Amerikaanse presidentsverkiezingen 2020

Ander computer/it/software/hardware nieuws.
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 18 keer
Bedankt: 386 keer
Provider

Didymus schreef:Nu ben je gewoon het discours van het Trumpkamp klakkeloos aan het napraten, dat besef je toch? Sinds wanneer kan Trump zijn impulsen beheersen om dat niet onmiddellijk op Twitter uit te smeren?
De rechtbanken zullen er zich over uitspreken. Wanneer dat gebeurd is, of wanneer het niet voor 6 januari 2021 gebeurt, kunnen we hier nog eens op terugkomen.
Didymus schreef:Jij lijkt te willen ontkennen dat er vandaag resultaten zijn waar een zeer hoge graad aan betrouwbaarheid wordt toegekend.
Die zeer hoge graad van betrouwbaarheid veronderstelt dat er geen fraude gepleegd is. Trump meent van wel, en zal daar de rechtbanken van proberen te overtuigen. Ik zeg niet dat Trump gelijk heeft of niet, want dan speel ik rechtertje, ik zeg enkel dat er een mogelijkheid bestaat dat hij gelijk heeft. En dan bestaat er ook een mogelijkheid dat hij geen gelijk heeft.
Didymus schreef:Nee, het Trumpkamp heeft zich uiteraard nooit sektarisch gedragen en Trump verdraagt veel tegenspraak.
Een sekte waarvan minstens 70 miljoen mensen lid zijn? Komaan. Iedereen die op Trump gestemd heeft had daarvoor een reden, en voor de overgrote meerderheid had dat niets met een sekte te maken.
Didymus schreef:De media spelen geen rechter.
Ik meen dat sommige media toch bijzonder ver gaan in het inschatten van Trumps kansen voor de rechtbank, terwijl zij net als jij en ik evenmin inzage hebben in het dossier.
Didymus schreef:Opnieuw: AP roept bij gebrek aan federale kiescommissie, al sinds 1848 de juiste winnaar uit
Zij maken inderdaad een correcte projectie op basis van de huidige gegevens. En als er straks een beslissing gemaakt wordt waardoor de gegevens veranderen, zullen zij hun projectie aanpassen.

Nogmaals, ik zeg niet dat het zal veranderen, ik zeg enkel dat het kan. Het kan dus ook niet. Maar we moeten het rechtsstelsel afwachten, iets waarvan Biden nochtans gezegd had dat hij het zou doen. Maar misschien bedoelde hij enkel in de omgekeerde situatie: als Biden naar de rechtbank zou stappen.
Didymus
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 257 keer
Bedankt: 91 keer
Provider

CCatalyst schreef:De rechtbanken zullen er zich over uitspreken.
Of misschien ook niet. Jij gaat uit van de premisse dat Trump:
(1) bewijs heeft
(2) dat stand kan houden voor een rechtbank
(3) het in zijn voordeel kan uitdraaien

Misschien komen er tijdens die rechtzaken wel dingen naar boven die Trump liever verborgen wil houden omdat ze in zijn gezicht gaan ontploffen. Ik zeg niet dat het zo is hé, ik zeg enkel dat de mogelijkheid bestaat.
CCatalyst schreef:Een sekte waarvan minstens 70 miljoen mensen lid zijn?
Ik heb het uiteraard over zijn entourage, niet over zijn kiezers. :roll:
CCatalyst schreef:Maar we moeten het rechtsstelsel afwachten, iets waarvan Biden nochtans gezegd had dat hij het zou doen. Maar misschien bedoelde hij enkel in de omgekeerde situatie: als Biden naar de rechtbank zou stappen.
Ik denk eerder dat het campagneteam van Biden heel goed heeft beseft dat ze Trump niet te lang de overwinning mochten laten claimen en van zodra er voldoende ruggesteun was van de resultaten, ze de tegenaanval moesten inzetten.
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Provider

Didymus schreef:Of misschien ook niet. Jij gaat uit van de premisse dat Trump:
1) Al zaken ingediend heeft voor rechtbanken, en er nog meer zal indienen
2) Wat tot uitspraken zal leiden, tenzij Trump de zaak weer intrekt
3) Waarna hij naar SCOTUS kan
4) Wat opnieuw tot uitspraken zal leiden.

Maw: de rechtbanken zullen er zich over uitspreken, want er worden zaken ingeleid.

Ons meningsverschil, voor zover we er al een hebben, is dus vrij eenvoudig: jij gaat uit van de premisse dat hij het niet zal halen, evenwel zonder dat je bevoegd bent om hier het oordeel over te vellen, het is dus een voorspelling. Ik zeg dat dat kan of niet kan, wat er zal gebeuren hangt van de rechtbanken af, niet van ons of van de media. Over voorspellingen spreek ik me niet uit.

Voor het overige denk ik dat we dus het juridisch stelsel moeten afwachten. En dat betekent ook het hoger beroep. Tenzij Trump zelf ergens onderweg de handdoek in de ring werpt omdat hij geen pad meer ziet, dan is het meteen gedaan.
Didymus
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 257 keer
Bedankt: 91 keer
Provider

CCatalyst schreef:Maw: de rechtbanken zullen er zich over uitspreken, want er worden zaken ingeleid.
De rechtbanken (incl. SCOTUS) kunnen de zaken ook gewoon verwerpen zonder zich uit te spreken over de inhoud, wat lagere rechtbanken ondertussen al in verschillende zaken hebben gedaan.
CCatalyst schreef:Ons meningsverschil, voor zover we er al een hebben, is dus vrij eenvoudig: jij gaat uit van de premisse dat hij het niet zal halen, evenwel zonder dat je bevoegd bent om hier het oordeel over te vellen, het is dus een voorspelling. Ik zeg dat dat kan of niet kan, wat er zal gebeuren hangt van de rechtbanken af, niet van ons of van de media.
Nee, nee, zo makkelijk kom je hier niet mee weg. Je probeert ons hier een winstscenario voor Trump voor te spiegelen dat moeilijke juridische hordes moet nemen, gebaseerd op buitengewone beweringen (systematisch vervalste verkiezingen, in meerdere staten), maar wel pretenderen dat je agnostisch bent. Hoe je omgaat met de niet-onderbouwde beweringen van Trump geeft echter blijk van het tegendeel.
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Provider

Didymus schreef: De rechtbanken (incl. SCOTUS) kunnen de zaken ook gewoon verwerpen zonder zich uit te spreken over de inhoud, wat lagere rechtbanken ondertussen al in verschillende zaken hebben gedaan.
Dat kan, en als ze dat doen staat dat uiteraard gelijk aan Trump die de zaak verliest. Ik spreek me niet uit over of ze dat al dan niet zullen doen, enkel dat het kan.
Didymus schreef:Nee, nee, zo makkelijk kom je hier niet mee weg. Je probeert ons hier een winstscenario voor Trump voor te spiegelen dat moeilijke juridische hordes moet nemen, gebaseerd op buitengewone beweringen (systematisch vervalste verkiezingen, in meerdere staten), maar wel pretenderen dat je agnostisch bent. Hoe je omgaat met de niet-onderbouwde beweringen van Trump geeft echter blijk van het tegendeel.
Ik spiegel geen winstscenario voor zonder tegelijk ook een verliesscenario voor te spiegelen, nergens heb ik immers beweerd dat Trump dit voor de rechtbanken zal winnen, ik zeg enkel dat het kan, en dus ook dat het niet kan. Verder heb ik gezegd dat Trump zijn "buitengewone beweringen" zal moeten kunnen bewijzen. Ik veronderstel dat hij bewijzen heeft, anders is het zinloos om een zaak in te leiden en geld te verbranden. Ikzelf heb die bewijzen niet gezien, wat normaal is, hij zal die pas tonen als hij voor de rechtbank staat. Ik kan me dus ook niet verder uitspreken over de kwaliteit van die bewijzen, ik kan enkel veronderstellen dat hij bewijzen heeft.

