Oekraïne

Niet-technische onderwerpen of technisch-gerelateerde onderwerpen waar maatschappelijk debat over bestaat. Lees de extra regels in de sticky, aub!
Forumregels
1. De gedragsregels zijn ook hier van toepassing. We verwachten van iedereen in de eerste plaats respect voor de andere users
2. Er zal hier veel minder moderatie gebeuren op inhoud, maar wel meer moderatie op users. Dit betekent concreet dat we discussies in principe niet zullen afsluiten, users die geen zin hebben om de discussie verder te zetten, worden aangemoedigd om zelf de discussie te stoppen / negeren. Dit kan tot iets fellere discussie leiden, maar altijd met respect voor de mede-users!
Daar tegenover staat dat we users kunnen de toegang ontnemen uit dit subforum indien ze het naar ons afwegen te bont maken. Dit kan tijdelijk, dan wel definitief zijn en dit zal zonder enige verantwoording gebeuren
3. Indien u liever de topics uit dit forum niet ziet in de lijst van nieuwe posts, wordt dan lid van de groep "Opt out maatschappelijke uitdagingen in new posts" via deze link: ucp.php?i=167
4. Dit subforum mag op geen enkele manier een platform worden voor militanten / om duidelijk politiek te voeren. Userbase is en blijft een onafhankelijk forum met een duidelijke focus op technische onderwerpen
Plaats reactie
Petrikske
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 754 keer
Bedankt: 151 keer

Het is maar de vraag wel of alles erg in het 'voordeel' van de Russen zou zijn daar in de buurt.
De 1é verdedigingsgordel zou immers onder gelopen zijn en alle soldaten zouden zich daar reeds hebben moeten terug trekken al hun zware wapens en munitie achterlatende.

Gerucht gaat ondertussen dat er een arrestatiebevel is uitgevaardigd voor Jevgeni Prigozjin en enkele andere topfiguren van de Wagner PMC.
Weer een stapje verder in het interne Russische conflict.

"In my world, everyone is welcome, important, accepted, respected, encouraged, valued and....equal,
boulder
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 279 keer
Bedankt: 279 keer
Provider

Die Russen zijn echt knettergek, maar dat komt goed uit.
Laat ze maar elkaar aanvallen.
Diegene die Prigozjin wil arresteren zal nog veel boterhammetjes moeten eten.
Hoe onfeilbaarder de god, hoe langer de tenen...
sukkelaar
Plus Member
Plus Member
Bedankt: 4 keer

Petrikske schreef: 08 jun 2023, 14:39 Ik denk wel dat het de aanvalsplannen deels doorkruist heeft voor Oekraïne
hangt vh plan af en oekraine zijnde is het opblazen van die dam geen onrealistisch scenario om rekening mee te houden (denk ik dan)
over de hele frontlijn zal Rusland de verschroeide aarde toepassen om het oekraine lastig te maken

dat rusland luchtoverwicht heeft idem. het sterk die luchtmacht effectief is weet ik niet. Het zal zich wel in dezelve staat als de rest vh russische leger bevinden.
heb in 1 d podcasts gehoord dat russische parachutisten rond bachmut werden ingezet (kan neit de bedoeling zijn denk ik dan)
dat de russen nog altijd vanuit rusland raketten kunnen afschieten is ook een vervelende factor (ook al pluk je elke keer 90% vd russische raketten uit de lucht)

het is lastig
en als oekraine zou kunnen oprukken, wat ik hoop, en ind e buurt vd Krim komt, wat ik hoop, verwacht ik Europese regeringsleiders die nogmaals beginnen zeuren om Poetin niet te hard te vernederen en te ontzien en te onderhandelen en ... met ultiem schrikmiddel de atoombom
Petrikske
Elite Poster
Elite Poster

sukkelaar schreef: 08 jun 2023, 16:22hangt vh plan af en oekraine zijnde is het opblazen van die dam geen onrealistisch scenario om rekening mee te houden (denk ik dan)
Oekraïne wist reeds lang dat het opblazen van de dam een grote mogelijkheid was.
In augustus 1941 hadden de Russen dit immers ook reeds gedaan in Zaporizhzhya, er zijn geen officiele cijfers vh aantal slachtoffers maar experten schatten het dodental op 20,000 a 100,000.

https://www.rferl.org/a/european-rememb ... 83847.html

Toegevoegd na 3 minuten 19 seconden:
sukkelaar schreef: 08 jun 2023, 16:22 dat rusland luchtoverwicht heeft idem. het sterk die luchtmacht effectief is weet ik niet. Het zal zich wel in dezelve staat als de rest vh russische leger bevinden.
Als die Russische bommenwerpers hun 'glide' bommen vanop Russisch grondgebied afvuren dan maakt het niet uit of dat toestel of piloot van krakkemikkige kwaliteit zijn hé.

