd tijdens de persconferentie van het Nationaal Crisiscentrum.
Natuurlijk had die geen effect, als je enkel mensen test met symptomen ga je in die categorie niet veel besmettingen vinden.
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 104 keer
Bedankt: 313 keer

Er waren voor de euthanasie ook al dokters die daartoe bereid waren en ook nu geeft men toe dat niet alle gevallen in de commissie komen. Zoals Heist zegt, het is dat of zelf iets pakken. Iemand dwingen te blijven afzien is gewoon martelen en DAT zou strafbaar moeten zijn. Het is dat katholieke verhaaltje van "het leven is een cadeau", awel, als je een cadeau niet meer wil omdat het al lang geen meer is dan moet dat kunnen. Voor paarden is men sneller barmhartig.
Hoe krommer de tenen, hoe gevoeliger de schenen
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer

@scholen
Dat het blijft dalen, ook na 15/11 en vandaag nog steeds, zou toch al een goeie indicatie moeten zijn hé...

@euthanasie
Het is een keuze waar je als maatschappij voor staat.
Ofwel doe je uw ogen toe en maak je uzelf wijs dat het niet gebeurt of bestaat, ofwel creëer je een kader waarbinnen het wel kan/mag en hoop je dat zoveel mogelijk mensen binnen dat kader blijven en/of het de moeite niet vinden buiten dat kader te gaan.
Abortus gebeurt al zo lang er kinderen zijn. In de landen of regio's waar het verboden is, gebeuren er natuurlijk even goed abortussen. Het verschil met de vrije wereld is dat het daar in een gecontroleerde omgeving gebeurd door geschoold personeel. Dus geen naalden prikken in zones waar je dat eigenlijk niet wil etc. Met alle complicaties van dien.
ubremoved_22196
Elite Poster
Elite Poster

Zucht bij de nieuwe corona regels... Het wordt nu strenger dan het al ooit was... Terug alleen winkelen. Jippie en vrolijk dat ik daar van word...

Dit gaat dus ook gelden voor essentiële winkels zoals supermarkten waar het tot nu toe met twee toegelaten was.
boonpwnz
Elite Poster
Elite Poster

Waarom zucht?

Er is geen enkele indicatie dat het mocht versoepeld worden + het wordt lekker winter dus iedereen gaat binnen zitten dus begrijp ik heel goed dat het zelfs wat strenger is.
ubremoved_22196
Elite Poster
Elite Poster

Daarom zucht... Ze versoepelen bepaalde dingen maar nemen ergens anders weer af. Winkelen met twee was toegestaan want verhoogde de cijfers niet. Nu weer alleen. Begin danig het schijt te krijgen van het steeds wisselende gedoe. Neem een standpunt in en blijf daar bij. Dan wel, dan niet, dan weer wel, en dan weer eens niet. Nu weer hameren op afstand. Werkt de mondmasker strategie dan niet?

Nachtklok blijft ook nog 6 weken doortikken... Het nut ontgaat me compleet.

Oh ja, en zwemmen dan toch ook met een mondmasker hoop ik? Of verplaatsen mensen zich niet tussen kleedkamer en zwembad?
iceke
Elite Poster
Elite Poster

Maandagavond ga ik zwemmen met mijn dochter, de laatste maanden was.dat dus ik, mijn dochter en 3 redders...soms héél soms was daar nog eens een vader met zoon, maar dat was het dan ook.
phil48
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 8 keer
Bedankt: 22 keer

Met twee in een supermarkt doet men voor de gezelligheid. Maar in feite kan je dat ook alleen af. En daarmee vermijd je extra drukte aan de kassa's, dus wat mij betreft win win, ook voor het personeel.
blidi
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
Bedankt: 29 keer

Waren we maar allemaal profvoetballer. Dan hadden we 10 knuffelcontacten...
petrol242
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 88 keer
Bedankt: 271 keer

heist_175 schreef:@scholen
Dat het blijft dalen, ook na 15/11 en vandaag nog steeds, zou toch al een goeie indicatie moeten zijn hé...
De daling van de cijfers zit wel iets complexer in elkaar en is meer een gevolg van het feit dat verschillende leeftijdsgroepen uit elkaar worden gehouden. En met nu nog steeds meer dan 2500 gevallen per dag kunnen we daar nog steeds echt niet blij mee zijn. De daling van zowel de positiviteitsratio als de globale hospitaalcijfers gaat een stuk trager dan in de eerste golf.
Het is ook veel meer dan alleen de scholen die eigenlijk ook nog bepaalde maatregelen volgen.

