Fibernet: modem/only versus modem/router

Heb je vragen of opmerkingen over deze provider via de kabel? Post dan je vragen hier.
Gebruikersavatar
Splitter
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4578
Lid geworden op: 10 maa 2010, 12:30
Uitgedeelde bedankjes: 58 keer
Bedankt: 446 keer

moet je me is verklaren... TN geeft dus *geen* support op hun *EIGEN* hardware?
wat dus eigenlijk wil zeggen: problemen met TN materiaal moet je ZELF maar fixen?
lijkt me sterk (niet onmogelijk, alle belachelijke dingen kunnen in belgie), maar toch...

in de tijd dat ik op de tech.helpdesk zat bij hun was er toch wel support op hun eigen spullen,
but times change zeker
ITnetadmin
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 8445
Lid geworden op: 28 jan 2012, 18:22
Uitgedeelde bedankjes: 164 keer
Bedankt: 618 keer

Neenee, hij bedoelt dat Telenet geen support geeft op JOUW eigen routers, als je een modem only gebruikt. :-)

[Afbeelding Post made via mobile device ]
guy-pc
Plus Member
Plus Member
Berichten: 146
Lid geworden op: 25 mei 2010, 12:39
Uitgedeelde bedankjes: 44 keer
Bedankt: 4 keer

Hoi allemaal

Ik heb de laatste helft van deze draad doorgenomen (= de eerste posts en de posts sinds 2011), maar het is me nog niet duidelijk.

Ik heb sinds eergisteren een nieuwe installatie van Telenet hier bij ons thuis met een DOCSIS 3 modem/router. Op dit forum werd mij aangeraden om te werken met een Fritzbox. Ik wil namelijk naar vaste lijnen kunnen bellen via OVH en naar gsm's via een andere provider. Verder heb ik ook nog een klein privénetwerkje. Ik heb geen digitale tv en ben niet direct van plan dat te nemen.

Ik lees nu net in deze draad dat er VOIP-problemen zijn (waren?) met de combinatie Telenet modem/router en Fritzbox.

Mijn vraag: zijn die VOIP-problemen ondertussen oplosbaar (en kan ik de huidige modem/router behouden)? Of moet ik Telenet vragen om de modem/router om te wisselen tegen een modem only (en kan ik dat zonder extra kosten, aangezien ik ongeveer een maand geleden mijn bestelling on line geplaatst heb, maar installatie eergisteren)? Mijn voorkeur zou uitgaan naar het behoud van het huidige toestel, maar dan moeten de VOIP-problemen op te lossen zijn.

De aankoop van de Fritzbox 7170 heb ik nu even on hold geplaatst tot ik meer duidelijkheid hierover heb. Momenteel bel ik via een Linksys PAP2T naar vaste lijnen (en tijdelijk naar gsm's via de pc), en ik heb ook nog een Belgacom BBox 1 en een Base Thomson modem/router liggen met VOIP-mogelijkheid (maar met alle toestellen is er bij mijn weten slechts 1 SIP-account mogelijk).

Ik stel de vraag liever hier omdat mijn eerste ervaring met de helpdesk van Telenet tot hiertoe al niet erg positief was. En bovendien werken ze niet op een zondag (wat uiteraard hun goed recht is) :-) .

Graag jullie antwoord! Bedankt en groetjes

Guy
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 16487
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
Bedankt: 2998 keer

guy-pc schreef:Mijn vraag: zijn die VOIP-problemen ondertussen oplosbaar (en kan ik de huidige modem/router behouden)? Of moet ik Telenet vragen om de modem/router om te wisselen tegen een modem only (en kan ik dat zonder extra kosten, aangezien ik ongeveer een maand geleden mijn bestelling on line geplaatst heb, maar installatie eergisteren)? Mijn voorkeur zou uitgaan naar het behoud van het huidige toestel, maar dan moeten de VOIP-problemen op te lossen zijn.
In een van de vele posts werd gemeld dat het probleem met VoIP achter een Telenet Homegateway opgelost zijn. Er is ook gemeld dat in geval van problemen, de Helpdesk "iets" (?) kon instellen waarmee de VoIP problemen opgelost worden.
Ik kan deze posts niet direct terugvinden
guy-pc schreef:De aankoop van de Fritzbox 7170 heb ik nu even on hold geplaatst tot ik meer duidelijkheid hierover heb. Momenteel bel ik via een Linksys PAP2T naar vaste lijnen (en tijdelijk naar gsm's via de pc), en ik heb ook nog een Belgacom BBox 1 en een Base Thomson modem/router liggen met VOIP-mogelijkheid (maar met alle toestellen is er bij mijn weten slechts 1 SIP-account mogelijk).
Als je probleemloos kan bellen met een Linksys PAP2T, en ook met een softphone via de PC, dan heb je eigenlijk zelf al ondervonden dat er geen VoIP probleem meer is ...
Maar gezien je VoIP blijkbaar alléén wil gebruiken om uit te bellen, moet je niet veel problemen verwachten, denk ik. De meeste problemen met VoIP achter NAT, gaan over inkomende gesprekken.

