pagina's uit online schoolboek afdrukken

Onderwerpen die nergens anders thuis horen en toch eerder technisch van aard zijn? Post ze hier!
1207
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3395
Lid geworden op: 11 jun 2009, 11:02
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 95 keer

axs schreef: er zijn - zoals in elke sector - ook uitzonderingen die puur hun uurtjes gaan kloppen. Helaas voor ‘onze’ kinderen een zeer jammerlijke situatie.
misschien hebben die mensen aan eht begin van hun carrière ook die zotternij doorlopen in eht belang vd kinderen.
om dan vast te stellen hoe zwaar er van hen geprofiteerd wordt
op een bepaald moment stopt het gewoon.

nu goe
kinderen in het middelbaar die ingenieur willen worden meoten nu een middelbare school vinden waar het vak wiskunde ngo door een wiskundige gegeven wordt
Gebruikersavatar
cadsite
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4657
Lid geworden op: 20 jan 2015, 16:10
Locatie: Kortrijk
Uitgedeelde bedankjes: 169 keer
Bedankt: 344 keer
Contacteer:

1207 schreef:
axs schreef: er zijn - zoals in elke sector - ook uitzonderingen die puur hun uurtjes gaan kloppen. Helaas voor ‘onze’ kinderen een zeer jammerlijke situatie.
misschien hebben die mensen aan eht begin van hun carrière ook die zotternij doorlopen in eht belang vd kinderen.
om dan vast te stellen hoe zwaar er van hen geprofiteerd wordt
op een bepaald moment stopt het gewoon.
Zou inderdaad heel goed kunnen.

Ik twijfel ook heel sterk of ik nog verder ga in 't onderwijs.
OK, je moet weinig uren les geven, maar de verwachtingen zijn uiteraard meer. Als dat allemaal efficiënt gaat is dat geen probleem, maar 60km (enkele rit) moeten rijden voor iets dat perfect telefonisch kan. Avond'vergaderingen' die eigenlijk gewoon mededelingen zijn. Het complete gebrek aan samenwerking onder leerkrachten, de constante aanvallen tegen leerkrachten. Kijk bijvoorbeeld weer naar wat de jong-nazi partij weer bezig is.
duizend
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1881
Lid geworden op: 23 apr 2008, 20:36
Uitgedeelde bedankjes: 153 keer
Bedankt: 187 keer

heist_175 schreef: Geloof me vrij: met 40u kom je er bijlange niet. Het zal van 20/8 tot 10/7 eerder gemiddeld 50-60u per week zijn (incl weekenddagen etc).

3de graad 20 lesuren. Mijn vrouw staat in de 3de graad, dus moet "heel weinig" uren doen. En een lesuur is zelfs geen echt uur :)
Komaan zeg, tegen de 40 uur per week, elke week bovenop de lesuren om wat administratie te doen en wat vergaderingen en oudercontacten bij te wonen.

En dat dan ook nog eens drie weken in de grote vakantie, nog eens 180 uur …
En het lesgeven stopt al begin juni met de examens.

Dringend wat efficiënter beginnen werken ipv bezigheidstherapie :lol:

Al een geluk dat ze in de herfst, krokus, kerst en paasvakantie niet werkt. :angel:
Gebruikersavatar
cadsite
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4657
Lid geworden op: 20 jan 2015, 16:10
Locatie: Kortrijk
Uitgedeelde bedankjes: 169 keer
Bedankt: 344 keer
Contacteer:

duizend schreef:En het lesgeven stopt al begin juni met de examens.
Voor een stuk kan ik je volgen hoor, maar hier ga je behoorlijk in de mist.
De maand juni is verre van een rustige maand hoor. Examens voorbereiden kost veel tijd. Althans als je het goed wilt doen.
Idem voor het verbeteren.

Maar nu komen we weer bij hetzelfde oud zeer.

Als je wilt kan je het jezelf héél gemakkelijk maken. Gewoon examens maken door enkele oefeningen uit het invulboek over te schrijven en uiteraard jaarlijks hergebruiken, liefst multiple choise, dat verbetert ook snel.
Maar leerkrachten die hun job wel serieus nemen hebben hier echt wel een hele kluif aan.