Het gevaar zit hem in het feit dat je een virale voorraad behoudt onder jongeren en kinderen. Zolang de besmettingen zich daar afspelen ga je niet echt problemen krijgen maar vroeg of laat breekt het door naar andere bevolkingsgroepen en dat hebben we met schade en schande mogen ondervinden. Er zijn besmettingen in de jongere leeftijdscategorieën die we nooit gaan kennen, net omdat ze niet problematisch zijn en omdat er niet gericht getest wordt, wat er ook beweerd mag worden. Dat is al zo van in het begin van de corona uitbraak.

Als we alle Belgen in één keer zouden testen denk ik dat je nog rare ogen zou trekken.
iceke
Elite Poster
Elite Poster

Of we nu rare ogen trekken of niet, het beleid zou er op gericht moeten zijn om die kwetsbare groep uit het az of de kist te houden...dat doe je niet door winkels of cafes te sluiten, maar door mensen uit elkaar te houden...ik heb me gisterenavond in ieder geval minder geergerd dan alle vorige persconferenties(na onze(?) premier heb ik wijselijk den tv afgezet, had vdb ook nog iets zinnigs te zeggen ? :angel: )
ubremoved_22196
Elite Poster
Elite Poster

phil48 schreef:Met twee in een supermarkt doet men voor de gezelligheid. Maar in feite kan je dat ook alleen af. En daarmee vermijd je extra drukte aan de kassa's, dus wat mij betreft win win, ook voor het personeel.
Dat spreek ik al zeker tegen... Ik ga met twee winkelen omdat we op die manier voor 3 gezinnen meenemen. Het gaat net SNELLER aan de kassa met twee dan alleen. Zelfs al ga je maar winkelen voor 1 gezin. Ik ga maar 1 keer de week winkelen dus dat is altijd een behoorlijke hoeveelheid. Dat gaat echt wel praktischer en sneller met twee. Zelfs het winkelen op zich gaat sneller.

Het zal dus nu een kar voor mij worden en een kar voor de andere. Ik zie totaal geen winst in mijn geval. In tegendeel.

De ene mag weer gaan zwemmen, of naar een museum, de andere mag kinkloppen en zichzelf blijven opsluiten en zijn individuele hobby niet beoefenen. Hoe lang nog? Al minstens tot 15 januari en waarschijnlijk nog langer. Ondertussen zie ik meer collega's van dichtbij dan wat anders en daar gaat men niet moeilijk over doen.

We gaan mensen perspectief bieden... Waar? Wat?

Nu begint men zelfs al terug te krabbelen want een vaccin gaat zelfs niet voldoende zijn om deze regeltjes zomaar te laten vallen. Dus sluiten we de mensen maar een jaar op. Horeca zal in 2021 niet meer bestaan denk ik en welke ondernemer wil er nog iets starten?
CCfan
Plus Member
Plus Member
Uitgedeelde bedankjes: 10 keer
Bedankt: 7 keer

Slafes schreef:We gaan mensen perspectief bieden... Waar? Wat?
Het perspectief is toch duidelijk? Het vaccin komt er hopelijk in de loop van volgend jaar en in afwachting van het moment waarop voldoende mensen gevaccineerd zijn, zal de maatschappij niet terugkeren naar het normale. Een derde golf is fataal voor de gezondheidszorg en voor de ondernemers. Om over de bijkomende overlijdens nog niet te beginnen.

