Ik heb nieuw speelgoed!

Onderwerpen die nergens anders thuis horen en toch eerder technisch van aard zijn? Post ze hier!
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Dfrog
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1235
Lid geworden op: 27 feb 2007, 22:07
Locatie: Beerse
Uitgedeelde bedankjes: 55 keer
Bedankt: 22 keer

iceke schreef:Hier een Wahoo fietsding.

Ik doe zelfs geen moeite meer om nog een telefoon mee te nemen als ik ga fietsen.

De setup blijft een hoop gepruts, maar eens dat ding goed staat(alle toeters en bellen eraf) werkt dat ding zonder omkijken. Opzetten, automatisch syncen met je komoot routes, afsluiten, automatisch syncen met je Strava account.
omschrijf fietsding? Mijn BT-oortjes willen wel eens mijn Polar hartslagmeterbandsignaal op mijn Samsung S9 verstoren waardoor ik soms keuze moet maken tussen muziek en correcte hartslagweergave :|
satsurfer
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5424
Lid geworden op: 09 okt 2004, 23:24
Uitgedeelde bedankjes: 457 keer
Bedankt: 313 keer

ANT+ of BT mode op signaalhrband? switchen nr ANT+?
Gebruikersavatar
TheCeet
Pro Member
Pro Member
Berichten: 366
Lid geworden op: 03 apr 2018, 12:16
Uitgedeelde bedankjes: 28 keer
Bedankt: 50 keer

Sony KD-55A8
Afbeelding

Zal ik later deze week omhoog hangen met Vogel's THIN 405.
Weet iemand waar je best HDMI kabels koopt? Moet er nog 2 kopen voor TV & console op aan te sluiten. Doordat ik hem ga omhoog hangen zijn huidige kabels te kort.
iPhone 13 Pro: Proximus Business Unlimited
ISP: Afbeelding Telenet All-Internet
Running AdGuard Home: network-wide software for blocking ads & tracking
Gebruikersavatar
Sasuke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4854
Lid geworden op: 13 aug 2003, 20:25
Locatie: Vlaanderen
Uitgedeelde bedankjes: 153 keer
Bedankt: 332 keer
Contacteer:

allekabels.nl
Who the fxxk is General Failure and why is he reading my hard disk ?
Afbeelding
satsurfer
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5424
Lid geworden op: 09 okt 2004, 23:24
Uitgedeelde bedankjes: 457 keer
Bedankt: 313 keer

Gebruikersavatar
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 13045
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer

TheCeet schreef: Weet iemand waar je best HDMI kabels koopt?
Action.
Nog nooit een falende kabel gehad.
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 7538
Lid geworden op: 06 jul 2008, 13:51
Locatie: Dendermonde
Uitgedeelde bedankjes: 356 keer
Bedankt: 717 keer

Action inderdaad. Alleen is er bijna nergens nog stock van hdmi kabels ten gevolge van corona.
MacMini M1 - Vu+ Zero - Fritz!Box 6890LTE + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
Gebruikersavatar
iceke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6667
Lid geworden op: 11 jun 2010, 12:58
Uitgedeelde bedankjes: 226 keer
Bedankt: 611 keer

satsurfer schreef:ANT+ of BT mode op signaalhrband? switchen nr ANT+?
idd, hartslag, snelheid en omwentelingen doe ik met ANT+ op de wahoo elemnt bolt.
liber!
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 783
Lid geworden op: 09 apr 2006, 17:48
Twitter: nathan_gs
Uitgedeelde bedankjes: 130 keer
Bedankt: 55 keer

Afbeelding

Nieuwe skates: Powerslide Next Renegade 125 om off-road (of gewoon Belgische wegen...) mee te skaten.
Gebruikersavatar
TheCeet
Pro Member
Pro Member
Berichten: 366
Lid geworden op: 03 apr 2018, 12:16
Uitgedeelde bedankjes: 28 keer
Bedankt: 50 keer

Jack Daniels schreef:Action inderdaad. Alleen is er bijna nergens nog stock van hdmi kabels ten gevolge van corona.
heist_175 schreef:
TheCeet schreef: Weet iemand waar je best HDMI kabels koopt?
Action.
Nog nooit een falende kabel gehad.
Die hebben er enkel maar van 1.8m.

