Zonnepanelen 2021

Onderwerpen die nergens anders thuis horen en toch eerder technisch van aard zijn? Post ze hier!
Plaats reactie
Taaner242
Plus Member
Plus Member
Berichten: 107
Lid geworden op: 25 sep 2019, 20:42
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 14 keer

Hoeveel hebben de kerncentrales al gekost? Die heeft de overheid ook betaald hé. En nu maken buitenlandse bedrijven winst mee...
Gray
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1278
Lid geworden op: 17 apr 2005, 02:18
Uitgedeelde bedankjes: 339 keer
Bedankt: 145 keer

Firmawagens brengen de staat net geld op. Autos en vrachtwagen in het algemeen 20,73 miljard euro in 2018
Als je een wagen hebt weet je dat dit zware kosten zijn, maar ook werkgelegenheid voor 10.000'e mensen en btw+accijnzen...
Wat als iedereen met de bakfiets zou gaan werken en de fietsvergoeding zou opstrijken?

Je doet net alsof bedrijven ooit het voordeel van bedrijfswagens als bruto bedrag bij het loon zullen tellen.. waarna de staat deze kan belasten aan het max tarief 55%. Daar zullen werknemer en werkgever heel blij mee zijn. :lol:

Het eerste is dus een totaal uit de lucht gegrepen cijfer, een on-bestaande belastingverhoging voor de werkende mens, terwijl de "groene subsidies" een reële kost zijn voor de belastingbetaler.
Gebruikersavatar
jaker
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 948
Lid geworden op: 20 sep 2010, 21:51
Locatie: Meerhout
Uitgedeelde bedankjes: 266 keer
Bedankt: 81 keer

Taaner242 schreef:Hoeveel hebben de kerncentrales al gekost? Die heeft de overheid ook betaald hé. En nu maken buitenlandse bedrijven winst mee...
Waar komt dit vandaan? De kerncentrales zijn gebouwd door EBES (een 100% privé firma) die later overgegaan is in electrabel (nog steeds een 100% privé firma).
Internet/TV: All-Internet + Telenet TV
VoIP: Fritzbox 7390 met Dellmont
Router: Netgear R7000 met FreshTomato
Gebruikersavatar
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 13045
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer

Gray schreef:Je doet net alsof bedrijven ooit het voordeel van bedrijfswagens als bruto bedrag bij het loon zullen tellen.. waarna de staat deze kan belasten aan het max tarief 55%.
Mijn firmawagen kost aan mijn werkgever +/- €900, als ik geen firmawagen krijg, gaat die kost naar mijn loon.
Het wordt dan ongeveer:
- WGkost: €900
- Bruto: €600
- Netto: €300
Dus je kan betrekkelijk objectief becijferen wat het voorkeursregime voor de firmawagen aan misgelopen belastinginkomsten bedraagt.
Daar zullen werknemer en werkgever heel blij mee zijn. :lol:
Dat is idd een andere discussie :).
Hoe blij worden we nu van die VREG capaciteitsregeling, of van de invoering van de digimeter, of de afschaffing van het (gesimuleerd) terugdraaien, ...
Het eerste is dus een totaal uit de lucht gegrepen cijfer, een on-bestaande belastingverhoging voor de werkende mens, terwijl de "groene subsidies" een reële kost zijn voor de belastingbetaler.
Dat wil men u toch doen geloven.
Zoals hierboven betoogd kan je redelijk eenvoudig nagaan wat dat speciale regime voor bedrijfswagens aan misgelopen belastingen kost.
De groene subsidies zijn veel minder makkelijk te vatten, want
- zonder die subsidies hadden we boetes moeten betalen - om maar te zwijgen van allerhande uitstoot van kolen- en oliecentrales
- de andere energievormen (nukes, olie, steenkool, hout, gas, ...) worden óók gesubsidieerd en nog geen klein beetje zelfs - alleen is dat minder bekend, maar niet minder becijferd.
Partijen die dus enkel de cijfers van groene energie hekelen zijn blind aan één oog (of meerdere).
powaq
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 944
Lid geworden op: 16 sep 2008, 11:43
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 62 keer

