Oekraïne

Niet-technische onderwerpen of technisch-gerelateerde onderwerpen waar maatschappelijk debat over bestaat. Lees de extra regels in de sticky, aub!
Forumregels
1. De gedragsregels zijn ook hier van toepassing. We verwachten van iedereen in de eerste plaats respect voor de andere users
2. Er zal hier veel minder moderatie gebeuren op inhoud, maar wel meer moderatie op users. Dit betekent concreet dat we discussies in principe niet zullen afsluiten, users die geen zin hebben om de discussie verder te zetten, worden aangemoedigd om zelf de discussie te stoppen / negeren. Dit kan tot iets fellere discussie leiden, maar altijd met respect voor de mede-users!
Daar tegenover staat dat we users kunnen de toegang ontnemen uit dit subforum indien ze het naar ons afwegen te bont maken. Dit kan tijdelijk, dan wel definitief zijn en dit zal zonder enige verantwoording gebeuren
3. Indien u liever de topics uit dit forum niet ziet in de lijst van nieuwe posts, wordt dan lid van de groep "Opt out maatschappelijke uitdagingen in new posts" via deze link: ucp.php?i=167
4. Dit subforum mag op geen enkele manier een platform worden voor militanten / om duidelijk politiek te voeren. Userbase is en blijft een onafhankelijk forum met een duidelijke focus op technische onderwerpen
Plaats reactie
DarkV
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 128 keer
Bedankt: 172 keer

SPR schreef: 09 aug 2023, 11:15 Ik ben ronduit tegen een "echte" dienstplicht, als ik dat zo hoorde van mijn grootvader, 24 maand, dat is gewoon 2 jaar uw leven on hold zetten.
Ik heb m'n dienstplicht gedaan en ben van mening dat het voor vele jongeren een grote plus zou zijn (respect, discipline, team spirit, ... ).

Of het ons zou helpen bij een oorlog betwijfel ik dan weer ten zeerste.
wied
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 355 keer
Bedankt: 282 keer

Petrikske schreef: 09 aug 2023, 09:40 ...voor de prijs van oud ijzer was ook gewoon oerdom
Zij (politiekers) zijn beslist niet dom, maar hebben/volgen zonder twijfel steeds een eigen agenda...
Scarlet Loco, FVD/OVH/Tempo Easy, Scarlet Cherry, Netflix, Astra1&2 FTA
DarkV
Elite Poster
Elite Poster

Al 45 gewonden na hevige explosie in fabriek nabij Moskou: mogelijk nieuwe droneaan­val.

Bron: https://www.hln.be/buitenland/live-oekr ... ~a953ea0d/

Minder goed nieuws is dat het tegen offensief helemaal niet goed loopt... https://www.hln.be/buitenland/westen-kr ... ~a7475031/
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 571 keer
Bedankt: 709 keer
Te Koop forum

Motivatie is enorm belangrijk in een leger en dat heb je niet met mensen die tegen hun zin in dienst zijn. Dat is ook het grote probleem met de Russen, zij weten zelf niet goed waarvoor ze vechten en sterven, de Oekraïners weten het wel. Je ziet ook het verschil met Wagner waar men kiest voor die "activiteiten".

Het huidige systeem van een leger per lapje grond is niet efficiënt. Voor de leiding van dat Europees leger zijn oplossingen mogelijk en een diverse leiding is trouwens beter voor de stabiliteit en betrouwbaarheid. Het doel is uiteraard de buitengrenzen want binnen je eigen grenzen onder elkaar wat vechten is te dwaas voor woorden.

En ja, de Belgische constructie botst overal op haar limieten. Geld dat naar al die versnippering gaat kan niet naar andere zaken die meer nodig zijn en alles is meer nodig dan nodeloos vermenigvuldigen van postjes.

Alles bij elkaar gooien doet geen tegenstellingen verdwijnen maar zorgt wel gezamenlijke belangen die tegenstellingen kunnen verminderen. Alles apart is inefficiënt en duur. De tegenstellingen in Vlaanderen zijn niet geminderd, Aalst kan Dendermonde nog altijd niet uitstaan en niemand moet Antwerpen hebben, zeker die van de parking niet :)
Wil je iemand kwaad maken, vertel hem dan leugens. Wil je iemand razend maken, vertel hem dan de waarheid.
boulder
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 279 keer
Bedankt: 279 keer
Provider

