Vervallen keuring via ANPR vastellen en verbaliseren

Onderwerpen die nergens anders thuis horen en toch eerder technisch van aard zijn? Post ze hier!
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 598 keer

SpecialK schreef: 11 sep 2022, 11:49 Er moet dus sowieso geïnterpreteerd worden.
KB's worden puur door een minister (enfin, kabinet) opgesteld zonder discussie in het parlement, we kunnen dus helaas niet nagaan wat er in het parlement over gezegd werd.

Maar ik ga akkoord dat dat aspect vermoedelijk wel de reden zal zijn dat men (nog) geen bijzondere bewijskracht wou toekennen voor dit soort overtredingen (ongeldige keuring) vastgesteld door een onbemande camera, alhoewel sommigen daar wel voor geijverd hebben.
SPR
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 32 keer
Bedankt: 31 keer

bollegijs schreef: 11 sep 2022, 06:06 Was duur leergeld, ahja. Vind de Hollandse manier van werken dan toch beter.
Uiteraard, als je op jaarlijks onderhoud gaat bij je garage zou die de keuring moeten kunnen doen. Lijkt me de meest logische manier. Is er iets stuk kan het meteen gemaakt worden.
sky
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 52 keer
Bedankt: 116 keer
Te Koop forum

Jack Daniels schreef: 10 sep 2022, 19:53
sky schreef: 10 sep 2022, 19:30 Gaan werken doe ik elke week,
Ben de laatste 20 jaar nog niet naar de keuring geweest. Dit jaar zal de eerste keer zijn.
Een herinnering die op tijd wordt verzonden is het minimum wat je mag verwachten van de keuring zeker als je weet dat alle afspraken reeds volzet zijn voor de komende weken.
Niets houdt je tegen om een afspraak vast te leggen voor de uitnodiging in de bus valt. Dat is het minimum wat je mag verwachten van de eigenaar. En als je WEET dat alle afspraken volzet zijn voor de komende weken, dan ben je een grote stommerik dat je zelf geen initiatief neemt om vroeger naar de keuring te gaan.
Van de GOCA website:
U kunt uw voertuig laten keuren vanaf twee maanden vóór de uiterste keuringsdatum
2 maanden voor je uiterste keuringsdatum was in Gent tot voor kort alles al volzet. (Toen alles nog op afspraak was). Zij hebben een veel beter zicht op de drukte dan eender wie. Een uitnodiging 3 maand op voorhand sturen is echt geen moeite, dat is een datum aanpassen in het systeem.
Verder maak ik er geen woorden aan vuil, heeft toch zin, zoals iemand hierboven al bevestigde. Ah, ja. Ik wacht ook op de uitnodiging van mijn tandarts, 2x per jaar, voor ik een afspraak maak. 😉😂
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 384 keer
Bedankt: 740 keer

Lezen wat er staat. Ik wacht NIET op een uitnodiging van de tandarts. Beetje moeilijk discussieren als lezen ook al moeilijk blijkt te zijn. Zelf 3 maanden op voorhand een afspraak maken is ook geen moeite.
MacMini M1 - MacMini M2 - Fritz!Box 7590 AX + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
SpecialK
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
Bedankt: 145 keer
Provider

SPR schreef: 11 sep 2022, 12:21 Uiteraard, als je op jaarlijks onderhoud gaat bij je garage zou die de keuring moeten kunnen doen. Lijkt me de meest logische manier. Is er iets stuk kan het meteen gemaakt worden.
Dat is ook niet ideaal, want als klant heb je doorgaans een veel nauwere band met je garagist dan met het keuringscentrum. Dat leidt dan al snel tot "een oogje dichtknijpen". Je moet de "Klokje Rond" filmpjes van AutoWeek maar eens bekijken, daar zie je regelmatig gevaarlijke gebreken waarvan Joep dan zegt: hoe is dit ooit door de APK geraakt? Dat was vorig jaar echt ook al wel slecht.
sky
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 52 keer
Bedankt: 116 keer
Te Koop forum

