Wat leeft er bij de zonnepaneeleigenaars ?

Discussieforum over energiebedrijven (elektriciteit en gas), zonnepanelen, windenergie en andere.
wimvl
Member
Member
Berichten: 64
Lid geworden op: 11 jul 2008, 22:36
Uitgedeelde bedankjes: 4 keer
Bedankt: 1 keer

liegebeestig schreef:Wim, als je pv nodig hebt om onder de 30 epeil te raken in een nieuwbouw, dan heb je je isolatie slecht gepland.
Die uitspraak is kort door de bocht.
Laatst gewijzigd door wimvl op 14 jul 2020, 10:46, 1 keer totaal gewijzigd.
liegebeestig
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2211
Lid geworden op: 01 jun 2006, 15:16
Uitgedeelde bedankjes: 35 keer
Bedankt: 62 keer

Proficiat Wim!
Vaganzza
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2929
Lid geworden op: 04 jan 2013, 22:33
Uitgedeelde bedankjes: 56 keer
Bedankt: 190 keer

Ik zit in dezelfde situatie als wim en nee liegebeestig, mijn isolatie is wel in orde (12cm PUR platen en 22cm rotswol dak). De reden waarom ik 24 panelen geplaatst heb (oost-west telkens 12) is omdat we met een warmtepomp zitten met diepteboring. Geen gas meer in huis dus. Die warmtepomp verbruikt zo'n 3000 Kwh per jaar schat men en dan een gewoon verbruik erbij en je zit aan 6500 Kwh minimum. Zonder die panelen geraakte ik gewoonweg niet onder de 20 e-peil (geen OV en zit ook bij dezelfde bank als wim ivm e-peil 30).

Mijn installatie is nu officieel zo'n dikke maand aan het werk en ik hou de opbrengst nauwgezet bij. Ik ga alles bijhouden zodat ik tot op de dag ga weten wanneer de installatie break-even is (dus rekening houden met prosumententarief, vervanging onderdelen als dat nodig is, enz.). Ik heb Ecopower dus de opbrengst is simpelweg te vermenigvuldigen met de eenheidsprijs.

Voor de rest volg ik de thuisbatterijen ook op, want dat zal in de toekomst wel nodig zijn met een installatie zoals hier. Ik zie in het nieuwe systeem je blauw betalen in de winter en een kruimel te krijgen in de zomer.
Internet & TV: Orange Love Trio
GSM: Go Plus + Carrefour Mobile (vervanging vaste lijn)
Mifi: Tempo Giga

 iPhone 11 64GB SG |  Mac Mini (2020 M1 16GB 1TB SSD) |  Retina MacBook Pro 13" (2017 8GB 128GB SSD) |  iPad Air 5Gen (2022) 64GB blauw |  Apple TV 4 | Ubiquiti Unifi: USW-16-POE Gen 2, Cloud Key Plus Gen 2 en 5x UAP-AC-PRO
devastator
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1218
Lid geworden op: 01 nov 2005, 10:53
Locatie: Pelt
Uitgedeelde bedankjes: 27 keer
Bedankt: 56 keer

Vaganzza schreef:Voor de rest volg ik de thuisbatterijen ook op, want dat zal in de toekomst wel nodig zijn met een installatie zoals hier. Ik zie in het nieuwe systeem je blauw betalen in de winter en een kruimel te krijgen in de zomer.
Gaat dat echt helpen? In de februari brachten de zonnepanelen hier bv 240 kWh op, in mei meer dan 1 MWh. In de winter ruim onvoldoende, in de zomer weet ik er geen blijf mee :-)
Gebruikersavatar
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5339
Lid geworden op: 22 feb 2005, 12:46
Uitgedeelde bedankjes: 487 keer
Bedankt: 556 keer

Het idee achter een thuis batterij is toch niet om in de zomer te bufferen voor de winter maar om overdag te bufferen voor de nacht.

Afbeelding

Op die manier ga je minder injecteren tijdens het opladen van je batterij, en minder afnemen als je de opgeslagen energie verbruikt.

Als je in de zomer wil bufferen voor de winter, vraag dan maar aan Samson of je Coo mag overkopen :)


J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
liegebeestig
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2211
Lid geworden op: 01 jun 2006, 15:16
Uitgedeelde bedankjes: 35 keer
Bedankt: 62 keer

Vaganzza schreef:Ik zit in dezelfde situatie als wim en nee liegebeestig, mijn isolatie is wel in orde (12cm PUR platen en 22cm rotswol dak). De reden waarom ik 24 panelen geplaatst heb (oost-west telkens 12) is omdat we met een warmtepomp zitten met diepteboring. Geen gas meer in huis dus. Die warmtepomp verbruikt zo'n 3000 Kwh per jaar schat men en dan een gewoon verbruik erbij en je zit aan 6500 Kwh minimum. Zonder die panelen geraakte ik gewoonweg niet onder de 20 e-peil (geen OV en zit ook bij dezelfde bank als wim ivm e-peil 30).