Dizzy schreef: 09 aug 2023, 14:22 Het huidige systeem van een leger per lapje grond is niet efficiënt. Voor de leiding van dat Europees leger zijn oplossingen mogelijk en een diverse leiding is trouwens beter voor de stabiliteit en betrouwbaarheid.
Maar daarvoor moet je overeenstemming bereiken qua buitenlands beleid, wat tot op heden steeds een probleem is gebleken.
Dizzy schreef: 09 aug 2023, 14:22 Het doel is uiteraard de buitengrenzen want binnen je eigen grenzen onder elkaar wat vechten is te dwaas voor woorden.
De buitengrenzen, is wel wat simplistisch gezegd.
De Amerikanen gaan bijv. veel verder dan het bewaken van hun buitengrenzen.
De Fransen zaten in Mali bijv.
En wat binnengrenzen betreft: ETA en IRA zijn nu niet meer echt een gevaar, maar stel dat er weer zoiets opduikt, moet een Europees leger zich daarmee bezig houden of niet?
Het zijn toch zaken waar je eens moet over nadenken.
Dizzy schreef: 09 aug 2023, 14:22 En ja, de Belgische constructie botst overal op haar limieten. Geld dat naar al die versnippering gaat kan niet naar andere zaken die meer nodig zijn en alles is meer nodig dan nodeloos vermenigvuldigen van postjes.
Dat heeft niet direct met versnippering te maken.
Defensie was en is federaal, en je ziet dat het serieus is mismeesterd uit kortzichtig eigenbelang.
Dizzy schreef: 09 aug 2023, 14:22 Alles bij elkaar gooien doet geen tegenstellingen verdwijnen maar zorgt wel gezamenlijke belangen die tegenstellingen kunnen verminderen.
De belangen van Duitsland qua invloedssfeer zijn niet plots dezelfde als die van Polen of Slowakije gewoon omdat je één Europese minister van Buitenlandse Zaken hebt.
Ik vind dat je dat veel te gemakkelijk veronderstelt.
Een Europeese leger kan zeker een voordeel zijn, maar dan moet er een Europees gezamenlijk buitenland beleid zijn.
Op dit moment is dat een zeer zwak broertje, en dat is al van in het begin zo.
Hoe onfeilbaarder de god, hoe langer de tenen...
Petrikske
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 754 keer
Bedankt: 151 keer

boulder schreef: 09 aug 2023, 11:3830 jaar geleden of zo vond de politiek dat de Russische dreiging weg was.
Laat het ons erop houden dat dit het gevoel was bij Belgische politiekers.
Ik woon dicht tegen de Nederlandse grens en als ik daar naar defensie kijk en ook naar wat ze aan Oekraïne geven dan ben ik toch beschaamd.
Maar ja het is niet voor niets dat de Nederlanders 'Domme Belgen' zeggen, er is geen sikkepit van gelogen.
Neem eender welke winkelstraat in Belgie en vink ze maar af die Nederlandse winkels.

Toegevoegd na 2 minuten 15 seconden:
boulder schreef: 09 aug 2023, 11:38Een Europees leger, daar ben ik niet op tegen, maar dan moet er wel een Europese buitenland politiek zijn.
Op Europees vlak zie ik dit nooit lukken, in navo verband misschien wel.
Maar daar zullen eerst nog veel thinktanks overheen moeten rollen denk ik. :-D

Toegevoegd na 5 minuten 23 seconden:
DarkV schreef: 09 aug 2023, 11:51Ik heb m'n dienstplicht gedaan en ben van mening dat het voor vele jongeren een grote plus zou zijn (respect, discipline, team spirit, ... ).
300% akkoord, ik heb m'n dienstplicht gedaan in Duitsland (artillerie) en door een hele harde opvoeding tijdens m'n jeugd was dat voor mij een beetje vakantie, ik ben daarom ook vroeger bij het leger gegaan, op m'n 17 zat ik reeds in Soest.
Maar wat ik daar hoorde en zag van rotverwende apejung niet normaal. :|
Ik ben daar toen helemaal los gegaan en daarom maakte ze mij daar kameroverste (zo slim zijn ze wel bij de ABL), ik mocht dus de boel op stelten zetten en dan slachtoffers zoeken om alles op te kuizen. :-)

Toegevoegd na 3 minuten 46 seconden:
DarkV schreef: 09 aug 2023, 14:03Al 45 gewonden na hevige explosie in fabriek nabij Moskou: mogelijk nieuwe droneaan­val.
Moet 'goed' vuurwerk zijn geweest dat daar lag opgeslagen. :-D
"In my world, everyone is welcome, important, accepted, respected, encouraged, valued and....equal,
Petrikske
Elite Poster
Elite Poster

DarkV schreef: 09 aug 2023, 14:03Minder goed nieuws is dat het tegen offensief helemaal niet goed loopt...
Er liggen daar miljoenen mijnen, wat hadden ze verwacht?
Vergeleken met de Russen maken de Oekraïners best veel progressie op sommige plaatsen en dat met oude afdankertjes.
En als ze succes hebben dan is het allemaal met recent materiaal zoals Himars en de lange afstandswapens zoals Storm Shadow/Scalp raketten.
Hopelijk krijgen ze spoedig ook raketten van de Duitsers voor de lange afstand (Taurus) ,deze kunnen zelfs tot 500km en er kan vertraging worden ingesteld op de ontsteking dus uitermate geschikt als 'bunker buster' om bruggen en gebouwen volledig te vernietigen.
De gepantserde voertuigen zoals de Bradley's zijn goed maar ze gaan ook helemaal stuk door de mijnen, met goed geluk kan de bemanning het na een ontploffing wel navertellen.

