Bedrijfswagens, daar raak ik niet aan

Niet-technische onderwerpen of technisch-gerelateerde onderwerpen waar maatschappelijk debat over bestaat. Lees de extra regels in de sticky, aub!
Forumregels
1. De gedragsregels zijn ook hier van toepassing. We verwachten van iedereen in de eerste plaats respect voor de andere users
2. Er zal hier veel minder moderatie gebeuren op inhoud, maar wel meer moderatie op users. Dit betekent concreet dat we discussies in principe niet zullen afsluiten, users die geen zin hebben om de discussie verder te zetten, worden aangemoedigd om zelf de discussie te stoppen / negeren. Dit kan tot iets fellere discussie leiden, maar altijd met respect voor de mede-users!
Daar tegenover staat dat we users kunnen de toegang ontnemen uit dit subforum indien ze het naar ons afwegen te bont maken. Dit kan tijdelijk, dan wel definitief zijn en dit zal zonder enige verantwoording gebeuren
3. Indien u liever de topics uit dit forum niet ziet in de lijst van nieuwe posts, wordt dan lid van de groep "Opt out maatschappelijke uitdagingen in new posts" via deze link: ucp.php?i=167
4. Dit subforum mag op geen enkele manier een platform worden voor militanten / om duidelijk politiek te voeren. Userbase is en blijft een onafhankelijk forum met een duidelijke focus op technische onderwerpen
Gesloten
sky
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 52 keer
Bedankt: 116 keer
Te Koop forum

Stroper schreef:Maar dan zou je misschien kiezen voor een met minder vermogen.
Vergeet ook niet dat die bedrijfswagens na 4 jaar niet magisch verdwijen.
Die ovespoelen de 2dehandse markt(waardoor er meer zwaardere diesels, dan lichtere benzines te vinden zijn op die markt).
Nog minder? ik rijd met een 1.6D laagst mogelijke co2 en laagste vermogen dat beschikbaar was.
Er zijn hier die denken dat als we morgen de firmawagens afschaffen 70% van hen geen wagen meer nodig heeft om tot aan zijn werk te geraken.
Als ik niet meer ga werken klopt dat, in alle andere gevallen zal ik toch met de wagen blijven gaan, en zoals ik al zei, dan trek ik de kosten af.

De NMBS zou nogal groen lachen als we morgen allemaal met de trein zouden gaan, ze kunnen het nu al niet aan, wat met nog 10.000-den extra reizigers.

Er moet meer mobiliteit komen, we moeten meer de trein nemen, maar we maken het wel elk jaar duurder en de treinen rijden minder stipt.
trouwens wie betaalt je abonnement van je trein, tenzij je bij een europese instelling werkt waar je abonnement zelf moet betalen zonder tussenkomst van een of andere instantie, betaalt je werkgever je abonnement en die kan die kosten ook weer inbrengen, het is en blijft dus een broekzak - vestzak operatie

edit:
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 523 keer
Bedankt: 673 keer
Provider

Moet er wel meermobiliteit komen, laat meer mensen thuis werken en je komt waarschijnlijk toe met evenveel mobiliteit als nu.

Het probleem met de treinen is dat "men" ze rendabel wil maken, dat kan helaas niet. De enige trein die rendabel is, is diegene die niet rijdt.

J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

Het punt was minder kilometers rijden... niet het aantal bedrijfswagens !

In Nederland rijden verkopers/consultants/techniekers ook naar klanten hoor... alléén is de verloning anders (maar qua wagens en kilometers is er geen verschil met Belgie).

Trouwens als ik met m'n bedrijfswagen naar een klant rij zijn dit "privé" kilometers... niet moeilijk om dan te vertellen dat ik meer privé rij dan iemand met z'n eigen wagen doet (die moet namelijk meestal niet naar klanten rijden).
Stroper schreef:http://www.standaard.be/cnt/dmf20121218_00407176 (alleen leesbaar voor abonnee's
Bedrijven doen veel kilometers en kiezen dus het meest rendabele... maar dat is niet de schuld van bedrijfswagens... het is de schuld van onze staat die diesel promoot. Als benzine morgen goedkoper (of even duur) als diesel zal zijn zal je merken dat binnen enkele jaren alle bedrijfswagens op benzine rijden (maar er nog steeds evenveel bedrijfswagens zijn die evenveel kilometers rijden).
Stroper schreef:Zolang iets gesubsidieerd wordt(minder belast dan loon), dan mogen daar voorwaarden tegenover staan, zoals een maximum verbruik,...
We betalen dan ook belasting op basis van CO2 uitstoot en de waarde van het voertuig (welke elk jaar strenger wordt)... dacht je nu echt dat er geen voorwaarden zijn aan een bedrijfswagen en dat alles gratis is ?
sky schreef:Er zijn hier die denken dat als we morgen de firmawagens afschaffen 70% van hen geen wagen meer nodig heeft om tot aan zijn werk te geraken.
Als ik niet meer ga werken klopt dat, in alle andere gevallen zal ik toch met de wagen blijven gaan, en zoals ik al zei, dan trek ik de kosten af.
Die dwaze logica blijft inderdaad keer op keer terugkomen.
Slafes schreef:Of moet ik uw woorden nogmaals quoten dat je altijd een keuze hebt, ook al is het niet diegene die jij wilt? Oh wacht, ik doe het lekker toch maar:
Ik maak gewoon gebruik van de mogelijkheden die m'n bedrijf en de overheid me geeft... het is dus geen kwestie van "ik wil". Indien dit niet de meest ideale situatie is dan moet de overheid gewoon een alternatief aanreiken... maar daar zwijgen jullie over, of je vindt dat we dan maar langer onderweg moeten zijn en minder moeten verdienen (waar haal je dat recht vandaan trouwens ?)

In tegendeel... "jij wil" het van iemand anders gaan afnemen op basis van dwaze logica.
sky
Elite Poster
Elite Poster
Te Koop forum

r2504 schreef:
sky schreef:Er zijn hier die denken dat als we morgen de firmawagens afschaffen 70% van hen geen wagen meer nodig heeft om tot aan zijn werk te geraken.
Die dwaze logica blijft inderdaad keer op keer terugkomen.
Het is maar om mijn punt te maken dat het afschaffen van de bedrijfswagen je nergens winst oplevert voor de maatschappij.
De mensen hebben auto's nodig, of dat nu een firmawagen of prive wagen is.
Je rijdt dus beter met een ecologische firmawagen dan met een meer vervuilende oude prive wagen.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair

Je zou zelfs kunnen zeggen dat de sponsering van bedrijfswagens helpt in het halen van de klimaatdoelstellingen.

