Belgische ‘groene’ betaalapp rekent op doorbraak met Google Pay

Stroper
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 96 keer
Bedankt: 174 keer
Provider

satsurfer schreef:Bij mijn weten kan je niet betalen met een mastercard in vb. Albert Heijn, Colruyt, huisarts of een kleine zelfstandige. :eek:
Albert heyn & Colruyt klopt.
Bij de huisarts(en kleine zelfstandige) hangt het volledig af van het contract dat ze hebben met hun betaalprovider(en wie dat is).
Als ik bij de dichtsbijzijnde bakker met een HelloBank-Bancontact/Visa kaart betaal, dan kiest de terminal by default Visa ipv. Bancontact(is wel geen typisch ATOS/Worldline bakje, dus ik vermoed dat ze Bancontact zelfs niet ondersteunen).
satsurfer
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 626 keer
Bedankt: 385 keer
Provider

Ja, genoeg waar het niet werkt. Soit, die handelaar mag opdraaien voor heel die mastercard, 'groene' gedoe.
Keytrade werkt er niet mee, helaas ook gpay niet met Keytrade.
cadsite
userbase crew
userbase crew
Uitgedeelde bedankjes: 311 keer
Bedankt: 710 keer
Provider
Te Koop forum

Huh?
Keytrade werkt perfect met bonsai.
Tomsworld
Elite Poster
Elite Poster
Bedankt: 244 keer
Provider

satsurfer schreef:Ja, genoeg waar het niet werkt. Soit, die handelaar mag opdraaien voor heel die mastercard, 'groene' gedoe.
Keytrade werkt er niet mee, helaas ook gpay niet met Keytrade.
Gelukkig hebben debit visa / mastercard een ander kostenschema dan de credit varianten.

https://nl.worldline.com/content/dam/wo ... 1.pdf.html

maestro consumer domestic & visa of mastercard debiet consumer domestic is bijna gelijk. Dus duurder is het niet.

Het feit is wel dat die nuances ontbreken vaak in contracten of kanalen open zetten.

Velen zijn fixed fees

https://www.six-payment-services.com/da ... elgium.pdf
satsurfer
Elite Poster
Elite Poster
Provider

Ik weet dat het met Bancontact overal werkt.

En ga echt niet vragen aan huisarts of bakker welke kaart hun het minste kosten oplevert.

En eerlijk gezegd, een bankkaart tegen de terminal duwen gaat nog altijd het snelst.

En in colruyt toon ik mijn Xtra QR-code 1x en worden mijn facturen automatisch betaald (met B2B 3% korting waardebonnen?
Ratface
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 70 keer
Bedankt: 64 keer

satsurfer schreef:Euhm, met NFC en android werkt dit ook draadloos (zelfs met sommige banken ook smartwatch)
Ahja? En wanneer is het de laatste keer geweest dat je dit hebt gedaan? NFC functionaliteit werd namelijk verwijderd uit de app in maart vorig jaar.

Bron:
https://datanews.knack.be/ict/nieuws/ba ... 1660252005
Bert1
Starter
Starter
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
Bedankt: 1 keer

cadsite schreef:
Ratface schreef:Hoe gaat dit in zijn werk?
Via de bonsai app krijg je een cashback op sommige aankopen. Spotify staat daar tussen en geeft €2 per betaling.

Mocht je de app nog niet hebben kan ik je een ref-link geven via pb, dan krijg jij en ik elk €5 na je eerste 10 betalingen.

Persoonlijk vind ik de app vooral handig omdat ik zo via google pay met mijn gsm kan betalen.
Je mag je link naar mij doorsturen :-D thx!
satsurfer
Elite Poster
Elite Poster
Provider

Oeps, 10/8 met payconiq app, maar zie geen betaling gebeurd is id app. Zal via Belfius gebeurd zijn.

Sowieso, was al 2 jaar a/h te laten proberen werken met keytrade. Hopeloos.

Kan geloven dat ze zo weinig draadloze betalingen hadden. Werkte gewoon niet.

Zou droom geweest zijn in combo met smartwatch (Wear OS)
Bert1
Starter
Starter
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer

Bert1 schreef: 12 aug 2022, 09:06
cadsite schreef:
Ratface schreef:Hoe gaat dit in zijn werk?
Via de bonsai app krijg je een cashback op sommige aankopen. Spotify staat daar tussen en geeft €2 per betaling.