Dat jij sneller kunt gaan winkelen met 2 is spijtig maar om daarvoor een uitzondering te gaan maken en 2 mensen toelaten bij het winkelen... Dan riskeer je dat alleman in de komende weken weer gezellig met vriend/vriendin samen in de rij gaat aanschuiven in de winkelstraten. De focus van de maatregel is de economie.

Ik vind het heel spijtig dat Kerst er dit jaar anders zal uitzien maar de statistici zijn toch wel formeel: Kerstmis op traditionele wijze (ook al nodig je maar 1 gezin uit) is op dit moment als een super verspreider event met miljoenen mensen. Ik vermoed dat Amerika dit helaas in de volgende weken zal demonstreren na thanksgiving.

Ondertussen stapelt ook de overige gezondheidsschade zich op: 5000 kankerdiagnosen zijn nog niet gesteld, mensen met hartziekten, suikerziekte, ... zijn niet of minder op controle kunnen gaan. Ook dit leidt binnen enkele jaren allemaal tot excess mortaliteit.
fluppie
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 114 keer
Bedankt: 60 keer

Ik denk dat niemand echt tevreden is hoor,maar ik krijg toch de indruk dat men echt probeert wave nr 3 te vermijden,want daar draait het nu toch om,als men echt te vlug loslaat(zoals vorige keer) zit men binnen een zestal weken terug met een veel erger probleem.
ubremoved_22196
Elite Poster
Elite Poster

CCfan schreef:Dat jij sneller kunt gaan winkelen met 2 is spijtig maar om daarvoor een uitzondering te gaan maken en 2 mensen toelaten bij het winkelen... Dan riskeer je dat alleman in de komende weken weer gezellig met vriend/vriendin samen in de rij gaat aanschuiven in de winkelstraten. De focus van de maatregel is de economie.
Kijk he,... Het ging van alleen winkelen naar met twee naar weer alleen naar weer met twee naar weer alleen. Komaan. Logica is ver zoek. Nu kan ik mezelf doodstressen om naar een supermarkt te gaan want nu mag ik of die andere voor 3 gezinnen shoppen. Ik raak NOOIT rond op 30 minuten en nu gaat de kassa voor mij weer een ellende van jewelste zijn. Terwijl je nog op de band aan het gooien bent ligt er al een resem klaar om weer in uw kar te gooien.

De focus van die maatregel is de economie? Als in de economie nog meer schade berokkenen bedoel je dan? Bepaalde dingen winkel je nu eenmaal niet alleen, en dan heb ik het niet eens over de supermarkt waar het tot nu toe geen probleem is om met twee te winkelen en vanaf dinsdag mag het ineens weer niet meer? Ga jij een salon alleen kopen, of een auto, of bepaalde andere grote aankopen? Ik dacht het niet tenzij je single bent. Maar zwemmen of naar een museum gaan kan dan weer wel perfect met meer... Heu? Dinsdag stormloop op musea en zwembaden?

De ene moment is het afstand houden, dan mondmaskers als afstand niet lukt en nu is het plots een probleem want er moeten mondmasker en afstand houden ingevoerd worden en mogen winkels enkel openen onder zeer strenge voorwaarden. Humm. De strategie wijzigt constant. De barometer? Die smijten we de vuilbak in, want we hebben niks dat werkt. De vaccinatie? Goh, laten we dat eerst bestuderen ipv nu al een plan klaar te hebben.

Net zoals die nachtklok, iedereen vindt dat hier precies allemaal doodnormaal... Huppakee, weer een maand en half extra opgesloten zitten tussen 12 en 5 terwijl er toch niks open is dus wat in godsnaam... Ideaal voor avondmensen en nachtraven zoals mezelf.

Dat men geen kerstetentjes en nieuwjaars events toe laat begrijp ik, en snap ik ook. Mensen die dit hadden gehoopt, mja... Maar kom he... Bepaalde dingen zouden toch echt wel veilig kunnen.
Laatst gewijzigd door ubremoved_22196 28 nov 2020, 10:20, in totaal 1 gewijzigd.
phil48
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 8 keer
Bedankt: 22 keer

Slafes schreef:Ik ga met twee winkelen omdat we op die manier voor 3 gezinnen meenemen. Het gaat net SNELLER aan de kassa met twee dan alleen. Zelfs al ga je maar winkelen voor 1 gezin. Ik ga maar 1 keer de week winkelen dus dat is altijd een behoorlijke hoeveelheid. Dat gaat echt wel praktischer en sneller met twee. Zelfs het winkelen op zich gaat sneller.

