Wie heeft al contactloos betaald?

Onderwerpen die nergens anders thuis horen en toch eerder technisch van aard zijn? Post ze hier!
Plaats reactie
stefan1234
Plus Member
Plus Member
Berichten: 213
Lid geworden op: 05 sep 2019, 14:15
Uitgedeelde bedankjes: 10 keer
Bedankt: 12 keer

WalterB1 schreef:
stefan1234 schreef:Argenta-publiek is denk ik meer gehecht aan dat lage-kostenmodel dan aan praktische innovaties. Argenta was ook laat met de ontwikkeling van een performante bankier-app, en sommige klanten hebben nog geen kaarten met contactloze betaalfunctie.
Ooit waren ze wel een innovator. Ik ben ooit overgestapt van de Kredietbank, waar ik als jongere gratis elektronisch bankieren had door in te bellen op de computer van de Kredietbank maar een te betalen abonnement diende te nemen om dat te mogen blijven doen als ex-jongere naar Argenta. Die boden internetbankieren via ... internet. Niet inbellen. En je kreeg 250 frank premie omdat je dat wou doen.

Weet niet of dat toeval was of niet maar Argenta was ook zeer lang een van de zeer weinige banken waar hun internetbankieren werkte via Linux. (Netscape)
Bij innovatie moet je je altijd afvragen: innoveert een bedrijf omdat de top van het bedrijf voor innovatie kiest? Of is de innovatie iets dat organisch kan ontstaan aan de basis wanneer de top van het bedrijf en middle management niet de moeite doen of niet in staat zijn om die innovatie te fnuiken vanuit hun angst voor verandering? Ik vermoed dat het vaak het tweede zal zijn. Geen enkele bank ondersteunt volgens mij bewust Linux (of Firefox), net zoals geen enkele bank bewust toelaat dat hun apps geïnstalleerd worden op jailbroken of geroote toestellen. Dat is een van mijn IT-stokpaardjes waar een bepaald soort persoon altijd heel geënerveerd op reageert: je kan niet tegelijk kiezen voor marginaliteit (desktop open source software, VPNs, cryptocoins, eigen SMTP-server, jailbroken of geroote smartphones) én verwachten dat je in de praktijk ten volle en frictieloos zal kunnen deelnemen aan de samenleving. Het is niet verkeerd om dat te willen, wel dom om dat te verwachten.
MRC101
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1538
Lid geworden op: 31 mar 2005, 21:27
Locatie: Gent
Bedankt: 5 keer

Ik gebruik vooral payconiq, en sinds deze week ook Samsung Pay (smart watch).
Misschien probeer ik Google Pay ook eens, voor 't geval ik mijn horloge niet aan heb en met mijn kredietkaart wil betalen. Maar dan moet ik switch tussen Payconiq en Google Pay via de instellingen, of niet?
Gebruikersavatar
timmermc
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 900
Lid geworden op: 07 nov 2012, 18:00
Uitgedeelde bedankjes: 29 keer
Bedankt: 35 keer

MRC101 schreef:Maar dan moet ik switch tussen Payconiq en Google Pay via de instellingen, of niet?
Ik vermoed dat je dan onder instellingen - contactloze betalingen, het schakelaarje 'stel standaard tap &...' moet uitschakelen in je Payconiq app.
Of je een zelfde mogelijkheid hebt op Google Pay indien je wilt switchen van app, weet ik niet. Mijn bank (Argenta) ondersteunt geen Google of Apple Pay.
Aan zee schijnt de zon altijd...☀️
Gebruikersavatar
WalterB1
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1890
Lid geworden op: 22 jan 2010, 18:59
Uitgedeelde bedankjes: 150 keer
Bedankt: 133 keer

Zeer beslist niet contactloos maar op een bepaalde wijze was het volgende leuk;

Ik bestelde een paar dagen geleden iets op een Duitse website. Ik kon kiezen uit heel veel verschillende wijze van betaling. Ook betalen via overschrijving.

Manueel, niet via een of ander webplatform. En ze gaven 2% korting als je dat wou doen. Wou dat meer winkels dat zouden doen. Tenslotte moeten al die betaalsystemen ook hun % hebben. Waar meestal noch de klant en zeker niet de handelaar iets aan heeft.
Laatst gewijzigd door WalterB1 op 26 apr 2020, 16:54, 1 keer totaal gewijzigd.
boonpwnz
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4357
Lid geworden op: 05 jul 2017, 09:50
Uitgedeelde bedankjes: 74 keer
Bedankt: 100 keer

Ik vind het heel vervelend dat de zelfscan hier in de lokale ah maaltijdcheque kaart niet accepteert + is dan nog niet contactloos. dus voor mij is het vaak in de kassarij aanschuiven.
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6659
Lid geworden op: 20 jun 2016, 18:36
Uitgedeelde bedankjes: 18 keer
Bedankt: 386 keer

WalterB1 schreef: Manueel, niet via een of ander webplatform. En ze gaven 2% korting als je dat wou doen. Wou dat meer winkels dat zouden doen. Tenslotte moeten al die betaalsystemen ook hun % hebben. Waar meestal noch de klant en zeker niet de handelaar iets aan heeft.
Dat de betaalsystemen een commissie nemen klopt, doch dat is geen pure winst. Een deel daarvan gaat naar de werking, onderhoud en uitbouw van de infrastructuur, een deel gaat naar de verzekeringen voor de kaarthouders, een deel vloeit (meestal) terug naar de klant in de vorm van een getrouwheidsprogramma, en wat er overblijft is dan de winst. Natuurlijk op al die transacties is dat laatste geen klein bedrag, maar als er geen winst op gemaakt kon worden zou men het ook niet doen.

Het belangrijkste hierbij is m.i. dat je dmv betaling via overschrijving je heel wat bescherming vaarwel zegt in ruil voor een kleine korting. Als dat een handelaar is waarvan je weet dat die te vertrouwen is en niet moeilijk doet over alles, dan is dat nog te verantwoorden. Indien niet, ga je aan een lijdensweg beginnen als je pakje niet aankomt en de handelaar wilt niet meewerken. Justitie is m.i. je enige optie want je bank gaat de overschrijving niet terugdraaien, ze zullen zeggen "u had met kredietkaart moeten betalen".

