Vrij Downloaden - FAQ

Heb je vragen of opmerkingen over deze provider via de kabel? Post dan je vragen hier.
Gebruikersavatar
Patje
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3412
Lid geworden op: 03 sep 2003, 19:18
Locatie: (Ledegem)West vlaanderen
Uitgedeelde bedankjes: 179 keer
Bedankt: 79 keer

ub4b schreef:even gebeld met de technische dienst

nu komt de joke:

1) ze kunnen wel zien hoeveel je dag per dag gedownload hebt
2) maar de periode waarmee vergeleken wordt is zeker geen maand of aanrekeningsperiode, maar enkele dagen, wat niet fair is
3) de exacte cijfers (mijn verbruik tov gemiddeld verbruik) konden ze mij niet presenteren

ze verwijzen mij naar het online klachtenformulier

zie ook mijn post in andere topic over klacht formulier

viewtopic.php?f=50&t=26566
Intel® i3-10100 Quad-Core @3,60 GHZ. Ram: 16 GB DDR4. SSD NVMe 500 GB || Windows 11 Home X64 || GSM Samsung A13 @Proximus FlexPack
AfbeeldingAfbeelding
*B-Box3V+ Speedtest https://www.speedtest.net/nl/result/12841719727
giallorossi90
Member
Member
Berichten: 84
Lid geworden op: 18 jul 2010, 22:29
Bedankt: 4 keer

ub4b schreef:zit nu zogenaamd op smallband, zonder dat ze mij enig bewijs geleverd hebben dat ik voor mijn huidige periode minstens 2x de trafiek heb gedaan tov andere users

nochtans gaat mijn download nu gewoon door aan ongeveer 10mbps over wifi terwijl ik dit in de tuin typ

als ze hun cijfertjes niet bewijzen naar aanleiding van mijn mail via hun webformulier, dan kunnen ze binnenkort een aangetekende in gebreke stelling krijgen wegens het niet opleveren van de specificaties


En heb je zelf gemeten hoeveel je hebt kunnen downloaden voor je op "smalband" kwam?
Smalband aan 10 mbps klinkt toch goed
ubremoved_2964
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5295
Lid geworden op: 12 jan 2006, 14:25
Uitgedeelde bedankjes: 67 keer
Bedankt: 397 keer

net voor 19:00 -> 3 mbps
19:00 -> 20:25 -> 1 mbps
20:25: drop naar .5 mbps

Na de flubberende fupmeter (accordeon tussen stand 7 en 9) nu een flubberende download snelheid.

Afbeelding

Traffic: July 2010 (Incoming: 570918 MB / Outgoing: 15243 MB)

voornamelijk nachtsurfen, niks bijzonders ivg de concurrentie waar je dit zonder morren overdag had kunnen doen (eg Belgacom)
Laatst gewijzigd door ubremoved_2964 op 22 jul 2010, 20:35, 3 keer totaal gewijzigd.
GuntherDW
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1139
Lid geworden op: 11 mei 2007, 14:00
Locatie: zwijndrecht
Uitgedeelde bedankjes: 12 keer
Bedankt: 78 keer
Contacteer:

ub4b schreef:net voor 19:00 -> 3 mbps
19:00 -> 20:25 -> 1 mbps
20:25: drop naar .5 mbps

Na de flubberende fupmeter (accordeon tussen stand 7 en 9) nu een flubberende download snelheid.

Traffic: July 2010 (Incoming: 570918 MB / Outgoing: 15243 MB)

voornamelijk nachtsurfen, niks bijzonders ivg de concurrentie waar je dit zonder morren overdag had kunnen doen (eg Belgacom)


Je wist waar je aan begon als je de melding "vrij downloaden" uitgelegd kreeg eh ;).

Ik snap veel mensen hier toch niet hoor. Zo klagen dat het erger is als ervoor, maar wel 4-5x zoveel verbruiken als ervoor mogelijk dmv hun abbo, en dan nog zeggen dat het niet veel is.
Het TN netwerk kan niet zomaar een FUP aan, maar ze willen geen klanten verliezen, dat is het grote verschil.
ubremoved_2964
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5295
Lid geworden op: 12 jan 2006, 14:25
Uitgedeelde bedankjes: 67 keer
Bedankt: 397 keer

GuntherDW schreef:Je wist waar je aan begon als je de melding "vrij downloaden" uitgelegd kreeg eh ;).

Ik snap veel mensen hier toch niet hoor. Zo klagen dat het erger is als ervoor, maar wel 4-5x zoveel verbruiken als ervoor mogelijk dmv hun abbo, en dan nog zeggen dat het niet veel is.
Het TN netwerk kan niet zomaar een FUP aan, maar ze willen geen klanten verliezen, dat is het grote verschil.


De term vrij downloaden is op zich heel helder: je mag het gemiddelde niet met een factor 2 overschrijden, of je gaat op een soort dynamische smallband gedurende de rest van de facturatieperiode. De huidige implementatie laat echter voor een eindgebruiker niet toe dit op een meetbare en objectieve manier te controleren wanneer je de grens overschrijdt.