Zonet beugel + HDMI kabels besteld bij Amazon.nl. Gewoon de AmazonBasics genomen van 3m.
iPhone 13 Pro: Proximus Business Unlimited
ISP: Afbeelding Telenet All-Internet
Running AdGuard Home: network-wide software for blocking ads & tracking
Tomby
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5759
Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:36
Uitgedeelde bedankjes: 1057 keer
Bedankt: 435 keer

TheCeet schreef:Die hebben er enkel maar van 1.8m.
Action heeft wel langere, maar ik kan ze alleszins afraden : https://userbase.be/forum/viewtopic.php ... on#p832856
ubremoved_2964
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5295
Lid geworden op: 12 jan 2006, 14:25
Uitgedeelde bedankjes: 67 keer
Bedankt: 397 keer

De marge op audioquest is waanzinnig, zelfs de dealer krijgt gigantische marges als hij de kabels voor zichzelf koopt (het is niet x2 maar veeeeel meer).

Koop liever gewoon een kabel die getest is door HDMI zelf:

https://www.hdmi.org/spec/premiumcable

bvb

https://www.bol.com/nl/p/2m-premium-hig ... 068035957/

Of koop zo'n amazon basics HDMI kabel:

https://www.cnet.com/news/best-hdmi-cab ... -for-2020/

Feit is ook dat oudere HDMI 1.X kabels nog steeds perfect werken met 4K zolang ze maar van enige kwaliteit zijn, ik heb zelf een hele stapel monkey cables eens opgekocht (zelfde fabriek als QED) omdat deze Monkeys ook HDMI certified waren.

Ik heb een hele stapel oudere kabels uit den action die geen perfect beeld doorgeven als je boven 1080P gaat, dus ik koop daar niks meer voorlopig.
boonpwnz
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4357
Lid geworden op: 05 jul 2017, 09:50
Uitgedeelde bedankjes: 74 keer
Bedankt: 100 keer

Gebruikersavatar
honda4life
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5659
Lid geworden op: 03 jan 2010, 21:42
Locatie: 127.0.0.1
Uitgedeelde bedankjes: 186 keer
Bedankt: 315 keer

Afbeelding

Petroleum druklamp.
Leuk toch, komt ongeveer overeen met 400 watt halogeen.
De geur van petroleum doet me altijd denken aan met het vliegtuig op reis gaan :lol:
✂ – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –
Gebruikersavatar
AnD
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3824
Lid geworden op: 18 okt 2003, 12:29
Locatie: Hasselt
Uitgedeelde bedankjes: 393 keer
Bedankt: 87 keer

Ziet er niet mis uit, is precies ook gezellig :-)
Gebruikersavatar
selder
Moderator
Moderator
Berichten: 6305
Lid geworden op: 29 jun 2005, 20:25
Locatie: Tienen
Uitgedeelde bedankjes: 99 keer
Bedankt: 727 keer

Met de nieuwe G915 TKL heb ik nu nog maar 1 USB-C kabel nodig (ok, met de stroomkabel 2)
63094FC0-6002-49A2-A875-A25BDBDF4A0C.jpeg
034BC9CE-F1B0-46B5-96B0-C3B2E3867173.jpeg
Ghost S1 • 8086K @5.2Ghz • Asus ROG Ryuo 240mm • Asus ROG STRIX Z390-I • Corsair Vengeance LPX 2x16GB 3200Mhz • Asus RTX2080Ti Turbo • Samsung 970 EVO 2TB • Asus ROG Swift PG258Q 240Hz • Logitech G Pro keyboard/mouse/headset
Gebruikersavatar
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 13045
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer

honda4life schreef:Afbeelding
Petroleum druklamp.
Is het niet een beetje raar om in tijden van klimaataandacht etc, licht te maken met petroleum?
We zijn bijna verlost van warmte maken met petroleum (mazoutketels), maar er licht mee maken is nog wel wat stappen terug naar het verleden.
Gebruikersavatar
AnD
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3824
Lid geworden op: 18 okt 2003, 12:29
Locatie: Hasselt
Uitgedeelde bedankjes: 393 keer
Bedankt: 87 keer

Ik was al aan het wachten op een reactie van een klimaatridder en het heeft niet lang geduurd :lol:
Gebruikersavatar
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 13045
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer

AnD schreef:klimaatridder
:bdaysmile:

Hoe lang zou je zo'n lamp nog kunnen gebruiken?