Toegevoegd na 3 minuten 25 seconden:
sukkelaar schreef: 08 jun 2023, 16:22 heb in 1 d podcasts gehoord dat russische parachutisten rond bachmut werden ingezet (kan neit de bedoeling zijn denk ik dan)
Naar ik heb vernomen zouden er Russische Special Forces naar Bachmut zijn gestuurd om de muzikanten van Wagner te vervangen.
Maar hoe ronkend de naam 'Special Forces' ook mag klinken, de meeste volledig getrainde soldaten van deze elite eenheid zijn al lang gesneuveld. (bij de aanval op de Hostomel luchthaven bv hebben ze grote verliezen geleden)
Hun vervangers mogen dan de chevrons op hun uniform hebben ze hebben nooit de volledige training gehad want deze duurd jaren en ook de wapens zal ondertussen heel wat minder zijn.

1:35 into deze video doet Jevgeni Prigozjin de uitleg hoe het tegenwoordig gaat in het Russisch leger met betrekking tot het vervangen van gesneuvelden in een eenheid.
Video an sich gaat dan weer over het feit dat sommige landen wel eens troepen zouden kunnen sturen mocht er weinig tot geen progressie zijn in Vilnius op 11,12 juli aangaande de procedure tot toetreding bij de navo van Oekraïne.

Toegevoegd na 3 minuten 48 seconden:
boulder schreef: 08 jun 2023, 15:45Diegene die Prigozjin wil arresteren zal nog veel boterhammetjes moeten eten.
Ja hij zal er wel voor zorgen dat hij steeds omringd is door z'n trouwste volgelingen, maar mochten ze hem toch kunnen afzonderen dan kan hij best tijdig z'n onderbroek wisselen en zeker niet op de thee gaan bij Putler.

Toegevoegd na 19 minuten 4 seconden:
sukkelaar schreef: 08 jun 2023, 16:22 en als oekraine zou kunnen oprukken, wat ik hoop, en ind e buurt vd Krim komt, wat ik hoop, verwacht ik Europese regeringsleiders die nogmaals beginnen zeuren om Poetin niet te hard te vernederen en te ontzien en te onderhandelen en ... met ultiem schrikmiddel de atoombom
Nee dat geloof ik niet, de eensgezindheid aangaande de belangrijkheid is ondertussen voldoende doorgesijpeld bij iedereen.
Oekraïne = de Krim, zonder de Krim = geen Oekraïne.

"In my world, everyone is welcome, important, accepted, respected, encouraged, valued and....equal,
timmermc
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 34 keer
Bedankt: 37 keer

Bij het begin van het conflict heb ik al in dit draadje neergeschreven dat Westeners nooit mogen denken een RuZ te kennen, die hebben namelijk een heel andere visie op grenzen, mensen en levenswijze. Mijn familie heeft lang genoeg onder het juk van de RuZ moeten overleven, het aan de lijve ondervonden hoe te (over)leven onder de dagelijkse druk van deze 'overwinnaar'.

Hoewel het Westen het opblazen van de Kachovka-dam bij Cherson als een ecologische ramp ziet op mens en dier (wat het ook is) ziet de RuZ het opblazen slechts als bijzaak en van ondergeschikt belang in een niets ontziende veroveringstocht.
Momenteel heeft de RuZ het meeste belang bij een dambreuk in Cherson, het kan het Oekraïense offensief erg nadelig beïnvloeden.

Zolang die opa's en tsaar in het Kremlin de plak zwaaien hebben we het laatste van hen nog niet meegemaakt in die Oostelijke hoek en buigen gaan ze niet.
Je kan alleen maar hopen dat de NAVO verder op hun qui-vive blijven en ons beschermen ten allen koste.
Aan zee schijnt de zon altijd...☀️
fluppie
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 147 keer
Bedankt: 68 keer

Versta dat de Crim uiterst belangrijk is,maar daar verschillen sommige blijkbaar van mening, ik lees ook dat Rusland het schiereiland zal moeten verlaten,wegens een tekort aan water(drinkwater-zoetwater) de Russen zouden heel wat drinkputten hebben gemaakt daar,maar door het opblazen van die dam zou dat tegen een maand of zes later een onmogelijke situatie zijn op de crim.Als men voor iedereen plus landbouw en veeteelt daar water moet aanvoeren,via een brug,of mss. over land gaat dit een ondoenbare situatie zijn.

zonder de Navo was Oekraine al volledig ingenomen,en polen/Hongarije/estland/Letland/litouwen nu volop in oorlog met Rusland.
DarkV
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 128 keer
Bedankt: 172 keer

Het blijft redelijk stil rond het tegen offensief... behalve vanuit Rusland waar men video's post met Oekraieens materiaal dat vernietigd wordt door Lancet drones.

In het meest recente zag ik zelfs een stuk of zes Oekraieense voertuigen naar elkaar staan in het slagveld die vernietigd waren ?
timmermc
Elite Poster
Elite Poster

DarkV schreef: 12 jun 2023, 08:13 Het blijft redelijk stil rond het tegen offensief... behalve vanuit Rusland waar men video's post met Oekraieens materiaal dat vernietigd wordt door Lancet drones.

