Om even terug on topic te gaan : het grappige is dat Tesla Bjorn gisteren een filmpje online heeft gebracht (Road trip to Rovaniemi) waar hij met hetzelfde probleem geconfronteerd word : Tesla Superchargers die vol zitten. Al moet ik zeggen dat ik niet begrijp waarom (ook hier) mensen dan minutenlang blijven wachten voor een Supercharger. Er zijn alternatieven (zowel AC als DC) die je auto misschien minder snel laden, maar waar je wel de plek hebt om te laden!
Ik denk hierbij aan de 50kW fastchargers waar je prima kan laden met een Tesla mits je CCS hebt (type 3) of een CHAdeMO naar Type2 stuk (type S en X). Langsheen de autostrades zijn deze veelal van Allego. Maar ook Bluecorner heeft er een aantal staan. En dan zijn er nog de gratis chargers van dit type bij diverse Lidl winkels en (mits je een chargemap kaart hebt) kan je ook gratis chargen bij Q8 (Luminus laders).
En zelfs al zijn deze allemaal volzet, dan kan je nog steeds op AC chargen bij meer dan genoeg laadpalen. De meeste Tesla's kunnen 11kW op AC aan, dus zowat elke Allego charger is goed genoeg. Al begrijp ik wel dat als je maar 7kW of zelfs maar 3.7kW kan chargen op AC dat je dit liever niet doe
Re: Aan de EV rijders ...
Geplaatst: 24 feb 2020, 17:16
door Block
Was ook blijkbaar maar op 2 plaatsen een probleem. Tesla kan op sommige plaatsen op piekmomenten extra laadpunten zetten, door een soort omgebouwde oplegger.
Re: Aan de EV rijders ...
Geplaatst: 24 feb 2020, 17:30
door ubremoved_2964
krisken schreef:Om even terug on topic te gaan : het grappige is dat Tesla Bjorn gisteren een filmpje online heeft gebracht (Road trip to Rovaniemi) waar hij met hetzelfde probleem geconfronteerd word : Tesla Superchargers die vol zitten.
Zoals voorspeld door bekende auto blogs ivm dit ski weekend, maar dan in gebieden die zelfs los staan van het ski gebeuren ???
Hoe vol zitten de superchargers vandaag op de Franse wegen, ivm de bekende wisseldag in de skigebieden? Ik ben een die hard skiër (hoogste niveau ESF) en ik probeer dus de schoolvakanties als de pest te mijden. Ik rij dus 'als ik zin heb' naar de Vogezen (om 11u sta ik dan op de piste, same day drive), vaak kijk ik de dag voordien hoeveel sneeuw er ligt en rij dan. Voor de Alpen of Pyreneeen lukt dit minder vlot gezien je daar langr zit, want een dag rijden in elke richting dan blijf je best iets langer
Gelukkig heb ik geen kinderen en hoef me van die standaard vakantieperiodes geen bal aan te trekken. Mijn broer & zus die meer vastzitte in het systeem, gaan net dan wel skieën
Volvo had het lumineuze idee voor drivers van electric, om een vette diesel te lenen tijdens skiverlof Een maat die nogal into cars is, heeft me dat verhaal meermaals verteld.
Dat krijg je als je iedereen naäapt en op t zelfde moment wilt gaan skiën. Goed dat ik van wintersport niks moet hebben. Niets speciaals die file, hetinner ik mij nog van de tankstations in Luxemburg
Volgens Tesla is dat niet zo, wel wordt – als er een laadfile is – het laadproces gestopt als de accu 80 procent vol is, zodat andere automobilisten ook aan de beurt komen. Dat betekent dat een ritje Oostenrijk minimaal vier laadbeurten van drie kwartier vergt.
Ik spreek nu uit ervaring, maar als je met een sportauto echt snel rijdt zakt je gemiddelde al extreem door elke extra tankbeurt in geval van reguliere brandstof, omdat bij hogere snelheden je verbruik drastisch omhoog gaat. Begin deze maand in de heentocht naar Hamburg moest ik me grotendeels aan 130 houden, op de terugtocht was dat niet het geval gezien 130 enkel overdag gold. En dus alles open.
Op de terugtocht kon ik vaak aan 200+ doorvlammen (met de 100-250 sprint sneller dan de meeste tesla's ) , iets waar mijn wagen 0 probleem mee heeft. En dat scheelde slechts 35m in tijd tov de heenrichting, maar wel 1 extra tankbonneke.
