Prijs tweedehands stekkerauto “in vrije val”

Vragen, suggesties, reviews, discussies over elektrische voertuigen en opladen doe je hier!
DarkV
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 128 keer
Bedankt: 172 keer
Recent bedankt: 2 keer

Populistische praat waar een groot aantal mensen in meegaan natuurlijk.

Mensen die in bedrijgfswagens rijden zijn niet "the rich" maar hoofdzakelijk gewoon de middenklasse die enorm veel belastingen betalen waar deze populistische stemmers net van leven (maar dat begrijpen ze blijkbaar niet of waar denkt men dat de centen vandaan komen ?). Als je de middenklasse dus extra gaat pijn doen (en dan heb ik het niet alleen over salariswagens) heeft dit gewoon een directe impact op de lagere klasse.

Trouwens de salariswagens afnemen... da's meteen meer dan 600.000 mensen armer maken ! Feit blijft dat afgunst ons globaal armer gaat maken... en "the rich" gaan er heus geen cent minder door verdienen want die hebben toch de nodige constructies om aan dit alles te ontsnappen.

Edit: Ik ga een apart topic Tax The Rich aanmaken waar deze discussie in past.
R2D2
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 115 keer
Bedankt: 182 keer
Recent bedankt: 5 keer

Dizzy schreef: 12 apr 2024, 11:03 Heb je een persoonlijk probleem doe er dan zelf iets aan en wacht vooral niet op een verandering die van anderen moet komen.
jaarlijks 900 vroegtijdige doden in Brussel alleen...
Een veelvoud daarvan hospitalisaties...
Dit is niet zomaar een persoonlijk probleem.

En verhuizen? Naar waar? Maak u geen illusies: verkeer en luchtvervuiling is overal in Vlaanderen En dan dagelijks enkele uren pendelen? En alles wat ik opgebouwd heb achterlaten omdat de petrolheads wat langer de omgeving willen vergiftigen?
Pas ik voor.
Dizzy schreef: 12 apr 2024, 11:03 Bovendien is luchtvervuiling door wagens ook een deel van het probleem, er zijn nog tal van andere bronnen.
De pollutie door het verkeer en de gevolgen ervan zijn zeer goed gemeten en gedocumenteerd.
En door electrificatie dus ook zeer goed te verhelpen.
ivob
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 745 keer
Bedankt: 312 keer
Recent bedankt: 14 keer

Matt555 schreef: 12 apr 2024, 11:17 Side note !....(ja ik weet het...." HLN clickbait" :angel: )...maar een verwitigd salariswagenman is er twee waard... :wink:
Tja, de ene politicus roept voor de verkiezingen wat zijn achterban wil horen terwijl de andere politicus, in hetzelfde land, op hetzelfde ogenblik zijn ziel bij een andere autofabrikant zit te verkopen om een deel van de productie van BEV's toch maar in eigen land te kunnen houden.

Salariswagens zijn trouwens al lang niet meer voorberhouden aan mannen. :roll:
(Dat het publiek van HLN daar nog niet in mee is dat is een ander probleem).

En wat is het probleem wanneer het voordeel van salarisauto's wordt afgebouwd?
Het is (bijna) nergens een verplichting. Wanneer het individueel niet meer voordelig is stap je gewoon over op een ander voordeliger systeem. Moet je uiteraard wel flexibel genoeg voor zijn.
Maar de voordelen die je had in het verleden (en voor velen nu nog geldt) gehad hebt kan men je al niet meer afnemen.
Binnen is binnen en gegoven is gegoven. :angel:

Of verwacht je echt dat er één politicus is die dat retroactief durft gaan belasten? Diens partij mag stande pede inpakken en al zeker in Vlaanderen. In België worden de meeste salarisauto's immers toegekend aan Vlaamse werknemers. Daar kan men de Walen dus ook al niet de schuld van geven.

Eigenaardig dat er nog altijd kiezers zijn die geen onderscheid kunnen maken wat er in een verkiezingsperiode wordt geroepen en bovendien maar al te graag wordt opgeblazen door de sensatiepers en nadien maar van wordt uitgevoerd. :oops:

En ja, ik behoor ook tot één van die "dommerikken" die al jaren met een bedrijfslease mag rijden. Maar in tegenstellng tot wat wordt geroepen betaal ik die rekening niet maar "de meeste anderen". :lol:
Wie is er dan de echte "dommerik"? :angel:
Sol Invictus!
Disclaimer: op het weergeven van ervaringen volgens de eigen situatie kunnen geen rechten door derden onttrokken worden.
Matt555
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 181 keer
Bedankt: 49 keer
Recent bedankt: 1 keer
Provider

ivob schreef: 12 apr 2024, 12:01
Matt555 schreef: 12 apr 2024, 11:17 Side note !....(ja ik weet het...." HLN clickbait" :angel: )...maar een verwitigd salariswagenman is er twee waard... :wink:

Salariswagens zijn trouwens al lang niet meer voorberhouden aan mannen. :roll:
(Dat het publiek van HLN daar nog niet in mee is dat is een ander probleem).

