Pagina 2 van 2
Re: Ondoorzichtige laadprijzen
Geplaatst: 16 feb 2024, 10:19
door Tomby
philippe_d schreef: 15 feb 2024, 18:17
Indien geen beperking zou jij bijvoorbeeld een heel hoog tarief aan Shell kunnen aanrekenen, en dan via jouw Shell Recharge laadpas je eigen electriciteit kunnen terugkopen aan 57cent per kWh
Dat gaat niet werken, omdat je laadpas ook aan je laadpaal gekoppeld is, en je daarmee gewoon terugbetaald wordt volgens de car policy (CREG tarief). Dat tarief zie je overigens ook gewoon in je account staan. Deze maand is dat 33.97c en dus ook beduidend minder dan de 67,5c die ik zelf kan configureren wanneer ik de laadpaal openstel.
Re: Ondoorzichtige laadprijzen
Geplaatst: 16 feb 2024, 12:08
door depeje
Mij lijkt dat als een laadpaaleigenaar de prijs te duur zet voor een laadpas uitgever, die laatste de laadpaal gewoon niet moet aanbieden aan z'n klanten. Maar dat is te simpel gedacht zeker?
Re: Ondoorzichtige laadprijzen
Geplaatst: 16 feb 2024, 13:05
door Tomby
depeje schreef: 16 feb 2024, 12:08
Mij lijkt dat als een laadpaaleigenaar de prijs te duur zet voor een laadpas uitgever, die laatste de laadpaal gewoon niet moet aanbieden aan z'n klanten. Maar dat is te simpel gedacht zeker?
De vraag is niet wat 'moet', maar wat er juist gebeurt. Ik vind de uitleg van Philippe wel onverwacht, nl dat Laadpas-uitgevers mogelijk een prijs vragen die lager is dan wat de uitbater van de laadpaal ervoor krijgt, en er dus geld aan verliezen.
Wellicht zal het ook te maken hebben met het feit of de uitgever kiest voor 1 vaste prijs overal, of de prijzen laat afhangen van wat de eigenaar vraagt. Was me alleszins al opgevallen dat Shell overal dezelfde prijs afficheerde. Nu ik eraan denk, dat verklaart natuurlijk meteen waarom zij ook een max. opleggen aan wat ik voor mijn laadpaal kan vragen.
Re: Ondoorzichtige laadprijzen
Geplaatst: 16 feb 2024, 13:46
door philippe_d
Tomby schreef: 16 feb 2024, 13:05
Was me alleszins al opgevallen dat Shell overal dezelfde prijs afficheerde.
Dat is hun "CVP" (customer value proposition) ... namelijk een
flat-fee tariefstructuur doorheen gans hun netwerk.
En dat wil dus inderdaad zeggen dat ze in sommige gevallen méér betalen aan hun "roaming partners", dan wat ze de klant berekenen.
Ze willen namelijk de 'klanten een gemakkelijke en voorspelbare laadervaring aanbieden"
Liever geld verliezen dan de dure laadpalen uit hun roaming netwerk te verwijderen, want ze adverteren dat je met één laadpas bij 600.000+ laadpunten in Europa terecht kan. De EV bestuurder wil toch dat zijn laadpas gewoon werkt, ongeacht de laadpuntexploitant van deze laadpaal ...
Re: Ondoorzichtige laadprijzen
Geplaatst: 16 feb 2024, 13:54
door Bababa
Nee hoor, ze verwijderen effectief na een tijd de dure laadpalen uit hun netwerk.
Re: Ondoorzichtige laadprijzen
Geplaatst: 16 feb 2024, 15:55
door depeje
Eigenlijk wel een best interessante feature van die shell recharge kaart als ik het zo lees. Met mijn huidige ben ik er als de dood voor dat ik in een verstrooide of gestresseerde bui eens ga laden aan €5 / KWh.
Shell gebruikt effectief z'n macht om de wildgroei aan tarieven wat in te dijken.
