Niet-technische onderwerpen of technisch-gerelateerde onderwerpen waar maatschappelijk debat over bestaat. Lees de extra regels in de sticky, aub!
Forumregels
1. De gedragsregels zijn ook hier van toepassing. We verwachten van iedereen in de eerste plaats respect voor de andere users
2. Er zal hier veel minder moderatie gebeuren op inhoud, maar wel meer moderatie op users. Dit betekent concreet dat we discussies in principe niet zullen afsluiten, users die geen zin hebben om de discussie verder te zetten, worden aangemoedigd om zelf de discussie te stoppen / negeren. Dit kan tot iets fellere discussie leiden, maar altijd met respect voor de mede-users!
Daar tegenover staat dat we users kunnen de toegang ontnemen uit dit subforum indien ze het naar ons afwegen te bont maken. Dit kan tijdelijk, dan wel definitief zijn en dit zal zonder enige verantwoording gebeuren
3. Indien u liever de topics uit dit forum niet ziet in de lijst van nieuwe posts, wordt dan lid van de groep "Opt out maatschappelijke uitdagingen in new posts" via deze link: ucp.php?i=167
4. Dit subforum mag op geen enkele manier een platform worden voor militanten / om duidelijk politiek te voeren. Userbase is en blijft een onafhankelijk forum met een duidelijke focus op technische onderwerpen
woutervh schreef: 10 okt 2022, 21:22
Dus jij gelooft werkelijk zelf dat Rusland in dit geval moedwillig speelpleintjes bombardeert? Dat het zijn raketten richt op een speelpleintje midden Kiev?
Het zijn burgerdoelwitten, dat kun je toch niet ontkennen?
Ze hebben ook de Vriendschapsbrug gebombardeerd.
Ook toeval, zeker?
Alles om Poetin goed te praten, nietwaar?
woutervh schreef: 10 okt 2022, 21:22
Ik heb zelfs Rusland niet vernoemd nu... Ik heb het over conflicten in het algemeen.
Inderdaad, alles op één hoopje gooien om de indruk te geven dat er niets uitzonderlijk agressief is aan wat Rusland doet.
Soms lees je iets,en weet je het daarna niet meer te vinden,het art. waarvan sprake gaat over die Iraanse drones,men is er in geslaagd zo een neer te halen,en het bleek dat die vol Amerikaanse chips zou zitten,die door de US worden verkocht aan China,beide landen zouden erg verveeld zitten mee die situatie dit is een intresant itim en de moeite om op de volgen,kan de naturaliteit van China in het gedrang brengen.
Of Rusland mikt op speelpleintjes of niet maakt niet uit, ze raken ze wel degelijk en het kan hen geen bal schelen. Het is net hetzelfde met die kerncentrale. Of je er nu op mikt of niet, als je ze raakt is het bingo en het risico is eigenlijk veel te groot. Een normale levensvorm zou zoiets niet eens overwegen.
En we zijn inderdaad veel beter geworden in massavernietiging. Kernwapens zijn zo oud nog niet maar ondertussen ontwikkelen we (bio)chemische wapens en geschut met verschrikkelijke werking, soms is er zelfs geen mens meer nodig en laten we het vuile werk over aan robots. Die wapens bestaan en zijn in het bezit van heel wat landen maar uiteraard zijn het de slechtste die ze ook daadwerkelijk gebruiken. De oude technieken zoals foltering worden ook nog gebruikt, men ontvoert zelfs mensen en helpt ze naar landen te brengen waar de foltering dan verder kan uitgevoerd worden, dit alles om de superioriteit te benadrukken
Mensendom en dierenrijk, het zijn niet enkel woorden.
Wil je iemand kwaad maken, vertel hem dan leugens. Wil je iemand razend maken, vertel hem dan de waarheid.
De luchtafweer die nu aanwezig is in Oekraine (Meestal radar v/h Westen,met nog de vuurkracht van Russische lucht doel raketten) die doet het eigenlijk niet zo slecht,ongeveer 50% van alles wat de Russen afschieten word nu al uit de lucht gehaald,de Duitse anti lucht afweer zou al zijn toegekomen, afwachten wat voor een resultaten die zullen voorleggen.