Toegevoegd na 5 minuten 22 seconden:
fluppie schreef: 09 aug 2023, 16:55Een Europees leger zou gewoon de max. zijn maar ik zie het echt nog niet gebeuren
Ik zie het ook niet gebeuren, al eens gedacht aan de sterkte van Engeland?
Ben je dan gelijk kwijt, laat ons maar proberen met de Navo, me likes article 5. :-)
Dat ze dus maar een stevige 'vredesmacht' in elkaar knutselen die wel de nodige modaliteiten heeft om terug te knallen wanneer het nodig is.
Blauwhelmen met losse flodders hebben we niets aan.

Toegevoegd na 8 minuten 7 seconden:
Oryx, August 5-8.
Russia - 34, Ukraine - 13.

De aanvaller blijft dus minder verliezen lijden dan de verdediger, dat is toch heel sterk.
Ik geloof nooit dat de Russen dit kunnen blijven bolwerken als hun aanvoer word afgesneden.

Total losses in vehicles since 02/24/2022:
Russia - 11596
Ukraine - 4113

Laat Oekraïne zoals Zelensky reeds beloofde de oorlog maar meer naar Rusland brengen.
Maar misschien meer focussen op andere steden dan Moskou want al hun afweerwapens staan daar nu reeds opgesteld vanwege de droneaanvallen.

Toegevoegd na 11 minuten 38 seconden:
Je leest het maar gelooft het niet... :-D
Wel een mooie paddestoel, ik zag deze week Oppenheimer in Tilburg maar deze mag er ook zijn.

"In my world, everyone is welcome, important, accepted, respected, encouraged, valued and....equal,
boulder
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 279 keer
Bedankt: 279 keer
Provider

Dizzy schreef: 09 aug 2023, 19:27 Aan al de excuses om het niet te doen zijn mouwen te passen.
Ik gebruik geen excuses, het zijn vaststellingen.
Hoeveel keer hoor je Borell?
En hoeveel samenwerking is er qua legers?
Er wordt al zeker 40 jaar gesproken over meer samenwerking militair en politiek, maar dat ligt nog altijd moeilijk.
Dizzy schreef: 09 aug 2023, 19:27 Nu komt men binnen een land ook niet altijd overeen, laat staan dat er veel visie is op langere termijn.
Klopt, op gebied van landbouw en milieu hebben we regelmatig gezien dat België geen standpunt kon innemen omwille van interne meningsverschillen.
Denk je dat dat op Europees vlak, met elk land dat andere geopolitieke belangen heeft, zo anders gaat zijn?
Nederland was bij de voorstanders van de Irak oorlog, en deed er ook aan mee, België dan weer niet, we zijn nochtans buurlanden...
Dizzy schreef: 09 aug 2023, 19:27 Een grotere organisatie kan daar net beter in doen omdat de nodige schaal er is om echt dingen met impact te doen.
Alleen als iedereen dezelfde richting uit wil.
Dizzy schreef: 09 aug 2023, 19:27 ETA en IRA zijn binnenlandse problemen, dat lijkt me niet iets voor een Europees leger of het moet om een soort van vredesmissie gaan. Nadenken is niet verkeerd en te verkiezen boven blijven aanmodderen.
Ja, inderdaad, nadenken.
Dan is het de vraag of dat Europees leger nog eens bovenop een nationaal leger komt of niet.
Als Spanje bijv. zijn nationaal leger volledig laat opgaan in een Europees leger, en later flakkert het ETA weer op, dan hebben ze dus geen manschappen meer, want die zitten vast in dat Europees leger.
We kunnen nu weer even kortzichtig denken als de politici deden in de jaren '90 toen ze dachten dat Rusland voorgoed verslagen was, en de wereld voor altijd veilig gaat zijn, en dus hetzelfde denken voor Europese terreurbewegingen.
Het kan echter zijn dat dit terug opflakkert, of er nieuwe terreurbewegingen komen in andere landen en daar dan weer een nationaal leger moet ingezet worden.
Dizzy schreef: 09 aug 2023, 19:27 Als je geld verspilt aan onnodige versnippering dan is er uiteindelijk ook federaal minder geld.
Dat is een drogreden, en heeft niets te maken met het feit dat op een bepaald moment gedaan werd alsof het Russische gevaar niet meer bestond, en men dus enorm mocht besparen op defensie.
Dizzy schreef: 09 aug 2023, 19:27 De budgetten van de landen worden nu versnipperd ingezet, met een Europees leger kan je veel beter gericht werken en versterken waar nodig en niet waar land x het kan betalen en land y elders wat pappen en nathouden.
Ja, ik kan alleen maar herhalen dat je daarvoor een gemeenschappelijke Europese visie nodig hebt.
Waar is die?
Elk land kijkt naar zijn belangen, en die komen niet overeen met die van andere landen.
Je kunt maar krachten bundelen als je hetzelfde wilt bereiken.