heist_175 schreef: Mijn firmawagen kost aan mijn werkgever +/- €900, als ik geen firmawagen krijg, gaat die kost naar mijn loon.
Het wordt dan ongeveer:
- WGkost: €900
- Bruto: €600
- Netto: €300
Dus je kan betrekkelijk objectief becijferen wat het voorkeursregime voor de firmawagen aan misgelopen belastinginkomsten bedraagt.
Je kan het ook gewoon omdraaien en concluderen dat het overheidsbeslag op lonen gewoonweg absurd hoog is. Maar goed, andere discussie lijkt mij..
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 7538
Lid geworden op: 06 jul 2008, 13:51
Locatie: Dendermonde
Uitgedeelde bedankjes: 356 keer
Bedankt: 717 keer

Zonnepaneelbezitters kunnen vanaf juli overtollige zonne-energie verkopen aan Decathlon
Bron
https://www.hln.be/consument/zonnepanee ... ~ab9251fb/
Maar iets snap ik niet uit dit artikel. Electriciteit is geen federale bevoegdheid maar we hebben wel een federale minister voor energie??? Verder zegt groene Tinne dat ZP haar bevoegdheid niet zijn. Euh.. . . Nu ben ik helemaal de draad kwijt.
MacMini M1 - Vu+ Zero - Fritz!Box 6890LTE + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
Vaganzza
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2929
Lid geworden op: 04 jan 2013, 22:33
Uitgedeelde bedankjes: 56 keer
Bedankt: 190 keer

Het gaat wel dat je 4,5cent per kWh krijgt, maar die worden omgezet in aankoopbonnen om in Decathlon te besteden. Dit is gewoon een goede stunt van Decathlon.

https://sportadvies.decathlon.be/tips/d ... f-tp_45660
Internet & TV: Orange Love Trio
GSM: Go Plus + Carrefour Mobile (vervanging vaste lijn)
Mifi: Tempo Giga

 iPhone 11 64GB SG |  Mac Mini (2020 M1 16GB 1TB SSD) |  Retina MacBook Pro 13" (2017 8GB 128GB SSD) |  iPad Air 5Gen (2022) 64GB blauw |  Apple TV 4 | Ubiquiti Unifi: USW-16-POE Gen 2, Cloud Key Plus Gen 2 en 5x UAP-AC-PRO
ddd
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2273
Lid geworden op: 08 feb 2010, 15:56
Uitgedeelde bedankjes: 351 keer
Bedankt: 153 keer

Hmmm, kan mijn buurman dan ook mijn "overschot" kopen aan 5cent/kWh ?
Vaganzza
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2929
Lid geworden op: 04 jan 2013, 22:33
Uitgedeelde bedankjes: 56 keer
Bedankt: 190 keer

Goede vraag, maar dat zal wel niet. Iets gunnen aan de kleine man, zit er niet in. Dat weten we ondertussen wel :wink:
Internet & TV: Orange Love Trio
GSM: Go Plus + Carrefour Mobile (vervanging vaste lijn)
Mifi: Tempo Giga

 iPhone 11 64GB SG |  Mac Mini (2020 M1 16GB 1TB SSD) |  Retina MacBook Pro 13" (2017 8GB 128GB SSD) |  iPad Air 5Gen (2022) 64GB blauw |  Apple TV 4 | Ubiquiti Unifi: USW-16-POE Gen 2, Cloud Key Plus Gen 2 en 5x UAP-AC-PRO
Tomsworld
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2472
Lid geworden op: 29 jan 2004, 10:15
Uitgedeelde bedankjes: 56 keer
Bedankt: 208 keer

Ik hoop dat er nog partijen komen waar je een los injectiecontract kan afsluiten tegen interessante tarieven, maar dan wel partijen die in euro uitbetalen en niet in punten, vouchers whatever.