Dan ben jij de uitzondering op de regel. Mijn ervaring in een winkel is dat mensen die met twee zijn (de meerderheid zijn gepensioneerden) dat extra traag doen, omdat ze ervan genieten, voor hen is het een soort uitstap. De man is dan nog meestal degene die gewoon bij de kar blijft staan, terwijl de vrouw haar spullen gaat zoeken. Gevolg: er staat meer volk in de al vaak nauwe gangen dan noodzakelijk is. Aan de kassa idem dito. De vrouw legt de spullen op de rolband, de partner staat wat rond te kijken. Waarna de vrouw ook weer inlaadt, de man...

Als iedereen met twee gaat winkelen (ik heb het over supermarkten), dan is de rij aan de kassa ook dubbel zo lang, want natuurlijk zijn er dubbel zoveel mensen aanwezig in dezelfde ruimte.
ubremoved_22196
Elite Poster
Elite Poster

We zitten hier niet op het gepensioneerdenforum he. :) Bij mij draait alles om efficiëntie. De wachtrij zal bij mij langer alleen zijn, dan met twee. Terwijl ik alles weer in de kar gooi rekent mijn nummer 2 al af. Nu zal ik eerst inladen en dan pas betalen.

Ik zal heus geen uitzondering op de regel zijn want ik winkel NOOIT met plezier. Dat is gewoon een noodzaak. Eender hoe, gaat niets veranderen, rij zal gewoon langer zijn, 2 karren, 2 keer betalen. Zo hebben we het ook gedaan de keren er voor wanneer je niet meer met twee mocht winkelen.
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 356 keer
Bedankt: 717 keer

phil48 schreef:Dan ben jij de uitzondering op de regel. Mijn ervaring in een winkel is dat mensen die met twee zijn (de meerderheid zijn gepensioneerden) dat extra traag doen, omdat ze ervan genieten, voor hen is het een soort uitstap. De man is dan nog meestal degene die gewoon bij de kar blijft staan, terwijl de vrouw haar spullen gaat zoeken. Gevolg: er staat meer volk in de al vaak nauwe gangen dan noodzakelijk is. Aan de kassa idem dito. De vrouw legt de spullen op de rolband, de partner staat wat rond te kijken. Waarna de vrouw ook weer inlaadt, de man.
Dan ben ik ook een uitzondering. En mijn vriendin kan nauwelijks volgen in de winkel. Ik heb mijn lijst altijd bij me, ik haal de spullen uit het schab en ik haast mij naar de kassa. Winkelen duurt voor mij 5 minuten. Aan de kassa aanschuiven daarentegen... Winkelen is een noodzakelijk kwaad waar ik liefst van al zo weinig mogelijk tijd aan spendeer.
MacMini M1 - Vu+ Zero - Fritz!Box 6890LTE + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
iceke
Elite Poster
Elite Poster

We gaan naar een Nederlands model ? We leggen de focus op alles mag maar enkel in uw eigen gezin.
Nu die mondmaskers nog af en het is terug leefbaar :angel: (en moet ik niet meer naar Zeeland gaan shopen)
devilkin
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 551 keer
Bedankt: 341 keer
Contacteer:

Serieuze vraag...

Ik hoor keer op keer terug dat 'de jeugd het lastig heeft' op radio/tv/kranten. Dat ze niet kunnen / mogen samenkomen, geen contact hebben met elkaar.
Er zijn echter nog nooit zoveel methodes geweest om goedkoop, eenvoudig, en betrouwbaar in contact te staan met elkaar... voip/videochat/gaming+discord/... you name it, het bestaat wel.