In het meest recente zag ik zelfs een stuk of zes Oekraieense voertuigen naar elkaar staan in het slagveld die vernietigd waren ?
Er stond er zelfs eentje vernietigd in het gras op foto zonder ook maar tracksporen voor of achter :think: , photoshop is handig. Maar uiteraard is er wat Westers materieel vernietigd, hoewel je merkt dat de overlevingskans erin heel wat groter is in vergelijk.

Volg je een beetje de telegram kanalen dan merk je dat in de afgelopen 6 dagen er toch wel wat gehuchten of dorpen zijn bevrijd door de Oekrainse troepen, en heel wat russen zijn verjaagd of gedood. Partizanen brengen ook duidelijk heel wat schade aan met het saboteren van belangrijke bevoorrading routes.
Maar de rus gaat zich nog niet gewonnen geven en zeker niet wat betreft de Krim.
De haven van Sebastopol wordt beschouwd als een sleutelhaven voor maritieme routes tussen de Zwarte Zee en de Zee van Marmara, en dus de Middellandse Zee en de Atlantische Oceaan. De haven is een van de weinige warme diepwaterhavens die beschikbaar zijn voor Rusland in de Zwarte Zee. Het gaat er nog hard aan toe gaan.
on4bam
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 304 keer
Bedankt: 631 keer
Provider

timmermc schreef: 12 jun 2023, 09:06 Er stond er zelfs eentje vernietigd in het gras op foto zonder ook maar tracksporen voor of achter :think: , photoshop is handig. Maar uiteraard is er wat Westers materieel vernietigd, hoewel je merkt dat de overlevingskans erin heel wat groter is in vergelijk.
Twitter: https://twitter.com/oryxspioenkop/status/1668011307407220736 Bekijk de lijst van Oryx met alleen bevestigde verliezen. BTW, de russische verliezen zijn nog steeds gigantisch veel groter hoewel tijdens het offensief de Oekraïense verliezen ook serieus oplopen.
Bye, Maurice
https://on4bam.com
Petrikske
Elite Poster
Elite Poster

Als je in de aanval gaat zal je verliezen lijden dat kan niet anders.
Wat de Russische propaganda van dat zogenaamde vernielde konvooi betreft, op geen enkele foto of video valt er een lichaam te bespeuren.
Verschillende voertuigen waren niet vernield dus veel poeha om niets eigenlijk.
En inderdaad zijn de partizanen heel diep achter de frontlijn actief en hebben ze een belangrijke spoorlijn + brug opgeblazen waardoor de aanvoer van de Russen is stil gevallen.
Doe daar nog een tekort aan water bij en laat het nog wat warmer worden en de droogte doet de rest.
Goztow
Administrator
Administrator
Uitgedeelde bedankjes: 1673 keer
Bedankt: 1450 keer
Provider
Te Koop forum

Kan er mij iemand een vlog aanraden dat de meest recente stavaza geeft? Info is heel schaars vind ik.
boran_blok
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 17 keer
Bedankt: 104 keer
Te Koop forum

Dat is inderdaad de bedoeling van een media blackout.
Petrikske
Elite Poster
Elite Poster

Na het leeg lopen van het waterreservoir van de Khakovka dam, komen er heel wat menselijke resten tevoorschijn van soldaten
uit WWII

https://uatv.ua/en/78-years-ago-soviets ... ation-dam/

Ondertussen is "Air Defender 23" van start gegaan.
10.000 soldaten, 250 vliegtuigen. (10 dagen)

https://www.bundeswehr.de/de/organisati ... fender-23-

Hebben de Russen nog rode stiften? :-D
bollegijs
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 70 keer
Bedankt: 43 keer

timmermc schreef: 12 jun 2023, 09:06 De haven van Sebastopol wordt beschouwd als een sleutelhaven voor maritieme routes tussen de Zwarte Zee en de Zee van Marmara, en dus de Middellandse Zee en de Atlantische Oceaan. De haven is een van de weinige warme diepwaterhavens die beschikbaar zijn voor Rusland in de Zwarte Zee. Het gaat er nog hard aan toe gaan.
De Krim bevrijden zie ik echt niet meer gebeuren, al hoop ik van wel. Je beseft niet hoeveel Russen naar daar al verhuist zijn en zelf vakantie op dit moment vieren alsof er niets aan de hand is, echt hallucinant. Precies of ze subsidies ginder krijgen om de Russen aan te vullen zonder enig besef voor eigen leven. Zonder schaamte hun reisfoto's tonen van ginder :bang:
Petrikske
Elite Poster
Elite Poster

Afwachten, er zijn er al heel wat gevlucht en nu meer en meer aanvoer word afgesneden en drinkwater een probleem gaat worden zullen er nog meer vluchten.
Lijkt me voor hen ook het beste, als de Krimbrug naar de zeebodem verhuist zitten ze immers als ratten in de val.
Dus Oekraïne hoeft niet perse haast te maken, het is enkel jammer voor Oekraïners die er nu vast zitten.
fluppie
Elite Poster
Elite Poster

Albanie(Gelegen aan de achterdeur van Rusland) is duidelijk geen bondgenoot (meer????) de hoge UN vertegenwoordiger van Albanie heeft Rusland zwaar over de vloer gehaald.
Zoiets zijn nog voorlopig nog maar woorden,maar men kan/moet zich ook beginnen af te vragen hoe sterk de Russen nog staan,in die regio.