Ik ontken niet dat het beter kan als er GOEDE alternatieven komen maar het is beter dan niets !
Splitter
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 68 keer
Bedankt: 598 keer
Te Koop forum

Stroper schreef:Ik vraag mijntoch altijd af hoe ze dat in het buitenland doen waar bedrijfswagens toch echt wel de uitzondering zijn. Daar worden wel degelijk minder km's verreden
betere spreiding van bedrijven en mensen?
in belgie stuur je veel mensen van overal naar brussel bv, in nederland heb je zo'n "hubs" met grote bedrijven overal zitten, maar het is een moeilijke vergelijking gezien nederland ook wel een pak groter is...
doesn't matter though: hoe centraler je iets gaat zetten, hoe meer km's er zullen gereden worden om iedereen daar te krijgen, bv: als je de aldi naast je deur zet doe je 0km,
zet je echter diezelfde aldi op 50km zul je 50km doen, en zet je er 2 op 25km in elke richting, doe je 25km.
belgie is momenteel die "1 aldi op 50km", terwijl het eigenlijk "2 op 25km" zou moeten zijn, daarom dat ik eerder oa aanhaalde bedrijven bv te verhuizen naar lummen,
waar een goed bereikbaar knooppunt is dat momenteel niet filegevoelig is in de spits (in de richting van lummen)
MichelJ schreef:Je maakt afspraken op basis van je huidige mogelijkheden, moest je nu toch toevallig leven met het openbaar vervoer ben ik ervan overtuigd dat je je afspraken zal maken ifv de mogelijkheden mbt dat transport middel.
wou ik eerst mee akkoord gaan ergens... maar dan moet je je toch verdomd goed aanpassen: zorgen dat je niet op het werk zit, ZEKER zijn dat je OV geen vertraging heeft,
zorgen dat je er geraakt (en terug) met het OV, ...
om overigens een goed voorbeeld te geven hoe absurd OV kan zijn: mijn tijd in ierland had je enerzijds dublin, heerlijk geregeld, maar aan de causeway in noord ierland had je exact 2 bussen PER DAG (needless to say, ik kon een BnB gaan zoeken)

iedereen kan wel klagen over de wagen he, maar hebben we het niet zelf gezocht? niet enkel naar werk toe, maar ook prive verplaatsingen.. imho wel:
vroeger had je de buurtwinkeltjes (slager, bakker, groentenwinkel, snoepwinkel, dierenwinkel, ... alles wat je nodig had): dat was dichtbij, dat was leuk, dat was zonder auto,
en vaak was er nog wat te doen of stond je daar ineens samen met half het dorp te praten. maar dat was niet meer goedkoop genoeg, dus dat verdwijnt, dus de winkels zijn verder en de mensen minder sociaal (probeer maar eens een babbeltje te slaan met de cassiere in den aldi bv, met 10 man achter u)
en ineens zijn ook de winkels een stuk verder weg en moet het allemaal sneller gaan, want er is toch niks leuks meer aan, dus logisch gevolg: den auto.
(en nee, in het midden van het stad naast de aldi gaan wonen is daar ook geen oplossing/alternatief voor: het gaat niet enkel om de afstand, maar ook de sfeer om erheen te gaan en niet gehaast te willen zijn)
heist_175 schreef:
Van de 8.000 nieuwe bedrijfswagens die leasingbedrijf Athlon Car Lease in 2012 inschreef, was amper een procent een benzinewagen. Dat is zelfs minder dan het aantal elektrische wagens (1,5 procent). Dieselwagens maken dus 97,5 procent uit.
sja.. was het x jaar geleden niet zo dat "we moeten van die benzine af, diesel is veel beter" de slogan was? en nu zijn ze daar, draaien ze dat terug om.
het hele VW schandaal is trouwens aan het licht gekomen omdat een amerikaan ook ginder wilde bewijzen dat diesel beter was dan benzine (dat liep dus een beetje mis)
sky schreef:
Stroper schreef:Maar dan zou je misschien kiezen voor een met minder vermogen.
Vergeet ook niet dat die bedrijfswagens na 4 jaar niet magisch verdwijen.
Die ovespoelen de 2dehandse markt(waardoor er meer zwaardere diesels, dan lichtere benzines te vinden zijn op die markt).
Nog minder? ik rijd met een 1.6D laagst mogelijke co2 en laagste vermogen dat beschikbaar was.
dat is geeneens het probleem, maar ze gaan aankomen "auto's vervuilen", "er moet minder co2 uitgestoten worden", en "we gaan meer laten betalen voor wagens die meer uitstoten"...
om dan vervolgens autoconstructeurs een schouderklopje te geven en zeggen "ok, jullie halen de doelstellingen niet, niet erg, je mag nog wat jaren langer er een heel stuk overgaan".
wat als ze nu eens niet zo zouden reageren, maar effectief boetes opleggen aan de fabrikanten, gebaseerd op elke wagen die verkocht zou worden met meer als x aantal co2 uitstoot? wedden dat er snel auto's zijn met minder uitstoot?
ook alternatieven voor de uitstoot zijn er maar worden door onze regering gewoon niet in geinvesteerd...

eigenlijk begint deze thread verschillende subthreads te zijn:

- jaloezie over bedrijfswagens
- het probleem van mobiliteit
- het probleem van uitstoot
- de slechte infrastructuur van het OV
- de vreemde manieren van onze overheid om zaken te belonen/bestraffen

en bijna 3 pagina's op een halve dag is ook wat veel van het goede om te blijven volgen ;)
nuja, ik heb hier al meerdere zaken gezegd dat ik zeker van ben dat een groot deel oplost, maar het blijft simpelweg: klagen helpt niet, oplossingen aanreiken ook niet,
en geen van ons is in de positie om de overheid wel een alternatief te laten uitwerken... dus waar zeuren we eigenlijk met zen allen over?
Splitter
Elite Poster
Elite Poster
Te Koop forum

Meer dan 60% van de Belgen die in Brussel werkt, afkomstig uit welke hoek van het land dan ook, verkiest het mobiliteitsbudget boven de bedrijfswagen, aldus een studie van SD Worx in 2014 bij 2.500 werknemers.
http://www.jobat.be/nl/artikels/de-20-p ... s-van-2015
sky
Elite Poster
Elite Poster
Te Koop forum

Dat is zeker, en ik val in herhaling.
Ze kopen een oude 2dehands wagen, betalen het onderhoud met een deel van het mobiliteitsbudget en steken de rest in hun zakken.