Noot hierbij dat Bancontact geen haar beter is. Bancontact is een betaalmiddel voor transacties in de winkel waarbij je ziet/weet wat je koopt en hoeveel je betaalt. Weet dat je via internet geen enkele bescherming hebt met Bancontact, het is het equivalent van een instant overschrijving, chargeback is onmogelijk. Maestro biedt daarentegen wel weer bescherming maar de banken gaan je niet graag zien komen voor een dossier inzake.

Ik verkies altijd kredietkaart, ook al kost het dan wat meer. Kredietkaarten zijn gemaakt voor overeenkomsten op afstand, zonder kredietkaarten (en de beschermingen die erbij horen) zou e-commerce nooit van de grond hebben kunnen komen.
stefan1234
Plus Member
Plus Member
Berichten: 213
Lid geworden op: 05 sep 2019, 14:15
Uitgedeelde bedankjes: 10 keer
Bedankt: 12 keer

Ben je nou niet gewoon een Amerikaanse theorie over de verschillen tussen kredietkaarten en debetkaarten aan het transponeren op de Belgische situatie, zonder effectief te hebben nagegaan of dat gerechtvaardigd is op basis van het in België geldend consumentenbeschermingsrecht en de voorwaarden van de kredietkaartovereenkomsten gehanteerd door de Belgische banken?

Overigens moeten we, om het op zijn Bart De Wevers te zeggen, daar ook allemaal niet zo flauw over doen. De reden waarom een bepaald type Amerikaan zo verknocht is aan al de voordelen die samenhangen met betalen met kredietkaart (charge-back, cash-back, miles en al de rest) is omdat het hen het gevoel geeft deel uit te maken van een consumentenelite. Dat is ook zo, aangezien de economische kostprijs van die privileges gesocialiseerd wordt en uiteindelijk gedragen wordt door wie geen kaart kan krijgen wegens bv. geen goede kredietscore (armeren, en disproportioneel minderheden).

En als die chargeback-mogelijkheid echt een belangrijke factor is, wil dat zeggen dat je incalculeert dat je er gebruik van gaat maken. Leuk om te hebben natuurlijk als het kan, maar ik vermoed dat velen daar ook misbruik van proberen te maken. Hoe vaak in je leven wordt je nu uiteindelijk écht opgelicht? Veel minder vaak dan het aantal keren dat je achteraf gewoon spijt hebt van een uitgave. Dat is dan de facto geen misbruik te kwader trouw (wel de lege), want je gaat zo denken als je jezelf wijsmaakt tot een consumentenelite te behoren.

Ik zie overigens niet in wat het probleem is van de bestaande wildgroei aan betaalmiddelen naast cash, het labyrint van selectieve aanvaarding ervan, of het doorrekenen van de kost toen dat nog kon. Ik begrijp de aantrekkingskracht wel van één betaalmiddel te kunnen hebben voor alles, maar dat is economisch niet rationeel omdat elk zijn eigen niche heeft. Diversiteit is een strekte in deze. Het is egoïstisch en naïef om te verwachten dat anderen, die heel goede redenen kunnen hebben om een betaald betaalmiddel te weigeren, zich gaan aanpassen aan jouw verlangen om alles met je ene favoriete kaart of digitale portefeuille te kunnen doen.

Cash is het minst handige betaalmiddel, vandaar dat het dient voor situaties waar dat verhoudingsgewijs niet zo'n nadeel is, of de anonimiteit in het voordeel van een van de betrokkenen is. Je weet min of meer waar de gevaarlijke buurten zijn, en als je daar niet naar toe gaat loop je weinig risico bestolen te worden. Je weet welke kleine ondernemers (kappers, horeca) verwachten cash betaald te worden zodat ze kunnen frauderen. Je weet wat je gaat doen en hoeveel geld je ongeveer mee moet nemen. Je bent een local en kent dus de biljetten en de munten. M.a.w. cash is voor situaties waarin je de context goed kan lezen, of waar de economische context niet complex is. "Criminaliteit", OK, maar dat is uiteindelijk een vies woord voor wat ook een vorm van ondernemerschap is. Geen kassafraude, meer werkloosheid in de horeca en onder de mensen die nu kappers zijn. "Terroristische geldstromen", tsja, als landen de aanwezigheid van populaties die betrokken raken in terroristische netwerken niet zouden tolereren, de enige echte oplossing voor alles rond dit thema, zou dat een non-issue zijn.

VISA en MasterCard zijn voor plaatsen waar je geen local bent (luchthavens, buitenlandse websites, Aldi en Lidl waar veel Oost-Europese truckers onderweg inkopen doen...), winkelketens die niet op prijs concurreren en de meerkost dus graag dragen omdat het aanvaarden van alle betaalmiddelen bij het merk past (Delhaize), landen waar je niet streetwise bent en dus minder veilig bent op straat. Het is het betaalmiddel voor situaties die je moeilijk kan lezen of die economisch complexer zijn.

Maestro en Bancontact zitten ergens in het midden tussen cash en VISA/MasterCard. Bv. de Colruyt-groep, die willen niet frauderen met het aankoopbedrag van je aankopen en eisen dus geen betaling in cash. Maar hun merk richt zich ook niet op relatief prijsongevoelige klanten of non-locals, en ze kunnen het zich dus veroorloven om VISA en MasterCard te weigeren. Soms aanvaardt een lokale vestiging het tijdelijk als er een muziekfestival aan de gang is waar veel buitenlanders op af komen, maar dat is de uitzondering die de regel illustreert.

