Even een kleine update alhier ...
We gaan terug naar pre-corona tijd : januari 2020...
De garage waar ik destijds de Zoë ZE40 getest had (Garage Mahy te Gent) had de nieuwe ZE50 binnen en ik mocht er mee test rijden. Echter waren er 2 voorwaarden : er moest een verkoper naast me zitten, en even de Oostende - Arlon rit doen was volledig uit den boze ... Dus maar vriendelijk bedankt ...
Februari 2020 : ik wou en zou de ZE50 testen dus begon ik maar wat te zoeken op internet. Blijkt dat er een grote garage is te Aalst (Renault Valckenier). Die hebben ook een afdeling "Valckenier Rent", waar je een auto kan huren zonder meer. Dus even gebeld of er de kans bestaat om een Zoë te huren. In datzelfde telefoongesprek ook mijn intenties duidelijk gemaakt wat ik wou doen er mee. En wat bleek : in plaats van een prijs per kilometer + een huurprijs kwamen we uit op een vaste prijs om de testen mee te doen! Beter kon gewoon niet!
Vijf dagen later was het zo ver : één van de kaderleden van Renault Valckenier leende me zijn persoonlijke Zoë uit (ze hadden deze nog niet in het verhuur programma). Dus eerst met dat beestje tot in Brakel gereden, waar ik mijn werkgever heb laten kennis maken met elektrisch rijden. Een ware opdracht daar het een echte petrolhead is en elektrisch nooit deftig kon rijden. En wat blijkt : hij had er daadwerkelijk plezier in om de Vlaamse Ardennen onveilig te maken met de 135pk's van de Zoë! Hij kon maar niet zwijgen hoe rap "dat stekkedozeke" kon optrekken. Missie geslaagd dus! Vanaf Brakel ben ik dan maar doorgereden tot in Oostende om aan de Luminus snellader te laden tot 100% terwijl ik iets ging eten. Eens hij op 100% stond kon de trip naar Arlon beginnen. Inmiddels was het 22u, dus heerlijk rustig op de snelwegen!
En dan begon het probleem : geen idee wat er fout was met het vispannetje, maar ik heb letterlijk ELK tankstation/wegrestaurant gezien tussen Oostende en Aalst. Overal stoppen, naar het toilet sprinten, ontlasten, en 15 minuten later half bezweet terug in de auto rijden in de hoop dat ik het ging uithouden tot het volgende tankstation... Ik heb de test dan maar opgegeven en de wagen terug aan de garage gezet, en met mn eigen voituur terug gereden naar huis.
De volgende dag kreeg ik al snel telefoon : die wagen had zeker geen 700km gereden? Wat was er gebeurd. Na het verhaal natuurlijk hilariteit alom, en men besloot om het geld van de huur terug te storten en ik moest maar iets laten weten als ik opnieuw de test wou doen...
Iets meer dan een maand later kreeg ik een telefoontje van Valckenier. Of ik hen nog kende? Ze lieten me weten dat ze spoedig zouden beginnen met een nieuwe tak : "Valckenier Share" : een deelwagenproject met diverse wagens in zuid Oost-Vlaanderen. Allemaal elektrisch, meestal een Zoë, en hier en daar een Kangoo. Gewoon een telefoontje ter informatie...
Natuurlijk bleef het in mn achterhoofd hangen en na een maandje informeerde ik al eens over de standplaatsen van de wagens. Meteen kreeg ik een mailtje terug met alle informatie die je maar kan wensen over de wagens en de standplaatsen. Adressen, nummerplaten, inschrijfdata, de "vaste laadpaal" van die wagen,... Het was duidelijk geen document dat ze naar iedereen stuurden. Ik downloadde de app dan maar eens en schreef me alvast in. Makkelijker kon het niet : vanuit de app een foto nemen van je ID en rijbewijs en done/done.