Binnen paar jaar komen ze dan af, tiens dat mobiliteitsbudget heeft niet voor het gewenste effect gezorgd.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair

Wat ben je met een mobiliteitsbudget als er geen alternatieven zijn... waarom wil iedereen toch steeds de omgekeerde volgorde forceren :bang:
heist_175
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 518 keer
Bedankt: 1176 keer

de omgekeerde volgorde forceren
Dat hangt van uw invalshoek af. Dit het verhaal van de kip en het ei...
betere spreiding van bedrijven
Wat logisch is voor een bedrijf (concentratie -> kostenbesparing) is het niet voor de maatschappij. Iedereen moet naar Brussel, de de grootsteden krijgen een marginale rol (Antwerpen, Leuven, Gent). In centrumsteden is helemaal niets te beleven, tenzij in de Hema gaan werken als verkoper :).
iedereen kan wel klagen over de wagen he, maar hebben we het niet zelf gezocht? niet enkel naar werk toe, maar ook prive verplaatsingen
Dat kies je toch zelf? Wij zijn ergens gaan wonen waar al die infrastructuur (scholen, sporthal, ...) in de buurt is. Als je in de Limburg gaat wonen, in een wei, is het normaal dat alles ver weg is. Het probleem met werk is: goed verdienende jobs zijn BXL of enkele grootsteden.
Hoewel je uw werkgever ook zelf kiest natuurlijk...
hele VW schandaal is trouwens aan het licht gekomen omdat een amerikaan ook ginder wilde bewijzen dat diesel beter was dan benzine
Het is nog beschamender. De fraude is ontdekt in de EU, maar de EU commissarissen Janez Potocnik (Europees commissaris voor milieu) en Antonio Tajani (Europees commissaris voor Industrie) deden niets. Enkele personen binnen de administratie rond beide commissarissen waren ontevreden met hoe de EU Commissie erop reageerde en informeerden de ICCT. Zij deden dan tests om die claims na te gaan en zo kwam de aap uit de mouw. Heel beschamend voor de EU.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair

heist_175 schreef:Dat hangt van uw invalshoek af. Dit het verhaal van de kip en het ei...
Moest OV iets commercieels zijn was ik misschien akkoord... maar OV is hoofdzakelijk een overheids kwestie... het alternatief moet er dus eerst zijn.

Je kan toch moeilijke verwachten dat mensen hun auto weg doen en daarna, tja wat daarna... niet meer gaan werken of 14u per dag onderweg zijn ?
heist_175
Moderator
Moderator

Als OV weinig gebruikt wordt, hoe kan iemand dan zijn nek uitsteken om het te verbeteren?
Anno 2015 zitten we niet meer in de tijd dat je een OV-project kon lanceren en dan "afwachten" of het reizigers trekt. Als niet vol of bijna vol rondrijdt, wordt de dienst hoogstwaarschijnlijk geschrapt.

Voor beide standpunten is iets te zeggen, maar als elke kan zijn hakken in het zand zet voor zijn grote gelijk, gebeurt er niets natuurlijk :).
Splitter
Elite Poster
Elite Poster
Te Koop forum

heist_175 schreef:
betere spreiding van bedrijven
Wat logisch is voor een bedrijf (concentratie -> kostenbesparing) is het niet voor de maatschappij.
euh, voor een bedrijf zal het de kost niet maken of ze nu in bxl, lummen, a'pen, of luik zitten... sterker nog: als niet ALLE bedrijven bij elkaar gaan zitten in 1 stad,
dan ga je zelfs kostenbesparing opwekken: werknemers die sneller op het werk zijn, minder files en dus vlottere bereikbaarheid, ...
het enige dat telt is dat ze bij een verkeersader zitten en niet ergens in het midden van nowhere - en lummen of hasselt bv zijn niet middle of nowhere.
heist_175 schreef: Dat kies je toch zelf? Wij zijn ergens gaan wonen waar al die infrastructuur (scholen, sporthal, ...) in de buurt is. Als je in de Limburg gaat wonen, in een wei, is het normaal dat alles ver weg is. Het probleem met werk is: goed verdienende jobs zijn BXL of enkele grootsteden.
Hoewel je uw werkgever ook zelf kiest natuurlijk...
i don't even... ik kan lachen met grappen over limburg, maar dit is dan weer gewoon... meh, je zou nog gaan denken dat je racistisch bent tegenover limburgers.
1) ik ben hier opgegroeid, dus ben hier niet zelf "gaan wonen"
2) ik woon dicht bij lummen, wat dus wil zeggen dat ik ook dicht bij de autostrades zit - zonder files ben ik op minder dan 1u in bxl, a'pen, of luik. vrij centraal vind ik dat.
3) jij hebt het over infrastructuur: scholen zijn hier allemaal goed genoeg met de fiets te doen, ik had het over winkels in de buurt en de sfeer van "weleer", niet "den aldi"
4) het probleem met werk dat goedverdienende jobs in bxl zitten, kan dus opgelost worden met wat ik zei: spreiding.
Splitter
Elite Poster
Elite Poster
Te Koop forum

heist_175 schreef:Als OV weinig gebruikt wordt, hoe kan iemand dan zijn nek uitsteken om het te verbeteren?
Anno 2015 zitten we niet meer in de tijd dat je een OV-project kon lanceren en dan "afwachten" of het reizigers trekt. Als niet vol of bijna vol rondrijdt, wordt de dienst hoogstwaarschijnlijk geschrapt.
sja, het feit dat het OV toch niet geschikt is als volwaardig alternatief bewijst het feit dat DINA vanaf volgend jaar stopgezet zal worden...
https://www.delijn.be/nl/vervoerbewijze ... ement.html

en het afschaffen van lijnen of treinen omdat het niet druk genoeg is, is puur commercieel: dus dan moet je mij niet zeggen dat je een beter milieu wil, maar toch op de centen let.
het een is nu eenmaal niet evenredig met het ander: hoe slechter voor het milieu, hoe goedkoper, en dus rendabeler (maar ongezonder).
wil je het voor het milieu doen, dan zal het geld moeten mogen kosten - dus tot ik daar bewijzen van zie van de overheid, blijf ik erbij dat ze enkel *zeggen* dat het anders moet,
maar er zelf weigeren aan bij te dragen.
ubremoved_22196
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 351 keer
Bedankt: 222 keer

