Stroper schreef:Ik vraag mijntoch altijd af hoe ze dat in het buitenland doen waar bedrijfswagens toch echt wel de uitzondering zijn. Daar worden wel degelijk minder km's verreden
betere spreiding van bedrijven en mensen?
in belgie stuur je veel mensen van overal naar brussel bv, in nederland heb je zo'n "hubs" met grote bedrijven overal zitten, maar het is een moeilijke vergelijking gezien nederland ook wel een pak groter is...
doesn't matter though: hoe centraler je iets gaat zetten, hoe meer km's er zullen gereden worden om iedereen daar te krijgen, bv: als je de aldi naast je deur zet doe je 0km,
zet je echter diezelfde aldi op 50km zul je 50km doen, en zet je er 2 op 25km in elke richting, doe je 25km.
belgie is momenteel die "1 aldi op 50km", terwijl het eigenlijk "2 op 25km" zou moeten zijn, daarom dat ik eerder oa aanhaalde bedrijven bv te verhuizen naar lummen,
waar een goed bereikbaar knooppunt is dat momenteel niet filegevoelig is in de spits (in de richting van lummen)
MichelJ schreef:Je maakt afspraken op basis van je huidige mogelijkheden, moest je nu toch toevallig leven met het openbaar vervoer ben ik ervan overtuigd dat je je afspraken zal maken ifv de mogelijkheden mbt dat transport middel.
wou ik eerst mee akkoord gaan ergens... maar dan moet je je toch verdomd goed aanpassen: zorgen dat je niet op het werk zit, ZEKER zijn dat je OV geen vertraging heeft,
zorgen dat je er geraakt (en terug) met het OV, ...
om overigens een goed voorbeeld te geven hoe absurd OV kan zijn: mijn tijd in ierland had je enerzijds dublin, heerlijk geregeld, maar aan de causeway in noord ierland had je exact 2 bussen PER DAG (needless to say, ik kon een BnB gaan zoeken)
iedereen kan wel klagen over de wagen he, maar hebben we het niet zelf gezocht? niet enkel naar werk toe, maar ook prive verplaatsingen.. imho wel:
vroeger had je de buurtwinkeltjes (slager, bakker, groentenwinkel, snoepwinkel, dierenwinkel, ... alles wat je nodig had): dat was dichtbij, dat was leuk, dat was zonder auto,
en vaak was er nog wat te doen of stond je daar ineens samen met half het dorp te praten. maar dat was niet meer goedkoop genoeg, dus dat verdwijnt, dus de winkels zijn verder en de mensen minder sociaal (probeer maar eens een babbeltje te slaan met de cassiere in den aldi bv, met 10 man achter u)
en ineens zijn ook de winkels een stuk verder weg en moet het allemaal sneller gaan, want er is toch niks leuks meer aan, dus logisch gevolg: den auto.
(en nee, in het midden van het stad naast de aldi gaan wonen is daar ook geen oplossing/alternatief voor: het gaat niet enkel om de afstand, maar ook de sfeer om erheen te gaan en niet gehaast te willen zijn)
heist_175 schreef:Van de 8.000 nieuwe bedrijfswagens die leasingbedrijf Athlon Car Lease in 2012 inschreef, was amper een procent een benzinewagen. Dat is zelfs minder dan het aantal elektrische wagens (1,5 procent). Dieselwagens maken dus 97,5 procent uit.
sja.. was het x jaar geleden niet zo dat "we moeten van die benzine af, diesel is veel beter" de slogan was? en nu zijn ze daar, draaien ze dat terug om.
het hele VW schandaal is trouwens aan het licht gekomen omdat een amerikaan ook ginder wilde bewijzen dat diesel beter was dan benzine (dat liep dus een beetje mis)
sky schreef:Stroper schreef:Maar dan zou je misschien kiezen voor een met minder vermogen.
Vergeet ook niet dat die bedrijfswagens na 4 jaar niet magisch verdwijen.
Die ovespoelen de 2dehandse markt(waardoor er meer zwaardere diesels, dan lichtere benzines te vinden zijn op die markt).
Nog minder? ik rijd met een 1.6D laagst mogelijke co2 en laagste vermogen dat beschikbaar was.
dat is geeneens het probleem, maar ze gaan aankomen "auto's vervuilen", "er moet minder co2 uitgestoten worden", en "we gaan meer laten betalen voor wagens die meer uitstoten"...
om dan vervolgens autoconstructeurs een schouderklopje te geven en zeggen "ok, jullie halen de doelstellingen niet, niet erg, je mag nog wat jaren langer er een heel stuk overgaan".
wat als ze nu eens niet zo zouden reageren, maar effectief boetes opleggen aan de fabrikanten, gebaseerd op elke wagen die verkocht zou worden met meer als x aantal co2 uitstoot? wedden dat er snel auto's zijn met minder uitstoot?
ook alternatieven voor de uitstoot zijn er maar worden door onze regering gewoon niet in geinvesteerd...
eigenlijk begint deze thread verschillende subthreads te zijn:
- jaloezie over bedrijfswagens
- het probleem van mobiliteit
- het probleem van uitstoot
- de slechte infrastructuur van het OV
- de vreemde manieren van onze overheid om zaken te belonen/bestraffen
en bijna 3 pagina's op een halve dag is ook wat veel van het goede om te blijven volgen

nuja, ik heb hier al meerdere zaken gezegd dat ik zeker van ben dat een groot deel oplost, maar het blijft simpelweg: klagen helpt niet, oplossingen aanreiken ook niet,
en geen van ons is in de positie om de overheid wel een alternatief te laten uitwerken... dus waar zeuren we eigenlijk met zen allen over?