Aan de EV rijders ...

Discussieforum over energiebedrijven (elektriciteit en gas), zonnepanelen, windenergie en andere.
krisken
Moderator
Moderator
Twitter: kriskenbe
Uitgedeelde bedankjes: 1863 keer
Bedankt: 1003 keer
Contacteer:
Provider

krisken schreef:Of je gaat gewoon chargen bij Ionity (Wetteren, en er is momenteel één in de maak te Veurne) met een Maingau laadkaart, en dan kost het nog steeds 8 euro voor een full charge
Maingau is nu 35 cent per kwh
https://www.maingau-energie.de/e-mobili ... reismodell

Nog steeds zeer goedkoop voor snelladen dus!

En Colruyt vraagt overigens 25 cent voor hun dats24 laadpalen.

Internet = Orange 100/10Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer
Provider

DeStandaard Opinie - OPINIE MOBILITEIT - Een leerboek elektrisch rijden
https://www.standaard.be/cnt/dmf20200818_97586711
Johan Rutgeerts
Architect en urbanist.
Johan Rutgeerts is een overtuigd gebruiker van de elektrische auto. En die over­tuiging kun je goed gebruiken.
Een mooie rant op alles wat rond EV nodig is:

laadpalen en -tarieven (de man heeft geen oprit/garage)
Op mijn laatste factuur varieert het tarief van 0,39 tot 1,06 euro per kW. Daar is wellicht een verklaring voor, maar in een land waar de maximumtarieven voor benzine en diesel vastliggen, is dat merkwaardig.
Lang niet alle laadpalen slagen er overigens in een laadsessie tot stand te brengen. Na vijf keer proberen bel ik dan de helpdesk. Die zijn zo vriendelijk om de paal te rebooten. Ik heb ondertussen geleerd dat er een korte en een lange reboot bestaat. Geen van beide werkt.
In mijn straat in Gent zijn we al met drie elektrische auto’s en minstens twee hybrides. Toch kunnen we geen laadpaal krijgen, want het past niet in algemeen strategisch plan van de dienst stedelijke ontwikkeling. Mijn stad is er ook nog niet in geslaagd om, ruim een jaar na installatie van die laadpalen, de laadplaatsen met een groene strook af te bakenen zodat niet elke benzine- of dieselgebruiker ze inneemt.
bereik/verbruik
Al ben ik een gezapige chauffeur, toch ligt het verbruik 30 procent hoger dan wat in de brochure staat. De wagen rijdt zo zuinig als voorgeschreven als ik niet meer dan 50 kilometer per uur rij, ook op de autosnelweg.
Om dan te eindigen met
Moet ik mij nu beklagen dat ik voor een elektrische auto heb gekozen? Neen, zeker niet, want het rijdt zalig en ik blijf erin geloven dat we op middellange termijn duurzame elektriciteit zullen kunnen opwekken en we met alsmaar efficiëntere batterijen zullen rijden die geen roofbouw op onze aardkorst plegen. Maar om elektrisch rijden aan te moedigen, zullen de overheden en de private sector de handen in elkaar moeten slaan. Van de vele relanceplannen die we zullen nodig hebben om de coronacrisis te verteren, is dit er een van.
Het komt vaak op hetzelfde neer: de overheden missen visie of als er dan toch een zeldzame visie is: ideeën om de visie in de praktijk uit te werken en te ondersteunen.
krisken
Moderator
Moderator
Contacteer:
Provider

Maingau is ook niet meer interessant voor Ionity laadpalen...

your EinfachStromLaden price will change on September 1, 2020.

Your new price is:

Normal price

AC: 37.04 ct/kWh*

DC: 46.79 ct/kWh*

IONITY charging points: 73.11 ct/kWh*

Energy customers

AC: 27.29 ct/kWh*

DC: 37.04 ct/kWh*

IONITY charging points: 73.11 ct/kWh*

*Including 16% VAT

Telefonie = EDPnet + OVH
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 104 keer
Bedankt: 313 keer
Provider

De man heeft wel een punt. Er is te weinig aanbod en nog veel nadelen. Dit heeft me doen besluiten om geen EV te kopen en gewoon voor een nieuwe benzine te gaan. Als ik hier weer 13 jaar mee kan doen ben ik tevreden. Tegen dan hebben ze misschien WEL een alternatief dat beter is.
Hoe krommer de tenen, hoe gevoeliger de schenen
ubremoved_22196
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 352 keer
Bedankt: 222 keer
Provider

Ik heb een "sportbakje" gekocht... Fiesta ST of Renault Zoë waren de opties. Alles overwogen en toch gegaan voor fun met de ST, en dan bedoel ik, een HOOP fun met dat autootje. Was ook goedkoper dan de Zoë. Grootste struikelblok was de huur van de batterij ik snap dat he, maar als het goed weer is rij ik met de Speed pedelec of motor en kan het zijn dat de wagen 3 weken niet eens buiten komt. Bij Renault betaal je dan wel 84 euro huur voor de batterij. Ik had zoiets van: goed, hopelijk is dit de laatste auto op benzine dat ik koop dus mag het ook eens ietsje meer zijn. :wink:
krisken
Moderator
Moderator
Contacteer:
Provider

Even een kleine update alhier ...

We gaan terug naar pre-corona tijd : januari 2020...

De garage waar ik destijds de Zoë ZE40 getest had (Garage Mahy te Gent) had de nieuwe ZE50 binnen en ik mocht er mee test rijden. Echter waren er 2 voorwaarden : er moest een verkoper naast me zitten, en even de Oostende - Arlon rit doen was volledig uit den boze ... Dus maar vriendelijk bedankt ...