Re: Ondoorzichtige laadprijzen
Geplaatst: 16 feb 2024, 22:08
door Bababa
Dus je betaalt liever elke keer VEEL teveel, uit schrik dat je ooit eens eenmaal aan een dure paal gaat staan. 5 euro/kWh is onmogelijk trouwens.
Re: Ondoorzichtige laadprijzen
Geplaatst: 16 feb 2024, 23:34
door DarkV
philippe_d schreef: 16 feb 2024, 13:46
Dat is hun "CVP" (customer value proposition) ... namelijk een
flat-fee tariefstructuur doorheen gans hun netwerk.
En dat wil dus inderdaad zeggen dat ze in sommige gevallen méér betalen aan hun "roaming partners", dan wat ze de klant berekenen.
Ze willen namelijk de 'klanten een gemakkelijke en voorspelbare laadervaring aanbieden"
Die gaat ook al enige tijd niet meer op voor Shell... aan sommige laadpalen rekenen ze extra 12 cent per minuut aan !
https://tweakers.net/reviews/11702/de-b ... laden.html
Re: Ondoorzichtige laadprijzen
Geplaatst: 18 feb 2024, 00:07
door philippe_d
- niet aan "sommige" laadpunten, maar alle laadpunten van 2 roaming partners in NL (EV Box en Road/E-Flux).
- niet 12 cent per minuut, maar 5 cent per minuut (= 3 EUR per uur), na 4 uur laden, en maximum 12 EUR (4 uur).
- als je via de Shell Recharge App de laadsessie start, zie je deze extra kosten, de laadkost is dus wel voorspelbaar.
Misschien zouden ze dat beter algemeen invoeren om "laadpaal klevers" weg te jagen.
Nu worden parkeerplaatsen door EV's bezet, die zelfs niet aan het laden zijn?
Re: Ondoorzichtige laadprijzen
Geplaatst: 29 feb 2024, 12:49
door Tomby
Tomby schreef: 16 feb 2024, 13:05
Wellicht zal het ook te maken hebben met het feit of de uitgever kiest voor 1 vaste prijs overal, of de prijzen laat afhangen van wat de eigenaar vraagt. Was me alleszins al opgevallen dat Shell overal dezelfde prijs afficheerde. Nu ik eraan denk, dat verklaart natuurlijk meteen waarom zij ook een max. opleggen aan wat ik voor mijn laadpaal kan vragen.
Ok, ik heb vorige week mijn laadpaal 'publiek' gezet in mijn account met hoogst mogelijke derden-prijs (nl. 68c). Bizar genoeg zie ik nu op de kaart van Shell effectief mijn eigen laadpaal op de publieke kaart terug met het tarief van 68c, en niet de 63c die ik overal elders zie op diezelfde kaart voor traagladers. Dus het is toch niet dat Shell 5c zal toesteken. Wel vreemd dan dat alle andere laadpalen, ongeacht uitbater, dezelfde tarief tonen.
Re: Ondoorzichtige laadprijzen
Geplaatst: 29 feb 2024, 13:42
door depeje
Bij eigenaars die minder vragen dan 63c houdt Shell misschien wel het verschil voor hun zelf?
Re: Ondoorzichtige laadprijzen
Geplaatst: 29 feb 2024, 13:48
door Dizzy
Shell is inderdaad niet bekend als één van de grootste weldoeners op deze wereld

Re: Ondoorzichtige laadprijzen
Geplaatst: 29 feb 2024, 15:39
door Tomby
depeje schreef: 29 feb 2024, 13:42
Bij eigenaars die minder vragen dan 63c houdt Shell misschien wel het verschil voor hun zelf?
Ik zal het eens testen door mijn prijs lager te zetten. Ik vermoed dat het inderdaad zal zijn wat je hier schrijft.
Re: Ondoorzichtige laadprijzen
Geplaatst: 29 feb 2024, 16:22
door phildww
Ik post niet veel op dit forum maar wil hier wel een ervaring meegeven. Ik heb thuis een laadpaal, dat in een lease-contract geinstalleerd werd.