Bijkomende opmerkingen:
- ik heb geen kinderen, dus geen ervaringsdeskundige
- groot deel van m'n kinderjaren doorgebracht met beperkte mobiliteit (heup probleem)

Van waar die last? Wat is er nu echt zo lastig?
Telenet All-Internet -- using CV8560E & OPNsense on PCEngines APU2E4
Proximus & Mobile Vikings -- Using OnePlus 8 Pro (ROM: Stock)
axs
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 445 keer
Bedankt: 215 keer

Identiek dezelfde reden waarom eigenlijk al het home -office gebeuren mentale moeilijkheden bezorgd voor heel wat werknemers met alle gevolgen vandien.
Er zijn idd 1001 manieren om ‘in contact’ te blijven en elkaar te zien, maar dat vervangt echt geen ‘fysiek/menselijk’ aspect.
Degenen die er het meeste issues mee hebben, zien het zelf niet en gaan er als eerste onderdoor.

Mijn teams (60-tal personen) komen allen 4 dagen per week verplicht naar kantoor voor een job die technisch gezien perfect van thuis uit kan.
We respecteren uiteraard alle mogelijke veiligheidsmaatregelen en de wetgeving ter zake. Geen enkele besmetting gemeld en we hebben zelf de mogelijkheden om uitgebreid en breed te testen.

ALLEN geven ze aan zich nu beter te voelen dan in de full home office setting van de periode maart - september.
Kwaliteit van het werk en vooral het werken als een team is significant merkbaar beter.

Onderschat het belang van effectief samenzijn niet.... en al zeker niet het ontbreken ervan!
ubremoved_22196
Elite Poster
Elite Poster

Axs, dat is begrijpelijk, maar uw teams die perfect van thuis uit kunnen werken horen eigenlijk op dit moment thuis te blijven want telewerken is de norm/is verplicht.

Tot voor kort mochten we niet thuis werken, als we nu met een 50% bezetting werken mag de andere 50% thuis werken. (ja, we moeten voor bepaalde systemen helaas nog fysiek aanwezig zijn) Er zijn er die dat super vinden, er zijn er die het daar moeilijker mee hebben en er zijn er die niet willen thuis werken. Iedereen is daar verschillend in.

Ik zit daar ergens tussenin. Ik werk vandaag en morgen 12u op het werk, kan hier mijn zin doen, zolang het werk maar gedaan is want ik zit hier alleen. Deze week ook enkele dagen thuis gewerkt. Wel, het was zo saai op een moment dat ik na 2 tassen koffie beslist heb om de keuken te kuisen tussen de calls door. :) Het grote voordeel is echter dat ik een uur langer in mijn nest kan liggen wat mijn persoonlijk welbevinden dan weer een boost geeft. om 5u45 opstaan of om 6u45 is een serieus verschil voor een avondmens. :)
axs
Moderator
Moderator

Slafes schreef:Axs, dat is begrijpelijk, maar uw teams die perfect van thuis uit kunnen werken horen eigenlijk op dit moment thuis te blijven want telewerken is de norm/is verplicht.
Er zijn uitzonderingen voor bepaalde essentiële sectoren.
petrol242
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 88 keer
Bedankt: 271 keer

Om even op devilkin zijn vraag terug te komen. Fysiek contact is inderdaad toch nog wel iets anders dan de digitale nepmiddelen.
Jongeren zijn in grote lijnen niet veel anders dan de rest van de bevolking. Binnen de groep jongeren heb je even veel diversiteit. Dus dat vakjes delen is geen goed idee denk ik.

Ik heb zelf twee jong volwassen kinderen (22 en 19) die nog in huis wonen. Door de geborgenheid van het gezin hebben ze geen noemenswaardige 'problemen'. Mijn dochter heeft volledig les van thuis uit en zou toch wel liever in de aula zitten. Dat is voor haar wel lastig maar niet van die aard dat ze er psychologisch extreem onder zou leiden. Mijn zoon zijn vliegopleiding staat 'on hold' en dat is ook niet plezant natuurlijk, maar ook hier eerder praktisch.