Dizzy schreef: 11 okt 2022, 19:27
En we zijn inderdaad veel beter geworden in massavernietiging. Kernwapens zijn zo oud nog niet maar ondertussen ontwikkelen we (bio)chemische wapens en geschut met verschrikkelijke werking, soms is er zelfs geen mens meer nodig en laten we het vuile werk over aan robots.
En ondanks dit vallen er in verhouding veel minder slachtoffers dan vroeger, zie dat onderzoek dat ik eerder citeerde.
Dizzy schreef: 11 okt 2022, 19:27
Mensendom en dierenrijk, het zijn niet enkel woorden.
Het woord mensendom bestaat niet, mensdom wel.
Dieren voeren hun oorlogen alleen niet op zo'n grote schaal, met zo'n geavanceerde middelen, maar dieren vechten vaak op leven en dood om een wijfje, bijvoorbeeld.
Ik heb ook eens een documentaire gezien die in close-up gefilmd werd in een mierennest, dat was nogal griezelig om te zien, zo was het zo dat de koningin mier plots gedood werd door mieren die haar zouden moeten verzorgen, een echte paleisrevolutie dus.
Wat vooral erg is, is als mensen gewoon handelen als dieren met als enige verschil geavanceerdere middelen, en de grotere schaal waarop het gebeurt.
fluppie schreef: 11 okt 2022, 19:29
De luchtafweer die nu aanwezig is in Oekraine (Meestal radar v/h Westen,met nog de vuurkracht van Russische lucht doel raketten) die doet het eigenlijk niet zo slecht,ongeveer 50% van alles wat de Russen afschieten word nu al uit de lucht gehaald,de Duitse anti lucht afweer zou al zijn toegekomen, afwachten wat voor een resultaten die zullen voorleggen.
De Duitsers gaan nu systemen leveren die ze zelf niet eens in gebruik hebben zo 'gloedjenieuw' zijn ze.
Maar het zijn er maar enkele omdat ze er simpelweg nog niet meer van hebben gebouwd en hun range is zo'n 40km ver en 20km hoog.
Meer als een grote stad kan je er niet mee verdedigen denk ik dan.
De US gaat dan weer hetzelfde systeem leveren dat ze gebruiken om Washington te verdedigen, maar het blijft allemaal
kleinschalig en dat voor zo'n groot en uitgestrekt land.
Waarom focussen ze zich niet op de lanceerinstallaties om die uit te schakelen, vooral die schepen in de zwarte zee dus.
Gewoon die lange afstandsraketten leveren om zodoende je burgers te beschermen.
Ergens moet de Navo toch een grens gaan trekken en doorpakken want al het getalm en gepalaver zorgt enkel voor mee doden.
"In my world, everyone is welcome, important, accepted, respected, encouraged, valued and....equal,
Petrikske schreef: 11 okt 2022, 20:49
Waarom focussen ze zich niet op de lanceerinstallaties om die uit te schakelen, vooral die schepen in de zwarte zee dus.
Gewoon die langeafstandsraketten leveren om zodoende je burgers te beschermen.
De Russische kruisraketten worden van grote afstand (een paar 1000 Km) afgeschoten en die plaatsen uitschakelen is toch weer een stap verder. De schepen in de Zwarte zee daarentegen lijken mij toch een valabel doelwit te zijn.
Niettegenstaande de Russen ver in Oekraïne doelen bestoken zijn er (haast) geen doelen Rusland (behalve Belgorod) die bestookt worden. Mocht dat gebeuren zouden de Russen toch wat meer beseffen dat ze in oorlog zijn, nu hebben ze er weinig last van. Aan de andere kant maakt het hen misschien vastberadener, zoals bij de Oekraïners na elke raketaanval en ontdekt massagraf.
SPR schreef: 11 okt 2022, 21:59
Als Navo zijn grens trekt spreken we over WO3, zou dat meer of minder doden opleveren?
Je grens trekken hoeft niet te betekenen dat je troepen gaat inzetten.
Ze kunnen nog veel meer en zwaarder materiaal leveren, stel nu dat ze heel veel moderne luchtafweer zouden leveren, wat kan Rusland dan nog inbrengen?
Toegevoegd na 2 minuten 11 seconden:
on4bam schreef: 11 okt 2022, 23:37De Russische kruisraketten worden van grote afstand (een paar 1000 Km) afgeschoten en die plaatsen uitschakelen is toch weer een stap verder.
