Mijn kleine frustratie van de dag ...

Onderwerpen die nergens anders thuis horen en toch eerder technisch van aard zijn? Post ze hier!
Plaats reactie
9livesuni
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 6 keer
Bedankt: 91 keer
Provider

Sasuke schreef:Geflitst aan 46(51) in een zone 30 (Schaarbeek) … en ik dacht echt dat ik proper aan de snelheid aan het rijden was :-(
Een bezoek aan de bewoonde wereld is nooit een pretje voor dorpelingen.
Sasuke
userbase crew
userbase crew
Uitgedeelde bedankjes: 248 keer
Bedankt: 544 keer
Provider
Te Koop forum

9livesuni schreef:
Sasuke schreef:Geflitst aan 46(51) in een zone 30 (Schaarbeek) … en ik dacht echt dat ik proper aan de snelheid aan het rijden was :-(
Een bezoek aan de bewoonde wereld is nooit een pretje voor dorpelingen.
Ter info … ik kom geregeld in Brussel … daar nog nooit geflitst geweest in de afgelopen 6 jaar dat ik deze klant bedien en via dezelfde route rijdt.
Who the fxxk is General Failure and why is he reading my hard disk ?
Afbeelding
9livesuni
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 6 keer
Bedankt: 91 keer
Provider

Sasuke schreef:
Ter info … ik kom geregeld in Brussel … daar nog nooit geflitst geweest in de afgelopen 6 jaar dat ik deze klant bedien en via dezelfde route rijdt.
Was niet echt specifiek op u bedoelt maar ik hoor toch veel een zekere ongenoegen, zeker van diegene die landelijker wonen, van de jungle die een stad wel is.
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 384 keer
Bedankt: 740 keer

Grote frustratie. Mijn Britse korthaar, Lila, is vandaag jarig. Deze ochtend na de boodschappen haar buiten gelaten zoals we elke dag doen. En plots was ze weg. Op geroepen, de wijk af gezocht, geen resultaat. Een mens denkt van alles: meegenomen door iemand, overreden door een auto, ergens opgesloten,... Normaal gezien komt ze na relatief korte tijd terug, vandaag dus niet. Ze komt zelfs naar huis om in de kattenbak te gaan, ze doet haar (grote en kleine) boodschap nooit in de natuur. En plots, acht uur na haar verdwijning, steekt ze plots haar kopje onder de tuinpoort, gevolgd door haar dik lijf. Ik kon ze wel dood kloppen.
MacMini M1 - MacMini M2 - Fritz!Box 7590 AX + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
Belgissschenaap
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 119 keer
Bedankt: 137 keer

Eind goed al goed Jack ;)

Misschien met het weer he, de kat bij mij thuis is dan ook uren of dagen weg.
Even comfortabel weer om buiten als binnen te liggen.
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 384 keer
Bedankt: 740 keer

Slecht voor mijnen tikker zenne. Anderzijds, ze besefte misschien dat ze jarig was en ze is op de lappen geweest.
MacMini M1 - MacMini M2 - Fritz!Box 7590 AX + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 571 keer
Bedankt: 709 keer
Te Koop forum

Het is een kat, die beesten zijn nog een beetje wild en doen hun zin. Voor hun eten en andere behoeftes hebben ze u. Als ze u beu zijn gaan ze op een anders. Zo zijn katten. En zo kort weg zijn is nog niets, ik zie geregeld mensen achter een kat zoeken die al dagen weg is. Meestal zit ze ergens anders waar de brokken beter zijn of is ze opgesloten in een tuinhok door achter de rug van iemand binnen te kruipen.

Ik snap het wel want je hecht je aan die dieren maar je weet als je ze neemt dat het maar voor een beperkte tijd is. Alé, gelukkig is ze terug en kan je ze weer bedienen :lol:
Wil je iemand kwaad maken, vertel hem dan leugens. Wil je iemand razend maken, vertel hem dan de waarheid.
brubbel
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 81 keer
Bedankt: 179 keer

Ik ken het gevoel. Ooit zo eens een kip verloren. Uren achter gezocht. Waarschijnlijk vergeten in mijn winkelkar.
frodo
Plus Member
Plus Member
Uitgedeelde bedankjes: 22 keer
Bedankt: 21 keer