Want dan kan je kijken wat de beste leverancier is en je kan kijken wat de beste injectie afnemer is. Met de huidige injectie is het wat mij betreft koppelverkoop. Want je verplicht afname. Ik kan morgen ook zeggen je krijgt 6 cent injectie bij mij maar afname is 18 cent.
ddd
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2273
Lid geworden op: 08 feb 2010, 15:56
Uitgedeelde bedankjes: 351 keer
Bedankt: 153 keer

Volgens HLN artikel:

"De klant zal in ruil voor de geleverde stroom een zonnebonus krijgen op zijn klantenkaart van Decathlon." Met dat geld kan hij dus sportartikelen kopen, maar ook "vragen om dat effectief in cash geld uitbetaald te krijgen", aldus Polfliet. "
Gebruikersavatar
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 13045
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer

Jack Daniels schreef: Maar iets snap ik niet uit dit artikel. Electriciteit is geen federale bevoegdheid maar we hebben wel een federale minister voor energie??? Verder zegt groene Tinne dat ZP haar bevoegdheid niet zijn.
Tja, laten we nog een staatshervormingkje doen, zodat er nog wat meer onduidelijkheid is over wie welke bevoegdheid heeft. We zijn zo rijk en hebben zoveel overschot op de lopende rekening dat we dat soort overhead ons zonder problemen kunnen veroorloven. Elk jaar opnieuw.

De VREG heeft, tussen alle maffiapraktijken voor DNB's, toch de tijd gevonden om een overzichtje te maken: https://www.vreg.be/nl/bevoegdheidsverd ... tkoppeling)%3B
Afbeelding

Zonnepanelen zijn dus een Vlaamse bevoegdheid.
Zoals Luc Van Den Brande al zei: wat je zelf verkwanselt, verkwansel je beter.

Iemand met contacten bij Fluvius en de VREG zei me recent dat de pot voor batterijsubsidies al compleet overboekt is. De minister (Zuhal Demir) zou van de "pauze" in PV/digimeter/... gebruik willen maken om:
- de pot voor batterijen te vergroten (nu blijkbaar 1miljoen, die dus al volledig uitgegeven is obv ondertekende offertes)
- de subsidie per kWh batterij zou dalen van €250 nu naar €180 vanaf 2021/Q2
De volgende miskleun zou dus al in de maak zijn (batterijsubsidies).
ygeffens
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1308
Lid geworden op: 08 sep 2011, 19:19
Locatie: Arendonk
Uitgedeelde bedankjes: 101 keer
Bedankt: 69 keer

Dat is goed nieuws, het feit dat een onafhankelijke partij dit ook kan.

Zo zit je niet vast aan een energieleverancier, en moet die energieleverancier ook moeite doen om je te houden.

Hopelijk komen er die het sneller dan de zomer doen, want vandaag (13 uur) zit ik al aan een teruglevering van 1.5kWh
I'm a bilingual. I'm a bilingual illiterate. I can't read in two languages.
Gebruikersavatar
cadsite
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4657
Lid geworden op: 20 jan 2015, 16:10
Locatie: Kortrijk
Uitgedeelde bedankjes: 169 keer
Bedankt: 344 keer
Contacteer:

heist_175 schreef: Iemand met contacten bij Fluvius en de VREG zei me recent dat de pot voor batterijsubsidies al compleet overboekt is. De minister (Zuhal Demir) zou van de "pauze" in PV/digimeter/... gebruik willen maken om:
- de pot voor batterijen te vergroten (nu blijkbaar 1miljoen, die dus al volledig uitgegeven is obv ondertekende offertes)
- de subsidie per kWh batterij zou dalen van €250 nu naar €180 vanaf 2021/Q2
De volgende miskleun zou dus al in de maak zijn (batterijsubsidies).
Dat is een systeem uitwerken dat op geen kloten trekt en dat dan proberen recht te trekken met een systeem dat ook belachelijk is. :roll:
Het oorspronkelijke gedrocht aanpassen is te logisch zeker?
NickG
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1599
Lid geworden op: 13 sep 2005, 10:11
Uitgedeelde bedankjes: 46 keer
Bedankt: 51 keer