Jack Daniels schreef: 11 sep 2022, 13:11 Lezen wat er staat. Ik wacht NIET op een uitnodiging van de tandarts. Beetje moeilijk discussieren als lezen ook al moeilijk blijkt te zijn. Zelf 3 maanden op voorhand een afspraak maken is ook geen moeite.
Die ook sloeg op de uitnodiging voor de keuring.
Ik wacht dus op uitnodiging voor keuring en tandarts. Vandaar die ook. Maar het is inderdaad een moeilijk discussie als lezen te moeilijk blijkt.
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster

Als je wacht op de uitnodiging van de keuring moet je niet klagen dat op dat moment alles volzet blijkt te zijn. Zoals duizend (dacht ik) schreef "proactief handelen". Als ik dit topic lees blijkt dat inderdaad een aartsmoeilijke opgave te zijn. En geen kat die eraan denkt om dan een afspraak te maken bij een ander station als het bij jou volzet blijkt te zijn? Heb ik vorig jaar ook gedaan/moeten doen of mijn keuring was verlopen. Heb dus mijn eigen gestraft door te wachten op die uitnodiging. Alles volzet in Dendermonde. Afspraak moeten maken in Sint-Niklaas. Dit jaar hadden ze mij niet liggen. Ruim op voorhand gereserveerd in Dendermonde. Ik heb mijn les geleerd.
philippe_d
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 1001 keer
Bedankt: 3720 keer
Provider

Beetje welles-nietes discussie, maar wat ik ervan denk:
  • Er is inderdaad een verantwoordelijkheid van de bestuurder om de vervaldatum van de keuring in de gaten te houden, en vroeg genoeg een bezoek te plannen (tegenwoordig zelfs geen afspraak meer nodig, en via de webcams kan je de lengte van wachtrijen zien ...).
  • de uitnodiging komt inderdaad laat, en zelfs op de uitnodiging staat geen vervaldatum meer (vroeger wel), je moet dus toch je keuringsattest in de gaten houden.
  • zonder keuring en zonder verzekering laat je de auto staan. Punt. Zelfs al vind je dat je een goede reden hebt (vb pech) om niet tijdig in de keuring te geraken.
  • Ik denk niet dat je een risisco loopt om bekeurd te worden als je 2 dagen over tijd bent. Deze databases worden niet real-time geupdate, maar periodiek (geen idee van de frequentie). Als je naar programma's kijkt zoals "Allo bij de wegpolitie" zijn het meestal gasten die met niets in order zijn, keuring al maanden vervallen, geen verzekering, geen rijbewijs). Niet de brave huisvader die 2 dagen overtijd is (en een bewijs van zijn afspraak mee heeft) :-)
VoIP: EDPnet (gratis vaste lijn), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip.
Provider: EDPnet Fiber XS (150/50 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 5590 Fiber, OS 8.03, Fritz!SFP GPON aangesloten op Proximus ONTP.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So. 3 Fritz!DECT toestellen
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster

Mijn bewijs is geldig tot 24 augustus. Mijn auto mag dus gekeurd worden vanaf 24 juni. Google agenda laat slechts max. 4 weken vooraf een herinnering toe. Die datum van 24 juni staat in mijn agenda met een herinnering 4 weken voor die datum. Op 24 mei word ik er dus aan herinnerd dat ik een afspraak moet maken bij SBAT. Die herinnering staat zo ingesteld dat ze elk jaar herhaald wordt. Geen zorgen over ANPR, boete, verzekering... Het leven kan soms simpel zijn.
Kijkers van "Wegmisbruikers" hebben zeker al gemerkt dat in NL de politie alles weet over een auto van zodra ze het kenteken invoeren in hun boordcomputer in hun auto. Ze weten meteen of de APK in orde is, of de auto een geldige verzekering heeft, of er nog openstaande boetes zijn... Dat allemaal terwijl ze gewoon achter een auto rijden. In België daarentegen...
SPR
Elite Poster
Elite Poster