Mocht je de app nog niet hebben kan ik je een ref-link geven via pb, dan krijg jij en ik elk €5 na je eerste 10 betalingen.

Persoonlijk vind ik de app vooral handig omdat ik zo via google pay met mijn gsm kan betalen.
Je mag je link naar mij doorsturen :-D thx!
Of iemand anders die een link wil delen?
jan5787
Member
Member
Uitgedeelde bedankjes: 33 keer
Bedankt: 33 keer

Bert1 schreef: 16 aug 2022, 21:23 [

Of iemand anders die een link wil delen?
Pm gestuurd
devilkin
Administrator
Administrator
Uitgedeelde bedankjes: 1057 keer
Bedankt: 663 keer
Provider
Te Koop forum

Heeft er iemand ergens een overzicht van welke cashbacks er juist te vinden zijn in de Bonsai app? Geen zin om daarvoor een account aan te maken.
Het zeer beperkte lijstje op hun website is niet nuttig...
Telenet All-Internet -- using CV8560E & OPNsense on PCEngines APU2E4
Proximus & Mobile Vikings -- Using OnePlus 8 Pro (ROM: Stock)
Stroper
Elite Poster
Elite Poster
Provider

Voor de cashbacks zou ik het niet doen, (weet wel niet of die persoonlijk zijn of niet).
Momenteel kan ik enkel cashbacks krijgen van
https://www.coconmassage.be
https://helvenevents.be
https://poescafe.com

Daarnaast zijn er in de app nog spaarkaarten(Leaves) voor cafés, discotheken en restaurants over gans Vlaanderen.
Versuz
Hollywood bar
Balls & Glory
ROAST Coffee bar.

(Maar heb geen zin om het ganse lijstje te kopiëren) :wink:
Sowieso, ligt het merendeel ver van mijn woon- of werkplek.

Ik ben nu al bijna 2 jaar Bonsai klant en heb slechts 3 cashbacks gebruikt(NMBS, Starbucks & Cambio).
devilkin
Administrator
Administrator
Uitgedeelde bedankjes: 1057 keer
Bedankt: 663 keer
Provider
Te Koop forum

Merci, geeft al een beeld.
Telenet All-Internet -- using CV8560E & OPNsense on PCEngines APU2E4
Proximus & Mobile Vikings -- Using OnePlus 8 Pro (ROM: Stock)
cadsite
userbase crew
userbase crew
Provider
Te Koop forum

Cashbacks nu, misschien interssant: undo
Verder, veel cafe.s in het Antwerpse en Gent.
Een andere leuke is de vriendencode. Elk €5 bij de eerste 10 betalingen van een nieuw aangebracht lid.

Ik heb bonsai vooral als backup voor als ik mijn portefeuille (weer) eens vergeten ben.
ahrand
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 55 keer
Bedankt: 38 keer

Ik doe het ook niet voor de cashbacks maar gebruik het wel dagelijks. Door 1 bankkaart te delen met mijn vrouw en ik de Bonsai app kunnen we toekomen met een gratis bankrekening (1 bankkaart, geen creditkaart). Daar zit mijn 'verdien'model. Er zijn maar erg weinig winkels waar je het niet kan gebruiken, ook in het buitenland, zelfs aan de péage in Frankrijk.
satsurfer
Elite Poster
Elite Poster
Provider

ik heb Keytrade en moet geen bankkaart 'delen'. 5 cent/verrichting. en gratis VISA met veel verzekeringen als je een aantal verrichtingen/jaar doet.
een bankkaart gebruiken gaat nog altijd sneller dan al die apps.
cadsite
userbase crew
userbase crew
Provider
Te Koop forum

Ik heb ook Keytrade en heb die rekening gekoppeld aan Bonsai.
Dan krijg je toch je 5 cent en heb je een extra backup voor als je je kaart eens niet mee hebt.
Het kost niets, dus ideaal als backup.
satsurfer
Elite Poster
Elite Poster
Provider

Toch niet als je in de AH staat.
Stroper
Elite Poster
Elite Poster
Provider

satsurfer schreef: 31 dec 2023, 18:57 Toch niet als je in de AH staat.
Ik kan met Bonsai perfect betalen in de AH.
Flying
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 80 keer
Bedankt: 80 keer
Provider

Dat lijkt me oprecht sterk. Bij mij werkt dat net niet in de AH. Ze aanvaarden geen VISA of MasterCard. Of er zou recent nog iets gewijzigd moeten zijn. Ik had vorige maand nog een weigering.
cadsite
userbase crew
userbase crew
Provider
Te Koop forum