Februari 2020 : ik wou en zou de ZE50 testen dus begon ik maar wat te zoeken op internet. Blijkt dat er een grote garage is te Aalst (Renault Valckenier). Die hebben ook een afdeling "Valckenier Rent", waar je een auto kan huren zonder meer. Dus even gebeld of er de kans bestaat om een Zoë te huren. In datzelfde telefoongesprek ook mijn intenties duidelijk gemaakt wat ik wou doen er mee. En wat bleek : in plaats van een prijs per kilometer + een huurprijs kwamen we uit op een vaste prijs om de testen mee te doen! Beter kon gewoon niet!

Vijf dagen later was het zo ver : één van de kaderleden van Renault Valckenier leende me zijn persoonlijke Zoë uit (ze hadden deze nog niet in het verhuur programma). Dus eerst met dat beestje tot in Brakel gereden, waar ik mijn werkgever heb laten kennis maken met elektrisch rijden. Een ware opdracht daar het een echte petrolhead is en elektrisch nooit deftig kon rijden. En wat blijkt : hij had er daadwerkelijk plezier in om de Vlaamse Ardennen onveilig te maken met de 135pk's van de Zoë! Hij kon maar niet zwijgen hoe rap "dat stekkedozeke" kon optrekken. Missie geslaagd dus! Vanaf Brakel ben ik dan maar doorgereden tot in Oostende om aan de Luminus snellader te laden tot 100% terwijl ik iets ging eten. Eens hij op 100% stond kon de trip naar Arlon beginnen. Inmiddels was het 22u, dus heerlijk rustig op de snelwegen!

En dan begon het probleem : geen idee wat er fout was met het vispannetje, maar ik heb letterlijk ELK tankstation/wegrestaurant gezien tussen Oostende en Aalst. Overal stoppen, naar het toilet sprinten, ontlasten, en 15 minuten later half bezweet terug in de auto rijden in de hoop dat ik het ging uithouden tot het volgende tankstation... Ik heb de test dan maar opgegeven en de wagen terug aan de garage gezet, en met mn eigen voituur terug gereden naar huis.

De volgende dag kreeg ik al snel telefoon : die wagen had zeker geen 700km gereden? Wat was er gebeurd. Na het verhaal natuurlijk hilariteit alom, en men besloot om het geld van de huur terug te storten en ik moest maar iets laten weten als ik opnieuw de test wou doen...

Iets meer dan een maand later kreeg ik een telefoontje van Valckenier. Of ik hen nog kende? Ze lieten me weten dat ze spoedig zouden beginnen met een nieuwe tak : "Valckenier Share" : een deelwagenproject met diverse wagens in zuid Oost-Vlaanderen. Allemaal elektrisch, meestal een Zoë, en hier en daar een Kangoo. Gewoon een telefoontje ter informatie...

Natuurlijk bleef het in mn achterhoofd hangen en na een maandje informeerde ik al eens over de standplaatsen van de wagens. Meteen kreeg ik een mailtje terug met alle informatie die je maar kan wensen over de wagens en de standplaatsen. Adressen, nummerplaten, inschrijfdata, de "vaste laadpaal" van die wagen,... Het was duidelijk geen document dat ze naar iedereen stuurden. Ik downloadde de app dan maar eens en schreef me alvast in. Makkelijker kon het niet : vanuit de app een foto nemen van je ID en rijbewijs en done/done.

Toen me opviel dat er plots een deelwagen stond te Lierde kon ik niet anders dan stoppen om dat beestje eens goed te testen. Dus eigen auto aan de kant, deelwagen open en voila ik kon rijden. De volle 23km's had die wagen. Ik heb me wat ingehouden maar ik heb er toch meteen een goeie 100-tal bijgezet. Heerlijke wagen! De ZE40 was reeds genieten, maar die ZE50 is helemaal fantastisch. Je merkt dat de wagen volwassener is : veel minder plastiek, een mooi groot display in het midden, geen ellendige tomtom navigatie meer, over the air updates, echt super...

De volgende dag kreeg ik telefoon van de man waarvan ik de auto had ontleent in februari : wat men ervaringen waren met de deelwagen. Werkte de app goed? Was het intuïtief genoeg? Had ik klachten? Minpuntjes? Positieve ideeën? Ik deed ze maar meteen alle ideeën van de hand die ik ook aan Zencar destijds had gegeven en warempel : een dagje later kreeg ik een mailtje terug met een "dank u voor de tips" inhoud.

Twee weken later kriebelde het opnieuw : in Brakel, de gemeente waar ik werk op de ziekenwagen, hadden ze ook de auto geleverd. En opnieuw was ik de eerste om die auto te ontlenen en er een tochtje mee te doen...

En zo bleef het duren : Oosterzele, Balegem, Sint Lievens Houtem, Zottegem, Etikhove, Burst, Erpe-Mere, ... Bijna altijd was ik de eerste om de auto te ontlenen en er de eerste kilometers op te zetten. En steeds kreeg ik de vraag om feedback te sturen... De vraag was alleen of ze iets met die feedback gingen doen...

Begin juni opnieuw een telefoontje : het viel hun op dat ik bijna altijd vermelde dat ik met de auto naar de carwash gegaan was. Waarom ik dat juist deed? Tja vrij droog, stof, auto staat stil op een parking, ... Ik moet er geen tekeningetje bij maken dat je soms amper door de voorruit kon kijken. Good point kreeg ik te horen, we hebben vanaf volgende week iemand die zeker om de 2 weken de auto's zowel van binnen als van buiten gaat kuisen. Dus hmm ze houden wel degelijk rekening met mijn feedback. Leuk ...

Naar aanleiding van een privé initiatief (Dag van de Hulpverlener) had ik de vraag gesteld of ik begin december 2020 een 4-tal wagens mocht ontlenen om in heel Vlaanderen de hulpdiensten te bedanken. Gewoon voor hun inzit gedurende het hele jaar. Ik kreeg snel een berichtje terug met een dag en uur van afspraak.

