Ordon schreef:Een voorbeeld: op 4 maart 2020, voor de eerste lockdown, schreef je hier nog het volgende:
Goed dat je af en toe het topic herleest, al lijkt me dat een tijdsintensieve taak

.
Je gaat hier nog langer geleden, misschien wel quotes van mij vinden die het over "een groep mensen" heeft. Maar dat was natuurlijk pre-corona.
DIW maakte in de seizoensfinale van het voorjaar 2020 een compilatie (
https://www.vrt.be/vrtnu/a-z/de-ideale- ... d20200514/ vanaf 01:39 ) waarin ze mensen aan het woord laat die nu nog het beleid bepalen (virologen) en het beleid bepaald hebben (De Block), telkens in 2020Q1: in
hindsight minimaliseerden allen het risico en de maatregelen die genomen moesten worden.
Het is al te makkelijk om 8 maanden na datum, met de kennis die we nu hebben, die quote te gaan recycleren.
heist_175 schreef:De "parameters" van een ziekte worden meestal pas naderhand berekend, eens je alle data hebt. Momenteel ziet het er naar uit dat alle parameters onder controle zijn, waarmee de maatregelen ook het nut bewezen hebben.
We weten intussen dat "alle parameters" toen op dat ogenblik zeker niet onder controle waren.
Wel stelde je toen dat "de maatregelen ook het nut bewezen hebben".
Zonder enig bewijs aan te leveren...
Zie hierboven, qua hindsight

Ik hield wel een slag om de arm, met de voorzichtige formulering "lijkt".
Is uw "aanval" 8 maanden na de feiten een pleidooi om bij elke epidemie in een ander land heel België op slot te doen? Ik zeg maar wat: ebola, SARS, MERS, ...? Toch maar niet zeker:)?
Indien gevraagd naar bewijs (cijfers) waarnaar je expliciet verwijst, beantwoord je de vraag zelfs niet.
Ordon schreef:heist_175 schreef:Voor er me woorden in de mond gelegd worden die ik nooit gebezigd heb: ik heb nergens gepleit om alle scholen ongeacht de omstandigheden open te houden, wel integendeel. Lokaal kan het perfect logisch zijn om in te grijpen en een school tijdelijk te sluiten (geen personeel, besmettingen op school, quarantaine, isolatie, ...).
Voor de slechte verstaanders: lokaal & tijdelijk.
En zo gebeurde het ook in de realiteit: tijdelijk een leerling thuis laten (quarantaine, isolatie), tijdelijk personeel thuis laten (quarantaine, isolatie). En dat heeft prima gewerkt, zo bewijzen de cijfers.
Welke cijfers?
Cijfers genoeg:
- beperkte schoolopening mei
- ruimere schoolopening juni
- zomervakantiekampen mét overnachting (chiro etc) en zonder overnachting (sport- en spel-)
- cijfers van het CLB per 2 weken in september en oktober (personeel & leerlingen):
https://onderwijs.vlaanderen.be/nl/coronacijfers-clb
Ondertussen lieten we dus honderd duizenden Belgen op reis gaan naar zones in alle kleuren van de regenboog, zonder testing/tracing/isolatie nadien en zonder controle op al die zaken.
Indien de leerlingen op scholen veiliger zijn dan buiten de scholen is er toch ook helemaal geen reden om een extra week herfstvakantie in te lassen om de verspreiding tegen te gaan!?
De scholen staan natuurlijk gewoon in de maatschappij, een school is geen vrijhaven voor het virus. Dat heb ik ook nooit beweerd. Dus als de ganse maatschappij "in de fik" gaat, stijgen besmettingen bij leerlingen en leerkrachten gewoon mee. Cfr cijfers CLB: wel telkens lager dan de prevalentie in de rest van de maatschappij.
@scholen sluiten
Ik zat niet mee aan tafel, maar je zag en ziet wel dat alle bedrijven moeite hebben om operationeel te blijven. Shiften worden anders ingedeeld, sommige winkels gaan gewoon toe wegens gebrek aan personeel. En voor scholen geldt dat natuurlijk ook: je hebt maar een beperkt aantal leerkrachten die vervangen kan worden voor uw vervangingspoel leeg staat. En dan moet je klassen beginnen samenzetten. In coronatijd. Niet het best idee, me dunkt