Met een Tesla wordt het nog absurder, de tijd dat je aan het wachten / laden bent, maakt dat je gemiddelde snelheid dus verder zakt dan een truck die aan 90 rijdt, en als je met een Tesla dat probeert te compenseren door sneller te rijden, is je batterij nog sneller leeg en gezien de lange wachttijden rendeert die extra laadbeurt dus niet.
Een Tesla is dus goed voor zelfstandigen die kosten moeten maken en op andere uren zich verplaatsen dan wanneer de massa op commando zich verplaatst (lees de opgedrongen schoolvakanties), of voor kortere afstanden op wegen waar de massa op dat moment ook komt.
Re: Aan de EV rijders ...
Geplaatst: 24 feb 2020, 21:17
door krisken
Eind maart vertrek ik met een aantal mensen (een goed volgeladen Tesla model S) naar de Mikrotik User Meeting te Praag (CZ). Een afstand van net geen 1000km. Ik hou jullie op de hoogte hoe dit zal gaan!
Re: Aan de EV rijders ...
Geplaatst: 24 feb 2020, 21:21
door ubremoved_2964
krisken schreef:Eind maart vertrek ik met een aantal mensen (een goed volgeladen Tesla model S) naar de Mikrotik User Meeting te Praag (CZ). Een afstand van net geen 1000km. Ik hou jullie op de hoogte hoe dit zal gaan!
Je zou in één richting hem eens kunnen stressen, en in de andere richting gewoon braaf aan 130 ofzo - om het verschil in #laadbeurten te achterhalen, en of hij hoge autobahn snelheden lang kan volhouden zonder dat em overheat. En zeker ook tijdstippen bijhouden om te achterhalen wat het verschil tussen beide is.
Re: Aan de EV rijders ...
Geplaatst: 24 feb 2020, 21:24
door krisken
Tesla is liquidcooled, die overhit niet (in tegenstelling tot bvb VW Golf of Nissan Leaf).
Re: Aan de EV rijders ...
Geplaatst: 24 feb 2020, 21:36
door ubremoved_2964
krisken schreef:Tesla is liquidcooled, die overhit niet (in tegenstelling tot bvb VW Golf of Nissan Leaf).
h'mmm 01:35
Probeer dit maar vol te houden met een Tesla op de autobahn, hier met Aral 102 premium fuel:
Er wordt gezegd dat de plaid version van de model S dit zou moeten gaan kunnen, wil het eerst nog zien.
Re: Aan de EV rijders ...
Geplaatst: 24 feb 2020, 22:13
door Ramaht
Voor de volgende lease, zal nog dit jaar besteld worden normaal gezien, ben ik toch ook over EV aan het twijfelen.
Als dat met deftige range is, zijn er maar weinig dagen op een jaar dat ik niet zonder laden de dat doorkom (450-500km per dag doorgaans maximum, soms eens 600 of 700, maar dan maak is sowieso al eens een pitstop tussen twee locaties)
Maar voor de vakantie zou ik er dan wel aan denken om een ice te huren - beetje afhankelijk van de afstanden die we zouden willen doen.
Of het moet zijn dat het toch een plug-in hybride wordt, zal wat afhangen van de mogelijkheden qua budget.
Re: Aan de EV rijders ...
Geplaatst: 25 feb 2020, 00:54
door ubremoved_2964
Het blijft indrukwekkend wat EV's kunnen op gebied van acceleratie vanuit stilstand en de VW I.D. R is wellicht de meest extreme EV, maar in de top gear episode van 23 feb komt ook de range beperking aan bod.
ub4b schreef:Probeer dit maar vol te houden met een Tesla op de autobahn, hier met Aral 102 premium fuel:
Maar ik zou ook niet echt weten waarom, snelheid helpt toch niet, het grootste bewijs is dat ge maar 35 minuten winst had ondanks het vlammen.
Re: Aan de EV rijders ...
Geplaatst: 25 feb 2020, 07:29
door heist_175
Ik snap het "probleem" met die files niet zo goed.
1. Er is een zeker % van de bevolking dat graag in de file staat op weg naar hun vakantie, dat zal dus niet veranderen met een EV.