Eandis legt in nieuwe straten geen gasleidingen meer aan en geloof maar niet dat Eandis klimaatridders zijn. De reden dat Eandis dat niet meer doet heeft ook niet met de voorkeuren van Eandis te maken, maar wel met centen. De investering in een nieuw gasnet krijgen ze gewoon niet terugverdiend op die termijn, gegeven de weinige nieuwbouwwoningen die nog op gas aangesloten worden.
BlackRock heeft aangekondigd om bij beslissingen op boardniveau ook de klimaatafweging te maken. BlackRock zit 0,0 in met klimaat, maar wel met hun centen. Investeren in bedrijven wiens businessmodel over 10-15 jaar onderuit gaat, is niet bepaald financieel interessant.
Gebruikersavatar
AnD
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3824
Lid geworden op: 18 okt 2003, 12:29
Locatie: Hasselt
Uitgedeelde bedankjes: 393 keer
Bedankt: 87 keer

Zolang er petroleum is.
Ik heb niets met Eandis te maken.
Gebruikersavatar
honda4life
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5659
Lid geworden op: 03 jan 2010, 21:42
Locatie: 127.0.0.1
Uitgedeelde bedankjes: 186 keer
Bedankt: 315 keer

Tja, geeft wel een gezellige sfeer en brandt zeer zuinig tov. Eender welke fakkel op olie én geeft geen zwarte rookpluim.
Mijn grasmachine verbruikt een veelvoud meer op een seizoen.

PS: Alle olielampen ter wereld verbruiken meer dan alle vliegtuigen in het Amerikaanse luchtruim, onder veel slechtere omstandigheden wat betreft zwart roet uitstoot.
✂ – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –
Unicorn1
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1061
Lid geworden op: 15 okt 2017, 22:24
Uitgedeelde bedankjes: 36 keer
Bedankt: 40 keer

AnD schreef:Ik was al aan het wachten op een reactie van een klimaatridder en het heeft niet lang geduurd :lol:
Ach, straks zitten ze zelf weer mee kartonnen bordjes te betogen en zitten ze in de mcdonalds met plastiek bekerkes en noem maar op :).
Gebruikersavatar
selder
Moderator
Moderator
Berichten: 6305
Lid geworden op: 29 jun 2005, 20:25
Locatie: Tienen
Uitgedeelde bedankjes: 99 keer
Bedankt: 727 keer

Whataboutisme. En dat is exact waarom er helemaal geen fundamentele veranderingen zullen zijn, op geen enkel vlak.
Ghost S1 • 8086K @5.2Ghz • Asus ROG Ryuo 240mm • Asus ROG STRIX Z390-I • Corsair Vengeance LPX 2x16GB 3200Mhz • Asus RTX2080Ti Turbo • Samsung 970 EVO 2TB • Asus ROG Swift PG258Q 240Hz • Logitech G Pro keyboard/mouse/headset
composite
Starter
Starter
Berichten: 8
Lid geworden op: 06 mar 2018, 09:36
Uitgedeelde bedankjes: 4 keer
Bedankt: 2 keer

liber! schreef:Afbeelding

Nieuwe skates: Powerslide Next Renegade 125 om off-road (of gewoon Belgische wegen...) mee te skaten.
Waar heb je deze gekocht?
SpecialK
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1374
Lid geworden op: 22 mei 2013, 09:04
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
Bedankt: 105 keer

honda4life schreef:Leuk toch, komt ongeveer overeen met 400 watt halogeen.
Da's om en bij de 8000 lumen. Dat is precies wel héél veel, niet?
liber!
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 783
Lid geworden op: 09 apr 2006, 17:48
Twitter: nathan_gs
Uitgedeelde bedankjes: 130 keer
Bedankt: 55 keer

composite schreef: Waar heb je deze gekocht?
https://www.skatepro.be/nl/122-28433.htm uit Denemarken (wel lokaal magazijn). Heb gekeken op de website van Powerslide wie de dealers zijn, en deze leek me betrouwbaar. Daarvoor ook al eens gaan kijken in Decalthon enzo, maar alles volledig uitverkocht.
Gebruikersavatar
honda4life
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5659
Lid geworden op: 03 jan 2010, 21:42
Locatie: 127.0.0.1
Uitgedeelde bedankjes: 186 keer
Bedankt: 315 keer

SpecialK schreef:
honda4life schreef:Leuk toch, komt ongeveer overeen met 400 watt halogeen.
Da's om en bij de 8000 lumen. Dat is precies wel héél veel, niet?
Ja geeft heel veel licht hoor.
120g/h op vollast, is een goede 1000w aan warmte ;-)
Iets met klassieke lont verbruikt praktisch even veel voor veel minder licht.
De lamp vergast de brandstof door deze te verdampen met z'n eigen warmte en vermengt met lucht waardoor een zuivere verbranding plaatsvindt op hoge temperatuur.
✂ – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –
Gebruikersavatar
seagull
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1910
Lid geworden op: 23 nov 2006, 08:55
Twitter: WimVerlinden
Locatie: Kortenberg
Uitgedeelde bedankjes: 51 keer
Bedankt: 91 keer
Contacteer:

Een Atlas Suspension Headrest voor mijn 14 jaar oude Herman Miller Aeron Chair.
Atlas headrest.png
Business Fibernet 300 plus met Speedboost 1G Business- Proximus Internet Maxi fixed IP (failover)
Business Mobile Flex + (smartphone) & Business Mobile Flex (Mifi router) - 3CX/Teams Direct Routing - Proximus TV
Gebruikersavatar
jutuiz
Premium Member
Premium Member
Berichten: 608
Lid geworden op: 23 okt 2016, 15:26
Locatie: West-Vlaanderen
Uitgedeelde bedankjes: 95 keer
Bedankt: 30 keer

Ramaht schreef:Kom, zo een dure fiets en dan met een smartphone op je stuur?
Ja, idd.

Ik heb jaren met Smartphone (quadlock) en OSMAnd gereden.
Heb me in voorjaar een Edge 520 en FR245 gekocht.
Die Edge ligt hier.
Ik rij nu terug met GSM (OsmAnd of beter nog met RideWithGPS - toont ook hartslag en cadans via BLE) en gebruik mijn FR voor registratie.
Véél gemakkelijker.

Ps: ook niet vergeten dat je anders met een GSM in de achterzak van je trui zit. Die moet dan in een plastic zak. Dat is ook niet altijd gezellig met dit weer.
FlashBlue
Erelid
Erelid
Berichten: 2114
Lid geworden op: 20 jan 2006, 21:08
Locatie: Gent
Uitgedeelde bedankjes: 1055 keer
Bedankt: 317 keer

-Unifi Dream Machine
-2x Unifi usw flex mini
UDM_Back_Top_Right_Angle_1024x1024.png
UDM_Back_Top_Right_Angle_1024x1024.png (16.21 KiB) 1166 keer bekeken
USW-Flex-Mini_Top_Front_Angle_588199db-14fb-4466-936c-b37260ffa05e_grande.png
USW-Flex-Mini_Top_Front_Angle_588199db-14fb-4466-936c-b37260ffa05e_grande.png (18.38 KiB) 1166 keer bekeken

Kwestie van de frizbox 7490 op pensioen te sturen samen met twee unmanaged mini gigabit switches.

Dream machine is best leuk, zeker omdat ik de unifi interface al kende van hun business apparatuur. Echter out of the box merk je toch hier en daar wat details die beter kunnen. Zoals niet mogelijk om ppoe over vlan te doen out of the box, daarvoor moet je eerst de initial setup voltooien achter een werkende (dhcp/fix ip of standaard non-vlan ppoe) internet connectie, en daarna via de gui je Wan omswitchen naar ppoe&vlan.
Maar goed, de DPI/IPS functionaliteit en de combined ap/controller functionaliteit maken veel goed. Ook de wifi is een pak beter dan de FB (wat ik al verwachtte van een ubiquiti toestel).

Ook geen grote van van de vrij oude stable 1.5.6 firmware, die vertoond op een aantal vlakken kuren, de 1.7.2 en 1.8 RC's doen het dan toch net iets (veel dus.) beter. YMMV natuurlijk met RC/Beta firmware, maar in dit geval is het zeker een vooruitgang.

De Flex mini's zijn en doen net wat ze beloven. Geen full feature set, maar basic adoption in controller, vlans en stats. Meer was niet nodig, en voor die prijs ook niet te verwachten.


Nu alleen nog een deftige oplossing voor het voip verhaal vinden (de fritzbox deed ook mijn callcentric voip voor mijn dect). Du even kijken voor oftewel een cheape wifi/wired desk-voip-phone, of een cheape voip-dect-base.... (tips? :p )


(Ik heb gezien dat er nog wel wat mensen met een UDM hier zitten... Misschien tijd voor een UDM topic? )
butskristof
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1457
Lid geworden op: 19 dec 2011, 18:42
Locatie: Heist-op-den-Berg
Uitgedeelde bedankjes: 483 keer
Bedankt: 98 keer
Contacteer:

+1 voor UDM-topic.

Ik ben zelf aan het twijfelen om 1.7.2 te installeren, in 1.5.6 zit een bug die NAT hairpin doet falen wanneer je de 192.168.1.0/24 range gebruikt. Ook valt er helemaal niks te maken van de statistieken en traffic per client die worden weergegeven. Is dit beter op 1.7.x?