Het jammere is dat die profiteurs in het onderwijs vaak vrij spel krijgen. Ik heb zelf stage gelopen bij zo iemand en mijn dochter krijgt er nu, 8 jaar later, les van. Die mens steekt nog altijd geen kl*ten uit. Heel pijnlijk dat.
duizend
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1881
Lid geworden op: 23 apr 2008, 20:36
Uitgedeelde bedankjes: 153 keer
Bedankt: 187 keer

Ik denk dat het wel duidelijk is dat er een gulden middenweg bestaat, waar je met maximaal 36 tot 40 uur per week te werken ruimschoots toekomt om je onderwijsjob op hoog niveau uit te voeren.
Gebruikersavatar
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 13045
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer

duizend schreef:
heist_175 schreef: Geloof me vrij: met 40u kom je er bijlange niet. Het zal van 20/8 tot 10/7 eerder gemiddeld 50-60u per week zijn (incl weekenddagen etc).

3de graad 20 lesuren. Mijn vrouw staat in de 3de graad, dus moet "heel weinig" uren doen. En een lesuur is zelfs geen echt uur :)
Komaan zeg, tegen de 40 uur per week, elke week bovenop de lesuren om wat administratie te doen en wat vergaderingen en oudercontacten bij te wonen.
Die 20 lesuren is wat op school gepresteerd wordt, maar die lessen komen niet uit de lucht vallen natuurlijk. Die lessen moeten ook voorbereid worden. Er moeten ook toesten opgesteld worden en nadien verbeterd. Niet bij elk vak is dat op papier, dat zijn ook filmpjes etc (leerlingen maken een filmpje, maar dat moet beluisterd/bekeken en gequoteerd worden).
Dat valt allemaal onder lesgeven, zo vul je al quasi de "40 uren" waar je naar verwijst.

En dan komt er administratie en "overhead" bij: contact met ouders & leerlingen via SmartSchool, ondercontacten, vakgroepen, ...

De gemakkelijke guldenmiddenweg waar je naar verwijst bestaat alvast niet met 40u per week. Dan kom je ruimschoots tekort.
Dat gaat mss op voor LO: "mm, wat gaan we vandaag doen: sjotten". Dat zo zowat de lesvoorbereiding zijn :bdaysmile:

(het is duidelijk dat mijn vrouw geen LO geeft)
1207
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3395
Lid geworden op: 11 jun 2009, 11:02
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 95 keer

feit blijft nu eenmaal dat de uitval van beginnende leerkrachten belachelijk hoog is
ze gaan allemaal de privé in en hebben nadien geen probleem met een echte 35-40 uren week (iets dat in eht onderwijs blijkbaar niet bestaat).

de redenen vd uitval zijn divers maar de uitval en het tekort is wel een feit
Gebruikersavatar
Block
Erelid
Erelid
Berichten: 1740
Lid geworden op: 31 jul 2005, 01:08
Uitgedeelde bedankjes: 130 keer
Bedankt: 76 keer

ygeffens schreef:
Om het terug on topic te krijgen, heeft er iemand weet van een tool die 'wat silentkiller heeft gedaan' kan automatiseren?

Het is volgens mij één van de weinige boeken dat je (tijdelijk) vrij kan raadplegen? Mocht je er andere nodig hebben mag je gerust een pm sturen.

(Misschien topic splitsen ofzo?)
select replace * from userbase.be where topic ('got hostile', 'got friendly and polite');
ygeffens
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1308
Lid geworden op: 08 sep 2011, 19:19
Locatie: Arendonk
Uitgedeelde bedankjes: 101 keer
Bedankt: 69 keer

Bedankt voor het aanbod.

Soms zie je een handleiding die niet te downloaden is.
Soms heeft mijn vrouw uit een publicatie enkele pagina's nodig om te verwerken in bvb een overhoring of in leerstof.

Je zou dan eerst toestemming moeten vragen aan degene die het heeft gepubliceerd, maar daar gaat dan tijd over.
Dan zoom ik in, maak screenshots, plak de boel samen, ... niet ideaal.

Het komt gewoon meer dan eens per maand voor voor enkele pagina's. En om daar telkens iemand mee "lastig te vallen" hoopte ik op iets kant en klaar.