PS. Ik denk niet dat je een Belgacom BBox 1 en/of een Base Thomson modem/router kan gebruiken als een ATA achter een router. Beide toestellen zijn modems, en hebben geen WAN poort.
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
guy-pc
Plus Member
Plus Member
Berichten: 146
Lid geworden op: 25 mei 2010, 12:39
Uitgedeelde bedankjes: 44 keer
Bedankt: 4 keer

Bedankt, Philippe, voor je antwoord. Die post heb ik dan gemist.

Neen, ik ga vanaf vandaag (= nummeroverdracht naar OVH) VOIP gebruiken om zowel in als uit te bellen!

OK, dan koop ik zo spoedig mogelijk een Fritz!Box aan! Ik hou het forum op de hoogte!

Groetjes

Guy
Snakerpg
Starter
Starter
Berichten: 4
Lid geworden op: 10 apr 2013, 16:01

Hey,

Ik heb naar de klantendienst gebeld, en met een excuus vernomen dat ik van mijn wifi router/modem kan afgeraken en een modem-only kan verkrijgen.
Dit kan echter enkel door installatie van Telenet zelf en ter betaling van 160€

Nu is mijn vraag, zal ik met die modem only en een eigen switch/router, zelf mijn ip addres kunnen veranderen, met andere woorden, vernieuwen, zodat ik niet zoals nu, al meer dan een jaar het zelfde IP heb?
Of blijft mijn IP onveranderlijk, zelf met de modem only en eigen router?

Kan ik ook meerdere IP's hebben door een switch te plaatsen na de modem-only? zoals vroeger het geval was?

Grtz
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

Snakerpg schreef:Nu is mijn vraag, zal ik met die modem only en een eigen switch/router, zelf mijn ip addres kunnen veranderen, met andere woorden, vernieuwen, zodat ik niet zoals nu, al meer dan een jaar het zelfde IP heb?
Ja, door je MAC adres van je eigen toestel aan te passen (iedereen doet moeite om een fixed IP te krijgen... iemand anders wil er blijkbaar vanaf... of heb je ergens een ban ?). Op zich dus een bizarre reden om voor een modem-only te gaan (maar da's jou keuze, zolang je de gevolgen maar begrijpt).
Snakerpg schreef:Kan ik ook meerdere IP's hebben door een switch te plaatsen na de modem-only? zoals vroeger het geval was?
Ja.
Snakerpg
Starter
Starter
Berichten: 4
Lid geworden op: 10 apr 2013, 16:01

Na terugbellen van de klantendienst, beweren ze nu dat ze enkel 2 modems hebben, 1 met wifi en 1 zonder wifi, dat de instellingen beide op mijn telenet moeten gebeuren, en dat de instellingen net het zelfde zijn?

Is er dus toch geen modem meer zonder ingebouwde router, of hoe zit dat, kan iemand daar misschien verduidelijking op geven?

Met dank,

Dieter
Snakerpg
Starter
Starter
Berichten: 4
Lid geworden op: 10 apr 2013, 16:01

Ok, probleem opgelost!

Blijkbaar is het ip adres veranderen dan toch niet zo moeilijk als het lijkt.

Vannacht mijn modem unpluggen en zonder stroom gezet.
met http://www.technitium.com/ mijn mac adres veranderd.
Juist modem terug aangelegd.

