Sluipverbruik - meten is weten

Discussieforum over energiebedrijven (elektriciteit en gas), zonnepanelen, windenergie en andere.
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 384 keer
Bedankt: 740 keer

Juist, het is 240W. Tijdens mijn nacht shift schakel ik die in rond 21.45u en net geen 9 uur later gaat die weer uit. Op 1 nacht shift verbruikt die iets meer dan 2kWh. Deze maand 9 nachten gehad. TV alleen al verbruikt dus ruim 18kWh per maand. En dan zijn er nog dagen dat ik overdag ook thuiswerk. Reken gerust op 20kWh per maand.
Even specs bekeken van een Sony Bravia, die verbruikt tussen 52 en 67Wh. Er zijn dus wel degelijk toestellen die ongeveer een vierde verbruiken. Alleen zijn ze niet goedkoop.
MacMini M1 - MacMini M2 - Fritz!Box 7590 AX + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
heist_175
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 518 keer
Bedankt: 1176 keer

https://tweakers.net/televisies/vergeli ... VIVcCQUnoD
Panasonic TX-55LX650E = €576

Die verbruikt dus 180W minder dan uw huidige TV.
De aanschafprijs heb je (aan tarieven van €0,80/kWh) terugverdiend op minder dan 2 jaar, puur op verbruik alleen.
Aangezien je ook PV's hebt, is de berekening natuurlijk wat moeilijker. Elke verbruikte kWh van PV's kost geen €0,80 natuurlijk, maar wel de gemiste opportuniteitskost van gemiste export, dat zal (met een variabel contract) eerder €0,6/kWh zijn -> als je die PV-kWh niet verbruikt had, had je die geëxporteerd en eraan verdiend :).

Een alternatief is bij een (nacht)shift of telewerk de TV uit zetten en naar de radio/Spotify/YT luisteren?
Als ik geen meetings heb, luister ik naar YT of "lokale" muziek via een Bluetooth speaker vanop mijn GSM. Pakt heel weinig plaats in op mijn bureau. Moet ik 1 of 2 keer per week opladen :).
ivob
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 745 keer
Bedankt: 312 keer

Hoe dikwijls je iets moet opladen hangt uiteraard van het gebruik af.
Mijn BT-speaker opladen (UE megaboom) vraagt bv. in totaal 30 Wh.
En daar doet het in totaal een 10 uur mee.
Speelt wel niet autonoom daar moet dus ook nog het gebruik van de speler bij opgeteld worden.
Maar als dat een pc of tablet is welke in deze periode toch online moet zijn telt dat extra verbruik nauwelijks mee.
Sol Invictus!
Disclaimer: op het weergeven van ervaringen volgens de eigen situatie kunnen geen rechten door derden onttrokken worden.
heist_175
Moderator
Moderator

17,28Wh is de batterij, maar ik laad ze sneller op (voor de batterij leeg is dus).
Op een week zal dat 20-30Wh echt verbruik zijn + laadverliezen op de USB-C oplader.
ivob
Elite Poster
Elite Poster

De eerder weergegeven 30 Wh is inclusief laadverliezen want gemeten voor de lader.
Opladen gebeurt aan 14W - 16W.
Van 0 tot 80% opladen duurt 1Hr30' en tot 100% 2Hr30'.
Sol Invictus!
Disclaimer: op het weergeven van ervaringen volgens de eigen situatie kunnen geen rechten door derden onttrokken worden.
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster

heist_175 schreef: 28 sep 2022, 14:37 Een alternatief is bij een (nacht)shift of telewerk de TV uit zetten en naar de radio/Spotify/YT luisteren?
Ik kijk geen tv hoor. Ik gebruik mijn tv als 2de monitor. Op het werk gebruiken we allemaal 3 monitoren. Zonder tv als 2de monitor kan ik mijn werk niet (naar behoren) uitvoeren.
heist_175
Moderator
Moderator

Kan je dan niet beter een gewone monitor nemen?