Anyway, ik doe wel verder zoals ik bezig was.
I'm a bilingual. I'm a bilingual illiterate. I can't read in two languages.
Gebruikersavatar
Block
Erelid
Erelid
Berichten: 1740
Lid geworden op: 31 jul 2005, 01:08
Uitgedeelde bedankjes: 130 keer
Bedankt: 76 keer

Ik begrijp je pijn :lol: ygeffens

Ik doe dit ook zo voor mijn kinderen als ze iets kwijt zijn, of opnieuw willen maken voor de examens. Gaat dan maar of 2 of drie bladzijden.
select replace * from userbase.be where topic ('got hostile', 'got friendly and polite');
duizend
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1881
Lid geworden op: 23 apr 2008, 20:36
Uitgedeelde bedankjes: 153 keer
Bedankt: 187 keer

heist_175 schreef: De gemakkelijke guldenmiddenweg waar je naar verwijst bestaat alvast niet met 40u per week. Dan kom je ruimschoots tekort.
Dat gaat mss op voor LO: "mm, wat gaan we vandaag doen: sjotten". Dat zo zowat de lesvoorbereiding zijn :bdaysmile:

(het is duidelijk dat mijn vrouw geen LO geeft)
Ze geeft dan ook geen wiskunde, fysica, Frans, Engels, Nederlands …

Er komen immers jaarlijks geen tig van nieuwe woordjes en geen nieuwe grammaticale regels uit hè.
Ook de wiskunde en fysica op niveau secundair verandert niet echt jaarlijks.
Het zijn immers totaal geen rocket scientists waar je les aan geeft denk ik dan…

Als je wat lean werkt heb je met 40 uur per week ruimschoots overschot.
Als je maar wat ligt aan te prullen en blijft tweaken aan je voorbereiding en examens en,…
Tja, dan ben je natuurlijk langer bezig, maar dan is het geen werk, maar een hobby.

Wel tof om te lezen dat er blijkbaar een rangorde is in het lerarencorps, waarbij de LO leraars het veel gemakkelijker hebben dan de ocharme 60 uur per week zwoegers :lol:
Gebruikersavatar
Block
Erelid
Erelid
Berichten: 1740
Lid geworden op: 31 jul 2005, 01:08
Uitgedeelde bedankjes: 130 keer
Bedankt: 76 keer

Heb je andere boek id's die ik kan proberen ygeffens? Die van jouw was 1317054.

Code: Selecteer alles

wget -c https://view.publitas.com/75485/1317054/pages/07c5eed7-e1e4-4edd-87d3-286402901a91-at2000.jpg
(Haalt 1 jpg file op van jouw werkboek in hoogste resolutie)


edit: zelf één gevonden maar moet wel degelijk elke keer via een json formatter.

https://view.publitas.com/plantyn/wezo-3-2u/page/2-3 boek id is '1316895'
select replace * from userbase.be where topic ('got hostile', 'got friendly and polite');
Vaganzza
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2929
Lid geworden op: 04 jan 2013, 22:33
Uitgedeelde bedankjes: 56 keer
Bedankt: 190 keer

NuKeM schreef:Ik merk dat de sfeer aan het omslaan is, laten we het gemoedelijk houden. Ieders mening,inzichten en ervaring zijn welkom en daar mag op gereageerd worden, maar niet te aanvallend a.u.b.
Ik merk vooral dat er hier weer veel betweters zitten die van de praktijk geen flauw benul hebben en/of onzin uitkramen over de vakantieregeling/werkritme/.... Alle leden van wie hun partner in het onderwijs staat of dat nu in het secundair, lager of kleuter is, vertellen hetzelfde verhaal.

Meer woorden ga ik er niet meer aan vuil maken in dit topic, maar de moderatie mag ook die toer wel opgaan om de fantasten een halt toe te roepen.
Internet & TV: Orange Love Trio
GSM: Go Plus + Carrefour Mobile (vervanging vaste lijn)
Mifi: Tempo Giga

 iPhone 11 64GB SG |  Mac Mini (2020 M1 16GB 1TB SSD) |  Retina MacBook Pro 13" (2017 8GB 128GB SSD) |  iPad Air 5Gen (2022) 64GB blauw |  Apple TV 4 | Ubiquiti Unifi: USW-16-POE Gen 2, Cloud Key Plus Gen 2 en 5x UAP-AC-PRO
Gebruikersavatar
cadsite
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4657
Lid geworden op: 20 jan 2015, 16:10
Locatie: Kortrijk
Uitgedeelde bedankjes: 169 keer
Bedankt: 344 keer
Contacteer:

Vaganzza schreef:Ik merk vooral dat er hier weer veel betweters zitten die van de praktijk geen flauw benul hebben en/of onzin uitkramen over de vakantieregeling/werkritme/.... Alle leden van wie hun partner in het onderwijs staat of dat nu in het secundair, lager of kleuter is, vertellen hetzelfde verhaal.