Als er iemand een enkel scenario voorstelt ben jij het, die ervan overtuigd bent dat hij zal verliezen, zonder kans op een winstscenario. Mijn mening is dat hij kan verliezen.

Onze meningen zijn dus eigenlijk compatibel, alleen ga jij verder dan ik en maak je al een voorspelling (weliswaar zonder basis), wat ik niet doe, gewoon omdat het ook niet kan, de beslissing ligt immers niet in onze handen. Als het uitkomt wat jij zegt, klopt het ook wat ik zeg, want ik zeg dat hij kan verliezen. Als hij wint, dan is het iets anders. Nu, het is me hier niet over wie gelijk heeft te doen, mijn punt is enkel dat het nog alle kanten uit kan gaan, wat de media ook moge beweren.

Voor het overige lijkt het me vrij zinloos om hier nog dieper op in te gaan. We moeten wachten op de rechtbanken, inclusief het hoger beroep. Controle achteraf is (gelukkig) ook volwaardig deel van een eerlijk verkiezingsproces, waarvan we de resultaten dus moeten afwachten, net als Biden beloofd had dat hij zou doen.

En ik meen dat ik het moet blijven herhalen: als Trump zelf de handdoek in de ring gooit, wat aantoont dat hij geen pad meer ziet, is al dit rechtbankgedoe meteen void en is er een duidelijke winnares.
Unicorn1
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 36 keer
Bedankt: 40 keer
Provider

Biden zal (helaas) de president worden maar vooral duimen dat die de senaat niet gaat winnen. Dat maakt een groot verschil die senaat behouden. Dan zal Biden meerdere van zijn idiote punten niet kunnen doorduwen.

Trump: Geen idee wat die gaat doen, die gaat nu afwachten wat er gaat gebeuren, als blijkt dat al die rechtbanken gedoe en hertellingen niks uithalen (want die kans is heel groot) en door zware druk vd Republikeinen zal Trump mss toch zeggen : Biden heeft gewonnen, maar zal blijven zeggen dat het gestolen is (denk ik) , dat gevoel heb ik ook wel maar bon. (Of mss nooit dat kan ook).

Die Biden fanboys : die zijn nog steeds bezig met oa Trump fans te beschieten, mensen hun zaak te vernielen en noem maar op, uiteraard tonen ze dit niet op het nieuws, Trump fans zijn nog steeds heel kalm vind ik ondanks dat ze vaak uitgedaagd worden.
Maar verschiet er niet van als ze eens gaan terug reageren en dan zalt groot nieuws zijn ze hoho.
Hypocriete media.

Dernet de linkse media alweer betrapt op fake news: Melania zou uit anonieme bron volgens CNN lol , zou die gezegd hebben tegen Trump geef uw nederlaag toe maar dat is onzin om u tegen te zeggen want Melania heeft een bericht gestuurd en die Trump steunde. Ik vertrouw de media allang niet meer, telkens als die over bepaalde zaken wat zeggen dan weet ik ik moet zelf gaan graven of ze maken me en anderen weer blaaskes wijs.
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Provider

Unicorn1 schreef: Die Biden fanboys : die zijn nog steeds bezig met oa Trump fans te beschieten, mensen hun zaak te vernielen en noem maar op, uiteraard tonen ze dit niet op het nieuws, Trump fans zijn nog steeds heel kalm vind ik ondanks dat ze vaak uitgedaagd worden.
Democraat AOC lijkt van plan te zijn om alle namen van Trump supporters op een lijst te zetten, wellicht voor een latere vorm van retributie (geen kans op overheidsjobs of -geld), of gewoon om angst te zaaien: "je naam staat op onze lijst".

Dat is de persoon die Trump ook beschuldigde van neo-nazisme. En zij wil de namen van mensen op een lijst zetten voor negatieve gevolgen, obv aan wie ze politieke steun geleverd hebben. Hmmm.

"We zullen Amerika verenigen", zeggen ze dan? Vermoedelijk zal dat dan enkel over "hun" Amerika gaan?
Unicorn1 schreef: Dernet de linkse media alweer betrapt op fake news: Melania zou uit anonieme bron volgens CNN lol , zou die gezegd hebben tegen Trump geef uw nederlaag toe maar dat is onzin om u tegen te zeggen want Melania heeft een bericht gestuurd en die Trump steunde.
Klopt, is totaal verzonnen of is iets dat weer volledig uit de context getrokken is.
Unicorn1
Elite Poster
Elite Poster
Provider

Zelfde met covid : De Democraten, de media en ook hier ze + de fanboys van Biden vooral, ook die hebben letterlijk zitten posten: alle coronadoden zijn Trump zijn fout.

Ik zal nog 1 keer de int kort de feiten posten:

- Democraten en daar zijn bewijzen van hebben in februari en maart gezegd het is maar een griepke, niks aan de hand, kom maar naar hier enz...
- Trump sluit het luchtruim met China omdat daar het virus vandaan kwam, dat was eind januari of begin Februari. Democraten vonden dat schandalig.
- Covid patiënten in de rusthuizen steken, daarvoor moede toch ne ferme idioot zijn en dat hebben er 5 Democraten gedaan oa in NY.

Niet min vindk maarja, geen haan die daar naar kraait, als eigen politici en vooral de media en het zijn er verdomd veel in de VS er dan dagelijks alles op Trump steken tja... ik hoef toch niet te vertellen hoe gebrainwashed men daar is? Democraten die mochten doen wat ze wilden, ze komen met alles weg.
Zij sluiten de economie: wat zeggen die fanboys? Werkloosheid is door Trump zo gestegen, geene zever, alle werklozen waren Trump zijn fout. Looolllll. En dan zeggen dat Trump altijd zou liegen.

Soit; om af te sluiten nog het ergste en hypocrietste van allemaal: met 100000 den of mss zelfs miljoen of meer als sardienen op elkaar geplakt staan nu.
En dat zijn die mensen die schrik hadden om op de dag zelf te gaan stemmen , dat zijn die mensen die 10 maand lang alle doden op Trump staken.

Ik zou een spiegel voor me nemen en eens goed kijken. Ik heb der verder geen woorden voor behalve dat het ziekelijk is dat mensen zo egoistisch zijn, wijzen naar de anderen maar als het aan hunne kant is dan vinden ze dat ze een speciale behandeling moeten krijgen, je moet het begrijpen zeggen die maar met de blm betogingen kwamen ze ook met 200 duizend buiten en op de Marther Luther king day ook minstens 20000.
En dan al die vernielers en looters niet vergeten die met duizenden dagelijks samen troepten.