Mijn installatie is nu officieel zo'n dikke maand aan het werk en ik hou de opbrengst nauwgezet bij. Ik ga alles bijhouden zodat ik tot op de dag ga weten wanneer de installatie break-even is (dus rekening houden met prosumententarief, vervanging onderdelen als dat nodig is, enz.). Ik heb Ecopower dus de opbrengst is simpelweg te vermenigvuldigen met de eenheidsprijs.

Voor de rest volg ik de thuisbatterijen ook op, want dat zal in de toekomst wel nodig zijn met een installatie zoals hier. Ik zie in het nieuwe systeem je blauw betalen in de winter en een kruimel te krijgen in de zomer.
De isolatie-kwestie is lichtjes off-topic, excuses daarvoor. Wat ik bedoel is dat je bij nieuwbouw eerst zo veel mogelijk isolatie moet plaatsen en dan pas met technieken beginnen. Ik zou het nu zelf zo doen maar geef toe dat ik zelf ook niet tot het uiterste ben gegaan qua isolatie. Wel gekozen voor natuurlijke isolatie (papier, vlas). En dan behoorlijk wat pv (13 kwp oost-west). Dat komt uit op bijna 2x je jaarverbruik (7500-7900 kwh all electric met WP) en dat is dan weer wel interessant voor het 'optie2' tarief. Ik kan het nieuwe tarief al berekenen voor mezelf via de SMA sunny home manager, en ik zou ongeveer 150 euro goedkoper uitkomen in 'optie2' zonder terugdraaiende teller. Dat ga ik dan ook doen zodra die meter hier hangt.

Verder: als je nu in pv investeert, probeer op z'n minst een hybride omvormer te hangen zodat je later enkel nog batterijen moet inpluggen.
Vaganzza
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2929
Lid geworden op: 04 jan 2013, 22:33
Uitgedeelde bedankjes: 56 keer
Bedankt: 190 keer

devastator schreef:
Vaganzza schreef:Voor de rest volg ik de thuisbatterijen ook op, want dat zal in de toekomst wel nodig zijn met een installatie zoals hier. Ik zie in het nieuwe systeem je blauw betalen in de winter en een kruimel te krijgen in de zomer.
Gaat dat echt helpen? In de februari brachten de zonnepanelen hier bv 240 kWh op, in mei meer dan 1 MWh. In de winter ruim onvoldoende, in de zomer weet ik er geen blijf mee :-)
Dat hangt er vanaf hoe groot de capaciteit die batterijen zullen zijn tegen dan. 1 ding moet je wel onder ogen zien: 100% opslaan en verbruiken van de batterij is een nobel doel, maar is in realiteit nooit haalbaar...
Internet & TV: Orange Love Trio
GSM: Go Plus + Carrefour Mobile (vervanging vaste lijn)
Mifi: Tempo Giga

 iPhone 11 64GB SG |  Mac Mini (2020 M1 16GB 1TB SSD) |  Retina MacBook Pro 13" (2017 8GB 128GB SSD) |  iPad Air 5Gen (2022) 64GB blauw |  Apple TV 4 | Ubiquiti Unifi: USW-16-POE Gen 2, Cloud Key Plus Gen 2 en 5x UAP-AC-PRO
Gebruikersavatar
Data technicus
Pro Member
Pro Member
Berichten: 394
Lid geworden op: 21 mei 2020, 14:39
Locatie: Spalbeek (Hasselt)
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 43 keer

liegebeestig schreef:
Vaganzza schreef:Ik zit in dezelfde situatie als wim en nee liegebeestig, mijn isolatie is wel in orde (12cm PUR platen en 22cm rotswol dak). De reden waarom ik 24 panelen geplaatst heb (oost-west telkens 12) is omdat we met een warmtepomp zitten met diepteboring. Geen gas meer in huis dus. Die warmtepomp verbruikt zo'n 3000 Kwh per jaar schat men en dan een gewoon verbruik erbij en je zit aan 6500 Kwh minimum. Zonder die panelen geraakte ik gewoonweg niet onder de 20 e-peil (geen OV en zit ook bij dezelfde bank als wim ivm e-peil 30).

Mijn installatie is nu officieel zo'n dikke maand aan het werk en ik hou de opbrengst nauwgezet bij. Ik ga alles bijhouden zodat ik tot op de dag ga weten wanneer de installatie break-even is (dus rekening houden met prosumententarief, vervanging onderdelen als dat nodig is, enz.). Ik heb Ecopower dus de opbrengst is simpelweg te vermenigvuldigen met de eenheidsprijs.

Voor de rest volg ik de thuisbatterijen ook op, want dat zal in de toekomst wel nodig zijn met een installatie zoals hier. Ik zie in het nieuwe systeem je blauw betalen in de winter en een kruimel te krijgen in de zomer.
De isolatie-kwestie is lichtjes off-topic, excuses daarvoor. Wat ik bedoel is dat je bij nieuwbouw eerst zo veel mogelijk isolatie moet plaatsen en dan pas met technieken beginnen. Ik zou het nu zelf zo doen maar geef toe dat ik zelf ook niet tot het uiterste ben gegaan qua isolatie. Wel gekozen voor natuurlijke isolatie (papier, vlas). En dan behoorlijk wat pv (13 kwp oost-west). Dat komt uit op bijna 2x je jaarverbruik (7500-7900 kwh all electric met WP) en dat is dan weer wel interessant voor het 'optie2' tarief. Ik kan het nieuwe tarief al berekenen voor mezelf via de SMA sunny home manager, en ik zou ongeveer 150 euro goedkoper uitkomen in 'optie2' zonder terugdraaiende teller. Dat ga ik dan ook doen zodra die meter hier hangt.