Als je met één betaalmiddel in de portefeuille het huis uit wil, neem dan cash mee. Wil je het risico niet lopen om je geld te verliezen of bestolen te worden, en ga je niet naar een kapper, café, restaurant of drugdealer, neem dan een Bancontact-kaart met gedeactiveerde contactloze betaalfunctie mee. Over met enkel je smartphone het huis uit gaan hoef je niet te fantaseren, want iedereen in dit land moet steeds minstens zijn of haar identiteitskaart bij hebben. Sneu misschien, maar dat is de wet in dit land, zelfs al past dat niet in de fantasie van gewichtsloos worden die de PR van Apple en Google je wil aanpraten. Wil je echt een proces-verbaal riskeren gewoon om een punt te maken omtrent alles met je smartphone te kunnen doen?
Gebruikersavatar
timmermc
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 900
Lid geworden op: 07 nov 2012, 18:00
Uitgedeelde bedankjes: 29 keer
Bedankt: 35 keer

Cash is het minst handige betaalmiddel, vandaar dat het dient voor situaties waar dat verhoudingsgewijs niet zo'n nadeel is, of de anonimiteit in het voordeel van een van de betrokkenen is. Je weet min of meer waar de gevaarlijke buurten zijn, en als je daar niet naar toe gaat loop je weinig risico bestolen te worden. Je weet welke kleine ondernemers (kappers, horeca) verwachten cash betaald te worden zodat ze kunnen frauderen. Je weet wat je gaat doen en hoeveel geld je ongeveer mee moet nemen. Je bent een local en kent dus de biljetten en de munten. M.a.w. cash is voor situaties waarin je de context goed kan lezen, of waar de economische context niet complex is. "Criminaliteit", OK
Ben jij nu echt ook één van die door bankiers gehersenspoelde mensen die alles wat nog cash betaald word onder de noemer fraude gaan plaatsen? Wel dan schaam je.

Ik ga niet ontkennen dat er mensen zijn die een cash betaalmiddel gebruiken om criminaliteit te beoefenen, maar er zijn ook nog heel veel mensen die graag het genot ervan ondervinden om te iets kopen met cash, niet met een plastiek kaartje en om nu maar iedereen zomaar over diezelfde kam te scheren
Ik doe ook mee met de trend van betalen met plastiek, omdat je soms gewoon niet anders kan. Maar het geeft me nog steeds het beste, meest tevreden gevoel van een aankoop te kunnen betalen met munt en papier, want daar heb ik tenslotte voor gewerkt, dat is mijn loon, mijn verdienste. Daar heb ik fysiek contact mee.

Jij komt waarschijnlijk niet uit een tijd dat je baas je op het eind van de maand een loonzakje gaf waar allemaal briefjes inzaten, en je toen met een goed gevoel de deur kon uitstappen omdat je wist waar je elke dag voor ging werken en thuis daarna je beloning tevreden kon tonen aan je echtgenote.

Ik krijg het bijna op de zenuwen als ik voor het kogelvrije, supersterke glasraam moet staan in een bank, mijlenver afgeschermd van degene waar ik mijn geld aan heb toevertrouwd en hem/haar bijna smekend moet vragen om me 1000 of 2000 euro te overhandigen van mijn eigen zuurverdiende centen. Dat is althans het gevoel wat ik heb hierbij en de uitstraling van degene achter het glas spreekt boekdelen waarbij men nog net niet durft te vragen waarvoor ik dit nodig heb.
Aan zee schijnt de zon altijd...☀️
stefan1234
Plus Member
Plus Member
Berichten: 213
Lid geworden op: 05 sep 2019, 14:15
Uitgedeelde bedankjes: 10 keer
Bedankt: 12 keer

timmermc schreef:
Cash is het minst handige betaalmiddel, vandaar dat het dient voor situaties waar dat verhoudingsgewijs niet zo'n nadeel is, of de anonimiteit in het voordeel van een van de betrokkenen is. Je weet min of meer waar de gevaarlijke buurten zijn, en als je daar niet naar toe gaat loop je weinig risico bestolen te worden. Je weet welke kleine ondernemers (kappers, horeca) verwachten cash betaald te worden zodat ze kunnen frauderen. Je weet wat je gaat doen en hoeveel geld je ongeveer mee moet nemen. Je bent een local en kent dus de biljetten en de munten. M.a.w. cash is voor situaties waarin je de context goed kan lezen, of waar de economische context niet complex is. "Criminaliteit", OK
Ben jij nu echt ook één van die door bankiers gehersenspoelde mensen die alles wat nog cash betaald word onder de noemer fraude gaan plaatsen? Wel dan schaam je.

Ik ga niet ontkennen dat er mensen zijn die een cash betaalmiddel gebruiken om criminaliteit te beoefenen, maar er zijn ook nog heel veel mensen die graag het genot ervan ondervinden om te iets kopen met cash, niet met een plastiek kaartje en om nu maar iedereen zomaar over diezelfde kam te scheren
Ik doe ook mee met de trend van betalen met plastiek, omdat je soms gewoon niet anders kan. Maar het geeft me nog steeds het beste, meest tevreden gevoel van een aankoop te kunnen betalen met munt en papier, want daar heb ik tenslotte voor gewerkt, dat is mijn loon, mijn verdienste. Daar heb ik fysiek contact mee.

Jij komt waarschijnlijk niet uit een tijd dat je baas je op het eind van de maand een loonzakje gaf waar allemaal briefjes inzaten, en je toen met een goed gevoel de deur kon uitstappen omdat je wist waar je elke dag voor ging werken en thuis daarna je beloning tevreden kon tonen aan je echtgenote.

Ik krijg het bijna op de zenuwen als ik voor het kogelvrije, supersterke glasraam moet staan in een bank, mijlenver afgeschermd van degene waar ik mijn geld aan heb toevertrouwd en hem/haar bijna smekend moet vragen om me 1000 of 2000 euro te overhandigen van mijn eigen zuurverdiende centen. Dat is althans het gevoel wat ik heb hierbij en de uitstraling van degene achter het glas spreekt boekdelen waarbij men nog net niet durft te vragen waarvoor ik dit nodig heb.
Je leest iets dat er niet staat. Ik argumenteerde dat bepaalde mensen de voorkeur geven aan cash omdat ze dan makkelijker kunnen frauderen (wat ik overigens ook niet eens zo problematisch vind op het aangehaalde niveau). Dat impliceert niet dat ik argumenteerde dat wanneer mensen de voorkeur geven aan cash, dit noodzakelijk is omdat ze dan makkelijker kunnen frauderen. Ik ben zelf
  • pro cash in vgl. met elektronisch betalen
  • pro lokale kaartschema's in vgl. met VISA of MasterCard
  • pro fysieke kaarten in vgl. met digitale portefeuilles
  • pro online bankieren via de browser en fysieke token in vgl. met smartphone-apps
... maar romantische, misplaatste nostalgie over echte cash versus vals giraal geld is een zeer slechte raadgever. Elke vorm van fiat-geld is uiteindelijk puur geloof (daarom niet verkeerd of economisch dom). Een beter argument is dat de oude manier bij wijze van spreken 99% van de handigheid biedt voor 1% van de computationele complexiteit.