En ja, Trump heeft daar ook niet goed in zitten handelen maar ik begrijp en deel zijn mening om de bedrijven en zaken niet te sluiten. Vergeet ook niet dat de Democraten
zelf regels kunnen opleggen, dus alles op Trump steken? Fout.

bvhaute
Starter Plus
Starter Plus
Bedankt: 3 keer
Provider

CCatalyst schreef:"We zullen Amerika verenigen", zeggen ze dan? Vermoedelijk zal dat dan enkel over "hun" Amerika gaan?
Dit is de persoonlijke mening van AOC en jij hebt daarenboven van haar opmerking ook nogal een redelijk vrije interpretatie gemaakt. Om één of andere reden moet haar mening blijkbaar dan ook doorgetrokken worden naar alle democraten?
CCatalyst schreef:
Unicorn1 schreef: Dernet de linkse media alweer betrapt op fake news: Melania zou uit anonieme bron volgens CNN lol , zou die gezegd hebben tegen Trump geef uw nederlaag toe maar dat is onzin om u tegen te zeggen want Melania heeft een bericht gestuurd en die Trump steunde.
Klopt, is totaal verzonnen of is iets dat weer volledig uit de context getrokken is.
Ik ken de bronnen van CNN niet. Jij weet blijkbaar uit goede hand dat deze bronnen totaal niet geloofwaardig zijn of zelfs verzonnen....
Ik heb geen andere bronnen en hecht voorlopig dus evenveel geloof aan de beide berichten (50/50 dus). Het bericht van Melania is trouwens voor interpretatie vatbaar (ik vind persoonlijk ook dat elke legale stem moet geteld worden, alleen is het voor interpretatie vatbaar wat als legale stem moet geinterpreteerd worden.
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 104 keer
Bedankt: 313 keer
Provider

Meer mensen naar de stembus lokken is goed maar blijft relatief als je tegenstander er nog veel meer overtuigt. Het ras en de kleur telt (gelukkig) niet op een stembrief, enkel het aantal.

Dat zwarten enkel democratisch zouden stemmen is onjuist en heb ik nog nergens gelezen, wel dat ze eerder democratisch stemmen maar dat is totaal iets anders. Ook hier gaat men er vaak foutief vanuit dat nieuwkomers links zouden stemmen terwijl ondanks de instroom er eerder rechts gekozen wordt.

Ook met statistieken moet je opletten want ze geven zelden alles weer. Een belangrijk punt is dat het totaal aantal stemmers enorm is gestegen en dat beiden dus bij diverse groepen beter kunnen scoren. Dat verandert niets aan wie de meeste stemmen had op het einde.

Ook toont de gegeven grafiek aan dat de daling bij blanke mannen bij Trump (-13) veel groter is dan de stijging bij witte vrouwen (+3). Trump heeft dus veel witte kiezers verloren, dat was wel zijn belangrijkste visvijver.

Tweede opmerking is dat je ook met de sekse moet rekening houden. Trump tegen Hillary was man tegen vrouw, nu was het man tegen man. Er is hier al door menigeen gezegd dat destijds velen tegen Hillary stemden. Het aantal tegenstanders van een vrouw als president lijkt me hoger te liggen bij mannen dan bij vrouwen. Anderzijds zullen er ook veel vrouwen geweest zijn die net wel voor Hilary stemden omdat ze een vrouw in het witte huis wilden (feministen). Die bonus had Biden niet.

Trump heeft inderdaad wat ingelopen in de enorme achterstand bij zwarte vrouwen (+7) maar het blijft wel een enorme achterstand (+83), kortom veruit de meeste zwarte vrouwen stemmen nog altijd niet op hem. Jammer dat de statistiek niet meer details geeft want ik zou graag het aantal bij de vrouwen zien die een unfuckable ass hebben of graag by the p*ssy gegrabed worden :lol:

Hetzelfde zien we bij de zwarte mannen. Trump loopt wat in maar het verschil blijft gigantisch (van 69 naar 62). Ik denk dat inderdaad een aantal zwarte mannen hebben ingezien dat het beste protest is om te stemmen, sommigen stemden dus inderdaad voor Trump omdat die meer hamerde op law & order. Toch blijven de meerderheid van zwarte mannen kiezen voor Biden.

Uiteraard zijn er mensen die Biden niet zien zitten maar zij zijn in aantal overstemd (letterlijk) door mensen die dat wel doen.

Team Biden heeft dus vooral goed gedaan door zoveel mogelijk mensen naar de stembus te bewegen. Onder de kiezers die niet gingen stemmen zaten meer potentiële kiezers voor hem dan voor de tegenstander en dat maakte het verschil. Trump mobiliseerde ook goed maar niet genoeg uiteindelijk. Het positieve uit deze verkiezing is dus dat gaan kiezen wel degelijk een verschil maakt.
Hoe krommer de tenen, hoe gevoeliger de schenen
fluppie
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 114 keer
Bedankt: 60 keer
Provider

Het probleem voor Trump is dat sommige heel Rep. staten (waar het bestuur,en de gouverneur ook rep.zijn) gewoon hebben moeten vaststellen dat Biden meer stemmen had,hij kan de Dem. niet beschuldigen van bedriegen,als er Rep. aan het tellen zijn.
1207
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 95 keer
Provider

gaat dit nu om de onzin of de verkiezingen gemanipuleerd zijn zoals Trump beweert?

heeft hij bewijzen, be my guest.
ondertussen zijn enkele klachten al afgeketst , in verschillende staten, en probeert heel zijn team hem te overtuigen om de nederlaag te erkennen
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer
Provider

En gaat hij misschien het land (USA) moeten verlaten, omdat hij de processen vreest waar hij tijdens zijn presidentschap immuniteit tegen claimde (corruptie & financieel gesjoemel).
Net als Afrikaanse dictators dus.

Als hij dat zou doen, zou het nog zieliger worden.
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Provider

1207 schreef:ondertussen zijn enkele klachten al afgeketst
Zoals ik al enkele keren zei, dat is verwacht en ook de bedoeling, want dan mag hij naar het SCOTUS. Als er een eventueel succes zou volgen, zal het eerder uit die richting komen. Lagere rechters gaan niet een risico voor hun eigen veiligheid nemen en "verkiezingen veranderen" (waarvan de media hen zal beschuldigen), toch zolang ze niet het "we moeten van het SCOTUS" excuus kunnen inroepen.
1207 schreef:en probeert heel zijn team hem te overtuigen om de nederlaag te erkennen
En dat is CNN-praat zonder waarheid. Dat een paar Republikeinen dat doen die Trump sowieso al niet konden luchten, betekent niet dat "heel zijn team" dat doet.
quovadis
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 234 keer
Bedankt: 39 keer
Provider

CCatalyst schreef:
En dat is CNN-praat zonder waarheid. Dat een paar Republikeinen dat doen die Trump sowieso al niet konden luchten, betekent niet dat "heel zijn team" dat doet.
enig bewijs dat dit CNN praat is zonder waarheid of denk je dit enkel?
dragonflo
Premium Member
Premium Member
Bedankt: 22 keer
Provider

heist_175 schreef:En gaat hij misschien het land (USA) moeten verlaten, omdat hij de processen vreest waar hij tijdens zijn presidentschap immuniteit tegen claimde (corruptie & financieel gesjoemel).