Meer woorden ga ik er niet meer aan vuil maken in dit topic, maar de moderatie mag ook die toer wel opgaan om de fantasten een halt toe te roepen.
Het probleem is vaak dan verdedigers zich baseren op partner/vrienden/zichzelf die het goed voorhebben en dus meer dan anderen werken.

De afbrekers baseren zich op de profiteurs die geen klop uitsteken maar vastbenoemd zijn en de school te tam/lui/bang/berust is om hen buiten te kegelen.
Vaganzza
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2929
Lid geworden op: 04 jan 2013, 22:33
Uitgedeelde bedankjes: 56 keer
Bedankt: 190 keer

Ben er zeker van dat je eerste omschrijving de overgrote groep is en de 2e groep maar een minieme fractie is (je hebt nu éénmaal overal proletariaat).

Want het is dan toch raar dat hier op het forum iedereen die het verhaal vertelt van wie ze kennen krak hetzelfde is... En diegenen die hier iets anders vertellen geen enkele band hebben met het onderwijsveld waarover ze spreken. Maar goed, dat zal mijn boerenverstand zijn die in deze tijden niet aangesproken meer mag worden.
Internet & TV: Orange Love Trio
GSM: Go Plus + Carrefour Mobile (vervanging vaste lijn)
Mifi: Tempo Giga

 iPhone 11 64GB SG |  Mac Mini (2020 M1 16GB 1TB SSD) |  Retina MacBook Pro 13" (2017 8GB 128GB SSD) |  iPad Air 5Gen (2022) 64GB blauw |  Apple TV 4 | Ubiquiti Unifi: USW-16-POE Gen 2, Cloud Key Plus Gen 2 en 5x UAP-AC-PRO
Gebruikersavatar
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 13045
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer

duizend schreef:
heist_175 schreef: De gemakkelijke guldenmiddenweg waar je naar verwijst bestaat alvast niet met 40u per week. Dan kom je ruimschoots tekort.
Ze geeft dan ook geen wiskunde, fysica, Frans, Engels, Nederlands …
Toch wel :), zij het niet al die vakken.
Er komen immers jaarlijks geen tig van nieuwe woordjes en geen nieuwe grammaticale regels uit hè.
Ook de wiskunde en fysica op niveau secundair verandert niet echt jaarlijks.
Het zijn immers totaal geen rocket scientists waar je les aan geeft denk ik dan…
Mja, en waarom zou dát relevant zijn?
Of dacht je dat je een les maar 1 keer moet voorbereiden? Differentiatie? Voorbeelden, teksten, ... "uit het leven gegrepen"?
Of willen we terug naar voorbeelden die totaal geen voeling hebben met de leerlingen? Bellen met een draaischijf? Een casette beluisteren?
:lol:
Tja, dan ben je natuurlijk langer bezig, maar dan is het geen werk, maar een hobby.
Heerlijk, zo zonder kennis een stelling poneren.
Maar serieus, zo werkt het dus niet
Wel tof om te lezen dat er blijkbaar een rangorde is in het lerarencorps, waarbij de LO leraars het veel gemakkelijker hebben dan de ocharme 60 uur per week zwoegers :lol:
Of dat ook in de leeraarskamer gezegd wordt, weet ik niet.
Het lijkt mij nogal evident dat een leerkracht LO nauwelijks lesvoorbereiding heeft, al helemaal geen verbeterwerk etc. Mogelijks moet die geen 22/21/20 lesuren doen, maar meer.
cadsite schreef:Het probleem is vaak dan verdedigers zich baseren op partner/vrienden/zichzelf die het goed voorhebben en dus meer dan anderen werken.