.
Even in herinnering brengen dat sommige van onze experten in het voorjaar aangehaald hebben dat de zomerse temperaturen de verspreiding van SARS-CoV-2 "mogelijks" zou milderen. Deze zomerse temperaturen zijn intussen verleden tijd...
Die kans hebben we duidelijk verkwanseld.
Het verlagen van de temperatuur in gebouwen (open vensters, de aanbevolen verluchting!) dient dus goed in de gaten gehouden te worden, lijkt me.
heist_175 schreef:Gaan we serieus een septembermaand vergelijken met een novembermaand?
Ja, die maanden moet je zeker met elkaar vergelijken qua klimatologische gegevens.[/quote]
Dan stopt het wel ongeveer, als je september en november vergelijkbaar vindt
1207 schreef:heist_175 schreef:
De insinuaties die je uit mijn woordkeuzes haalt, zijn voor uw rekening, niet de mijne.
ik zie hier pejoratieve termen als schoolhater
Als je - wars van alle data - scholen blijft voorstellen als dé grote boosdoener, weet ik niet hoe je tot de conclusie "scholen sluiten" kan komen,
als er niet ergens een vicerale haat is jegens "tonderwijs"?
Ondanks het feit dat wij tot hiertoe gespaard zijn gebleven van al te drastische impact (financieel, gezondheid, ...),
meen je dat nu?
De "we" was in dit geval het huishouden van mezelf

, niet op alle slakken zout leggen...
iedereen vraagt je gewoon om naar het onderwijs te kijken maar dan gaan ej oogkleppen op.
Misschien moet je het topic nog eens herlezen.
De vraag was niet "kijk naar het onderwijs", de
eis was: sluit alle scholen direct.
Kijk naar het onderwijs is een redelijke vraag en dat gebeurde dan ook (zie CLB cijfers). En waar nodig werden klassen thuis gezet en soms zelfs ganse scholen toe. Dat is héél ver weg van 1,2 miljoen kinderen thuis zetten.
laat ons hopen dat 14 dagen na heropening scholen de cijfers weer niet beginnen stijgen.
Ik kijk er mee naar uit, maar dan zonder onzin over 3-4 dagen na een maatregel al een ziekenhuisplafond etc.
We zullen dus evalueren tegen 7/12. Mijn inschatting is dat het prima gaat verlopen, omdat
tonderwijs het contact tussen leerlingen al bewezen onder controle heeft kunnen houden.
Ordon schreef:Intussen is er ook goed economisch nieuws.
Zij het van een ander land
Geen idee of het intentioneel was, maar in China hebben ze wel de lessen die getrokken werden na de Spaanse griep correct toegepast. Een vroege lockdown en lang & streng genoeg aanhouden.
Ik meen ook te begrijpen dat de virusversie in China minder besmettelijk was dan de versie in de rest van de wereld. Dus misshien hebben ze daar ook gewoon wat geluk gehad.
Wat ze daar oa gedaan hebben (testing, tracing) is recent nog in Slovakije herhaald: het ganse land (3,6mmilj inwoners) werd er getest.
https://www.standaard.be/cnt/dmf20201103_97945865
Op duizenden locaties in het hele land ondergingen 3,6 van de 5,4 miljoen Slovaken de afgelopen dagen een test. 38.359 mensen (1,06 procent) testten positief: zij moeten in quarantaine. Volgend weekend volgt een tweede grote testronde. Die vindt niet meer overal plaats, maar alleen in de districten waar meer dan 0,7 procent van de tests positief was. De hoofdstad Bratislava en Kosice, de tweede stad van het land, horen daar niet meer bij.
Met die strategie probeert de regering van premier Igor Matovic veel van de meest besmettelijke personen in quarantaine te krijgen.