2. Zij die de file liever vermijden, kunnen dat nog altijd met een EV. Net zoals vandaag moeten zij op niet-piek uren rijden (vroeg 's morgens, 's nachts, niet in het WE, ...).
Verder ken ik weinig mensen die zich druk maken over of hun auto al dan niet sneller optrekt dan een Tesla dan wel een Porsche.
Laat staan dat ze tijdens het "snel rijden" fotootjes maken van wie de langste snelste heeft. In het verleden zijn er al bestuurders het op het politiekantoor mogen gaan uitleggen voor dat soort beelden.
Re: Aan de EV rijders ...
Geplaatst: 25 feb 2020, 07:33
door selder
Dat het leuk is staat buiten kijf, maar verantwoord zijn zo'n snelheden alleen op een race-track.
Maar dat ge tegen die snelheid uw GSM uit uw broekzak friemelt en een foto van uw dashboard neemt dat tart alle verbeelding, hoe dom kan je zijn.
heist_175 schreef:Verder ken ik weinig mensen die zich druk maken over of hun auto al dan niet sneller optrekt dan een Tesla dan wel een Porsche.
Helemaal mee eens. Wat een non-argument ...
Re: Aan de EV rijders ...
Geplaatst: 26 feb 2020, 10:42
door ubremoved_2964
selder schreef:Maar dat ge tegen die snelheid uw GSM uit uw broekzak friemelt en een foto van uw dashboard neemt dat tart alle verbeelding, hoe dom kan je zijn.
assumption is the ________________
hoe denk je dat ze dit filmen?
8s 100 -> 250
200+ op de autobahn is trouwens perfect legaal. Net geen 280 is niet eens zo snel, sommige supercars gaan nog veel sneller.
Re: Aan de EV rijders ...
Geplaatst: 26 feb 2020, 14:07
door Block
Verwacht jij dan een probleem krisken? Volgens mij niets zo zalig als met die Auto-pilot 10 uur cruisen. Misschien dat stuk voor Leipzig kun je je eens laten gaan, maar voor de rest is de Duitse Autobahn ook grotendeels overroepen. Freie fahrt is maar op sommige snelwegen, en dan kan het nog zijn dat het 1km voor een afrit tot 1 km na de oprit niet geldt.
Re: Aan de EV rijders ...
Geplaatst: 26 feb 2020, 14:21
door krisken
Ik verwacht absoluut geen probleem! Maar sommige mensen hier precies wel
Re: Aan de EV rijders ...
Geplaatst: 26 feb 2020, 14:28
door tien
Ik verwacht enkel een leuke reportage
(met enkele problemen en creatieve oplossingen is het wel interessanter dus we kunnen enkel hopen )
Re: Aan de EV rijders ...
Geplaatst: 26 feb 2020, 15:06
door ubremoved_2964
Block schreef:voor de rest is de Duitse Autobahn ook grotendeels overroepen. Freie fahrt is maar op sommige snelwegen, en dan kan het nog zijn dat het 1km voor een afrit tot 1 km na de oprit niet geldt.
Meestal bij grote wisselaars is een beperking, en op veel plaatsen overdag. Maar er zijn stukken waar ge makkelijk meer dan een uur tot zelfs langer kunt doorvlammen.
Ik vind het helemaal niet overroepen, al is wel het een feit dat je tijdwinst niet zo groot is door hard op de autobahn te scheuren, gezien je nog een heel eind je aan die trage Belgische 120 en binnenkort Hollander 100 moet houden om tot aan de autobahn te geraken. Die lagere snelheden halen je gemiddelde over een rit van bvb 700km serieus om laag. Tenzij je natuurlijk aan de Duitse grens woont.
600km bereik en 4s 0-100 kan ik mee leven
Interieur is net zoals bij Polestar wel van een hoger niveau dan de Tesla.
Enig nadeel is geen 4x4 gezien het vermogen zoals typisch bij BMW naar de achterwielen gaat, dus tractie is niet zo ideaal. Poco Loco electric drift dan maar? Petrol heads will understand
M4 vs Focus RS : "M4 wants to kill me" ....
Dan toch liever 4x4
Re: Aan de EV rijders ...
Geplaatst: 03 maa 2020, 18:00
door blaatpraat
600km met een 80kWh accu?
Eerst zien, dan geloven.
Dat wilt zeggen een verbruik van 13kWh/100km, ultra-zuinig dus.