Wat de Crim betreft,we zitten hier al een tijd zonder drikwater,en krijgen per 2 pers. 5 bidons van 10 liter water,voor een week.Dat gaat,maar het is niet zo dat men veel over heeft,men moet dat water dan ook gebruiken voor de afwas bijv.
Het douchen moet wel gebeuren,met het gewoon(Vuil) water uit de kraan dan.
Laatst gewijzigd door fluppie 12 jun 2023, 16:35, in totaal 2 gewijzigd.
Petrikske
Elite Poster
Elite Poster

Mooi hé, ik heb die speech ook gezien.
De kleintjes staan op en durven spreken.
sukkelaar
Plus Member
Plus Member

Goztow schreef: 12 jun 2023, 12:58 Kan er mij iemand een vlog aanraden dat de meest recente stavaza geeft? Info is heel schaars vind ik.
dat doet oekraine echt goed
info black-out en verwarring zaaien.

nu moeten we gewoon afwachten
elke dag een link geven dat er een dorpje is bevrijd of een leopard is vernietigd brengt weinig bij

binnen een maand krijgen we een idee of het lukt.
Petrikske
Elite Poster
Elite Poster

Ondertussen blijven de Russen onder elkaar bikkelen.
Nadat eerder deze week het bericht naar buiten kwam dat alle Russische vrijwilligers voor 1 juli een contract dienen te ondertekenen met het reguliere Russische leger.
Kwam onmiddellijk een tegenreactie van Prigozhin dat geen enkele Wagner soldaat dit contract zal ondertekenen.
Na wat gebral over en weer is er nu van Prigozhin een doodsbedreiging richting Shoigu.
Volgelingen van Kadyrov zouden wel bereid zijn om het aangeboden contract te ondertekenen.

Tijd voor een grote emmer popcorn want dit beloofd nog leuk te worden

Ondertussen hebben de Russen alweer een dam opgeblazen.
Ik begin nu echt wel te vrezen dat ze een soortgelijk iets gaan doen met de kerncentrale van Zaporizja als ze op de vlucht moeten voor naderende troepen van Oekraïne. (en daar begint het stilaan wel naar uit te zien)
timmermc
Elite Poster
Elite Poster

Goztow schreef: 12 jun 2023, 12:58 Kan er mij iemand een vlog aanraden dat de meest recente stavaza geeft? Info is heel schaars vind ik.
Voor de meest recente 'stavaza' ga je toch moeten op Telegram zoeken. Het is spitten in die vreemdtalige accounts en vergt enorm veel tijd.
Petrikske
Elite Poster
Elite Poster

En in de Pro Russische kanalen word elke beschadigde of vernielde Bradley of Leopard tanks vanuit verschillende hoeken belicht en naar buiten gebracht als *tig vernietigingen van navo materiaal.
Het is dus inderdaad heel moeilijk filteren, beste is nog om te wachten op de oorlogskaarten die na enkele dagen toch geupdate worden en dan zie je toch dat Oekraïne terrein aan het heroveren is, niet veel maar het gaat gestaag vooruit.
Reden zou trouwens ook zijn dat het hier slechts 'probing' attacks zijn op verschillende plaatsen langs de frontlijn.
Dit om af te tasten of er ergens zwakke plekken in de verdediging zitten en ook om de Russen te laden raden waar het grote offensief zal beginnen.
Want raar maar waar, de grote eenheden zouden nog steeds in de achterhoede gehouden worden als reserve terwijl Rusland blijkbaar reeds het grootste gedeelte van z'n reserves zou hebben ingezet.
Volgens Ben Hodges zou Oekraïne eenmaal een ideale locatie gevonden kunnen aanvallen met 500 tot 750 gepantserde voertuigen, helemaal doorstoten via een smalle doorgang door alle Russische verdedigingsgordels en mocht dat lukken dan hebben de Russen een heel groot probleem. (ps: dit is de navo manier van oorlogvoering)
Gerucht gaat dat Tokmak een belangrijk doel zou kunnen zijn voor Oekraïne, en als je de kaart bekijkt dan is dat heel begrijpelijk omdat er daar heel wat hoofdwegen samen komen, hebben ze die in handen kunnen ze doorstoten naar Melitopol en eenmaal daar hebben ze een splitsing en is de Krim afgesneden.
Het water van de Khakovka dam is ondertussen aan het zakken en sommige stukken zijn reeds aan het opdrogen waardoor een opmars door dit deel spoedig eveneens tot de mogelijkheden zal behoren.
Zeker ook omdat de 1é verdedigingsgordel van de Russen daar volledig onder water kwam te staan, ze zijn dus moeten vluchten alles achterlatende, er zouden hierdoor bij de Russen heel wat slachtoffers zijn gevallen. (serieus in de voet geschoten met het opblazen van die dam)