Op het opgegeven uur naar daar gekomen, en plots zaten 2 mannen voor mijn neus. Twee kaderleden (en tegelijk de 2 bezielers van Valckenier Share en Valckenier Rent). Beiden al talloze keren aan de telefoon gehad, met beiden al hele babbels gedaan, maar nog nooit écht gezien. Het idee over de Dag van de Hulpverlener was snel gedaan : in amper 5 minuten was het allemaal in kannen en kruiken. Tot ik plots de vraag kreeg of ik het zag zitten om een paar uur in de week te spenderen om het Valckenier Share verhaal op te volgen. Er blijken steeds meer gebruikers er bij te komen en niet elke gebruiker is gewoon om elektrisch te rijden. En er gebeuren toch redelijk wat "foutjes". In ruil uiteraard een (redelijk) loon en ... een Renault Zoë als bedrijfswagen. Ik heb (bij wijze van spreken) nog nooit zo snel een beslissing genomen...

Gevolg is dat er sinds een 10-tal dagen een Renault Zoë voor mn deur staat en ik na mn uren op de ziekenwagen bezig ben met de Valckenier Share vloot (+/- 30 wagens voorlopig) te controleren. Elke dag zijn er wel gebruikers die vergeten de auto terug aan de laadpaal te hangen, of men hangt hem wel aan de laadpaal maar men vergeet de laadkaart te gebruiken, etc etc etc. Dan zien we dit duidelijk op de applicatie (batterij die niet opgeladen word) en dan ga ik even ter plaatse om hem aan de paal te hangen en te badgen. Simpel, een kind kan de was doen. Ook controleer ik meteen de netheid van de wagen en kan dan een interventie van de "wasser" inboeken.

Een ander deel van de job is mensen wat bijstaan bij het EV rijden. Niet zozeer over de auto zelf (daar dienen verkopers voor), maar de randinfo, zoals bijvoorbeeld welke apps ze het beste zetten op hun smartphone, welke laadkaarten handig zijn om te hebben en hoe ze aan een publieke laadpaal moeten laden of er eentje moeten aanvragen bij hun thuis of de buurt van hun woonst.

Mn 8 jaar oude diesel is sindsdien niet meer van stal gekomen, alles doe ik continu met de Zoë. De zo goed als dagelijkse verplaatsing naar het werk (30km enkele reis), de boodschappen, de funtripjes, ... Op die 10 dagen dat de wagen hier staat is er toch al een goeie 3000km op teller bijgekomen. En telkens opnieuw verbaast het mij hoe vlot dat gaat en hoe minder je naar die batterijcapaciteit zit te kijken. Ik heb zelf geen oprit en ben dus genoodzaakt om publieke laadpalen te gebruiken. En dat gaat gewoon enorm vlot! Recht over het werk (letterlijk de straat oversteken) is er een Colruyt met een DATS24 laadstation. De auto (50kWh batterij) volladen kost me daar net geen 12 euro. Hoe makkelijk kan je het hebben? En dan zijn er nog de talloze manier om gewoon gratis te rijden (Lidl, Ikea, ...)

Bij die 3000km zit onder andere een tripje naar Limburg (voorbereiding voor de Dag van de Hulpverlener). Of eens naar Kortrijk bollen van uit Wetteren en via Henegouwen en Brussel terug rijden. Of een tripje Wetteren-Brussel-Luik-Bastogne-Arlon-Han Sur Lesse-Wetteren. Of even naar Zeeland rijden, ...

Het grote voordeel van die wagen? Standaard CCS laden! En dat gaat eigenlijk super vlotjes met die 50kWh batterij. Je komt toe met pakweg 20% batterij, je sluit de wagen aan, gaat iets eten, drinken, strekt je benen en 20 a 30 minuutjes later staat er al terug minimum 70% batterij op je dashboard. Als je het laden een beetje gaat inplannen moet je dus amper wachten tijdens het laden...

Inmiddels heb ik via Fluvius een laadpaal aangevraagd om in mijn omgeving te zetten. Iets wat gratis is, en waar iedereen kan van gebruik maken als je voldoet aan 3 simpele regeltjes:

Je kan zelf kosteloos een publieke laadpaal in je woonomgeving aanvragen als;

1. Je een particulier bent die een elektrische wagen (dus geen hybride) heeft gekocht, besteld of in gebruik heeft (bv. leasingwagen).
2. Je thuis geen oprit of garage hebt.
3. Er binnen een straal van 500 meter van je woning geen publiek toegankelijk oplaadpunt is (gepland).

Je leest het goed : een EV gebruiken (dus niet leasen of bezitten) is goed genoeg als reden! Er is dus geen reden om het niet te proberen! De enige reden waarom dit wel ns afgeketst word is omdat ofwel de gemeente moeilijk doet over waar ze de paal gaan zetten, ofwel dat er op de gevraagde plaats nog geen 400V onder de grond zit. Zaterdag heb ik het formulier ingevuld, en vandaag (woensdag) kreeg ik reeds antwoord dat ik aan alle voorwaarden voldeed (check via Google Streetview overigens voor puntje 2 van de voorwaarden) en ze in overleg gingen met de gemeente. Je krijgt de mogelijkheid om zelf een aantal mogelijkheden te benoemen waar je de paal wenst overigens. Dus hopelijk gaat dit een positief resultaat geven!