Als we het modale EV-verbruik van 20kWh/100km nemen, kom ik aan 400km alvast.
Afhankelijk van de verkoopprijs kan dit mogelijks wel een zet in de goede richting zijn.
Re: Aan de EV rijders ...
Geplaatst: 03 maa 2020, 18:13
door MichelJ
Als salaris wagen zal het vooral afhangen hoe de leasing the eindwaarde gaat inschatten. Ik moet volgend jaar wisselen, en net als dit model was de deze net op de markt. Ben is benieuwd.
Een verbruik van 13kWh/100km is dus niet echt ultrazuinig, het is zelfs doordeweeks voor sommige courante elektrische modellen.
EDIT: blijkbaar is het gemiddelde van de Nissan Leaf wat verzakt door enkele rare uitschieters naar beneden. Het lijkt erop dat het gemiddelde wel degelijke rond de 15 tot 16kWh/100km bedraagt, puur op zicht.
Re: Aan de EV rijders ...
Geplaatst: 10 maa 2020, 13:50
door heist_175
Met dat verschil dat uw referenties de echte, gerealiseerde waarden zijn.
En de 600km/80kWh is de opgave van de fabrikant, die stellen de zaken altijd wat rooskleuriger voor .
Re: Aan de EV rijders ...
Geplaatst: 10 maa 2020, 18:40
door blaatpraat
JamesEarlGray schreef:
blaatpraat schreef:600km met een 80kWh accu?
Eerst zien, dan geloven.
Dat wilt zeggen een verbruik van 13kWh/100km, ultra-zuinig dus.
Als we het modale EV-verbruik van 20kWh/100km nemen
Een verbruik van 13kWh/100km is dus niet echt ultrazuinig, het is zelfs doordeweeks voor sommige courante elektrische modellen.
EDIT: blijkbaar is het gemiddelde van de Nissan Leaf wat verzakt door enkele rare uitschieters naar beneden. Het lijkt erop dat het gemiddelde wel degelijke rond de 15 tot 16kWh/100km bedraagt, puur op zicht.
Ik rij rond met een Leaf, en moet wel effectief zeggen dat een gemiddelde van 15 ook nog steeds laag is.
Zelf rij ik op snelwegen aan 100 per uur, en dan zit ik met een effectief verbruik van 17, met het manoeuvreren en dergelijke erbij kom ik dus aan 17.5 gemiddeld. Aan 120 stijgt dit trouwens naar 30kWh...
Lager haal je volgens enkel door geen snelwegen te doen...
Re: Aan de EV rijders ...
Geplaatst: 10 maa 2020, 19:14
door sky
30kWh aan 120km/u
Dan kom je dus met je 80kWh batterij nog geen 300km ver.
Doe met mijn touran 900km aan 130km/u aan 5.4L/100km met 3 kinderen en volle koffer.
Ik denk dat er nog wel een jaar of 10 zal duren voor we in die buurt komen.
En dan kost zo een EV nog minstens 50% meer dan een gewone auto.
Nee bedankt
Re: Aan de EV rijders ...
Geplaatst: 11 maa 2020, 11:34
door blaatpraat
@Sky: en hoeveel keer per jaar rij jij die 900km aan 1 stuk?
Zal het anders verwoorden: hoeveel keer per jaar moet je meer dan 300km aan 1 stuk rijden?
Re: Aan de EV rijders ...
Geplaatst: 11 maa 2020, 11:46
door Dizzy
Dat is het probleem met de EV vandaag. Je hebt allerlei beperkingen tov een wagen met verbrandingsmotor EN je betaalt een pak meer.
Er zijn ook amper modellen. Ben zelf op zoek naar een nieuwe wagen maar mijn huidig merk heeft er amper. Ik ga dus proberen mijn huidige wagen volledig op te rijden en misschien tijdelijk een tweedehands kopen tot er een hybride versie uitkomt of er meer keuze is.
Re: Aan de EV rijders ...
Geplaatst: 11 maa 2020, 12:04
door sky
blaatpraat schreef:@Sky: en hoeveel keer per jaar rij jij die 900km aan 1 stuk?
Zal het anders verwoorden: hoeveel keer per jaar moet je meer dan 300km aan 1 stuk rijden?
