Dizzy schreef:Helaas bevestigt het enkel mijn punt, de goedkoopste wagens zijn ongeveer de helft duurder dan mijn huidige wagen en zijn een pak kleiner, naast al de andere nadelen.
Elektrische wagens zijn inderdaad een stuk duurder in aankoop dan hun ICE varianten. Doorheen hun levenscyclus maken ze dit wel grotendeels goed door de veel lagere brandstof- en onderhoudskosten, alsook voorlopig geen belastingen/inschrijvingskosten.
Er komen ook steeds meer modellen uit die inzetten op lagere prijzen: VW MEB platform (VW ID3), PSA (Peugeot e208, Opel eCorsa), MG ZS EV.
Qua ruimte: een elektrische motor neem minder plaats in -> sommige auto's hebben bagageruimte vooraan ("frunk") / kortere neus.
Geen transmissietunnel meer nodig -> meer ruimte bij de versnellingspook, extra compartimentjes, geen verhoging bij de passagiers achteraan.
De Volkswagen ID3 bv. heeft de afmetingen van een Golf, maar intern heeft 'ie meer weg van een Passat. https://insideevs.com/news/369859/volks ... utogefuhl/
Re: Aan de EV rijders ...
Geplaatst: 11 maa 2020, 15:40
door Jack Daniels
DaNi0 schreef:Qua ruimte: een elektrische motor neem minder plaats in -> sommige auto's hebben bagageruimte vooraan ("frunk") / kortere neus.
Geen transmissietunnel meer nodig -> meer ruimte bij de versnellingspook, extra compartimentjes, geen verhoging bij de passagiers achteraan.
Wat jij hier nu komt vertellen bestaat al tientallen jaren. Zo heeft een VW Kever altijd al de motor achteraan gehad en kofferruimte vooraan.
De eerste Mercedes A klasse had ook geen 'brug" achteraan van de transmissie.
Re: Aan de EV rijders ...
Geplaatst: 11 maa 2020, 15:51
door TimoLimo
heist_175 schreef:
De TCO van EV ligt veel lager dan bij een ICE.
(EDIT3: total f*ckup, onderstaande is van 2018, heb de verkeerde cijfers genomen )
Denk dat dit nogal rooskleurig is (zoals marketingpraat van terugverdientijden van zonnepanelen? )
Maar: de EV TCO is elk jaar beter en beter en het kantelpunt is niet ver weg meer. But we're not there yet, denk ik.
Ergens staat er in die PDF volgende disclaimer:
Please be aware that a like for like comparison is not possible between EV and Diesel/Petrol since range, horsepower, and comfort levels are different for EVs than for diesel/petrol vehicles.
Maw: useless. Laat deze cijfers van 2019 maar links liggen, heeft niet veel waarde. My apologies
Oude cijfers van 2018 zijn dan wel iets beter, als het waar is dat het over hetzelfde voortuig gaat met verschillende aandrijvingen (mijn originele, out-dated post):
Ik heb de LeasePlan Car Cost Index van 2018 er even bijgehaald:
Op basis van de spreiding van de kosten over vier jaar en 30.000km per jaar, is de TCO per maand in België (pagina 6) voor hetzelfde model (spijtig dat ze niet zeggen welk) in verschillende aandrijvingen:
EV dus een goeie €8000 duurder op 4 jaar tov benzine.
Disclaimer 1: berekening was aan de benzine/diesel/electriciteitsprijzen/taksen van 2019
Disclaimer 2: de waardedaling (deprication) van een EV weegt het zwaarste door in bovenstaande cijfers, en kunnen wat misleidend zijn imho. Langs de andere kant denk ik dan voor mezelf: wil ik na 4 jaar nog veel geld geven aan een batterij/EV met 120.000km op de teller?