En nieuw IP verkregen enkel laatste 3 cijfers changed, maar wel anders dan nu meer dan een half jaar hetzelfde.

Gechecked met http://www.whatsmyip.org/
krisken
Moderator
Moderator
Berichten: 19634
Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Uitgedeelde bedankjes: 1863 keer
Bedankt: 1003 keer
Contacteer:

Ik vraag me echt af waar jij een ban hebt dat je persé een nieuw IP wilt :)

Internet = Orange 100/10Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

Snakerpg schreef:Vannacht mijn modem unpluggen en zonder stroom gezet.
Heb je nu een modem of modem/router ?

Je methode werkt enkel als er genoeg activiteit op je node (?) is... zoniet krijg je iedere keer hetzelfde IP-adres.
Snakerpg schreef:met http://www.technitium.com/ mijn mac adres veranderd.
Dit heeft geen enkele zin bij een router... TN "ziet" jou PC niet eens laat staan z'n MAC adres.
Snakerpg
Starter
Starter
Berichten: 4
Lid geworden op: 10 apr 2013, 16:01

Ik heb een modem/router/wifi, de CBN 6540.

Ah, dacht gelezen te hebben dat als je MAC niet veranderd is, telenet je terug je oude IP geeft.
Ken er niet zo veel van anyway :p

En ik heb een nieuw IP nodig omdat mijn IP geflagged staat bij blizzard, en mijn wow bot farm om de zoveel tijd volledig gebanned wordt.
Terwijl ik vroeger account per account soms een ban kreeg.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

Snakerpg schreef:Ah, dacht gelezen te hebben dat als je MAC niet veranderd is, telenet je terug je oude IP geeft.
Je haalt twee dingen door elkaar... het MAC adres van je router moet je wijzigen voor een nieuw IP-adres... maar dat kan je dus niet meer bij zo'n combi modem-router. De enige methode is hem een tijdje laten afstaan en hopen dat ondertussen je IP-adres hergebruikt wordt door iemand anders.
Snakerpg schreef:Ken er niet zo veel van anyway :p
Op zich geen probleem mee... maar wel absurd dat je daarvoor een modem-only wil laten plaatsen.
ITnetadmin
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 8445
Lid geworden op: 28 jan 2012, 18:22
Uitgedeelde bedankjes: 164 keer
Bedankt: 618 keer

Snakerpg schreef:Na terugbellen van de klantendienst, beweren ze nu dat ze enkel 2 modems hebben, 1 met wifi en 1 zonder wifi, dat de instellingen beide op mijn telenet moeten gebeuren, en dat de instellingen net het zelfde zijn?

Is er dus toch geen modem meer zonder ingebouwde router, of hoe zit dat, kan iemand daar misschien verduidelijking op geven?

Met dank,

Dieter
En wat leren we hieruit: nooit de klantendienst moeilijke vragen stellen :-)
Telenet center bezoeken en proberen te vragen aan iemand die er iets van kent.
Ze delen idd 2 recente modellen modems uit (speciaal batterijmodel voor alarminstallaties ni meegeteld), maar er zijn er meer in omloop. Diene met wifi is de modemrouter combi. Diene zonder wifi is de modem-only; die heeft geen instellingen die ge in mijn telenet moet/kunt veranderen naar mijn weten. Ook ni nodig, die levert u rechtstreeks externe IPs en moet ge u verder niks van aantrekken. Ook was de prijs geloof ik een standaar interventieprijs van een 70-75 euro, die 160 vind ik verbazend klinken, ma goed, kan altijd veranderd zijn.

Weet wel goed waar je aan begint: bij de modem only moet je zelf voor een router zorgen, moet je je digicorder (indien je die hebt) rechtstreeks op de modem aansluiten via een switch (niet achter de router dus), verlies je mogelijk bepaalde functionaliteit, ...
Als je er "niet veel van kent", moet je je dus willen bijscholen, mogelijk kabels bijtrekken, en leren uit je fouten. Anders ben je beter af de router combi ns een tijdje zonder stroom te zetten en te hopen op het beste :-)

Bij de modem only wordt het IP adres geleased door uw pc, bij de combi is het de modemrouter zelf die het IP adres leased. Dit gebeurt op basis van het mac adres. Bij de combi helpt het dus niet om het mac adres van je pc te wijzigen.
Bij de modem only (omdat daar je router het IP leaset [sp?]) kan je een nieuw ip bekomen door een trucje, geef een tweede router het mac van de eerste, geef de eerste router een nieuw mac, et voila :-)
Nu gebeurt het wel ns dat er legitieme redenen zijn om een nieuw IP adres te verkrijgen/vereisen: bv, de vorige leaser van het adres heeft zich op zwarte lijsten gewerkt.

