112 bellen met gsm

Onderwerpen die nergens anders thuis horen en toch eerder technisch van aard zijn? Post ze hier!
krisken
Moderator
Moderator
Berichten: 19634
Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Uitgedeelde bedankjes: 1863 keer
Bedankt: 1003 keer
Contacteer:

Ordon schreef: Hmm, "ze kunnen een hoop geld"...

Ik zou zeggen: "Ze MOETEN dringend eens een hele grote zak geld gooien om onze noodcentrales én hun medewerkers de 21ste eeuw binnen te loodsen!"
  • meer medewerkers, goede opleidingen
  • één modern up-to-date platform voor de hulpdiensten (in de brede zin van het woord) in heel België.
In plaats van het "brique a braque systeem" van heden.
Ik wil zeker geen steen gooien naar de mensen op het veld: die mensen roeien met de schrale riemen die ze hebben.
Maar daar begint het al: te weinig volk.
Daar begint helaas het eerste probleem : een up to date platform voor de hulpdiensten in héél België. Daarvoor is België echt te klein en kost het teveel geld om zoiets te maken. Dat is echt iets dat op Europees niveau moet aangepakt worden. Ik weet dat ze op NS112 Gent al een versie of 10 achterlopen van de software (geen citygis, ben de naam even kwijt) en dat het eigenlijk een wonder is dat een voertuig nog uitgestuurd kan worden.

En dan zwijg ik nog over alle misérie bij ASTRID zelf, maar dit staat volledig los van dit topic...

Internet = Orange 100/10Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
thepretorian
Pro Member
Pro Member
Berichten: 240
Lid geworden op: 07 jan 2009, 18:19
Uitgedeelde bedankjes: 44 keer
Bedankt: 15 keer

[
Ordon schreef: Ik zou zeggen: "Ze MOETEN dringend eens een hele grote zak geld gooien om onze noodcentrales én hun medewerkers de 21ste eeuw binnen te loodsen!"
  • meer medewerkers, goede opleidingen
  • één modern up-to-date platform voor de hulpdiensten (in de brede zin van het woord) in heel België.
In plaats van het "brique a braque systeem" van heden.
Ik wil zeker geen steen gooien naar de mensen op het veld: die mensen roeien met de schrale riemen die ze hebben.
Maar daar begint het al: te weinig volk.
Het infrastructuur heeft recent nog een update gehad van lokaal (eigen servers) per centrale naar een cloud/datacenters omgeving waardoor alles in een vmware draait. Niet echt een verbetering gezien alles door dezelfde datalijnen gaat en soms millisecondes vertraging is. Als er problemen zijn bij de ene centrale gegarandeerd dat de andere ook zal volgen (cascade effect).

Voor het personeel zelf, de selecties via Selor duren veel te lang, vaak niet genoeg budget, verloning is gemiddeld, de realiteit vs wat men denkt wat een noodcentrale doet (zoals op tv of in een film). Persoonlijk vind ik dat de buurlanden beter doen met alles.

krisken schreef: Daar begint helaas het eerste probleem : een up to date platform voor de hulpdiensten in héél België. Daarvoor is België echt te klein en kost het teveel geld om zoiets te maken. Dat is echt iets dat op Europees niveau moet aangepakt worden. Ik weet dat ze op NS112 Gent al een versie of 10 achterlopen van de software (geen citygis, ben de naam even kwijt) en dat het eigenlijk een wonder is dat een voertuig nog uitgestuurd kan worden.
Dat hebben ze geprobeerd met project 112 een 10 tal jaar geleden. De bedoeling was een state of the art platform te creëren. Zodat de informatie kon gedeeld worden tussen alle hulpdiensten. Samenvoegen van 101 en 112 in 1 centrale. Mensen opleiden als "Neutrale" calltakers. Tot op heden is dit nog niet geslaagd. Het platform is ondertussen verouderd. Softwares loopt achter etc. Men zat in sommige centrales tot vorig jaar nog op Windows xp te draaien.

De software dat je waarchijnlijk bedoelt is CAD, computer aided dispatch gemaakt door Hexagon/Intergraph.
Ordon
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1573
Lid geworden op: 27 apr 2019, 06:52
Uitgedeelde bedankjes: 36 keer
Bedankt: 70 keer

thepretorian schreef:Voor het personeel zelf, de selecties via Selor duren veel te lang, vaak niet genoeg budget, verloning is gemiddeld, de realiteit vs wat men denkt wat een noodcentrale doet (zoals op tv of in een film). Persoonlijk vind ik dat de buurlanden beter doen met alles.
Wat ik hoor van mensen die al meer dan twintig jaar op de dispatching zitten: men lijkt het noodlot te willen tarten qua personeel...
Te weinig mensen: alle hens aan dek.
Tot ze beginnen uitvallen...
Nog meer druk op het resterende personeel.
Komt niet goed hé.
Plaats reactie

Terug naar “Allerlei”