Garagepoort niet open te krijgen, advies ?

Onderwerpen die nergens anders thuis horen en toch eerder technisch van aard zijn? Post ze hier!
Sasuke
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 153 keer
Bedankt: 332 keer
Contacteer:

De thread volledig lezen hè. Er komt een buis van 120mm, daarin leg ik 2 preflex buizen van elk 50mm.

Ene voor de stroom, de andere voor netwerk (2x cat6 of 2x fiber)
Who the fxxk is General Failure and why is he reading my hard disk ?
Afbeelding
Data technicus
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 43 keer

NuKeM schreef:Preflex zou ik vermijden. Ik zie hier op straat soms van die zwarte of groene gladde buizen van 40mm ofzo waar bv. Telenet door gaat. Die zien er mij ideaal uit (sterker en gladder dan de standaard rode ribbel Brico wachtbuizen). Geen idee waar je die kan kopen (want ik ben ook aan het uitkijken om een nieuwe leiding te steken naar de garage, oude van 50mm zit klem, mogelijk omdat ze niet diep genoeg gelegd was en het gewicht van een wagen erbovenop zat).
Mss deze groene buis: https://www.glasvezelshop.nl/toebehoren ... p-rol.html

Als je meer wilt opzoeken naar groene buis moet je op Google de zoekterm "groene hdpe buis" gebruiken.
stevenvs
Plus Member
Plus Member
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
Bedankt: 11 keer

Data technicus schreef:Je moet ook bij exvb denken dat je deze niet in bundel mag leggen bij andere kabels wegens brandklasse Eca dus beter XVB of EXAVB deze zijn Cca.
stevenvs schreef:Vergeet niet om enkele "trekdraaden" mee in de buis te leggen. Maakt het bijtrekken van andere kabels achteraf veel makkelijker.

Ook zou ik indien mogelijk en nodig bochten van 45° gebruiken ipv 90°
Dan moogt gij dat eens proberen als er meerdere kabels in zitten vergeet het dan maar om nog kabels bij te trekken.

Nog een goeie tip voor in een buis een trekkoord te krijgen. Neem een plastieke zak bind daar een touw aan en blaas de zak erdoor met een bladblazer. Lukt altijd!!!
Waarom zou het niet lukken om extra kabels in een buis bij te trekken met trekdraaden/trekkoord hoe je het wil noemen ?
Waarom dienen deze zaken anders :roll:
Hier op het werk al meer dan eens gezien hoe ze zonder probleem extra fiber kabels zo bij in een buis krijgen zonder veel probleem, en dit tussen 2 gebouwen met een afstand van rond de 30 meter.

en wat die plastieke zak betreft die werkt alleen maar als er nog geen kabel in de buis zit of als er nog maar 1 of 2 kabels in de buis zitten, anders is de kans groot dat de plastiek zak tussen 2 kabels vast gaat zitten.
NuKeM
Content Editor
Content Editor
Uitgedeelde bedankjes: 67 keer
Bedankt: 156 keer
Contacteer:

Hier genoeg gemerkt dat het sequentieel trekken van kabels door buizen problemen kan geven. Bv. Kabels die verwikkelen en zelfs daardoor een reeds getrokken kabel kunnen meetrekken waardoor de boel vast komt te zitten (bv met reeds aanwezige dunne flexibele kabels en nagetrokken dikke starre kabel). Je mag nog genoeg plaats hebben in de buis, als er wrijving is en wat bochten kan het al problemen geven. Daarom adviseert men ook steeds zoveel mogelijk alles in één keer samen te trekken (indien mogelijk).
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 104 keer
Bedankt: 313 keer

Misschien kan het helpen de kabels wat vettiger te maken zodat er minder wrijving is.

Zoals de oude wijsheid zegt, hoe vettiger, hoe prettiger!
Hoe krommer de tenen, hoe gevoeliger de schenen
NuKeM
Content Editor
Content Editor
Uitgedeelde bedankjes: 67 keer
Bedankt: 156 keer
Contacteer:

Daar moet je schijnbaar mee opletten, soms helpt het initieel, maar na verloop van tijd zorgt het mogelijk voor extra vast zitten. Best specifiek kabelglijmiddel gebruiken.
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 104 keer
Bedankt: 313 keer

Je hebt aardbei- en kiwismaak maar kabelsmaak ben ik nog niet tegengekomen :lol:
Hoe krommer de tenen, hoe gevoeliger de schenen
Plaats reactie

Terug naar “Allerlei”