Hier en daar slaan de Russen reeds op de vlucht en worden dan genadeloos door eigen makkers dood geschoten. (net video gezien)

Rusland zou in het zuiden alweer een Generaal hebben verloren.
Sergey Goryachev https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_R ... of_Ukraine

Dus ondertussen blijven de aanvallen eerder kleinschalig, hoe dit gaat kan je in onderstaande video zien.
Militair analist Sean Bell voorziet de beelden van commentaar.

Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 571 keer
Bedankt: 709 keer
Te Koop forum

Petrikske schreef: 13 jun 2023, 00:39 Hier en daar slaan de Russen reeds op de vlucht en worden dan genadeloos door eigen makkers dood geschoten. (net video gezien)
Mrussen, makkers, morsdood
Wil je iemand kwaad maken, vertel hem dan leugens. Wil je iemand razend maken, vertel hem dan de waarheid.
Petrikske
Elite Poster
Elite Poster

Russen, maken, makkers morsdood?
fluppie
Elite Poster
Elite Poster

Dat zijn een soort elite eenheden,(een beetje zoals de SS van toen)die de (zei zullen het lafaards noemen) verhinderen te vluchten,en te vechten tot de laatste man.Russen bekijken de zaken anders dan Nato we zouden zulke soldaten dekking proberen te geven zodat ze veilig in een volgende linie kunnen worden ingepast
Petrikske
Elite Poster
Elite Poster

Ik volg een soldaat van Oekraïne z'n kanaal en hij vertelde daarstraks dat het manschappen van Kadyrov waren.
(hij heeft trouwens ondertussen ook een youtube kanaal) https://www.youtube.com/@RomanChernenko

Niks elite dus maar net zo'n ranzige zwijnen als de muzikanten van Wagner.
'Tik Tok Army' zo worden ze overal genoemd en dat vanwege hun strijdhaftige video's opgenomen mijlenver van de frontlijn. ;-)

Ondertussen blijkbaar weer wat navo spul verloren, ik herkende minstens 1 Leopard 2 en de Bradley z'n motor was nog aan het draaien.
(z'n track was doormidden)
Verschil met 'made in Russia' is wel dat de bemanning het meestal nog kan navertellen na een totaal verlies.
De T-72 door de manier van opslag van z'n munitie verandert al heel snel in een vuurbal.
Laatst gewijzigd door Petrikske 13 jun 2023, 19:36, in totaal 1 gewijzigd.
sukkelaar
Plus Member
Plus Member

Petrikske schreef: 13 jun 2023, 18:08 Ondertussen blijkbaar weer wat navo spul verloren, ik herkende minstens 1 Leopard 2 .
zeker?
naar het schijnt lijken die sterk op tractoren :)
https://www.aachener-zeitung.de/politik ... d-91779603

soit
volgens rusland draait de demilitarisering van oekriane op volle toeren. tientallen procenten van westers wapentuig is er al aan na een paar luttele dagen
Petrikske
Elite Poster
Elite Poster

sukkelaar schreef: 13 jun 2023, 18:58 zeker?
naar het schijnt lijken die sterk op tractoren :)
Ja ik zag gisteren enkele foto's van een houten tank die werd vernield door Rusland.
Ik vond het jammer voor degene die de tank had gemaakt want ze was.. levensecht. ;-)

Ondertussen zijn details bekend geraakt van wat de US gaat leveren om de verliezen op te vangen.

▫️10 Stryker armored personnel carriers;
▫️15 "Bradley" BMP;
▫️"Stingers", "Javelins";
▫️TOW missiles and others*

*(die 'others' zullen zeker Patriot raketten zijn want die gingen ze ook leveren, en shells met depleted uranium voor de Abrams M1 tanks die ook spoedig geleverd gaan worden))

Dus 25 verse voertuigen.

Duitsland heeft ook extra leveringen beloofd van Leopard 1's, ze zouden er zeker 100 leveren.
Update: Duitsland gaat ook 20 extra Marder BMP's leveren.

Oh ja ik zag net een video van 'een' Leopard 2 zonder tracks die door Oekraïners werd afgevoerd voor herstelling. :banana:

Putler lijkt ondertussen niet meer te weten van welk hout pijlen te maken.

Toegevoegd na 15 minuten 2 seconden:
sukkelaar schreef: 13 jun 2023, 18:58 volgens rusland draait de demilitarisering van oekriane op volle toeren. tientallen procenten van westers wapentuig is er al aan na een paar luttele dagen
Dat de Oekraïners verliezen lijden is niet meer dan normaal, ze vallen op verschillende plaatsen aan met een beperkt aantal eenheden en dat om de Russen uit hun tent te lokken om hun sterkte weer te geven en om te kijken waar Oekraïne eventueel kan trachten om een doorbraak te forceren.