Disclaimer 3: De cijfers van LeasePlan zijn eigenlijk niet geverifiëerd maar ik breng ze enkel aan als discussiebasis en niet als feit. Ik sta altijd open voor non-biased statistieken (geen verborgen groene of oliesector of autoindustrie of ... agenda's)
(Edit: Typo)
(Edit2: link naar PDF die ik tegenkwam gecorrigeerd)
Steeds meer bedrijven bieden hun werknemers elektrische bedrijfswagens aan, en pushen hen weg van de verbrandingsmotor. Een kantelpunt, zeggen leasemaatschappijen. ‘Het is aan het gebeuren.’
Elektrische auto’s zijn nog steeds een stuk duurder dan hun traditionele tegenhangers, maar dat argument zou almaar minder spelen. Bedrijven kijken tegenwoordig niet alleen naar de leasekosten, maar naar het totale kostenplaatje over de hele looptijd. De lagere brandstofkosten – elektriciteit is niet zo duur als benzine – en hogere aftrekbaarheid doen het beeld kantelen. ‘Stel dat de maandelijkse leasekosten van een wagen 500 euro bedragen’, zegt Larosse. ‘Als we brandstofkosten en de aftrekbaarheid meetellen, kan die best zakken naar 420 euro.’ Volgens haar kunnen die elementen een meerprijs tot 10.000 euro voor een elektrische auto of plug-inhybride compenseren.
Re: Aan de EV rijders ...
Geplaatst: 11 maa 2020, 16:25
door DaNi0
Jack Daniels schreef:Wat jij hier nu komt vertellen bestaat al tientallen jaren. Zo heeft een VW Kever altijd al de motor achteraan gehad en kofferruimte vooraan.
Ter verduidelijking, bij een frunk heb je extra ruimte vooraan, dus bovenop de gewoonlijke kofferruimte achteraan.
Re: Aan de EV rijders ...
Geplaatst: 11 maa 2020, 17:04
door UBremoved_15318
heist_175 schreef:DeStandaard Economie - 09/03/2020 - VERANDERDE FISCALITEIT GEEFT DUW IN DE RUG - De elektrische bedrijfswagen maakt snelheid - ...
Zal het zien volgend jaar
Re: Aan de EV rijders ...
Geplaatst: 11 maa 2020, 20:16
door sky
En als je een auto koopt van 200K gaan je verbruikskosten ng lager zijn.
Je moet ze wel nog altijd neerleggen.
Re: Aan de EV rijders ...
Geplaatst: 11 maa 2020, 20:44
door MClaeys
DaNi0 schreef:Opel eCorsa
Toevallig voor de eCorsa gaan kijken met datzelfde gedacht misschien betaalbaar. Maar een gewone Corsa is in aankoop de helft (afhankelijk van versie), de inschrijving en taks is nihil, gezien men vrouw weinig km doet was elektrisch ideaal, maar qua TCO zou ze al heel lang met die gewone kunnen rijden voor ze nog maar in de buurt komt van de e-versie.
Die berekening hebben we voor haar huidige wagen ook gedaan, op al die jaren heeft hij geen 10K gekost, dan leg je geen 30K neer voor een nieuwe denk ik dan. Jammer, want ik had heel graag voor elektrisch gegaan, de vokgende dan misschien.
Ook leasing bekeken. 400+ per maand voor zo een wagentje dat is het hem toch niet, en dan mag je er maar 10K km mee rijden.
Re: Aan de EV rijders ...
Geplaatst: 11 maa 2020, 22:29
door Catchthemoment
Van de huidige brandstofprijzen weten we dat meer dan de helft bestaat uit accijnzen en BTW. Voor elke electrische wagen heeft de regering deze opbrengst niet meer. Gevolg...dit moet gecompenseerd worden.
Ik kan me voorstellen dat men kortelings wel iets zal uitvinden om ook voor electrische wagens wat meer accijnzen en BTW te genereren.
Voorlopig nog niet...eerst de mensen zover krijgen om een electrische wagen te kopen.
Re: RE: Re: Aan de EV rijders ...
Geplaatst: 12 maa 2020, 07:01
door bruma
Catchthemoment schreef:Van de huidige brandstofprijzen weten we dat meer dan de helft bestaat uit accijnzen en BTW. Voor elke electrische wagen heeft de regering deze opbrengst niet meer. Gevolg...dit moet gecompenseerd worden.