De kans is zeer klein dat hij in de gevangenis belandt. Uiteindelijk is het daar klasse justitie. Bovendien als je kijkt naar wat Clinton's en andere presidenten zoal van beschuldigd zijn, dan mag je er vanuit gaan dat wat gesjoemel en corruptie er gewoon bijhoort. Ik sluit niet uit dat hij zou veroordeeld worden en serieus beboet zal worden, maar de gevangenis zit er niet in.

Bovendien is het steunen(omkopen) van politici volledig gelegaliseerd in de USA.
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Provider

dragonflo schreef:De kans is zeer klein dat hij in de gevangenis belandt. Uiteindelijk is het daar klasse justitie. Bovendien als je kijkt naar wat Clinton's en andere presidenten zoal van beschuldigd zijn, dan mag je er vanuit gaan dat wat gesjoemel en corruptie er gewoon bijhoort. Ik sluit niet uit dat hij zou veroordeeld worden en serieus beboet zal worden, maar de gevangenis zit er niet in.

Bovendien is het steunen(omkopen) van politici volledig gelegaliseerd in de USA.
De schaal op welke Trump corrupt was, overstijgt die van de andere presidenten ruimschoots.

https://www.standaard.be/cnt/dmf20201107_97434224
‘Stel je voor dat ik verlies,’ zei de Amerikaanse president onlangs op een meeting, ‘ik zou misschien het land moeten verlaten.’ Was het een boutade, of een zeldzaam oprechte mijmering? Er zijn twee redenen waarom hij de VS effectief zou verlaten: de vernedering ontvluchten van de nederlaag tegen ‘de zwakste kandidaat uit de geschiedenis’, maar vooral: ­vermijden om aan lager wal te raken of in de gevangenis te belanden.
Dat laatste is minder vergezocht dan het klinkt. Minstens een dozijn straf­onderzoeken en tientallen burgerlijke klachten liggen te wachten tot Trump geen president meer is. Momenteel wordt hij immers beschermd door een erg ruime ­interpretatie van het begrip ‘presidentiële immuniteit’. Het meest bedreigend voor Trump is het ruime onderzoek van Cyrus Vance jr., de procureur van Manhattan, naar tal van financiële malversaties en ­corruptie in de Trump Organization. Dat er 130.000 dollar zwijggeld zou zijn betaald aan pornoster Stormy Daniels met geld van een illegale campagnebijdrage, is het bekendste voorbeeld, maar het onderzoek naar bankfraude en fiscale fraude gaat veel verder. Trump zou zijn bezittingen al sinds jaar en dag systematisch opblazen, om nieuwe leningen tegen gunsttarieven los te weken bij banken, en die juist minimaliseren tegenover de belastingdienst.
Nu hij het Department Of Justice niet meer kan/mag commanderen, ziet het er toch écht niet zo rooskleurig uit.
Ook de fiscus zelf heeft nog een appeltje te schillen met Trump. Uit gelekte ­documenten die de Amerikaanse krant The New York Times in handen kreeg, blijkt dat Trump voor ruim 300 miljoen dollar in het rood staat bij Deutsche Bank en een ­Chinese bank, terwijl de fiscus 100 miljoen terugeist. Met de advocatenkosten ­erbij komt dat neer op meer dan een half miljard dollar. Trumps vermogen wordt op 2,5 miljard geschat, zoals The New Yorker vorige week meldde, maar hoe reëel is die schatting? De Amerikaanse president is populair onder zijn fans, maar zeer onpopulair bij anderen. Zijn hotels en resorts hebben de jongste jaren zware reputatieschade geleden.

Wat de strafrechtelijke kant betreft, zou Trump zijn familieleden en trouwste ­medewerkers amnestie kunnen verlenen, of zelfs zichzelf. Of desnoods opstappen en het aan Mike Pence overlaten om hém amnestie te verlenen, zoals Richard Nixon liet doen door Gerald Ford. Maar die amnestie zou alleen voor federale kwesties gelden, niet voor het lokale (en zwaar­wegende) onderzoek in Manhattan.

Het wekt bij veel Trumpkenners het vermoeden dat hij de VS zal ontvluchten, terwijl het nog kan. De gepensioneerde brigadier-generaal Peter B. Zwack verwees in een opiniestuk in Politico naar andere ballingen zoals de Boliviaanse president Evo Morales, de Oekraïner Viktor Janoekovitsj of de Filipijnse dictator Ferdinand Marcos.

Zo ondenkbaar is het dus niet dat Trump het hazenpad kiest. De ten laste ­gelegde feiten kunnen hem immers werkelijk in de gevangenis doen belanden. Maar waar moet hij dan heen? Naar een van zijn hotels in het buitenland allicht – bijvoorbeeld na snelle en stiekeme liquidatie van een deel van zijn imperium, zodat hij aan zakgeld geen tekort heeft. Het moet zeker een land zijn dat geen uitleveringsverdrag heeft met de VS. Een land als Rusland, waar ook een heel andere fugitive from justice – Edward Snowden – al vele jaren verblijft. Maar wil Poetin Trump nog als hij geen president meer is?
Het ontvluchten zou zijn corruptie enkel maar scherper in de verf zetten.
Tomby
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 1057 keer
Bedankt: 435 keer
Provider

heist_175: je weet toch al wat de reactie zal zijn van de Trump aanhangers ? Fake news, lamestream media, enz...

Ivm dat het zou fake zijn dat zijn entourage hem probeert te overhalen. Wat me opvalt aan de (zeer beperkte) reacties van Ivanka en Melania, is dat ze gewoon neutraal zeggen dat de verkiezingen eerlijk moeten zijn, en alle legale stemmen tellen. Ze claimen nergens dat Trump de winnaar is, of dat de verkiezingen vervalst zijn. Dat is toch wel een heel andere toon dan bvb Donald Jr of Eric aanslaan.
Unicorn1
Elite Poster
Elite Poster
Provider

Biden heeft al ferm zitten liegen mee zijn politiek correcte zever van helen en er voor alle Amerikanen te zijn. Had ik al vd 1ste seconde mee zitten lachen en ik heb natuurlijk gelijk.