On-topic: best wat leuk nieuw speelgoed de laatste weken
  • Unifi Dream Machine
  • 2x Unifi Flex HD
  • Unifi In-Wall HD
  • 2x Unifi Switch 8 - 60W
  • Dell XPS 15 9500 (6c i7, 32 GB RAM, 4K Touch)
  • Logitech MX Master 3 + MX Keys
  • diploma met grote onderscheiding
redman
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1626
Lid geworden op: 26 okt 2005, 23:19
Uitgedeelde bedankjes: 63 keer
Bedankt: 88 keer

@butskristof

Je mag als je wilt ook een review schrijven over je Dell XPS 9500.
Das toch de nieuwe die uit is hé.

Heb al veel gelezen dat er productie fouten inzitten zoals een ratelend geluid bij het trackpad.
butskristof
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1457
Lid geworden op: 19 dec 2011, 18:42
Locatie: Heist-op-den-Berg
Uitgedeelde bedankjes: 483 keer
Bedankt: 98 keer
Contacteer:

Inderdaad de nieuwe.

Situatie: sinds 2012 was ik zo goed als Mac-exclusive, met veel development onder Linux. Voor m'n werk doe ik nu echter veel .NET en ondanks dat daar veel .NET Core bij is, zijn een aantal oudere projecten toch nog afhankelijk van het Windows-only .NET Framework en zijn bepaalde tools zoals de Profiler, Management Studio, ... van SQL Server ook nog vaak Windows-only. Dat werd opgevangen door Windows in een VM, maar de performance was maar zo-zo aangezien ik de VM ook maar 8 GB RAM kon geven op m'n 16 GB MacBook Pro. Kijkende naar de evolutie van WSL dan toch beslist om opnieuw voor Windows te gaan voor m'n werkmachine.
Je kan deze 'review' dus beschouwen als nieuwe laptop + nieuw OS. Ik ga m'n ervaringen dus wat op een hoopje gooien, aangezien dit zaken zijn die bij mij allemaal als nieuw binnen komen met dit toestel.

Keuze: what the hell. Nadat ik toch begon te twijfelen om opnieuw naar Windows te gaan, ben ik wat beginnen rondkijken op websites van fabrikanten. Echt, what the hell. Ik ben wellicht te verwend door jarenlang vooral naar Apple gekeken te hebben, maar het was nogal een koude douche om te ontwaken uit die simpliciteit. Zowel de websites, als het kluwen aan modellen, processors, PCIe lanes, andere nutteloze specs, slechte websites, ... waar je in terecht komt kwamen raar binnen. Veel moeite om iets te verkopen wordt er precies niet gedaan, je moet de hele website ontrafelen om wat zicht te krijgen op wat er beschikbaar is en waarvoor wat dient/geschikt is.
Ik keek vooral naar business-gerichte laptops, en dan nog liefst van het kaliber van een MacBook Pro. Gezien development geen noemenswaardig krachtige GPU nodig, en absoluut geen behoefte aan gaming laptops. Design is minder belangrijk, mag zeker gewoon utilitair zijn. ThinkPad en XPS waren de eerste waar ik naar keek (al mee in aanraking gekomen), en verder wel zitten zoeken maar eigenlijk weinig gevonden. HP hun professioneel aanbod kon ik gewoon niks van maken, ThinkPad was uiteindelijk heel verwarrend met opties, en de goede 'mondelinge' reviews van eerdere XPS-reeksen + reviews van de huidige 9500 hebben me dan dit doen kiezen.

Aankoopervaring: crappy. Voor zo'n bedrijven verwacht ik gewoon echt meer van de website. Traag, onduidelijk, gelimiteerde betalingsmogelijkheden, ... Dagen na bestelling een slecht geschreven Engels mailtje dat m'n toestel niet geleverd kan worden (supply issues) en dat ik op de website maar iets anders moet kiezen. Geen woord over betaling, refund, ... Geen chat beschikbaar voor België, de Nederlandse/UK chat kon me dan vertellen dat er helemaal geen supply issues waren. Geen antwoord op de mail met de vraag voor de betaling, uiteindelijk gebeld en na een uur iemand te pakken gekregen die me kon vertellen dat er een issue was met de credit card. OK, da's dan de eigen fout, maar ondertussen zijn we 4 dagen verder zonder info. Nieuwe bestelling met overschrijving was dan oké, levering was uiteindelijk nog een paar dagen vertraagd maar die communicatie was duidelijk dus daar zit ik niet te veel mee.
All-in-all is dat naar mijn mening geen doen voor zo'n bedrijf, en om nog maar eens de vergelijking met Apple te trekken echt compleet van een andere wereld.