Ik kan me voorstellen dat men kortelings wel iets zal uitvinden om ook voor electrische wagens wat meer accijnzen en BTW te genereren.
Voorlopig nog niet...eerst de mensen zover krijgen om een electrische wagen te kopen.
De kilometerheffing
Re: Aan de EV rijders ...
Geplaatst: 12 maa 2020, 08:37
door heist_175
Catchthemoment schreef:Van de huidige brandstofprijzen weten we dat meer dan de helft bestaat uit accijnzen en BTW. Voor elke electrische wagen heeft de regering deze opbrengst niet meer. Gevolg...dit moet gecompenseerd worden.
Ik kan me voorstellen dat men kortelings wel iets zal uitvinden om ook voor electrische wagens wat meer accijnzen en BTW te genereren.
Voorlopig nog niet...eerst de mensen zover krijgen om een electrische wagen te kopen.
Laatst uw elektriciteitsfactuur nog bekeken? Meer dan 70% van het totaalbedrag is niet gelinkt aan de productie van elektriciteit, maar aan allerhande andere zaken: BTW, nettarieven (waar ook weer belastingen in zitten), ...
bruma schreef:De kilometerheffing
De slimme kilometerheffing, zodat het tarief niet enkel afhangt van
- met wat je rijdt (vrachtwagen, moto, auto, ...) -> dat kan je fixen via de verkeersbelasting
- op wat je rijdt (benzine, diesel, elektrisch, CNG, LPG, ...) -> dat kan je fixen via de brandstofprijs
Maar vooral ook
- waar je rijdt (autosnelweg, gewestweg, gemeenteweg, ...)
- wanneer je rijdt (piekuren, daluren, nacht, weekend, ...)
Re: Aan de EV rijders ...
Geplaatst: 12 maa 2020, 10:02
door R2D2
Catchthemoment schreef:
Ik kan me voorstellen dat men kortelings wel iets zal uitvinden om ook voor electrische wagens wat meer accijnzen en BTW te genereren.
Overheid overweegt automobilist te belasten op basis van banden
Iemand al ervaring met de Superb IV of superb in het algemeen? Reviews lijken lovend... Ik had een testritje gepland staan, maar dat is dus om gekende redenen niet doorgegaan.
Ik ben bang dat het lage infotainment scherm voor mij een dealbreaker gaat zijn (virtual cockpit is niet van tel aangezien ik enkel CarPlay of Android auto wil gaan gebruiken voor muziek en navigatie).
Alternatief en grote kanshebber is de Toyota Corolla Sports Tourer Hybride.
Ik heb al laad infrastructuur dus een plug-in of full ev zou leuk zijn, maar ik wil graag >500l koffer in break vorm en dan worden de betaalbare opties heel schaars.
Toekomstige modellen van Tesla krijgen naar verwachting een goedkopere super-accu die meer dan 1,6 miljoen kilometer meegaat
Ik heb momenteel een oude volvo die al 307K km op de teller heeft, destijds een V50 driv-e full option - vrijwel de laagste CO2 toen op de markt. Als een Tesla 4x zo lang meegaat, en de aankoopprijs is zelfs 2x de Volvo, en je hebt geen of amper onderhoud meer (remmen en banden), dan is dit wellicht de laatste auto die ik nog moet kopen
Re: Aan de EV rijders ...
Geplaatst: 16 mei 2020, 18:46
door fuserke
Sowieso is ev eigenlijl nt de toekomst maar uit persoonlijk standpunt meer een tussenstap naar iets anders. Stel nu in het meest optimistische geval dat iedereen een ev heeft en overdag gaat werken. We komen thuis en iedereen begint te laden. Boem zit je een paar uur zonder stroom omdat het netwerk het gewoon niet aankan. Zelfs met grote investeringen van elia zou het wss nog 20 jaar duren om het netwerk aan te passen. Tegen dan rijden we of zweven we over de weg. Plus ev als firmawagen good luck. Met de huidige radius is dit eigenlijk niet rendabel. Klein voorbeeld: ik moet regelmatig naar nl en lux en ja ik heb een firmawagen maar met een ev is dit niet echt practisch geen zin om onderweg te stoppen om een uur minimum aan een lader te hangen dus is dat 2 uur langer op baan. Geef mij maar een goeie zuinige diesel. Tegenwoordig is de uitstoot van de nieuwste diesels properder dan de lucht die je rond je hebt
Re: Aan de EV rijders ...