Nu de ZE50 hier voor de deur staat zal de test Oostende-Arlon zeker nog ns gedaan worden. Al zal ik dan geen vispannetje eten. Alleen is het momenteel gigantisch druk op de ziekenwagen (iets met een één of ander vies klein beestje) en lijkt het me beter om de test uit te stellen tot het wat rustiger is...
powaq schreef:Zij met een EV hier. Wat betaling jullie zo gemiddeld aan publieke laadpalen? Ik ben wat research aan het doen als je zo kijk zit je toch makkelijk aan 35-40c/kWh. Aan zo'n prijzen ben ja toch altijd (veel) duurder af dan een zuinige benzine of zeker hybride. En dan spreek ik niet over de prijzen die men aan (niet-Tesla) fastchargers vraagt.

Stel je heb een gewone auto die 6 liter/100km doet aan snelwegsnelheden (ik neem snelweg, want in de stad moet je eigenlijk gewoon de fiets nemen ipv de auto, oneindig veel efficiënter). Stel dat benzine €1,25 per liter kost dan kost 100km rijden u €7,5.
Stel tegelijk dat je EV 230Wh/km doet op de snelweg (lijkt me niet onrealistisch in kouder weer, 120/130kmh) dan verbruik je 23kWh/100km aan pakweg 35 cent dan betaal je daar €8,05/100km voor.

Mijn conclusie is dan, zelfs als je thuis kan laden aan ±26 cent (pakweg €6/100km), dat het eigenlijk amper de moeite (van een financieel standpunt, ecologisch is iets anders) is, zeker als je dan een plug in hybride kan kopen die ook gewoon 100% aftrekbaar is. Want, de meerkost voor een EV blijft significant. De TCO makes no sense in realiteit, of mis ik iets (ik spreek hier vanuit standpunt van een zelfstandige met vennootschap)? De rentabiliteit gaat eraan door onze energieprijzen.

Enkel als je altijd thuis kan laden met excess zonne-energie lijkt het mij financieel moeite.
Wel met mn Citroen Berlingo moest ik altijd een goeie 75 euro aan diesel uitgeven (volle tank) om daar dan ongeveer 900 a 1000km mee te kunnen rijden.
Met een volle lading zou de Zoë in theorie een 395km meegaan. Uiteraard is dit in de meest ideale omstandigheden, maar 350 heb ik er al uit geperst : airo op 20 graden, rijden aan 70 of 90km/u (geen autostrade), B-modus gebruiken. Op de autostrade is 300km realistischer.

Dus ik moet de Zoë 3x laden van 0 tot 100 om eenzelfde bereik te hebben als de Berlingo. Voor 50kWh betaal ik bij DATS24 (aan 0.25 euro per kWh) 12.5 euro. Als je dit vermenigvuldigd met 3 kom je dus uit op 37.5 euro voor eveneens 900 km. Wat net iets meer dan de helft is dan de Berlingo.

Verbruik van de Berlingo zit wel relatief hoog (6 liter/100km), daar moet je natuurlijk wel rekening mee houden als je gaat vergelijken. Maar als je kan thuis laden (daluren) dan is die prijs natuurlijk ook weer lager.

Snelladen is inderdaad duur, maar dat is tanken aan autosnelwegen ook. En waar kan je die snelladers vinden? Juist ja ... in de buurt van snelwegen. Ik hou het een beetje op DATS24, Lidl, Ikea. Als je echt dringend moet laden kan je zowat overal terecht met de Smoov app/laadkaart (Allego laadpalen), waar je op dit moment rond de 0.363 euro per kWh betaald. Bij bluecorner betaal je rond de 0.40 euro per kWh (al kan dit goedkoper als je een abonnement hebt : https://www.bluecorner.be/nl/abonnementen-laadpassen-2/). EV-Point is 0.369 euro per kWh. Maar een belangrijke kaart om te hebben is bvb Chargemap waar je gratis kan laden aan alle (!) Luminus laadpalen in België. Ook de snelladers! Ook Luminus zelf kan interessant zijn : 0.36 euro per kWh aan hun snelladers (+20 cent per minuut) en 0.31 euro aan hun gewone laders. Gebruik je de kaart van Luminus op andere laders, dan komt er 0.01 euro bij (dus 0.32 euro).

Maar is het niet alleen die prijzen die tellen, maar denk ook aan verzekeringen, taksen, parkeren, belastingen, ... dat een pak goedkoper uitkomt!

Telefonie = EDPnet + OVH
Goztow
userbase crew
userbase crew
Uitgedeelde bedankjes: 1423 keer
Bedankt: 878 keer
Provider
Te Koop forum

Dank je voor dit uitgebreid relaas! Kan je een review doen van de functies voor semi autonoom rijden? Lane assist met acc? Autonoom file rijden? Autonoom parkeren? Enzovoort.
Bedank andere users voor nuttige posts, door op Afbeelding te klikken
satsurfer
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 457 keer
Provider

https://techpulse.be/nieuws/297106/luci ... YwMjA1OAS2
zo 800 km. rijbereik. Outperforms Tesla op veel vlakken momenteel.

CEO and 'chief technology officer' Lucid is een voormalig voormalig 'chief engineer' van Tesla :-D

Zal veel bagage meegenomen hebben van Tesla. :-D

[youtube]7LRT7bIJcis[/youtube]

[youtube]yd9xN3a-0mc[/youtube]

[youtube]jbXEWi-OK4o[/youtube]
bruma
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 41 keer
Bedankt: 80 keer
Provider

@krisken
Hoe moeten we u nu noemen, de medic of de ambulancier van Valckenier?
satsurfer
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 457 keer
Provider

the right man on the right place @ the right time. Ze mogen blij zijn bij valkeniers.
krisken
Moderator
Moderator
Contacteer:
Provider

Goztow schreef:Dank je voor dit uitgebreid relaas! Kan je een review doen van de functies voor semi autonoom rijden? Lane assist met acc? Autonoom file rijden? Autonoom parkeren? Enzovoort.
Daarover kan ik kort zijn! Autonoom rijden kan hij immers niet zoals je van bvb Tesla gewoon bent. Lane assist en Lane keeping is aanwezig. Alleen merk je wel dat hij het midden van de baan gaat "zoeken" door zachtjes van de ene rand van de rijstrook naar de andere te rijden. Niet aan te raden dus en een ramp in vergelijking met Tesla. Alleen kost die laatste dan weer een pak meer en heeft deze ook een pak meer camera's aan boord...