Toen me opviel dat er plots een deelwagen stond te Lierde kon ik niet anders dan stoppen om dat beestje eens goed te testen. Dus eigen auto aan de kant, deelwagen open en voila ik kon rijden. De volle 23km's had die wagen. Ik heb me wat ingehouden maar ik heb er toch meteen een goeie 100-tal bijgezet. Heerlijke wagen! De ZE40 was reeds genieten, maar die ZE50 is helemaal fantastisch. Je merkt dat de wagen volwassener is : veel minder plastiek, een mooi groot display in het midden, geen ellendige tomtom navigatie meer, over the air updates, echt super...
De volgende dag kreeg ik telefoon van de man waarvan ik de auto had ontleent in februari : wat men ervaringen waren met de deelwagen. Werkte de app goed? Was het intuïtief genoeg? Had ik klachten? Minpuntjes? Positieve ideeën? Ik deed ze maar meteen alle ideeën van de hand die ik ook aan Zencar destijds had gegeven en warempel : een dagje later kreeg ik een mailtje terug met een "dank u voor de tips" inhoud.
Twee weken later kriebelde het opnieuw : in Brakel, de gemeente waar ik werk op de ziekenwagen, hadden ze ook de auto geleverd. En opnieuw was ik de eerste om die auto te ontlenen en er een tochtje mee te doen...
En zo bleef het duren : Oosterzele, Balegem, Sint Lievens Houtem, Zottegem, Etikhove, Burst, Erpe-Mere, ... Bijna altijd was ik de eerste om de auto te ontlenen en er de eerste kilometers op te zetten. En steeds kreeg ik de vraag om feedback te sturen... De vraag was alleen of ze iets met die feedback gingen doen...
Begin juni opnieuw een telefoontje : het viel hun op dat ik bijna altijd vermelde dat ik met de auto naar de carwash gegaan was. Waarom ik dat juist deed? Tja vrij droog, stof, auto staat stil op een parking, ... Ik moet er geen tekeningetje bij maken dat je soms amper door de voorruit kon kijken. Good point kreeg ik te horen, we hebben vanaf volgende week iemand die zeker om de 2 weken de auto's zowel van binnen als van buiten gaat kuisen. Dus hmm ze houden wel degelijk rekening met mijn feedback. Leuk ...
Naar aanleiding van een privé initiatief (Dag van de Hulpverlener) had ik de vraag gesteld of ik begin december 2020 een 4-tal wagens mocht ontlenen om in heel Vlaanderen de hulpdiensten te bedanken. Gewoon voor hun inzit gedurende het hele jaar. Ik kreeg snel een berichtje terug met een dag en uur van afspraak.
Op het opgegeven uur naar daar gekomen, en plots zaten 2 mannen voor mijn neus. Twee kaderleden (en tegelijk de 2 bezielers van Valckenier Share en Valckenier Rent). Beiden al talloze keren aan de telefoon gehad, met beiden al hele babbels gedaan, maar nog nooit écht gezien. Het idee over de Dag van de Hulpverlener was snel gedaan : in amper 5 minuten was het allemaal in kannen en kruiken. Tot ik plots de vraag kreeg of ik het zag zitten om een paar uur in de week te spenderen om het Valckenier Share verhaal op te volgen. Er blijken steeds meer gebruikers er bij te komen en niet elke gebruiker is gewoon om elektrisch te rijden. En er gebeuren toch redelijk wat "foutjes". In ruil uiteraard een (redelijk) loon en ... een Renault Zoë als bedrijfswagen. Ik heb (bij wijze van spreken) nog nooit zo snel een beslissing genomen...
Gevolg is dat er sinds een 10-tal dagen een Renault Zoë voor mn deur staat en ik na mn uren op de ziekenwagen bezig ben met de Valckenier Share vloot (+/- 30 wagens voorlopig) te controleren. Elke dag zijn er wel gebruikers die vergeten de auto terug aan de laadpaal te hangen, of men hangt hem wel aan de laadpaal maar men vergeet de laadkaart te gebruiken, etc etc etc. Dan zien we dit duidelijk op de applicatie (batterij die niet opgeladen word) en dan ga ik even ter plaatse om hem aan de paal te hangen en te badgen. Simpel, een kind kan de was doen. Ook controleer ik meteen de netheid van de wagen en kan dan een interventie van de "wasser" inboeken.