Dizzy schreef: 09 aug 2023, 19:27 Het zou Europa ook ineens wat serieuzer maken want nu speelt men de verdeeldheid tegen ons uit.
Je geeft dus toe dat er verdeeldheid is.
Maar maak één leger, en plots heeft iedereen dezelfde missie?
Zoiets werkt natuurlijk niet.
Stel dat je een club hebt die allerlei activiteiten organiseert, en ook er al jaren van droomt om samen op reis te gaan, maar elk van die leden wil naar een ander land gaan, in sommige gevallen zijn er wel eens 2 of 3 die naar hetzelfde land willen gaan.
Nu kun je iemand aanstellen als voorzitter voor het reisbeleid.
Maar waar gaat de reis naartoe?
Zolang de leden het niet eens raken kan die voorzitter alleen constateren dat de reis niet mogelijk is, want er is geen overeenstemming.
Ze kunnen dan een bus gekocht hebben, en reiskoffers, ..., het maakt allemaal niet uit want ze weten niet waar naartoe.
Dizzy schreef: 09 aug 2023, 19:27 En dat de invloed van grote landen groter is, is niet zo'n probleem. Dat is op vele vlakken zo, ook economisch is dat bvb zo. Dat is eerder een extra reden om het te doen want zo wordt Europa zelf een groter en hechter geheel dat ook militair iets voorstelt. Grote landen zullen ook in verhouding meer bijdragen dus is het logisch dat ze ook een grotere invloed hebben.
Maar zoals in de Irak oorlog kun je als Europa niet een beetje voor of een beetje tegen zijn.
Ofwel doe je mee aan die oorlog, zoals Nederland, ofwel niet, zoals België.
Je kunt je leger niet een klein beetje inzetten.
Ook in de Irak oorlog waren de grote landen verdeeld.
Duitsland was tegen deelname, de Britten, die toen wel nog deel uitmaakten van de EU, deden wel mee.
Probeer maar eens op die manier naar één beleid te gaan.
Hoe onfeilbaarder de god, hoe langer de tenen...
fluppie
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 147 keer
Bedankt: 68 keer

Er zijn teveel grote landen die een voledige defentie industrie hebben. De UK/ duitsland en frankrijk en natuurlijk de US (Navo). daardoor is het ook dat Frankrijk bijv. geen F-16 heeft,maar een eigen gevechtstoestel nu is dat de Rafale van Dassoult die een vgl. heeft met de F-34.
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 571 keer
Bedankt: 709 keer
Te Koop forum

Dat het niet zonder problemen zal komen,heb ik al aangegeven dus minimaliseren is er niet echt bij. Ik wijs gewoon op de voordelen terwijl veel van de problemen wel bestaan maar ook oplosbaar zijn. Ook economisch hebben bvb veel landen totaal verschillende visies en toch is er de sterke Europese economische samenwerking en uniformisering. Uiteindelijk hebben landen ook hun munt opgegeven, toch ook geen gemakkelijke beslissing.

Een leger kan meerdere taken hebben, ook nu staat ons leger in voor diverse taken waarvan sommige zelfs niet militair zijn. De speciale opdrachten zijn ook niet in die mate dat er een enorm leger voor nodig is en ook bij de terreurdreiging was de inzet van het leger voer voor discussie.

Ik denk dat Rusland een voor redelijk goede gemeenschappelijke doelstelling/belang gezorgd heeft :)

Wat Poetin doet is agressor spelen. Zijn belang is daarbij voor hem het enige belang, de rest wordt aan de kant geschoven, althans dat was het mislukte plan. Ik pleit net voor het omgekeerde, vrijwillige samenwerking waarbij gestreefd wordt naar efficiëntie en algemene belangen. Militaire samenwerking is ook samenwerking en een gezamenlijk leger is gewoon een verder doorzetten van die logica.
Wil je iemand kwaad maken, vertel hem dan leugens. Wil je iemand razend maken, vertel hem dan de waarheid.
DarkV
Elite Poster
Elite Poster

Deal tussen Poetin en Prigozjin verbroken”: Wagner-leger vermoedelijk terug op weg naar Rusland

Bron: https://www.hln.be/buitenland/deal-tuss ... ~ad3494fa/
Petrikske
Elite Poster
Elite Poster

DarkV schreef: 10 aug 2023, 15:28Deal tussen Poetin en Prigozjin verbroken”: Wagner-leger vermoedelijk terug op weg naar Rusland.
Ik had gelezen dat Lukashenko hen niet wil betalen en dat ze daarom zouden ze terugkeren naar Rusland.
Benieuwd wat voor staart dit gaat krijgen, stel je voor.. duizenden soldaten met oorlogservaring, trek daarmee Moskou binnen en Putler zit met een probleem.
Zijn trouwens niet de enigste soldaten of families van soldaten die niet betaald worden.

Toegevoegd na 5 uren 27 minuten 4 seconden:
Opnieuw een mooi brandje in Moskou.
Funfile
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 74 keer
Bedankt: 37 keer

Verdeel en heers. Dat kennen ze daar blijkbaar goed in 'R'.

Betaal sommige soldaten wél en andere, uit de minder belangrijke gebieden (het plebs) niet. Zet ze gewoon tegen mekaar op.

Niet verschieten als dat dan achteraf in je gezicht ontploft natuurlijk.