Autonoom file rijden is eveneens niet mogelijk : zelfs in B mode moet je nog steeds de voetrem bedienen (pakweg van 0 tot 15km/u afremmen). Voor autonoom file te rijden heb je ook adaptive cruise control nodig, en ook dit is niet aanwezig op de wagen. Enkel de gewone cruise control en de speed limiter. Adaptive zou in een update komen, maar stel me wel vragen hoe goed die gaat zijn : er is immers geen radar aanwezig. Enkel een front cam.

Autonoom parkeren : deze functie zit op de Renault Zoë ZE50 Edition One, deze heb ik niet (ik heb een Renault Zoë ZE50 Intense). Kan ik dus geen antwoord op geven...
bruma schreef:@krisken
Hoe moeten we u nu noemen, de medic of de ambulancier van Valckenier?
Afhankelijk van waar ik op dat moment aan t werk ben noem je mij gewoon ambulancier of EV Ambassadeur (ja, das blijkbaar iets dat bestaat :))
satsurfer schreef:the right man on the right place @ the right time. Ze mogen blij zijn bij valkeniers.
Ah gewoon chance gehad. Veel chance :-)

Telefonie = EDPnet + OVH
Taaner242
Plus Member
Plus Member
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 14 keer
Provider

Een vraagje aan de EV / Valckenier Share ambassadeur: tot wanneer kan ik nu eigenlijk kosteloos een reservering annuleren?
In de Algemene Voorwaarden lees ik in Bijlage 1 onder 4.1 dat er bij annulatie vanaf 6 uur voor aanvang reservatie, er 25% kosten worden aangerekend. Dus ga ik er van uit dat je tot 6u voor start reservatie, je kosteloos kunt annuleren.
Nu heb ik dit WE mijn eerste reservatie bij Valckenier geannuleerd, en kreeg ik de melding dat dit kosteloos kon tot 24u voor start reservatie?
Of heb ik iets verkeerd gelezen?
krisken
Moderator
Moderator
Contacteer:
Provider

Aha, zeer interessant! 6u en 24u is absoluut niet hetzelfde.
Kan je dit anders even ons laten weten via dit formulier : https://www.valckeniergroep.be/nl/renault/contact

Bedankt om dit te laten weten

Telefonie = EDPnet + OVH
ubremoved_2964
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 67 keer
Bedankt: 397 keer
Provider

satsurfer schreef:zo 800 km. rijbereik. Outperforms Tesla op veel vlakken momenteel.
Die 0-100 in 2.5s is ook supercar niveau, indrukwekkend. Vind hem mooier dan een Tesla.

Waar de Polestar een uitdager is voor de mod 3, is deze eerder in de prijsklasse van een mod S.

Die range is wel indrukwekkend, mijn huidige petrol head sportauto heeft met een sportieve autotocht ongeveer een range van 470 km met een volle tank (20km bovenop de range die hij beweert nog te hebben is normaal)
teller01.jpg
teller01.jpg (21.01 KiB) 2079 keer bekeken
teller02.jpg
teller02.jpg (19.94 KiB) 2079 keer bekeken
Met die Tesla killer kan ik veel verder rijden zonder te moeten nadenken over range. Vrees alleen een beetje dat het snel 100K euro gaat worden met wat opties.
Flying
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 20 keer
Bedankt: 19 keer
Provider

krisken schreef:
Goztow schreef:Dank je voor dit uitgebreid relaas! Kan je een review doen van de functies voor semi autonoom rijden? Lane assist met acc? Autonoom file rijden? Autonoom parkeren? Enzovoort.
Daarover kan ik kort zijn! Autonoom rijden kan hij immers niet zoals je van bvb Tesla gewoon bent. Lane assist en Lane keeping is aanwezig. Alleen merk je wel dat hij het midden van de baan gaat "zoeken" door zachtjes van de ene rand van de rijstrook naar de andere te rijden. Niet aan te raden dus en een ramp in vergelijking met Tesla. Alleen kost die laatste dan weer een pak meer en heeft deze ook een pak meer camera's aan boord...
Toegegeven, ze verkopen de Zoë als een echte ICE auto. Vier verschillende versies, op de basisversie kun je zelfs een pakket nemen om de ramen elektrisch te maken (in 2020?) en los van de versie huur je de batterij constant. Ik zou eerder een EV kiezen waar de batterij inbegrepen is, wetende dat de garantie erop goed is en de levensduur ook. Het huren van de batterij kost bij deze auto minimum meer dan wat ik momenteel aan verzekering full omnium incl. rechtsbijstand en BA betaal.

Begrijp me niet verkeerd, ik maak geen reclame voor een Tesla, ik geef alleen aan dat ik me niet in dat huurgedoe kan vinden. Het lijkt erop dat dit voor Renault de eerste stap is richting een auto als dienst in plaats van een auto als bezit. Geen probleem mee, maar dan liever dat share concept dan een halfbakken oplossing. Dit is waar Geely (Volvo) op aanstuurt met Lynk & Co, the new way of lease.
krisken
Moderator
Moderator
Contacteer:
Provider

Je kan inderdaad de batterij huren, maar kopen kan ook.