Telenet publiceert hierrond geen enkele gegevens buiten een vage fupmeter met 9 standen. Als telenet geen exacte cijfers voorschotelt en het voor een helpdesker niet mogelijk is om deze cijfers op te vragen, wel dan kan telenet zich op alles beroepen om mensen op smallband te gooien. Volgens de helpdesker werd er zelfs niet vergeleken met de periode [ begin aanrekeningsperiode; nu ] maar met een glijdende periode lopende over de laatste dagen. Dat verklaart wellicht waarom mijn fupmeter flubbert tussen 7 en 9.

Dit is niet fair, in de uitleg bij de fupmeter staat een andere uitleg:

Je volumeverbruik ligt sinds de start van je aanrekeningsperiode opvallend hoger dan wat typerend is voor je internetabonnement.

Laat ze dit maar eerst eens bewijzen met harde cijfers. Mijn router houdt het allemaal exact bij, kunnen we eens vergelijken.

PS: dit is een experiment om te kijken of we bij telenet blijven, of beter naar een andere ISP gaan. Ons jaarcontract zit er bijna op, tijd om te evalueren of we gaan opzeggen of niet.
Laatst gewijzigd door ubremoved_2964 op 22 jul 2010, 21:04, 2 keer totaal gewijzigd.
ubremoved_2964
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5295
Lid geworden op: 12 jan 2006, 14:25
Uitgedeelde bedankjes: 67 keer
Bedankt: 397 keer

Om maar even een analogie te schetsen:

je publiceert als overheid geen maximum snelheidsgrenzen (zoals bvb in Duitsland) voor autowegen
300m voor de kennedy tunnel zet je bordjes die dynamisch per auto het signaal geven:

'trager rijden' (je rijdt te snel)
'snelheid behouden' (je snelheid is typerend)

daarna zet je 250m verder een flitspaal waarvan de gebruiker niet exact weet bij welke snelheid hij zal afgaan.

Wat zal er gebeuren met het verkeer ? Zijn deze boetes fair ?
ThaMan
Plus Member
Plus Member
Berichten: 189
Lid geworden op: 25 okt 2005, 16:01

LoL... 2 weken op verlof geweest, nog niets gedaan
ik check de meter en ik sta in het Geel... hoe verklaren ze dat ?

Als dat zo blijft duren kunnen ze beter het nachtsurfen terug invoeren en ons weer 100GB geven.
Dan wistte tenminste nog tot waar je kon gaan ! Nu weet je dus NIETS !!!!
wimpiedejonghe
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 36
Lid geworden op: 16 jul 2010, 02:19

kunnen de kabouters niet gesurft hebben :bang:
al gebeld naar telenet, hoe ze dat verklaren
ubremoved_2964
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5295
Lid geworden op: 12 jan 2006, 14:25
Uitgedeelde bedankjes: 67 keer
Bedankt: 397 keer

Afbeelding

stipt om 22:00 weer naar 3 mbps
en om 00:00 ? (voordien rond de 10 mbps)
en om 01:00 ? (voordien hoger dan 10 mbps, maar nooit de volle 30 mbps)

die twee laatste waren ook zonder de smallband straf momenten waarop de snelheid omhoog ging
giallorossi90
Member
Member
Berichten: 84
Lid geworden op: 18 jul 2010, 22:29
Bedankt: 4 keer

ub4b schreef:De term vrij downloaden is op zich heel helder: je mag het gemiddelde niet met een factor 2 overschrijden, of je gaat op een soort dynamische smallband gedurende de rest van de facturatieperiode. De huidige implementatie laat echter voor een eindgebruiker niet toe dit op een meetbare en objectieve manier te controleren wanneer je de grens overschrijdt.

Telenet publiceert hierrond geen enkele gegevens buiten een vage fupmeter met 9 standen. Als telenet geen exacte cijfers voorschotelt en het voor een helpdesker niet mogelijk is om deze cijfers op te vragen, wel dan kan telenet zich op alles beroepen om mensen op smallband te gooien. Volgens de helpdesker werd er zelfs niet vergeleken met de periode [ begin aanrekeningsperiode; nu ] maar met een glijdende periode lopende over de laatste dagen. Dat verklaart wellicht waarom mijn fupmeter flubbert tussen 7 en 9.

Dit is niet fair, in de uitleg bij de fupmeter staat een andere uitleg:

Je volumeverbruik ligt sinds de start van je aanrekeningsperiode opvallend hoger dan wat typerend is voor je internetabonnement.

Laat ze dit maar eerst eens bewijzen met harde cijfers. Mijn router houdt het allemaal exact bij, kunnen we eens vergelijken.

PS: dit is een experiment om te kijken of we bij telenet blijven, of beter naar een andere ISP gaan. Ons jaarcontract zit er bijna op, tijd om te evalueren of we gaan opzeggen of niet.


