Als je met een volle lading vanuit Leuven nog maar net tot in de Hoge Venen geraakt en terug tot in Luik!
De vreg promoot trage en uitgesteld laden omwille van capaciteitstarief, dat is dus exact wat die man gedaan heeft, traag laden en dan nog maar 25% vol de volgende dag. Dan zal er nog heel veel water naar de zee moeten vloeien voor een EV mainstream wordt.
Effectief 90 km gereden en 200km rijbereik er af. Tja dat zegt genoeg.
Als Krisken dit wil simuleren zal hij moeten wachten tot volgende winter.
Re: Aan de EV rijders ...
Geplaatst: 05 maa 2021, 17:06
door iamborg
Eerlijk, ik rij met exact dezelfde wagen als die van de test van TA (behalve de kleur dan). 90km rijden en 200km bereik eraf? Ja heb dit meegemaakt in de begindagen toen ik de wagen had en de acceleratie wou testen wellicht is dat wat de ‘tester’ gedaan heeft.
Bij normaal rijgedrag, met af en toe een sprintje.... neen!
De prijs die TA vermeldt is trouwens 7000€ overdreven.
P.
Re: Aan de EV rijders ...
Geplaatst: 05 maa 2021, 17:31
door sky
Hoe lang duurt het om je wagen op te laden zodat je niet boven 2.5kW Piek uitkomt?
Als ik goed gelezen hebt duurt dat bij een vw id.3 bv 26u.
Vrijdagavond thuiskomen van een lange rit en zaterdag morgen zo een trip doen zal er dus niet in zitten zonder de nodige vertragingen.
Verder is die test gedaan in winterse omstandigheden. Als je wilt vergelijken moet je dus in dezelfde omstandigheden rijden.
Re: Aan de EV rijders ...
Geplaatst: 05 maa 2021, 20:49
door Sasuke
Je kan je thuis laadpaal ook via een ander contract krijgen en dan komt je laadverbruik niet mee in je piek berekening.
Re: Aan de EV rijders ...
Geplaatst: 05 maa 2021, 21:12
door sky
Sasuke schreef:Je kan je thuis laadpaal ook via een ander contract krijgen en dan komt je laadverbruik niet mee in je piek berekening.
Hoezo?
Met 2 aansluitingen en dus 2 tellers, of gaat dat?
Re: Aan de EV rijders ...
Geplaatst: 05 maa 2021, 22:34
door Sasuke
Nee, je verbruikt wordt verrekend door de leverancier van het stroomabbo op je paal en aan de intercommunale doorgegeven. Althans, dat is toch wat ze mij wijsgemaakt hebben.
Re: Aan de EV rijders ...
Geplaatst: 06 maa 2021, 17:10
door krisken
sky schreef:Als je met een volle lading vanuit Leuven nog maar net tot in de Hoge Venen geraakt en terug tot in Luik!
De vreg promoot trage en uitgesteld laden omwille van capaciteitstarief, dat is dus exact wat die man gedaan heeft, traag laden en dan nog maar 25% vol de volgende dag. Dan zal er nog heel veel water naar de zee moeten vloeien voor een EV mainstream wordt.
Effectief 90 km gereden en 200km rijbereik er af. Tja dat zegt genoeg.
Als Krisken dit wil simuleren zal hij moeten wachten tot volgende winter.
Hoezo? Hij sprak van -3°C. Ik zat met 2 personen in een wagen, nog een goeie 100kg kiezelstenen in de koffer en ik heb -6°C gehad?
Mijn test is gebeurd. Deze avond de resultaten.
Bekijk ook dit eens
Re: Aan de EV rijders ...
Geplaatst: 06 maa 2021, 21:41
door fvhbrugge
Sasuke schreef:Nee, je verbruikt wordt verrekend door de leverancier van het stroomabbo op je paal en aan de intercommunale doorgegeven. Althans, dat is toch wat ze mij wijsgemaakt hebben.