Verder: als je nu in pv investeert, probeer op z'n minst een hybride omvormer te hangen zodat je later enkel nog batterijen moet inpluggen.
Houd u SMA sunny home manager ook rekening met de variabele prijzen als deze er komen en de duurdere prijzen in de wintermaanden als u van het net moet afnemen als de panelen te weinig opwekken. Of stel u eens voor als we nog eens een winter hebben waarbij het goed sneeuwt zodat u panelen bedek liggen met sneeuw dan heb u ook geen opbrengst en moet u van het net stroom afnemen en daar zal u tooltje geen rekening mee houden dus u moet realistisch denken en zeggen als ik die 150 dat ik goedkoper haal is mooi mee genomen maar in werkelijkheid zal het toch anders zijn.
devastator
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1218
Lid geworden op: 01 nov 2005, 10:53
Locatie: Pelt
Uitgedeelde bedankjes: 27 keer
Bedankt: 56 keer

Joe de Mannen schreef:Het idee achter een thuis batterij is toch niet om in de zomer te bufferen voor de winter maar om overdag te bufferen voor de nacht.
Inderdaad.
Ik betwijfel de rendabiliteit van een batterij, maar ik kan me vergissen.
Data technicus schreef:Houd u SMA sunny home manager ook rekening met de variabele prijzen als deze er komen en de duurdere prijzen in de wintermaanden als u van het net moet afnemen als de panelen te weinig opwekken. Of stel u eens voor als we nog eens een winter hebben waarbij het goed sneeuwt zodat u panelen bedek liggen met sneeuw dan heb u ook geen opbrengst en moet u van het net stroom afnemen en daar zal u tooltje geen rekening mee houden dus u moet realistisch denken en zeggen als ik die 150 dat ik goedkoper haal is mooi mee genomen maar in werkelijkheid zal het toch anders zijn.
Als als als ... Volgens mij heeft Liegebeestig nog een externe tool draaien waar dat mee kan (of in de toekomst mogelijk gaat zijn).
liegebeestig
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2211
Lid geworden op: 01 jun 2006, 15:16
Uitgedeelde bedankjes: 35 keer
Bedankt: 62 keer

Data technicus schreef: Houd u SMA sunny home manager ook rekening met de variabele prijzen als deze er komen en de duurdere prijzen in de wintermaanden als u van het net moet afnemen als de panelen te weinig opwekken.
Zie screenshot. het antwoord is dus ja.
Screenshot 2020-07-14 at 12.13.16.jpg
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 7538
Lid geworden op: 06 jul 2008, 13:51
Locatie: Dendermonde
Uitgedeelde bedankjes: 356 keer
Bedankt: 717 keer

Als ge de prijs zelf invoert dan wel. Maar wat ga je doen met prijzen die van uur tot uur veranderen? Zitten koekeloeren voor uw scherm en alles manueel aanpassen van uur tot uur?
MacMini M1 - Vu+ Zero - Fritz!Box 6890LTE + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
devastator
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1218
Lid geworden op: 01 nov 2005, 10:53
Locatie: Pelt
Uitgedeelde bedankjes: 27 keer
Bedankt: 56 keer

Jack Daniels schreef:Als ge de prijs zelf invoert dan wel. Maar wat ga je doen met prijzen die van uur tot uur veranderen? Zitten koekeloeren voor uw scherm en alles manueel aanpassen van uur tot uur?
Moet je tot op de centiem weten wat den ellentriek gaat kosten? Beetje micro-management dit
Gebruikersavatar
timmermc
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 900
Lid geworden op: 07 nov 2012, 18:00
Uitgedeelde bedankjes: 29 keer
Bedankt: 35 keer

Vaganzza schreef:Dat hangt er vanaf hoe groot de capaciteit die batterijen zullen zijn tegen dan. 1 ding moet je wel onder ogen zien: 100% opslaan en verbruiken van de batterij is een nobel doel, maar is in realiteit nooit haalbaar...
Capaciteit aan batterijen is nu al niet direct een probleem, het is alleen afhankelijk hoeveel je eraan wilt spenderen. Je hoeft daarom die heel dure systemen niet te plaatsen wat sommige bedrijven als Tesla en andere propageren, je kunt best iets eenvoudiger samenstellen zonder dat mooie kastje aan de muur. Maar het gaat je kosten...

Maar zelfs daarna ga je moeten inboeten op het huiselijk comfort wat je elke dag gewoon bent.
Want het heeft uiteraard geen zin om een batterij aan accu's te plaatsen als je deze op duistere donkere dagen onvoldoende kan laden. Het blijft een kwestie van hierin een mooi evenwicht te vinden, zelfs met de huidige LiFePO4 technologie.