Eneco slaagt er al maanden niet in om mijn jaarafrekening voor elektriciteit op te maken. Voor gas geen probleem. Altijd andere uitvluchten. Maarik moet me geen zorgen maken,ze hebben de meterstanden goed ontvangen en ik moet nog wat geduld hebben. En nee ik moet geen ander leverancier zoeken want zij hebben de beste prijs. :evil: Ik kan dus ook mijn voorschot niet aanpassen en de voorschot wordt enkel voor gas berekend. A ja want om mijn voorschot aan te passen moet ik mijn volgende jaarrekening afwachten, volgens de website mei 2023. En zonder voorschot verhoging zal ik volgens hen een 900 € moeten bijbetalen bij de volgende afrekening. En nog zoiets,vanaf ik een digitale meter heb kan ik mijn meterstanden niet meer ingeven en zo mijn verbruik opvolgen. Volgens de klantendienst is dit omdat ik een digitale meter heb en ik moet maar kijken op de website van Fluvius. Ik wil eigenlijk niet langer klant blijven maar nu overstappen gaat gegarandeerd nog meer ergernissen geven.
cadsite
userbase crew
userbase crew
Uitgedeelde bedankjes: 311 keer
Bedankt: 710 keer
Recent bedankt: 1 keer
Provider
Te Koop forum

't Is ni echt ne goeie moment om te veranderen vrees ik...
Ik heb in maart een nieuw vast contract aangegaan voor 2 jaar:
Afbeelding
Datzelfde contract nu:
Afbeelding
TheCeet
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 82 keer
Bedankt: 141 keer
Provider

@cadsite: dat zijn nog relatief goede prijzen.. Welk tariefplan van Luminus is dit?
Optifix is bij hun ook vast tarief voor 2 jaar en dat kost voor augustus 2022 51,61c€/kwh... Crazy prijzen...
iPhone 13 Pro: AfbeeldingCitymesh - 300GB
Lenovo M720q(i5-8400T): OPNsense - 25.1.7_4
Lenovo M720q(i5-9400T): Proxmox server - 8.4.1
Intel NUC 13 Pro / i5-1340p / 32GB RAM / 1TB
ISP: Afbeelding Hey! (modem in bridge)
AdGuard Home: geen ads in je hele netwerk!
Tomby
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 1374 keer
Bedankt: 508 keer

Ik ging net hetzelfde zeggen. In maart een nieuw contract aan 10c vast ? Ik dacht dat toen de prijzen al volop aan het stijgen waren en je ook al bijna geen vast meer vond.
cadsite
userbase crew
userbase crew
Provider
Te Koop forum

Dat zijn gas prijzen hé, geen stroom.
De optifix van luminus. Ze hebben dat héél goed verstopt, maar als je zoekt vind je het hier:
https://www.luminus.be/nl/prive/elektri ... jslijsten/
onderaan
Hakki
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 66 keer
Bedankt: 27 keer

frodo schreef:Eneco slaagt er al maanden niet in om mijn jaarafrekening voor elektriciteit op te maken. Voor gas geen probleem. Altijd andere uitvluchten. Maarik moet me geen zorgen maken,ze hebben de meterstanden goed ontvangen en ik moet nog wat geduld hebben. En nee ik moet geen ander leverancier zoeken want zij hebben de beste prijs. :evil: Ik kan dus ook mijn voorschot niet aanpassen en de voorschot wordt enkel voor gas berekend. A ja want om mijn voorschot aan te passen moet ik mijn volgende jaarrekening afwachten, volgens de website mei 2023. En zonder voorschot verhoging zal ik volgens hen een 900 € moeten bijbetalen bij de volgende afrekening. En nog zoiets,vanaf ik een digitale meter heb kan ik mijn meterstanden niet meer ingeven en zo mijn verbruik opvolgen. Volgens de klantendienst is dit omdat ik een digitale meter heb en ik moet maar kijken op de website van Fluvius. Ik wil eigenlijk niet langer klant blijven maar nu overstappen gaat gegarandeerd nog meer ergernissen geven.
idem hier, ook digitale meter en nog geen afrekening ontvangen (normaal 1juli). Wel pas overgestapt na faillissement VEL.
Voorschot is van 50€ naar 16.77€ gegaan, enkel elektriciteit.. ik denk dat hun berekeningsmodule in de war zit met die btw-verlaging en 100€ premie. Gewoon het voorschot iets hoger optrekken van zodra mogelijk.
boonpwnz
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 89 keer
Bedankt: 169 keer
Provider
Te Koop forum