- ik geef een terugbetaal-tarief in bij de provider (bv 0.35 ct/KWu). Alles wat ik thuis laad via de lease-laadkaart wordt aan dat tarief aan mij terugbetaald.
- heb ook een (reserve) privé-laadkaart, en heb daarmee 's een laadsessie gedaan (8 KWu).
- heb daarvoor 0.56 ct/KWu betaald.
-> die mannen pakken dus 62% marge, voor iets zonder kosten (buiten onderhoud software).
Ik ga ook laadpaalkaarten uitbrengen denk ik.
Re: Ondoorzichtige laadprijzen
Geplaatst: 06 mei 2024, 10:01
door Dizzy
Wij plannen een weekend in Dardennen (regio La Roche). Iemand ervaring met laden in die regio of in La Roche? Wij hebben een laadpas van Total.
Welke apps gebruiken jullie om de laadpunten te vinden?
Re: Ondoorzichtige laadprijzen
Geplaatst: 06 mei 2024, 10:13
door ivob
Mijn ervaring is dat wanneer je in België gebruik maakt van een laadkaart van Total je beter een reservelaadkaart voorziet. De laadkaart van Total werkt immers niet op alle laadpalen.
En in de Ardennen kan je beter de granny meenemen zodat je altijd de zekerheid hebt om te laden aan een gewoon stopcontact.
In La Roche heb je een 60 kW laadpaal op volgend adres: Rue de l'Hospice 6980 La Roche-en-Ardenne.
Tussen nummer 2 en 11 en redelijk goed verstopt.
Re: Ondoorzichtige laadprijzen
Geplaatst: 06 mei 2024, 10:53
door Dizzy
Merci ivob, die plek had ik al gevonden maar het is inderdaad zeer goed verstopt. Het zal moeten lukken dat de plaats vrij is.
We hadden een app die bij de kaart hoorde maar deze is enkele dagen geleden aangepast (lees aanbod serieus verminderd). Een nieuwe extra kaart zal er dus bij komen maar welke? Het zal bovendien enkele dagen duren en dan zijn we al ter plekke. Soit, een extra avontuur

Re: Ondoorzichtige laadprijzen
Geplaatst: 06 mei 2024, 13:31
door ivob
Naast de Total kaart gebruiken wij als reserve de EDI laadpas van d'Ieteren.
Na vijf jaar gebruik is de persoonlijke ervaring dat op alle openbare laadpalen waar de Total laadkaart in België niet werkt de EDI pas dat probleemloos doet. De Total laadpas werkt dan weer op bijna alle laadpalen* buiten België (voornamelijk in Frankrijk en Nederland probleemloos).
*die wij (vier gezinnen) al geprobeerd hebben. We hebben uiteraard niet alle openbare laadpalen binnen de EU persoonlijk getest.
Voor je La Roche bereikt hebt je een snellaadplein (8 x 300 kW) van FastNed langs de verkeerswisselaar E25/N30/N89 te Vielsalm op de Baraque de Fraiture 11.
In en rond La Roche zijn er nog een vijftal AC laders.
Re: Ondoorzichtige laadprijzen
Geplaatst: 06 mei 2024, 15:26
door Dizzy
Ik heb de app van Fastned maar bij de lader in Braque de Fraiture staat dat de aansluitingen type CCS/Chademo, onze wagen gebruikt type 2 (C-aanduiding).
Andere zaak is dat je je wagen kan ingeven in de app maar bij Peugeot E-2008 voegt hij dan een ander type kabelaansluiting en je kan dat niet aanpassen, vreemd.
Re: Ondoorzichtige laadprijzen
Geplaatst: 06 mei 2024, 15:43
door ivob
Dizzy schreef: 06 mei 2024, 15:26
Ik heb de app van Fastned maar bij de lader in Braque de Fraiture staat dat de aansluitingen type CCS/Chademo, onze wagen gebruikt type 2 (C-aanduiding).
Jouw EV gebruikt en heeft net zoals iedere andere EV binnen de EU een CCS combo poort om AC en DC te laden.
ChadeMo is voor het de hier uitstervende Japanese soort (Nissan, Mitsubishi).
