Impact lease fiets op loon?

Onderwerpen die nergens anders thuis horen en toch eerder technisch van aard zijn? Post ze hier!
quovadis
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 891
Lid geworden op: 15 feb 2016, 12:19
Uitgedeelde bedankjes: 234 keer
Bedankt: 39 keer

DarkV schreef:
DidierS schreef:Veiligheid
Veiligheid of niet... ik vind het straf dat je werkgever al gaat beslissen welke fiets je mag kopen.
als je via het werk een fiets koopt of least, lijkt het me nochtans normaal dat zij bepalen tussen wat je kan kiezen :-). Is ook zo met een leasewagen.


Edit: Wat Heist zegt
DarkV
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2798
Lid geworden op: 17 apr 2019, 11:47
Uitgedeelde bedankjes: 88 keer
Bedankt: 112 keer

heist_175 schreef:Dat is enkel in het kader van een leasefiets.
De leasing is hier wel in een andere context dan bij bedrijfswagens... hier betaal je de leasing zelf met je bruto loon (en een deel door de werkgever maar da's puur een fiscale constructie). De fiets is hier uiteindelijk ook je eigendom in tegenstelling tot de bedrijfswagen.
Gebruikersavatar
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 13045
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer

DarkV schreef:
heist_175 schreef:Dat is enkel in het kader van een leasefiets.
De leasing is hier wel in een andere context dan bij bedrijfswagens.
Ik zie niet in wat er anders is aan een leasefiets dan aan leasewagen?
Hier betaal je de leasing zelf met je bruto loon (en een deel door de werkgever maar da's puur een fiscale constructie).

En in wat opzicht is dat verschillend van een leasewagen?
Een deel van de loonkost wordt niet uitgekeerd als loon (€€€), maar als "natura".
De fiets is hier uiteindelijk ook je eigendom in tegenstelling tot de bedrijfswagen.
De leasefiets is niet jouw eigendom, maar (net als bij leasewagens) eigendom van de leasemaatschappij.
DarkV
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2798
Lid geworden op: 17 apr 2019, 11:47
Uitgedeelde bedankjes: 88 keer
Bedankt: 112 keer

heist_175 schreef:Ik zie niet in wat er anders is aan een leasefiets dan aan leasewagen?
Misschien haal ik twee dingen door elkaar... we hebben een systeem waar je oa. resterende verlofdagen kan omzetten en gebruiken voor bv. de aankoop (wat ook fiscaal voordeliger is) van een fiets, smartphone, PC, ... en dan kies je gewoon wat je wil.
Gebruikersavatar
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 13045
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer

DarkV schreef:we hebben een systeem waar je oa. resterende verlofdagen kan omzetten en gebruiken voor bv. de aankoop (wat ook fiscaal voordeliger is) van een fiets, smartphone, PC, ... en dan kies je gewoon wat je wil.
Kies je dan ook wat je wil, of is het een "catalogus" die een of andere afdeling bij elkaar gesprokkeld heeft? Wat de keuze opnieuw zou limiteren.

Hoe werkt het "fiscaal voordeligere" in dat geval? Want bij alles wat wij willen geven aan het personeel, komt HR af met "dat kan gezien worden als loon, dus het mag niet" (want je keert netto loon uit, zonder de correcte bijdragen op dat "loon in natura" te betalen).
DarkV
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2798
Lid geworden op: 17 apr 2019, 11:47
Uitgedeelde bedankjes: 88 keer
Bedankt: 112 keer

heist_175 schreef:Kies je dan ook wat je wil, of is het een "catalogus" die een of andere afdeling bij elkaar gesprokkeld heeft? Wat de keuze opnieuw zou limiteren.
Ik ken de details er niet van... herinner me gewoon enkele voorbeelden. Misschien dat je er geen TV mee kan kopen, maar smartphones zat er als categorie zeker tussen (volgens mij zonder specificatie van merk/model).
heist_175 schreef:Hoe werkt het "fiscaal voordeligere" in dat geval? Want bij alles wat wij willen geven aan het personeel, komt HR af met "dat kan gezien worden als loon, dus het mag niet" (want je keert netto loon uit, zonder de correcte bijdragen op dat "loon in natura" te betalen).
Ook hier geen details... maar ik dacht dat je er nog steeds een bijdrage moest op betalen (maar in ieder geval minder dan wanneer je het puur als loon zou ontvangen).
johcla
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2386
Lid geworden op: 23 mar 2009, 21:08
Uitgedeelde bedankjes: 646 keer
Bedankt: 149 keer

De beperking op speedelecs is inderdaad ingegeven door veiligheidsoverwegingen.
Een racefiets of mountain-bike mag wel.

Als je niet akkoord bent, stap je niet in in het concept.
Andere zaken uit het cafetariaplan zijn ook uit een catalogus. Ik vermoed dat het enerzijds gemak is omdat alles door een derde partij afgehandeld is, en anderzijds om zeker te zijn dat er geen grijze zones ontstaan waar de fiscus niet mee akkoord is.

Op mijn vorig werk kon je zelf een smartphone kopen en die na allerlei handtekeningen te verzamelen (gedeeltelijk) laten terug terugbetalen. Dat was een hele rompslomp, ik snap dat je zoiets wil uitbesteden aan een derde partij. Nadeel voor de werknemer is natuurlijk dat je vasthangt aan de prijzen uit de catalogus en niet bij Amazon of belsimpel kan gaan shoppen om meer waar voor je budget te hebben.
Plaats reactie

Terug naar “Allerlei”