Men moeder wacht ook nog steeds op haar eindafrekening van Engie die is er normaal altijd midden mei. We zijn bijna 3 maand verder...
cadsite
userbase crew
userbase crew
Provider
Te Koop forum

godmiljaar!
Door dit topic eens gaan kijken in de klantenzone en daar staat:
Afbeelding
Terwijl er in de mail in het contract dit staat:
Afbeelding
ivob
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 745 keer
Bedankt: 312 keer

boonpwnz schreef:Men moeder wacht ook nog steeds op haar eindafrekening van Engie die is er normaal altijd midden mei. We zijn bijna 3 maand verder...
Bij Ecopower nog steeds geen probleem.
Alle eindfacturen netjes op tijd.
Verwarmingspremie netjes op tijd op de rekening.
Voorschotfacturen na één simpele mail zonder gezever naar nul sinds 1/1/22.
Prijzen zijn er voor drie maanden vast en zijn sinds het najaar van vorig jaar nauwelijks aan schommelingen onderhevig geweest. Toch niet in de mate van de andere energieleveranciers. Een beetje erbij, een beetje eraf, een beetje erbij.
Maar de energiecomponent wordt dan ook bepaald op basis van HE-productie en de bedrijfswinsten blijven binnen de CV. :banana:

En wanneer je echt, als consument, het onderste uit de kan wenst te halen (en veel geduld en doorzettingsvermogen hebt) sloot je een afnamecontract af bij Ecopower (met een EAN voor afname) en een injectiecontract bij Engie (met een andere EAN voor injectie) bv. het enkelvoudig Easy Indexed injectiecontract. Uiteraard beide EAN-nummers linken aan dezelfde digitale meter.
Dan heb je, als PV bezitter met een DM, gelijktijdig een afnamecontract met een scherpe prijs en een teruglevercontract aan een betere prijs.
Dus alle voordelen van het systeem.
Om on topic te blijven: de kleine frustratie zit 'm er in dat je wel je best moet doen en blijven aandringen om telefonisch Engie er toe te bewegen hun aangeboden teruglevercontract in daden om te zetten. Maar zoals meermaals blijkt, moeilijk kan ook en loont nogal eens. :-D
Sol Invictus!
Disclaimer: op het weergeven van ervaringen volgens de eigen situatie kunnen geen rechten door derden onttrokken worden.
cadsite
userbase crew
userbase crew
Provider
Te Koop forum

Spilindex weer overschreden, jeuj, feest, er is een loonscorrectie.
in januari voor mij. :roll:
ivob
Elite Poster
Elite Poster

Weeral? :eek:

Ik had dit 6 dagen 22 uur 44 minuten geleden al op dit forum gemeld (in een positief topic :-D ).
Waarschijnlijk gaat het dus over dezelfde overschrijding?

Zo zie je maar dat eenzelfde gebeurtenis de ene blij maakt en frustraties oproept bij een ander.
Of de relativiteit van de dagelijkse gang van zaken. :-D
Sol Invictus!
Disclaimer: op het weergeven van ervaringen volgens de eigen situatie kunnen geen rechten door derden onttrokken worden.
cadsite
userbase crew
userbase crew
Provider
Te Koop forum

Is inderdaad dezelfde.
Waarom frustratie? Omdat de prijzen voor mij ook omhoog gaan, maar de compensatie maanden en maanden achterblijft.
Heel dat gezever met PC's ook...

Vroeger zaten we in PC200. Toen konden we deelname aan cursussen terugbetaald krijgen. Om de een of andere duistere reden zijn we moeten overstappen naar PC 126 omdat de 200 uit gefaseerd wordt. Zogezegd met behoud van rechten, maar blijkbaar toch niet helemaal.
Bij PC126 krijg je cursussen namelijk niet terugbetaald. Niet dat het heel veel is, maar toch. Kleine frustratie. :|
ivob
Elite Poster
Elite Poster

En ander uitgangspunt.