ddd schreef:Hmmm, kan mijn buurman dan ook mijn "overschot" kopen aan 5cent/kWh ?
Die bedenking had ik ook meteen. Hoe werkt dit praktisch dan voor Decathlon? Zij geven 5cent/kWh, maar wat winnen zij dan? Hoe "gebruiken" zij die gekochte elektriciteit? En kunnen kleinere zelfstandigen/eenmanszaken dan ook zoiets opzetten ;-)
Gebruikersavatar
cadsite
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4657
Lid geworden op: 20 jan 2015, 16:10
Locatie: Kortrijk
Uitgedeelde bedankjes: 169 keer
Bedankt: 344 keer
Contacteer:

Hm...
Dat zou dan €6/1.000kWh verschil geven tov Ecopower.
Een beetje magerkes om de moeite te doen.
liegebeestig
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2211
Lid geworden op: 01 jun 2006, 15:16
Uitgedeelde bedankjes: 35 keer
Bedankt: 62 keer

Hoezo? Ecopower geeft toch 0,044 euro per MWh? Decathlon 0,045?
Gebruikersavatar
cadsite
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4657
Lid geworden op: 20 jan 2015, 16:10
Locatie: Kortrijk
Uitgedeelde bedankjes: 169 keer
Bedankt: 344 keer
Contacteer:

Ecopower: €0,044
Decathlon: €0,045

edit: foute prijs gecorrigeerd.
Laatst gewijzigd door cadsite op 25 jan 2021, 16:11, 1 keer totaal gewijzigd.
liegebeestig
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2211
Lid geworden op: 01 jun 2006, 15:16
Uitgedeelde bedankjes: 35 keer
Bedankt: 62 keer

Decathlon: 4,5 eurocent
Gebruikersavatar
cadsite
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4657
Lid geworden op: 20 jan 2015, 16:10
Locatie: Kortrijk
Uitgedeelde bedankjes: 169 keer
Bedankt: 344 keer
Contacteer:

Oei, juist. Ik had hier 5 cent gelezen in een ander antwoord en ging er vanuit dat dat juist was.

Het verschil is dus €1/1.000kWh. :banana:
ubremoved_2964
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5295
Lid geworden op: 12 jan 2006, 14:25
Uitgedeelde bedankjes: 67 keer
Bedankt: 397 keer

cadsite schreef:Ecopower: €0,044
Decathlon: €0,045

edit: foute prijs gecorrigeerd.
Ik vind dit schandalig.

Zij met zonnepanelen leveren het overschot aan stroom aan de buurman zonder zulke panelen, en die betaalt het vijfvoud!
Lekker eerlijke marge om maal vijf te doen.

Ook het feit dat het decathlon tegoed in waardebonnen wordt voorgesteld, daar verdienen ze dan nog eens op .... en ja je kan je wel laten uitbetalen maar een bon als zaak geven is veel goedkoper dan iemand integraal terug te betalen.
Laatst gewijzigd door ubremoved_2964 op 25 jan 2021, 17:26, 2 keer totaal gewijzigd.
enta
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 34
Lid geworden op: 13 mar 2020, 18:38
Uitgedeelde bedankjes: 7 keer
Bedankt: 2 keer

Niet te snel aangeven dat dit niet kan.

https://www.tijd.be/ondernemen/milieu-e ... 62042.html
ubremoved_2964
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5295
Lid geworden op: 12 jan 2006, 14:25
Uitgedeelde bedankjes: 67 keer
Bedankt: 397 keer

enta schreef:Niet te snel aangeven dat dit niet kan.

https://www.tijd.be/ondernemen/milieu-e ... 62042.html
bedankt voor deze info
de vraag rijst dan hoeveel geld of energie er gaat blijven plakken ....
Gebruikersavatar
svermassen
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1899
Lid geworden op: 21 nov 2004, 20:05
Uitgedeelde bedankjes: 182 keer
Bedankt: 35 keer

Belangrijk in de tekst zijn de woorden Raad van State :lol:
Ramaht
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1278
Lid geworden op: 05 jul 2008, 10:36
Uitgedeelde bedankjes: 22 keer
Bedankt: 150 keer

ub4b schreef:
Ik vind dit schandalig.