Vreemd argument ook in je laatste paragraaf. Je stelt jezelf voor als iemand van de oude stempel, maar die fetisj van het zogezegd persoonlijk contact met je bankier is net een gevolg van de manier waarop economische interacties door en door gepsychologiseerd worden de laatste pakweg 20 jaar. Ik meen me te herinneren dat er in de vorige eeuw veel meer kogelvrij glas was in banken, net omdat er meer cash en ander waardepapier aanwezig was. Het is net door de digitalisering dat men de illusie van gemoedelijkheid heeft kunnen introduceren in retail banking. Persoonlijk is het nooit geweest. Nu kent "jouw" bankier je misschien niet indien je bijna nooit meer in een fysieke bank komt. Dat maakt het echter niet minder persoonlijk dan vroeger. De onderliggende juridische relatie is er altijd een tussen klant en bank geweest, niet tussen klant en individuele bankmedewerkers. Banken hebben er anderzijds nu ook niet meer vertrouwen in dat je geen crimineel bent dan vroeger. Het kogelvrij glas is grotendeels weg, maar dat is enkel weg omdat er nu gewoon veel minder te stelen valt. Ben vijf jaar terug in Iran geweest, een zeer cash-intensieve samenleving, en daar worden banken gewaakt door kerels met AK-47's, die op een verhoogje aan de poort gaan staan wanneer er een geldtruck aankomt of wegrijdt. Niet dat ze wantrouwiger zijn, het is gewoon nodig omdat ze zich waarschijnlijk de ontwaardingstechnieken die wij hier hebben niet kunnen veroorloven.

Het is ook maar normaal dat een bank je verrichtingen in zekere mate onderwerpt aan een veiligheidslogica. Fiat-geld is inherent sociaal, giraal fiat-geld des te meer. Ik heb een probleem met veiligheidslogica die het gevolg is van nutteloze complexiteit, maar er zal altijd veiligheidslogica aanwezig zijn. Als je daar niet mee kan leven moet je maar eisen van je werkgever dat hij je cash betaalt, of je geld elke maand onmiddellijk afhalen en onder de matras stoppen. Of zoek een bank die volstrekt onbeveiligd is en waar miljoenen aan cash aanwezig is, zodat niemand ooit het gevoel moet krijgen wantrouwig behandeld te worden. Dat je dan EUR 100 per maand moet betalen aan vergoeding zodat de bank zich kan verzekeren voor dit dom risico, dat is een gevolg van jouw vrije keuze.
Gebruikersavatar
timmermc
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 900
Lid geworden op: 07 nov 2012, 18:00
Uitgedeelde bedankjes: 29 keer
Bedankt: 35 keer

Kort samengevat:
Het bankwezen is een geïnstitutionaliseerde dievenbende.
Aan zee schijnt de zon altijd...☀️
glda19
Premium Member
Premium Member
Berichten: 544
Lid geworden op: 22 aug 2006, 01:41
Uitgedeelde bedankjes: 6 keer
Bedankt: 9 keer

Mensen U bent serieus van het onderwerp aan het afwijken.
Ik starte dit om te vragen naar de ervaringen met contactloos betalen.
Niet over hoe het bank wezen in mekaar zit.
Anders bij blijvend afwijken laat ik het op slot zetten
glda19
Premium Member
Premium Member
Berichten: 544
Lid geworden op: 22 aug 2006, 01:41
Uitgedeelde bedankjes: 6 keer
Bedankt: 9 keer

Ik heb al verschillende x geprobeerd contactloos te betalen via gsm in een bepaalde winkel en heeft een van toestel Verifone V400m Mobiele vermoed als ik af ga op de foto's die ik via google terug vind.
Maar dit lukt niet om contact te maken met het toestel via de gsm met nfc zou het komen omdat hij in een geschermhoesje zit ?Contactloos via de kaart wel. En scannen via payconiq met de gecombindeerde payconiq bancontact app werkte wel. Maar veel trager dan contactloos met de kaart.
De kleine carrefour hier heeft nog een meer exotische betaalterminal daar waar ik mij totaal niet meer aan. Werkt niks 0,0 contact loos.
De beste zijn nog al tijd de meest verspreide met het contactloos symbool groot op de zijkant.

In de colruyt ga ik het nog eens proberen want daar zal het wel lukken denk ik want die hebben die grote toestellen de meest verspreide. En daar is het mij ooit al mee gelukt. Mijn wifi stond op en had al vroeger via het openbaar colruyt wifi netwerk gesurft. Maar vermoed dat je je iedere x je je iedere x moet verifiëren. En dit had ik niet gedaan. Daar ik zag dat ik verbonden was zal niet zo gewest zijn. Volgende x eens via mobiel proberren.

Waarom geeft contactloos via gsm met nfc zo veel problemen ?
Wie ondervind nog zo veel problemen.
Gebruikersavatar
devilkin
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4884
Lid geworden op: 17 mei 2006, 20:10
Uitgedeelde bedankjes: 551 keer
Bedankt: 341 keer
Contacteer:

In Duitsland ben je niks met de payconic /bancontact app, dus blijft er niet veel over behalve Google pay. Of de kaart rechtstreeks gebruiken.
Telenet All-Internet -- using CV8560E & OPNsense on PCEngines APU2E4
Proximus & Mobile Vikings -- Using OnePlus 8 Pro (ROM: Stock)
iktjilp
Plus Member
Plus Member
Berichten: 201
Lid geworden op: 23 jun 2013, 23:46
Twitter: IkTjilp
Uitgedeelde bedankjes: 7 keer
Bedankt: 8 keer

Bij Verifone zit de ontvanger in het scherm. Met iPhone nooit echt problemen mee. Bij Carrefour is de ontvanger het stuk boven scherm. Bij die van Atos dan weer dat stuk aan de zijkant.