Windows 10: voor een .NET (Framework) workflow heeft dit echt wel de upper edge. Betere tooling en support, on the fly compileren terwijl je project runt, SQL Server gewoon met Windows auth, ... maakt wel een aantal dingen wat makkelijker.
Ik gebruik dit toestel praktisch enkel voor werk, en daar is het wel 'ok' of zo. Voor m'n persoonlijke zaken blijf ik wel bij macOS, maar ik denk dat dat eerder gewoonte is. Ik probeer wel open te staan voor "the Windows way of doing things" in plaats van m'n workflows onder macOS/Linux te wringen naar iets op Windows. So far, so good en niets noemenswaardig over te klagen.
WSL is wel heel tof om die overgang wat makkelijker te maken. Onder macOS had ik altijd een VM bij de hand met Linux, ik heb nu VMware na twee weken zelfs nog niet geïnstalleerd. Heel cool. (Het is wel iets voor development, in development dus er zijn wat kinderziektes. Die geraken er wel uit.)
Één groot gemis is Time Machine: ik gebruik nu een trial van Acronis True Image die iets gelijkaardig lijkt te doen, maar het is toch meer hands-on. Goeie backups is iets dat gewoon in het OS moet zitten, punt uit. Het is me ook niet duidelijk hoe ik makkelijker m'n source code folders onder WSL kan backuppen, dus staat de meeste van m'n code nu onder Windows en dat komt met een performance hit. Iets om later uit te zoeken.

Toestel zelf: naar wat ik gezien en vast gehad heb, denk ik dat dit toestel min of meer het dichtste is dat je bij een MacBook Pro gaat komen. Bouwkwaliteit voelt zeker veel beter dan veel andere Windows toestellen die ik heb vast gehad, maar het unibody aluminium chassis van MacBooks is hierin niet te overtreffen denk ik. Nog wat aparte puntjes:
* display: voor de 4K touch gegaan, maar touch is ondertussen uitgeschakeld in de BIOS. Als je 32 GB RAM wil, valt de keuze voor 1080p weg. 4K had ik waarschijnlijk sowieso wel gekozen na bijna 10 jaar de Retina schermen. Op zich schat ik de kwaliteit van dit en m'n MacBook Pro's ongeveer gelijk ik. Touch heeft voor mij op een laptop absoluut geen meerwaarde. Het standaard kleurprofiel is wel écht slecht, een combinatie van veel te veel gele tinten met 'felle' uitschieters. Die PremierColor applicatie van Dell om het scherm te regelen verwart mij ook heel erg bij het instellen, maar met het DCI-P3 profiel heb ik nu iets wat OK lijkt. Adobe RGB kom ik meestal tegen in reviews, maar dit leek me ook niet ideaal. (De MacBook Pro heeft wel een P3-gecalibreerd display, misschien van daar dat ik daar meer naar neig.)

RAM: 32 GB is zalig. Rider en WebStorm claimen gewoon zo veel mogelijk waardoor alle autocomplete, build, caches, ... supervlot gaan. In m'n normale workflow met 2 .NET services, Angular 'ng serve', Chrome debugging en wat browsers en zo zit m'n gebruik meestal ergens rond de 20 GB.

Uitbreidbaarheid: aansluitend bij RAM, dit is wel heel tof in vergelijking met Mac. Ik kan, wanneer nodig, nog uitbreiden naar 64 GB of andere SSD's. Zeker een pluspunt!

Trackpad: ook een gevoelig punt bij Mac-gebruikers. Volgens vele online stemmen is dit "the best you can get" in Windowsland en dat wil ik geloven, maar het staat toch echt wel nog heel ver van Mac. Zeker bruikbaar, maar ik heb toch altijd m'n muis bij en merk dat ik er veel, heel veel naar grijp tegenover de Mac. Ook gezien van die issues met het trackpad, maar geen last van op mijn toestel.
Bis: hoe het komt weet ik niet, maar onder Windows ben ik echt veel minder accuraat met m'n trackpad/muis. Ik heb al met verschillende instellingen gespeeld, maar ik krijg het gewoon niet goed. Cursors die verspringen wanneer ik de hand van m'n muis haal, ergens nét naast klikken, ... zo'n zaken. Mogelijk dat macOS z'n touch/click targets wat bijstuurt of missers wat corrigeert?