Binnen is binnen en gegoven is gegoven. :angel:
de quote betreffende : maar een verwitigd salariswagenman is er twee waard... :wink: is niet van HLN , maar van mezelf , in analogie van spreekwoord "een verwittigd man is er twee waard ...."

maar ja daar struikelt ivob naar getrouwe gewoonte over :bang: :angel:

ps :trouwens die terugdraaiende teller en zovele andere zaken waren ook gegeven is gegeven ....., een gegeven woord van onze (r)overheid is geen snars waard !
Laatst gewijzigd door Matt555 12 apr 2024, 12:18, in totaal 4 gewijzigd.
Windows Tablet
Windows 10 Home 64-bit ,
Intel Core m3 7Y30 @ 1.10GHz 47 °C
Kaby Lake-U/Y 14nm Technology
RAM
8.00GB Single-Channel DDR3 @ 931MHz (14-17-17-40)
238GB Netac SSD 256GB (SATA (SSD))
Motherboard
CHUWI Innovation And Technology(ShenZhen)co.Ltd UBook Pro
ivob
Elite Poster
Elite Poster

R2D2 schreef: 12 apr 2024, 11:27 En verhuizen? Naar waar? Maak u geen illusies: verkeer en luchtvervuiling is overal in Vlaanderen En dan dagelijks enkele uren pendelen? En alles wat ik opgebouwd heb achterlaten omdat de petrolheads wat langer de omgeving willen vergiftigen?
Pas ik voor.
Dat je daar voor past is je goed recht maar je probleem zal er niet door verdwijnen.
En er zijn nog genoeg plekken waar de luchtvervuiling minder is dan in het centrum van een stad of naast een drukke verkeersas. Meten is weten. Ik meet al jaren zowat alles wat er te meten valt op mijn huidige locatie. En daar zijn de gemeten waarden, in en buiten de woning, veel lager dan de "gemiddelden". Dat probleem* dus al opgelost.
En ik heb er ook voor moeten verhuizen. Wanneer de berg niet naar Mozes komt kan Mozes maar beter naar de berg gaan. En in Vlaanderen een berg vinden waar je geen uren moet pendelen tussen woon- en werkplek lijkt me ook al geen onoverkomelijk probleem. Zo groot is Vlaanderen nu ook weer niet.
Wij hebben één elektrische auto voor vier gezinnen. De meeste afstanden (in een straal van 50 km) worden dan ook nog eens met de (elektrische) fiets gedaan door de leden van die gezinnen. Je moet er dan wel zelf iets voor doen en niet ostentatief blijven hangen in iets wat in het verleden werd opgebouwd.
Veranderen moet niet. Maar verwacht niet dat het resultaat gaat veranderen wanneer je steeds dezelfde keuzes blijf maken of in het verleden verstrikt geraakt.

* Tevens het tijdelijke probleem van PV. Het stadscentrum waar ik woonde liet op een historisch pand gelegen in een beschermd stadszicht geen zonnepanelen op het dak toe (al zag je ze niet vanaf de begane grond). Dan kon ik blijven hopen dat het probleem zich vanzelf zou oplossen of door anderen op termijn zou opgelost worden of zelf actie ondernemen en verhuizen naar een locatie waar dat probleem zich niet zou stellen. Alzo geschiedde.

Elektrificatie van vervoer zal dat deels verhelpen. Helemaal geen privaat verkeer meer nog beter.
Maar geen van beide opties is iets wat normaliter vlug zal doorgevoerd worden noch veralgemeend.
Ijdele hoop dus.

Toegevoegd na 11 minuten 40 seconden:
Matt555 schreef: 12 apr 2024, 12:11 ps :trouwens die terugdraaiende teller en zovele andere zaken waren ook gegeven is gegeven ....., een gegeven woord van onze (r)overheid is geen snars waard !
Inderdaad.
Alle in het verleden behaalde voordelen van de analoge meter in combinatie met PV zijn verworven en werden door niemand afgenomen. Geen enkele maatregel is tot in de eeuwigheid te verdedigen. Zeker niet wanneer het slechts vaag en mondeling was.
De GSC daarentegen die Vlaemsch politica "haalbaar en betaalbaar door de anderen" even ging afschaffen zijn nog altijd lopende want meestal contractueel vastgelegd maar zo ver gaan haar "inzichten" niet.

Het is dan ook niet moeilijk te begrijpen dat men, ook individuen, flexibel moeten kunnen omgaan en niet blijven hangen in het verleden. Wanneer een situatie wijzigt kan men dan maar beter, zoals al meermaals aangegeven, ook daar flexibel mee omgaan en vlug en tijdig schakelen naar een betere situatie.
Levert doorgaans een beter (economisch) resultaat op dan te blijven jammeren en ranten over het verleden.
Maar ook dit vraagt doorgaans eigen actie en daadkracht.
Dat HLN en haar publiek eerder de voorkeur geeft aan klagen en jammeren en de schuld doorschuiven naar anderen ipv zelf actie te ondernemen kan en mag maar heeft dan ook zijn eigen gevolgen.

Toch, on topic, nog even kijken naar mijn digitale meter en de kWh-meter op de laadpaal van de BEV => inderdaad geen prosumententarief op de DM, geen onbalanstarief, thuisaccu 100% SoC en nu vollen bak kWh van dak richting accu BEV aan een kostprijs van 7,5 cent/kWh en, hoe "dom", een veelvoud daarvan terugbetaald door de werkgever gezien het een salarisauto is.
Voorlopig dus niets om "bang" van te worden. En al zeker niet van de commentaarsectie van HLN. :angel:

Tijd om het gras nog eens elektrisch te gaan maaien. Uiteraard bij dit weer ook gratis voor mij. :P
Sol Invictus!
Disclaimer: op het weergeven van ervaringen volgens de eigen situatie kunnen geen rechten door derden onttrokken worden.
DarkV
Elite Poster
Elite Poster

ivob schreef: 12 apr 2024, 12:25 Toch, on topic, nog even kijken naar mijn digitale meter en de kWh-meter op de laadpaal van de BEV => inderdaad geen prosumententarief op de DM, geen onbalanstarief, thuisaccu 100% SoC en nu vollen bak kWh van dak richting accu BEV aan een kostprijs van 7,5 cent/kWh en, hoe "dom", een veelvoud daarvan terugbetaald door de werkgever gezien het een salarisauto is.
Een batterij opladen van 15 kWh en ondertussen ook nog eens je wagen met enkele tientalle kilowatts batterij terwijl m'n panelen vandaag 2.9 kWh hebben opgebracht... geen idee in welk land jij woont of welke bovennatuurlijke gaven je hebt maar ik moet toegeven dat je een wonderboy bent waar 99.9% van Userbase niet aan kan tippen.