Als ik het juist heb werkt ah met zelfstandige uitbaters. Die kunnen dus zelf bepalen wat ze aanvaarden.
Stroper
Elite Poster
Elite Poster
Provider

Flying schreef: 01 jan 2024, 08:26 Dat lijkt me oprecht sterk. Bij mij werkt dat net niet in de AH. Ze aanvaarden geen VISA of MasterCard. Of er zou recent nog iets gewijzigd moeten zijn. Ik had vorige maand nog een weigering.
Visa/Mastercard debit zullen ze sowieso vroeger of later moeten aanvaarden, aangezien de meeste banken in BE/NL geen Maestro meer uitgeven. En diegenen die het wel nog doen(ING) zullen binnenkort door hun voorraad zitten.

Probleem is wel dat "Bonsai" zich identificeert als Credit ipv. Debit, maar toch aanvaard AH hem(misschien omdat ik in een grotere stad woon), maar er zijn dus AH's in België die het aanvaarden.
glda19
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 7 keer
Bedankt: 17 keer

Kan hier op vele plaatsen betalen waar ze krediet kaarten aanvaarden zelf in de cafee waar ik soms uit ga.
Juist bij de apotheek en de drankencentrale kan dit niet.
Ptoeneigh
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 584 keer
Bedankt: 140 keer

Credit is echt een groot nadeel tegenover de acceptatie van debit. Dan zou ik sowieso voor Curve gaan.
BMaster
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 42 keer
Bedankt: 45 keer

Wij gebruiken de bonsai app sinds vorig jaar, vooral omdat er toen festival-rewards te claimen waren bij een bepaald aantal betalingen. Ik heb me vooral op de Tomorrowland rewards gegooid toen, en we hebben zo een fles Solo Vida, Loop earplugs en een etentje in het Brasa restaurant op het festival gekregen.
ygeffens
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 148 keer
Bedankt: 108 keer
Provider
Te Koop forum

En tegen het einde van het jaar is het gedaan...

De Mastercard blijft werken tot 9/12/24
De app tot 13/1/25
I'm a bilingual. I'm a bilingual illiterate. I can't read in two languages.
johcla
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 683 keer
Bedankt: 156 keer
Provider

Ik vind Bonsai zeer handig, vermits mijn bank geen Google Pay ondersteunt.
Wat zijn de beste alternatieven?
Stroper
Elite Poster
Elite Poster
Provider

Het enigste min-of-meer gelijkaardige alternatief is Curve, werkt natuurlijk enkel als je al een Visa/Mastercard Debit hebt ipv. een Maestro-kaart.

Voor de andere alternatieven moet je een aparte bankrekening openen bij Revolut,N26,bunq,Wise,... Die je(als buitenlandse rekening) ook moet melden bij je belastingen(muv. Wise want das een Belgische rekening).
Maar dat is dus niet zo straightforward als Bonsai.

Of je opent een 2de bankrekening bij Hello bank, das sinds het stopzetten van Banx, de enigste gratis manier om Google/Apple Pay te krijgen bij een Belgische bank.
BMaster
Elite Poster
Elite Poster

Deze volg ik ook even, als Keytrade bank klant. Een rekening openen bij een andere bank, enkel hiervoor, is zo omslachtig :(
cadsite
userbase crew
userbase crew
Provider
Te Koop forum

Van al de alternatieven is Wise wel nog een eenvoudige oplossing.

Ik heb dat anderhalf jaar geleden genomen omdat ik een weekje Londen plande en op die manier hoge transactiekosten kon vermijden.

Een rekening bij hen openen stelt niets voor, er zijn geen kosten en je krijgt er zelfs intrest op de zichtrekening.
BMaster
Elite Poster
Elite Poster

Maar het is nog altijd een extra rekening en dus extra gedoe om te zorgen dat er geld genoeg op staat Enzo...
johann
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 17 keer
Bedankt: 43 keer
Provider

De Mastercard van MeDirect is ook gratis - voor wie iets met een Belgische IBAN zoekt (maar: géén Bancontact).
9livesuni
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 6 keer
Bedankt: 91 keer
Provider

Het steeds hernieuwen van de bonsaikoppeling was ZOOOO vermoeiend.
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 571 keer
Bedankt: 709 keer
Te Koop forum

Stroper schreef: 09 okt 2024, 18:29Het enigste min-of-meer gelijkaardige alternatief is Curve, werkt natuurlijk enkel als je al een Visa/Mastercard Debit hebt ipv. een Maestro-kaart.
Zijn de kaarten van Argenta mastercard debit?