Is het je ooit wel gelukt en komt er ergens een fout te voorschijn of blijft het stil?
Edpnet VDSL XL - Mobile Vikings - Zon - APP TV

Zorg goed voor jezelf en de mensen om je heen.
blatruwe
Plus Member
Plus Member
Berichten: 127
Lid geworden op: 12 nov 2018, 17:24
Uitgedeelde bedankjes: 15 keer
Bedankt: 29 keer

Bij mijn laatste contactloze betaling via de bancontact app kwam de melding dat de contactloze betaalmethode vanaf eind maart niet langer ondersteund wordt. De melding is nu weg na het bevestigen van de betaling, en ik kan online ook niet zoveel hierover vinden.

Is dat werkelijk dat de app er dan mee stopt? Heeft iemand hier meer info over?
ahrand
Plus Member
Plus Member
Berichten: 218
Lid geworden op: 10 sep 2011, 08:31
Uitgedeelde bedankjes: 25 keer
Bedankt: 13 keer

Inderdaad, op jou aangeven opende ik even m'n Payconiq app en die gaf een bericht dat de Pay&Tap (Tik & Betaal) functionaliteit eind maart zou stoppen.
(Nog) Niets op het internet over te vinden.
Zeer vreemd en een beetje lullig voor een organisatie als Payconiq.
Heeft Google hun Tap & Pay licentie ingetrokken ?
blatruwe
Plus Member
Plus Member
Berichten: 127
Lid geworden op: 12 nov 2018, 17:24
Uitgedeelde bedankjes: 15 keer
Bedankt: 29 keer

Antwoord van payconicq
Om de stabiliteit en snelheid van de Payconiq by Bancontact-app voor al onze gebruikers te garanderen, hebben we besloten om deze functionaliteit die enkel beschikbaar was op Android te verwijderen. We zijn momenteel een alternatief aan het onderzoeken voor de contactloze Tap&Pay functionaliteit op zowel Android als iOS.

Alle andere functionaliteiten om contactloos te betalen in de winkel (zoals het scannen van een QR-code) blijven beschikbaar in de Payconiq by Bancontact-app.

ahrand
Plus Member
Plus Member
Berichten: 218
Lid geworden op: 10 sep 2011, 08:31
Uitgedeelde bedankjes: 25 keer
Bedankt: 13 keer

blatruwe schreef: Om de stabiliteit en snelheid van de Payconiq by Bancontact-app voor al onze gebruikers te garanderen, hebben we besloten om deze functionaliteit die enkel beschikbaar was op Android te verwijderen. We zijn momenteel een alternatief aan het onderzoeken voor de contactloze Tap&Pay functionaliteit op zowel Android als iOS.

Alle andere functionaliteiten om contactloos te betalen in de winkel (zoals het scannen van een QR-code) blijven beschikbaar in de Payconiq by Bancontact-app.
Marketing BS. Als je de keuze had zou je dit niet, met dit soort timing, zo plots aanpakken. Ze hadden blijkbaar geen keuze. Benieuwd wie ze op de knieën dwong. Ik schat Google (zodat ze hun Google Pay voorrang kunnen geven om sneller marktaandeel te grijpen) ? Of oneenigheid bij de aandeelhouders van Payconiq over de te varen koers ? To be continued ...
Laatst gewijzigd door ahrand op 08 mar 2021, 11:54, 2 keer totaal gewijzigd.
ddd
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2273
Lid geworden op: 08 feb 2010, 15:56
Uitgedeelde bedankjes: 351 keer
Bedankt: 153 keer

Stroper
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1749
Lid geworden op: 24 aug 2011, 10:27
Uitgedeelde bedankjes: 87 keer
Bedankt: 140 keer

ahrand schreef: Benieuwd wie ze op de knieën dwong. Ik schat Google (zodat ze hun Google Pay voorrang kunnen geven om sneller marktaandeel te grijpen) ?
Ik denk het niet, dan zouden ze ook de bankapps blokkeren die dit aanbieden(KBC, Belfius)
ahrand schreef: Of oneenigheid bij de aandeelhouders van Payconiq over de te varen koers ? To be continued ...
* KBC & BNP zijn op de Google/ApplePay-trein gesprongen.
* Ik vermoed dat ING België vroeg of laat het moederbedrijf volgt met ApplePay/GooglePay
* Dan blijft Belfius als enigste aandeelhouder over.
ddd
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2273
Lid geworden op: 08 feb 2010, 15:56
Uitgedeelde bedankjes: 351 keer
Bedankt: 153 keer

En de Belfius app zelf ondersteunt draadloos betalen.
ahrand
Plus Member
Plus Member
Berichten: 218
Lid geworden op: 10 sep 2011, 08:31
Uitgedeelde bedankjes: 25 keer
Bedankt: 13 keer

Anyway, ik was één van die 1,5% die dagelijks (!) de Tap&Pay functionaliteit gebruikte op Payconiq. Ik zit bij AXA die die functionaliteit niet in hun app hebben, dus ik ben binnen 3 weken 'gezjost' en moet mijn bankkaart (terug) leren meenemen naar de winkel. Ik dacht daar net vanaf te zijn :roll:

Toch een gekke timing als je't mij vraagt, binnen drie weken werkt er iets niet meer en misschien hebben ze tegen dan een andere oplossing maar waarschijnlijk (nog) niet ...
Zoals gewoonlijk is er er is meer aan de hand
blatruwe
Plus Member
Plus Member
Berichten: 127
Lid geworden op: 12 nov 2018, 17:24
Uitgedeelde bedankjes: 15 keer
Bedankt: 29 keer

Idem hier, het was niet dagelijks maar toch meestal betaalde ik met de app via NFC.

In de Colruyt heb ik al eens geprobeerd met die QR code die aan de kassa hangt, maar dat duurt lang vooraleer die betaling opgehaald is en uiteindelijk kan worden uitgevoerd in de app.
Vaganzza
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2929
Lid geworden op: 04 jan 2013, 22:33
Uitgedeelde bedankjes: 56 keer
Bedankt: 190 keer

Stroper schreef:* Dan blijft Belfius als enigste aandeelhouder over.
Belfius is ook al maanden aan het beweren dat ze met Apple aan het praten zijn over Apple Pay.