Geplaatst: 16 mei 2020, 23:36
door blaatpraat
@Fuserke: ongeveer gans je bericht is achterhaalde informatie.
Met 350kWh laders duurt het zeker geen uur om op te laden.
Als je deze snelheid continu aan kan, en we rekenen een gemiddeld verbruik van 15kWh, dan heb je na een uur laden voldoende om zo'n 2300km te rijden.
Omgerekend: 5 minuutjes laden is zo'n 200km rijden.
Even snel als CNG in dat geval dus, maar inderdaad trager dan diesel tanken.
Natuurlijk kan enkel de opperklasse aan die snelheden laden, de meerderheid kan aan 50kWh laden, en momenteel begint 100 ook wel door te stromen tot de middenklasse.
Maar zelfs dan, is het nog steeds vlot genoeg, even stoppen voor een koffie en je kan er weer 2-3u tegenaan.
Natuurlijk niet voor iedereen weggelegd.
Als je dagelijks lange trips moet doen, is het niet voor je weggelegd, maar dan heb je andere problemen.
Als je dit slechts wekelijks moet doen, is het zeker en vast al een optie.
Ik kom zelf quasi overal in het land voor mijn job, en een conventionele wagen is geen optie meer.
Enkel nog EV, of als het echt moet een hybride, iets anders krijg je niet meer bij ons.
Ik heb ondertussen al aangetoond dat een EV perfect haalbaar is, maar ik moet dan wel op de juiste momenten een koffiepauze/maaltijdpauze doen (waar je anders, tegen de richtlijnen in, mogelijks 3u aan een stuk zou rijden, en direct werk uitvoeren, dit zonder de pauzes die je dient te nemen als chauffeur én als werknemer).
Dan moet je natuurlijk al behoorlijk doorrijden met die auto. De gemiddelde Belg rijdt 15.000 km/jaar, dus dan kan je als fabrikant het risico wel nemen dat er eens één iemand na 600.000 km een nieuw batterijpack claimt.
Een beetje zoals dit: https://www.hln.be/auto/deze-tesla-heef ... ~ae753b77/
batterijpack al eens vervangen, en motor al drie keer vervangen (in Auto Bild stond wel dat één of twee motorwissels owv een recall-actie waren dus die moet je eigenlijk niet meetellen). En altijd gratis opgeladen. Deze chauffeur is een verliespost voor Tesla want aan normale elektriciteitsprijzen heeft die al voor dik 60.000 eur elektriciteit geladen (zelfs als je distributiekost niet meeneemt is het al 20.000 eur) maar als dat er eens één op de zoveel is zal Musk er geen boterham minder door moeten eten. En de promotie door zo'n krantenartikel is ook al veel waard.
Maar staar je dus niet blind op kilometers als er ook een tijdsbeperking is...
Re: Aan de EV rijders ...
Geplaatst: 18 mei 2020, 05:56
door NuKeM
Zijn er eigenlijk al (betaalbare) EVs met een deftige koffer (liefst niet SUV-type)? In ben me nog steeds aan het oriënteren voor een nieuwe wagen en zo’n model zou ideaal zijn. Plug-in koffers zijn doorgaans kleiner, dus daar hoop ik ook niet op (buiten Skoda Superb iV, maar die heb ik al een beetje afgeschreven).
Re: Aan de EV rijders ...