Maar ik kan mij goed voorstellen dat het bij een alleenstaande ouder met 1 kind wel even iets anders ligt. Dus tja, jongeren zijn gewoon een segment in de bevolking waar het bij de ene al wat gemakkelijker is dan bij een ander.
Laatst gewijzigd door petrol242 28 nov 2020, 14:35, in totaal 1 gewijzigd.
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 18 keer
Bedankt: 386 keer

axs schreef: ALLEN geven ze aan zich nu beter te voelen dan in de full home office setting van de periode maart - september.
Kwaliteit van het werk en vooral het werken als een team is significant merkbaar beter.
Bevraag je dit ook eens anoniem?
axs
Moderator
Moderator

Dat is gebeurd door een onafhankelijke arts.
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster

axs schreef:Dat is gebeurd door een onafhankelijke arts.
Het was eerder een ja/nee vraag. Was het dan een anonieme bevraging door een onafhankelijke arts?
devilkin schreef:Ik hoor keer op keer terug dat 'de jeugd het lastig heeft' op radio/tv/kranten. Dat ze niet kunnen / mogen samenkomen, geen contact hebben met elkaar.
Er zijn echter nog nooit zoveel methodes geweest om goedkoop, eenvoudig, en betrouwbaar in contact te staan met elkaar... voip/videochat/gaming+discord/... you name it, het bestaat wel.
Akkoord, dit snap ik ook niet. Jongeren hielden ook voor het virus al veel virtueel contact met elkaar. En zij zijn de eerste generatie die zich niets aantrekt van de regels. In Leuven zijn er volop kotfeestjes elke dag. Het feit dat er geen fysiek auditoriumonderwijs is, maakt dit ook mogelijk zonder grootschalige gevolgen.

De media, enfin journalisten in hun vijftiger jaren, zeggen ook dat jongeren het lastig hebben met afstandsonderwijs. Bron onbekend. De Vlaamse Scholierenkoepel, zelf jongeren, daarentegen vragen net meer afstandsonderwijs.

Het lijkt idd weer een beetje het klassieke "deflecteren" van ouders/ouderen dat we al regelmatig gezienhebben. Als de journalist gevraagd heeft aan de ouder van een jongere of die jongere er last mee heeft, is de kans heel groot dat hij een ander antwoord zou krijgen als in het geval hij het aan de jongere zelf zou vragen. En ook ten rade gaan bij jeugdpsychologen is een beetje bedenkelijk, want dat is toch wel heel biased.
Laatst gewijzigd door CCatalyst 28 nov 2020, 14:43, in totaal 1 gewijzigd.
ubremoved_22196
Elite Poster
Elite Poster

axs schreef:Er zijn uitzonderingen voor bepaalde essentiële sectoren.
Dat weet ik, ik zit zelf in een "essentiële" sector maar de regel is, als het van thuis uit kan, moet het van thuis uit. Al zijn ze daar bij ons ook wel behoorlijk los in.
Telethuiswerk is verplicht bij alle ondernemingen, verenigingen en diensten voor alle personeelsleden, tenzij dit onmogelijk is omwille van de aard van de functie of de continuïteit van de bedrijfsvoering, de activiteiten of de dienstverlening.
quovadis
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 234 keer
Bedankt: 39 keer

online communicatiemiddelen zijn toch niet te vergelijken met fysieke bijeenkomsten.

Niet vergeten dat er voor de jongeren helemaal niets is om te doen behalve thuiszitten. Ze mogen niet sporten, geen jeugdbeweging, geen hobby's, geen schoolreizen, geen studententijd,...

Dus zo raar is het toch niet dat er veel jongeren zijn die het "lastig" hebben in deze periode
axs
Moderator
Moderator

CCatalyst schreef:
axs schreef:Dat is gebeurd door een onafhankelijke arts.
Het was eerder een ja/nee vraag. Was het dan een anonieme bevraging door een onafhankelijke arts?
We doen al jaren een periodieke anonieme bevraging over welzijn van onze werknemers via een extern agency.