Zij met zonnepanelen leveren het overschot aan stroom aan de buurman zonder zulke panelen, en die betaalt het vijfvoud!
Lekker eerlijke marge om maal vijf te doen.

Ook het feit dat het decathlon tegoed in waardebonnen wordt voorgesteld, daar verdienen ze dan nog eens op .... en ja je kan je wel laten uitbetalen maar een bon als zaak geven is veel goedkoper dan iemand integraal terug te betalen.
Kijk eens naar de energiecomponent op uw factuur en kijk naar de taksen/distributie
Dat prijsverschil zit hem vooral in die twee .
Gebruikersavatar
lacer
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2635
Lid geworden op: 24 feb 2007, 23:15
Locatie: Gent
Uitgedeelde bedankjes: 109 keer
Bedankt: 133 keer

ub4b schreef:...
Zij met zonnepanelen leveren het overschot aan stroom aan de buurman zonder zulke panelen, en die betaalt het vijfvoud!
Lekker eerlijke marge om maal vijf te doen.
...
Daarmee dat ik het elektriciteitsnet niet als batterij zie want je buurman(nen) verbruikt direct mijn stroomoverschot.
Zeker in een wijk met relatief weinig PV, hier in onze straat met 100 huizen slechts 2.

Maar dat was een discussie dat we hier in 't verleden ook al hadden :-(
EdpNet XL 99/35 Mbps
VoIp OVH + Gigaset C610IP + C430H
Telenet Digital TV HD Digicorder AD 2100 black
RPi 2B + 3B +3B+ Kodi
FLUKSO monitoring Elec-Gas-Water-PV > PVoutput
Ubuntu Mate 18.04
ddd
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2273
Lid geworden op: 08 feb 2010, 15:56
Uitgedeelde bedankjes: 351 keer
Bedankt: 153 keer

Een digitale meter zou er voor mij later dit jaar komen. Ik ben al eens aan't rondneuzen naar iets om de P1 poort mee uit te lezen om een beter inzicht te krijgen. En om eventueel manueel verbruikers bij in te schakelen (warm water starten WP, mobiele airco starten, ...) als er voldoende overschot is. Ook om later de kwartierpieken proberen op te vangen.
En als laatste, om proberen in te schatten met wat voor een batterij er later zou bij komen.

Ik kwam dit tegen voor maar €30, en geen abo kosten: https://www.homewizard.nl/shop/energy/h ... i-p1-meter
Enige nadeel dat ik zo zie, alleen te gebruiken via hun app. Maar dat is niet echt een probleem.
sky
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1154
Lid geworden op: 22 mei 2003, 20:23
Locatie: Gent
Uitgedeelde bedankjes: 31 keer
Bedankt: 100 keer

MClaeys
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6018
Lid geworden op: 16 feb 2011, 22:43
Uitgedeelde bedankjes: 377 keer
Bedankt: 343 keer

ddd schreef:Enige nadeel dat ik zo zie, alleen te gebruiken via hun app. Maar dat is niet echt een probleem.
Voor 20 euro een P1 kabel, een raspberry Pi of oude laptop met DSMR of een alternatief en ge kunt gewoon in de browser kijken.

Vandaag scheen de zon, speciaal een wasmachine aangezet maar was nog 2000W aan het injecteren :roll: dan 10 minuten wolken dus dan was het plots afnemen van het net, dan weer 2000W injecteren. Dat gaat toch wat geven ze...
KRL100
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 788
Lid geworden op: 22 sep 2008, 08:21
Locatie: Diksmuide
Uitgedeelde bedankjes: 33 keer
Bedankt: 58 keer

Wat een klucht eigenlijk weer, deze ganse histoire, typisch à la belgique, beloven en daarna dubbel en dik terugpakken...

Het hele groene-stroom grapje heeft ondertussen 34 miljard euro gekost aan subsidies. Daarmee kon men meerdere kerncentrales gebouwd hebben, die weliswaar ook hun vervuiling hebben, maar waarmee we wel mooi de CO2 norm hadden gehaald, wat nu niet het geval is. En dan kostte onze electriciteit nog niet de helft van wat we er nu voor betalen...