Het lijkt me duidelijk dat op dit moment maar 1 weg open ligt voor alle banken: Apple en Google Pay ondersteunen en deze app laten voor wat het is.
Internet & TV: Orange Love Trio
GSM: Go Plus + Carrefour Mobile (vervanging vaste lijn)
Mifi: Tempo Giga

 iPhone 11 64GB SG |  Mac Mini (2020 M1 16GB 1TB SSD) |  Retina MacBook Pro 13" (2017 8GB 128GB SSD) |  iPad Air 5Gen (2022) 64GB blauw |  Apple TV 4 | Ubiquiti Unifi: USW-16-POE Gen 2, Cloud Key Plus Gen 2 en 5x UAP-AC-PRO
Gebruikersavatar
meon
Administrator
Administrator
Berichten: 16609
Lid geworden op: 18 feb 2003, 22:02
Twitter: meon
Locatie: Bree
Uitgedeelde bedankjes: 564 keer
Bedankt: 759 keer
Contacteer:

Ik gebruik de Payconiq/Bancontact-app niet omdat beide betaalschema's in de KBC-app geïntegreerd zijn... En daar betaal ik wél contactloos (maar dan via Maestro/Google Pay).
Het is toch heel vreemd om een dergelijke innovatie af te stoten onder het mom van "niemand gebruikt het". Of is het omdat het internationaal onbruikbaar is en Maestro niet?
glda19
Premium Member
Premium Member
Berichten: 544
Lid geworden op: 22 aug 2006, 01:41
Uitgedeelde bedankjes: 6 keer
Bedankt: 9 keer

Wie betaalt er nog enkel contactloos via gsm!
Hier in de carfour market lukt contactloos betalen totaal niet. Niet met kaart gsm.
Gebruiken niet de meest verspreide toestellen die grijze voor bancontact
Of betalen jullie meer contactloos via de bankkaart
Gebruikersavatar
devilkin
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4884
Lid geworden op: 17 mei 2006, 20:10
Uitgedeelde bedankjes: 551 keer
Bedankt: 341 keer
Contacteer:

Zelden of nooit via GSM. Frequent via horloge (Garmin) of via de kaart zelf.
Telenet All-Internet -- using CV8560E & OPNsense on PCEngines APU2E4
Proximus & Mobile Vikings -- Using OnePlus 8 Pro (ROM: Stock)
Gebruikersavatar
Sasuke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4854
Lid geworden op: 13 aug 2003, 20:25
Locatie: Vlaanderen
Uitgedeelde bedankjes: 153 keer
Bedankt: 332 keer
Contacteer:

Iemand die kan verifiëren of contactloos betalen met Belfius / iPhone11 Pro / Apple Watch SE moet werken ? (en hoe ?)
Who the fxxk is General Failure and why is he reading my hard disk ?
Afbeelding
Vaganzza
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2929
Lid geworden op: 04 jan 2013, 22:33
Uitgedeelde bedankjes: 56 keer
Bedankt: 190 keer

Belfius is al maaaaaaanden aan het "onderhandelen" met Apple ivm Apple Pay. Geen idee waarom dat zo lang moet duren, lijkt mee eerder dat ze zelf niet mee willen.

Enige manier om te betalen is via een andere kaart, bv Curve.
Internet & TV: Orange Love Trio
GSM: Go Plus + Carrefour Mobile (vervanging vaste lijn)
Mifi: Tempo Giga

 iPhone 11 64GB SG |  Mac Mini (2020 M1 16GB 1TB SSD) |  Retina MacBook Pro 13" (2017 8GB 128GB SSD) |  iPad Air 5Gen (2022) 64GB blauw |  Apple TV 4 | Ubiquiti Unifi: USW-16-POE Gen 2, Cloud Key Plus Gen 2 en 5x UAP-AC-PRO
luukske
Plus Member
Plus Member
Berichten: 147
Lid geworden op: 10 mei 2020, 12:33
Locatie: Hasselt
Uitgedeelde bedankjes: 86 keer
Bedankt: 17 keer

Ik heb me ongeveer 2 weken geleden bij Curve aangemeld om die koppeling met Belfius te maken. Tot nu toe werkt dit niet, Curve heeft mijn account geblokkeerd omdat ik blijkbaar geen ID verificatie had gestuurd. Maar Curve had dat ook niet gevraagd. En na het blokkeren vonden ze het ook niet de moeite om mij hiervoor te contacteren, het was pas nadat ik wilde opzeggen dat ze dit kwamen melden. Drie dagen geleden mijn ID doorgestuurd, niets meer van hun vernomen. Maar de toegevoegde waarde is toch gering:
- Curve werkt alleen met Mastercard en Visa, dus geen Bancontact/Maestro;
- Je kunt alleen met meerkosten via Curve betalen als de winkel geen creditcard ondersteuning heeft, zoals bijvoorbeeld de Colruyt;
- Curve is heel onduidelijk in wat je krijgt. Zit er nu wel of geen fysieke bankpas bij inbegrepen? Het ene artikel op hun website zegt van wel, het andere weer niet. Extra korting per aankoop: ja, maar alleen nog maar de eerste 3 maanden bij de gratis variant.

Ik denk dat ik Curve deze week nog maar eens ga opzeggen...
Unicorn1
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1061
Lid geworden op: 15 okt 2017, 22:24
Uitgedeelde bedankjes: 36 keer
Bedankt: 40 keer

Gewoon de max om met de s21 te betalen.
edwin.d
Member
Member
Berichten: 87
Lid geworden op: 14 sep 2012, 23:15
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
Bedankt: 8 keer

Ik betaal ook regelmatig contactloos met de smartphone.
Maar hier in de Carefour moet ik oppassen. Vaak lukt het niet.
Dit komt omdat de ontvangst er zwak is en soms helemaal wegvalt.
Zonder internet zal het niet werken vrees ik.

