Fibernet: modem/only versus modem/router

Heb je vragen of opmerkingen over deze provider via de kabel? Post dan je vragen hier.
Sylvester
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 34 keer
Bedankt: 173 keer

Hoezo einde discussie?
krisken
userbase crew
userbase crew
Twitter: kriskenbe
Uitgedeelde bedankjes: 1857 keer
Bedankt: 1035 keer

FrostyHound schreef:Bwah persoonlijk raad ik wel een extra acces point aan. Helaas is het bereik en sterkte van de HGW's niet echt goed. En erg vaak moet je deze modem op een slechte plek monteren, zoals een garage of hal. Ik heb een vriend waar ze deze moesten installeren in de kelder. Al dat betonijzer in de fundering helpt namelijk niet zo goed voor bereik van de wifi.
en
r2504 schreef:
De nood voor een extra AP is totaal GEEN argument voor een modem-only !

Iedereen mag van mij een modem-only vragen... maar doe het dan wel om de JUISTE reden !
Meer moet daar niet over gezegd worden : juist deze 2 uitspraken combineren en je hebt voor de gemiddelde huis/tuin/keukengebruiker de ideale configuratie. Deze willen namelijk maar één ding : werkend internet waar je niet moet naar omkijken. En dat is met deze combinatie zo gepiept.

Internet = Orange 150/15Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme SE + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
ITnetadmin
userbase crew
userbase crew
Uitgedeelde bedankjes: 241 keer
Bedankt: 757 keer
Recent bedankt: 2 keer

Ik kan r2504 en krisken hier alleen maar in bijtreden, en ik ben anders wel een fanatieke modem-only gebruiker ;-)
Als het enkel om de wifi ontvangst gaat hoef je echt niet naar een modem only te gaan, een extra AP (en een router is super makkelijk om te bouwen tot AP, en vaak goedkoper in de winkel) is makkelijker EN je behoudt yelo interactiviteit.

Er zijn natuurlijk zeker argumenten te maken voor een modem only (heh, lees dit topic ns effe grondig door ;-) ) , waaronder privacy, eigen controle over netwerk, etc etc... ; maar wifi ontvangst is daar echt niet bij. Vergeet ook niet dat de met de overgang zitten naar ipv6 (dat gaat nog wel effe duren, maar ik betwijfel dat veel consumenten routertjes dit nu al supporten) en je als niet zo technische user mogelijk nog meer ellende binnenhaalt als je niet weet wat je doet.

[Afbeelding Post made via mobile device ]
Flippi
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 124 keer
Bedankt: 103 keer
Provider
Te Koop forum

Hallo,

Ik heb momenteel een Telenet modem-only model staan met mijn eigen router erachter.
Aan die router hangen 2 servers.
Ik kan in mijn router-instellingen een portnumber forwarden naar een ander portnumber en dit is essentieel voor het draaien van een toepassing.
Bijv. xxxxx.dyndns.org:9207 --> 192.168.0.100:9200 (op server 1)
Bijv. xxxxx.dyndns.org:9214 --> 192.168.0.200:9200 (op server 2)

Nu belt men mij al de derde keer van Telenet op om mij een modem+router combimodel aan te praten. Dat dit meer toekomstgericht zou zijn, dat dit beter zou zijn, etc...

Nu heb ik gehoord dat bij die combimodellen enkel forwarding naar hetzelfde poortnummer nog mogelijk zou zijn. Is dit zo of heb ik nog een andere optie om toch te forwarden naar verschillende port-numbers?

Welk voordeel krijg ik er concreet bij als ik zou overschakelen naar een combimodel want termen als 'toekomstgericht' zijn nogal vaag. Als ik dezelfde functionaliteit behoud of misschien wel op problemen stoot, dan pas ik liever en blijf ik toch bij de modem-only.

Bedankt.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

Flippi schreef:Nu belt men mij al de derde keer van Telenet op om mij een modem+router combimodel aan te praten.
Stuur ze gewoon wandelen... en vertel hen dat hun voorstel teveel beperkingen heeft.
Flippi schreef:Dat dit meer toekomstgericht zou zijn, dat dit beter zou zijn, etc...
Misschien moet je hen eens vragen hier concreet over te zijn... feiten (en laat je niet om praten maar post het hier maar eens eerst)
Flippi schreef:Nu heb ik gehoord dat bij die combimodellen enkel forwarding naar hetzelfde poortnummer nog mogelijk zou zijn. Is dit zo of heb ik nog een andere optie om toch te forwarden naar verschillende port-numbers?
Je kan inderdaad geen port-rewrite doen met die dingen... wil je jou probleem dus oplossen dan moet je je eigen servers gaan aanpassen (maar waarom zou je... het werkt prima met je eigen oplossing).
Plaats reactie

Terug naar “Telenet (Chello, UPC)”