Er zijn bedrijven die het allemaal heel mooi en aanlokkelijk voorstellen, maar het blijft een mooie droom voor ons om volledig zelfvoorzienend te kunnen zijn in de klimatologische omstandigheden waar we wonen. Die korte dagen in de winter...
Aan zee schijnt de zon altijd...☀️
Gebruikersavatar
Data technicus
Pro Member
Pro Member
Berichten: 394
Lid geworden op: 21 mei 2020, 14:39
Locatie: Spalbeek (Hasselt)
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 43 keer

Jack Daniels schreef:Als ge de prijs zelf invoert dan wel. Maar wat ga je doen met prijzen die van uur tot uur veranderen? Zitten koekeloeren voor uw scherm en alles manueel aanpassen van uur tot uur?
Dit is wat ik ook bedoelde en daar houdt niemand geen rekening mee. Dus met zijn grafiekje waar hij alles manueel moet ingeven is hij niks als dit er door komt want met de digitale teller kunnen ze dit allemaal invoeren. Mensen met zonnepanelen gaan hiernog de dupe van worden want kan ook gebeuren in de zomer dat als er te veel stroom op het net is dat of wel de prijs die je gaat krijgen 0 gaat zijn ofwel dat je moet betalen gaan om op het net te gaan zetten.
liegebeestig
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2211
Lid geworden op: 01 jun 2006, 15:16
Uitgedeelde bedankjes: 35 keer
Bedankt: 62 keer

Jongens toch. Wat is jullie alternatief dat dan zo veel beter is dan wat ik voorstel: een Home Manager waarmee je NU al kan inschatten welke prijs je zal betalen in het nieuwe tariefsysteem. Een variabele tarifering, dat is er nog lang niet. Wat je nu in de Home Manager kunt invoeren is erop gericht om de automatisatie betere keuzes te leren maken, welke apparaten mag ie aanzetten, welke uit, om je instant verbruik van je eigen energie te verhogen. Dat zijn dan dingen die je 's nachts kunt uitzetten omdat ze hun ding al overdag gedaan hebben: een laptop batterij opladen als de zon schijnt, een fiets/auto, warm water voor de douche aanmaken enz.

Ik zal de klagers een tip geven: begin alvast met jullie sluipverbruik drastisch naar beneden te halen. Zeker het nachtverbruik. Want dat zal je betalen. Heb ik hier ook moeten doen en heb er eventjes 2MW kunnen uitfilteren op jaarbasis (vooral ventilatie en LED-voedingen). Hoe minder je nodig hebt, des te minder zal je betalen. En nee, een warmtepomp heb je eigenlijk niet nodig als je goed geïsoleerd hebt en het huis met grote ramen op het zuiden (+ screens) hebt georienteerd.
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 7538
Lid geworden op: 06 jul 2008, 13:51
Locatie: Dendermonde
Uitgedeelde bedankjes: 356 keer
Bedankt: 717 keer

Je hoort mij niet klagen hoor. Maar er zijn zo oneindig veel parameters voor de berekening van kostprijs/terugverdientijd/... dat het in mijn ogen onbegonnen werk is. Alle registreer systemen ten spijt, want die houden geen rekening met onvoorziene omstandigheden: sneeuw op panelen, kapotte omvormer, een defect paneel... Reken daarbij ook nog eens onze overheid die alles behalve betrouwbaar is en met de regelmaat van een klok de spelregels aanpast.
MacMini M1 - Vu+ Zero - Fritz!Box 6890LTE + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
Gebruikersavatar
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 13045
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer

Wij planden al langer om zonnepanelen te leggen, met wat geluk komen ze er in 2021.
Ik had een maand voor het subsidieplan van Zuhal Demir nog een telefoontje met een installateur uit Leuven en die kon me toen een installatie leveren aan €0,95-€1 per Wp (all-in) en had ook al wat ervaring met batterijen.
We zullen in 2021 wat offertes vragen, nu zit er al teveel "lucht" in de markt, voor zij die nog snel een terugdraaiende meter willen. Volgens mij gaat de rechter de terugdraaiende-meter-simulatie ongedaan maken en heb je dus teveel betaald voor niets.

Ik zie trouwens het probleem niet van de terugdraaiende teller. De huidige regeling voor ZP is gewoon slecht:
- je betaalt een vaste kost om zonnepanelen te "mogen" hebben: het prosumententarief
- je gebruikt het net als batterij, maar je betaalt niet voor die "batterij"

Een slimme meter is gewoon beter, qua doelcongruentie tussen regering, maatschappij, energieproducent, energieverbruiker, ...

Net zoals mensen hun gedrag nu aanpassen aan het energietarief (nachtverbruik, weekendverbruik), zal iedereen zich aanpassen door energieverbruikers net overdag te laten draaien: wasmachine, vaatwasser, ...

De subsidie van €1500 vanaf volgend jaar, plan ik te spenderen aan een iets dikkere batterij, om zo het eigen verbruik nog wat te verhogen.