SpecialK schreef: 11 sep 2022, 13:21 Dat is ook niet ideaal, want als klant heb je doorgaans een veel nauwere band met je garagist dan met het keuringscentrum. Dat leidt dan al snel tot "een oogje dichtknijpen". Je moet de "Klokje Rond" filmpjes van AutoWeek maar eens bekijken, daar zie je regelmatig gevaarlijke gebreken waarvan Joep dan zegt: hoe is dit ooit door de APK geraakt? Dat was vorig jaar echt ook al wel slecht.
Maar de keuring zoals ze nu is wel? De helft van de tijd dat ik al geweest ben kijken ze andere dingen na. De ene keer dit, de andere keer dat. Vriend van mij is afgekeurd omdat er een lampje van zijn knipperlicht het niet deed en blijkbaar de marter recent een darmpje opgegeten heeft van zijn ruitenwisser sproeier. Sorry, maar dan betaal ik liever de garage voor dat lampje en darmpje. Een bonafide gagarist hoort geen oogje dicht te knijpen.
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 523 keer
Bedankt: 673 keer
Provider

Tiens, bij mij staat er wel een datum op de uitnodiging...voor alle 3 de keuringen.
Punt is dat die uitnodiging zijn doel mist, ze komt gewoon te laat, of er is te weinig capaciteit om te keuren, dat kan ook. Maar ze moeten daar al zo hard werken meneer...

J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
SPR
Elite Poster
Elite Poster

Hard werken? :) Soms wel grappig. Poorten open, volk binnen laten, controles starten en dan ineens weerklinkt daar een toetertje, die mannen laten letterlijk alles vallen waarmee ze bezig zijn, die spurten allemaal naar hun kotteke om 15 minuten koffie te slurpen. Daar sta je dan. :) Benny Hill was er niets tegen.

Vandaar, naar de technische controle gaan is voor mij bijna gelijk aan een marteling. Toppunt van onvriendelijkheid en gezaag voor prullen.

Dat verergert alleen maar meer als je moet terugkomen omdat uw lampen niet goed afgesteld staan. Naar uw eigen garage gaan en daar meten ze dat uit, doen er geen fluit aan, je rijdt terug naar de controle en er door zonder opmerkingen.
tdemeyer
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 25 keer
Bedankt: 45 keer
Provider

Om er ook even mijn tandarts bij te sleuren :) : als ik bij hem langsga, dan leggen we meteen al een afspraak vast voor volgend jaar.. Krijg ik netjes binnen een jaar minus +/-1 week een SMSje + een mailtje ter herinnering..
Dan moet zoiets toch ook kunnen bij de keuring... Ik wil gerust zélf mijn afspraak al vastleggen voor de volgende keer, alleen, bij SBAT lukt het me niet om meer dan pak-em-beet 2 maand vooruit te boeken ?!...
SpecialK
Elite Poster
Elite Poster
Provider

SPR schreef: 11 sep 2022, 20:25 Maar de keuring zoals ze nu is wel? De helft van de tijd dat ik al geweest ben kijken ze andere dingen na. De ene keer dit, de andere keer dat. Vriend van mij is afgekeurd omdat er een lampje van zijn knipperlicht het niet deed en blijkbaar de marter recent een darmpje opgegeten heeft van zijn ruitenwisser sproeier. Sorry, maar dan betaal ik liever de garage voor dat lampje en darmpje. Een bonafide gagarist hoort geen oogje dicht te knijpen.
Dat knipperlicht is een terechte reden om afgekeurd te worden, staat ook duidelijk beschreven: https://www.vlaanderen.be/technische-ke ... he-keuring

Het zijn toevallig ook wel zaken die je makkelijk zelf kan controleren voor de keuring. Als ik met een auto naar de keuring ga loop ik eerst even rond de auto om te kijken of alle lichten werken, en test ik claxon en gordels,... Zodat je tenminste daar al niet meer op afgekeurd kan worden. Kost nog geen 5 minuten tijd.

Trouwens: "Houd er rekening mee dat vervallen vignetten op uw voorruit kunnen leiden tot een afkeuring van uw voertuig. Een wettelijk vignet op uw voorruit wordt niet beschouwd als een obstakel dat uw zicht belemmert. Maar als een oud of vervallen vignet nog binnen het gebied van uw ruitenwissers hangt, kunt u een sanctie krijgen."
SPR
Elite Poster
Elite Poster

Ik zeg niet dat het niet terecht is wel dat het iets is wat uw garagist ook meteen kan herstellen. Ja, dat kost inderdaad geen moeite, maar veel mensen doen dat nu simpelweg niet. Dat daar een keuring voor nodig is betwijfel ik. Je kan daar buitenkomen en 1 minuut later springt er een lampje en kan je een jaar rondrijden zonder problemen tenzij de politie u eens aan de kant zet.