Ja als dat klopt zal het een moeilijke worden, ik dacht dat ze vanop zee werden afgevuurd.
Update: Ik hoor nu toch dat die kruisraketten vanop heel wat verschillende plaatsen werden afgevuurd en toch ook vanaf 6 schepen in de zwarte zee.
"In my world, everyone is welcome, important, accepted, respected, encouraged, valued and....equal,
Oeps, de post van de "Oekraïners die burgers hebben vermoord" is alweer verdwenen. Dat komt er van als je zomaar Russische propaganda gelooft en er dan nog schokkende foto's bij plaatst.
Повне відео має українське слідство. Чекаємо на ідентифікацію кожного учасника цього військового злочину. Організатор вже відомий - терористичне угрупування «російська федерація».
Vertaling:
Het Oekraïense onderzoek heeft de volledige video. We wachten op de identificatie van elke deelnemer aan deze oorlogsmisdaad. De organisator is al bekend - de terroristische groepering "Russische Federatie".
This is the occupied #Kupyansk of the Kharkiv region. Civilian.
The video was taken from the occupant's phone
Hebben de Mods die video weg gedaan? (ben nog maar net thuis van werk dus nu beginnen aan een dagje 'nieuws inhalen')
Ik had em ook gezien op Telegram, de geknipte versie dus.
En had er toch graag over willen babbelen omdat ik enerzijds begrip heb voor deze daden maar anderzijds zijn en blijven het gewoon gruwelijke oorlogsmisdaden.
Al hebben die mensen waarschijnlijk heel wat Oekrainers verraden, al zal dit misschien ook wel gebeurd zijn na bedreigingen/folteringen door de Russische bezetter.
Er zijn in deze en waarschijnlijk in meeste oorlogen bitter weinig waarheden en onnoemelijk veel leugens.
Maar mochten het echt Oekrainers zijn die deze mensen gewoon hebben afgemaakt dan zou ik dat diep triest vinden?
De tekst die er bij stond was pro Russisch (zoals meestal bij die poster). Dat de foto's werden verwijderd door mods is logisch maar dat de hele post weg was verwonderde mij wel wat. Ik dacht dat de poster het zelf had verwijderd omdat het duidelijk om Russische propaganda ging.
Europa heeft in 2008 de kapitale fout gemaakt om akkoord te gaan met toetredingsgesprekken tussen de NAVO en Oekraïne.
De Europese landen waren daar tegen, maar toch moest Angela Merkel toegeven, onder druk van de VS. Hadden we dat niet gedaan, dan was er vandaag geen oorlog. Iemand als Henry Kissinger , een Amerikaanse diplomaat, zegt dat ook. Nochtans geen linkse rakker, onder president Nixon liet hij de Vietnamoorlog escaleren. Hij heeft veel bloed aan zijn handen
We hebben het dus zelf gezocht. Onder druk van de VS.
Petrikske schreef: 13 okt 2022, 01:06
En had er toch graag over willen babbelen omdat ik enerzijds begrip heb voor deze daden maar anderzijds zijn en blijven het gewoon gruwelijke oorlogsmisdaden.
Van waar eigenlijk het idee dat de Russen monsters zijn en de Oekraïners koorknapen? Oekraïne en Rusland zijn zodanig met elkaar verbonden dat je bijna van een burgeroorlog kunt spreken. Het is niet alsof de Oekraïners daar rondlopen met het handvest van de conventie van Genève in hun handen. Het is zoals Dizzy enkele posts geleden zei. Oorlog en conflict haalt het slechtste in de mens naar boven.
PS: ik kijk geen filmpjes en heb er ook geen behoefte aan
woutervh schreef: 13 okt 2022, 19:35
Van waar eigenlijk het idee dat de Russen monsters zijn en de Oekraïners koorknapen?
Dat eerste klopt, dat tweede heeft nooit iemand beweerd.
Oekraïne en Rusland zijn zodanig met elkaar verbonden dat je bijna van een burgeroorlog kunt spreken.
Het feit dat ze een buurland binnenvallen is al meer dan bewijs genoeg dat het geen burgeroorlog is.
woutervh schreef: 13 okt 2022, 19:35Het is zoals Dizzy enkele posts geleden zei. Oorlog en conflict haalt het slechtste in de mens naar boven.
Je maakt misbruik van een overrelativerende post.