Verder heeft iedereen in mei en oktober een individueel consult gehad met de bedrijfsarts.
Toen we in juni terug gingen naar een 2 dagen office setting, kwamen er heel wat bedenkingen naar voren en zijn ook zo geuit naar de bedrijfarts.
Alles is toen correct en professioneel gekaderd met respect voor de werknemers en had men de keuze tussen home / office work.
We zagen toen reeds 8 op 10 werknemers vrijwillig terugkeren naar kantoor.

In september zijn we terug gegaan naar 'het normaal' in een 4 dagen full office setting (men had pre-corona eveneens 1 dag home office)
Zonder uitzondering stond iedereen er meteen achter.

What a team ;) Proud to help in the fight against Corona!
iceke
Elite Poster
Elite Poster

:cry: Beter dan Arnout Van den Bossche, lachen, gieren, brullen, GAAAN
[vimeo]320913130[/vimeo]

edit : link doet blijkbaar moeilijk

CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster

axs schreef:
We doen al jaren een periodieke anonieme bevraging over welzijn van onze werknemers via een extern agency.
Mijn punt is dat in bepaalde werkomgevingen of -culturen het jammer genoeg nog altijd "not done" is om in te gaan tegen bepaalde overtuigingen en/of vrijuit te spreken, uit angst voor repercussies. Zo blijft thuiswerken ook op heel wat plaatsen verboten ook al zou het perfect mogelijk zijn. Een onafhankelijke arts is niet anoniem, en de onafhankelijk is beperkt tot de mate dat hij betaald wordt door de werkgever. Diezelfde werknemer kan aan zijn huisarts een heel ander verhaal vertellen; de ziekteuitval kan inzake een hint zijn.

Doe daarom eens een gegarandeerde anonieme bevraging over het thuis- of kantoorwerken. Ik garandeer je dat het niet meer "allen" zal zijn. Waarmee ik ook weer niet beweer dat de meerderheid tegen zou zijn oid.
Laatst gewijzigd door CCatalyst 28 nov 2020, 15:08, in totaal 1 gewijzigd.
axs
Moderator
Moderator

Slafes schreef:
Telethuiswerk is verplicht bij alle ondernemingen, verenigingen en diensten voor alle personeelsleden, tenzij dit onmogelijk is omwille van de aard van de functie of de continuïteit van de bedrijfsvoering, de activiteiten of de dienstverlening.
Alles achter de 'tenzij' is belangrijk om te lezen.
Verder is er in het MB een lijst met zeer specifieke uitzonderingen.
boonpwnz
Elite Poster
Elite Poster

devilkin schreef:Serieuze vraag...

Ik hoor keer op keer terug dat 'de jeugd het lastig heeft' op radio/tv/kranten. Dat ze niet kunnen / mogen samenkomen, geen contact hebben met elkaar.

Bijkomende opmerkingen:
- ik heb geen kinderen, dus geen ervaringsdeskundige
- groot deel van m'n kinderjaren doorgebracht met beperkte mobiliteit (heup probleem)

Van waar die last? Wat is er nu echt zo lastig?

Ik ben geen kind meer(25 dus val nog als jongere) en ik vind het het online gebeuren juist een hele last voor mij. Dat is al sinds ik klein was. Je hebt misschien contact maar het is nooit hetzelfde als fysiek contact.

Ik herleef met fysieke vrienden en ik val in depressies als ik online zou heel de tijd aanwezig zijn. Dus ik snap de jeugd wel op zich. Het feit dat ik naar school kon was voor mij echt wel een opsteker.

Niet tegenstaande dat ik de huidige maatregelen zeker niet overdreven vind omwille van het feit dat IK geen 3rde zo zware of zwaardere golf wil meemaken.
axs
Moderator
Moderator

CCatalyst schreef:
axs schreef: de ziekteuitval kan inzake een hint zijn.
Is idd een goede graadmeter - maar ook de uitval is hier 0.

Laten we het dan maar houden op engagement van mijn teams... mensen die effectief het belang inzien van te werken in een office setting ipv home office - en dat in het belang van hun specifieke taak om deze pandemie onder controle te krijgen.
Plaats reactie

Terug naar “Maatschappelijke uitdagingen / discussies (niet technisch)”