Aan de weners dat alles verandert: dat is overal zo :).
VAA, kinderbijslag, mondmaskers, eindtermen, pensioenleeftijd, ... Als je bij elke wijziging gaat wenen, zal je nog veel tranen moeten voorzien.
devastator
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1218
Lid geworden op: 01 nov 2005, 10:53
Locatie: Pelt
Uitgedeelde bedankjes: 27 keer
Bedankt: 56 keer

heist_175 schreef: Net zoals mensen hun gedrag nu aanpassen aan het energietarief (nachtverbruik, weekendverbruik), zal iedereen zich aanpassen door energieverbruikers net overdag te laten draaien: wasmachine, vaatwasser, ...
Welke wasmachine, vaatwasser en droogkast heb je, die dat ondersteunt ?
tien
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1264
Lid geworden op: 17 apr 2019, 11:48
Locatie: Attenhoven (Landen)
Uitgedeelde bedankjes: 102 keer
Bedankt: 65 keer

Je kan toch elke (vaat)wasmachine overdag laten draaien?
Zitten hier nog op dag/nacht dus meeste in weekend of uitgesteld 's nachts.
Gebruikersavatar
devilkin
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4884
Lid geworden op: 17 mei 2006, 20:10
Uitgedeelde bedankjes: 551 keer
Bedankt: 341 keer
Contacteer:

Je hebt al een aantal 'smart' versies van bovenstaande appliances, maar of ik die nu al zou willen gebruiken weet ik niet...
Er is een markt voor en dat zal wel komen.
Telenet All-Internet -- using CV8560E & OPNsense on PCEngines APU2E4
Proximus & Mobile Vikings -- Using OnePlus 8 Pro (ROM: Stock)
bruma
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1674
Lid geworden op: 06 jan 2014, 13:45
Uitgedeelde bedankjes: 41 keer
Bedankt: 80 keer

liegebeestig schreef:Jongens toch. Wat is jullie alternatief dat dan zo veel beter is dan wat ik voorstel: een Home Manager waarmee je NU al kan inschatten welke prijs je zal betalen in het nieuwe tariefsysteem. Een variabele tarifering, dat is er nog lang niet. Wat je nu in de Home Manager kunt invoeren is erop gericht om de automatisatie betere keuzes te leren maken, welke apparaten mag ie aanzetten, welke uit, om je instant verbruik van je eigen energie te verhogen. Dat zijn dan dingen die je 's nachts kunt uitzetten omdat ze hun ding al overdag gedaan hebben: een laptop batterij opladen als de zon schijnt, een fiets/auto, warm water voor de douche aanmaken enz.

Ik zal de klagers een tip geven: begin alvast met jullie sluipverbruik drastisch naar beneden te halen. Zeker het nachtverbruik. Want dat zal je betalen. Heb ik hier ook moeten doen en heb er eventjes 2MW kunnen uitfilteren op jaarbasis (vooral ventilatie en LED-voedingen). Hoe minder je nodig hebt, des te minder zal je betalen. En nee, een warmtepomp heb je eigenlijk niet nodig als je goed geïsoleerd hebt en het huis met grote ramen op het zuiden (+ screens) hebt georienteerd.
En die home manager is de komende tarieven proof?
Wat op korte termijn betekent dat tussen maart-september die met de thuisbatterij zorgt voor een zero netafname, een uitzondering daar gelaten.
In de andere maanden en die uitzonderingen hierboven zorgt dat binnen elk kwartier de netafname niet boven de 2500W gaat.
Hij rekening kan houden met de 36u voorspelling zonnestraling zodat hij niet onnodig netafname inplant.
Op langere termijn dat hij de netafname inplant tijdens de goedkoopste spotprijzen en zorgt voor voldoende buffer tijdens de duurste spotprijzen waar er weer zero netafname is.
Wat inherent ook moet inhouden dat je de 'slijtageprijs of the LCOES' vergelijkt met de spot- en distributieprijs.
Gezien ze niet shockerend willen werken qua prijszetting zullen ze sequentieel prijsveranderingen inzetten volgens de VREG.

Alvast eentje komt er al aan vanaf 2022: distributienachttarief verdwijnt, uitsluitend nacht wordt in 4j afgebouwd. Men spreekt evenwel niet van lagere DNB tarieven, integendeel met de nieuwe voorstellen heeft de minister in kwestie al aangegeven dat er een oefening moet komen om te kijken welke componenten uit de factuur kunnen verdwijnen om ervoor te zorgen dat die factuur niet duurder wordt.
devastator
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1218
Lid geworden op: 01 nov 2005, 10:53
Locatie: Pelt
Uitgedeelde bedankjes: 27 keer
Bedankt: 56 keer

tien schreef:Je kan toch elke (vaat)wasmachine overdag laten draaien?
Zitten hier nog op dag/nacht dus meeste in weekend of uitgesteld 's nachts.
Dat is dus niet hetzelfde ...
Gebruikersavatar
cadsite
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4657
Lid geworden op: 20 jan 2015, 16:10
Locatie: Kortrijk
Uitgedeelde bedankjes: 169 keer
Bedankt: 344 keer
Contacteer:

heist_175 schreef:Aan de weners dat alles verandert: dat is overal zo :).
VAA, kinderbijslag, mondmaskers, eindtermen, pensioenleeftijd, ... Als je bij elke wijziging gaat wenen, zal je nog veel tranen moeten voorzien.
Er is een verschil tussen dingen laten evolueren en gemaakte afspraken met garanties verbreken.
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 7538
Lid geworden op: 06 jul 2008, 13:51
Locatie: Dendermonde
Uitgedeelde bedankjes: 356 keer
Bedankt: 717 keer

heist_175 schreef: Net zoals mensen hun gedrag nu aanpassen aan het energietarief (nachtverbruik, weekendverbruik), zal iedereen zich aanpassen door energieverbruikers net overdag te laten draaien: wasmachine, vaatwasser, ...
Als overdag de zon schijnt, zegt iedereen doodleuk tegen zijn baas op het werk: baas, ik ga naar huis om mijn afwasmachine op te zetten, mijn vaatwasser, mijn boiler want de zon schijnt nu volop. Als dat gebeurd is kom ik wel terug.
tien schreef: Je kan toch elke (vaat)wasmachine overdag laten draaien?
Jij hebt misschien een magische vaatwasser of wasmachine die dat kan, maar mijn toestellen kunnen dat niet. Ik ben benieuwd om te vernemen hoe jouw toestellen dat klaarspelen?
Laatst gewijzigd door Jack Daniels op 14 jul 2020, 13:32, 1 keer totaal gewijzigd.
MacMini M1 - Vu+ Zero - Fritz!Box 6890LTE + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
Gebruikersavatar
devilkin
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4884
Lid geworden op: 17 mei 2006, 20:10
Uitgedeelde bedankjes: 551 keer
Bedankt: 341 keer
Contacteer:

Bijna elk toestel heeft toch een timer die je kan gebruiken? Programma starten in X uur ... dus je kan het programmeren voor je thuis weggaat.
Telenet All-Internet -- using CV8560E & OPNsense on PCEngines APU2E4
Proximus & Mobile Vikings -- Using OnePlus 8 Pro (ROM: Stock)
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 7538
Lid geworden op: 06 jul 2008, 13:51
Locatie: Dendermonde
Uitgedeelde bedankjes: 356 keer
Bedankt: 717 keer

devilkin schreef:Bijna elk toestel heeft toch een timer die je kan gebruiken? Programma starten in X uur ... dus je kan het programmeren voor je thuis weggaat.
Nee, helemaal niet.
MacMini M1 - Vu+ Zero - Fritz!Box 6890LTE + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
devastator
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1218
Lid geworden op: 01 nov 2005, 10:53
Locatie: Pelt
Uitgedeelde bedankjes: 27 keer
Bedankt: 56 keer

devilkin schreef:Bijna elk toestel heeft toch een timer die je kan gebruiken? Programma starten in X uur ... dus je kan het programmeren voor je thuis weggaat.
Dat kon de wasmachine van mn ouders 10 jaar geleden al, maar wie zegt dat dan de zon schijnt (waar dit topic eigenlijk over gaat)
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 7538
Lid geworden op: 06 jul 2008, 13:51
Locatie: Dendermonde
Uitgedeelde bedankjes: 356 keer
Bedankt: 717 keer

Het wordt dus zoals ik al schreef: op het werk zeggen dat je even naar huis gaat om alles in te schakelen als de zon schijnt.
MacMini M1 - Vu+ Zero - Fritz!Box 6890LTE + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
ddd
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2273
Lid geworden op: 08 feb 2010, 15:56
Uitgedeelde bedankjes: 351 keer
Bedankt: 153 keer

De regels veranderen idd, ik lees hier dan ook veel "als", "indien", "wat als".... maar ik moet de eerste nog tegenkomen die een slechte zaak gedaan heeft met zijn zonnepanelen.
(en geen "gevoel" he, echte berekening)

Wat de toekomst brengt, weet niemand.
Gebruikersavatar
devilkin
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4884
Lid geworden op: 17 mei 2006, 20:10
Uitgedeelde bedankjes: 551 keer
Bedankt: 341 keer
Contacteer:

devastator schreef:
devilkin schreef:Bijna elk toestel heeft toch een timer die je kan gebruiken? Programma starten in X uur ... dus je kan het programmeren voor je thuis weggaat.
Dat kon de wasmachine van mn ouders 10 jaar geleden al, maar wie zegt dat dan de zon schijnt (waar dit topic eigenlijk over gaat)
Op voorhand het weerbericht bekijken ;)
Telenet All-Internet -- using CV8560E & OPNsense on PCEngines APU2E4
Proximus & Mobile Vikings -- Using OnePlus 8 Pro (ROM: Stock)
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 7538
Lid geworden op: 06 jul 2008, 13:51
Locatie: Dendermonde
Uitgedeelde bedankjes: 356 keer
Bedankt: 717 keer