r2504 schreef:In tegendeel... "jij wil" het van iemand anders gaan afnemen op basis van dwaze logica.
Die van u is beter? Je doet alsof ze in onze buurlanden allemaal met Lada's en Trabanten van 30 jaar oud rijden. komaan... Wat een dwaze logica, als dat het enige punt is dat voor loonwagens spreekt is het heel zwak.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair

heist_175 schreef:Als OV weinig gebruikt wordt, hoe kan iemand dan zijn nek uitsteken om het te verbeteren?
Niemand zegt dat het weinig gebruikt wordt... we geven aan dat het vandaag de dag reeds aan z'n maximum capaciteit zit en tevens slechts een alternatief is voor een beperkte groep. Freya kon trouwens wel haar nek uitsteken en iedereen een mega cadeau doen met zelfs garanties voor de komende 20 jaar... maar het OV uitbouwen zou dan volgens jou niet kunnen :roll:
heist_175 schreef:Als niet vol of bijna vol rondrijdt, wordt de dienst hoogstwaarschijnlijk geschrapt.
Tja... dan wil je als overheid duidelijk niet investeren in een alternatief en heeft het milieu niet de waarde/prioriteit die jij eraan geeft.

Nogmaals je kan niemand dwingen naar iets wat niet bestaat (en vertellen dat het ooit wel zal komen)... dat begrijp je toch zelf.
Slafes schreef:Je doet alsof ze in onze buurlanden allemaal met Lada's en Trabanten van 30 jaar oud rijden.
Nee, de verloning is daar anders zodat mensen misschien zelf een nieuwe wagen kopen (al heb ik geen cijfers om te vergelijken). Dus ofwel investeert onze overheid in bedrijfswagens (en zorgt ze zo voor een groener wagenpark), ofwel investeert ze in een lagere loonlast in de hoop dat mensen dan groenere auto's kopen (al zou men evenzeer meer op verlof kunnen gaan).

Op zich is dat een complexe theorie waarbij iedere keuze bepaalde voor en nadelen heeft... maar naar het aantal auto's en gereden kilometers ga je weinig verschil merken (het bewijs is dat men in andere landen ook gewoon in de file staat). Wil je het aantal auto's beperken dan kom je terug op het OV... maar jij wil gewoon alles op één hoop gooien en zo werkt het niet.
heist_175
Moderator
Moderator

Hoe zie je dat dan?
Morgen ligt er een goede verbinding - wat dat ook moge weze - van uw deur tot uw werk. De kans is bestaande dat je er niet meteen gebruik van zal maken, omdat je het niet weet, omdat je nog in verplichtingen zit, omdat bedrijven in de buurt zich nog moeten aanpassen, ...
Je moet het OV dus soms de tijd geven om passagiers aan te trekken.

Jij wacht op beter OV, het OV wacht op meer passagiers om bepaalde lijnen te beginnen uitbaten.
Ziedaar, de kip of het ei.

OV zit bijlange niet aan volle capaciteit. Enkel op een heel smalle tijdsperiode in de dag, idem op de weg.
Als een productie-eenheid op volle capaciteit draait, is dat niet een uurtje, maar is dat 24/7.

Dat men in andere landen in de file staat, hoeft niet gelinkt te zijn aan al dan niet firmawagens. Het zou zomaar veel erger kunnen zijn.
Volgens mij zijn er nog geen harde data over een land dat firmawagens afgeschaft heeft. Nederland zit nog in transitie tussen het oude en het nieuwe systeem. Het nieuwe systeem is minder voordelig/handig, maar het is er nog wel steeds.

@Limburg
Ik wil zeker niemand stigmatiseren, maar ik ken mensen die naar de Limburg verhuisd zijn, omdat daar de grond veel goedkoper is. Hij woont heel rustig, zijne gebuur is op 5 of 6km rijden. Dan moet je niet klagen dat "de voorzieningen" ver weg zijn.
In de as Antwerpen, Brussel, Leuven kan ik me geen locatie voorstellen dat je 6km in het rond niemand hebt wonen. Vandaar dat ik dat als voorbeeld nam. Ongetwijfeld zijn er in De Vlaanders ook wel zo'n streken.
Sorry dus als ik op iemand zijn tenen getrapt heb:)
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair

heist_175 schreef:Je moet het OV dus soms de tijd geven om passagiers aan te trekken.
Dat noemt men dus "investeren"... jij kan ook geen product kopen wat niet bestaat, een bedrijf moet dit eerst ontwikkelen in de hoop dat er nadien klanten zijn die het zullen kopen. Een commercieel bedrijf gaat zoiets pas doen na een grondige kosten analyse, de overheid kan daar iets spontaner mee omspringen... zeker als we spreken over thema's als mobiliteit en milieu.

Als je natuurlijk op voorhand al weet dat je met het OV het probleem niet kan oplossen... tja, dan moet je er ook niet aan beginnen (en dat is wat we nu zien).
heist_175 schreef:OV zit bijlange niet aan volle capaciteit. Enkel op een heel smalle tijdsperiode in de dag, idem op de weg.
Op de Noord-Zuid verbinding en de grote assen is er nochtans geen extra capaciteit beschikbaar... en dat zal er vermoedelijk de eerste 10 jaar ook niet komen (dan zou men onder Brussels nieuwe tunnels moeten boren wat een mega project is). Ik ben trouwens akkoord over je opmerking over de bezetting maar mensen werken nu éénmaal van 9 tot 5 (al vertrekken al veel mensen om 6u naar Brussel !) of wil je terug naar tijden voor Daems ?

Je kan niet zomaar gans de werkende bevolking netjes verdelen over 24u om een optimale bezetting te bekomen.
heist_175 schreef:Dat men in andere landen in de file staat, hoeft niet gelinkt te zijn aan al dan niet firmawagens.
Maar bij ons dus wel ?
heist_175 schreef:Nederland zit nog in transitie tussen het oude en het nieuwe systeem. Het nieuwe systeem is minder voordelig/handig, maar het is er nog wel steeds.
Toen ik 20 jaar geleden reeds in Nederland werkte betaalde je daar bijna je bedrijfswagen volledig terug aan belastingen... je gaat me dus niet wijsmaken dat het daar pas recent niet meer interessant is... want dat is het al 20 jaar niet.
heist_175 schreef:Ik wil zeker niemand stigmatiseren, maar ik ken mensen die naar de Limburg verhuisd zijn, omdat daar de grond veel goedkoper is. Hij woont heel rustig, zijne gebuur is op 5 of 6km rijden. Dan moet je niet klagen dat "de voorzieningen" ver weg zijn.
Mensen die in Limburg wonen hebben inderdaad het voordeel van goedkopere gronden/huizen maar ze betalen daar ook iedere dag een prijs voor door lang onderweg te zijn naar de grote steden. Jij wil deze mensen blijkbaar nog eens extra treffen door hun een goede mobiliteit te ontzeggen en hen te dwingen richting het OV dat er... tja, niet is. Volgens mij is iedere burger in dit land evenwaardig... dat betekend dus ook dat de overheid voor iedereen OV moet voorzien, en niet voor het selecte groepje dat naast een station woont en werkt.