Zonder zeveren, al die punten worden jaarlijks bij mijn onderhoud ook gecontroleerd.
tdemeyer
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 25 keer
Bedankt: 45 keer
Provider

Mogen we al blij zijn met 'onze' keuring... Ik heb zo de indruk dat het bij onze noorderburen met hun APK keuring er een stuk strenger aan toe gaat..
SpecialK
Elite Poster
Elite Poster
Provider

Beiden zullen wel dingen door de mazen van het net laten glippen. Maar het idee dat de garagist basically zijn eigen werk moet beoordelen, dat is volgens mij toch gevoeliger aan bewust misbruik.

https://www.autoblog.nl/nieuws/honderde ... -aan-85464
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 523 keer
Bedankt: 673 keer
Provider

Daar controleren ze tenminste nog als ze hier overduidelijk een fout maken, krijg je als antwoord "meneer wij maken geen fouten"...
En volgens mij is het in Nederland niet mogelijk dat een garagist z'n eigen werk beoordeelt.

J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
SPR
Elite Poster
Elite Poster

https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20220917_94812515
Open VLD wil de autokeuring zoals die nu bestaat afschaffen en de jaarlijkse keuring in handen geven van garagehouders.
Ah, toch nog gelijkgezinden. :)
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 598 keer

Het komt van Open VLD dus we weten dat het maar een populistisch ballonnetje is en men niet echt een wetswijziging gaat proberen doorvoeren, maar ik ben zeker voorstander van de huidige keuring af te schaffen. De historische ontstaansreden van die overheidskeuring is m.i. verdwenen, auto's zijn vandaag van veel hogere kwaliteit dan toen.

Bovendien veroorzaakt de evolutie van EV nieuwe vereisten van keuring waar het personeel van de keuringsstations niet voor opgeleid is of geen ervaring mee heeft, maar een garagist die zich puur met EV bezig houdt wel. Hetzelfde met de toename van complexe elektronica en chips in conventionele wagens die het personeel van een keuringsstation niet kan keuren omdat ze er geen kaas van gegeten hebben.

Ik meen dat keuring in heel wat Europese landen al geprivatiseerd is, zonder dat dat problemen veroorzaakt op de openbare weg.
anonyme
Member
Member
Bedankt: 10 keer

Mag/kan ik dit even bumpen? Indien dat niet de bedoeling is, graag een seintje van een moderator en dan alvast mijn excuses.

Volgend artikel trok mijn aandacht: https://www.hln.be/meise/politie-kan-we ... ~a1649da0/

Als ik dat goed lees is dus volgende gebeurd:
- Een persoon heeft een rijverbod.
- Zijn voertuig wordt in de ANPR gestoken als 'verdacht' (lees: indien voertuig opgemerkt wordt is het mogelijk dat er een persoon met een rijverbod achter het stuur zit en dus best dat een ploeg het voertuig gaat controleren).

Is zulks toegelaten? Men kan zo in die ANPR's vanalles gaan steken: een persoon stond mij niet aan en wordt dus best zo veel mogelijk gecontroleerd, hij rook de vorige keer naar cannabis maar was negatief op een test > we zullen die maar wat extra gaan controleren, enzovoorts.

Ik vind dat bijzonder beangstigend > of is dit juridisch toch voldoende en/of correct afgedekt dat dit zomaar geen willekeur wordt van verbalisanten/politie leidinggevenden bepalen wat een ANPR hit geeft en wat niet.