Bij mij wordt de index meerdere keren per jaar aangepast en de vergoeding op beleggingen 2 keer per jaar.
Ook hebbenn de voornaamste parameters welke van toepassing zijn op de stijging van de index individueel een andere weerslag terwijl de stijging van de lonen, door indexaanpassingen, wel dezelfde hoogte ingaan en in de tijd ook nog eens cumulatief zijn.
De daling van de index heeft ook zelden (zelf heb ik het nog nooit geweten) een negatief gevolg voor de verworven rechten op de lonen maar de levenskost daalt er wel onmiddellijk door.
Op jaarbasis komt er netto jaarlijks nog altijd meer binnen dan er buiten gaat.
Daalt de index terug zal er op jaarbasis nog altijd evenveel binnen komen maar terug minder buiten gaan.

Vandaar het verschil in perceptie.
Sol Invictus!
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 523 keer
Bedankt: 673 keer
Provider

Er is nog een pervers gevolg van die 'groepering in januari'.
Je krijgt dan x% achterstallige indexaanpassing en je baas zegt: je krijgt al x% dus hoef je geen opslag. Keep up the good work ...
kwa motivatie kan dat tellen.

J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
Belgissschenaap
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 119 keer
Bedankt: 137 keer

Joe de Mannen schreef:Er is nog een pervers gevolg van die 'groepering in januari'.
Je krijgt dan x% achterstallige indexaanpassing en je baas zegt: je krijgt al x% dus hoef je geen opslag. Keep up the good work ...
kwa motivatie kan dat tellen.

J.
Dan moet je voornamelijk naar je werkgever wijzen, en eigenlijk naar alle werkgevers die zo werken.

Al die maanden voorheen hadden ze een goedkope werkkracht. En dan neuten ze dat het er in 1 keer bijkomt en ze zijn al zo bevoordeeld tov de werknemer.
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 523 keer
Bedankt: 673 keer
Provider

Meestal multinationals die Belgie al te duur vinden. En mijn werkgever kan er niet aan doen dat die achterstallige index in januari komt.
J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
Matt555
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 181 keer
Bedankt: 49 keer
Provider

cadsite schreef:Spilindex weer overschreden, jeuj, feest, er is een loonscorrectie.
in januari voor mij. :roll:
Ocharme .... :frown: je hebt mijn medeleven , ik eind deze maand de 4 de keer op 12 maand tijd :wink: , tja 't leven is niet gelijk voor iedereen ...... maar allez dan is het ook voor u ineens een serieus verschil ...... :thumbs: , en nu niet te gek doen ermee :beerchug:
Windows Tablet
Windows 10 Home 64-bit ,
Intel Core m3 7Y30 @ 1.10GHz 47 °C
Kaby Lake-U/Y 14nm Technology
RAM
8.00GB Single-Channel DDR3 @ 931MHz (14-17-17-40)
238GB Netac SSD 256GB (SATA (SSD))
Motherboard
CHUWI Innovation And Technology(ShenZhen)co.Ltd UBook Pro
boonpwnz
Elite Poster
Elite Poster
Provider
Te Koop forum

2 frustraties

Wie vind het uit om een overstaptijd van 4 minuten te hebben?
Gelukkig dat de trein waar ik op zit gebeld heeft met de dispatch en de overstaptrein het perron naast waar de andere aankwam heeft geplaatst. Want anders was het niet haalbaar.

Andere frustratie is het feit dat Orange 3 en 2G wil uitschakelen terwijl ik op bijna heel men treinrit gaten heb waar nog altijd geen 4g bereik mogeljjk is :cry:
CueBoy
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
Bedankt: 7 keer

ivob schreef:De daling van de index heeft ook zelden (zelf heb ik het nog nooit geweten) een negatief gevolg voor de verworven rechten op de lonen maar de levenskost daalt er wel onmiddellijk door.
Ik heb het wel al meegemaakt dat een negatieve indexatie werd doorgerekend. Waar andere werkgevers toen, in 2010, zegden "We gaan die -0,43% niet toepassen" deed mijn werkgever dat toen wel. Een kleine frustratie uit januari 2010 :wink:
If you can't beat them, confuse them.
Sinna
Elite Poster
Elite Poster
Twitter: KrSi78
Uitgedeelde bedankjes: 333 keer
Bedankt: 227 keer
Contacteer:
Provider
Te Koop forum

boonpwnz schreef:Wie vind het uit om een overstaptijd van 4 minuten te hebben?
Gelukkig dat de trein waar ik op zit gebeld heeft met de dispatch en de overstaptrein het perron naast waar de andere aankwam heeft geplaatst. Want anders was het niet haalbaar.
Ik dacht dat de routeplanner een minimum van 5 minuten aanhield.