Mcg
johann
Plus Member
Plus Member
Berichten: 196
Lid geworden op: 18 nov 2011, 00:44
Uitgedeelde bedankjes: 12 keer
Bedankt: 29 keer

@luukske: De meerwaarde van Curve is inderdaad beperkt. Ik gebruik het in twee gevallen:

- Om een betaling te doen op een minder vertrouwd platform. Curve staat 'doorheen de dag' geblokkeerd; ik activeer de kaart alleen om effectief een betaling door te voeren (tenzij ik in niet-Euroland onderweg ben; in dat geval is mijn kredietkaart met de laagste limiet gekoppeld);

- Om een betaling te doen op mijn smartphone, en op die manier de 2-staps verificatie vlotter te laten verlopen. De banken waarbij ik een kredietkaart heb, zijn er nog niet in geslaagd om de extra stap goed te implementeren, waardoor ik met een codegenerator zou moeten rondlopen. Curve vereist meestal gewoon geen extra verificatie (al zullen ze wellicht stilaan verplicht worden om dat systematisch wel af te dwingen), of laat toe om dat in de Curve app af te handelen.

Voorheen gebruikte ik om die laatste reden ook Revolut, maar aangezien Reolut prepaid is, en Curve gewoon steunt op de onderliggende kredietkaarten, is die laatste optie véél aantrekkelijker. Revolut heb ik om die reden opgezegd. -- Naast het feit dat er door hun 'weekendtoeslag' nauwelijks nog winst te behalen valt in vergelijking met banken die schappelijke conversiekoersen hanteren. In een aantal gevallen zijn die klassieke kaarten zelfs fors goedkoper.
lithion
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2006
Lid geworden op: 21 aug 2006, 13:02
Uitgedeelde bedankjes: 7 keer
Bedankt: 64 keer

glda19 schreef:Wie betaalt er nog enkel contactloos via gsm?
Dat is echt onmogelijk momenteel met bv Apple Pay. Veel winkeliers accepteren enkel Bancontact. In Delhaize moet je expliciet vermelden dat je wil betalen via Maestro of kredietkaart en dikwijls ligt het intelligentie quotiënt van de kassierster te laag om dat te begrijpen.
Honoré Gepluimd
Starter
Starter
Berichten: 22
Lid geworden op: 30 mar 2021, 01:49
Uitgedeelde bedankjes: 6 keer

lithion schreef:
glda19 schreef:Wie betaalt er nog enkel contactloos via gsm?
Dat is echt onmogelijk momenteel met bv Apple Pay. Veel winkeliers accepteren enkel Bancontact. In Delhaize moet je expliciet vermelden dat je wil betalen via Maestro of kredietkaart en dikwijls ligt het intelligentie quotiënt van de kassierster te laag om dat te begrijpen.
Bij het zelfscannen wordt het wel duideliijk: het scherm biedt de optie "Kredietkaart of Maestro". En daarna verloopt het contactloos betalen met de telefoon feilloos. Overigens, men moet altijd en overal eerst duidelijk maken op welke manier men wil betalen.
Er dient hierbij op gewezen te worden dat MasterCard in BE zijn kredietkaarten aan Maestro heeft gekoppeld, waardoor men de Mastercard middels Maestro ook als gewone debetkaart kan aanwenden, voor zover de uitgevende bank het toelaat.
Bijvoorbeeld bij BNP is zulks het geval (alhoewel geen mens bij BNP er op de hoogte van schijnt te zijn). Zo is mijn BNP-debetkaart en BNP-MasterCard is gekoppeld aan Goegel Chrome, en zowel de debetkaart ald de MasterCard kunnen ingezet worden voor het "zwaaien" aan de terminal. Idem dito bij Colruyt, de meeste apothekers en iets grotere winkels, kortom, bij de handelaars die de 1,5 % per verrichting willen afdragen voor de Maestro-functie.
Wat BNP (voorheen Fortis) betreft is er helaas een grote maar, want die bank is bezig met Maestro aan de deur aan het zetten. Om het te vervangen door Visa Debet. En aangezien vrijwel geen enkele handelaar over Visa Debet beschikt staat de gebruikers van BNP een Vieze verassing te wachten.
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6659
Lid geworden op: 20 jun 2016, 18:36
Uitgedeelde bedankjes: 18 keer
Bedankt: 386 keer

lithion schreef: Dat is echt onmogelijk momenteel met bv Apple Pay. Veel winkeliers accepteren enkel Bancontact.
Is dit een kleine residentiele gemeente? Hier is BCMC/Visa/MasterCard standaard, zelfs bij de bakker, maar dat is dan ook een stad waar ook buitenlandse toeristen komen dus met enkel BC raak je als handelaar hier niet ver. Zelfs met AMEX kan je goed terecht als je weet waar, ja zelfs sommige bakkers.
lithion schreef:Is dit In Delhaize moet je expliciet vermelden dat je wil betalen via Maestro of kredietkaart en dikwijls ligt het intelligentie quotiënt van de kassierster te laag om dat te begrijpen.
Honoré Gepluimd schreef:Overigens, men moet altijd en overal eerst duidelijk maken op welke manier men wil betalen.
Ik snap nog altijd niet waarom sommige handelaars zo nodig een kaarttype moeten "pre-selecteren". Alle terminals kunnen perfect zelf het kaarttype bepalen + uitmaken of die kaart al dan niet aanvaard wordt door de handelaar, en vervolgens aan de kassa het kaarttype laten weten zodat de boekhouding evengoed bijgehouden kan worden. Je kan ook perfect instellen welke volgorde je wilt als handelaar, als de kaart bv meerdere schema's ondersteunt die de handelaar aanvaard. De tussenstap waarbij de kassa een pre-selectie maakt van het kaarttype lijkt me een overbodige tussenstap die vooral tot meer ongewenst tijdverlies leidt aan de kassa.
Honoré Gepluimd schreef: Wat BNP (voorheen Fortis) betreft is er helaas een grote maar, want die bank is bezig met Maestro aan de deur aan het zetten. Om het te vervangen door Visa Debet. En aangezien vrijwel geen enkele handelaar over Visa Debet beschikt staat de gebruikers van BNP een Vieze verassing te wachten.
Als je V Pay bedoelt, dat komt hier doorgaans samen op de terminal met Maestro. Net als Maestro kan dat volgens mij ook flexibel gerouteerd worden door het Visa netwerk.

Hier een voorbeeld (al enkele jaren oud) van de betaalschema's gekoppeld aan de Atos-terminal van een klant: MASTERCARD MAESTRO VPAY VISA VISA_ELECTRON DINERS CUP AMEX. Ik kan trouwens ook de tarieven zien, en die voor het ganse Mastercard en Visa gamma zijn allemaal hetzelfde.