Mode 2 is om AC te laden thuis aan een beperkte granny charger (10/12A).
Mode 3 is om AC te laden thuis aan AC 1F of 3F (7 tot 22 kW) en aan een 3F openbare laadpaal van AC 11 tot 22 kW.
Mode 4 is om DC te laden (+ 50 kW gelijkstroom).
De laadstekker van DC laadkabel is doorgaans juist zo dik omdat hij beide combineert benedendeel voor DC laden => CCS Combo stekker).
Edit: Bij de Peuget e-2008 wordt een AC 3F laadkabel geleverd.
De Peugeot e-2008 kan tot 11 kW AC laden en tot 100 kW DC snelladen (mits de juiste laadkabel).
De Peugeot e-2008 is zeker uitgerust met een CCS combo laadpoort.
Re: Ondoorzichtige laadprijzen
Geplaatst: 06 mei 2024, 16:27
door Dizzy
De kabel die erbij zat is van het bovenste type (Mennekes) en er is een aanduiding met een C op de aansluiting (zwarte C aan de kant van de wagen en witte C aan de kant van de laadpaal).
Als ik het goed begrijp is de onderste aansluiting de DC versie en kan de AC versie van de kabel ook op de DC socket aangesloten worden maar dan met trager laden. Ik zou dus de Fastned lader kunnen gebruiken maar tegen beperkte snelheid met deze kabel.
Een kabel bijkopen kan ook en is waarschijnlijk aangeraden toekomstgericht. Wij gingen ervan uit dat dit een kabel was die snelladen zou mogelijk maken.
Re: Ondoorzichtige laadprijzen
Geplaatst: 06 mei 2024, 16:42
door Goztow
Op snelladers hangt de kabel aan de lader. Je moet geen eigen kabel hebben, in tegenstelling tot traag laden.
Re: Ondoorzichtige laadprijzen
Geplaatst: 06 mei 2024, 17:03
door ivob
Dizzy schreef: 06 mei 2024, 16:27
Type-2.png
De kabel die erbij zat is van het bovenste type (Mennekes) en er is een aanduiding met een C op de aansluiting (zwarte C aan de kant van de wagen en witte C aan de kant van de laadpaal).
Die kabel dient om aan te sluiten op een AC laadpunt (je thuislaadpaal en/of een openbare AC laadpaal).
Als ik het goed begrijp is de onderste aansluiting de DC versie en kan de AC versie van de kabel ook op de DC socket aangesloten worden maar dan met trager laden. Ik zou dus de Fastned lader kunnen gebruiken maar tegen beperkte snelheid met deze kabel.
Nee.
AC op AC en DC op DC.
Een combi past niet op een AC laadpunt want dat heeft alleen de bovenzijde als ingang. Daar gebruik je de meegeleverde AC laadkabel voor.
Bij DC laden worden de onderste 2 pinnen van je laadpoort ook gebruikt voor gelijkstroom te laden.
Een kabel bijkopen kan ook en is waarschijnlijk aangeraden toekomstgericht. Wij gingen ervan uit dat dit een kabel was die snelladen zou mogelijk maken
.
Een kabel bijkopen moet niet (want was een vergissing van mij).
De auto (kijk maar in de laadpoort) heeft altijd AC en DC connectoren in de laadpoort.
De bovenste komen overeen met die van de AC laadkabel type 2 (Mennekes) die bijgeleverd is.
(Afhankelijk van het aantal koperten/plastic pinnen dat je ziet is dat dan 1F of 3F poort.)
De onderste worden gebruikt bij DC laden en die laadkabel zit altijd vast aan de DC snellader.
Je bijgeleverde kabel gebruik je dus voor AC laden (thuis of aan openbare AC laadpunten 11/22 kW; de Peugeot laadt alleen aan AC 11 kW).
Wil je bv. bij FastNed laden dan plug je de vaste kabel van het station gewoon in de laadpoort van je EV en kan je met de e-2008 tot 100 kW snelladen (afhankelijk van de temperatuur van je accu en de SoC van de batterij).