Dus omdat je iets maar 2x per jaar gebruikt over zo een lange afstand moeten we nu tevreden zijn met een gelijkwaardig iets dat:
1 veel duurder is,
2 nog niet aan de helft van het rijbereik komt
Hoeveel x per jaar maai je je gras? Vorig jaar en het jaar voordien met die droge zomers zal dat niet veel geweest zijn, waarom heb je dan een grasmachine nodig, met een manuele schaar lukt dat toch ook. Beetje kromme vergelijking, maar ik denk dat je mijn punt snapt.
Mijn ouders wonen op 160km van mij.
Als die dus naar bij ons komen zouden ze niet terug thuis geraken zonder de auto op te laden.
er zijn bv geen laadpalen in de buurt of ik heb er zelf geen, als ze er een vinden moet die nog vrij zijn, te voet van daar terug naar mijn plaats.
Opladen via normaal stopcontact, maar ik heb geen oprit, woon in de stad, geen plaats voor de deur, .....
Minder rijbereik als het buiten koud is, de ruitenwissers aan moeten, standby verliezen, ....
Allemaal beperkingen, die je met een normale wagen niet hebt, je vertrekt en 900km verder, of 3 weken later moet je hem nog eens volgooien.
Dat kost je 5min. tijd in tegenstelling tot een EV.
Of ik nu 1x per jaar 900km rij of 10x op een jaar maakt mij niet uit. Ik wil instappen en niet moeten nadenken, ga ik er wel geraken, hoeveel keer moet ik stoppen, hoeveel uren ga ik verliezen, ....
Ieder zijn mening, maar dat is de mijne
Re: Aan de EV rijders ...
Geplaatst: 11 maa 2020, 12:19
door heist_175
We kunnen allemaal jammeren en edge cases gaan zoeken waar EV (net) niet voor voldoet.
Een bereik van 200km zou me een paar keer per jaar onhandig uitkomen, maar de rest van het jaar zou een EV me prima uitkoen. Dan hoef ik niet meer om te rijden naar een tankstation: de EV is elke ochtend weer helemaal vol. Mijn ICE moet ik telkens gaan tanken op locatie (tankstation genaamd).
Voor die paar cases per jaar, vind ik wel een oplossing.
Waarom zou je trouwens uw bezoek niet laten opladen? Ze krijgen toch ook een hapje en een drankje? Een volle batterij (bv 40kWh) kost uiteindelijk maar €8, een patéke kost meer .
Re: Aan de EV rijders ...
Geplaatst: 11 maa 2020, 12:28
door tien
heist_175 schreef:
Waarom zou je trouwens uw bezoek niet laten opladen? Ze krijgen toch ook een hapje en een drankje? Een volle batterij (bv 40kWh) kost uiteindelijk maar €8, een patéke kost meer .
Moeilijk als die drie straten verder geparkeerd staan
Re: Aan de EV rijders ...
Geplaatst: 11 maa 2020, 12:42
door DaNi0
Dizzy schreef:Er zijn ook amper modellen.
Neem hier eens een kijkje voor een overzicht: https://ev-database.nl/
46 modellen momenteel in productie, en nog 27 die er aan komen. De meeste later dit jaar.
Re: Aan de EV rijders ...
Geplaatst: 11 maa 2020, 13:00
door Jack Daniels
Ik schreef het hier nog al. Hopelijk moet geen enkele van die EV rijders naar het containerpark met een remorque die vol ligt met grof vuil, puin, snoeisel,...
Re: Aan de EV rijders ...
Geplaatst: 11 maa 2020, 14:21
door Dizzy
DaNi0 schreef:
Dizzy schreef:Er zijn ook amper modellen.
Neem hier eens een kijkje voor een overzicht: https://ev-database.nl/
46 modellen momenteel in productie, en nog 27 die er aan komen. De meeste later dit jaar.
Merci voor deze lijst. Helaas bevestigt het enkel mijn punt, de goedkoopste wagens zijn ongeveer de helft duurder dan mijn huidige wagen en zijn een pak kleiner, naast al de andere nadelen. Voor veel mensen is dat gewoon de reden waarom ze geen EV kopen. Sommigen, zoals ik, willen dat niet aan een wagen geven, anderen kunnen het gewoon niet.
Re: Aan de EV rijders ...
Geplaatst: 11 maa 2020, 14:37
door heist_175
Dan maak je de fout enkel naar de aanschaprijs te kijken en niet naar de TCO.
De TCO van EV ligt veel lager dan bij een ICE.