Soms kan het ook goed gaan: eergisteren met de trein vanuit Brugge naar Technopolis geweest en in Brussel een trein vroeger kunnen halen waardoor de bus in Mechelen (3km te voet via steenwegen zag ik niet zitten met mijn twee pagadders) mooi aansloot. Tijdens de terugrit in Gent Sint-Pieters een trein vroeger kunnen nemen dan deze die de routeplanner voorzien had.

Mijn devies blijft echter: "De trein is altijd een beetje reizen, de ene dag al wat langer dan de andere."
Computer(k)nul
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Te Koop forum

4 minuten is te doen afhankelijk van waar die aansluiting is. Als je op hetzelfde perron zit dan is het zelfs ruim :)
Wil je iemand kwaad maken, vertel hem dan leugens. Wil je iemand razend maken, vertel hem dan de waarheid.
Sinna
Elite Poster
Elite Poster
Twitter: KrSi78
Uitgedeelde bedankjes: 333 keer
Bedankt: 227 keer
Contacteer:
Provider
Te Koop forum

Idd, maar dan mogen er geen last-minute spoorwijzigingen zijn. Veel is ook afhankelijk van de drukte op de trein, het perron en het station.
Computer(k)nul
boonpwnz
Elite Poster
Elite Poster
Provider
Te Koop forum

Ja bedoel maar 4 minuten is meestal voldoende maar de kleinste vertraging is al voldoende om je aansluiting te missen.

Ik schiet toch altijd in de stress want als ik die overstap niet haal moet ik een uur zitten te schimmelen :cry: .

Nu was het van spoor 9 naar 5 en de conducteur van de trein waar ik op zit heeft het kunnen veranderen naar spooor 1 en 2.
Sasuke
userbase crew
userbase crew
Provider
Te Koop forum

Dat is dus waarom ik niet meer met de trein naar Brussel ga. Er is altijd wel iets waardoor ik urenlang onderweg ben. Zelfs met file ben ik sneller met de auto …
Afbeelding
ivob
Elite Poster
Elite Poster

Matt555 schreef: Ocharme .... :frown: je hebt mijn medeleven , ik eind deze maand de 4 de keer op 12 maand tijd :wink: , tja 't leven is niet gelijk voor iedereen ...... maar allez dan is het ook voor u ineens een serieus verschil ...... :thumbs: , en nu niet te gek doen ermee :beerchug:
Je kan daar mee de draak steken maar ik vind het, zonder er iets voor te moeten doen, toch een serieus verschil waar je toch al eens iets extra mee kan doen. Op één jaar tijd is er door de indexaanpassing 136 € netto bijgekomen. Dat is dus 1632 € per jaar. Toch niet te verwaarlozen?
Of heb ik dan zo'n laag uitgavepatroon dat dit voor een ander een te verwaarlozen bededrag is? Ik geef aan basisbehoeften sinds vorig jaar heus geen 1632 € extra uit hoor.
Ter vergelijking, ik geef maandelijks gemiddeld (en daar zijn dan de luxeuitgaven nog in meegerekend) zo'n 500 € uit.
De indexaanpassing is dus zo'n drie maanden extra per jaar inkomen.
En dat is dan nog gerekend zonder de volgende indexaanpassing. :banana:
Je kan over alles gefrustreerd zijn of over hetzelfde een goed gevoel aan over houden.
Sol Invictus!
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Te Koop forum

ivob schreef:Ter vergelijking, ik geef maandelijks gemiddeld (en daar zijn dan de luxeuitgaven nog in meegerekend) zo'n 500 € uit.
Je maakt opnieuw de fout om uw situatie als voorbeeld voor anderen voor te stellen. Leuk voor u dat dat bij u het geval is maar daar hebben anderen weinig aan. De meeste betalen meer dan dat bedrag alleen al aan huisvesting. Eten is nog zoiets wil je in leven blijven en dan komt er nog energie en verplaatsing bij.