Vermoedelijk moeten we ook maar gewoon verhuizen naar dat bijzonder land van je waar je geen auto nodig hebt, niet in een vuile stad woont en op 10 minuten op je werk staat met die elektrische fiets (die je ondertussen ook nog eens hebt opgeladen) :roll:
ivob
Elite Poster
Elite Poster

Even iets anders te doen dan een reply te geven, kom er straks op terug.
Maar eerst, na gedane arbeid.......
Screenshot_20240412_141823_Photos~2.jpg
Een sfeerbeeld van "vakantie in eigen streek ergens in centraal Vlaanderen". :angel:

Toegevoegd na 36 minuten 36 seconden:
Waar waren we gebleven:
DarkV schreef: 12 apr 2024, 13:01 Een batterij opladen van 15 kWh en ondertussen ook nog eens je wagen met enkele tientalle kilowatts batterij terwijl m'n panelen vandaag 2.9 kWh hebben opgebracht...
Je gaat uiteraard weer van verkeerde veronderstellingen uit waardoor je tot verkeerde conclusies komt.
1. Ik laad de batterijen op met mijn zonnepanelen en niet met die van jou. Wat jouw PV installatie vandaag heeft opgebracht doet dus totaal niet ter zake.
2. Je gaat bovendien ook nog eens van de verkeerde veronderstelling uit dat mijn thuisbatterij ontladen werd tot 0% en nu terug 15 kWh moet laden om tot 100% te komen. Wat uiteraard niet juist is. Bij dit weer en bij MIJN verbruikersprofiel zakt de accu nauwelijks onder de 85%. Er moet dus maar 15% bijgeladen worden om de 100% te bereiken. :beerchug:

Spijtig dat waar jij woont je PV vandaag geen 3 kWh heeft opgeleverd.
Hier was dat gelukkig en op basis van "meten is weten" een totaal ander plaatje:
Screenshot_20240412_150049_Samsung Internet~2.jpg
geen idee in welk land jij woont
België, regio centraal Vlaanderen.
of welke bovennatuurlijke gaven je hebt
Geen, maar ik ben wel flexibel en kan rekenen op basis van data en doe geen veronderstellingen op basis van buikgevoel en al helemaal niet over een ander zijn rekening.
maar ik moet toegeven dat je een wonderboy bent waar 99.9% van Userbase niet aan kan tippen.
Niet mee eens met het eerste. Het vraagt geen wonderen om een eigen visie op o.a. energiebehoefte te ontwikkelen en daar vervolgens naar te handelen. Duizenden in Vlaanderen doen idem.
Wat is je bron over die 99,9%? Volgens mij gok je maar wat om te kunnen ranten op een ander.
Vermoedelijk moeten we ook maar gewoon verhuizen naar dat bijzonder land van je waar je geen auto nodig hebt, niet in een vuile stad woont
Dat moet iedereen maar voor zichzelf uitmaken.
Ik woon idd niet in een vuile stad maar in een doodlopende straat gekneld tussen twee natuurgebieden, een bosrijke en waterrijke omgeving gelegen in centraal Vlaandereren doch kort bij alle noodzakelijke voorzieningen.
Dat was jaren geleden een eigen (vooruitziende) keuze. De stad had ik, om redenen die ik o.a. al aangaf, al achter me gelaten. Ook nog eens veel geld verdiend met de verkoop van die stadswoning (gelegen in een UNESCO erkende stadsomgeving).
en op 10 minuten op je werk staat met die elektrische fiets
Dat schrijf ik dus nergens. Wij leggen geen 50 km af op tien minuten en zeker niet met de fiets/e-bike.
Ik "werk" 100% thuis en mijn huidige partner "moet" maar één keer per week naar het bureau. Dat is een afstand H/T van 50 km die ze bij voorkeur met de fiets doet. Haar keuze en afhankelijk van het weer en niet op tien minuten. Dat is iets wat jij verzint. Dat parcour gaat dan nog eens grotendeels over fietsstraten en fiets-o-strade waardoor ze meestal (met de e-bike) even vlug met de fiets op het werk is dan met de auto.
En ze is daarin geen uitzondering want het merendeel van de verplaatsingen per auto in Vlaanderen overstijgen dagelijks de 50 km niet.
(die je ondertussen ook nog eens hebt opgeladen)
Nope, weer iets dat jij verzint ter plekke. Ik schrijf dat nergens. De twee 850 Wh batterijen stonden deze morgen nog op 80% SoC. Geen nood dus om ze op te laden (en eentje is trouwens niet op locatie maar in gebruik voor WW verkeer).
Gezien de weersvoorspellingen voor morgen kunnen beide batterijen beter morgen gekoppeld worden aan het laadpunt thuis. Uiteraard nog genoeg overschot om ook de BEV van wat gratis energie te voorzien. Nu ja gratis, het is gezien het een salarisauto is met laadpaalvergoeding meer een verdienmodel. :bdaysmile:
Tijdens een pauze van het elektrisch maaien van het gras wel de SWW boiler geactiveerd zodat via de WP 150 liter water van 18°C kan opgewarmd worden tot 50°C. Uiteraard ook, voor mij toch, volledig gratis.
En bij de huidige mooie relatief hoge buitentemperaturen is dat nog eens extra voordelig. Allee, hier* toch elders in Vlaanderen is het waarschijnlijk nog winter, somber en bar koud?
*
Screenshot_20240412_153452_Samsung Internet~2.jpg
Sol Invictus!
duizend
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 172 keer
Bedankt: 328 keer

ivob schreef: 12 apr 2024, 14:58 de SWW boiler geactiveerd zodat via de WP 150 liter water van 18°C kan opgewarmd worden tot 50°C. Uiteraard ook, voor mij toch, volledig gratis.
Volledig Gratis op zijn ivobees gerekend dan alweer.
In werkelijkheid 7,5 eurocent per kWh. :angel:

En ondertussen vallen die EV prijzen maar verder. :lol:
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 571 keer
Bedankt: 709 keer
Recent bedankt: 9 keer
Te Koop forum

R2D2 schreef: 12 apr 2024, 11:27 jaarlijks 900 vroegtijdige doden in Brussel alleen...
Een veelvoud daarvan hospitalisaties...
Dit is niet zomaar een persoonlijk probleem.