Dan heb je het ondertussen zelf al een beetje bewezen met cijfers. Ik denk dat je er niet aan hoeft te twijfelen dat "570918 MB" inderdaad opvallend meer is dan het typische verbruik en veel meer dan 2x het gemiddelde. Voor mij is dat alvast meer dan ik kan verteren, maar misschien heb jij een grotere appetijt natuurlijk :beerchug:
ubremoved_2964
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5295
Lid geworden op: 12 jan 2006, 14:25
Uitgedeelde bedankjes: 67 keer
Bedankt: 397 keer

giallorossi90 schreef:Dan heb je het ondertussen zelf al een beetje bewezen met cijfers. Ik denk dat je er niet aan hoeft te twijfelen dat "570918 MB" inderdaad opvallend meer is dan het typische verbruik en veel meer dan 2x het gemiddelde. Voor mij is dat alvast meer dan ik kan verteren, maar misschien heb jij een grotere appetijt natuurlijk :beerchug:


Toen ik de nieuwe fup meter zag, en het ontbreken van enig meetbaar objectief criterium, ben ik dan maar zelf op onderzoek uitgegaan om te ontdekken waar de harde grens ligt, na alle diverse forum berichten met telkens individuele waarheden.

Ik heb zelf nog fup systemen ontwikkeld in een ver verleden: ik had een lokale telemeter voor studenten op twee dagen geschreven, en meerdere kotten liepen op zulk systeem. Het ding was zelfs glijdend en gebaseerd op een mix van ipacsum, een zelf geschreven webmin module voor het ingeven van de policies, een zeer uitgebreide php interface om de stats uit te lezen, en wat eigen scripts om users te policen en de firewall rules dynamisch aan te passen.

Jaren later ben ik nog tester geweest van een fup systeem bij een belangrijke IP over satellite vendor. Ik deed testcases met 10.000 gesimuleerde clients en enkele echte fysieke clients waarvan er sommige over de FUP gingen. Het systeem had zelfs meerdere limieten in cascade, waarbij we telkens de snelheid of de QOS prioriteit (of een mix van beide) omlaag haalden bij het bereiken van een volgende schijf traffiek. Het was een ongelofelijk complex systeem om te troubleshooten met aparte shapers in de downstream als upstream richting, zeker 3 maand aan getest alvorens het goed werkte. Wij hadden zeer nauwkeurige meetgegevens en ik vind het dus vanuit mijn beroepservaring als tester een joke waarmee TN nu weer afkomt.

Dus om even een traffic testje op te zetten om te weten waar TN met hun product staat in het kader van grote volumes, wel das peanuts vanuit mijn ervaring en ik kan er mee leven dat ik nu even een halve maand aan een iets lagere snelheid surf.


als ik naar belgacom overstap dan ik kan ik die 500GB downloaden zonder vragen
giallorossi90
Member
Member
Berichten: 84
Lid geworden op: 18 jul 2010, 22:29
Bedankt: 4 keer

Indrukwekkend! Misschien moet je dan maar eens een paar tips sturen voor een fup v2
Benieuwd naar je "eindrapport"
ubremoved_2964
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5295
Lid geworden op: 12 jan 2006, 14:25
Uitgedeelde bedankjes: 67 keer
Bedankt: 397 keer

het is nu 00:30 (forum clock staat fout - of mijn forum tijdzone ?) en de snelheid is lineair aan het stijgen, zit al aan 2,5 Mbyte / sec
buiten dan die kleine 512kbps dip gedurende 1 uur valt het dus nog mee
Gebruikersavatar
Trojan
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3229
Lid geworden op: 13 aug 2009, 21:10
Locatie: Kontich
Uitgedeelde bedankjes: 113 keer
Bedankt: 241 keer

giallorossi90 schreef:Misschien moet je dan maar eens een paar tips sturen voor een fup v2
Misschien moeten ze allemaal fup eens afschaffen en echt ongelimiteerd aanbieden. Die paar mensen die moeten overdrijven en TB's per maand willen downloaden moeten ze imo maar kunnen opvangen.
De posts van deze gebruiker weerspiegelen op geen enkel moment de mening van Belgacom NV/SA.
Gebruikersavatar
alphalpha
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 44
Lid geworden op: 27 nov 2008, 06:59
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 5 keer

Mijn Telenet is niet beschikbaar vrijdag 23/07 van 1u tot 6u wegens verbeteringswerken. Onze excuses voor het ongemak.

Ik vraag mij toch af wat ze steeds aan het verbeteren zijn :???:
Laatst gewijzigd door alphalpha op 23 jul 2010, 09:21, 1 keer totaal gewijzigd.
ubremoved_2964
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5295
Lid geworden op: 12 jan 2006, 14:25
Uitgedeelde bedankjes: 67 keer
Bedankt: 397 keer

alphalpha schreef:Mijn Telenet is niet beschikbaar vrijdag 23/07 van 1u tot 6u wegens verbeteringswerken. Onze excuses voor het ongemak.