1. Per kadastraal nummer wordt maar één aansluiting toegelaten.
2. Als het toch toegelaten zou zijn dan zitten die pieken bij de laadpaal hé.
Re: Aan de EV rijders ...
Geplaatst: 07 maa 2021, 21:50
door blaatpraat
Vandaag toch weer een nadeel aan EV rijden ondervonden.
Ritje gedaan, waarbij ik zo'n 70% lading nodig had (enkele rit).
In de buurt van mijn eindpunt een laadpaal gezocht via de gekende apps.
Dichtste was op 500 meter afstand.
Kwam ik op de locatie aan, was dit een straat met enkel maar huizen met opritten, waarvan 2 met private laadpaal.
Er heeft dus gewoon iemand zijn oprit op een app geplaatst...
Volgende laadpaal, 2km afstand van mijn eindpunt.
Een laadpaal van EV-box, operationeel.
Ingeplugd, kaart gescand, auto begon met laden.
2km gewandeld (wat op zich wel goed was voor de conditie).
8 uur later (zo lang ben ik bezig geweest vandaag) terug gewandeld.
Auto was niet aan het laden, kabel zat los in de paal, 0kWh geladen.
Dit terwijl de laadsessie effectief gestart was.
Hoe? Ik heb er het raden naar.
Dan maar een dure snellader gezocht, half uurtje gestaan, en zo veilig thuis geraakt.
De kostprijs? Geen idee, iedere app zegt een andere prijs, dus ik zal het volgende maand wel zien op de aanrekening.
Ik ben een voortrekker van het EV rijden, maar we zijn er dus duidelijk nog niet...
Re: RE: Re: Aan de EV rijders ...
Geplaatst: 07 maa 2021, 22:39
door devastator
krisken schreef:
sky schreef:Als je met een volle lading vanuit Leuven nog maar net tot in de Hoge Venen geraakt en terug tot in Luik!
De vreg promoot trage en uitgesteld laden omwille van capaciteitstarief, dat is dus exact wat die man gedaan heeft, traag laden en dan nog maar 25% vol de volgende dag. Dan zal er nog heel veel water naar de zee moeten vloeien voor een EV mainstream wordt.
Effectief 90 km gereden en 200km rijbereik er af. Tja dat zegt genoeg.
Als Krisken dit wil simuleren zal hij moeten wachten tot volgende winter.
Hoezo? Hij sprak van -3°C. Ik zat met 2 personen in een wagen, nog een goeie 100kg kiezelstenen in de koffer en ik heb -6°C gehad?
Mijn test is gebeurd. Deze avond de resultaten.
Bekijk ook dit eens
Ben benieuwd naar de resultaten
Verstuurd vanaf mijn SM-G965F met Tapatalk
Re: Aan de EV rijders ...
Geplaatst: 08 maa 2021, 07:36
door powaq
blaatpraat schreef:Vandaag toch weer een nadeel aan EV rijden ondervonden.
Ritje gedaan, waarbij ik zo'n 70% lading nodig had (enkele rit).
In de buurt van mijn eindpunt een laadpaal gezocht via de gekende apps.
Dichtste was op 500 meter afstand.
Kwam ik op de locatie aan, was dit een straat met enkel maar huizen met opritten, waarvan 2 met private laadpaal.
Er heeft dus gewoon iemand zijn oprit op een app geplaatst...
Volgende laadpaal, 2km afstand van mijn eindpunt.
Een laadpaal van EV-box, operationeel.
Ingeplugd, kaart gescand, auto begon met laden.
2km gewandeld (wat op zich wel goed was voor de conditie).
8 uur later (zo lang ben ik bezig geweest vandaag) terug gewandeld.
Auto was niet aan het laden, kabel zat los in de paal, 0kWh geladen.
Dit terwijl de laadsessie effectief gestart was.
Hoe? Ik heb er het raden naar.