[Afbeelding Post made via mobile device ]
tt9304
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 38
Lid geworden op: 13 apr 2013, 14:54
Bedankt: 15 keer

Als je kan kiezen tussen een modem/router en modem only, kies altijd voor een modem only met een fritzbox 7390 is de ideale combinatie, Ik mag blijkbaar niet uitleggen waarom dat zo is, anders word deze post ook weer door moderator gecensureerd (als zijnde spam), ik vind het eerder zinvolle informatie die anderen kunnen helpen/gebruiken. Via PB kan ik het uitleggen.
Alles wat een gevorderde internet gebruiker zou wensen is mogelijk, zelfs als men zou willen overstappen.
Telenet kan dan geen gebruik meer maken van de illigale homespot, en prive settings zijn weer terug prive.

Greetz Ing Berry van der Looij
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

tt9304 schreef:Als je kan kiezen tussen een modem/router en modem only, kies altijd voor een modem only met een fritzbox 7390
De ideale oplossing voor wie... voor jou misschien wel, voor 99% van de Telenet klanten vermoedelijk niet.
tt9304 schreef:Ik mag blijkbaar niet uitleggen waarom dat zo is
Je post leek dan ook net een reclame advertentie en wat erger is wat mij betreft... een aanbeveling voor de argeloze Telenet klant die aan dergelijke configuratie totaal geen boodschap heeft !
tt9304 schreef:Alles wat een gevorderde internet gebruiker zou wensen is mogelijk
Ga jij dan aan iedereen vertellen waarom media sharing met de nieuwe Yelo decoder niet zal werken, of waarom mensen niet gebruik kunnen maken van Homespots, of waarom mensen aparte kabels moeten trekken naar hun decoder en een extra switch nodig hebben, ... al heb je daar waarschijnlijk nog niet bij stil gestaan !
tt9304 schreef:Telenet kan dan geen gebruik meer maken van de illigale homespot
Ik zie niet in wat er "illegaal" is aan een homespot... je argumenten uit je eerste post op dit forum zijn trouwens één voor één onjuist !

PS. Als ik jou was zou ik m'n posts niet langer ondertekenen met "Ing"... het geeft niet echt een goede indruk.
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 16487
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
Bedankt: 2998 keer

tt9304 schreef:Als je kan kiezen tussen een modem/router en modem only, kies altijd voor een modem only met een fritzbox 7390 is de ideale combinatie, Ik mag blijkbaar niet uitleggen waarom dat zo is, anders word deze post ook weer door moderator gecensureerd (als zijnde spam), ik vind het eerder zinvolle informatie die anderen kunnen helpen/gebruiken.
De moderator van dienst heeft je andere post - volgens mij met goede reden - gecensureerd.
Uw halve bladzijde uitleg over alle mogelijke voordelen van de FritzBox was volledig off-topic, in het onderwerp Telenet opent wifi-homespots voor alle internetklanten, en kan ook aanzien worden als spam.

Trouwens, als je ze zo verder doet, met iedere mogelijke Telenet topic te gaan bevuilen met jouw betoog over modem-only + FritzBox 7390, dan zou je wel heel vlug een tijdelijke (of zelfs permanente) ban kun krijgen.