We hebben hard gevochten om tot de welvaart van vandaag te komen... sommigen hier willen terug naar de tijd dat we met z'n allen in een huisje naast het fabriek woonden en willen dat andere ook hiertoe verplicht worden... wat mij betreft is dat 100 jaar terug in de tijd met communistische trekjes.
ubremoved_22196
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 351 keer
Bedankt: 222 keer

r2504 schreef:Nee, de verloning is daar anders zodat mensen misschien zelf een nieuwe wagen kopen (al heb ik geen cijfers om te vergelijken). Dus ofwel investeert onze overheid in bedrijfswagens (en zorgt ze zo voor een groener wagenpark), ofwel investeert ze in een lagere loonlast in de hoop dat mensen dan groenere auto's kopen (al zou men evenzeer meer op verlof kunnen gaan).

Op zich is dat een complexe theorie waarbij iedere keuze bepaalde voor en nadelen heeft... maar naar het aantal auto's en gereden kilometers ga je weinig verschil merken (het bewijs is dat men in andere landen ook gewoon in de file staat). Wil je het aantal auto's beperken dan kom je terug op het OV... maar jij wil gewoon alles op één hoop gooien en zo werkt het niet.
Je hebt er geen cijfers over maar je zegt wel dat de verloning daar anders is zodat ze zelf sneller een nieuwe wagen kopen? Nou breek me klomp! Je zit in hetzelfde sukkelstraatje waar je anderen met de vingers wijst. je hebt geen cijfers, dus dat is niet relevant, pure speculatie en stemmingmakerij. De lonen schelen daar netto niet zo gek veel met België, ik heb de tijd genomen om het eens op te zoeken. Nu aan jou.

Wat betreft de vergroening, dat is ook natuurlijk weer een stokpaardje van de firmawagenbezitter, maar ook daar is het niet zwart wit. Misschien zijn de wagens wel groener (is dat wel werkelijk zo? Zie het VW schandaal), ze rijden meer. Er circuleerde hier een artikel dat stelde dat mensen 9000+ km meer reden met een firmawagen plus tankkaart dan zonder firmawagen of firmawagen zonder tankkaart. Tel dat eens op en je zal een hallucinant CO2 verhaal te zien krijgen. Het zijn dan ook nog eens 95% diesels die mede verantwoordelijk zijn voor fijn stof. Dan laat ik de rest er nog uit, maar het is doodnormaal dat wij als mens deze planeet en vooral ons zelf blijven vervuilen en daar eigenlijk ons eigen gedrag nooit bij in vraag stellen. Als we dat wel doen gaan we ineens weer terug naar de paard en kar toestanden, onze ganse welvaart om zeep! Omdat het deel is van ons loon meneer! :)

Dit terwijl men de brave burger de nek omwringt als hij in 2016 een diesel wil aanschaffen, maar de firmawagens ongemoeid laat en verder blijft dieselen. Ik blijf er bij, als je het uit je eigen zak moet betalen zal je pas beginnen nadenken over je verplaatsingsgedrag en dit ook aanpassen. Dat zou perfect lukken met een mobiliteitsbudget voor iedereen denk ik. Dan staat het je alsnog vrij om in de spits in de file te gaan staan, maar dan is het je eigen keuze.

Oh ja, en voor je me weer eens wil doodschieten, ik heb het niet over de wagens die gebruikt worden om van klant naar klant te rijden, dus in opdracht van je werk, maar vooral voor de woon-werk verplaatsingen, of de wagen op de oprit enkel voor de plezierritjes en overdag met het OV gaan werken.
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Provider

Wat is je probleem met die laatste categorie ? die rijden toch zeker niet meer kilometers, zijn minder vervuilend dan de privéwagens, en die mensen krijgen later een kleiner pensioen...

J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair

Slafes schreef:Je hebt er geen cijfers over maar je zegt wel dat de verloning daar anders is zodat ze zelf sneller een nieuwe wagen kopen? Nou breek me klomp!
Ik heb al meermaals geschreven dat in Nederland bedrijfswagens enorm belast worden... dus ik weet zelfs zeker dat de verloning anders. Ik heb trouwens ook geschreven "misschien"... dus misschien moet je eerst leren lezen voor je klomp breekt.
Slafes schreef:Er circuleerde hier een artikel dat stelde dat mensen 9000+ km meer reden met een firmawagen plus tankkaart dan zonder firmawagen of firmawagen zonder tankkaart.
Er is al meermaals geschreven dat mensen die met een bedrijfswagen naar klanten rijden worden aanzien als "privé" kilometers terwijl dit puur in functie van hun job is. Op die manier kan je dus alles bewijzen... 9000 kilometer is trouwens gemiddeld 25 km per dag extra... ik zou niet weten hoe ik daar nog aan moet komen, al zal dat onderzoek dan wel beweren dat ik ieder weekend naar zee rijdt zeker ?
Slafes schreef:Tel dat eens op en je zal een hallucinant CO2 verhaal te zien krijgen.
En als we extra belastingen betalen verdwijnt dat als sneeuw voor de zon ?
Slafes schreef:Oh ja, en voor je me weer eens wil doodschieten, ik heb het niet over de wagens die gebruikt worden om van klant naar klant te rijden, dus in opdracht van je werk, maar vooral voor de woon-werk verplaatsingen, of de wagen op de oprit enkel voor de plezierritjes en overdag met het OV gaan werken.
Als ik vandaag naar Nederland rij, morgen naar Turnhout, gisteren naar Antwerpen... dan is dat woon-werkverkeer en ben ik een profiteur volgens jou.
Joe de Mannen schreef:Wat is je probleem met die laatste categorie ?
Die ziet hij wel staan op de oprit... hiermee geeft hij nogmaals aan dat het niet gaat over milieu of mobiliteit !
Sasuke
userbase crew
userbase crew
Uitgedeelde bedankjes: 248 keer
Bedankt: 544 keer
Provider
Te Koop forum

Ik heb mezelf een dure mooie wagen gekocht, die volledig door mezelf betaald, onderhouden en gebruikt word. Waarom .. omdat ik zelfs MET de files, 2u minder lang van huis weg ben dan met het OV.