En verhuizen? Naar waar? Maak u geen illusies: verkeer en luchtvervuiling is overal in Vlaanderen En dan dagelijks enkele uren pendelen? En alles wat ik opgebouwd heb achterlaten omdat de petrolheads wat langer de omgeving willen vergiftigen?
Pas ik voor.

De pollutie door het verkeer en de gevolgen ervan zijn zeer goed gemeten en gedocumenteerd.
En door electrificatie dus ook zeer goed te verhelpen.
Ik ontken het probleem niet maar het lijkt me veel sneller om er zelf NU iets aan te doen ipv te wachten tot de maatschappij zich zal aanpassen in de richting die jij (en ik ook) graag zou willen. Hoeveel mensen zijn gestorven door (passief) roken tot er eindelijk iets of wat aan rookgedrag werd gedaan. Jarenlang was het bon ton om sorry te zeggen als je moest hoesten door roken. Je was dus beter af door zaken waar er gerookt werd te vermijden, dat kon je zelf wel grotendeels in de hand werken, de regelgeving niet.

Tja, Vlaanderen is inderdaad bijna één grote stad geworden maar gelukkig zijn er wel enkele plaatsen waar het nog goed is en gezonder. Uiteraard hangt aan ieder voordeel ook een nadeel, deze plaatsen zijn niet altijd de meest interessante qua ligging want dat is net de reden waarom ze nog niet volgebouwd zijn. Zelf woon in aan de rand van Gent in een rustige gemeente met goede ligging. Je hoort de vogels fluiten maar je bent ook niet zo ver van de haven en dus vervuiling. Die vervuiling zou er ook zijn mochten alle wagen EV's zijn. Dat was een beetje mijn punt, zelfs als de transitie 100% afgelopen is dan nog zal er vervuiling zijn. Elektrificatie is dus een stap in de goede richting maar ook niet meer dan dat.

Kortom, als je het meent met uw gezondheid en dat als prioriteit ziet dan is verhuizen wel degelijk een goede optie. Je gaat niets winnen met principieel achter iets te blijven hopen waar je te weinig of geen invloed op hebt.
Wil je iemand kwaad maken, vertel hem dan leugens. Wil je iemand razend maken, vertel hem dan de waarheid.
ivob
Elite Poster
Elite Poster

Je hebt gelijk, my bad.
Het laden van de SWW boiler heeft me 11,25 cent minder virtuele winst opgeleverd.
Tijd om eens te gaan berekenen of ik niet beter overschakel om SWW te verwarmen op nucleaire energie.

Geen idee of de EV prijzen in vrije val zijn. Nog nooit een BEV gekocht en dat zal de volgende jaren niet anders zijn.
Sol Invictus!
duizend
Elite Poster
Elite Poster

ivob schreef: 12 apr 2024, 16:56 Je hebt gelijk, my bad.
Het laden van de SWW boiler heeft me 11,25 cent minder virtuele winst opgeleverd.
Gewoon een voorbeeld dat duidelijk aantoont dat de rest van je “ik ben de beste” posts ook serieus aangedikt is… :think:

En ook hier weer, de winst is niet virtueel … :roll:
ivob
Elite Poster
Elite Poster

duizend schreef: 12 apr 2024, 17:35 En ook hier weer, de winst is niet virtueel … :roll:
Is maar hoe je het zelf bekijkt en hoe laag het water moet staan waarop je de spijkers gaat zoeken.

Doorgaans worden PV's geplaatst om de eigen energierekening te verminderen. Niet om er alleen maar zoveel mogelijk extra winst mee te boeken. Dat is mooi meegenomen maar niet het doel an sich De opgewekte energie dient in de eerste plaatst om gebruikt te worden. Nou ja, hier toch.
Wie iets van economie kent rekent minder mogelijke winst ten nadele van het eigen comfort dan ook niet als een kost aan.
De energierekening wordt hier dan ook afgesloten na 365 dagen en niet dag na dag en al zeker niet kWh na kWh.
Wanneer bij de jaarnota de energierekening positief is (als in meer geld terugkrijgen van de netbeheerder en energieleverancier) ipv negatief (als in nog moeten opleggen na verbruik eigen geproduceerde energie) dan was in het eerste geval en bij een reeds afbetaalde installatie de energiekost idd nul/gratis. Eventueel kon er, bij inboeten comfort, meer winst gescoord worden maar dat is iets anders dan dat het iets kost en je moet betalen.
Toch bij een digitale meter. Bij een analoge terugdraaiende meter zal er, ongeacht de geproduceerde lokale energie, altijd een kostprijs te betalen zijn.

Je toont dus met betrekking tot dit onderwerp helemaal niets aan.

Ik zeg trouwens ook nergens de beste te zijn. Dat is iets dat jij, om niet onduidelijk redenen, ter plekke weer verzint.
Ik maak alleen op basis van data en cijfers de eigen rekening en weerleg bij wijlen de "tussenkomsten" van diegenen die een ander hun rekening willen maken op basis van het eigen buikgevoel.
Wie niet kan begrijpen dat het laden van een BEV/thuisaccu/whatever gebeurt op basis van de eigen daaraan gekoppelde lokale productie en niet op basis van de productie van een ander heeft persoonlijk wel een heel groot probleem. Dat een ander vandaag "maar" 3 kWh produceert heeft totaal niets te maken met de mogelijkheid om zowel mijn thuisaccu van 85 tot 100% SoC te laden, het volledige dagverbruik van de woning te coveren en nog overschot te hebben om in de accu van een BEV te laden. Mijn productie was vandaag een veelvoud van die 3 kWh. Dat is wat telt. Niet wat de productie van x of y was. Dat is hun probleem. Niks aangedikt dus. Gewoon verkeerde uitgangspunten waardoor men tot verkeerde conclusies komt.
Men zou zich dan ook beter in de eerste plaats bezig houden met de eigen problemen op te lossen dan energie te steken om de oplossingen van anderen telkens proberen te ondergraven. :oops:

En uiteraard overdrijf ik de eigen cijfers niet. Integendeel zelfs. Wetende dat veel mensen van nature rancuneus en jaloers zijn ingesteld en niet kunnen begrijpen dat een ander wel kan wat ze doorgaans zelf niet kunnen hou ik me nog wat in. :angel:
Sol Invictus!
duizend
Elite Poster
Elite Poster

ivob schreef: 12 apr 2024, 17:54 Wie iets van economie kent rekent minder mogelijke winst ten nadele van het eigen comfort dan ook niet als een kost aan.
Wie iets van economie kent die weet dat gratis betekent dat je er geen geld door verliest.
Of het nuttig of comfortabel is verandert daar uiteraard geen sikkepit aan.

Tot zover weer de bijdrage van ivo“ik stel het altijd veel mooier voor dan het is”b :angel:
ivob
Elite Poster
Elite Poster

Je ligt er precies van wakker om een gat in de nacht nog irrelevante reacties in een topic te blijven spuien.
Ik heb trouwens geen lessen economie te krijgen van iemand die bij herhaling bij hoog en bij laag blijft beweren dat hij kerncentrales kan laten bouwen die voor 1 cent elektriciteit kunnen leveren maar daar nergens in de praktijk het bewijs voor kan leveren.

Als "onderlegde econoom" zou je je dus beter eerst op de realisatie van je eigen "verdienmodel" concentreren ipv steeds proberen met nepargumenten een al jaren echt geld opbrengend energiemodel proberen te ondergraven.

Mijn huishoudelijke energierekeningen, volledig gebaseerd op HE, zijn in de praktijk van elke dag daarentegen al jaren positief en dat op basis van echte afrekeningen aantoonbaar.
Jouw nucleair hersenspinsel is, tot je in de werkelijke wereld het tegendeel kan bewijzen, pas economische onzin.
Je "tussenkomsten" - meestal volledig off topic - zijn dus niet meer dan de zoveelste poging om de aandacht af te leiden van het onderwerp met nietszeggend getoeter, niet onderbouwde onliners en op basis van afgunst zelf bijeen genfantaseerde cijfers over de rekening van anderen. :nono:

Wanneer jij een jaarlijks terugkerende positieve afrekening - zowel in het verleden als in de nabije toekomst - voor energie als een verlies wil omschrijven doe je dat maar.
Het maakt mijn rekening niet en ik moet er geen cent meer voor betalen. Wanneer jij dat "verlies" wil noemen zouden er velen tekenen om met "verlies" te mogen werken. :roll:
Volgens jouw vreemde redeneringen zou iemand dus beter overschakelen naar een energiecontract met een TLV van nul euro want dan zou men meer "winst" maken en geen verlies. Zo werkt een goed gevoerde boekhouding uiteraard niet. Daar wordt de balans opgemaakt bij afsluiting van de jaarrekeningen en niet op basis van de dagelijkse tussentijdse bewegingen

Verder nog iets on topic toe te voegen over de prijs van stekkerauto's?
Of blijf je gewoon verder rijden met je brandstofauto?

Soit, gezien ook vandaag de thuisaccu in mijn microklimaat* - en met ruim overschot - weer richting 100% SoC gaat:
Screenshot_20240413_095752_VRM~2.jpg
tijd om die andere elektrische voertuigen van goedkope HE te voorzien. Kwestie van de netto energiewinsten op het einde van het jaar niet te hoog te laten oplopen en met enkele centen te verminderen.
Screenshot_20240413_095549_Energy~2.jpg
Uiteraard alleen maar "in afwachting" tot de nucleaire sector - onder ingewijden ook gekend als "project Godot" - in België energie aan één cent kan gaan leveren.

*toegegeven, de regio's waar men bij het huidige weer met eigen opwek maar tot 3-4 kWh geraakt zullen een andere oplossing moeten zoeken. Andere uitgangspunten, andere gevolgen.
Sol Invictus!
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Te Koop forum

In DS vandaag:
Het succes bij de particuliere koper blijft al bij al beperkt. Het ging om 3.808 wagens, tegenover 1.521 vorig jaar. Dat is 2,8% van de 135.140 wagens die er in het eerste kwartaal werden ingeschreven.

De Belgische markt blijft sterk gericht op bedrijfswagens. Ondernemingen schreven 60,2% van de nieuwe wagens in.
Wil je iemand kwaad maken, vertel hem dan leugens. Wil je iemand razend maken, vertel hem dan de waarheid.
duizend
Elite Poster
Elite Poster

ivob schreef: 13 apr 2024, 08:51 Je ligt er precies van wakker om een gat in de nacht nog irrelevante reacties in een topic te blijven spuien.
Ik heb trouwens geen lessen economie te krijgen van iemand die bij herhaling bij hoog en bij laag blijft beweren dat hij kerncentrales kan laten bouwen die voor 1 cent elektriciteit kunnen leveren maar daar nergens in de praktijk het bewijs voor kan leveren.
Als je het begrip gratis niet kent is een les economie broodnodig voor jou. :roll:
Je maakt continu de denkfout om zaken voor te stellen als gratis, terwijl ze geld kosten.

Misschien ook een les begrijpend lezen … :angel:
Quote gerust waar ik bij hoog en laag beweer dat er kerncentrales zijn die voor 1 cent elektriciteit leveren.

