ivob schreef:die keuze kan ik niet voor je maken.
Je doet precies alsof ik veel keuze heb.
ivob schreef:Mee eens. Maar we moeten het doen met wat er is en als een meerderheid dat aanvaardt zal er niet vlug iets veranderen.
Het feit dat ik bij EDPNet zit en niet gewoon bij Proximus of Telenet is al een bewijs dat ik niet zomaar met om het even wat akkoord ga.
ivob schreef:Of afbouwen van diensten. Basic diensten vind je nu al van 20 tot 30 €.
Dan krijg je niet meer waar voor je geld, je betaalt een klein beetje minder, maar levert serieus wat in qua dienst.
Ik zet regelmatig grote bestanden over, als dat van 40 naar 10 Mbps gaat duurt dat 4 keer zo lang, dat is geen onbenullig verschil.
Een volumelimiet vind ik ook niet meer van deze tijd.
ivob schreef:Als je daar niet kan of wil van afzien zal je zoals de meerderheid daar dan gewoon voor moeten betalen. Zijn we weer bij het beginpunt: Vlamingen betalen graag of klagen daarover maar protesteren niet en nemen al zeker geen actie waar ze zelf (tijdelijk) denken nadeel van te ondervinden.
Ik zie u nochtans geen enkele actie ondernemen, u legt u neer bij een inferieur product waar u 2/3e van de prijs van een beter product voor betaalt.
Ik had trouwens nog iets vergeten te vermelden : in die 36€/maand zit ook een oproepnummer voor een vaste lijn.
Ik heb dus vaste telefonie voor die prijs, dat wil zeggen: ik ben bereikbaar op een vast nummer, zelf bellen ermee doe ik niet.
ivob schreef:Verkeerd voorbeeld. Internet kan ik nog altijd niet zelf opwekken. Stookkosten zijn hier al een decennia lang nul. O.a. omdat ik zo weinig mogelijk kosten aan de netbeheerder wenst te betalen. Dat is pas een monopolie. Maar je kan er wel buiten. En ook dat vergt wat actie en moeite.
Dat zal niet voor iedereen zijn, niet iedereen kan zonnepanelen en een thuisbatterij zetten.
ivob schreef:En je oet je geen zorgen maken. In de leefruimte is het hier bijna altijd tussen de 19 en 21°C. Dat vinden wij dan weer niet te koud en niet te warm.
Ik zie u dus niet protesteren, maar u gewoon neerleggen bij lagere eisen.
De Belg betaalt graag, zegt u, maar u legt gewoon de lat tot op de grond, en noemt dat dan actie ondernemen.
ivob schreef:Dat kon je hiervoor al lezen. Kabeldistributie van Telenet heb ik per direct opgezegd toen ze weer hun prijzen gingen verhogen zonder - voor mij - extra service.
Dat vind ik dus onnozel.
Ik heb TV met een kaartje, betaal daar tegen de 19€/maand voor.
Misschien vind je dat veel, maar TV is in Vlaanderen een veel betere deal dan internet.
ivob schreef:Wat betreft internet ben ik tevreden met het goedkoopste abonnement dat ik momenteel kon vinden voor mijn eisen. 28,88 €/maand
Dat is dus totaal geen goede deal, en zoals je zegt, nieuwe klanten betalen al 30€ hiervoor.
Mocht ik daar naartoe gaan, spaar ik dus 6€/maand, moet ik opletten dat ik niet aan de limieten kom qua download/upload, en als ik een grote file wil overzetten gaat dat eventjes 4 keer trager.
Nog eens, wat mij betreft ben je zeker niet beter dan de rest van de Belgen, je betaalt net zo goed, maar krijgt niet veel waar voor je geld.
ivob schreef:Hier staat de hele dag internetradio op, zoals je opmerkte ben ik een groot deel van de dag online, wordt er door één persoon een tiental uren per dag online gewerkt, kijken we 's avonds via internet TV,.... Geen tekort aan download. Je moet trouwens niet voortdurend opletten. Je stelt gewoon waarschuwingslimieten in.
Waarschuwingslimieten voor vast internet, amaai, anno 2022, waar zijn we mee bezig.
Ik maak mij gewoon geen zorgen over mijn internetlimiet.
En die 6€ extra geeft mij dus ook nog een vast nummer waarop ik bereikbaar ben.
Voor mijn TV geef ik waarschijnlijk minder uit dan de meesten hier.
ivob schreef:Zie hiervoor. Dan zal je, net zoals de rest, ervoor moeten betalen. No pain no gain.
No pain, no gain, is eigenlijk dus precies hetzelfde als gewoon betalen.
Enerzijds zeg je dus dat we allemaal veel te gemakkelijk betalen, anderzijds heb je zelf geen enkel alternatief.
ivob schreef:Klagen maar niet het risico willen lopen wat luxe te moeten opgeven of verminderen => geen actie => betalen.
Dat is geen luxe, in het buitenland is dat doodnormaal.
Je kunt ook internet zelf als luxe zien, een normale temperatuur als luxe.
Je maakt jezelf gewoon wat wijs.
ivob schreef:En dat was nu net het punt: klagen maar betalen omdat men zeker niets wil opgeven.
Door al die zaken op te geven wordt de prijs/kwaliteitsverhouding niet beter.
Zoals gezegd : in jouw formule betaalt een nieuwe gebruiker 30€/maand, in de mijne 36€/maand, dat scheelt 6€.
Maar voor die 6€ hoef ik dus niet in te zitten met limieten, mag ik 4 keer sneller uploaden dan jij, en heb ik nog een vast telefoonnummer ook.
Dan lijkt mij prijs/kwaliteit bij mij een pak hoger te liggen.
Mijn bezorgdheid gaat dan ook niet over deze situatie, maar over de situatie als men mij verplicht om naar Fiber te gaan.
ivob schreef:Waarvan men niet eens blijkt te weten of men het wel echt nodig heeft? Jij betaalt dus gewoon meer om niet het idee te moeten hebben dat er een mogelijkheid bestaat dat de kans zich voordoet dat je comfort wat zou verminderen? Beter kon je het punt van "de Vlaming" in deze context niet illustreren.
![Tongue :P](./images/smilies/icon_razz.gif)
Niet voortdurend moeten inzitten dat je wel eens boven je limiet zou kunnen zitten, en daarom niet gewoon op internet doen wat je graag doet, is gewoon extra comfort.
En die 40 Mbps ten opzichte van 10Mbps, dat is geen theorie voor mij, daar maak ik iedere week gebruik van.
En toch voel je jezelf nog verheven boven de anderen.
ivob schreef:Bedoel je daarmee download/upload? Daar hebben we (zie ons gebruik - 100/10 - hiervoor) niet genoeg mee. Maar dat zal hun niet bedoelen wanthet was zonder limieten.
Dan moet je maar je "luxe" wat opgeven, hee, dat is dan de Vlaming die graag betaalt..."
Ik vind het nogal kinderachtig van je, alles wat jij niet nodig hebt is "luxe" en wie dat wil is een volgzame Vlaming die graag betaalt.
Maar als jij het nodig hebt is het plots een normale vereiste, waar je niet zonder kunt.