Telefonie = EDPnet + OVH
blaatpraat
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 31 keer
Bedankt: 101 keer
Provider

Ik heb, toen ik mijn ZE50 aankocht, de pro's en contra's naast elkaar gezet.

Ik kwam om te beginnen om +- 6 jaar huur uit voordat kopen goedkoper zou zijn, puur naar het financiële plaatje kijkend.

De verschillen, waarmee je ook dient rekening te houden:
- Je eigen verzekering is lager, wegens een lagere aankoopwaarde van de wagen (scheelde bij mij zo'n 150 euro op jaarbasis)
- Pechbijstand is inbegrepen voor de ganse wagen gedurende de ganse huurperiode (100 euro per jaar)
- Als de batterij te zwak zou worden, wordt deze kostenloos vervangen (wat niet gelijk is met de garantie bij kopen, daar zit de degenerativiteit ingecalculeerd, bij huren wordt zelfs bij normale slijtage de batterij vervangen)
- Als er een opvolger uitkomt van de accu, met dezelfde vormfactor, kan je deze kostenloos (*) laten vervangen
(*) Kostenloos in de zin van het materiaal (wegens huur). Je betaalt enkel werkuren aan de wagen.

Alles naast elkaar geplaatst, vind ik het huren dus niet echt slechter dan het kopen van een batterij in dit geval.
ubremoved_22196
Elite Poster
Elite Poster
Provider

Maar als huren u meer kost dan benzine tanken? Daarbovenop een veel hogere aanschafrpijs van de auto... Zelf uw elektriciteit ook nog met betalen bij het 'tanken'... Weet niet of het kostenplaatje nog zo voordelig uit valt vs zelfs een benzine in de wat duurdere prijsklasse.
Flying
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 20 keer
Bedankt: 19 keer
Provider

krisken schreef:Je kan inderdaad de batterij huren, maar kopen kan ook.
Van de website wordt dit niet duidelijk. Daar kan ik enkel huren terugvinden en staat er nooit een prijs inclusief kopen batterij, tenzij het goed verborgen zit.

De voordelen begrijp ik, maar als bedrijf schuif je steeds de optie naar voor die het meeste opbrengt. Dat zal in dit geval wel het huren zijn. Niets mis mee, natuurlijk, winst moet geboekt worden. Ik kijk al uit naar het moment dat een auto bezitten verdwijnt en er overgestapt wordt op het gebruiken ervan. In een app instellen wanneer je wil vertrekken en dat, zelfrijdende, ding komt je ophalen. Muziek voor de verre toekomst, maar het op termijn reduceren van het aantal voertuigen is wenselijk.
ubremoved_22196
Elite Poster
Elite Poster
Provider

Ik denk dat het zelfrijdende aspect van taxi's nog niet voor meteen zal zijn. Kans is groot dat ik tegen dan al lang overleden ben. :)
krisken
Moderator
Moderator
Contacteer:
Provider

Flying schreef:
krisken schreef:Je kan inderdaad de batterij huren, maar kopen kan ook.
Van de website wordt dit niet duidelijk. Daar kan ik enkel huren terugvinden en staat er nooit een prijs inclusief kopen batterij, tenzij het goed verborgen zit.

De voordelen begrijp ik, maar als bedrijf schuif je steeds de optie naar voor die het meeste opbrengt. Dat zal in dit geval wel het huren zijn. Niets mis mee, natuurlijk, winst moet geboekt worden. Ik kijk al uit naar het moment dat een auto bezitten verdwijnt en er overgestapt wordt op het gebruiken ervan. In een app instellen wanneer je wil vertrekken en dat, zelfrijdende, ding komt je ophalen. Muziek voor de verre toekomst, maar het op termijn reduceren van het aantal voertuigen is wenselijk.
Ga naar de configurator (https://nl.renault.be/elektrische-wagen ... rator.html) en bovenaan heb je een "switch" tussen kopen of huren.
Slafes schreef:Maar als huren u meer kost dan benzine tanken? Daarbovenop een veel hogere aanschafrpijs van de auto... Zelf uw elektriciteit ook nog met betalen bij het 'tanken'... Weet niet of het kostenplaatje nog zo voordelig uit valt vs zelfs een benzine in de wat duurdere prijsklasse.
Dat is iets dat natuurlijk afhangt van hoeveel km je bolt op een maand. Als je dan ook nog kijkt dat je autoverzekering goedkoper is, je geen dieseltaksen moet betalen, je minder naar de garage moet voor onderhoud, je autobelasting een pak lager is, ...

Als je natuurlijk een wagen hebt staan die amper bolt en je op die manier geld uitspaart, dan zal deze keus natuurlijk beter zijn dan een nieuwe EV kopen.

Telefonie = EDPnet + OVH
ubremoved_22196
Elite Poster
Elite Poster
Provider

Probleem met de huur van de Renault batterijen... Je mag er amper mee rijden. Dus eender hoe maakt dat huren duurder is dan benzine rijden op die manier.

≤7.500 € 74
10.000 € 84
12.500 € 94
15.000 € 104
17.500 € 114
Onbeperkt** € 124

Per kilometer dat je boven je toegelaten kilometers zit: 5 cent.

Met een benzine betaal je ook geen dieseltaks he en met een euro 6 norm krijg je ook al 15% korting op je factuur.