Ik vraag mij toch af wat ze steeds aan het verbeteren zijn :???:


<evil>
testers zijn waarschijnlijk te duur voor TN (was toch wel een mooie daily rate op dat project), zal wel de reden zijn waarom alle klanten dan maar gratis voor TN testen ...
</evil>
Gebruikersavatar
iceke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6667
Lid geworden op: 11 jun 2010, 12:58
Uitgedeelde bedankjes: 226 keer
Bedankt: 611 keer

[/quote]Misschien moeten ze allemaal fup eens afschaffen en echt ongelimiteerd aanbieden. Die paar mensen die moeten overdrijven en TB's per maand willen downloaden moeten ze imo maar kunnen opvangen.[/quote]

Probleem is FUP = ongelimiteerd, met dit verschil dat jouw provider een stok achter de hand heeft wanneer jij misbruik gaat maken van hun dienst.
Wat telenet nu doet is een verdoken datalimiet in gebruik nemen om het iedereen nog moeilijker te maken.
Hoe kan je nu van "vrij downloaden" spreken als je op mijn telenet een meter krijgt om je limiet in het oog te houden ??
ubremoved_2964
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5295
Lid geworden op: 12 jan 2006, 14:25
Uitgedeelde bedankjes: 67 keer
Bedankt: 397 keer

iceke schreef:Hoe kan je nu van "vrij downloaden" spreken als je op mijn telenet een meter krijgt om je limiet in het oog te houden ??


Het qualificeert niet eens als een meter. Het lijkt eerder iets op maat voor het dumbass volkje uit de film idiocracy
http://www.imdb.com/title/tt0387808/

Afbeelding
furre69
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 25
Lid geworden op: 23 jun 2010, 11:21

alphalpha schreef:Mijn Telenet is niet beschikbaar vrijdag 23/07 van 1u tot 6u wegens verbeteringswerken. Onze excuses voor het ongemak.

Ik vraag mij toch af wat ze steeds aan het verbeteren zijn :???:

idd dit is mij ook telkens opgevallen. Nu is de tekst onder je FUPmeter ook weeral weg.

Wat mij ook behoorlijk irriteert is als je de melding krijgt dat je nog maar 10GB hebt en anders op smallband komt, dat dit maar bij 1 gebruiker op het scherm komt.
De andere wete ndus niet hoever men zit.

Maar naar mijn gevoel zijn die werken steeds om hun FUPmeter wat op orde te houden qua verbruik aangezien die niet bijster logisch werkt.
Gebruikersavatar
alphalpha
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 44
Lid geworden op: 27 nov 2008, 06:59
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 5 keer

Haal die "Vrij Downloaden" meter weg, en geef ons een limiet van 1TB,
Daar kunnen we ten minste iets mee aanvangen, en komt beter overeen met de prijs die we ervoor betalen!
Bij ons hebben we reeds besloten, Als er niets door Telenet veranderd wordt, dan hebben ze binnenkort nog een goede klant minder :!:
ubremoved_2964
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5295
Lid geworden op: 12 jan 2006, 14:25
Uitgedeelde bedankjes: 67 keer
Bedankt: 397 keer

Ik ontving deze mail:

U liet ons weten dat u niet tevreden bent over 'Fair Use Policy" en begrijpen uw standpunt.

Door het ongelimiteerd downloaden, wordt er geen verbruik meer vermeld zoals het aantal MB's, GB's.

Vanaf nu werken wij met kleuren om het verbruik op te meten.

Wij weten ondertussen dat hierover veel opmerkingen zijn binnengekomen en nemen dit op om de telemeter te verbeteren bij TurboNet-, TurboNet XL- en FibreNet-abonnementen.


zo'n standaard antwoord. Helaas wordt er niks gemeten. Check maar eens de definities van "meten", eg volgens wikipedia:

Meten in strikte zin is de bepaling van de grootte of de omvang van iets aan de hand van waarneming en uitgedrukt in een getalswaarde of in een eenheid met een aangegeven dimensie.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

ub4b schreef:Helaas wordt er niks gemeten.


Er wordt wel degelijke iedere byte gemeten... wees maar gerust. Het probleem is dat je het alléén niet kan zien (vermoedelijk om te vermijden dat mensen gaan vergelijken en duidelijk merken dat er andere voorwaarden gelden om op geel of rood te komen).
ubremoved_2964
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5295
Lid geworden op: 12 jan 2006, 14:25
Uitgedeelde bedankjes: 67 keer
Bedankt: 397 keer

r2504 schreef:
ub4b schreef:Helaas wordt er niks gemeten.


Er wordt wel degelijke iedere byte gemeten... wees maar gerust. Het probleem is dat je het alléén niet kan zien (vermoedelijk om te vermijden dat mensen gaan vergelijken en duidelijk merken dat er andere voorwaarden gelden om op geel of rood te komen).


akkoord, er zal wel gemeten worden, maar het wordt niet weergegeven volgens meetbare objectieve criteria

je kan ze natuurlijk aangetekend in gebreke stellen wegens het niet opleveren van de specificatie, aangezien zij niet het bewijs geleverd hebben op een meetbare en objectieve manier dat je over hun 2x grens bent gegaan, maar jij wel niet van de normale snelheid kan genieten
lordraider
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 47
Lid geworden op: 31 mar 2010, 12:37

Ben benieuwd hoe dit verhaal zal aflopen...