Een ander deel van de job is mensen wat bijstaan bij het EV rijden. Niet zozeer over de auto zelf (daar dienen verkopers voor), maar de randinfo, zoals bijvoorbeeld welke apps ze het beste zetten op hun smartphone, welke laadkaarten handig zijn om te hebben en hoe ze aan een publieke laadpaal moeten laden of er eentje moeten aanvragen bij hun thuis of de buurt van hun woonst.
Mn 8 jaar oude diesel is sindsdien niet meer van stal gekomen, alles doe ik continu met de Zoë. De zo goed als dagelijkse verplaatsing naar het werk (30km enkele reis), de boodschappen, de funtripjes, ... Op die 10 dagen dat de wagen hier staat is er toch al een goeie 3000km op teller bijgekomen. En telkens opnieuw verbaast het mij hoe vlot dat gaat en hoe minder je naar die batterijcapaciteit zit te kijken. Ik heb zelf geen oprit en ben dus genoodzaakt om publieke laadpalen te gebruiken. En dat gaat gewoon enorm vlot! Recht over het werk (letterlijk de straat oversteken) is er een Colruyt met een DATS24 laadstation. De auto (50kWh batterij) volladen kost me daar net geen 12 euro. Hoe makkelijk kan je het hebben? En dan zijn er nog de talloze manier om gewoon gratis te rijden (Lidl, Ikea, ...)
Bij die 3000km zit onder andere een tripje naar Limburg (voorbereiding voor de Dag van de Hulpverlener). Of eens naar Kortrijk bollen van uit Wetteren en via Henegouwen en Brussel terug rijden. Of een tripje Wetteren-Brussel-Luik-Bastogne-Arlon-Han Sur Lesse-Wetteren. Of even naar Zeeland rijden, ...
Het grote voordeel van die wagen? Standaard CCS laden! En dat gaat eigenlijk super vlotjes met die 50kWh batterij. Je komt toe met pakweg 20% batterij, je sluit de wagen aan, gaat iets eten, drinken, strekt je benen en 20 a 30 minuutjes later staat er al terug minimum 70% batterij op je dashboard. Als je het laden een beetje gaat inplannen moet je dus amper wachten tijdens het laden...
Inmiddels heb ik via Fluvius een laadpaal aangevraagd om in mijn omgeving te zetten. Iets wat gratis is, en waar iedereen kan van gebruik maken als je voldoet aan 3 simpele regeltjes:
Je kan zelf kosteloos een publieke laadpaal in je woonomgeving aanvragen als;
1. Je een particulier bent die een elektrische wagen (dus geen hybride) heeft gekocht, besteld of in gebruik heeft (bv. leasingwagen).
2. Je thuis geen oprit of garage hebt.
3. Er binnen een straal van 500 meter van je woning geen publiek toegankelijk oplaadpunt is (gepland).
Je leest het goed : een EV gebruiken (dus niet leasen of bezitten) is goed genoeg als reden! Er is dus geen reden om het niet te proberen! De enige reden waarom dit wel ns afgeketst word is omdat ofwel de gemeente moeilijk doet over waar ze de paal gaan zetten, ofwel dat er op de gevraagde plaats nog geen 400V onder de grond zit. Zaterdag heb ik het formulier ingevuld, en vandaag (woensdag) kreeg ik reeds antwoord dat ik aan alle voorwaarden voldeed (check via Google Streetview overigens voor puntje 2 van de voorwaarden) en ze in overleg gingen met de gemeente. Je krijgt de mogelijkheid om zelf een aantal mogelijkheden te benoemen waar je de paal wenst overigens. Dus hopelijk gaat dit een positief resultaat geven!