Geplaatst: 18 mei 2020, 07:43
door devilkin
SpecialK schreef:
Abusimbal schreef:10 jaar of 1 miljoen kilometer
Dan moet je natuurlijk al behoorlijk doorrijden met die auto. De gemiddelde Belg rijdt 15.000 km/jaar, dus dan kan je als fabrikant het risico wel nemen dat er eens één iemand na 600.000 km een nieuw batterijpack claimt.
Zo weinig o.O
M'n 'vaste' werkplek is op 25km van m'n deur, maar met verplaatsingen ifv vergaderingen/workshops/... zat ik pre-corona toch aan 25k per jaar.
Re: Aan de EV rijders ...
Geplaatst: 18 mei 2020, 09:20
door heist_175
@fuserke
Diesel tanken kostte me precorona ongeveer 15 minuten per week: omrijden naar een tankstation + tanken.
Met een EV zou dat 0 zijn, want ik kan opladen in mijn garage.
En heus niet iedereen gaat opladen als ie thuiskomt om 17u/19u, er zullen massa's auto's opgeladen worden overdag (parking, garage bij telewerk, ...)
Re: Aan de EV rijders ...
Geplaatst: 31 mei 2020, 03:50
door ubremoved_2964
Ben serieus aan het nadenken over deze, als daily auto, en dan de huidige daily een project car van te maken:
heist_175 schreef:er zullen massa's auto's opgeladen worden overdag (parking, garage bij telewerk, ...)
Aan welke laadpalen? Bij mij op het werk is de situatie als volgt: op enkele grote parkings staat er welgeteld 1 laadpaal voor twee wagens. In combinatie met een pokke duur abo.
Re: Aan de EV rijders ...
Geplaatst: 31 mei 2020, 07:31
door heist_175
Slafes schreef:
heist_175 schreef:er zullen massa's auto's opgeladen worden overdag (parking, garage bij telewerk, ...)
Aan welke laadpalen? Bij mij op het werk is de situatie als volgt: op enkele grote parkings staat er welgeteld 1 laadpaal voor twee wagens. In combinatie met een pokke duur abo.
Je omschrijft het correct: "de huidige situatie is..."
Dan weet uw baas meteen wat gedaan: een paar palen laten plaatsen, zodat de overschot van zonne-energie dat zijn panelen opwekt, daar naartoe kan. Geen betere CSR actie dan dat .
Re: Aan de EV rijders ...
Geplaatst: 31 mei 2020, 10:55
door Goztow
Krisken, heb je ondertussen al je EV gekocht?
Re: Aan de EV rijders ...
Geplaatst: 31 mei 2020, 12:18
door R2D2
Mindblowing video: het begint over Tesla Battery Day en de Million Mile Battery. Op zich al revolutionair. (to be seen natuurlijk).
Maar dan gaat het verder over virtual powerplants, vehicle2grid en Tesla's Autobidder. Of hoe het businessplan van Telsa zoveel meer omvat dan auto's bouwen...
Als je dit ziet wordt meteen duidelijk waarom traditionele energiebedrijven en de autoindustrie zoveel belang hebben om de technologische vernieuwing af te remmen. (wel integraal bekijken hé!)
Over de prijs:
Renault heeft voor de Chinese markt de K-ze , een auto die spotgoedkoop is.
Dacia zou in 2021 een variant daarvan in Europa op de markt brengen; Dacia Spring. - Een auto die veel, veel goedkoper zou moeten zijn dan alle huidige elektrische wagens. Zou mogelijk wel een auto zijn die maximaal een 100km per uur kan halen. - Je kunt niet alles hebben.
Re: Aan de EV rijders ...
Geplaatst: 30 jun 2020, 09:23
door ubremoved_29832
Het zou tof zijn moest Tamiya of Kyosho zich op de markt werpen, die hebben al jaren ervaring
Die 100km/h zal wel groot nadeel zijn maar als je toch niet op snelweg komt eigenlijk geen echt probleem. De bevolking die volledig rijbewijsloos met aixam consoorten mag rijden begint stilaan te minderen, kan dan ook in dat segment concurrent worden.
Re: Aan de EV rijders ...