ddd schreef: (en geen "gevoel" he, echte berekening)
Duidelijk dat jij geen zonnepanelen liggen hebt want dan zou je wel het volgende weten:
bij terugdraaiende teller verlies je de hoeveelheid geproduceerde stroom als de meterstand bij opname lager ligt dan het jaar ervoor omdat het bv. heel erg zonnig geweest is. Dus vorig jaar stond teller op 1000 kw en dit jaar op 500: bij meteropname noteert die controleur doodleuk... 1000kw. Die 500 kw heb je lekker helemaal gratis geproduceerd voor jouw leverancier. Je wordt letterlijk bestolen waar je bij staat.
digitale teller: wat je op het net zet, daar krijg je misschien 3 cent per kw voor en dezelfde stroom koop je terug voor 30 cent.
Daar heb je je cijfers.
Laatst gewijzigd door Jack Daniels op 14 jul 2020, 13:50, 2 keer totaal gewijzigd.
MacMini M1 - Vu+ Zero - Fritz!Box 6890LTE + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
wimvl
Member
Member
Berichten: 64
Lid geworden op: 11 jul 2008, 22:36
Uitgedeelde bedankjes: 4 keer
Bedankt: 1 keer

heist_175 schreef: De subsidie van €1500 vanaf volgend jaar, plan ik te spenderen aan een iets dikkere batterij, om zo het eigen verbruik nog wat te verhogen.

Aan de weners dat alles verandert: dat is overal zo :).
VAA, kinderbijslag, mondmaskers, eindtermen, pensioenleeftijd, ... Als je bij elke wijziging gaat wenen, zal je nog veel tranen moeten voorzien.
Ik heb ergens gehoord dat ze die subsidie nog gaan veranderen. :angel:

Klopt wel wat je zegt van die lucht in de markt.
Eén van de installateurs waar ik offerte was gaan vragen zei letterlijk dat ze 'op deze moment' geen kortingen geven.
Een andere installateur zei dan weer dat ze de prijzen na het bouwverlof gingen verhogen vanwege de rush die er zit aan te komen.
Dat is nu eenmaal de markt die speelt..
bruma
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1674
Lid geworden op: 06 jan 2014, 13:45
Uitgedeelde bedankjes: 41 keer
Bedankt: 80 keer

Bij u schijnt de zon elk jaar even hard of zo?
ddd
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2273
Lid geworden op: 08 feb 2010, 15:56
Uitgedeelde bedankjes: 351 keer
Bedankt: 153 keer

Jack Daniels schreef:
ddd schreef: (en geen "gevoel" he, echte berekening)
Duidelijk dat jij geen zonnepanelen liggen hebt want dan zou je wel het volgende weten:
bij terugdraaiende teller verlies je de hoeveelheid geproduceerde stroom als de meterstand bij opname lager ligt dan het jaar ervoor omdat het bv. heel erg zonnig geweest is. Dus vorig jaar stond teller op 1000 kw en dit jaar op 500: bij meteropname noteert die controleur doodleuk... 1000kw. Dus die 500 kw heb je lekker helemaal gratis geproduceerd voor jouw leverancier. Je wordt letterlijk bestolen waar je bij staat.
digitale teller: wat je op het net zet, daar krijg je misschien 3 cent per kw voor en dezelfde stroom koop je terug voor 30 cent.
Daar heb je je cijfers.
Ik heb wel zonnepanelen, die dekken 50% van mijn vebruik. Dus ik heb jouw "probleem" niet.
En dat is geen berekeing he... :roll:
Maak je nu dan verlies met uw installatie? Misschien wat minder moeten leggen..

en weer het woordje "misschien"... zoals ik zeg, discussie zonder feiten. We zien wel.
Gebruikersavatar
cadsite
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4657
Lid geworden op: 20 jan 2015, 16:10
Locatie: Kortrijk
Uitgedeelde bedankjes: 169 keer
Bedankt: 344 keer
Contacteer:

Jack Daniels schreef: Duidelijk dat jij geen zonnepanelen liggen hebt want dan zou je wel het volgende weten:
bij terugdraaiende teller verlies je de hoeveelheid geproduceerde stroom als de meterstand bij opname lager ligt dan het jaar ervoor omdat het bv. heel erg zonnig geweest is. Dus vorig jaar stond teller op 1000 kw en dit jaar op 500: bij meteropname noteert die controleur doodleuk... 1000kw.
Toch niet.
De meteropnemer schrijft netjes 500kWh op.
Alleen zegt hij bij de afrekening: "die zie je nooit meer terug!".
En dan wordt het jaar erop gekeken naar het verbruik, vertrekkende van een meterstand van 500kWh.
Ik heb dat hier namelijk al een aantal jaren zo.
Ik heb een nieuwe meter gekregen bij de installatie van mijn PV en ondertussen staat de meter op 997.500 ongeveer.