Oei, een concrete vraag, er zal dus geen antwoord op komen, net zoals bij de andere roeptoeteraar. Maar die dikt zijn verzinsels tenminste niet aan. :lol:
ITnetadmin
userbase crew
userbase crew
Uitgedeelde bedankjes: 241 keer
Bedankt: 757 keer

Vrije val, mss, maar wat zijn die batterijen nog waard?
Want een tweedehands EV met batterijen die geen 400km meer kunnen rijden is het ook niet.

Trouwens, ik ken mensen genoeg die hun auto echt wel nodig hebben (OV is een grap, ook qua tijdsverlies), en die geen 8000 euro kunnen besteden aan een tweedehandsje.
Ik wil daar wel ns de opties voor zien, ook op langere termijn, want nogmaals, een tweedehands in die prijscategorie met goeie (nieuwe?) batterijen, zie ik niet snel gebeuren.

Tegelijk proberen we *en* alle wagens te elektrificeren, *en* alle huisverwarmingen, terwijl er lang niet genoeg laadpalen zijn (niet iedereen heeft een oprit, en als de overgrote meerderheid van wagens elektrisch wordt, zullen de overgrote meerderheid van alle parkeerplaatsen dus ook een paal moeten hebben).
Dat terwijl ik ook nu al straten ken waar (voorlopig) geen enkel huis bijgebouwd kan worden (of laadpaal) omdat het stroomnet vol zit.

We lopen dus ipv te wandelen, en wuiven tegelijk alle (terechte) bezwaren lachend weg door te schermen met dingen als "deelwagens", "toffe pauzes onderweg", en "OV". De uitsluitingsmaatschappij ten top.
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Te Koop forum

ITnetadmin schreef: 14 apr 2024, 19:36 Vrije val, mss, maar wat zijn die batterijen nog waard?
Want een tweedehands EV met batterijen die geen 400km meer kunnen rijden is het ook niet.
Eugh, ik heb een nieuwe EV en ik ben erg blij als ik dat al haal als bereik.
ITnetadmin schreef: 14 apr 2024, 19:36De uitsluitingsmaatschappij ten top.
Een vervanging van ICE's door EV is niet voor iedereen, dat is nooit de bedoeling geweest maar velen beseffen dat blijkbaar nog altijd niet. Een hoop mensen zal gewoon geen wagen kunnen veroorloven en zeker geen 2. Je kan OV een grap vinden maar als het je enige alternatief is dan is het geen grappige.

Het is inderdaad surrealistisch dat wij wagens subsidiëren voor mensen die perfect een wagen kunnen veroorloven terwijl een groeiende groep geen wagen kan veroorloven. Ondertussen zijn we ook bezig met OV af te breken.
DarkV
Elite Poster
Elite Poster

ITnetadmin schreef: 14 apr 2024, 19:36 Vrije val, mss, maar wat zijn die batterijen nog waard?
Er zijn reeds verschillende studies geweest die aantonen dat na een initieel verlies in capaciteit (dacht dat dit globaal op 80% lag) deze zo goed als constant blijft op langere termijn.

Als nieuw zal de batterij dus niet zijn maar daarom is het ook een tweedehands.
R2D2
Elite Poster
Elite Poster

En intussen blijkt dat recentere batterijen veel minder degraderen dan de vroegere ( genre eerste gen Leaf en zo).
Wat betekent dat het capaciteitsverlies binnen de normale levensduur van een auto verwaarloosbaar wordt.

Maar wat een redeneringen hier al weer: EV’s zijn te duur en als dan blijkt dat er toch goedkopere (nieuw of tweedehands) op de markt zijn dan is het ook weer niet goed meer. Zinloze discussie.
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Te Koop forum

Het verlies hangt af van meerdere factoren, bij grotere batterijen speelt het minder maar bij kleinere is een verval uiteraard relatief erger want de range is daar al beperkt. Veel hangt ook af van het gebruik en omstandigheden (oa weer, garage,...). Uiteraard speelt het zelfs indien het geen megaprobleem is wel mee in beslissingen voor tweedehands. Wie twijfelt over de range en maar geld heeft voor een kleinere wagen/batterij zal dat ook hebben bij tweedehands. Hetzelfde bij aanbeveling om te laden tussen 20 en 80%, dat is leuk als je een grote batterij hebt op 100% capaciteit maar bij kleinere batterijen wordt dat sneller een probleem.

Wat we wel kunnen weerleggen is dat de EV's snel minder waard zouden worden door degradatie want de batterijen gaan eerder lang mee en degraderen langzaam. Het is dus enkel een probleem bij de kleinere batterijen en een probleem dat op termijn kan opgelost worden als men erin slaagt grotere batterijen voor veel minder geld te produceren. Ook aan de degradatie kan men nog werken zodat dit argument kan opgeborgen worden. Voor mensen die nu afwachtend zijn is het echter wel een reden om dat te doen.
ivob
Elite Poster
Elite Poster

R2D2 schreef: 15 apr 2024, 10:08 En intussen blijkt dat recentere batterijen veel minder degraderen dan de vroegere ( genre eerste gen Leaf en zo).
Wat betekent dat het capaciteitsverlies binnen de normale levensduur van een auto verwaarloosbaar wordt.

Maar wat een redeneringen hier al weer: EV’s zijn te duur en als dan blijkt dat er toch goedkopere (nieuw of tweedehands) op de markt zijn dan is het ook weer niet goed meer. Zinloze discussie.
Dat is langer gebleken hoor.
Er rijden Tesla's rond met +600.000 km op de teller.
Het probleem van de eerste Leafs was dat de batterij niet actief gekoeld kon worden.