Wat onderhoud betreft, ook bij Renault vraagt men om jaarlijks langs te komen aan een vast tarief, wat mij zowat even duur lijkt als het jaarlijkse onderhoud aan mijn Ford Fiesta ST. De Renault België website is met opzet slecht gemaakt om niets op te kunnen vinden van dergelijke zaken lijkt me. Na 50 keer doorklikken kwam ik pas op de batterij huurprijzen uit en de onderhoudsprijzen heb ik niet meer gevonden. :)

Reken ook nog eens 1238 euro installatie van een Wallcharger... Daar tank ik letterlijk 2 jaar voor en dan rij ik ongeveer 7500 km per jaar. Huur batterij op 2 jaar 1776. Humm...
NuKeM
Content Editor
Content Editor
Bedankt: 156 keer
Contacteer:
Provider

En als je je Zoe wil verkopen moet je je huurcontract mee verkopen dacht ik. Nooit fan geweest van die batterij huur constructies. Gewoon batterij betalen (met deftige garanties erop) maakt het voor iedereen eenvoudiger. Dacht dat hun motivatie voor die batterijverhuur was dat mensen (ten onrechte) schrik hadden van de levensduur en dus kosten gelinkt aan de batterij. Dus via huur toch die onrust wat wegnemen voor die mensen (maar ze rekenen wel goed door, blijkbaar zijn er ook niet gerust op of willen ze er goed geld mee verdienen?).
ubremoved_2964
Elite Poster
Elite Poster
Bedankt: 397 keer
Provider

Slafes schreef:Probleem met de huur van de Renault batterijen... Je mag er amper mee rijden. Dus eender hoe maakt dat huren duurder is dan benzine rijden op die manier.

≤7.500 € 74
10.000 € 84
12.500 € 94
15.000 € 104
17.500 € 114
Onbeperkt** € 124

Per kilometer dat je boven je toegelaten kilometers zit: 5 cent.
Is dat huur per maand op basis van km per jaar?

Voor 124 euro per maand kan ik mijn oude volvo 2 keer volgooien, en daar rij ik dan zeker 2000 km mee, dus 24000 op jaar basis.
Bij de huur van de batterij moet je ook nog de laadkost meerekenen, dus dan is dit verdienmodel niet echt in het voordeel van de klant, tenzij zoals NuKeM al aangaf, klanten die schrik hebben dat de batterij niet gaat meegaan, die daar stevig voor willen betalen.
Sasuke
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 153 keer
Bedankt: 332 keer
Contacteer:
Provider

satsurfer schreef:https://techpulse.be/nieuws/297106/luci ... YwMjA1OAS2
zo 800 km. rijbereik. Outperforms Tesla op veel vlakken momenteel.
Zeer interessant, en ik twijfel zelfs om een preorder te reserveren, maar zoals altijd ... het ziet er indrukwekkend uit, maar voor 2022 heb je die nooit in je bezit, én de eerste versie zal zeker een 160k EUR kosten waar de "normale" versie 80k gaat kosten, waar gaat die 80k verschil in zitten dan ?

Ik vind het zeer moeilijk om te gokken met zulke dingen, tevens zijn er een aantal rare dingen in het design te zien. Glass roof dat volledig doortrekt, zeer interessant, maar ik zie wel zonnekleppen ... veel nut gaan die niet hebben me dunkt :-)

De auto is rijklaar nu, maar ze hebben 2 jaar nodig om "productie te starten", zonder een enkele garantie op #stuks per maand.

Ik denk dat ik toch nog altijd maar even de kat uit de boom kijk (en wat aandelen koop :p )
Who the fxxk is General Failure and why is he reading my hard disk ?
Afbeelding
q-tec
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 71 keer
Bedankt: 101 keer
Provider

Leuke review!
Zoe is en blijft te duur voor wat het is. Eens benieuwd wat ze met Dacia gaan doen als die deftig is en goedkoop genoeg.
Edpnet High upload 16/10 + edpnet voip + weepee voip
Belgacom Vdsl 16.5/2
Galys2 + Mobile vikings
Afbeelding

Afbeelding
WalterB1
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 150 keer
Bedankt: 133 keer
Provider

Juist. Naar de Dacia Spring kijk ik uit.

Renault heeft voor de Chinese markt de City K-ze uitgebracht.
33 kilowatt motor, maximale snelheid 105 km per uur. Zou in China op een $8,700 komen na premies in de goedkoopste versie.
'the interior does not look like you are being punished for not being to afford a more expensive car'

Ik heb reclame voor de Dacia Spring vorige week ontvangen van Dacia.

https://nl.dacia.be/dacia-gamma/spring-electric.html

Zeer weinig concrete informatie over. Zou voor 2021 zijn. Inschatting zijn dat de prijs vanaf 15 000 euro zou kunnen liggen. Als dat waar zou zijn, zelfs bij bescheiden specs, dan zakt de prijs minimale prijs voor een elektrische wagen met een 10 000 euro.

Het ontwerp van deze conceptwagen staat mij trouwens erg aan. Maarja, ik vrees dat als het al te koop zal zijn het een duurdere speciale editie zijn. Ik verwacht dat de basisversie in 'camionette-wit' zal zijn.
ubremoved_22196
Elite Poster
Elite Poster
Provider

ub4b schreef:Is dat huur per maand op basis van km per jaar?

Voor 124 euro per maand kan ik mijn oude volvo 2 keer volgooien, en daar rij ik dan zeker 2000 km mee, dus 24000 op jaar basis.
Bij de huur van de batterij moet je ook nog de laadkost meerekenen, dus dan is dit verdienmodel niet echt in het voordeel van de klant, tenzij zoals NuKeM al aangaf, klanten die schrik hebben dat de batterij niet gaat meegaan, die daar stevig voor willen betalen.
Correct, jij geeft op voorhand op, ik denk minder dan 7500 te rijden en legt 74 euro per maand op tafel. Rij je toch meer dan 7500km dan moet je achteraf 0,05c per kilometer extra betalen. Ik weet nog niet hoe of wanneer ze dat bekijken, maar denk op de jaarlijkse onderhoudsbeurt.