Keyboard: ik heb nooit veel last gehad van de butterfly toetsen op m'n Mac, maar ik wil objectief gezien geloven dat dat geen goed toetsenbord is. Dit toetsenbord typt wel fijner, vooral wanneer je langer aan een stuk moet typen. Ik heb een qwerty-model, dus totaal geen nood aan een numeriek blok. Dat irriteert me net harder omdat ik dan 95% van de tijd 'scheef' aan m'n laptop zit ipv de middelste toestel ook in het midden te hebben.

Speakers: mwa. Dell/Waves software buitengegooid omdat die alles veel te veel opblaast en slechte EQ's overgooit, maar na verwijderen merk je ook wel waarom. Zelfs m'n 2017 MBP klinkt beter en gaat wat luider. De nieuwe 16" MBP zou nog veel beter zijn, dus dan kan ik me niet voorstellen dat je daar tegen op kan.
Bis: door die Waves software wordt zelfs de audio die je door de headphone jack stuurt helemaal vervormd. En echt, dat was afgrijselijk. Hij past dan een of ander profiel toe (elke keer je iets in de jack steekt komt er een popup) dat gewoon verschrikkelijk slecht klinkt en vreselijk irritant is. Waarom ze in godsnaam zoiets meeleveren snap ik écht niet.

Windows Hello: tof, duurt wel lang ik vergelijking met Face ID op m'n iPhone/iPad.

Windows bis: de bloatware en driver miserie valt toch wat tegen. Hoewel het ongetwijfeld beter is dan vroeger, heb ik toch nog steeds na een uur gewoon m'n cleane Windows 10 installer genomen, toestel leeg gemaakt en die geïnstalleerd. Ook kan je je wifi en Bluetooth performance serieus verbeteren door de originele driver te verwijderen en één van Intel te installeren. Waarom? Geen idee en dat moet me eigenlijk ook niet interesseren. Waarom kan Dell niet gewoon de beste software voor mijn product leveren en moet ik hier zelf mee bezig zijn?

Conclusie: ik heb het gevoel dat ik hier vooral op de slechte punten en frustraties gefocust heb, maar uiteindelijk ben ik écht wel tevreden van het toestel en de overstap naar Windows (voor professionele redenen). Naargelang de keuzes die ik had ben ik ervan overtuigd dat dit de beste was, en dat dit een van de betere Windows-toestellen op de markt is.
Mijn uitgangspunt was hier dat je de juiste tool voor de job moet gebruiken, en in mijn geval was dat nu Windows. Voor m'n werk is dit dan ook echt een plezier om mee te werken. Voor m'n privé gebruik, of indien ik meer met niet-Windows specifieke technologieën zou werken, zijn er na twee weken weinig redenen waarom ik full-on Windows zou gaan.

(PS: wow, deze post/rant is wel wat uit de hand gelopen...)
Gebruikersavatar
Sasuke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4854
Lid geworden op: 13 aug 2003, 20:25
Locatie: Vlaanderen
Uitgedeelde bedankjes: 153 keer
Bedankt: 332 keer
Contacteer:

Het is wel voor de buur gekocht, maar de ASUS Tuf Gaming A15 met Ryzen 7 4800H en een RTX2060 is een serieus vliegmachine voor nog geen 900 eur ex BTW !!

Aanrader voor de gamers !
Who the fxxk is General Failure and why is he reading my hard disk ?
Afbeelding
redman
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1626
Lid geworden op: 26 okt 2005, 23:19
Uitgedeelde bedankjes: 63 keer
Bedankt: 88 keer

Bedankt @butskristof voor je uitgebreide review....
Gebruikersavatar
selder
Moderator
Moderator
Berichten: 6305
Lid geworden op: 29 jun 2005, 20:25
Locatie: Tienen
Uitgedeelde bedankjes: 99 keer
Bedankt: 727 keer

Butskristof: he-le-maal, maar letter voor letter mijn gedacht.

Gebruik je een Microsoft account om in te loggen? Sinds m’n nieuwe Z490/i9-10900F/RTX Ti gamebak gebruik ik dat nu across mijn Windows devices (Ghost game pc, A4-SFX voor CC van de vrouw, Hades Canyon voor streams, verschillende VMs op macOS/Fusion), en hoewel er goede functionaliteit inzit is het op andere vlakken weer typisch huilen met de pet op. Volgens mij kan je op die manier naar OneDrive backuppen (weet niet of dat ook zo apart kan door alleen op OneDrive/365 in te loggen). Met een ietswat 365 account heb je daar toch ook veel storage.