Ze zijn alleszinds in hun haar aan het krabben denk ik.

Gaan ze getallen gaan vrijgeven dan gaat de een zeuren dat hij meer mag downloaden dan de andere.

Er is geen andere oplossing dan gewoon turbonet een "fup" limiet te geven van 500gb met de meter zoals vroeger
en fibernet 1TB. Dat je dan desnoods overdag maar 150gb mag en snachts 500gb totdaar aan toe. Maar laat het duidelijk meetbaar zijn.

Denk dat het geklaag dan wel gaat stoppen.
Uzzi
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1565
Lid geworden op: 24 mar 2006, 11:12
Uitgedeelde bedankjes: 21 keer
Bedankt: 32 keer

lordraider schreef:Denk dat het geklaag dan wel gaat stoppen.


Der zullen er altijd zijn die blijven zeuren :-)

Trouwens, dan is het geen FUP meer en dan heeft BGC weer een streepje voor. Dat zal Telenet nooit toelaten. Ik denk dat dit draadje op het UB forum nog wel wat zal groeien in de komende dagen en weken 8)
carrion
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 35
Lid geworden op: 07 jul 2010, 19:28

BGC hanteert ook gewoon een limiet hoor, maar dat ligt gewoon pakken hoger dan bij telenet op dit moment. Dus telenet heeft nu sowieso geen streepje meer voor, het enige dat ze op dit moment hebben is hun snelheid, that's it.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

carrion schreef:BGC hanteert ook gewoon een limiet hoor, maar dat ligt gewoon pakken hoger dan bij telenet


Niet alléén dat, maar het maakt ook niet uit wanneer je hem gebruikt.
Gebruikersavatar
mailracer
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3870
Lid geworden op: 23 feb 2010, 21:03
Uitgedeelde bedankjes: 224 keer
Bedankt: 318 keer

Wel naar wat ik heb vernomen heeft telenet hun statistieken geraadpleegd van voor de FUP. Iedereen dl-de vooral na middernacht . Om het dubbele van het volume te halen. Nachtsurfen was in. Nu met de FUP denkt telenet dat iedereen hetzelfde gedrag behoud, Bij BGC bestaat dit niet. Nu met de FUP denkt iedereen plots alles overdag te mogen binnenhalen. Maar dit kan niet volgens telenet vandaardat je snel in het rood komt.
Gebruikersavatar
iceke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6667
Lid geworden op: 11 jun 2010, 12:58
Uitgedeelde bedankjes: 226 keer
Bedankt: 611 keer

mailracer schreef:Wel naar wat ik heb vernomen heeft telenet hun statistieken geraadpleegd van voor de FUP. Iedereen dl-de vooral na middernacht . Om het dubbele van het volume te halen. Nachtsurfen was in. Nu met de FUP denkt telenet dat iedereen hetzelfde gedrag behoud, Bij BGC bestaat dit niet. Nu met de FUP denkt iedereen plots alles overdag te mogen binnenhalen. Maar dit kan niet volgens telenet vandaardat je snel in het rood komt.


Maar dat weet je toch als je een telenet abbo afsluit ?
Ik kan best leven met een flatfree van 2 tot 7, ik denk alleen dat zelfs dat niet gaat lukken met hun "vrij downloaden" zoals het nu is.
ubremoved_2964
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5295
Lid geworden op: 12 jan 2006, 14:25
Uitgedeelde bedankjes: 67 keer
Bedankt: 397 keer

Kan je op een reactie van de telenet helpdesk (dus een e-mail van hen) opniuew reageren ?
Er staat nergens in het e-mail bericht dat je er niet kan op reageren.

Ik heb hen nogmaals aangespoord via een reply (dus niet opnieuw een webform ingevuld) om te bewijzen dat ik over die 2x gemiddelde ben gegaan, of ze binnenkort een in gebreke stelling kunnen ontvangen wegens het niet nakomen van de specificatie van turbonet xl.

Nog geen reactie gehad, heb dit rond de middag verstuurd.
Gebruikersavatar
mailracer
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3870
Lid geworden op: 23 feb 2010, 21:03
Uitgedeelde bedankjes: 224 keer
Bedankt: 318 keer

Wel ook ik werd telefonisch gecontacteerd door telenet omdat ik hieromtrent ook mijn bedenkingen had. Naar wat ik uit dit vrij lange gesprek kan afleiden is dat ze eigenlijk hun netwerk opengooien voor de turbonetters en fibernetters, maar dat ze niet de andere abonnee's willen hinderen. vandaar de FUP. In hoever dat mogelijk is hangt af van de belasting van het netwerk en wat jij als grote verbruiker die dag al gedaan hebt. Er is me ook verteld dat de smallband zelfs onder de 512 Kb gezet kan worden. Het werd vergeleken met een snelweg waar dus file is tijdens de rode uren. Met als gevolg dat je met je sportwagen dus ook niet verder kan. Er werd toegegeven dat hun netwerk dringend aan verbetering toe is en dit willen ze dan ook sneller doen dan gepland. vooral het docsis3 systeem zal sneller geintroduceerd worden, ook voor de lagere abonnees. Ook kon er me geen duidelijk antwoord gegeven worden over de verschillen tussen FN en TN abo's. Enkel de snelheid zal het verschil zijn, maar ook hier waren ze niet volledig uit.
Al bij al is dit dus goed dan we iets meer mogen, maar we moeten het dan wel nog altijd 's nachts doen. Nachtsurfen was goed in trek zo bleek na de uitleg te horen. Iets wat we niet kunnen veranderen.