Niet vergeten dat de Russen meestal 3 verdedigingsgordels hebben weten op te zetten, daar geraak je zomaar niet doorheen.
Zeker niet als je in de lucht niet de baas bent.
Ze hoeven zich trouwens ook niet te haasten, binnen enkele maanden zullen vermoedelijk de meeste Leopard 1's geleverd zijn en zullen de piloten ook klaar zijn met hun F-16 opleiding en dan krijgen we hopelijk alweer een nieuwe fase in het conflict.

Oekraïne kan dankzij de non stop leveringen van goederen en materieel echt een 'war of attrition' voeren.
Benieuwd of Iran, Noord Korea, China Putler kunnen blijven voorzien van wapens.

Toegevoegd na 20 uren 37 minuten 13 seconden:
Civ Div heeft net een video geüpload waarin duidelijk de gruwel van de oorlog te zien is door de lens van -1500€ drone. (Mavic 3)
Niet te begrijpen waarom de Russen die duidelijk gewond waren zich niet overgaven nadat het granaten bleef regenen op hun schuilplaats.
Dat de Oekraïners niet teveel risico namen begrijp ik dan ook weer wel, ze weten immers niet wat er daar allemaal onder die tank zit.

(best wel harde video, als dit te erg is voor de mods dan begrijp ik een verwijdering wel ook al zijn er geen verwondingen te zien.)
Modbreak:
voorlopig verwijderd we bespreken het

Heb geen problemen met een verwijdering maar bedenk dan dat jullie nog strenger optreden dan Youtube.
En ja Youtube is streng op het gebied van oorlogsbeelden van de oorlog in Oekraïne . ;-)
Reden dat ik deze video deelde is vanwege de de hogere resolutie dan normaal te zien op Youtube/Telegram, er is nergens een afgerukte ledemaat of ook maar enige druppel bloed te zijn. (dit zou trouwens onmiddellijk leiden tot een sanctie door youtube.

Dit is een klein fragment uit een recent lang (60min.) interview met Jevgeni Prigozjin.
Tijdje geleden las ik hier dat mensen denken dat hij een clown is en ik was hier helemaal niet mee akkoord.
Als je kan beginnen met een hotdog kraam en wetende dat hij nu beschikt over vele miljarden dan kan je niet anders dan concluderen dat deze sluwe vos beschikt over een goed werkend stel hersenen.
Ook al zijn het meestal zaken die het daglicht schuwen, ook Kyrylo Budanov bevestigd dat Prigozjin meestal de waarheid spreekt.

Afgaande op de lichaamstaal van Shoigu en Poetin lijkt in ieder geval hun liefde voor elkaar fel bekoeld. (waren altijd goede vrienden, wat dit ook moge betekeken in Ruzzia)

Langere versie van deze video staat ook op de pagina van Natalka.
NuKeM
Administrator
Administrator
Uitgedeelde bedankjes: 125 keer
Bedankt: 261 keer

M.b.t. verwijderen (wat ik niet gedaan heb, maar waar ik wel achter sta), vind ik beelden (ook al zijn ze aanpakt om vlees en bloed niet te tonen) waarop echte mensen echt worden afgemaakt of ernstig verwond worden eigenlijk totaal niet kunnen, in welke context dan ook. Ik vind het zeer zorgwekkend als ik zie hoe los sommige beelden over het internet, de media en de ogen van onze jongere generatie gaan. Vroeger kon je dat soort beelden natuurlijk ook wel vinden op het net, maar dan moest je er echt naar op zoek, nu krijg je ze op uw bord zonder het te vragen.
Naast de erge beelden zijn de reacties erop soms even erg (daarom niet hier, maar elders), omdat er gelachen wordt met de miserie en dood van een andere mens. Dat gaat me al helemaal te ver.
Petrikske
Elite Poster
Elite Poster

Laat ons er geen topic van maken, wat ik wel wil zeggen is het volgende.
Je bent in de veronderstelling dat de Russen onder de tank hier niet levend zijn uitgekomen, maar nergens op de getoonde beelden is hier ook maar iets van te zien.
Ik deel verder wel je mening dat de grenzen van het tolereerbare steeds meer lijken te vervagen en de maatschappij is ook heel erg aan het verharden.
Ik zie op Telegram vaak heel harde beelden, en na een tijd treed hier gewenning op dat moet ik toegeven.
Wat ik wel tracht te vermijden of anders word ik er ziek van zijn milbloggers die dergelijke beelden schaterlachend gaan becommentariëren
of filmmakers die de gekste komische muziekjes op dergelijk heftige beelden gaan monteren, ja daar word ik dan weer wel misselijk van.