Je moet natuurlijk wél zorgen dat je de mannnekes in de buurt van Moskou wél betaald, want als die niet betaalde mannekes anders verhaal komen halen in je stadje, dan sta je mooi voor lul.

En als de niet betaalde mannekes te veel klagen, dan arresteer je ze toch gewoon en klaag je ze aan voor het in diskrediet brengen van je clubje. Geweldig gevonden toch ?
Pluk de dag

Internet : Hoofdlocatie : Hey (Orange)
2e locatie : Orange Flybox Easy Internet atHome 150 GB
on4bam
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 304 keer
Bedankt: 631 keer
Provider

Kunnen we het over Oekraïne hebben? EU-legers en bagage op de trein kunnen elders bediscussieerd worden.
Bye, Maurice
https://on4bam.com
wied
Elite Poster
Elite Poster

https://www.washingtonpost.com/world/20 ... ng-delays/

Dit is mogelijk de bevestiging van een vermoeden dat reeds eerder (Petrikske?) werd uitgesproken in deze draad...
on4bam
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 304 keer
Bedankt: 631 keer
Provider

Modbreak:
beetje opgekuist
Oekraïne dus... :cop:
Bye, Maurice
https://on4bam.com
Petrikske
Elite Poster
Elite Poster

wied schreef: 11 aug 2023, 13:03 https://www.washingtonpost.com/world/20 ... ng-delays/

Dit is mogelijk de bevestiging van een vermoeden dat reeds eerder (Petrikske?) werd uitgesproken in deze draad...
Ja het is 'zum kotzen' ,het is nu niet dat de F-16's het neusje van de zalm zijn hé, overal worden ze uitgefaseerd wegens 'op leeftijd'.

Ik denk dat het belangrijkste nieuws vandaag het feit is dat Zelensky 'alle' regionale officieren belast met de mobilisatie de laan heeft uitgestuurd wegens.. corruptie.
Blijkbaar deden ze het allemaal, tss... nog een lange weg te gaan daar.
Ook al kan ik deze beslissing van Zelensky enkel maar toejuichen ze komt wel op een moeilijk moment, een moment waarop er meerdere stemmen beginnen op te gaan naar de vele dollars/euro's die naar Oekraïne vloeien en naar de trage opmars van het leger van Oekraïne.

Pluspunt in deze is dat alle ontslagen officieren zullen worden vervangen door oorlogsveteranen die niet langer aan de oorlog kunnen deelnemen omdat ze bv ledematen hebben verloren in de strijd.

PS: ik hoorde daarnet dat 1 zo'n corrupte recruteringsofficier een mooi appartement had kunnen kopen in Spanje.
Je zou haast denken dat we het over Belgie hebben...

Oh ja...
Duitsland gaat nu toch bereid zijn om hun Taurus lange afstandsraketten te willen leveren na aanpassing van de software zodat ze niet kunnen gebruikt worden in Rusland.
Het gaat mij dan wel benieuwen of er vliegtuigen gaan zijn die ze kunnen dragen of dat ze anders vanaf de grond zullen afgevuurd worden.
Bereik = 500km. :cop:

Toegevoegd na 6 minuten 11 seconden:
Oryx, August 9-10.
Russia - 42, Ukraine - 15.
Tanks:
Russia - 11
Ukraine - 3

BMP, BMD and other armored fighting vehicles (tracked, heavy):
Russia - 7
Ukraine - 0

Armored personnel carriers and other armored vehicles (wheeled, including light):
Russia 2
Ukraine - 5

Artillery:
Russia - 9
Ukraine - 2 (for the first time, the loss of the Spanish mortar self-propelled guns Alakran was recorded, they were announced in February, in total about 6 units were to be delivered - one of the most important pieces of equipment for mobile defense.

Trucks:
Russia - 12
Ukraine - 1

UAVs (reconnaissance):
Russia 1
Ukraine - 3

Other valuable losses:
Ukraine - 1 (radar station P-18 "Malachite")

Toegevoegd na 3 minuten 51 seconden:
Oekraïne blijft dus verder focussen op het uitschakelen van de Russische artillerie.
Begrijpelijk natuurlijk als je overal komt stil te staan door de vele mijnen om dan te dienen als 'target practice' voor de Russiche artillerie en hun FPV drones.

Ondertussen zou Oekraïne al meer dan 5000 Russische artilleriestukken hebben uitgeschakeld.