Zo zal het er hier vooral 'groener' aan toegaan eens de zon meer kracht heeft en de dagen langer worden: wasmachine overdag, daarna droogkast (die we voorheen nooit gebruikten, we hebben een lange wasdraad), boilertje onder de wasbak dagelijks opwarmen (waar die nu alleen in het WE opwarmt) en vanaf begin mei tot eind september de warmtepomp van het zwembad op 28° en gaan met die banaan! OK, 'groener' is het niet, maar mijn madam zal content zijn! :angel:
DJ KaReL de Groot --- www.kareldegroot.be
Gebruikersavatar
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 13045
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer

MClaeys schreef:
ddd schreef:Enige nadeel dat ik zo zie, alleen te gebruiken via hun app. Maar dat is niet echt een probleem.
Voor 20 euro een P1 kabel, een raspberry Pi of oude laptop met DSMR of een alternatief en ge kunt gewoon in de browser kijken.

Vandaag scheen de zon, speciaal een wasmachine aangezet maar was nog 2000W aan het injecteren :roll: dan 10 minuten wolken dus dan was het plots afnemen van het net, dan weer 2000W injecteren. Dat gaat toch wat geven ze...
Met een batterij kan je dat oplossen:
- wat je niet momentaan verbruikt, gaat naar de batterij
- wat uw PV niet produceert op de moment dat jij verbruik hebt, tap je uit uw batterij
KRL100 schreef:Wat een klucht eigenlijk weer, deze ganse histoire, typisch à la belgique, beloven en daarna dubbel en dik terugpakken...
Misschien heb je gemist dat het een Vlaamse bevoegdheid is? Bart Tommelein en Ludia Peeters en samen met hen de rest van de vorige Vlaamse regering hebben hier gefaald. Moeilijk om dan de schuld op de Walen te steken zenne :)
Het hele groene-stroom grapje heeft ondertussen 34 miljard euro gekost aan subsidies.
Als je die oneliners wil geloven toch :).
Daarmee kon men meerdere kerncentrales gebouwd hebben
Niet echt.
- die 34miljard euro zal maar net genoeg zijn om 1 centrale te bouwen.
- de bouw zou wel 20-25 jaar duren
- de geproduceerde elektriciteit zou een veelvoud kosten van de "groene" elektriciteit
- na verloop van tijd zou er gigantisch veel afval achter blijven
- je zou nog veel subsidies nodig hebben om de boel draaiende te houden: van impliciete verzekering over prijsgaranties tot slooppremies
My_download
Plus Member
Plus Member
Berichten: 171
Lid geworden op: 09 apr 2004, 11:43
Locatie: Heusden-Zolder
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
Bedankt: 22 keer

ddd schreef:Een digitale meter zou er voor mij later dit jaar komen. Ik ben al eens aan't rondneuzen naar iets om de P1 poort mee uit te lezen om een beter inzicht te krijgen. En om eventueel manueel verbruikers bij in te schakelen (warm water starten WP, mobiele airco starten, ...) als er voldoende overschot is. Ook om later de kwartierpieken proberen op te vangen.
En als laatste, om proberen in te schatten met wat voor een batterij er later zou bij komen.

Ik kwam dit tegen voor maar €30, en geen abo kosten: https://www.homewizard.nl/shop/energy/h ... i-p1-meter
Enige nadeel dat ik zo zie, alleen te gebruiken via hun app. Maar dat is niet echt een probleem.
Koelkast op 4° en diepvries op -24° zetten en met tijdklok elke avond wanneer ze niet meer gebruikt worden de stroom uitschakelen om ze vervolgens in de ochtend terug aan te zetten. Nieuwere toestellen zijn meer dan voldoende geïsoleerd om 8-12u zonder stroom zonder problemen door te komen en zo kan je alweer een beetje extra verbruik sturen naar de periode dat je panelen ook stroom leveren.
Alternatief is overdag de elektrische auto opladen en zodra het donker is de batterij van de auto gebruiken voor je verlichting, koelkast, vriezer, ...