Ik heb 2 keer een Iiyama G-Master GB2560HSU-B1, aangesloten op een docking station.
https://tweakers.net/pricewatch/1171637 ... ificaties/
Verbruik: 21W (op volle lichtsterkte)

Dan is het verschil met uw TV 220W, op een shift van 9u is dat 2kWh (€1,8 per dag, aan huidige stroomtarieven).
En zo'n monitor kost €150-200?
Teruverdiend op 1 jaar :).
cadsite
userbase crew
userbase crew
Uitgedeelde bedankjes: 311 keer
Bedankt: 710 keer
Provider
Te Koop forum

Laat die monitor door je werkgever betalen.
Terugverdiend op 0 seconden. 8)
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster

cadsite schreef: 28 sep 2022, 16:11 Laat die monitor door je werkgever betalen.
Terugverdiend op 0 seconden. 8)
Wij krijgen een vergoeding voor homeworking. Eerst 35 euro per maand voor de internet verbinding, nadien kwam daar nog 25 euro per maand bij voor stroom en verwarming. Denk niet dat mijn werkgever ook nog eens een monitor zal willen bekostigen.
Een monitor van Hannspree van 39,5 inch kost 253 euro en verbruikt 55Wh. Heb al een Hannspree hangen als tv en erg tevreden van. Ik heb wel ZP maar 's nachts heb je daar niet zo veel aan.
cadsite
userbase crew
userbase crew
Uitgedeelde bedankjes: 311 keer
Bedankt: 710 keer
Provider
Te Koop forum

Laat ons eerlijk zijn, €60 is een peulschil om thuis te werken.
Daar betaal je amper je extra verwarming mee.
Maar goed, ik versta het wel hoor, ik vraag ook niet graag gunsten aan mijn werkgever. Al zou ik het in dit geval toch eens doen. Zeker omdat het echt wel puur voor je werk is en niet voor jou.
ivob
Elite Poster
Elite Poster

Ik dacht dat het niet belastbare max. forfait momenteel 132,07* € per maand was.
Kosten eigen aan de werkgever: onder bepaalde voorwaarden kan aan alle telewerkers maandelijks een bureauvergoeding voor verwarming, elektriciteit, klein kantoormateriaal,... zonder socialezekerheidsbijdragen en bedrijfsvoorheffing worden toegekend (zie ons artikel over telewerk). Het maximumbedrag stijgt dus vanaf 1 januari 2022 naar 132,07 euro per maand.

Het staat de werkgever natuurlijk altijd vrij een hogere vergoeding toe te kennen indien deze bewezen kan worden.

Of bovenop de forfaitaire kost een bureauinrichting en bureaumaterialen (schermen, laptop, tablet, koptelefoon,...) op het adres van de werknemer te laten leveren indien deze telewerk doet.

Hangt uiteraard af van de werkgever en het resultaat van de loononderhandelingen (en extra voorwaarden) bekomen tussen werkgever en werknemer.

*Persoonlijk vind ik dit meer dan genoeg om de thuiswerkkosten te dekken. Internet hebben we sowieso aan huis en verwarmen doen we normaal ook altijd gezien er normaal gezien toch altijd iemand thuis is. Iedere thuis- en werksituatie is uiteraard verschillend.

Om half on topic te blijven: het gemeten meerverbruik (tussen 07:00 en 17:35 uur) van thuiswerk is hier per thuiswerkdag 510 Wh.
Sol Invictus!
pfuhu
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 17 keer
Bedankt: 78 keer
Te Koop forum

Ik zie dat ik hier een half jaar geleden gepost heb dat mijn IT-verbruik 230 watt bedroeg.

Voorbije maanden is dit al goed geminderd naar 180 watt (2 UPS'en zijn losgekoppeld - moet ze hier eens te koop aanbieden) en een aantal settings op NVR gewijzigd waardoor die nog amper CPU verbruikt.

Alles van IT hangt nu op de UPS-uitgang van de thuisbatterij ...
Plaats reactie

Terug naar “Energie en duurzame ontwikkeling”