Er zijn wel degelijk gradaties aan oorlogsgeweld.
Doelbewust zoveel mogelijk burgerslachtoffers maken zoals de Russen doen is van een heel andere orde dan militaire commandoposten of munitiedepots aanvallen.
woutervh schreef: 13 okt 2022, 19:35PS: ik kijk geen filmpjes en heb er ook geen behoefte aan
Het bewuste filmpje heb ik niet gezien, ik hoef ook geen ledematen te zien in het rond vliegen of zo.
on4bam schreef: 13 okt 2022, 12:03
De tekst die er bij stond was pro Russisch (zoals meestal bij die poster). Dat de foto's werden verwijderd door mods is logisch maar dat de hele post weg was verwonderde mij wel wat. Ik dacht dat de poster het zelf had verwijderd omdat het duidelijk om Russische propaganda ging.
Misschien voor de duidelijkheid. Moest er een beeld geweest zijn dat schokkend was met een lange tekst dan zou ik gewoon het beeld hebben weggehaald. Maar hier waren beeld en tekst heel sterk met elkaar verbonden (de tekst geeft commentaar op de beelden). Dan is het moeilijk om gewoon de beelden weg te halen want de post wil dan niks meer zeggen.
Van waar eigenlijk het idee dat de Russen monsters zijn en de Oekraïners koorknapen?
PS: ik kijk geen filmpjes en heb er ook geen behoefte aan
Ik heb nergens beweerd dat de Oekrainers 'koorknapen' zouden zijn.
Proberen van beide kanten wat mee te nemen kan je toch tot een vergelijk komen, ja ik durf dus ook enkele Russische bloggers te volgen.
Wel degene die geen hersenspoeling hebben gehad, want ja laat ons er vanuit gaan dat er meer goede dan slechte Russen zijn.
Een foto is trouwens makkelijk te editen en in scene te zetten.
Een filmpje vanop het slagveld is al een ander verhaal.
En ja ik heb al heel wat video's gezien waarbij gewonde Russen op het slagveld de eerste zorgen kregen toegediend door Oekrainers.
Ik heb al gewonde Russen op de operatietafel zien liggen in volledig stuk geschoten steden.
Langs Russische kant heb ik zo'n filmpjes nog niet gezien.
Weet trouwens dat een verpleegster die een tijdje gevangen werd gehouden door de Russen tijdens haar gevangenschap gewonde Russen verzorgde.
Opnieuw... ik wacht nog op vergelijkbare filmpjes afkomstig van de Russen.
Maar goed, ooit zal een groot deel van de waarheid wel boven komen.
Kijk naar deze video en zie dat ze daarmee reeds begonnen zijn.
1 van de vele heldinnen van Oekraine.
Niet lang geleden een hele mooie en sterke vrouw maar nu nog slechts een bibberende gebroken schim van zichzelf,
hopelijk komt ze dit ooit te boven maar ik vrees ervoor.
Interessant wat Konstantin (een Rus die gevlucht is) hier aan het begin van de video vertelt (ik heb de rest niet meer beluisterd, want dat zijn altijd video's van meer dan 1 uur).
Een aantal jaar geleden hebben ze in Rusland een gezichtsherkenningssysteem ontworpen dat "voor gemakkelijke betaling" in de metro zorgde.
Er moest niet meer een kaartje gekocht worden, het systeem detecteerde automatisch wie er op de metro stapte en het geld ging automatisch van hun bankrekening.
Hij waarschuwde daar toen voor dat dit systeem zwaar misbruikt kon worden, en werd daarvoor uitgelachen.
Vandaag de dag is het duidelijk dat hij gelijk had: dit systeem wordt nu gebruikt om jonge mannen op te sporen, ze op te pakken en naar een mobilisatiecentrum te brengen...
Weer een mooi voorbeeld van hoe Rusland niet op hetzelfde niveau staat als andere landen qua democratie en mensenrechten, ook al doen de pro-Russische stemmen nog zo hun best om alle landen over dezelfde kam te scheren.
Ja voor Konstantin z'n video's moet je veel vrije tijd hebben inderdaad.
Oekraine gebruikt deze technologie trouwens ook en dat bv om oorlogsmisdadigers te identificeren. https://www.reuters.com/technology/excl ... 022-03-13/
boulder schreef: 15 okt 2022, 15:52
Een aantal jaar geleden hebben ze in Rusland een gezichtsherkenningssysteem ontworpen dat "voor gemakkelijke betaling" in de metro zorgde.