Thuis betekend het niet veel, maar bv voor Colruyt brengt dit soort maatregelen echt wel veel geld op.
Gebruikersavatar
cadsite
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4657
Lid geworden op: 20 jan 2015, 16:10
Locatie: Kortrijk
Uitgedeelde bedankjes: 169 keer
Bedankt: 344 keer
Contacteer:

De koelkast staat hier al 20 jaar continu op 4°C. Dat is namelijk de t° die het zou moeten hebben. 24/7.
Ik ga verder mijn eten niet de hele tijd laten schommelen tussen -24°C en -15°C om een paar € te winnen. Waar ben je dan mee bezig... :roll:
Gebruikersavatar
svermassen
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1899
Lid geworden op: 21 nov 2004, 20:05
Uitgedeelde bedankjes: 182 keer
Bedankt: 35 keer

Denk ook als je dat doet, dat je diepvries een hele tijd volle bak begint te draaien.
Onze diepvriezer begint dan gelijk onnozel te piepen omdat de temperatuur wat achterloopt.

Diepvriezer op -24°C? -18°C is toch voldoende :?
pfuhu
Premium Member
Premium Member
Berichten: 464
Lid geworden op: 12 mei 2011, 20:02
Uitgedeelde bedankjes: 8 keer
Bedankt: 40 keer

Ik ben er gisteren achtergekomen dat mijn logging van verbruik en opbrengst van panelen op pvoutput automatisch de injectie berekent (en ik dus de gegevens van de voorbije 4 jaar heb). Het lijkt mee te vallen.

Over deze 4 jaar ligt mijn eigen verbruik op jaarbasis bekeken tussen 38% en 41%.
In de wintermaanden (amper opbrengst) ligt het eigenverbruik tussen 70% en 80%
In de topmaanden (wanneer de zonnepanelen het meest opbrengen) tussen 30% en 40%

Om goedkoper af te zijn dan het consumententarief moet ik een eigenverbruik van minstens 60% op jaarbasis halen. Dit zou betekenen dat ik 1000kWh op jaarbasis méér aan eigen verbruik moet hebben (ipv op het net te injecteren).

Mijn warm water werd altijd via een boiler opgewekt die 90% van de tijd op nachttarief draaide. Extra boiler is besteld die gaat laden als ik stroom het net opstuur (en zo warm water produceert ipv elektriciteit te injecteren). Ik vermoed dat ik dan méér elektriciteit ga hebben aan een lagere prijs ...

Wel een vraag die ik me afstel: aangezien er nu amper geinjecteerd wordt (weinig opbrengst panelen) en één van de komende maanden mijn digitale teller sowieso niet meer terug gaat tellen: Het lijkt mij interessanter eerder bij Fluvius al te vragen geen terugdraaiende teller meer te hebben. Ik betaal in februari en maart ondertussen prosumententarief terwijl ik amper iets op het net injecteer ...
toxictooms
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 29
Lid geworden op: 28 aug 2017, 12:52
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
Bedankt: 2 keer

ddd schreef:Een digitale meter zou er voor mij later dit jaar komen. Ik ben al eens aan't rondneuzen naar iets om de P1 poort mee uit te lezen om een beter inzicht te krijgen. En om eventueel manueel verbruikers bij in te schakelen (warm water starten WP, mobiele airco starten, ...) als er voldoende overschot is. Ook om later de kwartierpieken proberen op te vangen.
En als laatste, om proberen in te schatten met wat voor een batterij er later zou bij komen.