Ik zou veel liever hebben dat hij 1000 zou opschrijven. Dat zou betekenen dat ik die 500kWh het jaar erop nog zou kunnen 'verbruiken'.
Nu zijn ze opgegaan in rook.
devastator
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1218
Lid geworden op: 01 nov 2005, 10:53
Locatie: Pelt
Uitgedeelde bedankjes: 27 keer
Bedankt: 56 keer

Jack Daniels schreef:
ddd schreef: (en geen "gevoel" he, echte berekening)
Duidelijk dat jij geen zonnepanelen liggen hebt want dan zou je wel het volgende weten:
bij terugdraaiende teller verlies je de hoeveelheid geproduceerde stroom als de meterstand bij opname lager ligt dan het jaar ervoor omdat het bv. heel erg zonnig geweest is. Dus vorig jaar stond teller op 1000 kw en dit jaar op 500: bij meteropname noteert die controleur doodleuk... 1000kw..
Dat is toch al jaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaren zo ?
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 7538
Lid geworden op: 06 jul 2008, 13:51
Locatie: Dendermonde
Uitgedeelde bedankjes: 356 keer
Bedankt: 717 keer

ddd weet dat blijkbaar niet want hij vraagt om berekeningen. Hij gaat er van uit dat dat een "gevoel" is, die diefstal.
MacMini M1 - Vu+ Zero - Fritz!Box 6890LTE + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
ddd
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2273
Lid geworden op: 08 feb 2010, 15:56
Uitgedeelde bedankjes: 351 keer
Bedankt: 153 keer

wat was uw investering, hoeveel betaal je minder per jaar... dat is een berekening.
Als je het een probleem vindt dat je soms te veel produceert, is uw eigen schuld (of van uw installateur).

Je mag het net al gebruiken als batterij - nu tegen vergoeding, nu zou jij dat zelfs over de jaren nog willen opsparen?? :bang:
Laatst gewijzigd door ddd op 14 jul 2020, 14:09, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
devilkin
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4884
Lid geworden op: 17 mei 2006, 20:10
Uitgedeelde bedankjes: 551 keer
Bedankt: 341 keer
Contacteer:

cadsite schreef: Nu zijn ze opgegaan in rook.
Val jij daar nu echt zo hard over?
Bij de terugdraaiende teller heb je dan die 500kWh als 'buffer' en kan je dat perfect opgebruiken eer je extra verbruik hebt.

Ik zie 't probleem niet...
Telenet All-Internet -- using CV8560E & OPNsense on PCEngines APU2E4
Proximus & Mobile Vikings -- Using OnePlus 8 Pro (ROM: Stock)
Gebruikersavatar
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 13045
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer

devastator schreef:
heist_175 schreef: Net zoals mensen hun gedrag nu aanpassen aan het energietarief (nachtverbruik, weekendverbruik), zal iedereen zich aanpassen door energieverbruikers net overdag te laten draaien: wasmachine, vaatwasser, ...
Welke wasmachine, vaatwasser en droogkast heb je, die dat ondersteunt ?
Een wasmachine van 11 jaar oud, de functie heet "startuitstel".
cadsite schreef:
heist_175 schreef:Aan de weners dat alles verandert: dat is overal zo :).
VAA, kinderbijslag, mondmaskers, eindtermen, pensioenleeftijd, ... Als je bij elke wijziging gaat wenen, zal je nog veel tranen moeten voorzien.
Er is een verschil tussen dingen laten evolueren en gemaakte afspraken met garanties verbreken.
Enkel een verschil "in the eye of the beholder".
De VAA herberekening van enkele jaren geleden, de kinderbijslag, ... als je goed zoekt zal je wel mensen vinden die ook ergens een garantie meenden te ontwaren...
Jack Daniels schreef:
heist_175 schreef: Net zoals mensen hun gedrag nu aanpassen aan het energietarief (nachtverbruik, weekendverbruik), zal iedereen zich aanpassen door energieverbruikers net overdag te laten draaien: wasmachine, vaatwasser, ...
Als overdag de zon schijnt, zegt iedereen doodleuk tegen zijn baas op het werk: baas, ik ga naar huis om mijn afwasmachine op te zetten, mijn vaatwasser, mijn boiler want de zon schijnt nu volop. Als dat gebeurd is kom ik wel terug.
tien schreef: Je kan toch elke (vaat)wasmachine overdag laten draaien?
Jij hebt misschien een magische vaatwasser of wasmachine die dat kan, maar mijn toestellen kunnen dat niet. Ik ben benieuwd om te vernemen hoe jouw toestellen dat klaarspelen?
Er zijn 2 manieren om met wijzigingen om te gaan:
- wenen en zien wat er niet kan
- vooruitgaan met wat er al wel kan
Jack Daniels schreef:
devilkin schreef:Bijna elk toestel heeft toch een timer die je kan gebruiken? Programma starten in X uur ... dus je kan het programmeren voor je thuis weggaat.
Nee, helemaal niet.
De volgende keer dat je naar de elektroboer iets gaat kopen, deze optie dan toch maar nemen :).

Overigens, om toch nog iet of wat terug te komen op de vraag van de TS:
wij verbruiken ongeveer 3,5MWh per jaar, we zouden ook opteren om 5-6kWp te leggen. Overdimensioneren, zoals hierboven al eens gesteld, maar dan zonder gepanaliseerd te worden door een hogere netvergoeding.
Op die manier hebben we wat meer "marge" om in het eigen verbruik te voorzien.
Als we daar nog een batterij van 4-5kWh bijdoen, zouden we in de zomer al heel wat dagen netto 0kWh van het net trekken.
Plaats reactie

Terug naar “Energie en duurzame ontwikkeling”