Dit dus: allemaal zaken waar ik en de Republikeinen en zeker de Trump fans al helemaal niet willen, dit is ook 1 vd redenen wrm ze Trump willen. Ook terug de WHO in , omg.

het inreisverbod schrappen dat Trump invoerde voor mensen uit enkele moslimlanden. Ook de zogenaamde Dreamers, die door hun ouders zonder papieren naar de VS gebracht werden, mogen toch in het land blijven. Biden zou ook meer vluchtelingen willen toelaten.
boulder
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 254 keer
Bedankt: 210 keer
Provider

Dizzy schreef:Meer mensen naar de stembus lokken is goed maar blijft relatief als je tegenstander er nog veel meer overtuigt.
Ik beweer niet dat Trump gewonnen heeft, alleen dat het bijlange niet de smadelijke nederlaag is die sommigen er graag willen van maken.
Het feit dat hij er meer naar de stembus gelokt heeft, die ook effectief voor hem gestemd hebben, bewijst dat hij het niet zo slecht gedaan heeft.
Vergeet niet : eerst heette het dat Hillary Clinton zeker ging winnen (nog voor men wist wie de tegenkandidaat ging zijn), daarna, toen er voorverkiezingen waren, heette het dat 'die clown' zeker niet ging winnen, nadat hij de voorverkiezingen won, heette het dat hij zeker geen president ging worden.
Hij werd het uiteindelijk toch.
Daarna heette het dat hij serieus ging afgestraft worden bij de volgende verkiezingen, hij zou er totaal niets van bakken in die 4 jaar.
Nadat ze hem 4 jaar afgebroken hebben, blijkt hij weliswaar die verkiezingen te verliezen, maar nu ook weer niet met een verpletterende score.
Dizzy schreef:Het ras en de kleur telt (gelukkig) niet op een stembrief, enkel het aantal.
Daarnet zei je nog dat het vrouw tegen man was.
De cijfers tonen aan dat je ongelijk had, maar dat gewoon toegeven zit er natuurlijk niet in, liever wat rond de pot draaien, of beginnen zeveren rond "grab them by the p****".
Dizzy schreef:Team Biden heeft dus vooral goed gedaan door zoveel mogelijk mensen naar de stembus te bewegen.
Net zoals Trump dus.
Ik denk dat Biden wel een voordeel had, omdat veel van zijn democratische kiezers niet zo geneigd zijn naar de stembus te gaan, en het feit dat het nu gewoon per post kon, hen over de streep getrokken heeft.
Dizzy schreef:Het positieve uit deze verkiezing is dus dat gaan kiezen wel degelijk een verschil maakt.
Als na de verkiezingen met alle stemmen rekening gehouden wordt, ja.
Hier hebben we regeringen van verliezers.
Hoe onfeilbaarder de god, hoe langer de tenen...
Sasuke
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 153 keer
Bedankt: 332 keer
Contacteer:
Provider

Noch Biden, noch Trump was een goeie keuze voor de US. Maar die polarisering hebben ze zelf veroorzaakt en leidt nu tot een zeer volatiele situatie.

De rest van de wereld, die kijkt en eet popcorn.
Who the fxxk is General Failure and why is he reading my hard disk ?
Afbeelding
powaq
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 62 keer
Provider

CCatalyst schreef: Zoals ik al enkele keren zei, dat is verwacht en ook de bedoeling, want dan mag hij naar het SCOTUS. Als er een eventueel succes zou volgen, zal het eerder uit die richting komen. Lagere rechters gaan niet een risico voor hun eigen veiligheid nemen en "verkiezingen veranderen" (waarvan de media hen zal beschuldigen), toch zolang ze niet het "we moeten van het SCOTUS" excuus kunnen inroepen.
Ik ben geen kenner van US recht maar zo werkt het toch niet? Als een lage rechtbank de zaak onontvankelijk verklaart dan stopt het toch gewoon lijkt mij. Je kan dan toch niet gewoon naar een hogere instantie stappen (je kan geen beroep intekenen tegen een vonnis dat niet bestaat)? De enige optie die je hebt is de zaak bij een andere lage rechtbank indienen en, als die de zaak wel accepteert, tot een vonnis komen. Het eventueel beroep tegen dat vonnis kan je dan in een hogere rechtbank doen tot je uiteindelijk bij SCOTUS terechtkomt (met dus appeals courts ertussen). Niet?
Je kan niet gewoon naar SCOTUS stappen.
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Provider

boulder schreef: Ik beweer niet dat Trump gewonnen heeft, alleen dat het bijlange niet de smadelijke nederlaag is die sommigen er graag willen van maken.
Het feit dat hij er meer naar de stembus gelokt heeft, die ook effectief voor hem gestemd hebben, bewijst dat hij het niet zo slecht gedaan heeft.
Vergeet niet : eerst heette het dat Hillary Clinton zeker ging winnen (nog voor men wist wie de tegenkandidaat ging zijn), daarna, toen er voorverkiezingen waren, heette het dat 'die clown' zeker niet ging winnen, nadat hij de voorverkiezingen won, heette het dat hij zeker geen president ging worden.
Hij werd het uiteindelijk toch.
Daarna heette het dat hij serieus ging afgestraft worden bij de volgende verkiezingen, hij zou er totaal niets van bakken in die 4 jaar.
Nadat ze hem 4 jaar afgebroken hebben, blijkt hij weliswaar die verkiezingen te verliezen, maar nu ook weer niet met een verpletterende score.
Het is maar welke media je raadpleegt. In maart 2015 waarschuwde The Economist al dat de US niet immuun zijn voor een gek, genre Berlusconi. Als jij enkel gehoord/gelezen hebt dat Hillary ging winnnen, al vroeg in 2015, weet ik niet welke YT-kanalen je voor media aanzien hebt.
Hetzelfde voor de herverkiezing: er zullen wel mensen zijn die dachten/hoopten dat Trump niet verkozen zou worden, maar dat zegt ook hier weer meer over de gefrequenteerde media dan over "de media" in totaliteit. Zowel in DeStandaard, als de VRT als The Economist hebben, binnen de paar maanden dat Trump de clown mocht uithangen in het Witte Huis dat het niet zomaar een voldongen feit zou zijn dat het maar voor 4 jaar was.

@nederlaag
Een systeem waarbij de kiesmannen niet - first past the post - toegewezen worden, maar representatief, zou ontegensprekelijk een beter systeem zijn. Dan krijgen de zeer verdeelde staten ook een stem die dat weerspiegelt (een aantal stemmen dan voor Trump en een aantal voor Biden).
Pi.Degroote
Starter Plus
Starter Plus
Bedankt: 3 keer
Contacteer:
Provider

George Bush, Barack Obama en Donald Trump gaan voor een werkinterview met God.

* God vraagt aan Bush: "Waar geloof jij in?" Bush antwoordt: "Ik geloof in vrije economie, een sterk Amerika, de Amerikaanse natie enz..." God is onder de indruk van Bush en zegt hem: "Fantastisch, kom zet u op de stoel aan mijn rechterkant."
. . . .

Zie website : http://www.gazetvanlaakdal.be/archieven/46464

Auteur : Ludo Vervloet
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Provider

@boulder
Trump heeft verloren en dat is al wat telt, met hoeveel maakt niet uit in een race met 2. Ik denk ook niet dat op UB veel mensen automatisch uitgingen van een overwinning van Biden en zeker geen overweldigende/verpletterende. Persoonlijk was ik ook niet zo zeker van de overwinning en dus vond ik de uitslag goed. Na de nederlaag van Hillary denk ik dat velen voorzichtig waren, begrijpelijk en achteraf terecht. Trump maakt door zijn weigering om zijn nederlaag toe te geven pas duidelijk hoe smadelijk ze vooral voor hemzelf is.

Dat het positief is dat B(e)iden veel volk naar de stembus gelokt hebben heb ik al herhaald. Een democratie is sterker als zoveel mogelijk mensen meedoen. Trump heeft dus inderdaad goed gedaan door mensen te mobiliseren maar het was niet genoeg, iemand deed gewoon beter.

Team Biden heeft inderdaad harder ingezet op per post stemmen door corona en dat bleek de goede zet. De keuze om dit als fraude te bestempelen was minder succesvol. Dat corona een rol zou spelen gaf ik wel vooraf al aan maar toen werd dit geminimaliseerd door sommigen op UB. Uiteindelijk kan je dat immanente rechtvaardigheid noemen dat de man zijn wanbeleid hem uiteindelijk de titel gekost heeft.