Ik kwam dit tegen voor maar €30, en geen abo kosten: https://www.homewizard.nl/shop/energy/h ... i-p1-meter
Enige nadeel dat ik zo zie, alleen te gebruiken via hun app. Maar dat is niet echt een probleem.
Ik heb er zo eentje aangeschaft, maar ik wacht al 3 dagen op fluvius om mijn p1 poort actief te zetten.
Vaganzza
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2929
Lid geworden op: 04 jan 2013, 22:33
Uitgedeelde bedankjes: 56 keer
Bedankt: 190 keer

pfuhu schreef:Over deze 4 jaar ligt mijn eigen verbruik op jaarbasis bekeken tussen 38% en 41%.
In de wintermaanden (amper opbrengst) ligt het eigenverbruik tussen 70% en 80%
In de topmaanden (wanneer de zonnepanelen het meest opbrengen) tussen 30% en 40%
Dat is een mooi eigen verbruik, want het gemiddelde gaat uit van 25% eigen verbruik.
pfuhu schreef: Wel een vraag die ik me afstel: aangezien er nu amper geinjecteerd wordt (weinig opbrengst panelen) en één van de komende maanden mijn digitale teller sowieso niet meer terug gaat tellen: Het lijkt mij interessanter eerder bij Fluvius al te vragen geen terugdraaiende teller meer te hebben. Ik betaal in februari en maart ondertussen prosumententarief terwijl ik amper iets op het net injecteer ...
Dat kan je in jouw geval zeker afvragen! Zoals ik je bericht lees, zou ik dat zeker overwegen!
Internet & TV: Orange Love Trio
GSM: Go Plus + Carrefour Mobile (vervanging vaste lijn)
Mifi: Tempo Giga

 iPhone 11 64GB SG |  Mac Mini (2020 M1 16GB 1TB SSD) |  Retina MacBook Pro 13" (2017 8GB 128GB SSD) |  iPad Air 5Gen (2022) 64GB blauw |  Apple TV 4 | Ubiquiti Unifi: USW-16-POE Gen 2, Cloud Key Plus Gen 2 en 5x UAP-AC-PRO
Lazio
Plus Member
Plus Member
Berichten: 173
Lid geworden op: 14 jul 2008, 15:03
Uitgedeelde bedankjes: 7 keer
Bedankt: 4 keer

toxictooms schreef:
ddd schreef:Een digitale meter zou er voor mij later dit jaar komen. Ik ben al eens aan't rondneuzen naar iets om de P1 poort mee uit te lezen om een beter inzicht te krijgen. En om eventueel manueel verbruikers bij in te schakelen (warm water starten WP, mobiele airco starten, ...) als er voldoende overschot is. Ook om later de kwartierpieken proberen op te vangen.
En als laatste, om proberen in te schatten met wat voor een batterij er later zou bij komen.

Ik kwam dit tegen voor maar €30, en geen abo kosten: https://www.homewizard.nl/shop/energy/h ... i-p1-meter
Enige nadeel dat ik zo zie, alleen te gebruiken via hun app. Maar dat is niet echt een probleem.
Ik heb er zo eentje aangeschaft, maar ik wacht al 3 dagen op fluvius om mijn p1 poort actief te zetten.
Graag uw feedback eens het geactiveerd is, wil er me ook zo eentje aankopen.
Gebruikersavatar
svermassen
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1899
Lid geworden op: 21 nov 2004, 20:05
Uitgedeelde bedankjes: 182 keer
Bedankt: 35 keer

P1 poort actief zetten was bij mij op 1 dag in orde.
Homewizard werkt hier allesinds goed.

Ik heb afgesproken met de vrouw, als de live-grafiek in het groen gaat dat ze dan pas was mag doen :lol:

Zelf heb ik wel eens die API's bekeken, maar moet nog iets zoeken (en tijd) om die op kwartierbasis te kunnen uitlezen.
Voor het gewone gebruiken kan ik eveneens de export van Fluvius gebruiken, maar dit zit daar niet in.
Maar heb het doorgegeven en ze gingen het bekijken.
johan.devos
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1154
Lid geworden op: 14 mei 2008, 15:36
Locatie: Bevergem :-)
Uitgedeelde bedankjes: 206 keer
Bedankt: 147 keer

Bij mijn collega zou men een digital meter plaatsen deze week.
Dit was on hold geplaatst en nu heeft hij een nieuwe afspraak gekregen voor februari 2023.
Plaats reactie

Terug naar “Allerlei”