Tot April 2015 woonde ik in Peer en werkte ik 7j in Berchem. Er is vanuit Neerpelt een rechtstreekse verbinding naar Berchem én mijn werkgever betaalde het abbo. En TOCH nam ik die niet, hoewel ik het een jaar gedaan heb. Die trein zat constant overvol (en was al 10 treinstellen lang !) én reed 1x om het uur, en had enorm veel last van vertragingen. De auto was gewoon sneller (ja, zelfs MET e313/e34 perikelen) en minder stresserend. Ik kwam ook frisser uit de auto dan uit de trein ...

Maar om het te schetsen:
Zodat ik om 8u op het werk zou geraken, moest ik de trein nemen van 6u32. Dat wil zeggen dat ik om 6u10 ten allerlaatste thuis moest vertrekken (met de wagen) naar het station. Dat is dus ten laatste om 5u30 opstaan ...
Ik kon dan 's avonds de trein nemen om 17u14 en was dan meestal rond 18u50 thuis, als ik geen enkele vertraging had. Meestal was het 19u.
Werkte ik 5 minuten langer ... dan was het 20u. Heel af en toe vertrok ik al eens om 16u en dan was ik om 17u50 a 18u thuis.

Een normale werkdag, moest ik dus om 5u30 opstaan en was ik om 19u thuis. Winkels al gesloten, postkantoor, bakker, you name it .. alles dicht. Dus elke zaterdag meer dan een halve dag kwijt aan de winkels, post, etc ...

Op een dag was er een treinstaking en nam ik de auto naar Antwerpen ... wat een ellende ... om 6u15 vertrokken, een halfuur in de file gestaan op de E313 van Ranst tot Wommelgem en ik was om 7u45 op het werk. 's Avonds vertrok ik om 17u15 (met de trein was ik dus al te laat) .. ik was om 18u15 thuis ... WAUW !!!

Ik had die dag dus een halfuur langer gewerkt én ik was 3 kwartier vroeger thuis ... én ik had 30 minuten file gehad.

Een paar weken later had ik een aanvaring met de NMBS Treinbegeleider omdat ik nog net toen de deuren dichtgingen (n.b. om 6u31) op de trein tussen de deuren sprong. Begeleider wou me van de trein laten verwijderen in het volgende station indien ik niet akkoord ging om mijn paspoort te laten scannen voor een retributie ... ik was ENORM verbolgen, maar kon me ook niet veroorloven om een uur lang in de winter in Overpelt te blijven staan (geen station, enkel een perron).

2 weken later kreeg ik de boete in de bus ... 550 EUR ... je leest het goed, 550 EUR !!! Niet normaal ... heb dit aangevochten (en gewonnen, maar toch nog 200 EUR kunnen ophoesten), maar dat was de laatste dag dat ik met de trein ben gegaan.

Sindsdien ging ik met de auto. Ik vertrok om 6u, kwam aan rond 7u15 a 7u30 (die optie had ik niet met de trein), en ik vertrok rond 16u30 en was meestal rond 17u30 a 17u45 thuis. Net op tijd om noch even langs de winkel, bakker of ... te gaan. Ik nam de files er met heel veel plezier bij !

5jaar later ging ik werken in Brussel, dat was qua file echt wel rampzalig, maar gewoon onmogelijk via de trein. Peer ==> Brussel/Laken = 105km via de E314 en E40 en dan Ring of Binnenstad. Om 5u30 vertrekken om tegen 7u op kantoor te zijn, 's avonds vertrekken ten aller aller laatste om 16u om tegen 17u30 thuis te zijn, anders een uur erbij. Toen zijn we maar terug naar Antwerpen verhuist (Kontich). Nu ben ik op 40 minuten op kantoor, 's morgen en 's avonds .. maar het OV/Trein .. neen, daar moet je bij niet meer mee afkomen ...
Who the fxxk is General Failure and why is he reading my hard disk ?
Afbeelding
duizend
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 172 keer
Bedankt: 328 keer

r2504 schreef:Met een vrachtwagen wordt ook meer gereden dan met een eigen wagen...
Tja een vrachtwagen is ook een firmawagen hé :bang:

Maar ik heb enkel een probleem met de sponsoring van bedrijfswagens door de staat.
Van mij mag iedereen met de auto naar het werk
Of met een wagen van het bedrijf rijden
Zolang men dit niet door de overheid subsidieert

Waarom blijft men hier toch voorbeelden aanhalen van "ik moet wel met den auto want ..."
Awel rijdt dan met den auto, maar laat de staat er niet voor betalen of opdraaien

Is da nu zo moeilijk te snappen ?

Maar nee, de firmawagenbezitters (zeven op tien niet nodig voor de job remember) zijn bang dat hun werkgever de heilige koe niet meer betaalt als de staat stopt met de subsidies :roll:

En wat dan? toch geen probleem want iedereen die nu een firmawagen heeft koopt zowiezo een andere auto en rijdt nog evenveel
Allé zo zeggen de firmawagenrijders hier hé

Dus waar zit eigenlijk die aversie tegen het stopzetten van de subsidie?

Ik begrijp er niks van.
duizend
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 172 keer
Bedankt: 328 keer

r2504 schreef:Wat ben je met een mobiliteitsbudget als er geen alternatieven zijn... waarom wil iedereen toch steeds de omgekeerde volgorde forceren :bang:
Als jij geen altenatief hebt, dan rij je toch gewoon met je eigen wagen en gebruik je het mobiliteitsbudget daarvoor hé
Splitter
Elite Poster
Elite Poster
Te Koop forum

Een firmawagen is een plus van ongeveer 8 a 9 procent op het (bruto)loon. Als ze de firmawagen niet meer subsidieren, mij goed, maar graag een kleine 10 procent extra (bruto)loon dan, zonder er op het einde van het jaar op belast te worden in de personenbelasting.
Een firmawagen is een mooi voordeel voor werknemer (geen kost voor eigen wagen) en voor werknemer (goedkoper dan loonsverhoging).