Toegevoegd na 30 minuten 53 seconden:
on4bam schreef: 07 aug 2023, 16:39
Petrikske schreef: 07 aug 2023, 13:44 Ondertussen zijn de verliezen aan Russische zijde opgelopen tot.. 250.000
Dat werd door factcheckers ontkracht!
Bij deze een uiteenzetting door Jake Broe 'wie' die 250.000 zijn.
Het zijn immers niet enkel Russen maar ook soldaten van de DPR en LPR die voor de Russen vechten.

wied
Elite Poster
Elite Poster

Petrikske schreef: 11 aug 2023, 20:34 Ik denk dat het belangrijkste nieuws vandaag...
Dat is belangrijk natuurlijk, maar geen nieuws. Het is simpelweg een fait divers voorbeeld van de cynische wereld waarin we (over)leven...
Petrikske
Elite Poster
Elite Poster

Onderschat nooit de impact van corruptie wanneer het uw centen zijn die in vieze handen terecht komen.
Laatst gewijzigd door Petrikske 12 aug 2023, 06:06, in totaal 1 gewijzigd.
woutervh
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 16 keer
Bedankt: 211 keer
Provider

Petrikske schreef: 11 aug 2023, 20:34 Het zijn immers niet enkel Russen maar ook soldaten van de DPR en LPR die voor de Russen vechten.
Eerder omgekeerd, de Russen vechten voor de DPR en LPR... En zoals reeds gezegd vecht Oekraïne dus ook tegen Oekraïners die zich willen afscheiden.
It's all in the eye of the beholder
sukkelaar
Plus Member
Plus Member
Bedankt: 4 keer

Petrikske schreef: 11 aug 2023, 20:34 een moment waarop er meerdere stemmen beginnen op te gaan naar de vele dollars/euro's die naar Oekraïne vloeien en naar de trage opmars van het leger van Oekraïne.
Dat is toch iets dat het westen zichzelf moet verwijten
dat we ons zelf hebben aangedaan.

bv een tegenaanval zonder luchtsteun is een lastige en dat wisten ze in juni/juli 22 ook al.
dat het dan nog tot juni/juli 23 duurt voor men er begint aan te denken om luchtsteun te sponsoren? Dat Belgie dan nog later toezegt om piloten op te leiden? Het is, augustus 23, nog steeds enkel een toezegging.

dat is zo voor alle wapensystemen, nu oekraine verwijten dat het niet rap genoeg gaat?
DarkV
Elite Poster
Elite Poster

woutervh schreef: 11 aug 2023, 23:38 En zoals reeds gezegd vecht Oekraïne dus ook tegen Oekraïners die zich willen afscheiden.
It's all in the eye of the beholder
Oekraïners of geimporteerde Russen ?
ivob
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 745 keer
Bedankt: 312 keer

sukkelaar schreef: 12 aug 2023, 11:40 nu oekraine verwijten dat het niet rap genoeg gaat?
De verwijten van enkele youtubers doen er uiteraard in het geheel niet toe.

Dat geld gaat meestal ook niet rechtstreeks naar Oekraïne maar naar westerse wapenproducenten welke weer steun verlenen aan de politicus van hun voorkeur. De cirkel is daar dus rond. :P

En vanuit geopolitiek westers standpunt gezien is het ook niet slechts dat hedendaagse Russen en voormalige Sovjet onderdanen (waarvan een groot deel dan nog eens met onverbloemde Russische roots) mekaar dag na dag een kopje kleiner maken.
Is één speler waar men al minder rekening mee moet houden. Men zal zijn handen al volg genoeg hebben om China proberen in bedwang te houden.

Voor lokale corrupte politici van het kaliber van Zelensky en Putin is oorlog en oorlogsretoriek ook altijd een uitgelezen gelegenheid om zich in het binnenland langer staande te houden nadat hun populariteit voor de oorlog in dalende lijn was. Dan is de lokale meute weer even mee in hun verhaal. :oops:

Maar zoals de geschiedenis ons keer op keer al geleerd heeft is wapens leveren aan een toevallige "vriend" geen garantie dat die "vriend" je op een later ogenblik gaat bekampen met je eigen wapentuig.
Maar daar liggen politici en wapenfabrikanten uiteraard ook niet wakker van gezien ze zelden het rechtstreekse slachtoffer zijn van oorlogen en het boemerrang effect van eigen wapentuig. Dat slachtofferschap is voornamelijk voorbehouden aan de argeloze "volgelingen" op het terrein.
Wel spijtig voor de onschuldige slachtoffers van eventuele collateral damage.
Sol Invictus!
Disclaimer: op het weergeven van ervaringen volgens de eigen situatie kunnen geen rechten door derden onttrokken worden.
sukkelaar
Plus Member
Plus Member

ivob schreef: 12 aug 2023, 13:13 En vanuit geopolitiek westers standpunt gezien is het ook niet slechts dat hedendaagse Russen en voormalige Sovjet onderdanen (waarvan een groot deel dan nog eens met onverbloemde Russische roots) mekaar dag na dag een kopje kleiner maken.
de voormalige sovjet onderdanen, interessant dat je deze term kiest, zijn geen vragende partij hoor.
waarom gebruik je niet Oekraïne maar kies je deze omschrijving?
Laatst gewijzigd door sukkelaar 12 aug 2023, 18:20, in totaal 1 gewijzigd.
Petrikske
Elite Poster
Elite Poster

De Krimbrug word ondertussen weer aangevallen, er zijn heel wat explosies te horen maar deze zouden ook afkomstig kunnen zijn van Russische luchtafweer.
Het is ook onduidelijk of de brug effectief werd geraakt omdat de Russen de brug omhullen in een groot wit rookgordijn.
Hier en daar is er een zwarte rookpluim waar te nemen, afwachten of het brokstukken van neergehaalde raketten zijn of iets anders.

bartman
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 15 keer
Bedankt: 29 keer

ik heb altijd de indruk dat de russen meer schade kunnen veroorzaken met drone aanvallen dan omgekeerd of klopt dit niet?