Dan maar een dure snellader gezocht, half uurtje gestaan, en zo veilig thuis geraakt.
De kostprijs? Geen idee, iedere app zegt een andere prijs, dus ik zal het volgende maand wel zien op de aanrekening.
Ik ben een voortrekker van het EV rijden, maar we zijn er dus duidelijk nog niet...
Dat is, en blijft, een van de grootste problemen. De absurde onbetrouwbaarheid van die palen. Compleet onbegrijpelijk eerlijk gezegd.
Vanuit de overheid, want de bedrijven zelf gaan het niet doen, zou er ook een verplichting moeten komen dat je aan elke paal met je gewone bankkaart kan betalen in plaats van heel dat achterlijk gedoe met al die laadkaarten en onduidelijkheid in prijsstructuren.
Re: Aan de EV rijders ...
Geplaatst: 08 maa 2021, 08:50
door heist_175
blaatpraat schreef:
Hoe? Ik heb er het raden naar.
Wordt dat het nieuwe "belletje trek" ? De plug eruit trekken bij ladende EV's?
Ik voel GAS-boetes komen .
Kan je dat "beveiligen"?
- tegen "uittrekken"
- tegen "ongeoorloofd" laden -> als ik een laadpaal op mijn oprit heb, wat belt een voorbijrijdende half lege EV om op mijn kosten te laden?
Re: Aan de EV rijders ...
Geplaatst: 08 maa 2021, 09:23
door Zorba
Als je een actieve laadsessie hebt wordt de kabel sowieso aan beide kanten vergrendeld. Aan publieke laadpalen zou ik dit ook altijd nog eens nakijken.
En op onze laadpaal kunnen we een pincode zetten om het laden te starten.
En inderdaad de betrouwbaarheid van laadpalen moet omhoog, zeker de snelladers. En de wildgroei van operatoren en laadpassen was te verwachten maar is zeer jammer. Zeker als er in het begin met promoties wordt gegoocheld heb je op den duur 10 van die laadplassen liggen.
Re: Aan de EV rijders ...
Geplaatst: 08 maa 2021, 10:20
door Abusimbal
Beveiliging en vergrendeling
Alle oplaadpunten zijn vergrendelbaar door middel van RFID. U hebt de keuze of u dit wel of niet wilt gebruiken of het laadpunt instelt op AUTOSTART
PS: dit is via google, geen ervaring of dergelijke met elektrisch rijden (buiten het elektrisch rijden bij mijn non plug-in hybride Toyota Corolla)
Re: Aan de EV rijders ...
Geplaatst: 08 maa 2021, 10:22
door Dizzy
Dat probleem zal je altijd hebben met die laadpalen. In Brussel al vaker discussies/frustraties gezien rond de laadpalen. Ze worden gewoon uitgetrokken of in de eigen wagen gestoken. Ook proberen mensen op een bepaalde plaats te parkeren in de buurt van de laadpaal met allerlei discussies.
Het laden duurt gewoon veel te lang en er zijn te weinig palen. Vooral het eerste probleem zorgt ervoor dat het 2e een nog groter probleem is.
Re: Aan de EV rijders ...
Geplaatst: 08 maa 2021, 10:39
door Jack Daniels
Niet zeuren over die laadpalen. Iedereen is voor elektrische auto's, iedereen is voor het milieu, iedereen is tegen verbrandingsmotoren,... Dan moeten jullie die ongemakken er maar bij nemen en stoppen met zagen.
Re: Aan de EV rijders ...
Geplaatst: 08 maa 2021, 10:49
door ddd
Binnenkort verplicht als bedrijfswagen, dan mag je toch een discussie voeren over laadpalen. In uw redenering kan je over niets meer praten...
Woorden als "iedereen" en "jullie", maakt het er ook niet gemakkelijker op. Maar ik weet het, het is uw stijl.
Wat doe je dan trouwens zelf nog in dit topic?