Vergissen kan dus nooit en iedere BEV (met uitzondering van Nissan en Mitsubishi) kan zowel type 2 AC laden als snelladen via DC (CCS Combo) .
Tesla's hebben een eigen laadstekker maar de SuC die opengesteld zijn voor derden zijn voorzien van een CCS adapter.
Re: Ondoorzichtige laadprijzen
Geplaatst: 06 mei 2024, 19:31
door Dizzy
Dat is nu al een pak duidelijker, het enige rare is dat die Fastned in Baraque niet aangeeft dat hij de aansluitingen heeft (Mennekes) die ik nodig heb. Er staat 8 x CCS 300
Ik heb een afbeelding gevonden van de laadpalen bij Fastned maar die zijn niet superduidelijk. De kabel die in de wagen zit is het alvast niet maar op de andere staat een M of een L en dus geen C zoals bij ons. Misschien is dit niet de juiste laadpaal en zijn er andere per Fastned station. Dat weet ik niet want ik heb het nog nooit gebruikt.
Soit, we hebben een aantal palen in Nijvel gevonden. Daar kunnen we wat bijladen en er is ook nog wat te vinden op een camping in de buurt van La Roche. Die ene paal in het centrum die zo goed weggestopt is daar gok ik best niet (alleen) op

Re: Ondoorzichtige laadprijzen
Geplaatst: 06 mei 2024, 19:36
door ivob
Dizzy schreef: 06 mei 2024, 19:31
Dat is nu al een pak duidelijker, het enige rare is dat die Fastned in Baraque niet aangeeft dat hij de aansluitingen heeft (Mennekes) die ik nodig heb. Er staat 8 x CCS 300
Het is dan ook geen trage AC lader waar je tot 11 kW kan laden met de eigen laadkabel (type 2/Mennekes) maar een snelle DC lader waar je gaat laden met de vaste laadkabel van het laadstation (CCS).
CCS => je combostekker in de laadpoort, dus de dubbele aansluiting. Hier gebruik je niet je eigen laadkabel (met 7 pinnen) maar de vaste CCS stekker (7+2 pinnen) van de laadpaal ter plaatse.
Open de laadklep van je e-2008 maar eens. Ook daar zitten 7 + 2 gaten in.
8 x => er staan acht laadstations op deze plek.
300 => je kan er max. aan 300 kW DC laden. Gezien jouw EV max. aan 100 kW DC kan laden zal dat max. geen 300 kW maar slechts 100 kW zijn.
https://www.fastnedcharging.com/nl/lade ... -snelladen
De enige andere snellaadstekker is een CHAdeMO voor Nissan en Mitsubishi maar daar kan je je niet mee vergissen want dat past gewoon niet. Dus gewoon parkeren aan één van de acht CCS laadpunten en verder de instructies volgen.
Moeilijker is het niet.
Op een laadapp (bv. Chargemap) kan je ook zien hoeveel laadpalen er vrij zijn en hoeveel bezet.
Ik heb een afbeelding gevonden van de laadpalen bij Fastned maar die zijn niet superduidelijk. De kabel die in de wagen zit is het alvast niet maar op de andere staat een M of een L en dus geen C zoals bij ons. Misschien is dit niet de juiste laadpaal en zijn er andere per Fastned station. Dat weet ik niet want ik heb het nog nooit gebruikt.
Nee het is idd niet de laadkabel die in de wagen zit (want dat is om met AC/wisselstroom te laden) maar een vaste laadkabel om met DC/gelijkstroom te laden.
Er is voor CCS maar één standaard binnen de EU en ook Fastned gebruikt die standaard voor zijn snelladers dus vergissen kan niet. Past gewoon in de laadpoort van de e-2008.
En het laden gaat er tot negen keer sneller dan via je eigen laadkabel aan een 11 kW AC laadpaal.
En ze hebben nu ook de autochargefunctie.
Je download de Fastned app. Vervolgens volg je de instructies en voegt de laadpas van je voorkeur en de nummerplaat van het voertuig toe. De volgende keer moet je dan niet meer met een laadpas werken maar gewoon inpluggen en laden start automatisch (en wordt afgerekend via de eerder toegevoegde laadkaart).