Nu terug on-topic:
tt9304 schreef:Als je kan kiezen tussen een modem/router en modem only, kies altijd voor een modem only met een fritzbox 7390 is de ideale combinatie
Hoewel ik persoonlijk gekend ben als een FritzBox-fan, ben ik het - net zoals de vorige poster - volledig oneens met deze stelling:
  • Voor de grote meerderheid van de Telenet gebruikers, is de combined modem/router (Homegateway) de ideale oplossing. Een aantal redenen werd reeds door r2504 opgesomd (Yello, homespot, digicorder op LAN, enz).
  • Voor een minderheid "advanced users", die zelf hun router willen instellen, is inderdaad de modem-only + een eigen router een betere oplossing.
  • Hiervoor is een FritzBox absoluut niet nodig, maar kan je elke goede router gebruiken, waarop je port-forwarding en alle basic routerfuncties zelf kan instellen. Tenzij je eveneens een VoiP / telefooncentrale etc wil ...
  • Last but not least, als je dan toch een FritzBox wil gebruiken achter een Telenet modem, dan is de FrirzBox 7390 een volledige overkill, gezien dit een VDSL2 modem is. Dan kan je beter de veel goedkopere FritzBox 7270 gebruiken ...
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
tt9304
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 38
Lid geworden op: 13 apr 2013, 14:54
Bedankt: 15 keer

Ik ben juist voorstander van een 7390 tov 7270 om de volgende reden:

heeft 1Gb poorten tov 100mb voor 7270
heeft 2.4 en 5 GB wifi tov 2.4 of 5GHz wifi voor de 7220
heeft 2*4 usb device mogelijkheid tov 1*4 voor een 7220
heeft VDSL mogelijkheid tov alleen adsl voor de 7220
meerprijs 7390. Rond 60eur.

Er zijn altijd mensen die willen overschakelen van ISP met deze modem/router is dat geen problem.

Dus van overkill is dan toch geen sprake.

Men kan ook een andere router nemen, maar die zijn niet zo gebruiksvriendelijk, voip vaste VPN dect isdn

Miscchien ergens een topic voor fritzbox alleen!

Greetz
Gebruikersavatar
Sylvester
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1739
Lid geworden op: 07 jun 2006, 07:47
Locatie: Limburg
Uitgedeelde bedankjes: 36 keer
Bedankt: 182 keer

wat is er dan zo geweldig aan een fritzbox?
Er zijn genoeg routers die even (en meer) gebruiksvriendelijk zijn.
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 16487
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
Bedankt: 2998 keer

tt9304 schreef:Miscchien ergens een topic voor fritzbox alleen!
Ons VoIP Forum staat vol met topics over FritzBoxen :).
Sylvester schreef:wat is er dan zo geweldig aan een fritzbox?
Ik heb het antwoord van tt9304 verhuisd naar het bestaande FritzBox 7390 topic
Gelieve deze discussie daar verder te zetten, gezien dit hier niets ter zake doet.
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Gebruikersavatar
Dafke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2755
Lid geworden op: 04 mei 2006, 21:31
Uitgedeelde bedankjes: 181 keer
Bedankt: 142 keer
Contacteer:

Ik heb nu een modem only setup en ga verhuizen. Momenteel ben ik echt super tevreden over mijn setup isw mijn Linksys E4200.
Die extra switch aan de digicorder stoort mij op dit moment niet :)

Nu ben ik akkoord gegaan met hun Wifi modem, omdat me dit in het andere topic aangeraden werd. Toch blijf ik ergens met een gemengd gevoel over. Ik heb overal wel UTP liggen, maar wij hebben bijna geen 3G of Edge dekking in de bouw. Dus voor de ipad en iphones is het wel belangrijk een goede WIFI te hebben, alsook de Laptops. Dat is nu net voor mij waar de WIFI modem van TN veel te kort komt. Bij mijn ouders hebben ze er zo één, in de living dan nog, redelijk centraal en de ontvangst is bedroevend.
Verder heb ik ook nog een Xtreamer op mijn router aangesloten en een externe HD.

Is het dus voor mij nog steeds een goed idee om voor de WIFI modem te gaan of toch beter een modem only en mij neerleggen dat ik niet van de volledige YELO ... zal kunnen genieten..?
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

Er is al meermaals geschreven dat WIFI ontvangst GEEN reden is om niet voor een HGW te gaan. Dergelijk problem (moest het zich nog voordoen want de nieuwe HGWs blijken een zeer goed signal te hebben) kan je perfect oplossen door het eenvoudigweg plaatsen van een extra AP (je kan hiervoor je oude router gebruiken door hem op de LAN poorten aan te sluiten).
vera
Forumtroll
Forumtroll
Berichten: 4
Lid geworden op: 11 apr 2013, 11:16

Blijf je Wifi de baas!

http://www.telenet-wifi.be/nl#/
krisken
Moderator
Moderator
Berichten: 19634
Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Uitgedeelde bedankjes: 1863 keer
Bedankt: 1003 keer
Contacteer:

Dat word lachen als je, zoals 3/4 van de Belgen, naar de Fnac, Mediamarkt, Saturn of andere grote winkel gaat...