De man zal daarnaast zeker ook wel goeie dingen gedaan hebben voor sommigen maar dat bleek onvoldoende voor 4 more years. Het is wat het is, zou De Block zeggen.

De cijfers tonen niet aan dat ik ongelijk heb, ze zijn op verschillende manieren te interpreteren en ik heb een aantal zaken aangestipt die deze cijfers aantonen (stevig verlies bij blanke kiezers en beperkte winst bij niet-blanken). Elke verkiezing is echter anders omdat het (deels) andere kandidaten zijn en het feit of iemand zwart is (Obama) of een vrouw (Hillary) speelt mee maar dat kan je niet zomaar uit de cijfers halen. Je weet op wie welke groep gestemd heeft maar niet waarom. Die waarom kan ook uit meerdere factoren bestaan.

Als men aangeeft dat Trump nieuwe kiezers overtuigde heeft men dus gelijk en dat betwist ik ook niet, maar hij heeft er minder overtuigd dan de tegenkandidaat en DAT is wat telt.

Grab em by the p*ssy is helaas één van de vele uitspraken van Trump, wijs deze echter niet toe aan iemand die het louter vermeldt ter illustratie van zijn eugh... zoals jij het correct zegt gezever.

Hier is er een ander systeem waarbij het niet winner takes all is. Je moet hier dus een coalitie kunnen vormen. Dat blijkt voor sommigen onmogelijk. Je kan als kiezer zelf kiezen als je daar je stem aan wilt verspillen. De regering heeft een meerderheid en is dus legitiem. Al de rest zijn krokodilletranen.
cadsite
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 169 keer
Bedankt: 344 keer
Contacteer:
Provider

heist_175 schreef:En gaat hij misschien het land (USA) moeten verlaten, omdat hij de processen vreest waar hij tijdens zijn presidentschap immuniteit tegen claimde (corruptie & financieel gesjoemel).

Je verstaat het niet hoor.

It's all part of a bigger plan!

Waarom denk je dat die muur tussen de US & Mexico er moet zijn? Niet om de Mexicanen tegen te houden hoor, maar om de Amerikanen tegen te houden het terug te halen uit Mexico. :banana:
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Provider

https://www.standaard.be/cnt/dmf20200817_95856728
Graham riep Trump op om 'de beweging niet te laten uitdoven' en om 'te overwegen opnieuw op te komen (voor de presidentsverkiezingen)'. 'Grover Cleveland (president tussen 1885 en 1889 en later nog eens tussen 1893 en 1897) kwam terug. Donald Trump zou daar ook over moeten nadenken, als hij het niet haalt. Tegelijkertijd moedigde Graham de president aan om zijn juridische strijd niet op te geven.
Stel u voor.
Afhankelijk van de komende 4 jaar, maakt ie nog een goeie kans ook :). Stel u voor :nono: .
Het goede is dat het dan zeker maar voor 4 jaar zou zijn.
Stroper
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 87 keer
Bedankt: 140 keer
Provider

Donald Trump wordt geen president in 2024. Daarvoor is hij te oud en te zwak.
En ja hij zal dan even oud zijn als Joe Biden nu is, maar Trump moet zich nu al laten rondrijden in een Golfkarretje, terwijl Biden nog een goeie fietser is.

Afhankelijk van hoe het spelen sluit ik Ivanka/Junior/Eric niet uit in 2024, maar een zekerheid is het zeker niet.
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Provider

Ivanka lijkt toch een ander kaliben dan Trump.
Van het weinige dat we weten zal ze de corruptie wel willen nabootsen, maar haar retoriek is bijlange niet zo toxisch als bij Donald. Hoe gaat zij mysogene white supremacists aanspreken, als vrouw? Grab me by the pussy zal niet hetzelfde effect hebben...
Stroper
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 87 keer
Bedankt: 140 keer
Provider

heist_175 schreef:Hoe gaat zij mysogene white supremacists aanspreken, als vrouw?
Er zijn in Europa genoeg voorbeelden van vrouwen die leiders zijn/waren binnen extreem-rechts(Marine Lepen, Pia Kjærsgaard).
En diegenen die echt niet op een vrouw willen stemmen hebben weinig keuze, aangezien er rechts van Trump niks verkiesbaars ligt.
boran_blok
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 16 keer
Bedankt: 70 keer
Provider

Niet vergeten dat er nog primaries zijn. Die zijn naar mijn mening veel beslissender dan de verkiezingen zelf. Want die bepalen tussen welke variant van de pest en cholera de mensen uiteindelijk kunnen kiezen.
quovadis
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 234 keer
Bedankt: 39 keer
Provider

1 van de kroongetuigen van Giulani waarop hun rechtszaak is gebaseerd :bang: :bang: :bang:

https://www.politico.com/states/new-jer ... er-1335241
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Provider

bvhaute schreef: Ik ken de bronnen van CNN niet. Jij weet blijkbaar uit goede hand dat deze bronnen totaal niet geloofwaardig zijn of zelfs verzonnen....
Ik heb geen andere bronnen en hecht voorlopig dus evenveel geloof aan de beide berichten (50/50 dus).
McConnell, niet de minste in de GOP en een invloedrijk figuur denk ik dan, staat dan weer volledig achter de rechtszaken. Dat is toch wel een belangrijk signaal, of misschien ook niet.

Ik zou me allemaal niet te druk maken over wat de media zegt, het is gekleurd en gepolariseerd, ifv de eigen agenda. Voor elke campagnemedewerker die zogezegd tegen is, vind je er ene die zogezegd voor is. Het is niet alsof Trump de enige is die iets te verliezen heeft met Kamala. Als hij toch echt volledig of grotendeels geisoleerd zou staan, verwacht ik dat hij deze week nog de handdoek in de ring werpt.

Wat je objectief wel kan vaststellen is dat het kan dat Trump via de rechtbanken de verkiezingen binnnenhaalt, zolang hij probeert. Het kan ook niet.
boulder
Elite Poster
Elite Poster
Provider

heist_175 schreef:Het is maar welke media je raadpleegt. In maart 2015 waarschuwde The Economist al dat de US niet immuun zijn voor een gek, genre Berlusconi. Als jij enkel gehoord/gelezen hebt dat Hillary ging winnnen, al vroeg in 2015, weet ik niet welke YT-kanalen je voor media aanzien hebt.
Ik had het over onze media, dat is dus VRT radio en TV, VTM, de Vlaamse kranten als De Morgen en De Standaard.
Natuurlijk zijn er nog tal van andere media, maar ik kan ze niet allemaal volgen.
Ik had er wel mijn plezier in dat al die Amerikakenners of -watchers ernaast zaten, en er waren nog wel wat verkiezingen waar de zelfverklaarde experts op het verkeerde paard wedden.
heist_175 schreef:Zowel in DeStandaard, als de VRT als The Economist hebben, binnen de paar maanden dat Trump de clown mocht uithangen in het Witte Huis dat het niet zomaar een voldongen feit zou zijn dat het maar voor 4 jaar was.
De Standaard deed er wel zeer smalend over voordat hij verkozen was.
heist_175 schreef:@nederlaag
Een systeem waarbij de kiesmannen niet - first past the post - toegewezen worden, maar representatief, zou ontegensprekelijk een beter systeem zijn. Dan krijgen de zeer verdeelde staten ook een stem die dat weerspiegelt (een aantal stemmen dan voor Trump en een aantal voor Biden).
Goh, wij hebben hier een representatief systeem, en dan krijg je verkiezingen waarbij de 7e partij de premier aanduidt, in een coalitie van verliezers, en dat na "slechts" 16 maanden aanmodderen.
Ons staatshoofd mogen we zelfs niet verkiezen, die krijgen we gewoon opgedrongen.
Ik denk niet dat België lessen te geven heeft aan andere landen.
Dizzy schreef:Trump heeft verloren en dat is al wat telt, met hoeveel maakt niet uit in een race met 2.
In een systeem met stemrecht en zonder stemplicht maakt dat wel uit.
Het is niet omdat Dizzy zegt dat iets niet belangrijk is, dat het zo is.