Die aan mijn oprit is niet beveiligd, en ik zou niet weten wie, maar hier mag altijd iemand even komen laden om uit de nood te helpen. Zolang het maar niet elke dag 50kWh is.
Re: Aan de EV rijders ...
Geplaatst: 08 maa 2021, 10:56
door heist_175
ddd schreef:Die aan mijn oprit is niet beveiligd, en ik zou niet weten wie, maar hier mag altijd iemand even komen laden om uit de nood te helpen. Zolang het maar niet elke dag 50kWh is.
Ik zag er laatst eentje op straat liggen, wachtend tot de EV terug thuis kwam want het was niet aangesloten.
Een rijwoning zonder voortuin. Dus een gaatje naast de voordeur, dikke kabel eruit en alles lag gewoon op het voetpad...
Toen hier lang geleden "diftar" werd ingevoerd, werden er sessie gehouden over een slot op de vuilbak, zodat onverlaten geen afval in uw vuilbak konden kieperen als jij was gaan werken de vuilbak al aan de straatkant stond te wachten op de vuilkar. Diftar = betalen per kg, vandaar .
Je kan binnen een schakelaar plaatsen etc, maar de kans dat je die vergeet "aan" te zetten en uw EV 's morgens dus niet geladen is, is groot...
Re: Aan de EV rijders ...
Geplaatst: 08 maa 2021, 11:02
door ddd
Ik woon helemaal achteraan in een doodlopende straat. De paal staat ook aan mijn oprit, dus niet op straat.
Kans is erg klein dat iemand em zomaar gaat gebruiken.
De eigen EV is trouwens eind vorig jaar verkocht. Ik zou idd binnen de zekering kunnen afzetten ook. Ochja..
Re: Aan de EV rijders ...
Geplaatst: 08 maa 2021, 11:03
door devastator
Jack Daniels schreef:Niet zeuren over die laadpalen. Iedereen is voor elektrische auto's, iedereen is voor het milieu, iedereen is tegen verbrandingsmotoren,... Dan moeten jullie die ongemakken er maar bij nemen en stoppen met zagen.
Je kan ook gewoon niet reageren. Beetje tijd teveel ?
Re: Aan de EV rijders ...
Geplaatst: 08 maa 2021, 12:57
door powaq
ddd schreef:De eigen EV is trouwens eind vorig jaar verkocht. Ik zou idd binnen de zekering kunnen afzetten ook. Ochja..
Zou ik doen, bespaart je hoogstwaarschijnlijk weer wat sluipverbruik.
Ik vraag me trouwens af wat al die laadpaal firma's er bij winnen om hun eigen laadpassen te gebruiken ipv gewoon bankkaart/creditcard. De overhead moet toch veel groter zijn? En je verliest mogelijke klanten die niet kunnen laden omdat ze niet het juiste kaartje bij hebben.
Re: Aan de EV rijders ...
Geplaatst: 08 maa 2021, 13:06
door cadsite
powaq schreef:Ik vraag me trouwens af wat al die laadpaal firma's er bij winnen om hun eigen laadpassen te gebruiken ipv gewoon bankkaart/creditcard. De overhead moet toch veel groter zijn? En je verliest mogelijke klanten die niet kunnen laden omdat ze niet het juiste kaartje bij hebben.
Ik vermoed het internationale karrakter.
Hun eigen systeem kunnen ze in heel de wereld introduceren, met lokale partners werken moet je land per land gaan onderhandelen.
Het karretje heeft een benzinemotor die elektriciteit opwekt, zodat je auto opgeladen wordt tijdens het rijden. Helemaal ‘schoon’ is de EP Tender dus niet, maar Segard ziet zijn idee ook meer als iets dat je af en toe gebruikt; als je écht geen tijd hebt om telkens je auto op te laden. Dat blijkt ook uit zijn voorgenomen verdienmodel: hij wil de aanhangers verhuren en niet verkopen.