Code: Selecteer alles

Belangrijk bij het kopen van een Access Point

Een Access Point heeft vaak ook een ingebouwde routerfunctie. Vraag even of dit bij jouw exemplaar het geval is als je een Access Point aankoopt. Indien je Access Point zo'n ingebouwde routerfunctie heeft, moet je deze functie uitschakelen bij het installeren ervan. Vraag dus ook meteen in de computerwinkel hoe je de routerfunctie uitschakelt of zoek dit op in de handleiding van je Access Point.
In een kleine winkel wil men dit nog wel eens doen voor je, klantenservice en zo. In de grote winkels : trek uw plan, t staat in t boekske. Nu weet ik zeker dat dat in de helft van de boekskes niet staat :)

Internet = Orange 100/10Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
tt9304
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 38
Lid geworden op: 13 apr 2013, 14:54
Bedankt: 15 keer

Als je geen gebruik wil maken om van buitens huis je hdd/pc te willen benaderen en dus geen gebruik wil maken van DDNS,
dan is HGW een goede keuze, wil je later toch DDNS functie met alle voordelen ervan, of wil je port fwd in eigen beheer, kies dan voor modem only, wil je later alsnog veranderen kost een betalende interventie, Bij enige twijfel ga dan voor modem-only.

En wil je gegarandeerde WIFI dekking, kies dan voor defig WIFI material van ubiquiti

de bullet met een deftige antenne ong 90cm dit buiten in vrij zicht, is goed voor een bereik van 10 a 15km
2 bullits met ieder een grid vrij zicht goed tot 30km geen problem.
of een nanostation 2 nanostaions tov elkaar goed tot 5km bij vrij zicht

dus een nanostaion door 5 muren en 30m verder geen enkel probleem
geen repeaters nodig.

beide kun je in passtrough zetten

alsook in host als in client mode

host van kabel naar wifi
client van wifi naar kabel
ze zijn er voor 2.4GHz en voor 5GHz
de langste link in gebruik is 59 km. op 5 Ghz.

Greetz
Laatst gewijzigd door tt9304 15 apr 2013, 14:32, in totaal 1 gewijzigd.
krisken
Moderator
Moderator
Berichten: 19634
Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Uitgedeelde bedankjes: 1863 keer
Bedankt: 1003 keer
Contacteer:

tt9304 schreef:Als je geen gebruik wil maken om van buitens huis je hdd/pc te willen benaderen en dus geen gebruik wil maken van DDNS,
dan is HGW een goede keuze, wil je later toch DDNS functie met alle voordelen ervan, of wil je port fwd in eigen beheer, kies dan voor modem only, wil je later alsnog veranderen kost een betalende interventie, Bij enige twijfel ga dan voor modem-only.
Hoeveel gemiddelde huishoudens ken jij met een netwerkschrijf of pc die continue staat te draaien? Overigens kan je op diezelfde PC of netwerkschijf perfect ook DDNS software zetten, dus ik zie het probleem zo niet. Modem only is zeker niet slecht, maar dan moet je er ook mee kunnen om gaan. HGW is de perfecte huis/tuin/keuken router voor het gemiddelde gezin in België. En geloof mij vrij, als een modaal persoon een netwerkschijf wilt open zetten voor de buitenwereld, dan gaat hij eerst gaan vragen of dit überhaupt wel kan! Iemand die dergelijke constructies gaat opzetten thuis is iemand die ofwel er iets van kent, ofwel iemand die iemand kent...die er iets van kent :)

Overigens is het een Ubiquiti Bullet, niet Bullit. En langeafstandslinks zou ik doen via een 5GHz device, niet met een nanostation2. En zeker al niet over 5km!