En met de cijfers was het ook zo: je had ongelijk, maar je kunt het niet toegeven.
Elk debat draait bij jou uit op een welles/nietes spel, omdat zelfs met cijfers in de hand je nog het licht van de zon gaat ontkennen.
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Provider

bvhaute schreef:Ik ken de bronnen van CNN niet. Jij weet blijkbaar uit goede hand dat deze bronnen totaal niet geloofwaardig zijn of zelfs verzonnen....
Ik heb geen andere bronnen en hecht voorlopig dus evenveel geloof aan de beide berichten (50/50 dus).
Een van de personen die CNN vernoemt zegt nochtans on the record dat het niet klopt.
Twitter: https://twitter.com/JasonMillerinDC/status/1325619167182139403
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Provider

boulder schreef:
heist_175 schreef:@nederlaag
Goh, wij hebben hier een representatief systeem, en dan krijg je verkiezingen waarbij de 7e partij de premier aanduidt, in een coalitie van verliezers, en dat na "slechts" 16 maanden aanmodderen.
Ons staatshoofd mogen we zelfs niet verkiezen, die krijgen we gewoon opgedrongen.
Ik denk niet dat België lessen te geven heeft aan andere landen.
Dizzy schreef:Trump heeft verloren en dat is al wat telt, met hoeveel maakt niet uit in een race met 2.
Waarom zou dat iets uitmaken?
Momenteel is er een verschil van 3 procentpunt tussen beide kandidaten, maar in een first-past-the-post is een veel kleiner verschil ook prima.
Niet vergeten - maar irrelevant voor het effectieve resultaat - dat Trump in beide gevallen (2016 & 2020) de popular vote duidelijk gemist heeft
2016: 2.868.686 meer stemmen voor de Democraten (65,853,514 (Hillary) - 62,984,828 (Trump))
2020: 4.632.957 meer stemmen voor de Democraten (76,162,943 (Biden) - 71,529,986 (Trump))

@België
In België willen de langtenen wel een en ander snel-snel vergeten:
- In een first-past-the-post systeem hadden NVA en VB nooit bestaan, ze hebben lang geflirt met de kiesdrempel dus hadden nooit aan partijfinanciering etc geraakt. Het is net die verdeling van zetels volgens stemmenaantal die maakt dat kleine partijen kans maken (NVA, VB, Groen, PVDA, ...), wat een betere afspiegeling is van wat "de burger" denkt
- De grote partijen (2019: NVA,VB) krijgen méér zetels dan hun stemmenpercentage zou suggereren
- De grote verliezer van de verkiezingen was de NVA: 8 verloren zetels Federaal & 8 verloren zetels Vlaams, dus als je spreekt van een coalitie van de verliezers, zijn ze alvast de grootste verliezer vergeten :)?
- Ongeacht winst of verlies, je moet een coalitie op de been krijgen. Er zijn partijen die het daar notoir moeilijk mee hebben, maar dat is voor hun rekening. Zij die wél over hun eigen schaduw durven/kunnen stappen en een compromis kunnen smeden, verdienen hulde. BDW kon dat blijkbaar wél in de stad Antwerpen, zelfs met de sossen, kon dat ook (als verliezer dan nog, stel u voor :roll: ) in Vlaanderen, maar kon het uiteindelijk niet op federaal niveau.
boulder
Elite Poster
Elite Poster
Provider

heist_175 schreef:Waarom zou dat iets uitmaken?
Omdat je die stemmen niet zomaar krijgt, je moet de mensen naar de stembus lokken.
Als je puur je focust op "wie is de grootste?", dan heb je gelijk, maar dat betekent dat je wel heel kortzichtig naar verkiezingen kijkt.
heist_175 schreef:2016: 2.868.686 meer stemmen voor de Democraten (65,853,514 (Hillary) - 62,984,828 (Trump))
2020: 4.632.957 meer stemmen voor de Democraten (76,162,943 (Biden) - 71,529,986 (Trump))
En toch, ondanks het liedje dat Trump het zo slecht zou gedaan hebben, slaagde hij erin om 8,5 miljoen Amerikanen extra voor hem te doen stemmen.
En dat is waarom het verliezen relatief is, Trump heeft geen stemmen verloren, maar er 8,5 miljoen bijgewonnen...
heist_175 schreef:@België
In België willen de langtenen wel een en ander snel-snel vergeten
Weer zo'n manier waarop altijd dezelfde personen een rustig debat ophitsen, door op de man te spelen, en nog totaal zonder reden ook, want lange tenen heb ik niet, of je weet niet eens wat dat betekent.
heist_175 schreef:- In een first-past-the-post systeem hadden NVA en VB nooit bestaan
Dat zijn speculaties, de partijen die zouden overblijven zouden er sowieso allemaal anders uitzien.
heist_175 schreef:ze hebben lang geflirt met de kiesdrempel dus hadden nooit aan partijfinanciering etc geraakt.
Allemaal veronderstellingen, in de VS bijv. is er heel veel privé financiering.
Bovendien, je hebt naast Republikeinen en Conservatieven ook bijv. de groenen, die halen ook nauwelijks de kiesdrempel.
In het VK hebben ze ook een first-past-the-post systeem, en daar heb je toch ook de Libdems.
heist_175 schreef:Het is net die verdeling van zetels volgens stemmenaantal die maakt dat kleine partijen kans maken (NVA, VB, Groen, PVDA, ...), wat een betere afspiegeling is van wat "de burger" denkt
Een betere afspiegeling?
Je krijgt een regering met 7 partijen die geen duidelijk programma kan maken.
Wij zijn echt geen voorbeeld hoe het moet.
heist_175 schreef:De grote partijen (2019: NVA,VB) krijgen méér zetels dan hun stemmenpercentage zou suggereren
Dat is precies alleen een probleem als het om die partijen gaat.
Maar dan nog, je wilt ons overtuigen dat het zo'n goed systeem is hier, en begint dan nadelen op te sommen...
heist_175 schreef:De grote verliezer van de verkiezingen was de NVA: 8 verloren zetels Federaal & 8 verloren zetels Vlaams, dus als je spreekt van een coalitie van de verliezers, zijn ze alvast de grootste verliezer vergeten :)?
Hoe meer stemmen je hebt, hoe meer je er ook kunt verliezen natuurlijk.
En N-VA was nog altijd de grootste na deze verkiezingen.
Of ga je een partijtje van bijv. 7% van de stemmen de premier laten leveren, omdat ze daarvoor op 2% stonden, terwijl je dan een andere partij van 30%, maar die van 35% komt, die gaat ontzeggen?
Dat heeft met democratie niet veel meer van doen.
heist_175 schreef:Ongeacht winst of verlies, je moet een coalitie op de been krijgen.
Dus wéér een nadeel van ons systeem.
Niet alleen duurde het 16 maanden om iets op de been te krijgen, datgene dat dan op de been gekomen was, is een vormeloze brij omdat er 7 meningen door elkaar gemixt zitten, en ze allemaal hun dada moeten hebben.
Maar die 16 maanden alleen al is een bewijs dat ons systeem niet veel voorstelt.
heist_175 schreef:Zij die wél over hun eigen schaduw durven/kunnen stappen en een compromis kunnen smeden, verdienen hulde.
Wees eens eerlijk, de Frankensteincoalitie die er uiteindelijk gekomen is, die had men al veel eerder kunnen maken, dus blijkbaar ontbrak het nogal aan goede wil bij uw gehuldigden...
Vergeet het mes in de rug niet van Rutten opdat Decroo premier zou kunnen worden...
heist_175 schreef:BDW kon dat blijkbaar wél in de stad Antwerpen, zelfs met de sossen
Mocht je eerlijk zijn zou je het feit toegeven dat BDW en Magnette een akkoord hadden, dat de liberalen direct getorpedeerd hebben.
Niet in het belang van de kiezer, maar voor de persoonlijke carrière van Decroo junior.
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Provider