Waarschijnlijk is het huren van het bakje dan ook goedkoper dan het huren van een ICE-auto om op reis te gaan.
EV heeft dan wel een trekhaak nodig...
Re: Aan de EV rijders ...
Geplaatst: 08 maa 2021, 14:49
door q-tec
ub4b schreef:Voor de long range, iets voor Krisken?
Geniaal 0.0 taxen betalen maar wel een generator meesleuren.
Re: Aan de EV rijders ...
Geplaatst: 08 maa 2021, 16:47
door Vaganzza
Waarom geen aanhangwagen met zonnepalen er op? Of zou dat niet genoeg produceren? Natuurlijk kan je daarmee in het donker niet overweg...
Re: Aan de EV rijders ...
Geplaatst: 08 maa 2021, 16:51
door cadsite
Vaganzza schreef:Waarom geen aanhangwagen met zonnepalen er op? Of zou dat niet genoeg produceren? Natuurlijk kan je daarmee in het donker niet overweg...
Het zou me verbazen mocht die aanhangwagen met zonnepanelen al genoeg energie opwekken om het verlies door extra gewicht, lucht- en rolweerstand goed te maken.
Re: Aan de EV rijders ...
Geplaatst: 08 maa 2021, 16:53
door JamesEarlGray
Vaganzza schreef:Waarom geen aanhangwagen met zonnepalen er op? Of zou dat niet genoeg produceren? Natuurlijk kan je daarmee in het donker niet overweg...
Dat klinkt interessant, tot je beseft dat je drie daken vol zonnepanelen nodig hebt om genoeg vermogen op te wekken om op de autostrade te kunnen rijden. Dus om het batterijpeil op... ahum, peil te houden, of het peil trager te laten zakken dan gewoonlijk, daarvoor kan het wel nog dienen.
Re: Aan de EV rijders ...
Geplaatst: 08 maa 2021, 19:03
door heist_175
JamesEarlGray schreef:
Vaganzza schreef:Waarom geen aanhangwagen met zonnepalen er op? Of zou dat niet genoeg produceren? Natuurlijk kan je daarmee in het donker niet overweg...
tot je beseft dat je drie daken vol zonnepanelen nodig hebt om genoeg vermogen op te wekken om op de autostrade te kunnen rijden.
Het gewicht zal eerder het probleem zijn dan het aantal benodigde gevulde daken.
Een Nissan Leaf verbruikt 0,165 kWh/km.
Een 5,5kWp installatie leverde vandaag 20kWh op (top in juli: 34kWh op 1 dag), oftewel 121km http://users.skynet.be/betberge/pvdiary ... 8&string=0
Een 5,5kWp installatie heeft +/- 26m² dakoppervlakte nodig (15-16 panelen) en dat is 300kg... Maar een aanhangwagen met een oppervlakte van 26m², dat gaat ook geen evidente zijn .
Eigenlijk alleen om de deep-cycle accu's op te laden(laadklep, ijskast, tv e.d.).
Re: Aan de EV rijders ...
Geplaatst: 09 maa 2021, 13:33
door Sasuke
Zou een aanhangwagen met pakweg 50kWh aan accu's (300kg ?) ook geen optie zijn voor zomerse uitstappen ? Je kan er nog wat bijsteken qua gewicht (max tot 750kg) én je extra verbruik wordt gemitigeerd door de batterijen in de aanhangwagen.
Bestaat dat dan nog niet ? Lijkt me ideaal te zijn, altijd thuis en 'geladen', gebruiken wanneer nodig ... wanneer niet nodig heb je 50kWh opslag voor je zonnepalen (overproductie) én met de juiste technologie kan je het ook gebruiken voor je consumptie te verminderen op de piekmomenten.
Re: Aan de EV rijders ...
Geplaatst: 09 maa 2021, 15:34
door JamesEarlGray
Da's een grote geldwaarde op wielen, lijkt mij het perfecte doelwit voor een dief.