Dus ok, schaf de subsidie af, maar verlaag de loonkost en verhoog het loon zonder daar de helft van te moeten teruggeven op het einde van het jaar.

Sent from my A0001 using Tapatalk
heist_175
Moderator
Moderator

Volgens mij is iedere burger in dit land evenwaardig... dat betekend dus ook dat de overheid voor iedereen OV moet voorzien, en niet voor het selecte groepje dat naast een station woont en werkt.
Dan toch investeren in niet rendabele of onderbezette lijnen? Of MEGA projecten opzetten om meer sporen te hebben?

Iedere burger is evenwaardig, maar dat betekent niet dat iedere burger sowieso dezelfde voorzieningen heeft in zijn omgeving (of dat de overheid daarvoor moet zorgen). Boeiend om te lezen dat je vindt dat de overheid dat gat maar moet toerijden.
Goztow
Administrator
Administrator
Uitgedeelde bedankjes: 1673 keer
Bedankt: 1450 keer
Provider
Te Koop forum

Sorry maar als iemand kiest om te gaan wonen in een boeregat dan weet hij dat hij minder ov gaat hebben. Als iemand gaat wonen naast een vliegveld dan weet hij dat hij last gaat hebben. Raad eens waarom de huizen daar goedkoper zijn?

Ik heb een tram voor mijn deur om de 10 minuten, een metro op wandelafstand en de ring en e411 op 5 minuten met de auto. Maar ik leef dan ook in Brussel. :-) met alle nadelen erbij ook.

[Afbeelding Post made via mobile device ]
sky
Elite Poster
Elite Poster
Te Koop forum

duizend schreef: Maar ik heb enkel een probleem met de sponsoring van bedrijfswagens door de staat.
Van mij mag iedereen met de auto naar het werk
Of met een wagen van het bedrijf rijden
Zolang men dit niet door de overheid subsidieert
<cynisch>
Wacht ... ik vul even aan.
Ik heb ook een probleem met het subsidiëren van het OV
ik heb ook een probleem het het subsidiëren van de zorgverzekering
ik heb ook een probleem het het subsidiëren van de kinderopvang
ik heb ook een probleem het het subsidiëren van de isolatiepremie
ik heb ook een probleem het het subsidiëren van de lening
ik heb ook een probleem het het subsidiëren van .....
</cynisch>
Subsidies zitten nu eenmaal ingebakken in de maatschappij.
Is dat daarom goed, daar spreek ik me niet over uit, je kan tal van voorbeelden aanhalen waarom het wel of niet nuttig is.

Als er vanuit elke hoek van het land om de 5 min. een snelle verbinding, liefst zonder overstap zou zijn naar de grote centrum steden en van daaruit een goede lokale verbinding naar de verschillende districten, dan zou dat al wat helpen.

Maar nee de NMBS moet winst maken, en de bazen moeten goed verdienen, dus de prijzen moeten elk jaar stijgen, lijnen worden afgeschaft, ... en de klant, tja die stond er bij en keek er naar.

Ik denk zoals hier al gezegd is dat men veel meer, veel meer moet inzetten op decentralisatie en thuis werk voor functies waarin het mogelijk is.
Een kassierster ga je geen thuis werk kunnen geven, maar een bediende, informaticus, jurist, telefoniste, ...... vul maar aan, kan je perfect 1 tot 2x per week thuis laten werken.

Ik ben gedetacheerd bij een klant in Brussel, ik ben dus extern, ik heb het voordeel dat ik zelfs als externe, als ik dat wil, 1x per week of zo thuis mag werken.
Ik hoor van anderen dat ze daar als externe zelfs niet aan moeten denken om dat ook maar te vragen.

Alle functies waarin dat dat mogelijk is zouden 1 à 2x verplicht (=lees, de baas kan het niet verbieden als je dat wenst voor de functies waarin het mogelijk is) thuis moeten werken.
heist_175
Moderator
Moderator

Voor de voorbeelden die jij aandraagt (op de lening na), is het telkens redelijk eenvoudig te argumenteren waarom het er is.
Voor de firmawagen ligt dat lastiger :) (idem dienstencheques).

Mensen die goed verdienen (sukkelaars krijgen zelden een firmawagen), krijgen daar nog wat voordelen bij (lage WGkost, hoge WNopbrengst) en de maatschappij wordt er al zeker niet beter van (milieu en congestie).
sky
Elite Poster
Elite Poster
Te Koop forum

Ik denk van wel.
Het geeft alleszins iets terug aan de economie.
Er worden op regelmatige basis nieuwe auto's gekocht en wordt onderhoud gedaan, geeft werkzekerheid aan garage's
Je mensen zijn flexibel, je kan ze vroeger of later laten gaan werken zonder dat je afhankelijk bent van externe factoren zoals het OV wat hier boven al regelmatig bewezen is het het nergens op trekt. (En kom nu weer niet af met je boerengat of met Limburg, of ik zal eens een hoop Limburgers laten langskomen, :wink: )

Je kan je werknemer 's morgens naar klant x en y en z sturen in de namiddag naar weet-ik-niet-wie-nog-allemaal.
Dat moet je niet proberen met het OV.

Dus ik begrijp echt jullie probleem niet, laat de mensen die met de (firma)wegen gaan werken zoals zij dat willen en laat die het OV nemen hun zin doen.
Iedereen doet wat hij in zijn situatie het beste uitkomt.

Als er morgen een trein op 5min van mijn huis stopt, of de sneltram in Heist-op-den-berg, die er nooit zal komen omdat een paar buurtbewoners reclameren, en ik heb een rechtstreeks verbinding naar Brussel of naar mijn werk, dan neem ik die zonder probleem.
Niet iedereen heeft baat bij het OV omdat het niet past in hun situatie en dan mogen jullie nog zoveel van de daken schreeuwen als jullie willen, het zal toch niet veranderen tenzij er een goed en voldoende, of regelmatige basis, frequent, zonder stakingen, ... moet ik nog doorgaan, alternatief is, wat er nu niet is.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair

duizend schreef:Tja een vrachtwagen is ook een firmawagen hé
Maar als die naar een klant rijdt zijn het geen privé kilometers... als ik dat doe wel (en dan kom je vertellen dat ik meer privé doe dan iemand anders :bang: ).
duizend schreef:Maar ik heb enkel een probleem met de sponsoring van bedrijfswagens door de staat.
Omdat je er zelf geen gebruik van kunt maken... tja, ik heb misschien wel problemen met de sponsering van jou desktop op het werk, de laptop die je krijgt, het GSM abonnement, ... dat zijn dingen die je werkgever ook allemaal inbrengt als kosten en dus een vorm van sponsering door de overheid is. Maar jij hebt duidelijk een obsessie voor firmawagens.
duizend schreef:Van mij mag iedereen met de auto naar het werk
Dus als er files zijn en het milieu om zeep is vanwege mensen hun eigen auto dan is het nu weer geen probleem meer... weet jij eigenlijk wel wat je wil ?
duizend schreef:Waarom blijft men hier toch voorbeelden aanhalen van "ik moet wel met den auto want ..."
Omdat het nu éénmaal de realiteit is... en daar ben je duidelijk vreemd aan. Ik heb je nog geen enkel alternatief weten aanhalen dat zelfs nog maar in de buurt komt... nee, je spreekt enkel over mensen bestraffen en dingen afnemen ? Volgens mij moet je enorm gefrustreerd zijn als je iemand met een firmawagen ziet.
duizend schreef:En wat dan? toch geen probleem want iedereen die nu een firmawagen heeft koopt zowiezo een andere auto en rijdt nog evenveel
Allé zo zeggen de firmawagenrijders hier hé
Ik ga niet gans Belgie en Nederland doorkruisen op m'n eigen kosten (en met het risico in een ongeval betrokken te worden)... dus de flexibiliteit verdwijnt dan gewoon of wordt onbetaalbaar voor bedrijven (gezien de nu al hoge loonlast). Trouwens bedrijven worden in Belgie voor miljarden gesubsidieerd (met allerhande absurde constructies zoals notionele aftrek ed.) en betalen amper belastingen... maar oh wee als men een werknemer een middel geeft om z'n functie uit te voeren. Ik ga een schrijnwerker z'n hamer ook niet afnemen en zeggen dat hij er maar één van thuis moet meebrengen.
Laatst gewijzigd door ubremoved_539 27 nov 2015, 09:07, in totaal 1 gewijzigd.
heist_175
Moderator
Moderator

Dat is het punt natuurlijk niet :). De vraag is of de overheid zo'n systeem moet subsidieren?
Je kan met uw eigen wagen even flexibel zijn, nee?
de sneltram in Heist-op-den-berg
http://www.gva.be/cnt/aid1367197/verkav ... onmogelijk
Het schepencollege van Keerbergen heeft een tijd terug een vergunning afgeleverd voor de verkaveling van een terrein langs de Putsebaan. Deze vergunning maakt het voor vervoersmaatschappij De Lijn onmogelijk om langs het door haar voorgestelde tracé een nieuwe tramlijn aan te leggen tussen Heist-Op-Den-Berg en Brussel.
NIMBY in Keerbergen heeft dit - naar mijn gevoel - goede project, de grond in geboord.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair

heist_175 schreef:Je kan met uw eigen wagen even flexibel zijn, nee?
Koop jij ook een eigen PC voor mee naar je werk te nemen ?

Dat werkt evenzeer en zo moet de overheid geen belastingen mislopen wegens de afschrijving van een werk PC.
Goztow
Administrator
Administrator
Uitgedeelde bedankjes: 1673 keer
Bedankt: 1450 keer
Provider
Te Koop forum

En wordt die BTW niet teruggevorderd.
heist_175
Moderator
Moderator

Op mijn huidige job "krijg" ik een pc, maar hoeveel zijn er die zelf hun pc kopen?
Mijn vrouw (onderwijs) heeft zelf 2 pc's gekocht om te gebruiken voor het werk.

Het is niet dat je enkel flexibel kan zijn met een gesubsidieerde auto of met een "gekregen" laptop.
Mijn GSM heb ik zelf gekocht (BYOD) en daar doe ik ook gesprekken voor het werk op (bijna uitsluitend zelfs).
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair

heist_175 schreef:Op mijn huidige job "krijg" ik een pc
Daar heb je geen probleem mee... maar als ik een bedrijfswagen krijg om m'n werk uit te voeren plots wel ?

Ik heb genoeg gelezen van je... het is ondertussen wel duidelijk waar het schoentje wringt.
heist_175 schreef:maar hoeveel zijn er die zelf hun pc kopen?
Om mee naar het werk te nemen... ja ja :roll:
iamborg
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 55 keer
Bedankt: 51 keer

heist_175 schreef:Op mijn huidige job "krijg" ik een pc, maar hoeveel zijn er die zelf hun pc kopen?
Mijn vrouw (onderwijs) heeft zelf 2 pc's gekocht om te gebruiken voor het werk.
En hoeveel korting heeft zij gekregen op die PC? Hoeveel korting krijgt ze op Office paketten? Hoeveel korting krijgt ze op inkomtickets voor pretparken, musea, en andere? Hoeveel korting krijgt een leerkracht bij Proximus...?

Al deze kortingen worden gesubsidieerd door de staat via subsidies die de leveranciers krijgen.
Maar daar heb je geen probleem mee?

P.
heist_175
Moderator
Moderator

r2504 schreef:
heist_175 schreef:maar hoeveel zijn er die zelf hun pc kopen?
Om mee naar het werk te nemen... ja ja :roll:
Ja, niet enkel in het onderwijs (massa's voorbeelden), maar ook IT consultants. En niet per sé degene die aan €350 per dag zitten, ook die aan €1200 en meer per dag zitten en in loondienst zijn.
Ik verzin hier niets hé :)
En hoeveel korting heeft zij gekregen op die PC? Hoeveel korting krijgt ze op Office paketten? Hoeveel korting krijgt ze op inkomtickets voor pretparken, musea, en andere? Hoeveel korting krijgt een leerkracht bij Proximus...?
Op de PC? Niets, Alternate en Coolblue :). Office? Niet meer dan jij en ik ook krijgen.
Inkomtickets etc: niet veel anders dan grote bedrijven aanbieden
Als uw werkgever een korting bedingt, is dat dan subsidiëring :)?

Daarenboven is de milieu-impact van een laptop en van musea-tickets niet te vergelijken met die van een auto.
Of zie ik dat verkeerd...
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Provider

Waarom 2 ?

J.
heist_175
Moderator
Moderator

Ene 15" om op te werken thuis en op school (Smartschool, lesvoorbereiding, ...)
Een 10" modelletje voor de bordboeken in de klas. Daar staat geen privé data op en die weegt veel minder om van klas naar klas te sleuren.
Gesloten

Terug naar “Maatschappelijke uitdagingen / discussies (niet technisch)”