Puur uit interesse, wat noem je luxe en hoeveel spendeer je daar dan aan in verhouding van de 500 EUR?
ivob
Elite Poster
Elite Poster

boonpwnz schreef:Ja bedoel maar 4 minuten is meestal voldoende maar de kleinste vertraging is al voldoende om je aansluiting te missen.

Ik schiet toch altijd in de stress want als ik die overstap niet haal moet ik een uur zitten te schimmelen :cry: .

Nu was het van spoor 9 naar 5 en de conducteur van de trein waar ik op zit heeft het kunnen veranderen naar spooor 1 en 2.
Is natuurlijk relatief.
De meeste mensen hebben tegenwoordig een smartphone met wifi of 4G.
Dan kan je net zo goed op het perron via fora de frustraties uiten dan op de trein of thuis. :-D

Met de auto is er, wanneer je stressgevoelig bent, ook altijd wel een reden om stress te krijgen (files, ongevallen, omleidingen,.....)
Dizzy schreef:Je maakt opnieuw de fout om uw situatie als voorbeeld voor anderen voor te stellen. Leuk voor u dat dat bij u het geval is maar daar hebben anderen weinig aan. De meeste betalen meer dan dat bedrag alleen al aan huisvesting. Eten is nog zoiets wil je in leven blijven en dan komt er nog energie en verplaatsing bij.

Puur uit interesse, wat noem je luxe en hoeveel spendeer je daar dan aan in verhouding van de 500 EUR?
Nee hoor. Jij maakt een denkfout door je in mijn plaats te stellen of te willen denken.
Ik ga uit van mijn ervaringen en levenswijze.
Ik ben een menselijk dan ieder ander menselijk zoogdier.
Dus ga ik ervan uit dat waarmee ik maandelijks mee toe kom een ander dat ook kan bereiken. Ik doe immers niets uitzonderlijk.

Dat jij, in jouw denkwijze, er graag vanuit gaat dat je slechts iets moet kunnen of doen wanneer het voor iedereen geldt is ook geen denkfout maar louter een ander uitgangspunt.
Jij mag dus denken volgens het algemeen geldende principe.
Ik mag denken, handelen en hopen dat anderen kunnen handelen zoals ik dat doe.
En bij herhaling, niemand moet mij in wat dan ook volgen.
Ik ga er ook niet van uit dat anderen mijn menng moeten delen en die moeten volgen en daarom fout denken.
Ieder zijn mening, zijn handelen en de gevolgen die daaruit voortvloeien.
Daar is in beide gevallen niets fout aan. Gewoon een ander uitgangspunt en ieder zijn eigen mening.

Dat de meesten dat al aan huisvesting betalen is pertinent niet juist.
Alle statistieken geven aan dat de meerderheid huiseigenaar is en geen huur betaalt. Huurders zijn dus in de minderheid, geen meerderheid.
Dat men een huis wenst te kopen belast met een jarenlange zware hypotheek is dan weer een keuze die men zelf maakt, met eigen gevolgen,
Door een andere keuze te maken kan men dat voorkomen. Een andere keuze is geen verplichting maar wel degelijk een optie. Andere keuze, andere gevolgen.
Zoals je kan lezen eet ik ook ruim voldoende om in leven te blijven. Doden schrijven immers geen epistels op fora. :-D
Gezien ook jij niet in goden gelooft zal je dat dus ook niet betwijfelen.