Internet = Orange 100/10Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
Gebruikersavatar
mailracer
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3870
Lid geworden op: 23 feb 2010, 21:03
Uitgedeelde bedankjes: 224 keer
Bedankt: 318 keer

Bij enige twijfel ga dan voor modem-only.
juist niet. De meeste gebruikers van telenet zijn niet de techneuten die dit alles nodig hebben en zijn met een all-in-one meer dan gelukkig. Wil je meer speelruimte dan doe je alles in eigen beheer met een modem-only. Dit heeft meer iets met de kennis van de gebruiker te maken.

Is wifi inderdaad een probleem dan plaats je een access-point, of plaats je de eigen router als ap-point zoals r2504 reeds aangehaald heeft. Zelf denk ik niet dat een doorsnee thuisgebruiker zwaar wil investeren in een AP met bereik van 10 Km.

Overigens verlies je geen functionaliteit van Yelo met een all-in-one combinatie van telenet.
ITnetadmin
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 8445
Lid geworden op: 28 jan 2012, 18:22
Uitgedeelde bedankjes: 164 keer
Bedankt: 618 keer

De kern van het probleem is natuurlijk dat Telenet koppig toegang tot de HGW weigert zodat je hem niet in bridge mode kan zetten.
Enfin, terzake: ik snap het Yelo probleem niet helemaal. Ik heb zelf de modem, met dus digicorder niet in mijn netwerk, en yelo werkt hoor (buiten het feit dat ik mijn eigen BBC opnames niet mag bekijken wegens streaming rechten). De digicorder zit zoiezo in een klasse A 10.x adres dacht ik (ook bij de hgw toch?), die zit dus niet in je lokale IP range.

Voor de duidelijkheid: vaak is een hgw voor de niet techneut een goed idee. Je moet bereid zijn je handen vuil te maken en wat te leren, of iemand kennen die graag je netwerk beheert, om met de modem aan het werk te gaan. Downsides als geen homespot los je als (nieuwbakken) techneut dan makkelijk op met een extra AP.

[Afbeelding Post made via mobile device ]
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

ITnetadmin schreef:De kern van het probleem is natuurlijk dat Telenet koppig toegang tot de HGW weigert zodat je hem niet in bridge mode kan zetten.
Die keuze krijg je door het vragen van een modem-only... het enige nadeel is dat het een soort van permanente keuze is (wisselen kan enkel mits betaling).
ITnetadmin schreef:ik snap het Yelo probleem niet helemaal.
Vandaag de dag is er nog geen probleem... kortelings wel als je de nieuwe Yelo interface op je Digicorder kan laden. Deze kan namelijk data lezen vanaf DLNA servers in je netwerk. Op die manier kan je bijvoorbeeld op je TV (via je Digicorder) foto's bekijken en muziek beluisteren welke op je PC of NAS staan. Het spreekt echter voor zichzelf dat je Digicorder op een 10.x.x.x adres niet aan je interne LAN kan (via een HGW wel).
ITnetadmin
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 8445
Lid geworden op: 28 jan 2012, 18:22
Uitgedeelde bedankjes: 164 keer
Bedankt: 618 keer

Yup, anders was er geen discussie geweest, en kon je vrijuit switchen. Nuja... Da van da roeien met die riemen he...

Ah, ik dacht dat de digicorder bij de HGW een mac passthrough kreeg en alsnog in de 10.x range stond. Weer iets bijgeleerd :-)
En ja, dat soort functies kan ik beter met andere apps (ervan uitgaand dat de techneuten die voor modems kiezen dat ook wel kunnen) :-)

[Afbeelding Post made via mobile device ]
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

ITnetadmin schreef:Ah, ik dacht dat de digicorder bij de HGW een mac passthrough kreeg en alsnog in de 10.x range stond.
Dat is inderdaad ook zo... hoe men het gaat oplossen is me dan ook nog niet duidelijk (misschien met een tweede adres in je 192.168.0.x range ?)
ITnetadmin
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 8445
Lid geworden op: 28 jan 2012, 18:22
Uitgedeelde bedankjes: 164 keer
Bedankt: 618 keer

Ik dacht effe aan een logische vlan vanuit de router naar de digicorder, waarbij de digicorder 2 logische netwerkkaarten krijgt, eentje 10.x, eentje lokaal. Als de router adhv de digicorder mac die vlan instelling op de juiste poort activeert...