Maar volg hedendaagse media, speel een recent videogame alles word harder en ook meer en meer... levensecht.
Een evolutie die we niet kunnen stoppen ook al zouden we dat soms echt wel willen.

Update: Heb de reactie van 'NuKeM' laten bezinken tijdens het kokkerellen in m'n kleine keukentje en na het nuttigen van hopelijk niet m'n laatste avondmaal wens ik voor de laatste maal m'n gedachten hierover te spuien.
Ik vermoed dat iedereen ondertussen weet heeft dat veel soldaten aan beide kanten vh conflict continu rondlopen met ofwel een GoPro of een Insta360 bevestigd op hun helm of aan hun body armor.
Tot op heden hebben we nog maar weinig 4K of zelfs 5K footage hiervan kunnen aanschouwen, maar wees maar zeker, die beelden gaan er komen eenmaal de oorlog ten einde het internet weer hersteld etc...
Er zijn ondertussen al heel wat bekende filmmakers/acteurs/actrices de reveu gepasseerd in Kiev en sommige van hen hebben reeds heel wat beeldmateriaal in een docu gegoten.
Gaat Userbase in de toekomst alle content van award winning docu's en films over Oekraïne blokkeren?
We zijn jammer genoeg deelgenoot van een zware oorlog aan onze achterdeur, weg kijken van de gruwel is mijns inziens een fout signaal.
Onze voorouders deden dat niet en ik zal dat ook nooit of te nimmer doen.
Hoe gruwelijk de beelden ook, durf ze te ondergaan zonder de sensatietoer op te zoeken, heb respect voor de slachtoffers, en ja... elke dode Rus is er voor mij ook 1 teveel.

https://www.amnesty.nl/encyclopedie/censuur

'
woutervh
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 16 keer
Bedankt: 211 keer
Provider

Ik heb dan weer een ander probleem met filmpjes en foto's. En dat is het manipulatieve ervan. Je weet niet wat echt is en wat niet. Alles kan in scène zijn gezet om de gevoelens van de kijker te bespelen in jouw voordeel. Bij wijze van spreken, 'een kelder, 3 kinderen, een kat en een zak bloem' en je hebt een gebombardeerde ruïne. Veel Oekraïners spreken Russisch. Doe ze een Russisch uniform aan en laat ze dingen zeggen en doen om in de schoenen van de Rus te steken. En omgekeerd. En met AI zal dit alles alleen maar erger worden. Kadirov die smeekt om zijn neef? Kan zomaar eens deep fake zijn. En dan heb ik het nog niet over het doel van die filmpjes gehad. Hoe sensationeler, hoe lucratiever. Uit jouw eigen aangehaald filmpje:
As I continue translating & transcribing you can encourage me by Subscribing or donating
Van zoiets komt mijn haar al recht, als in, welk kamp kies ik best om zoveel mogelijk donaties te krijgen.
Petrikske
Elite Poster
Elite Poster

Het is geweten dat foto's vaak bewerkt worden, video's ook maar dan moet je al heel bedreven zijn en de Russen zijn dat al zeker niet.
Een kat en een zak bloem? Wow...die ga ik laten voor wat het waard is...
De rechterhand van Kadyrov is nog een groot vraagteken, maar als er reeds verontrustende berichten uit de duma komen dan zal er toch wel iets van waarheid in de geruchten zitten, maar tot op heden allemaal vaag dus.

Heel veel milbloggers bedelen continu voor donaties en Patreon accounts etc..
Ook voor mij vaak tenenkrullend, voor mensen in oorlogsgebied die hun inkomen zijn kwijt geraakt daar kan ik nog begrip en desnoods steun voor opbrengen.
Voor hen die ergens ver weg en veilig in bv de US zitten zeer zeker niet.

Maar je weet ook Wouter dat de waarheid het eerste is dat eraan moet in tijde van oorlog.
Daarom ook tracht ik steeds naar meedere bronnen te luisteren voor ik ook maar enig geloof ga hechten aan spectaculaire berichtgeving.
Op Telegram alleen al volg ik 20 kanalen, heb ik daarmee de absolute waarheid in pacht?
Zeer zeker niet, maar eenieder doet naar zijn vermogen z'n best om kennis te vergaren en te hopen om deze oorlog te kunnen doorgronden. 😉
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Te Koop forum

Helaas is dat ook al totaal achterhaald. Je moet echt niet meer zo geschoold zijn om totaal misleidende beelden te maken, het is zelfs zo eenvoudig als wat typen in een tekstveld zoals ik nu doe. Met AI is er geen fluit meer aan. Het punt dat beelden onbetrouwbaar zijn is enkel sterker geworden al was dat altijd al het geval. Wat niet op een foto staat zegt soms meer dan wat je wel ziet.