Luxe noem ik alles wat niet tot de basisbehoeften behoort en je, indien nodig, kan skippen (reizen, horeca, nodeloze gemotoriseerde verplaatsingen, hobby's,....). Basisbehoeften zijn o.a., voor mij: gezond eten, een gezonde woning en het energieverbruik, verzekeringen en belastingen die daar mee gepaard gaan en hygiëne en basisgezondheidszorg (jaarlijks controlebezoek aan huis- en tandarts).
Hoeveel dat in verhouding is weet ik niet van buiten. Dat rekenblad staat op mijn pc en daar heb ik op dit ogenblik geen eenvoudige toegang toe. Daar zal je dus een paar uur geduld voor moeten hebben. Scheelt ook van maand tot maand. De ene maand veel, de andere relatief weinig.
Heb je bv. een maand waarin toevallig de OV dient betaald te worden zijn de uitgaven voor basisbehoeften lager dan deze voor luxe. Heb je een maand waarin een reis dient betaald te worden zijn de uitgaven voor luxe in verhouding groter. Maar dat is toch eenvoudige huishoudkunde en moet ik jou niet uitleggen?
Laatst gewijzigd door ivob 05 aug 2022, 11:09, in totaal 1 gewijzigd.
Sol Invictus!
Sasuke
userbase crew
userbase crew
Provider
Te Koop forum

ivob schreef:Dat men een huis wenst te kopen belast met een jarenlange zware hypotheek is dan weer een keuze die men zelf maakt, met eigen gevolgen,
Door een andere keuze te maken kan men dat voorkomen. Een andere keuze is geen verplichting maar wel degelijk een optie. Andere keuze, andere gevolgen.
Dat ge je toch eens moeten uitleggen in hoeverre dat een 'keuze' is ??? Als je van niks start (niet iedereen heeft vermogende ouders of familie) dan is je keuze sparen of lenen. Wil je sparen, dan ga je toch serieus moeten letten op je uitgaven, en betaal je eigenlijk dubbel (huur) en verlies je veel meer dan dat je een hypotheek zou aangaan.

Of zie jij nog andere 'keuzes' ... ik leer graag bij !
Afbeelding
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Te Koop forum

ivob schreef:Nee hoor. Jij maakt een denkfout door je in mijn plaats te stellen of te willen denken.
Ik ga uit van mijn ervaringen en levenswijze.
Ik ben een menselijk dan ieder ander menselijk zoogdier.
Dus ga ik ervan uit dat waarmee ik maandelijks mee toe kom een ander dat ook kan bereiken. Ik doe immers niets uitzonderlijk.
Ik stel me niet in uw plaats, ik stel uw uitspraak gewoon ter discussie, dat mag en is zelfs de bedoeling op een forum.

Jij stelt je net als voorbeeld voor anderen door te stellen dat als jij het kan, anderen het ook moeten kunnen. Je negeert daarbij de verschillen in situatie, opnieuw. Je kan niet met 500 EUR rondkomen als de afbetaling of huur al 500 EUR is of meer.
ivob schreef:Dat jij, in jouw denkwijze, er graag vanuit gaat dat je slechts iets moet kunnen of doen wanneer het voor iedereen geldt is ook geen denkfout maar louter een ander uitgangspunt.
Iedereen mag doen van mij wat hij wil en ook als je iets doet voor dat de grote hoop eraan begint is eerder goed. Je stelt uw gedacht over mij dus verkeerdelijk voor als mijn gedacht. Ik ben echter niet van mening dat je mensen moet gaan bekritiseren omdat ze iets niet doen omdat jij het kan terwijl de omstandigheden niet gelijk zijn.
ivob schreef:Ik mag denken, handelen en hopen dat anderen kunnen handelen zoals ik dat doe.
En bij herhaling, niemand moet mij in wat dan ook volgen.
Ik ga er ook niet van uit dat anderen mijn menng moeten delen en die moeten volgen en daarom fout denken.
Ieder zijn mening, zijn handelen en de gevolgen die daaruit voortvloeien.
Daar is in beide gevallen niets fout aan. Gewoon een ander uitgangspunt en ieder zijn eigen mening.
Neen, ze moeten u niet volgen maar als ze het niet doen dan krijgen ze wel een preek. Je keurt andere meningen wel degelijk af want je doet ze dan af als foute keuzes terwijl er vaak geen keuze is.