[Afbeelding Post made via mobile device ]
Gebruikersavatar
mailracer
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3870
Lid geworden op: 23 feb 2010, 21:03
Uitgedeelde bedankjes: 224 keer
Bedankt: 318 keer

ITnetadmin schreef: Ik heb zelf de modem, met dus digicorder niet in mijn netwerk, en yelo werkt hoor
Kan je op elke device in je netwerk programma's bekijken die op je digicorder staan.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

Ja... zolang je er maar Yelo kan op draaien.
dmoderation
Starter
Starter
Berichten: 18
Lid geworden op: 01 okt 2011, 20:55
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer

Welk model HGW wordt tegenwoordig door TN geleverd ? Is dat de CBN CH6685E ?
freggy
Member
Member
Berichten: 95
Lid geworden op: 09 sep 2011, 14:22
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
Bedankt: 19 keer

Enkele weken terug heb ik op mijn nieuw adres een Telenet-installatie laten doen. Ik vroeg aan de installateur om een modem-only te installeren, omdat ik van mijn eigen router wil gebruik maken zonder dubbele NAT en dergelijke toestanden, en dus het externe IP rechtstreeks op mijn router wil.

De installateur haalde onmiddellijk een document boven op zijn laptop waarin gedefinieerd werd welke modem installateurs bij welke installatie moesten/mochten installeren. Ik denk overigens dat het het document was waarvan je op deze foto nog net een glimp van de titel onderaan kan opvangen (de term "modem strategy" doet bij mij in ieder geval een belletje rinkelen):

In ieder geval, de installateur zei mij dat het hen "ten strengste verboden" was om nog een modem-only te installeren (in het document werd daarvoor een of andere afkorting gebruikt die ik me niet meer herinner), en dat ze enkel nog de Telenet Home Gateway mochten installeren. Zelfs bij business abonnementen zoals Fluo was dat het geval, zei hij. Enkel bij het duurste bussiness-model was nog een modem-only toegelaten.

De vraag gesteld ook op Twitter aan Telenet, maar daar liet men ook niet echt ruimte om een modem-only te krijgen, en verwees men enkel door naar deze pagina, wat eigenlijk geen antwoord is op mijn vraag want hiermee schakel je nog altijd de NAT op die Home Gateway uit.

In combinatie nu met die glimp van die mail hierboven, vermoed ik dus dat Telenet heel recent zijn modemstrategie heeft aangepast, en dat een modem-only dus totaal uit den boze is nu. Zijn er toevallig anderen die deze maand nog een nieuwe installatie hebben laten doen en wel of niet een modem-only gekregen hebben?
Gebruikersavatar
raf1
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4954
Lid geworden op: 17 nov 2009, 22:39
Uitgedeelde bedankjes: 235 keer
Bedankt: 1542 keer

Die strategie is minstens 3 jaar oud en werd op een Investor Day in 2011 al ruimschoots toegelicht. Het ziet er naar uit dat Telenet nu het modem-only-achterpoortje definitief wil dichttimmeren en de "Telenet Connected Home"-strategie in een hogere versnelling schakelt.
Pengu
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 751
Lid geworden op: 28 sep 2003, 12:58
Uitgedeelde bedankjes: 15 keer
Bedankt: 30 keer

Ik heb vorige maand (half oktober ongeveer) nog een installatie laten doen door Telenet. Modem only gevraagd en gekregen zonder problemen, + een gratis switch voor de digicorder.
freggy
Member
Member
Berichten: 95
Lid geworden op: 09 sep 2011, 14:22
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
Bedankt: 19 keer

In juli antwoordden ze op twitter inderdaad nog dat modem-only aan te vragen is bij installateur: en dat was dus wat ik nu ook geprobeerd heb. Maar die weigerde dus halsstarrig om een modem-only te installeren, met de boodschap dat het hen verboden was, en op twitter zie ik nu dat telenet zegt dat omruilen voor een modem-only 75 EUR kost:

Blijkbaar hebben ze weer een manier gevonden om hun klanten extra te laten betalen...
dragonflo
Premium Member
Premium Member
Berichten: 734
Lid geworden op: 30 dec 2009, 23:49
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 22 keer

raf1 schreef: Telenet Connected Home"-strategie
Wat houdt dat precies in of wat willen ze daar met bereiken.
Plaats reactie

Terug naar “Telenet (Base, Chello, UPC)”