Re: Aan de EV rijders ...
Geplaatst: 09 maa 2021, 17:20
door Sasuke
Ik zie niet in waarom dat meer of minder een doelwit van dieven zou zijn dan pakweg je auto of andere dingen.
Re: Aan de EV rijders ...
Geplaatst: 09 maa 2021, 18:15
door q-tec
Een aanhangwagen stelen is nu eenmaal een heel pak makkelijker dan een auto te stelen.
Zo een bolslot met een welgemikte klop ligt het eraf, slot over uw dissel mobile slijpschijf en in 45 seconden zit je erdoor. (al eens mogen doen voor mezelf na mijn sleutel in het slot te breken).
Re: Aan de EV rijders ...
Geplaatst: 09 maa 2021, 18:26
door Sasuke
En dan 300kg wegslepen ??? Nu ... dan nog, ofwel hangt het aan uwe auto, ofwel aan de stroom ... mij lijkt 'diefstal' nu dan toch niet echt HET tegenargument om zoiets aan te schaffen. Bij mij toch ni .
Re: Aan de EV rijders ...
Geplaatst: 09 maa 2021, 18:44
door R2D2
Vaganzza schreef:Waarom geen aanhangwagen met zonnepalen er op? Of zou dat niet genoeg produceren? Natuurlijk kan je daarmee in het donker niet overweg...
Als je thuis bent, kan je die batterijen gebruiken voor uw huis, als je dan toch niet thuis bent (op reis), staan die thuis ook niets te doen en kan je de extra energie meenemen voor de extra kilometers!
Richt een bedrijfje op, ik wil wel klant worden (als ik ooit een elektrische wagen koop)
Re: Aan de EV rijders ...
Geplaatst: 09 maa 2021, 19:27
door JamesEarlGray
Sasuke schreef:En dan 300kg wegslepen ??? Nu ... dan nog, ofwel hangt het aan uwe auto, ofwel aan de stroom ... mij lijkt 'diefstal' nu dan toch niet echt HET tegenargument om zoiets aan te schaffen. Bij mij toch ni .
Nee akkoord, ik zocht maar naar mogelijke redenen om dat een slecht idee te vinden, maar eigenlijk is het best leuk.
Net zoals Nob: ik ben klant (als ik ooit een EV heb)!
Re: Aan de EV rijders ...
Geplaatst: 09 maa 2021, 23:43
door krisken
Ik wacht, met opzet, met het posten van de resultaten. Reden : dit weekend zouden een paar EV-minded mensen dezelfde tocht doen met hun eigen EV en ook de resultaten bijhouden. Leek me dus handig om dan alles in 1x te posten.
Betreffende de laadkabelproblematiek : zowel aan de kant van de laadpaal als de kant van de wagen is deze kabel vergrendeld. Je kan deze dus niet zomaar uittrekken. Wat wel kan (!) is dat de paal deze vergrendeld, en nadien weer los gooit. Bijvoorbeeld omdat je laadpas niet blijkt te werken bij de leverancier van de laadpaal. Colruyt is zo een voorbeeld : die accepteren elke badge en laden elke wagen. Maar slechts om de x minuten stuurt de laadpaal de info door naar de server. Als dan blijkt dat een bepaalde laadpas niet past bij hun dan stopt die lading. Zelf reeds 3x getest, telkens kon ik tussen de 5 en 15 minuten laden. Is ook toegegeven door colruyt (aka dats24).
Ik gok dus dat jij hetzelfde hebt meegemaakt?
Persoonlijk wacht ik steeds tot de laadpaal aan het laden is (controle op zowel kant auto als kant laadpaal). En dan regelmatig eens de app checken.
Re: Aan de EV rijders ...
Geplaatst: 10 maa 2021, 07:49
door fvhbrugge
Betekent dit dan dat je 10 minuten gratis kan tanken tot je kaart gecontroleerd en verworpen wordt?
Interessant principe.