Uw conclusie deel ik wel. Ieder zijn mening en de consequenties van zijn gedrag maar ik besef wel dat iedereen vanuit een andere situatie handelt en dat dus de uitkomst ook verschillend kan zijn en dat heb je niet altijd in de hand.
ivob
Elite Poster
Elite Poster

Sasuke schreef:Dat ge je toch eens moeten uitleggen in hoeverre dat een 'keuze' is ??? 
Ik ben op mijn 18de van school gegaan en met 17.000 bfr. op mijn spaarrekening op eigen benen aan het leven begonnen.
Mijn eerste loon was eveneens 17.000 bfr.
Noem je dat een ruime voorsprong op de rest? :nono:
Een geschenk van een vermogende familie als achtergrond? :roll:

En voor er misverstanden opduiken: dat schoolverlaten was louter mijn eigen keuze. Ik kreeg de mogelijkheid om verder te studeren en werd daar zelfs toe gepuscht. Maar ik maak graag eigen keuzes, draag daar de gevolgen van en stel verkeerde keuzes bij en tracht fouten of verkeerde keuzes uit het verleden recht te zetten in plaats van me erbij neer te leggen en de schuld op anderen over te dragen.

ps. voor de jongeren onder ons dat is ongeveer 422 euro.
Laatst gewijzigd door ivob 05 aug 2022, 11:18, in totaal 1 gewijzigd.
Sol Invictus!
Sasuke
userbase crew
userbase crew
Provider
Te Koop forum

ivob schreef:Ik ben op mijn 18de van school gegaan en met 17.000 bfr. op mijn spaarrekening op eigen benen aan het leven begonnen.
Mijn eerste loon was eveneens 17.000 bfr.
Noem je dat een ruime voorsprong op de rest? :nono:

ps. voor de jongeren onder ons dat is ongeveer 422 euro.
Weet niet of het een antwoord was aan mezelf of Dizzy, maar mijn situatie was dezelfde als de jouwe (buiten dan dat ik géén spaarrekening had, noch enige ondersteuning van ouders). Ik heb, van zodra het kon, een huis gekocht (op potentie) om van de verloren 'huur' kost af te zijn.

Maar jij geeft dus aan dat er andere, betere?, keuzes zijn dan huren of lenen ? Lotto ? Euromillions ?
Afbeelding
ivob
Elite Poster
Elite Poster

Ik heb niet de ambitie om aan te geven hoe anderen hun keuze moeten maken.
Net als jij (dus je geeft zelf aan dat je de keuze hebt om van weinig meer te maken, met een loterij heeft dat dus niets te maken, eerder met de tering naar de nering zetten en geduld uit te oefenen) heb ik mijn eerste woning zonder lening gekocht. Na 7 jaar werken en samen te leggen met mijn eerste vaste partner. En daar vervolgens nog eens 7 jaar in te verbouwen. Daarvoor gewoon tegen een zeer laag bedrag op kamers geleefd.
Dizzy schreef:Jij stelt je net als voorbeeld voor anderen door te stellen dat als jij het kan, anderen het ook moeten kunnen. Je negeert daarbij de verschillen in situatie, opnieuw. Je kan niet met 500 EUR rondkomen als de afbetaling of huur al 500 EUR is of meer.
Maar je moet ook niet de zaken uit hun context halen.
Uiteraard kan dat niet.
Je moet er in de eerste plaats, liefst met veel geduld en door de tering naar de nering te zetten, eerst voor zorgen dat je de vaste kosten beperkt in uitgaven en in de tijd. Huur dus zo kort mogelijk en koop een eigendom. Desnoods een goedkoop krot met een lage en zo kort mogelijke sociale lening (wanneer de eigen spaarquota ontoereikend is) en de handen zelf uit de mouwen te steken om het te verbeteren in waarde te doen stijgen.
Ja, als ik dat kan dan kan iedere andere gezonde mens met een minimaal verstandelijk vermogen dat ook. Dat is niet iedereen maar al helemaal niet een minderheid. Of vind je dat de meerderheid in Vlaanderen fysiek beperkt is een een lager dan gemiddeld verstandelijk vermogen heeft?
Dat ik zo denk frustreert jou blijkbaar al langer. So be it. Dat is volledig on topic. :-D
Dat anderen andere keuzes maken en daar dan de gevolgen van moeten dragen frustreert mij dan weer niet. Blijkbaar zit ik dan weer fout want in het verkeerde topic. daar ben ik het dan weer wel mee eens. :beerchug:
Laatst gewijzigd door ivob 05 aug 2022, 11:32, in totaal 1 gewijzigd.
Sol Invictus!
Plaats reactie

Terug naar “Allerlei”