Als ik eerlijk mag zijn heb ik op 18 dagen een 750 Gbyte verzet zonder hierbij op smalband te raken. wel in het rood, maar er niet over. Dus kwa capaciteit ben ik tevreden. Of het me elke maand lukt zoveel data te verzamelen, daar vrees ik voor. Maar ik kan het altijd proberen.

Nu ik de strategie wat begrijp achter hun FUP ben ik maar al te tevreden dan er mensen naar een andere provider gaan. Zo maken deze voor mij de weg vrij. 8)
Laatst gewijzigd door mailracer op 24 jul 2010, 00:06, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
mailracer
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3870
Lid geworden op: 23 feb 2010, 21:03
Uitgedeelde bedankjes: 224 keer
Bedankt: 318 keer

ub4b schreef:Kan je op een reactie van de telenet helpdesk (dus een e-mail van hen) opniuew reageren ?
Er staat nergens in het e-mail bericht dat je er niet kan op reageren.

Ik heb hen nogmaals aangespoord via een reply (dus niet opnieuw een webform ingevuld) om te bewijzen dat ik over die 2x gemiddelde ben gegaan, of ze binnenkort een in gebreke stelling kunnen ontvangen wegens het niet nakomen van de specificatie van turbonet xl.

Nog geen reactie gehad, heb dit rond de middag verstuurd.


Je kan niet reageren op deze mails, maar heb wat geduld, na een drie tal dagen bellen ze je wel op.
Marlboro
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1062
Lid geworden op: 02 mar 2009, 15:20
Uitgedeelde bedankjes: 177 keer
Bedankt: 215 keer

Ik snap er niks meer van nu; ik begin aan mij nieuwe maand en de meter staat toch al een paar centimeters in het groen, dat alleen al kan al niet, als dat nog niet erg genoeg is stond ik gister nog steeds op hetzelfde en wat zie ik nu opeens??


https://www.telenet.be/mijntelenet/telemeter/showFupUsage.do?identifier=t139740
Hallo, ik heb denk ik nog geen 30GB verbruikt en ik zit al aan de helft???? Echt onbegrijpelijk, dat nieuw systeem trekt werkelijk op niks en slaat nergens op, als ik die telemeter nu moet geloven dan zou ik niet meer maar minder dan 250gb per maand hebben,manman.
Ge kunt ze kussen
Gebruikersavatar
mailracer
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3870
Lid geworden op: 23 feb 2010, 21:03
Uitgedeelde bedankjes: 224 keer
Bedankt: 318 keer

Marlboro schreef:Ik snap er niks meer van nu; ik begin aan mij nieuwe maand en de meter staat toch al een paar centimeters in het groen, dat alleen al kan al niet, als dat nog niet erg genoeg is stond ik gister nog steeds op hetzelfde en wat zie ik nu opeens??


https://www.telenet.be/mijntelenet/telemeter/showFupUsage.do?identifier=t139740
Hallo, ik heb denk ik nog geen 30GB verbruikt en ik zit al aan de helft???? Echt onbegrijpelijk, dat nieuw systeem trekt werkelijk op niks en slaat nergens op, als ik die telemeter nu moet geloven dan zou ik niet meer maar minder dan 250gb per maand hebben,manman.


30 GB op een dag is wel hoger dan het gemiddelde.
Bij mij is dit ook gebeurd, maar ik heb hem zelfs zien zakken van rood naar oranje. dit twee dagen nadat ik 160 GByte hem binengehaald op een nacht
Telenet wil gewoon dat je je downloads versprijd over de maand. Dat is alles.
Marlboro
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1062
Lid geworden op: 02 mar 2009, 15:20
Uitgedeelde bedankjes: 177 keer
Bedankt: 215 keer

mailracer schreef:
Marlboro schreef:Ik snap er niks meer van nu; ik begin aan mij nieuwe maand en de meter staat toch al een paar centimeters in het groen, dat alleen al kan al niet, als dat nog niet erg genoeg is stond ik gister nog steeds op hetzelfde en wat zie ik nu opeens??


https://www.telenet.be/mijntelenet/telemeter/showFupUsage.do?identifier=t139740
Hallo, ik heb denk ik nog geen 30GB verbruikt en ik zit al aan de helft???? Echt onbegrijpelijk, dat nieuw systeem trekt werkelijk op niks en slaat nergens op, als ik die telemeter nu moet geloven dan zou ik niet meer maar minder dan 250gb per maand hebben,manman.