Iemand die wat (juridische) duidelijkheid kan verschaffen?
ivob
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 745 keer
Bedankt: 312 keer

De gegevens die je zoekt kan je o.a. vinden
- in de Wet 30/7/2018 inzake de bescherming van natuurlijke personen met betrekking tot de verwerking van persoonsgegevens verschenen BS 5/9/2018 meer bepaald art. 71 en titel VII.
- de wet op het plotieambt (WPA) dd 5/8/1992 inzonderheid art. 44/6 en volgende.
Daarnaast regelt artikel 44/11/3decies van de WPA de verwerking van beelden en gegevens die verzameld worden doormiddel van ANPR-camera’s (camera's voor automatische kentekenplaatherkenning of 'Automatic Number Plate Recognition') en die in technische gegevensbanken worden opgeslagen.
- de organieke wet van 3/12/2017 inzake de oprichting van de gegevensbeschermingsautoriteit
- de camerawet van 21/3/2007
...

In Art. 44/11/3 decies §1 van de WPA lees je het volgende: De technische gegevensbanken die werden gecreëerd naar aanleiding van het gebruik van intelligente camera's voor de automatische nummerplaatherkenning of van intelligente systemen voor de automatische nummerplaatherkenning bevatten de volgende gegevens, indien zij verschijnen op de beelden van de camera's:
1° de datum, het tijdstip en de precieze plaats van langsrijden van de nummerplaat,
2° de kenmerken van het voertuig dat verbonden is aan deze nummerplaat,
3° een foto van de nummerplaat aan de voorkant van het voertuig en in voorkomend geval, aan de achterkant,
4° een foto van het voertuig,
5° in voorkomend geval, een foto van de bestuurder en van de passagiers,
6° de logging gegevens van de verwerkingen

De opslagduur van de gegevens wordt als volgt geregeld:
- de “reads” (gescande info welke niet gekoppeld wordt aan een nummerplaat, dus geen hit) tot 30 dagen
- de “Hits” (gescande info welke gekoppeld kan worden aan een nummerplaat uit de databank) tot 90 dagen opgeslagen.

Informatie welke voor gerechtelijke doeleinden wordt gebruikt zal op een aparte gegevensdrager worden bewaard en toegevoegd worden aan het gerechtelijk dossier.

Wat betreft je recht op privacy kan enkel de door de korpschef aangeduide politiemedewerkers toegang krijgen tot de data en de beelden van de camera’s.

Het cameratoezicht zal enkel gebruikt worden voor de wettelijke doeleinden beschreven in de WPA (zie voorgaande ref.).

Het Controleorgaan op de politionele informatie (COC) zal als onafhankelijke instelling ook instaan voor de controle op het gedegen en wettelijk gebruik van de camera’s.

Ben je het voorwerp van een hit door een ANPR camera kan je een vraag rond inzage en/of rectificatie van informatie indiene bij de Data Protection officer (DPO) van de politiezone die de desbetreffende camera beheer.
Het nazicht zal worden gedaan via het Controleorgaan op de politionele informatie.

Het gebruik van camera’s moet in een lokaal register van de politiedienst (verwerkingsverantwoordelijke) worden bijgehouden. Daarnaast moet de geolocalisatie van de camera’s in het nationaal register geregistreerd worden. Beide registers zijn toegankelijk voor het COC.
Men kan zo in die ANPR's vanalles gaan steken: een persoon stond mij niet aan en wordt dus best zo veel mogelijk gecontroleerd, hij rook de vorige keer naar cannabis maar was negatief op een test > we zullen die maar wat extra gaan controleren, enzovoorts.
Het voeden van de ANPR database is onderworpen aan een reglementering en controle. Jouw fantasietje valt daar niet onder. Bovendien heeft niet elke willekeurige politiebeambte toegang tot de database noch tot voeden van de database.
Vermoed je misbruik van het systeem, wat altijd kan, kan je altijd klacht neergleggen bij het onafhankelijke bevoegde controleorgaan.

Wil je een duidelijker beeld krijgen van wat in deze kan en niet kan zou ik je aanraden te beginnen met voorgaande geciteerde wetgeving door te nemen en te analyseren en dan je conclusies nog eens te herzien.
Alle geciteerde wetgeving is vrij toegankelijk.
Sol Invictus!
Disclaimer: op het weergeven van ervaringen volgens de eigen situatie kunnen geen rechten door derden onttrokken worden.
Plaats reactie

Terug naar “Allerlei”