De afbrekers baseren zich op de profiteurs die geen klop uitsteken maar vastbenoemd zijn en de school te tam/lui/bang/berust is om hen buiten te kegelen.
Bestaat dat nog?
In het lager onderwijs ken ik er nog enkele, allen bijna op pensioenleeftijd (echt nog 1 of 2 jaar).
Uit mijn eigen secundair herinner ik me geen enkele leerkracht die geen klop deed.
Gebruikersavatar
cadsite
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4657
Lid geworden op: 20 jan 2015, 16:10
Locatie: Kortrijk
Uitgedeelde bedankjes: 169 keer
Bedankt: 344 keer
Contacteer:

heist_175 schreef: Bestaat dat nog?
In het lager onderwijs ken ik er nog enkele, allen bijna op pensioenleeftijd (echt nog 1 of 2 jaar).
Uit mijn eigen secundair herinner ik me geen enkele leerkracht die geen klop deed.
Ik,heb het hier al eens gezegd.
Zo’n 8 jaar geleden had ik kijkstage bij zo’n leerkracht.
Het afgelopen jaar kreeg de oudste dochter les van hem. Geen haar veranderd.
Youtube filmpjes en op het einde van de ‘les’ het geprojecteerde invulboek aanvullen.
Leeftijd? Ergens in de 40 gok ik.
Dit is gelukkig een minderheid, maar dat steekt de ogen uit natuurlijk.
duizend
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1881
Lid geworden op: 23 apr 2008, 20:36
Uitgedeelde bedankjes: 153 keer
Bedankt: 187 keer

heist_175 schreef: Of dacht je dat je een les maar 1 keer moet voorbereiden? Differentiatie? Voorbeelden, teksten, ... "uit het leven gegrepen"?
Of willen we terug naar voorbeelden die totaal geen voeling hebben met de leerlingen? Bellen met een draaischijf? Een casette beluisteren?
Ja hoor met deze voorbeelden heb je natuurlijk uren werk om elk jaar je lesvoorbereiding aan te passen.
Vraag me echt af welke “uit het leven gegrepen” voorbeelden er jaarlijks aangepast moeten worden “aan de actualiteit” om bvb driehoeksmeetkunde uit te leggen.
heist_175 schreef:
Tja, dan ben je natuurlijk langer bezig, maar dan is het geen werk, maar een hobby.
Heerlijk, zo zonder kennis een stelling poneren.
Maar serieus, zo werkt het dus niet
Dat is toch de discussie die ik hoor tussen docenten onderling in mijn kennisenkring.
Er zit er inderdaad eentje tussen die geen klop doet buiten zijn lesuren en wat admin en vergaderingen waar hij niet onderuit kan. Van de anderen hoor ik dat het een full time job is (waar ik volledig mee akkoord ga) maar dat ze er gemakkelijk komen met minder dan 40 uur per week. Al de rest is spielerei :lol:
Er zitten inderdaad soms weken van meer dan 60 uur tussen, maar er zijn ook genoeg weken met minder dan 30…
heist_175 schreef: Het lijkt mij nogal evident dat een leerkracht LO nauwelijks lesvoorbereiding heeft, al helemaal geen verbeterwerk etc. Mogelijks moet die geen 22/21/20 lesuren doen, maar meer.
Leuk als je in je post mijn stelling verdedigt!
Voor LO verandert er even veel als voor wiskunde of talen, dus de nodige tijd voor lesvoorbereiding zal hetzelfde zijn.

Raar dat je dit snapt voor het vak LO, maar niet voor wiskunde of talen.
Zijn er nog leerkrachten buiten LO waar dit zo is volgens jou?
Gebruikersavatar
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 13045
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer

cadsite schreef:Het afgelopen jaar kreeg de oudste dochter les van hem. Geen haar veranderd.
Youtube filmpjes en op het einde van de ‘les’ het geprojecteerde invulboek aanvullen.
Leeftijd? Ergens in de 40 gok ik.
Dat ie daar zelf voldoening uit haalt, is toch niet te geloven :)?
Gebruikersavatar
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5339
Lid geworden op: 22 feb 2005, 12:46
Uitgedeelde bedankjes: 487 keer
Bedankt: 556 keer

Ik had een leraar frans die elk jaar dezelfde mopjes maakte op exact hetzelfde moment in zijn identieke lessen.
Ge moet dat ook wel kunnen natuurlijk.

Van de andere kant had ik een andere leraar frans die veel parallelklassen had, en die maakte er een sport van om in elke klas een kleine vertaalnuance te steken in z'n lessen en opdrachten, zo wist hij zelfs van wie je je huiswerk had overgeschreven :)


J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
Plaats reactie

Terug naar “Allerlei”