Iets waar Apple ook mijlenver staat van Windows/GPU’s/schermen is de DPI scaling, en bij uitbreiding resoluties... Wat een ramp is dat onder Windows! Native resolution en 100% is het enige bruikbare... Dat is wel andere koek onder macOS.
Ghost S1 • 8086K @5.2Ghz • Asus ROG Ryuo 240mm • Asus ROG STRIX Z390-I • Corsair Vengeance LPX 2x16GB 3200Mhz • Asus RTX2080Ti Turbo • Samsung 970 EVO 2TB • Asus ROG Swift PG258Q 240Hz • Logitech G Pro keyboard/mouse/headset
butskristof
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1457
Lid geworden op: 19 dec 2011, 18:42
Locatie: Heist-op-den-Berg
Uitgedeelde bedankjes: 483 keer
Bedankt: 98 keer
Contacteer:

Nee, ik heb de computer ingesteld met een lokaal account. Props naar Microsoft dat dat wel al opnieuw kàn, ik kan me herinneren dat in eerdere versies je toeren moest uithalen als je netwerkkaart verwijderen om die optie te zien.
Storage is het probleem niet voor backup, hier staat een Synology. Acronis lijkt tot heden toe te doen wat ik wil, een van de dagen eens een restore doen om te kijken hoe dat proces zou verlopen indien er iets mis gaat.

Probleem met die ingebouwde backup in Windows was voor mij dat je geen aparte credentials kan opgeven voor de netwerk share. Indien je die al mapt in Explorer, moét je dezelfde credentials gebruiken. Mijn backup volumes zijn echter ingesteld met een aparte user en enkel die heeft read-write access, en dat wil ik zo houden.

Ja DPI scaling levert soms wel bonte situaties op. Nu op zich staat m'n laptop scherm wel ingesteld op 225% en da's verre van dramatisch of zo. Gewoon, zoals je in het begin bij Retina schermen onder macOS sommige applicaties had. Schrijnend is wel dat dat ook gebeurt in zaken als Outlook. Maar daar word je sowieso soms met twee klikken vijftien jaar terug gekatapulteerd met schermen die 1 op 1 hetzelfde zijn als in Outlook Express 2003.
Gebruikersavatar
selder
Moderator
Moderator
Berichten: 6305
Lid geworden op: 29 jun 2005, 20:25
Locatie: Tienen
Uitgedeelde bedankjes: 99 keer
Bedankt: 727 keer

Synology Drive (de Windows client app) al eens bekeken voor backups?
Ghost S1 • 8086K @5.2Ghz • Asus ROG Ryuo 240mm • Asus ROG STRIX Z390-I • Corsair Vengeance LPX 2x16GB 3200Mhz • Asus RTX2080Ti Turbo • Samsung 970 EVO 2TB • Asus ROG Swift PG258Q 240Hz • Logitech G Pro keyboard/mouse/headset
Gebruikersavatar
Trojan
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3229
Lid geworden op: 13 aug 2009, 21:10
Locatie: Kontich
Uitgedeelde bedankjes: 113 keer
Bedankt: 241 keer

Sasuke schreef:Het is wel voor de buur gekocht, maar de ASUS Tuf Gaming A15 met Ryzen 7 4800H en een RTX2060 is een serieus vliegmachine voor nog geen 900 eur ex BTW !!

Aanrader voor de gamers !
Qua prijs en specs ziet dat er wel een deal uit, vooral door die RTX2060. Daar waar andere AMD laptops het maar doen met de ingebouwde Vega graphics.
Maar waar deze ook blijft steken (volgens review) is het crappy scherm met slechte kleur accuraatheid, en wobbly hinges. En komende van een mbp van het glorieuze jaar 2015 is dat voor mij toch wel een dealbreaker om er ineens 1000 euro naartoe te smijten.
De posts van deze gebruiker weerspiegelen op geen enkel moment de mening van Belgacom NV/SA.
Gebruikersavatar
Sasuke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4854
Lid geworden op: 13 aug 2003, 20:25
Locatie: Vlaanderen
Uitgedeelde bedankjes: 153 keer
Bedankt: 332 keer
Contacteer:

Die vergelijken met een MBP heeft geen zin, is een volledig ander doelpubliek natuurlijk. En qua kleuren en schermkwaliteit was ik eigenlijk positief verbaasd zelfs. Buurjongen is super tevreden, alleen hadden ze de warmte en geluidshinder niet verwacht, maar ja ... das quasi onmogelijk weg te denken met zulke specs in een laptop chassis
Who the fxxk is General Failure and why is he reading my hard disk ?
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Allerlei”