Heb vormige maand de accu van onze huidige BEV laten testen (in Q4 2024 gaat ie de tweedehandsmarkt op, vorige maand was dus het laatste verplicht onderhoud) en de SoH was nog 100%.
Na 50 maanden en 73000 km gebruik nog geen enkele degradatie en het is dan niet eens een LFP accu van de laatste generatie.
Gezien het een salariswagen is ook niet "voorzichtig" mee omgegaan want wordt toch na vier tot vijf jaar vervangen.
Betrof ook een mengeling van traag thuisladen op PV (wanneer wij hem in gebruik hadden), AC openbaar laden tot 7 kW (wanneer de gelegenheid op locatie er was en op parking werkgever) en DC tot 70 kW laden (wanneer de andere bestuurders 'm in gebruik hadden, auto wordt gedeeld tussen 5 bestuurders). Waar mogelijk ook steeds geladen tot een SoC van 100% (maar dan niet meerdere dagen laten stilstaan). Staat ook steeds buiten geparkeerd en nooit in een garage en in de winter alleen met de voorruit en laadpoort onder de carport (en dan nog op de noordzijde).
Voordeel (met betrekking tot degradatie) kan zijn dat de auto niet echt kan snelladen op AC (1F) en zeker niet op DC (max. een 70 kW).
Of snelladen het (negatieve) verschil maakt zullen we in de toekomst zien. De opvolger kan immers AC 3F laden (11 kW) maar vooral snelladen op DC (rond de 220 kW in gunstige omstandigheden met voorverwarming accu voor aankomst snellaadpaal).

Wie zelf overtuigd is van de voordelen van een BEV die rijdt daar gewoon al mee.
Het overgrote deel van de nieuw aangekocht wagens in Vlaanderen is ook een salarisauto en geen privéauto. Bij verbrandingsmotoren is dat trouwens in het recente verleden (voor de (verplichte) komst van de BEV) niet anders geweest. Aankoopprijs speelt hier dus in mindere mate mee. Het is zelfs zo dat zelfs met een BEV met ruim bemeten accu (met een range van 360 tot 500 km) de door de werknemer te betalen VAA voor een BEV lager ligt dan bij een salarisauto met verbrandingsmotor. De CO2 factor voor BEV is immers nul wat zich rechtstreeks vertaalt in een lagere VAA (ook al is de cataligusprijs hoger dan bij een vergelijkbare salarisauto met verbrandingsmotor).

Wie daar hoofdzakelijk nadelen in ziet kan nog jaren met een auto met verbrandingsmotor rondrijden. Desnoods volledig op eigen kosten.
Voor elk wat wils dus.
Sol Invictus!
R2D2
Elite Poster
Elite Poster

ivob schreef: 15 apr 2024, 10:19 Wie daar hoofdzakelijk nadelen in ziet kan nog jaren met een auto met verbrandingsmotor rondrijden.
Ja, maar die moeten er dan wel de consequentie bij nemen dat de waardevermindering daarvan gegarandeerd is door strengere uitstootnormen en toegangsvoorwaarden en de vermindering van het aantal tankstations. De marktwerking geldt immers ook voor de ICE-wagens.
ivob
Elite Poster
Elite Poster

Iedere keuze heeft zijn eigen gevolgen.
Voor salarisauto's geldt dat ook bijna niet meer.
Werkgevers, zeker van grote bedrijven, gaan immers niet tot 2026 wachten om van aangeboden salarisauto's met een verbrandingsmotor over te schakelen op BEV's. Doorgaans kunnen die wel goed rekenen en het volledige plaatje zien.

Auto's met een verbrandingsmotor, zeker nieuw gekocht, zal dus meer en meer voorbehouden blijven aan de privémarkt.
En wanneer het volume van elektrische auto's toeneemt en het volume van auto's met verbrandingsmotor daalt zal de prijszetting zich ook daar aanpassen.
Je kan uiteraard ook nog altijd een nieuwe auto met verbrangsmotor aankopen in de hoop dat over enkele jaren die auto's gewoon goedkoop verder kunnen blijven rijden op 100% bio/synthetische brandstoffen of waterstof. Hoop doet leven.

De ontwikkeling inzake batterijtechnologie staat uiteraard ook niet stil. De energiedichtheid van batterijen gaat er nog altijd op vooruit zoals ook de praktisch haalbare hogere laadsnelheden er op vooruit gaan.
In 2019 kon onze BEV nog maar aan DC 70 kW laden en AC aan 7 kW. Nu, nauwelijks vijf jaar later, is AC laden aan 22 kW en DC laden aan +200 kW al geen uitzondering meer en het einde van die evolutie is nog niet in zicht.
Zeldzame en dure metalen in batterijen worden ook steeds meer overbodig.
Had de fossiel lobby niet jaren met succes aan de handrem getrokken hadden we ook al veel verder gestaan.
Het is zelfs mijn persoonlijke overtuiging dat als een keikop als Musk niet was blijven inzetten op het succes van Tesla legacy automakers hun kar nog steeds niet aan het keren waren. Onder druk van Tesla en China hebben ze nu de keuze om (versneld) mee te gaan in dat verhaal (en dan zijn de Chinezen plots wel hun matekes) of de nieuwe Kodaks en Nokias van de bedrijfswereld te worden.
Sol Invictus!
Matt555
Elite Poster
Elite Poster
Provider

Salarisauto's (financieel analyse Acerta Consult)

https://www.hln.be/geld/hoeveel-euro-ga ... ~a91cd5d9/
GEEN +Artikel

Hoeveel euro gaat er van je loon, indien je rijdt met een bedrijfswagen? “Er bestaat geen echt plafond op het VAA”

JobatEen auto van het werk blijft aan populariteit winnen, zo blijkt uit cijfers van hr-dienstverlener Acerta. Maar wat is de impact van zo’n bedrijfswagen op je loon? En zijn er gevolgen voor je dertiende maand en pensioen? Jobat.be vroeg het aan Karolien Van Herpe, legal experte verloning bij Acerta Consult.
Door Thomas Rosseel, in samenwerking met Jobat 17-04-24, 09:20 Bron: Jobat.be