Ik zit in hetzelfde schuitje, momenteel staat de prijs zo laag dat ik zelfs 98 tank en nog minder op tafel moet leggen dan 74 euro per maand.
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 356 keer
Bedankt: 717 keer
Provider

Een praktijktest van 10 modellen met hun theoretische actieradius en de werkelijke actieradius
https://m.hln.be/auto/zo-ver-komen-deze ... ~a76411a4/
MacMini M1 - Vu+ Zero - Fritz!Box 6890LTE + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer
Provider

Dat is alvast een beter resultaat dan de CO2 van ICE auto's enkele jaren geleden :)
https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2015/09/28 ... 1-2454858/
https://www.link2fleet.be/analyse-co2-e ... elijkheid/

EV's moeten toch ook gewoon de WLTP cyclus doorlopen?
WLTP is er toch gekomen om de resultaten van de norm wat meer op de realiteit te doen lijken?
tien
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 102 keer
Bedankt: 65 keer
Provider

Sasuke schreef:maar ik zie wel zonnekleppen ... veel nut gaan die niet hebben me dunkt :-)
En hoe gaat gij dan uwe mascara doen?
krisken
Moderator
Moderator
Contacteer:
Provider

Jack Daniels schreef:Een praktijktest van 10 modellen met hun theoretische actieradius en de werkelijke actieradius
Typisch HLN : we nemen 3 Tesla's, een Jag en een I-Pace, en vullen dat op met de rest... Meer dan de helft premium cars...

Telefonie = EDPnet + OVH
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 356 keer
Bedankt: 717 keer
Provider

krisken schreef:
Jack Daniels schreef:Een praktijktest van 10 modellen met hun theoretische actieradius en de werkelijke actieradius
Typisch HLN : we nemen 3 Tesla's, een Jag en een I-Pace, en vullen dat op met de rest... Meer dan de helft premium cars...
Als je goed leest zie je dat AD NL de bron is en zij hebben op hun beurt het artikel van de daily mail overgenomen. Dus HLN heeft deze lijst NIET opgesteld. Of hoe sommigen fake news proberen maken. Je houdt het niet voor mogelijk.
MacMini M1 - Vu+ Zero - Fritz!Box 6890LTE + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
krisken
Moderator
Moderator
Contacteer:
Provider

In dat geval worden zaken gewoon klakkeloos overgenomen, zonder meer. Jammer ...

Telefonie = EDPnet + OVH
sky
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 31 keer
Bedankt: 100 keer
Provider

OF en hoeveel premium cars erin zitten maakt weinig uit.
De vergelijking is ook niet of wagen x beter rijdt dan wagen y.

Ze hebben de 10 wagens allemaal exact aan dezelfde test onderworpen en men is tot de vaststelling gekomen dat voor wagen x het bereik 10% minder is dan officieel en dat voor wagen y het bereik 30% minder is dan officieel.

Dat de test eventueel in andere weersomstandigheden gedaan werd dan we in Belgie gewoon zijn, of dat men alleen maar bergop gereden heeft maakt niets uit. De test was voor alle wagens dezelfde en het officieel bereik is duidelijk anders dan het effectief bereik in die omstandigheden.
MClaeys
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 377 keer
Bedankt: 343 keer
Provider

Een tijdje geleden ook een filmke gezien van zo een range test. Vond het ook wel eens interessant te zien wat de wagens deden aan het eind van hun batterij.
[youtube]ZH7V2tU3iFc[/youtube]
De resultaten starten rond 25 minuten.
krisken
Moderator
Moderator
Contacteer:
Provider

sky schreef:OF en hoeveel premium cars erin zitten maakt weinig uit.

Ze hebben de 10 wagens allemaal exact aan dezelfde test onderworpen en men is tot de vaststelling gekomen dat voor wagen x het bereik 10% minder is dan officieel en dat voor wagen y het bereik 30% minder is dan officieel.

Dat de test eventueel in andere weersomstandigheden gedaan werd dan we in Belgie gewoon zijn, of dat men alleen maar bergop gereden heeft maakt niets uit. De test was voor alle wagens dezelfde en het officieel bereik is duidelijk anders dan het effectief bereik in die omstandigheden.
De test an sich maakt niet uit, maar had men nu eens begonnen met meer modellen te nemen die "jan-met-de-pet" zich kan veroorloven, dan was het al meteen een stuk interessanter. Want zo krijg je weer de perceptie dat een EV alleen maar bestaat voor 't volk met teveel geld...

Telefonie = EDPnet + OVH
krisken
Moderator
Moderator
Contacteer:
Provider

sky schreef:OF en hoeveel premium cars erin zitten maakt weinig uit.

De test an sich maakt niet uit, maar had men nu eens begonnen met meer modellen te nemen die "jan-met-de-pet" zich kan veroorloven, dan was het al meteen een stuk interessanter. Want zo krijg je weer de perceptie dat een EV alleen maar bestaat voor 't volk met teveel geld...

Telefonie = EDPnet + OVH
SpecialK
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
Bedankt: 105 keer
Provider

Ik zie daar toch een Hyundai Kona, Kia e-Niro en Nissan Leaf in staan. Als je een rijberijk van ~400 km wil zit je toch al snel in de 40.000 eur prijscategorie.
krisken
Moderator
Moderator
Contacteer:
Provider

Dat is net het punt : wilt iedereen zo een rijbereik? Mocht dit zo zijn, waarom rijden er dan stadswagen op diesel/benzine rond in ons land?

Waarom zie ik bijvoorbeeld de Renault Zoë daar niet bij staan? De meest verkochte EV in Europa? Of de E-Golf, BMW I3, Hyundai Ioniq, MG ZS EV, Peugeot E208 en E2008, de E-UP, ...?

Telefonie = EDPnet + OVH
Plaats reactie

Terug naar “Energie en duurzame ontwikkeling”