Bij inleveren laadkaart/BEV dan wel niet vergeten de Fastned autocharge te ontkoppelen van je laadkaart of de volgende blijft met die kaart op rekening van je werkgever laden bij Fastned.

Re: Ondoorzichtige laadprijzen
Geplaatst: 06 mei 2024, 20:13
door Dizzy
Miljaar, ik check de wagen/laadklep en de ingang ziet eruit zoals de kabel die we hebben (Mennekes). Door ivob zijn uitleg toch eens nauwkeuriger gekeken en jawel, er zit een plastic capje over de onderste 2 ingangen dat je weg kan nemen... als je het weet!
We gaan gewoon onderweg laden zodat de wagen genoeg reserve heeft om na het wandelweekend naar Ciney te rijden. Na 3x30 km wandelen is de zin om naar een parking te wandelen waarschijnlijk redelijk laag
Voor de rest eens uitkijken voor een extra laadkaart, EDI ziet er wel goed uit.
Re: Ondoorzichtige laadprijzen
Geplaatst: 08 mei 2024, 14:30
door Matt555
Opgelet !!!
https://www.hln.be/tech/criminelen-frau ... ~a71245af/
Criminelen frauderen met QR-codes: “Klanten tot 300 euro kwijt”
Bij de laadpalen van EnergyVision kan je niet meer betalen door een QR-code te scannen. Het bedrijf heeft de functie afgesloten nadat criminelen ze hadden overplakt met stickers die je doorstuurden naar een valse website. Wie betaalde, is 300 euro kwijt.
Kenneth Dee 08-05-24, 14:10 Laatste update: 14:20 Bron: Eigen berichtgeving
Geen betaalmuur
Re: Ondoorzichtige laadprijzen
Geplaatst: 08 mei 2024, 14:49
door devilkin
How the... Je ziet toch hoeveel je gaat betalen eer je op bevestigen duwt?
Re: Ondoorzichtige laadprijzen
Geplaatst: 08 mei 2024, 16:02
door Tomby
Dizzy schreef: 06 mei 2024, 20:13
Door ivob zijn uitleg toch eens nauwkeuriger gekeken en jawel, er zit een plastic capje over de onderste 2 ingangen dat je weg kan nemen... als je het weet!
Lijkt me toch ook wel een gevalleke RTFM eigenlijk

.
Re: Ondoorzichtige laadprijzen
Geplaatst: 08 mei 2024, 16:12
door DarkV
In m'n Luminus app kan ik ook QR codes scannen maar ik heb dat nog nooit werkende gekregen.
Re: Ondoorzichtige laadprijzen
Geplaatst: 12 mei 2024, 23:11
door depeje
1) Is het punt van die QR codes niet net dat je kan betalen zonder de app van een laadnetwerk te downloaden?
2) Dat EnergyVision het betalen via QR code uitschakelt verhindert toch niet dat iemand nog de QR code van de malafide sticker scant en fraudeurs betaalt? Dit toont voor mij toch nog maar eens dat laadpaal leveranciers er alles aan doen om de kunstmatige koterij van laadkaarten, waarmee ze de tarieven zo onduidelijk mogelijk kunnen communiceren, in stand te houden. Degoutant gewoon.
Re: Ondoorzichtige laadprijzen
Geplaatst: 13 mei 2024, 10:48
door DarkV
devilkin schreef: 08 mei 2024, 14:49
How the... Je ziet toch hoeveel je gaat betalen eer je op bevestigen duwt?
Bij een normaal tankstation reserveren ze ook dergelijk bedrag van je rekening... pas als je stopt met tanken wordt dit omgezet naar de effectieve prijs.
Ik kan me inbeelden dat dit voor elektrisch laden identiek werkt.
depeje schreef: 12 mei 2024, 23:11
1) Is het punt van die QR codes niet net dat je kan betalen zonder de app van een laadnetwerk te downloaden?