Zijn er bij curve kosten of andere nadelen?

Het zou veel beter zijn als de Belgische banken hedendaagse zaken als apple/google pay gewoon zouden ondersteunen.
Wil je iemand kwaad maken, vertel hem dan leugens. Wil je iemand razend maken, vertel hem dan de waarheid.
Splitter
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 68 keer
Bedankt: 598 keer
Te Koop forum

hier revolut (al van voor dat officieel een bank was), gekoppeld aan google pay, en in gebruik puur als een prepaid dingetje:
geld opladen om de zoveel tijd, en als ik dan met google pay betaal, gaat dat van het revolut krediet af.

het openen van een revolut account is geen moeite, en het aangeven in de belastingen.... daar ben ik persoonlijk niet zeker van.
enerzijds heeft de belasting al je informatie (KYC procedure binnen revolut + account in europa), anderzijds is het voor mij geen "bank" maar een "prepaid visakaart app" en een prepaid visa moet je ook niet aangeven, toch ?

ben wel benieuwd wanneer revolut een belgische banklicentie gaat krijgen (ze hebben ondertussen, naast litouwen, ook al ierland, nederland, frankrijk, en spanje)
boonpwnz
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 89 keer
Bedankt: 169 keer
Provider
Te Koop forum

Splitter schreef: 10 okt 2024, 10:05

het openen van een revolut account is geen moeite, en het aangeven in de belastingen.... daar ben ik persoonlijk niet zeker van.
enerzijds heeft de belasting al je informatie (KYC procedure binnen revolut + account in europa), anderzijds is het voor mij geen "bank" maar een "prepaid visakaart app" en een prepaid visa moet je ook niet aangeven, toch ?

Ik geef h et wel aan puur omdat het altijd in het CRS verslag vermeld staat. Dat is hetzelfde met crypto Beursrekeningen in feite. Het hoeft niet altijd een banknummer zijn.
Anseric
Starter Plus
Starter Plus
Twitter: Anserics
Uitgedeelde bedankjes: 6 keer
Provider

Splitter schreef: 10 okt 2024, 10:05 hier revolut (al van voor dat officieel een bank was), gekoppeld aan google pay, en in gebruik puur als een prepaid dingetje:
geld opladen om de zoveel tijd, en als ik dan met google pay betaal, gaat dat van het revolut krediet af.

ben wel benieuwd wanneer revolut een belgische banklicentie gaat krijgen (ze hebben ondertussen, naast litouwen, ook al ierland, nederland, frankrijk, en spanje)
Vorig jaar gaven ze al aan te starten met Belgische rekeningnummers maar geen idee hoe ver dat inderdaad al staat.
Stroper
Elite Poster
Elite Poster
Provider

Splitter schreef: 10 okt 2024, 10:05 het openen van een revolut account is geen moeite, en het aangeven in de belastingen.... daar ben ik persoonlijk niet zeker van.
't Is niet omdat je het gebruikt als prepaid kaart, dat je het niet moet aangeven. Ze controleren daarop en je moet het zelf actief aangeven, als het geen Belgisch rekeningnummer heeft.
'k Heb zelf ooit een waarschuwing gehad omdat ik nog een Nederlandse bunq-rekening had, waar al maanden exact € 0 op stond.
cadsite
userbase crew
userbase crew
Provider
Te Koop forum

Ik kreeg gisteren een mail van de boekhoudster dat ze een "buitenlandse rekening" van mij door hadden gekregen van "Duitsland en Nederland".
Ik heb even wat gespeeld op Degiro en was het zelfs al vergeten.
De belastingen waren dat dus niet vergeten...
wied
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 355 keer
Bedankt: 282 keer

Dizzy schreef: 10 okt 2024, 09:38 ...hedendaagse zaken als apple/google pay gewoon zouden ondersteunen...
Dat doen ze toch al lange tijd met Visa en Paypal. En vanaf volgend jaar:
https://businessam.be/visa-vtap-stablecoins-crypto/
Bron: BusinessAM (=betaalmuur)
Scarlet Loco, FVD/OVH/Tempo Easy, Scarlet Cherry, Netflix, Astra1&2 FTA
Plaats reactie

Terug naar “Geldzaken”