Nu de ZE50 hier voor de deur staat zal de test Oostende-Arlon zeker nog ns gedaan worden. Al zal ik dan geen vispannetje eten. Alleen is het momenteel gigantisch druk op de ziekenwagen (iets met een één of ander vies klein beestje) en lijkt het me beter om de test uit te stellen tot het wat rustiger is...
powaq schreef:Zij met een EV hier. Wat betaling jullie zo gemiddeld aan publieke laadpalen? Ik ben wat research aan het doen als je zo kijk zit je toch makkelijk aan 35-40c/kWh. Aan zo'n prijzen ben ja toch altijd (veel) duurder af dan een zuinige benzine of zeker hybride. En dan spreek ik niet over de prijzen die men aan (niet-Tesla) fastchargers vraagt.
Stel je heb een gewone auto die 6 liter/100km doet aan snelwegsnelheden (ik neem snelweg, want in de stad moet je eigenlijk gewoon de fiets nemen ipv de auto, oneindig veel efficiënter). Stel dat benzine €1,25 per liter kost dan kost 100km rijden u €7,5.
Stel tegelijk dat je EV 230Wh/km doet op de snelweg (lijkt me niet onrealistisch in kouder weer, 120/130kmh) dan verbruik je 23kWh/100km aan pakweg 35 cent dan betaal je daar €8,05/100km voor.
Mijn conclusie is dan, zelfs als je thuis kan laden aan ±26 cent (pakweg €6/100km), dat het eigenlijk amper de moeite (van een financieel standpunt, ecologisch is iets anders) is, zeker als je dan een plug in hybride kan kopen die ook gewoon 100% aftrekbaar is. Want, de meerkost voor een EV blijft significant. De TCO makes no sense in realiteit, of mis ik iets (ik spreek hier vanuit standpunt van een zelfstandige met vennootschap)? De rentabiliteit gaat eraan door onze energieprijzen.
Enkel als je altijd thuis kan laden met excess zonne-energie lijkt het mij financieel moeite.
Wel met mn Citroen Berlingo moest ik altijd een goeie 75 euro aan diesel uitgeven (volle tank) om daar dan ongeveer 900 a 1000km mee te kunnen rijden.
Met een volle lading zou de Zoë in theorie een 395km meegaan. Uiteraard is dit in de meest ideale omstandigheden, maar 350 heb ik er al uit geperst : airo op 20 graden, rijden aan 70 of 90km/u (geen autostrade), B-modus gebruiken. Op de autostrade is 300km realistischer.
Dus ik moet de Zoë 3x laden van 0 tot 100 om eenzelfde bereik te hebben als de Berlingo. Voor 50kWh betaal ik bij DATS24 (aan 0.25 euro per kWh) 12.5 euro. Als je dit vermenigvuldigd met 3 kom je dus uit op 37.5 euro voor eveneens 900 km. Wat net iets meer dan de helft is dan de Berlingo.
Verbruik van de Berlingo zit wel relatief hoog (6 liter/100km), daar moet je natuurlijk wel rekening mee houden als je gaat vergelijken. Maar als je kan thuis laden (daluren) dan is die prijs natuurlijk ook weer lager.
Snelladen is inderdaad duur, maar dat is tanken aan autosnelwegen ook. En waar kan je die snelladers vinden? Juist ja ... in de buurt van snelwegen. Ik hou het een beetje op DATS24, Lidl, Ikea. Als je echt dringend moet laden kan je zowat overal terecht met de Smoov app/laadkaart (Allego laadpalen), waar je op dit moment rond de 0.363 euro per kWh betaald. Bij bluecorner betaal je rond de 0.40 euro per kWh (al kan dit goedkoper als je een abonnement hebt :
https://www.bluecorner.be/nl/abonnementen-laadpassen-2/). EV-Point is 0.369 euro per kWh. Maar een belangrijke kaart om te hebben is bvb Chargemap waar je gratis kan laden aan alle (!) Luminus laadpalen in België. Ook de snelladers! Ook Luminus zelf kan interessant zijn : 0.36 euro per kWh aan hun snelladers (+20 cent per minuut) en 0.31 euro aan hun gewone laders. Gebruik je de kaart van Luminus op andere laders, dan komt er 0.01 euro bij (dus 0.32 euro).
Maar is het niet alleen die prijzen die tellen, maar denk ook aan verzekeringen, taksen, parkeren, belastingen, ... dat een pak goedkoper uitkomt!