Ik vind het trouwens goed dat V Pay er komt, concurrentie voor Maestro is altijd welkom en in iedereens voordeel.
Honoré Gepluimd
Starter
Starter
Berichten: 22
Lid geworden op: 30 mar 2021, 01:49
Uitgedeelde bedankjes: 6 keer

CCatalyst schreef:
lithion schreef:
Ik snap nog altijd niet waarom sommige handelaars zo nodig een kaarttype moeten "pre-selecteren".
Dat hangt af van de kwaiiteit van de apparatuur, dus hoeveel de handelaar heeft willen betalen voor die apparatuur en wil blijven betalen om die te onderhouden.. Hier in Gent, zowel bij Delhaize, Colruyt, Aldi dient de keuze "aangekondigd te worden, zoniet werkt het niet. En deze drie firma's zijn toch geen kleintjes, nietwaar?
CCatalyst schreef:
lithion schreef:
Ik vind het trouwens goed dat V Pay er komt, concurrentie voor Maestro is altijd welkom en in iedereens voordeel.
Fout. Visa Debit komt er niet zomaar bij. BNP zal Maestro vervangen door Visa Debit. Met als gevolg dat voor BNP-klanten FNC-mobiel betalen vrijwel volledig onmogelijk zal worden bij de kleinhandel en zelfs de grotere. Wat men bij BNP inmiddels al schoorvoetend heeft moeten toegeven. En bedenk hierbij maar dat veel kleinhandelaars nu al Maestro weigeren omdat ze niet voor de 1,5 % kosten per afhaling willen opdraaien. Kortom, BNP-klanten zullen er vooralsnog op achteruit gaan, zoveel is zeker.
Tussen haakjes, de commerciële naam van V-Pay is wel degelijk "Visa Debit".
Laatst gewijzigd door meon op 30 mar 2021, 11:22, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Posts samen gevoegd
Stroper
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1749
Lid geworden op: 24 aug 2011, 10:27
Uitgedeelde bedankjes: 87 keer
Bedankt: 140 keer

Honoré Gepluimd schreef:Hier in Gent, zowel bij Delhaize, Colruyt, Aldi dient de keuze "aangekondigd te worden, zoniet werkt het niet. En deze drie firma's zijn toch geen kleintjes, nietwaar?
Das niet mijn ervaring. Ik heb zowel in Aldi als Colruyt al betaald met een Maestro-kaart (van Bunq zonder Bancontact) en dat werkt zonder probleem, zonder dat ik specifieerde welke kaart.
MasterCard en Visa werkt ook zonder probleem bij Aldi & Lidl (Colruyt aanvaardt deze niet).
lithion schreef: Tussen haakjes, de commerciële naam van V-Pay is wel degelijk "Visa Debit".
V Pay en Visa debit zijn niet hetzelfde(al zijn ze beiden van Visa).
Net zoals er een verschil is tussen Maestro en Mastercard Debit (beiden van Mastercard).
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6659
Lid geworden op: 20 jun 2016, 18:36
Uitgedeelde bedankjes: 18 keer
Bedankt: 386 keer

Honoré Gepluimd schreef: Dat hangt af van de kwaiiteit van de apparatuur, dus hoeveel de handelaar heeft willen betalen voor die apparatuur en wil blijven betalen om die te onderhouden..
Het zijn toch gewoon dezelfde terminals (de grijze Atos bakjes) als andere winkels?

"Zoniet werkt het niet" => zoniet werkt hun eigen kassasysteem niet bedoel je. Heeft met de terminal niets te maken.
Honoré Gepluimd schreef: Fout. Visa Debit komt er niet zomaar bij. BNP zal Maestro vervangen door Visa Debit.
Ja, maar ik bedoel in het algemeen concurrentie in de betaalschema's. Dat er dus ook een Belgische bank komt die voor een alternatief debet alternatief kiest naast Maestro is een goede zaak.
Honoré Gepluimd schreef:Met als gevolg dat voor BNP-klanten FNC-mobiel betalen vrijwel volledig onmogelijk zal worden bij de kleinhandel en zelfs de grotere.
Volgens mij niet. Wie bij Atos zit, de grote massa dus, aanvaardt AFAIK al V PAY als men Maestro aanvaardt. De winkel gaat mss zeggen van niet, maar dat is omdat ze het niet weten. Je mag altijd materiaal aanbrengen om te ontkennen, ik verwijs naar de "mijnbetaaloplossing" website waarin je ziet dat Maestro en V PAY in bundel aangeboden en verkocht worden. V PAY is wijdverspreid in bepaalde EU landen dus het zou wel een probleem zijn als dat niet zou werken. Gezien ATOS ook de acquiring doet voor beide (DENK IK) is dat ook niet moeilijk om te realiseren. Voor de andere oplossingen buiten ATOS weet ik het niet, maar ik zie niet in waarom het anders zou zijn.
Honoré Gepluimd schreef:En bedenk hierbij maar dat veel kleinhandelaars nu al Maestro weigeren omdat ze niet voor de 1,5 % kosten per afhaling willen opdraaien. Kortom, BNP-klanten zullen er vooralsnog op achteruit gaan, zoveel is zeker.
Er zal toch ook nog Bancontact op de BNPPF kaart staan? Of niet?
Laatst gewijzigd door CCatalyst op 30 mar 2021, 11:58, 2 keer totaal gewijzigd.
lithion
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2006
Lid geworden op: 21 aug 2006, 13:02
Uitgedeelde bedankjes: 7 keer
Bedankt: 64 keer

CCatalyst schreef:
lithion schreef: Dat is echt onmogelijk momenteel met bv Apple Pay. Veel winkeliers accepteren enkel Bancontact.
Is dit een kleine residentiele gemeente? Hier is BCMC/Visa/MasterCard standaard, zelfs bij de bakker, maar dat is dan ook een stad waar ook buitenlandse toeristen komen dus met enkel BC raak je als handelaar hier niet ver. Zelfs met AMEX kan je goed terecht als je weet waar, ja zelfs sommige bakkers.
Spreek toch al over steden zoals Deinze, Tielt en Aalter.
Plaats reactie

Terug naar “Allerlei”