30 GB op een dag is wel hoger dan het gemiddelde.
Bij mij is dit ook gebeurd, maar ik heb hem zelfs zien zakken van rood naar oranje. dit twee dagen nadat ik 160 GByte hem binengehaald op een nacht
Telenet wil gewoon dat je je downloads versprijd over de maand. Dat is alles.


Ik ben terug herbegonnen vanaf 12juli, we zijn nu 23-24juli; dat zijn ong ene 12tal dagen en ik heb max denk ik 50-60GB verbruikt, ik denk niet het meer zal zijn al en dit over 12 dagen bekeken, dat is dan 5Gb per dag ongeveer, dat zijn pinuts. Zelfs al zou ik al 80Gb hebben vebruikt; dan nog is dit maar max 8GB per dag.
Kan zijn ik de ene dag mss eens 20 gb heb verbruikt dat kan.
Het was vroeger dan toch beter zenne, ik vind dit op niks trekken en ik zie ook mijn verbruik niet meer en dat haat ik zeker als je weet je toch beperkt zit.

Zoals ik al heb gezegd; vanaf de dag dat de meter op nul zou moeten staan stond de meter al een paar centimeters in het groen, dat slaat dus echt nergens op.


Wat beschouwt telenet in godsnaam dna als gemiddelde?
Ge kunt ze kussen
Gebruikersavatar
mailracer
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3870
Lid geworden op: 23 feb 2010, 21:03
Uitgedeelde bedankjes: 224 keer
Bedankt: 318 keer

Marlboro schreef:Ik ben terug herbegonnen vanaf 12juli, we zijn nu 23-24juli; dat zijn ong ene 12tal dagen en ik heb max denk ik 50-60GB verbruikt, ik denk niet het meer zal zijn al en dit over 12 dagen bekeken, dat is dan 5Gb per dag ongeveer, dat zijn pinuts. Zelfs al zou ik al 80Gb hebben vebruikt; dan nog is dit maar max 8GB per dag.
Kan zijn ik de ene dag mss eens 20 gb heb verbruikt dat kan.
Het was vroeger dan toch beter zenne, ik vind dit op niks trekken en ik zie ook mijn verbruik niet meer en dat haat ik zeker als je weet je toch beperkt zit.

Zoals ik al heb gezegd; vanaf de dag dat de meter op nul zou moeten staan stond de meter al een paar centimeters in het groen, dat slaat dus echt nergens op.


Wat beschouwt telenet in godsnaam dna als gemiddelde?


Ok dan had ik je tekst verkeerd geinterpreteerd. Neen dit is inderdaad niet normaal. Is dit bij een turbonet abonement ?
ubremoved_2964
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5295
Lid geworden op: 12 jan 2006, 14:25
Uitgedeelde bedankjes: 67 keer
Bedankt: 397 keer

Marlboro schreef:Wat beschouwt telenet in godsnaam dna als gemiddelde?


Dat probeer ik ook tevergeefs los te krijgen bij Telenet. Want als je het gemiddelde niet weet, dan weet je nooit exact hoeveel trafiek je mag alvorens je hun 2x regel overtreedt.

Eigenlijk zou telenet een ratio moeten publiceren ipv een vage telemeter.

Een ratio tussen 0 en 2 = fullspeed, een ratio hoger dan 2 = smallband tot wanneer je ratio weer zakt onder 2, of bij een nieuwe periode gaat je ratio terug op 0 gaat (één van beide of desnoods beide). Dat systeem is tenminste fair.

Wat telenet nu waarschijnlijk doet is die ratio domweg mappen op 9 vage standen. Men meet dus niks.
Rikkyrocker
Forumtroll
Forumtroll
Berichten: 349
Lid geworden op: 12 jul 2010, 13:23
Bedankt: 1 keer

Meld dit berichtReageer met citaatRe: Onbeperkt Internet Turbonet XL vs Fibernet 100
door dataline op Vandaag 08:58

Die nieuwe telemeter is een DAG-meter.


Reactie terug op mijn vraag van Telenet:

U stuurde ons een e-mail over de Telemeter.


De bedoeling van een systeem als Vrij Downloaden is inderdaad om de vraag naar grote volumes zo goed mogelijk in te vullen zonder daarbij het toezicht op ons netwerk te verwaarlozen.
Daarvoor hebben we een aantal netwerk-spelregels bepaald waarbinnen u elke maand vlot terabytes kan downloaden. Hoeveel terabyte precies kunnen we niet exact voorspellen, want dit hangt af van een aantal factoren en zal altijd verschillen van klant tot klant.

Er zijn twee grote wijzigingen ten opzichte van vroeger die deze enorme volumes mogelijk maken.

Ten eerste is de hoeveelheid volume die verbruikt kan worden zonder dat Telenet snelheidsaanpassingen doorvoert flink toegenomen. Zeker als u deels in minder drukke periodes surft, zal dat een veelvoud zijn van uw vroeger verbruik. En zelfs als u enkel in de drukste periodes surft, dan nog zal u gegarandeerd meer downloaden dan vroeger.