Er moest niet meer een kaartje gekocht worden, het systeem detecteerde automatisch wie er op de metro stapte en het geld ging automatisch van hun bankrekening.
Hij waarschuwde daar toen voor dat dit systeem zwaar misbruikt kon worden, en werd daarvoor uitgelachen.
Mja, toevallig kwam ik gisteren terug uit de VS. Om te boarden in Chicago had ik niets nodig. Ik moest enkel in een camera kijken en ze wisten wie ik was en waar ik moest plaatsnemen. Nu ben ik zelf ook wel van het principe 'ik heb niets te verbergen' als het over privacy gaat, maar dit vind ik eigenlijk niet ok. Ja, we hebben een paspoort met biometrische gegevens, en dat dat gebruikt wordt bij de douane kan ik nog ergens begrijpen. Maar hoe/waarom de vliegtuigmaatschappij deze kan gebruiken ontgaat me compleet... Het is zoals je zegt, op de één of andere manier is het nu een gemak, maar wie zegt dat dit in de toekomst niet misbruikt wordt.
En die 3 radioactieve dosissen op 10 dagen in de scanner bij de security gaan we er ook maar bijnemen
boulder schreef: 15 okt 2022, 15:52
Interessant wat Konstantin (een Rus die gevlucht is) hier aan het begin van de video vertelt (ik heb de rest niet meer beluisterd, want dat zijn altijd video's van meer dan 1 uur).
Vandaag de dag is het duidelijk dat hij gelijk had: dit systeem wordt nu gebruikt om jonge mannen op te sporen, ze op te pakken en naar een mobilisatiecentrum te brengen...
Weer een mooi voorbeeld van hoe Rusland niet op hetzelfde niveau staat als andere landen qua democratie en mensenrechten, ook al doen de pro-Russische stemmen nog zo hun best om alle landen over dezelfde kam te scheren.
In België verzamelen ze toch ook zo een dingen. Vingerafdrukken in de gecentraliseerde "niet gecentraliseerde" databank voor maximum 3 maand en oneindig. Je foto van je identiteitskaart moet ook gezichtsherkenningssysteem vriendelijk zijn en dat ook al zeer lang.
Om nog maar te zwijgen van de steeds oplopende verdichting in Vlaanderen van het ANPR netwerk en openbare camerasystemen.
Eertijds door de politici aan hun kiezers verkocht om de verhoging van de veiligheid te waarborgen maar meer en meer van de tijd gebruikt om de eigen inwoners te kunnen beboeten.
Sol Invictus!
Disclaimer: op het weergeven van ervaringen volgens de eigen situatie kunnen geen rechten door derden onttrokken worden.
Zou je dan liever hebben dat iedereen zonder boe of bah in een auto kan stappen en maar kan doen naar believen?
Ik heb toch graag dat auto's die met niets in orde zijn uit het verkeer worden gehaald, je zal maar door zo'n persoon van de weg gemaaid worden.
boulder schreef:
Ieder controlesysteem wordt eerst met de beste bedoelingen geïnstalleerd.
Wat er daarna mee gebeurd, bv. bij een wisseling van de macht, daar heeft niemand nog volledige controle over.
Maar ja, "wij" zijn waarschijnlijk immuun voor elke vorm van (machts)misbruik.
We zijn tenslotte "de goeden".
Wat dat "van de weg maaien betreft", dan heb ik persoonlijk toch liever een weginrichting die dat fysiek bemoeilijkt dan een "systeem" van cameracontrole's waarbij de vereiste is dat fysieke snelheidsvertragers bij installatie van de camera's moeten weggenomen worden omdat er anders te weinig overtredingen ( = minder inkomsten) worden vastgesteld omdat het doorgaande verkeer gewoon niet boven de toegelaten snelheid kan rijden (lees, de weginrichting voorkomt dat men in de boeteval trapt).
Sol Invictus!
Disclaimer: op het weergeven van ervaringen volgens de eigen situatie kunnen geen rechten door derden onttrokken worden.
ivob schreef: 16 okt 2022, 12:59
Ieder controlesysteem wordt eerst met de beste bedoelingen geïnstalleerd.