boulder schreef:
heist_175 schreef:ze hebben lang geflirt met de kiesdrempel dus hadden nooit aan partijfinanciering etc geraakt.
Allemaal veronderstellingen, in de VS bijv. is er heel veel privé financiering.
Bovendien, je hebt naast Republikeinen en Conservatieven ook bijv. de groenen, die halen ook nauwelijks de kiesdrempel.
In het VK hebben ze ook een first-past-the-post systeem, en daar heb je toch ook de Libdems.
Die ook nauwelijks aan de bak komen.
Ze halen wel stemmen, maar door het first-past-the-post systeem vertaalt zich dat niet in zetels en dus macht.
Kiezers worden zo bedrogen.
heist_175 schreef:Het is net die verdeling van zetels volgens stemmenaantal die maakt dat kleine partijen kans maken (NVA, VB, Groen, PVDA, ...), wat een betere afspiegeling is van wat "de burger" denkt
Een betere afspiegeling?
Je krijgt een regering met 7 partijen die geen duidelijk programma kan maken.
Wij zijn echt geen voorbeeld hoe het moet.
Dan kijk je enkel naar de regering, maar de macht zit natuurlijk in het parlement.
En dat parlement is een weerspiegeling van wat de burger wil aan beleid, met dus ook een grote fractie VB bv.
heist_175 schreef:De grote partijen (2019: NVA,VB) krijgen méér zetels dan hun stemmenpercentage zou suggereren
Dat is precies alleen een probleem als het om die partijen gaat.
Maar dan nog, je wilt ons overtuigen dat het zo'n goed systeem is hier, en begint dan nadelen op te sommen...
Die asynchronie tussen stemmenpercentage en zetelverdeling is toch beduidend kleiner dan in first-past-the-post systemen.
LibDems halen 1,9% van de zetels met 7,4% van de stemmen.
heist_175 schreef:Ongeacht winst of verlies, je moet een coalitie op de been krijgen.
Dus wéér een nadeel van ons systeem.
Niet alleen duurde het 16 maanden om iets op de been te krijgen, datgene dat dan op de been gekomen was, is een vormeloze brij omdat er 7 meningen door elkaar gemixt zitten, en ze allemaal hun dada moeten hebben.
Maar die 16 maanden alleen al is een bewijs dat ons systeem niet veel voorstelt.
Mij lijkt een coalitie niet echt een nadeel: elke partij kan zo in meerdere of mindere mate proberen om een compromis te sluiten om zo mee aan de macht te komen. Het is dus een keuze tussen principieel alleen het eigen programma verdedigen en aan de kant blijven staan (en dus niets realiseren) en een compromis sluiten.

@16 maanden
Tot hiertoe heeft niemand de regels aangepast. In Israel krijgen de partijen enkele maanden de tijd en als het niet lukt zijn het nieuwe verkiezingen. Daar is zeker wat voor te zeggen.
timmermc
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 29 keer
Bedankt: 35 keer
Provider

Het goede is dat het dan zeker maar voor 4 jaar zou zijn.
Ach die vent komt niet meer terug in 2024 en gaat de geschiedenis ingaan als een grote miskleun voor de vrije wereld en democratie.
Hij heeft wel goeds gedaan voor sommige klasses van Amerikanen, maar dat doet iedere verkozen president wel.
Op 20 januari wordt hij uit zijn speeltuin gegooid en welke donderwolken hij dan nog kan uitspreken zullen gerechtszaken zijn, maar wel over zichzelf.
Aan zee schijnt de zon altijd...☀️
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Provider

boulder schreef:

En met de cijfers was het ook zo: je had ongelijk, maar je kunt het niet toegeven.
Elk debat draait bij jou uit op een welles/nietes spel, omdat zelfs met cijfers in de hand je nog het licht van de zon gaat ontkennen.
Neen, hoeveel kiezers je gewonnen hebt tegenover de vorige verkiezing maakt niets uit voor het resultaat van de huidige verkiezing. Het is een wedstrijd om de meeste stemmen, dat was bij de vorige verkiezing zo en dat is nu ook zo. Trump heeft tot 2 maal toe minder stemmen gehaald dan zijn tegenstander. De eerste keer is hij door het systeem wel aan de post geraakt, de 2e keer niet. Het is ook niet ik die dat zegt maar de Amerikaanse kiezers en hun systeem om hun leider aan te duiden.

De cijfers zijn wat ze zijn. Trump haalde meer stemmen dan de eerste keer maar zijn tegenstander haalde er nog veel meer, het maakt dus niet uit. Trump won stemmen bij nieuwe kiezers maar verloor er ook bij mensen die voordien voor hem stemde. Hij verloor ook staten. Door de hoge opkomst (voor beide partijen) kan je dus winst boeken in stemmen maar toch verliezen en dat is wat er gebeurde.

We zijn het erover eens dat Biden niet de geweldigste kandidaat was en als men daar dan van verliest kijkt men beter in eigen boezem ipv zichzelf wijs te maken dat men het goed gedaan hebt. Men kan de tegenstander als sleepy Joe voorstellen maar als men daarna van een slaper verliest is men toch niet goed wakker geweest :lol: Als men die redenering volgt moest men Hillary loven voor haar resultaat en zij haalde dan nog meer stemmen dan haar tegenstander.

Er is geen welles/nietes, de cijfers zijn duidelijk en ontegensprekelijk. Trump haalde veel stemmen maar niet genoeg en is dus de verliezer. The winner takes it all zong Abba al lang geleden.
Plaats reactie

Terug naar “Ander nieuws”