Geplaatst: 30 jun 2020, 12:11
door WalterB1
Ik moet wel toegeven dat de specs van de Dacia Spring nog geheim zijn. Het is de Renault K-ze die zo'n lage maximale snelheid heeft. En de Dacia Spring zal sowieso een upgrade moeten krijgen zodat die meer airbags heeft en EPS. Het lijkt aannemelijk dat de motor dan ook wel een beetje krachtiger zal worden. Voor Europa zal die toch wel denk ik minimaal 110 kph moeten kunnen halen en aanhouden met een tijdelijke boostfunctie om nog wat sneller te kunnen gaan voor manoeuvres .
Re: Aan de EV rijders ...
Geplaatst: 30 jun 2020, 16:40
door DaNi0
NuKeM schreef:Zijn er eigenlijk al (betaalbare) EVs met een deftige koffer (liefst niet SUV-type)? In ben me nog steeds aan het oriënteren voor een nieuwe wagen en zo’n model zou ideaal zijn. Plug-in koffers zijn doorgaans kleiner, dus daar hoop ik ook niet op (buiten Skoda Superb iV, maar die heb ik al een beetje afgeschreven).
Beetje laat, maar: Hyundai Ioniq, VolksWagen ID.3, NIssan Leaf?
Hyunai Kona / Kia Niro, maar die zijn van SUV type.
Goztow schreef:Krisken, heb je ondertussen al je EV gekocht?
Neen neen, die s er voorlopig nog niet. Al moet ik zeggen dat de nieuwe Zoë sel kans maakt.
Re: Aan de EV rijders ...
Geplaatst: 02 jul 2020, 19:38
door NuKeM
DaNi0 schreef:
NuKeM schreef:Zijn er eigenlijk al (betaalbare) EVs met een deftige koffer (liefst niet SUV-type)? In ben me nog steeds aan het oriënteren voor een nieuwe wagen en zo’n model zou ideaal zijn. Plug-in koffers zijn doorgaans kleiner, dus daar hoop ik ook niet op (buiten Skoda Superb iV, maar die heb ik al een beetje afgeschreven).
Beetje laat, maar: Hyundai Ioniq, VolksWagen ID.3, NIssan Leaf?
Hyunai Kona / Kia Niro, maar die zijn van SUV type.
Dit zijn helaas allemaal (voor mij) te kleine koffers (en soms ook SUVs). Ik heb ondertussen een Toyota Corolla Touring Sport hybride besteld bij gebrek aan een deftige plug-in met grote koffer (de Superb Combi Iv voldeed helaas niet aan mijn verwachtingen). Ik ga dus van een plug-in huidige wagen (koffer 400l, meestal ok, maar soms net iets te klein, 500+l lijkt me handiger) terug naar een ‘gewone’ hybride, dat deed ik liever niet, maar ja. Het laadstation hier zal de komende jaren dan maar inactief zijn. Een EV (of plug-in) komt in de toekomst toch weer in huis
Re: Aan de EV rijders ...
Geplaatst: 02 jul 2020, 20:10
door ubremoved_2964
Ik heb nog eens zitten nadenken over heel het electrisch gedoe.
Wil je iets van deftige wagen met range, zit je snel aan 60K. Maar dan zit je nog steeds met een probleem voor lange ritten, gezien de nood om een te herladen als het druk is (bvb iedereen gaat op skiverlof of zomervakantie).
Volgens mij een meer elegante oplossing is diesel electric, die dingen zijn ook 100% aftrekbaar, voor korte afstanden rij je full electric (bvb naar de supermarkt) en voor long range rij je op diesel, en die dingen hebben ook honderden PK's en zijn zuinig. De 0-100 van die meer high-end hybrides zit rond de 5 a 6 sec, dus nog steeds leuk om mee te rijden.
een andere 100% aftrekpost is gewoon een bestelwagen die de helft kost van een hybride en full electric
Ik kijk als zelfstandige uiteraard naar een opvolger voor de Focus RS als daily die 100% een kost wordt, en de RS hou ik als fun auto, gezien de fiscaliteit van de RS niet meer interessant is als zaak.