EXCLUSIEVE PEILING. 60% van de Vlamingen vindt dat bedrijfswagens afgeschaft mogen worden (maar in de politiek wil alleen Groen dat)

https://www.hln.be/binnenland/exclusiev ... ~a0d75fb0/
Wel + Artikel

Fiscaal voordelige bedrijfswagens? Afschaffen die handel. Een rijbewijs met punten? Voer maar in. Geen druppel alcohol voor wie achter het stuur kruipt? Een goed idee. Althans: zo denkt een ruime meerderheid van de Vlamingen, zo blijkt uit een peiling van HLN en ‘VTM NIEUWS’. De meeste partijen hebben echter niet altijd de wil - of de durf - om dat ook door te voeren. Zo ver liggen de meningen van de burgers en de politici soms uit elkaar.
Fleur Mees 17-04-24, 06:00 Laatste update: 09:02
Laatst gewijzigd door Matt555 17 apr 2024, 09:58, in totaal 1 gewijzigd.
Windows Tablet
Windows 10 Home 64-bit ,
RAM
Motherboard
cadsite
userbase crew
userbase crew
Uitgedeelde bedankjes: 311 keer
Bedankt: 710 keer
Recent bedankt: 6 keer
Provider
Te Koop forum

Matt555 schreef: 17 apr 2024, 09:48 EXCLUSIEVE PEILING. 60% van de Vlamingen vindt dat bedrijfswagens afgeschaft mogen worden (maar in de politiek wil alleen Groen dat)
40% heeft een salariswagen (in het gezin)? :angel:
Matt555
Elite Poster
Elite Poster
Provider

cadsite schreef: 17 apr 2024, 09:53
Matt555 schreef: 17 apr 2024, 09:48 EXCLUSIEVE PEILING. 60% van de Vlamingen vindt dat bedrijfswagens afgeschaft mogen worden (maar in de politiek wil alleen Groen dat)
40% heeft een salariswagen (in het gezin)? :angel:
Staat dat in het artikel ...? of eigen interpretatie ? :wink:
Windows Tablet
Windows 10 Home 64-bit ,
RAM
Motherboard
ivob
Elite Poster
Elite Poster

cadsite schreef: 17 apr 2024, 09:53 40% heeft een salariswagen (in het gezin)? :angel:
Niet noodzakelijk (en lijkt me eerder een persoonlijke interpretatie dan een vaststelling).
Het is niet omdat je van een voordeel kan genieten dat je het tegen elke prijs wil behouden/verdedigen.
Zoals al meermaals op dit forum is aangehaald kunnen zowel Dizzy als ikzelf op dit ogenblik gebruik maken van een salarisauto binnen het gezin.
Maar we zijn gelijktijdig geen voorstander van het eeuwige behoud.
Zolang het er is, leuk, valt dat voordeel weg dan zullen we ons wel heroriënteren op iets anders.
Wat Dizzy doet weet ik niet maar in polls stem ik dus ook niet voor behoud van de salarisauto (noch voor afschaffing).
En wanneer het alleen een zwart/wit keuze is eerder voor afschaffing dan voor behoud.
Wat mij betreft mogen alle fiscale koterijen per direct afgeschaft worden en voor iedereen een vlaktaks met dezelfde belastingvrije som op arbeid ingevoerd worden (dat dit niet gaat gebeuren weet ik ook wel en dat op dat gebied met mijn mening geen rekening zal gehouden worden ook).
Maar ik ben er bijna zeker van dat er dan evenveel gezaag en geklaag zal zijn dan bij het huidige systeem en dat het gejammer waarschijnlijk ook nog eens uit dezelfde hoek zal komen en niet van de mensen die in zowat iedere situatie wel hun plan kunnen trekken. Maar dat zullen we dan wel zien (waarschijnlijk nooit dus).

En niet iedereen is automatisch tegen de voordelen die een ander geniet doch die hij zelf niet heeft. En omgekeerd.

Wat betreft de cijfers: volgens de laatste beschikbare cijfers (bron SD Worx) daalt het aantal bedrijfswagens onder de bedienden. In 2023 had 14,6% van de werknemers in de privésector een bedrijfsauto. Gezien niet iedere werknemer in de privésector werkt ligt het aantal bedrijfsauto's bij de totaliteit van de werknemers dus nog lager.
40% van de werknemers (zelfs gezinnen) met een bedrijfsauto lijkt me dan ook nogal hoog ingeschat.
De oorzaak van de trendbreuk (na jaren stijging en een korte stagnatie een daling in aantal gebruikers van een bedrijfsauto) ligt zelfs deels on topic: meer elektrische voertuigen waardoor ze duurder worden voor de werkgever. En deels daarbuiten: jongeren (en stadsbewoners) hebben minder interesse in een auto en verschuiven hun focus naar alternatieven.
Sol Invictus!
cadsite
userbase crew
userbase crew
Uitgedeelde bedankjes: 311 keer
Bedankt: 710 keer
Recent bedankt: 6 keer
Provider
Te Koop forum

Uiteraard een onnozele eigen interpretatie. Ik dacht dat :angel: het wel duidelijk maakte.
Ik ben zelf ook geen voorstander van maaltijd en ecocheques, maar heb ze ook zelf.
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Te Koop forum

Vanaf 2035 mogen in de EU geen wagens met een verbrandingsmotor verkocht worden, maar consumenten lopen voorlopig niet warm voor het duurzame alternatief. Vorig jaar werden 1,5 miljoen elektrische voertuigen geregistreerd, een cijfer dat in 2035 zeven keer hoger zou moeten liggen om aan de noden te voldoen.

“Automobilisten zijn bezorgd over de batterijcapaciteit, slechte infrastructuur om de wagen weer op te laden, en ook de prijs schrikt mensen af”, zegt autojournalist Tony Verhelle. Dat laatste is niet eens zo verrassend. Een nieuw rapport van de Europese Commissie toont dat er slechts 6 modellen op de markt zijn die minder dan 30.000 euro kosten. Daarnaast moeten er de komende zeven jaar nog 2,4 miljoen publieke laadpalen bij komen.
Plaats reactie

Terug naar “Elektrische voertuigen en opladen”