Ik vind persoonlijk dat de mods hier goed gehandeld hebben. Video's hebben hun plaats in deze tijden maar gruwel hoeft niet echt gepromoot worden. Dat is ook wat het doet. Hoe meer je zo'n beelden ziet hoe normaler je het gaat vinden want ja, alles went, zelfs een Russische vent. Wie kickt op dat soort beelden moet maar elders zijn dosis gaan zoeken, er zijn plaatsen genoeg.
Wil je iemand kwaad maken, vertel hem dan leugens. Wil je iemand razend maken, vertel hem dan de waarheid.
fluppie
Elite Poster
Elite Poster

Op dit ogenblik gaat de olieprijs niet echt de hoogte in,dit is (volgens mij)van zeer groot belang. Saudi A. draagt op dit moment alleen de produktie beperkingen,de vraag is wat doet Rusland?? volgens mij volle bak oppompen zoveel ze kunnen,en veel meer dan afgesproken in de Opec,vraag is wat zal Saudi A. doen als men ziet dat Rusland de boel aan het bedonderen is in opec+?? ik denk ook zeer veel olie op de markt brengen zodat de prijzen terug instorten en Rusland niets meer kan financieren.
Petrikske
Elite Poster
Elite Poster

Dizzy schreef: 15 jun 2023, 16:40 Helaas is dat ook al totaal achterhaald. Je moet echt niet meer zo geschoold zijn om totaal misleidende beelden te maken, het is zelfs zo eenvoudig als wat typen in een tekstveld zoals ik nu doe. Met AI is er geen fluit meer aan. Het punt dat beelden onbetrouwbaar zijn is enkel
De Russen hebben hier anders totaal geen kaas van gegeten.
Hun propaganda en verwezenlijkingen aan het front doen me meer en meer denken aan Mohammed Saeed al-Sahaf aka 'Baghdad Bob'

"There are no American infidels in Baghdad. Never!" :banana:

Toegevoegd na 1 minuut 22 seconden:
fluppie schreef: 15 jun 2023, 18:02de vraag is wat doet Rusland??
Hebben we de Russen al kunnen betrappen op 1 waarheid? ;-)

Israël gaat meer dan 200 Merkava Mk2 en Mk3 tanks verkopen aan 2 navo lidstaten.
Eenmaal deze tanks arriveren in Europa kunnen deze dan overgedragen worden aan Oekraïne terwijl Israël z'n neutraliteit kan behouden.
Deze tanks zijn nogal aan de zware kant dus niet echt geschikt voor modderpartijtjes maar eenmaal op droge ondergrond kunnen ze weldegelijk een verschil maken.

Gerucht gaat ondertussen dat er Oekraïners geland zouden zijn in Nova Khahovka, daar sta je dan Rusland met je opgeblazen dam.
fluppie
Elite Poster
Elite Poster

Die Israelische tanks zijn (meestal) van zeer goede kwaliteit.Wat me ook wel intresseert is hoever Israel staat met de luchtafweer in oekraine,er is op een bepaald moment een art. verschenen waar Israel adviseurs zou sturen om de luchtafweer in Oekraine af te stellen.
Petrikske
Elite Poster
Elite Poster

En tegen het einde van de zomer zullen ook de Amerikaanse Abrams M1A1 tanks arriveren. (31 stuks)
boonpwnz
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 89 keer
Bedankt: 169 keer
Provider
Te Koop forum

Het valt me trouwens op dat hoewel Rusland gebieden wil annexeren ze wel nog steeds de mogelijkheid zien dat Oekraïne dat opeist. Terwijl de Krim echt een no go is voor Rusland.

Reden waarom is omdat De Krim voor Rusland echt al onderdeel is en als Oekraïne daar aanvalt dat een wereldoorlog officieel is.

Terwijl als Oekraïne hun gebieden van de speciale militaire operatie terugneemt dit niet het geval is.

Dit zegt Rusland trouwens dus het is niet uit men duim gezogen.
woutervh
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 16 keer
Bedankt: 211 keer
Provider

Dat is toch een gegeven dat al lang is geweten? De Russische Zwarte Zee vloot ligt er al sinds 1783
Meteen ook de reden waarom de Russen er bij de Oekraïense anti-Russische machtswissel in 2014 als de kippen bij waren om de Krim te annexeren.
boonpwnz
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 89 keer
Bedankt: 169 keer
Provider
Te Koop forum

Het gaat niet over het feit dat het geweten is. Maar het feit dat Rusland vandaag openlijk toegeeft dat een aanval op de Krim een oorlog veroorzaakt met het VK en de USA.
Volgens Shoigu zou een aanval op de Krim met westerse wapens "buiten de zone van de speciale militaire operatie vallen" en "de volledige betrokkenheid van de Verenigde Staten en het Verenigd Koninkrijk in het conflict" betekenen.
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Te Koop forum

Wapens leveren ging ook een atoomoorlog veroorzaken, herinner je je nog?

Een andere optie is de vloot grotendeels vernietigen, dan is die haven ook niet meer zo nodig en met die boten kunnen ze ineens ook geen andere gebieden denazifiëren.
Plaats reactie

Terug naar “Maatschappelijke uitdagingen / discussies (niet technisch)”