Wat er daarna mee gebeurd, bv. bij een wisseling van de macht, daar heeft niemand nog volledige controle over.
Maar ja, "wij" zijn waarschijnlijk immuun voor elke vorm van (machts)misbruik.
We zijn tenslotte "de goeden".
Je moet mijn mening niet altijd verdraaien.
Ik heb indertijd ook gewaarschuwd tegen dat soort maatregelen waarbij iedereen permanent verdacht is.
En dat die systemen misbruikt worden, is zeker.
Maar de manier waarop ze misbruikt worden, zegt veel over het beleid van een land.
Hier gaat dat vooral over boetes, in Rusland gaat het over kanonnenvlees zoeken voor een oorlog.
Rusland blijft dus een verachtelijke dictatuur, maar dat klein "detail" probeer je natuurlijk weg te relativeren.
Ik heb je mening niet verdraaid maar letterlijk weergegeven als onderdeel van een reactie van mij naar Petrikske.
Alvorens nodeloos te reageren zou je beter je eigen onderschrift zelf eens wat meer lezen.
On topic: "Zelfmoordaanslag" op een Russisch militair oefenveld in Soloti (nabij de grens met Oekraïne).
Sol Invictus!
ivob schreef: 16 okt 2022, 13:23
Ik heb je mening niet verdraaid maar letterlijk weergegeven als onderdeel van een reactie van mij naar Petrikske.
Alvorens nodeloos te reageren zou je beter je eigen onderschrift zelf eens wat meer lezen.
Je doet er alles aan om Rusland goed te praten, alsof je jonge mannen ongewild naar het front sturen kunt vergelijken met het pakken van wie onverzekerd rondrijdt.
Dat is toch duidelijk van een andere orde, en toont dat Rusland een regelrechte dictatuur is.
ivob schreef: 16 okt 2022, 13:23
On topic: "Zelfmoordaanslag" op een Russisch militair oefenveld in Soloti (nabij de grens met Oekraïne).
boulder schreef: 16 okt 2022, 13:27
Meer details?
Ik had er nog niets over gehoord.
Een godsdienstoorlog als het ware, 22 doden en heel veel gewonden. (lees net dat er zeker 25 doden zouden zijn)
Christenen, moslims etc...
"There were Ethnic Russian Christian against Ethnic Russian Muslims against eachother "
Heb net enkele foto's gezien, heel wat dode lichamen.
Er zouden ondertussen al heel wat van die nieuwe recruten zijn gestorven aan het front en de overheid tracht dit opnieuw te verdoezelen zodat
ze die 15.000€ niet moeten betalen aan de familie.
En ik zie net dat de teller op 65.000 dode Russen staat.
"Iran Plans to Supply Russia with Fateh-110 and Zolfaghar Short-Range Ballistic Missiles – The Washington Post
These missiles are capable of hitting targets at a distance of 300 and 700 km, respectively."
Ik begin mij stilaan af te vragen of de problemen in Iran tussen de bevolking en het regime nog los kunnen gezien worden va de oorlog in Oekraine, het is nu duidelijk dat het iraans regime volop de kaart met Rusland trekt,en mss. wel stilaan in de problemen aan het komen is,met zijn eigen bevolking die meestal uit zeer jonge mensen bestaat,men heeft ook erop gewezen in een uitzending op de VRT dat de bevolking in Iran zich niet meer begeeft naar de moskeen,die zouden de laatste tien jaren een enorme leegloop hebben gekend.
boulder schreef: 16 okt 2022, 13:27
Meer details?
Ik had er nog niets over gehoord.
Ondertussen al "oud" nieuws.
Inmiddels in het centrum van de Oekraïense hoofdstad Kiev deze morgen weer meerdere explosies door een nieuwe aanval met Iraanse "kamikazedrones". Volgens de burgemeester van de hoofdstad zouden zeker 28 onbemande vliegtuigen Kiev aangevallen hebben.
Een vijftal zouden er effectief door de luchtafweer geraakt zijn en op de grond tot ontploffing zijn gebracht. Voornamelijk in het Sjevtsjenko-district.
In de Oekraïense stad Dnipro zou een grote brand woeden in een energiecentrale na een raketinslag.
De Europese Unie gaat "een onderzoek starten" naar de rol van Iran in de levering van de drones.
Ze gaan er daar echt wakker van liggen.
Sol Invictus!