Verstuurd vanaf mijn SM-G973F met Tapatalk

Petrikske
Elite Poster
Elite Poster

Je kan dat zeer zeker lange tijd voor waarheid aannemen, doch ik heb het gevoel dat de Oekraïners de Russen aan het bijbenen zijn op kamikazegebied dmv drones.
Ik begin meer en meer filmpjes te zien van Russische voertuigen die uitgeschakeld worden hiermee.
Ze blijven hun drones ook verder ontwikkelen en het resultaat zagen we onlangs nog toen ze 2 grote schepen met zo'n naval drone konden uitschakelen.
Het verlies voor Rusland is echt enorm hierdoor en dat door 2 kleine zeedrones.
Ook zien we nu bijna dagdagelijks drones richting Moskou en andere Russische steden vliegen.
Ook heel slim dat ze daar nu op focussen, een tank of kruisraket kost stukken van mensen terwijl zo'n drone weinig kost, zeker als Oekraïne die zelf kan bouwen.
Het zal ook nodig zijn vrees ik want die massale wapenaanvoer gaat echt niet blijven duren.
Munitie zie ik wel richting Oekraïne blijven stromen maar wapenleveringen zullen wel verminderen denk ik.

Toegevoegd na 1 minuut 35 seconden:
Half uur geleden was het verkeer op de Krimbrug hervat en ondertussen ligt alles weer stil omdat er opnieuw ontploffingen zijn met als gevolg opnieuw een heel groot wit rookgordijn.

Toegevoegd na 2 minuten 11 seconden:
Het lijkt echt wel een 'tit for tat' oorlog de laatste tijd heb ik het gevoel.

Toegevoegd na 2 minuten 55 seconden:
In Kalinigrad is vandaag een Russische SU-30 neergestort, beide piloten zijn hierbij omgekomen.
fluppie
Elite Poster
Elite Poster

Bij de lijst van vernielde hardware(Petriske) komt toch heel erg naar boven dat vooral het vervoer een taget is, op een dag 12 Russische Trucks vernield tegen een van Oekraine.
Petrikske
Elite Poster
Elite Poster

Klopt, Oekraïne is erg aan het focussen nu om de aanvoer van de Russen lam te leggen.
Wegen en bruggen aanvallen en zoveel mogelijk goederen, wapens en munitie vernietigen.
Dit word ook allemaal makkelijker naarmate het aantal mogelijke aanvoerroutes voor de Russen verminderen.
Ook artillerie word stevig op de korrel genomen en dat is dan weer omdat meeste mijnen manueel moeten opgeruimd worden waardoor de ontmijners geen lang leven beschoren zijn als ze door Russische drones worden opgemerkt.
SPR
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 32 keer
Bedankt: 31 keer

Ik blijf het toch raar vinden dat niet meer Russen gewoon even de loopgraven uit stappen en zich overgeven. Op filmpjes is vaak de absoluut belabberde toestand van die mensen te zien. Het gaat ook vaak gewoon om mensen waarvan hun gebit boekdelen spreekt, of oudere mannen en een praktisch onbestaande uitrusting... Als je op blote voeten met windels uit zo'n loopgraaf komt dan scheelt er toch iets me dunkt. Of nog erger, als je zo dom bent om te blijven zitten... Wat bezielt zo'n mensen?
sukkelaar
Plus Member
Plus Member

SPR schreef: 13 aug 2023, 09:42 Wat bezielt zo'n mensen?
op welke manier zet men je onder druk om te gaan? een staat heeft veel mogelijkheden
als je je terugtrekt schieten je eigen landgenoten je neer?
en u overgeven? oekraieners zijn geen lieverdjes hé.
Petrikske
Elite Poster
Elite Poster

SPR schreef: 13 aug 2023, 09:42Wat bezielt zo'n mensen?
De kracht van propaganda?
Ze vermoeden dat ze een behandeling zullen krijgen zoals ze die zelf geven aan hun gevangen? (amper eten )

Toegevoegd na 3 minuten 45 seconden:
sukkelaar schreef: 13 aug 2023, 09:57u overgeven? oekraieners zijn geen lieverdjes hé.
3 maaltijden per dag, propere kleren, sanitaire voorzieningen, schoolboeken kaften.
Voor zover ik weet worden die Russische gevangenen heel goed behandeld.
De Oekraïners die je bij een gevangenruil ziet terug komen zijn vaak wandelende skeletten.