Ten tweede ? en dit is wellicht nog wel de meest impactvolle verandering ? is het systeem dat soms ?smalband? wordt genoemd (permanente beperking tot 192 Kbps) niet meer van toepassing op abonnementen met Vrij Downloaden. Stel dat u op een bepaald moment als ?heavy downloader? opgemerkt wordt, dan nog zal u enkel in de allerdrukste periodes een aangepast snelheidsprofiel meekrijgen.

Het merendeel van de tijd blijft u dus gewoon uw normale surfsnelheid houden en kan u naar hartelust blijven downloaden. Alleen als dit in functie van de netwerkbelasting nodig is, zal Telenet tijdelijk de snelheid verlagen. Dit gebeurt trouwens in verschillende stappen, maar met een minimum gegarandeerde snelheid van 512 Kbps wat nog steeds voldoende is om essentiële internetdiensten zoals mail, search, browsing, social networking en dergelijke te kunnen blijven gebruiken.

De nieuwe Telemeter heeft enkel als bedoeling om u op dagbasis te informeren ? niet limiteren ? over hoe sterk uw surfgedrag afwijkt van wat typisch is voor uw product. Om het voorbeeld uit uw mail te gebruiken: wie op de eerste dag van de maand 10 GB downloadt, zit op schema om tegen het einde van de maand 300 GB te downloaden. Dit is uiteraard significant meer dan het gemiddelde en daarom geeft de meter dit ook aan, zonder enige verdere consequentie tenzij u dezelfde lijn blijft doortrekken.

Wij sturen u hierover meer info in een afzonderlijke mail door.

Of u het zinvol vindt om met die informatie rekening te houden en op basis daarvan bij te sturen, of ervoor opteert om op hetzelfde ritme verder te gaan en dan na bepaalde tijd met sporadische aanpassingen van uw snelheid ettelijke terrabytes te downloaden, is uiteraard uw vrije keuze. Beide zijn mogelijk binnen dit nieuwe systeem

We hebben er dus vertrouwen in dat u met Vrij Downloaden echt volumes zal kunnen verzetten die quasi onbeperkt zijn en waarbij het vinden van performante servers en voldoende opslagcapaciteit misschien wel een grotere uitdaging zal blijken dan het downloaden zelf.

Wij hopen alvast dat wij u hiermee voldoende informatie hebben gegeven.


Met vriendelijke groeten
giallorossi90
Member
Member
Berichten: 84
Lid geworden op: 18 jul 2010, 22:29
Bedankt: 4 keer

mailracer schreef:Als ik eerlijk mag zijn heb ik op 18 dagen een 750 Gbyte verzet zonder hierbij op smalband te raken. wel in het rood, maar er niet over. Dus kwa capaciteit ben ik tevreden. Of het me elke maand lukt zoveel data te verzamelen, daar vrees ik voor. Maar ik kan het altijd proberen.

Nu ik de strategie wat begrijp achter hun FUP ben ik maar al te tevreden dan er mensen naar een andere provider gaan. Zo maken deze voor mij de weg vrij. 8)


Da's zowat het meest zinnige dat ik in deze thread al gelezen heb... :beerchug:

Iedereen tegelijk tegen de sterren op downloaden = strengere FUP. Weg vrij maken = meer ruimte voor iedereen. Net omgekeerde redenering dus van "massaal downloaden, want dan gaat het gemiddelde omhoog".
cptKangaroo
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2759
Lid geworden op: 18 dec 2004, 14:33
Locatie: 053 Aalst
Uitgedeelde bedankjes: 551 keer
Bedankt: 194 keer

giallorossi90 schreef:
mailracer schreef:Als ik eerlijk mag zijn heb ik op 18 dagen een 750 Gbyte verzet zonder hierbij op smalband te raken. wel in het rood, maar er niet over. Dus kwa capaciteit ben ik tevreden. Of het me elke maand lukt zoveel data te verzamelen, daar vrees ik voor. Maar ik kan het altijd proberen.

Nu ik de strategie wat begrijp achter hun FUP ben ik maar al te tevreden dan er mensen naar een andere provider gaan. Zo maken deze voor mij de weg vrij. 8)


Da's zowat het meest zinnige dat ik in deze thread al gelezen heb... :beerchug:

Iedereen tegelijk tegen de sterren op downloaden = strengere FUP. Weg vrij maken = meer ruimte voor iedereen. Net omgekeerde redenering dus van "massaal downloaden, want dan gaat het gemiddelde omhoog".

De omgekeerde redenering kwam van Telenet: zij zeiden oorspronkelijk dat je limiet ging afhangen van het verbruik van je buren. Rikkyrocker's post boven de jouwe is de eerste keer dat Telenet dit ontkent en nu zeggen ze dat het gewoon een profileringsmeter is ipv een verbruiksmeter of snelheidsmeter. Je zit dus in 1 van de 9 profielgroepen naargelang je verbruik tov je abo-genoten, over een bepaalde duur gemeten. Afhankelijk van je groep verlaagt je snelheid in drukkere periodes.
Plaats reactie

Terug naar “Telenet (Base, Chello, UPC)”