Inderdaad... ze sturen je gewoon door naar een website voor online betalingen.
depeje schreef: 12 mei 2024, 23:11
2) Dat EnergyVision het betalen via QR code uitschakelt verhindert toch niet dat iemand nog de QR code van de malafide sticker scant en fraudeurs betaalt?
Het enige wat fout gaat is dat de redirect daarna naar de echte website niet meer zal werken (of minstens een boodschap zal tonen) maar ondertussen is het natuurlijk al te laat.
Re: Ondoorzichtige laadprijzen
Geplaatst: 13 mei 2024, 19:42
door honda4life
Is het niet zoals altijd een beetje awareness van de gebruiker zoals met vele dingen ad-random te klikken?
Men zou dit toch ook eenvoudig kunnen oplossen door de QR code te graveren of te laseren in de laadpaal of andere technisch moeilijkere oplossing dan een stickertje kleven? Waar een wil is is een weg met relatief beperkte meerkost tov het gehele kostenplaatje van een openbare laadpaal.
Re: Ondoorzichtige laadprijzen
Geplaatst: 13 mei 2024, 20:47
door Dizzy
Tomby schreef: 08 mei 2024, 16:02
Dizzy schreef: 06 mei 2024, 20:13
Door ivob zijn uitleg toch eens nauwkeuriger gekeken en jawel, er zit een plastic capje over de onderste 2 ingangen dat je weg kan nemen... als je het weet!
Lijkt me toch ook wel een gevalleke RTFM eigenlijk

.
Helaas is the manual ook al bijna een optie geworden
Soit, we zijn in Dardennen geraakt en hebben kunnen laden in Nijvel. Niet bij de eerste voorziene stop want de eerste paal werkte niet toen we hem gevonden hadden, een soort spelletje. Aan de overkant van de autostrade en x kilometers verder stond dezelfde paal en die werkte wel. Blijkbaar waren het oude palen die maar 1 wagen tegelijk kunnen laden en aan de eerste hing al een Hollander. De tweede was dus vrij maar de plaats die voorzien was werd aan beide kanten belemmerd door 2 chauffeurs die het niet zo nauw nemen met parkeren. De wagen moest ook achterwaarts in de plaats gereden worden want de kabel was maar amper 1,5 meter lang mogelijk nog korter maar ik had geen zin om dat te meten. De wagen een paar keer moeten manoeuvreren om hem in het gat te krijgen zonder de andere wagens aan te rijden en om net dicht genoeg te staan opdat de kabel aan de auto raakt, millimeterwerk. Soit, uiteindelijk maar naar toilet want er was toch weinig anders te beleven op die plaats.
De WC bleek enkel te werken met muntstukken want het mechanisme voor kaarten was defect. Er stond dus een rij net als aan de kassa. Tegen dat we enkel hadden voor de WC en weer buiten waren was de wagen al redelijk geladen. Nog even gewacht om wat bij te laden en dan verder. Eén van de slechte parkeerders lag in zijn wagen trouwens, zo high als een kanon en als je te lang de lucht langs de wagen inademde kon je ook een trip beleven
In La Roche waren er een aantal palen aan een camping. Daarvan bleek eentje vrij te zijn. Logisch want hij werkte niet. Hij sloeg altijd direct af. Gelukkig was één van de 2 aansluitingen op de paal ernaast ook vrij en de kabels waren nu iets langer waardoor we deze konden gebruiken. Die werkte gelukkig wel direct ook al stond die zo los dat je hem omver kon schoppen. Blijkbaar al enkelen tegen gereden.
Terug is gelukt zonder laden onderweg en met nog 60 km over bij aankomst.
Voor de rest heb ik extra gekeken naar het aanbod in de regio (Ourthe) en zelden een laadpaal tegen gekomen. Zelf rijden ze blijkbaar ook erg weinig elektrisch, de elektrische wagens waren van ofwel Vlamingen (salariswagen) of toeristen. Anderzijds kan het snel gaan want als ze even snel laadpalen plaatsen als trajectcontroles dan komt het zeker goed