Toegevoegd na 4 uren 8 minuten 32 seconden:
De Russen zouden een cargoschip hebben aangevallen (met geweervuur) ,volgens hen was dit schip op weg naar Oekraïne
maar volgens de AIS data was dit schip op weg naar de haven van Sulina in Roemenië.

https://www.marinetraffic.com/en/ais/ho ... 65/zoom:10
Funfile
Premium Member
Premium Member

Okee, nu nog - per vergissing - een schip met spulletjes voor Turkije aanvallen, en de nu nog vrij goede verstandhouding tussen Turkije en R zal vlug bekoeld zijn.
Pluk de dag

woutervh
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 16 keer
Bedankt: 211 keer
Provider

Funfile schreef: 13 aug 2023, 16:10 Okee, nu nog - per vergissing - een schip met spulletjes voor Turkije aanvallen, en de nu nog vrij goede verstandhouding tussen Turkije en R zal vlug bekoeld zijn.
Thohja, volgens mij hebben de Turken een paar jaar terug zelfs een Russische jet neergehaald. Meer dan een diplomatieke rel volgde er niet
Petrikske
Elite Poster
Elite Poster

Ondertussen is dat niet meer nodig want zelfs boven Rusland vallen die vogels al uit de lucht.
https://tass.com/emergencies/1659591
fluppie
Elite Poster
Elite Poster

Rusland is de defentie van navo aan het testen

De Nederlandse luchtmacht stond deze ochtend op scherp nadat twee Russische bommenwerpers richting ons luchtruim vlogen. Twee F-16's werden ingezet, maar de Denen hadden de toestellen al snel ‘onderschept’. “De Russische vliegtuigen bevonden zich op geen enkel moment in ons luchtruim”, zo relativeren de Denen.

Quick Reaction Alert (QRA) is ook een samenwerking tussen Nederland Belgie en Luxemburg, vier maanden verdedigen de Belgen het luchtruim met f-16 en daarna vier maanden de Nederlanders met de F-34.

IBB 14-08-23, 08:48 Laatste update: 12:04

De Russen geven zich niet zomaar over vooral omdat achter hen een groep elite soldaten kan zitten die deze die zich willen overgeven gaan neerschieten.Ik denk ook wel dat men bang is bij een ruil met de tegenstander zo terug in Rusland terecht komt,en daar gaat aanzien worden als een verrader.
Petrikske
Elite Poster
Elite Poster

fluppie schreef: 14 aug 2023, 12:17 De Russen geven zich niet zomaar over vooral omdat achter hen een groep elite soldaten kan zitten die deze die zich willen overgeven gaan neerschieten.Ik denk ook wel dat men bang is bij een ruil met de tegenstander zo terug in Rusland terecht komt,en daar gaat aanzien worden als een verrader.
Er zijn altijd uitzonderingen, en die uitzonderingen kunnen een golf teweeg brengen.
Zo is er Major Tom(ov) die zomaar alle geheimen prijs geeft aan Oekraïne nadat hij en z'n manschappen zich hebben overgegeven.

Toegevoegd na 2 uren 36 minuten 56 seconden:
fluppie schreef: 14 aug 2023, 12:17Ik denk ook wel dat men bang is bij een ruil met de tegenstander zo terug in Rusland terecht komt,en daar gaat aanzien worden als een verrader.
Ik lees net dat meer en meer Russen verzoeken om te wachten met een uitwisselling van krijgsgevangen tot ze hun contract uitgediend hebben zodat ze niet opnieuw naar het front kunnen gestuurd worden.
Anderen hebben zelfs het verzoek om hen niet uit te wisselen zolang de oorlog blijft duren.
Toch allemaal tekenen aan de wand dat de men de propaganda niet voor waar blijft aannemen.
fluppie
Elite Poster
Elite Poster

Ik denk dat we er stilaan mogen zeggen dat iedere Rus nu wel weet wat er aan de hand is in Oekraine maar sommigen zullen nog altijd de kant van Putin steunen,maar een minderheid vermoed ik.
Funfile
Premium Member
Premium Member

Het was blijkbaar een Turks schip, onder de vlag van Palau (een land in Oceanië). De volledige crew aan boord was Turks (bron CNN; https://edition.cnn.com/europe/live-new ... 7f63dfe297).
-----
" Er zijn nieuwe beelden opgedoken van hoe een Russische gevechtshelikopter soldaten afzet op het Turkse vrachtschip Sukru Okan, gisteren in internationale wateren van de Zwarte Zee. Eerder had een Russisch oorlogsschip al waarschuwingsschoten afgevuurd. Het vrachtschip, dat onder de vlag van de eilandstaat Palau vaart, was op weg naar de Oekraïense haven van Izmajil. "

Bron : De Morgen : https://www.demorgen.be/oorlog-in-oekra ... ~b87ebf07/

Het schip was onderschept in internationale wateren.

Ze mogen daar op hun blote knieën dankbaar zijn in R dat Turkije hier nog niet op gereageerd heeft.
Pluk de dag

Petrikske
Elite Poster
Elite Poster

Gisteren is in Koeban (Rusland) een L-39 trainingstoestel neergestort.
Hierbij is de commandant van de luchtmachtbasis Kolonel Vadim Gurov om het leven gekomen.

https://news.yahoo.com/training-aircraf ... 20347.html
Plaats reactie

Terug naar “Maatschappelijke uitdagingen / discussies (niet technisch)”